بازدید 43735
۶
هفتادوهفتمین «سی دقیقه» با «تابناک»؛

فیلم: ارواح همین نزدیکی اند، اگر چشم تماشا داشته باشیم

بر خلاف بسیاری از آثاری که به دنیای پس از مرگ می‌پردازند و یا اساساً این عالم را نفی می‌کنند و یا درگیر فانتزی‌های عجیب و غریب می‌شوند، این فیلم ۱۲۹ دقیقه‌ای در مرزی مشخص قرار گرفته و به گونه‌ای عمل می‌کند که می‌توان حرکت روی مرز خیال و واقعیت تعبیرش کرد. سناریست و کارگردان از تخیلی کردن فیلم گریزان بوده‌اند.
کد خبر: ۳۸۹۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸ 27 March 2014
اگر بر اثر یک حادثه، قدرتی غیرمعمول همچون ارتبط برقرار کردن با ارواح در وجودتان متبلور شود و بیش از شیادان در این زمینه توانمندی داشته باشید که نفس را در سینه هر شخصی حبس کنید، از این قدرت چه بهره برداری خواهید کرد؟ آیا درصدد به دست آوردن درآمد از فرصت استثنایی برنخواهید آمد؟ اگر این قدرت، زندگی طبیعی تان را تحت الشعاع قرار دهد، چه خواهید کرد؟ پاسخ به این پرسش‌ها، مضمون یکی از آخرین ساخته‌های مامورایی، کارگردان کهنسال آمریکاست.

به گزارش «تابناک»، کلینت ایستوود در مقام کارگردان تجربه های متنوعی در ژانرهای گونگون اداشته و خود را در یک قالب محبوس نکرده است. روزی سراغ اثری تاریخی و چهره‌ای چون جی ادگار نخستین رئیس اف بی آی رفته و درباره او فیلم ساخته است و روزی نامه‌هایی از ایوجیما را می‌سازد و نمی‌توان در یک ژانر محدودش کرد. «آخرت / Hereafter» به کارگردانی این چهره ۸۳ ساله که بر پایه فیلم نامه‌ای از پیتر مورگان ساخته شده، درباره سه تن است که مفهوم مرگ زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

فیلم: ارواح همین نزدیکی اند، اگر چشم تماشا داشته باشیم

یکی از آن‌ها زنی فرانسوی است به نام ماری (با بازی سسیو دی فرانس) که به دنبال سونامی در شرق آسیا تجربه نزدیک به مرگ داشته است. دیگری مردی آمریکایی به نام جرج (با بازی مت دیمون) است که می‌تواند با مردگان رابطه برقرار کند و سومی پسری انگلیسی است که به تازگی برادر دوقلویش را از دست داده است. این سه در نقطه‌ای با همان پیوند می‌خورند و زندگی یکدیگر را به کل تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. ویژگی مشترک همه این کاراکتر‌ها، درگیری ذهنی شان با موضوع مرگ است و متأسفانه هیچ راهی برای حل مشکلشان ندارند و همین باعث می‌شود به هم نزدیک شوند.

بر خلاف بسیاری از آثاری که به دنیای پس از مرگ می‌پردازند و یا اساساً این عالم را نفی می‌کنند و یا درگیر فانتزی‌های عجیب و غریب می‌شوند، این فیلم ۱۲۹ دقیقه‌ای در مرزی مشخص قرار گرفته و به گونه‌ای عمل می‌کند که می‌توان حرکت روی مرز خیال و واقعیت تعبیرش کرد. سناریست و کارگردان از تخیلی کردن فیلم گریزان بوده‌اند؛ اما در عین حال، بر این نکته که تصویری از آنچه شخصیت اصلی فیلم می‌بیند، به تصویر بکشند، تأکید کرده‌اند.

فیلم: ارواح همین نزدیکی اند، اگر چشم تماشا داشته باشیم

بازی ها کاملاً باورپذیر است و سوای اینکه بازیگران حرفه‌ای اثر به خوبی از پس نقشی که به آنها سپرده شده برآمده‌اند، کارگردان از نقش‌های فرعی نیز بازی های قابل توجهی گرفته است. قاب‌های بسته شده آنچنان با وسواس انتخاب نشده و به نظر می‌رسد تنها نکته‌ای که بر آن تأکید شده، به تصویر کشیدن تنهایی کاراکترهای اصلی فیلم است. موسیقی فیلم به شدت با ریتم اثر سازگار است و چینش هوشمندانه در این زمینه به خرج داده شده است.

فیلم‌نامه پیتر مورگن نخست در ماه مارس ۲۰۰۸ توسط کمپانی دریم ورکز خریداری شد. استیون اسپیلبرگ در مقام یکی از مجریان طرح پروژه از پایان فیلم‌نامه ابتدایی راضی نبود و آن را ضدتماشاگر می‌دانست. از این روی، مورگن پایان تأثیرگذارتری نوشت، ولی سرانجام همان پایان اصلی پیوست فیلم‌نامه نهایی شد.

حقوق فیلم‌نامه یک ‌بار به کمپانی پارامونت پیکچرز واگذار شد، ولی دوباره به دریم‌ورکز برگشت و این کمپانی با کلینت ایستوود وارد مذاکره شد تا کارگردانی فیلم را بر عهده گیرد و نوامبر ۲۰۰۸ قرارداد همکاری امضا و سال ۲۰۰۹ تولید این فیلم با انتخاب مت دیمون و ورود این بازیگر توانمند به این پروژه ماورایی قطعی شد و سپس اثری متفاوت تولید شد که حال فرصت تماشایش فراهم شده است؛ فیلمی که می‌گوید،  ارواح همین نزدیکی اند، اگر چشم تماشا داشته باشیم.

هم اکنون به دیدن خلاصه‌ای از این فیلم در «تابناک» بنشینید.


دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶
این فیلم، فیلم خوبیه. اما نمیشه گفت فوق العاده هست.
تخمه ندارید؟ با فیلم میچسبه.
به نظر من هم اين فيلم خيلي جالب نيست ، فقط اون يه تيكه اول فيلم كه سونامي رو نشون ميده واقعا" قشنگ و باور پذيره وگرنه موضوعش چندان خوب نبود ^_^
مرسی می رم دانلود کنم
این فیلم فوق العاده ست. 6 بار تماشاش کردم و فکر میکنم بازم فرصت بشه می بینمش
فیلم پایتخت 3خوب نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار