بازدید 59272
پنجاه‌و‌چهارمین «سی دقیقه» با «تابناک»؛

فیلم: به تماشای «رم، شهر بی دفاع» بنشینید

این فیلم ۱۰۵ دقیقه‌ای سیاه و سفید، آغازگر جریانی هرچند کوتاه اما جهانی در سینمای ایتالیا شد که نئورئالیسم خواندندش. این فیلم را می‌توان در کنار واکسی، دزد دوچرخه، آلمان سال صفر و سال‌ها بعد و... گذارد و از دیدنش لذت برد.
کد خبر: ۳۶۰۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۳ 29 November 2013
فیلم‌های کلاسیک ضدفاشیستی فراوانی ساخته شده، ولی یکی از بهترین آنها که به شدت مورد توجه سینماگران بوده و بسیاری از فیلم‌سازان در ساخت آثاری با مضامین مشابه یا حتی دیگر ژانرها برداشت‌هایی از آن داشته‌اند، یک محصول ایتالیایی است.

به گزارش «تابناک»، «رم شهر بی‌دفاع / Roma، città aperta» نوشته فدریکو فلینی و به کارگردانی روبرتو روسلینی جزو آثاری است که کمتر در سینمای کلاسیک اروپا می‌توان یافت و ساختش در سال ۱۹۴۵ بسیار قابل توجه بود؛ سالی که به بهار ایتالیا معروف است و همزمان با پایان جنگ و اعدام بنیتو موسولینی ساخته شد.

این فیلم ۱۰۵ دقیقه‌ای سیاه و سفید، آغازگر جریانی هرچند کوتاه اما جهانی در سینمای ایتالیا شد که نئورئالیسم خواندندش. این فیلم را می‌توان در کنار واکسی، دزد دوچرخه، آلمان سال صفر و سال‌ها بعد و... گذارد و از دیدنش لذت برد.

سربازان آلمانی شهر را به دنبال جورجیو مانفردی جستجو می‌کنند و با همین نیت به آپارتمانش یوروش می‌برند؛ اما او با پریدن روی پشت بام، از دست آلمان‌ها می‌گریزد. کشیشی‌ به نام دن پیترو پلاگرینی به نهضت مقاومت ایتالیا، از طریق رد و بدل اطلاعات و پول کمک می‌کند. دن پیترو، طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی، قرار است کشیشی باشد که مراسم ازدواج پینا را برگزار می‌کند.

فیلم: به تماشای «رم، شهر بی دفاع» بنشینید

نامزد پینا، فرانچسکو است‌ که چندان مذهبی نیست، اما‌ ترجیح می‌دهد که مراسم ازدواجش، به جای یک فرد فاشیست، توسط کشیشی از هموطنانش اجرا شود. پسر او، مارچلو‌ و دوستان او نقش‌های کوچکی در نهضت مقاومت دارند. مارینا، که خواهر پیناست و قبلاً دوست جورجیو بوده‌‌، در ازای دریافت دارو، پالتوهای پوست چسبان‌ و دیگر وسایل راحتی، به نهضت مقاومت خیانت می‌کند.

فرمانده گشتاپو در شهر‌ با کمک ادارهٔ پلیس ایتالیا، جورجیو و کشیش را دستگیر می‌کند و جورجیو به خشونت متوسل می‌شود. آن‌ها تلاش می‌کنند تا از اعتقادات مذهبی پیترو برای این که او را نسبت به خیانت به دوستانش متقاعد کنند، بهره گیرند و در این راستا به این استناد می‌کنند که او با افراد کافر و خدانشناسی متحد شده ‌است.

پیترو به آن‌ها پاسخ می‌دهد ‌هر کس که در مسیر کمک به دیگران می‌کوشد، در راه الهی قرار دارد، حال خواه به خدا ایمان داشته باشد یا ‌باشد. آن‌ها سپس دن پیترو را وادار می‌کنند تا صحنه‌های شکنجهٔ جورجو تا سرحدّ مرگ را ببیند و زمانی که دن پیترو از این کار خودداری می‌کند، او را اعدام می‌کنند.

هم‌اکنون شما را به دیدن خلاصه‌‌ای از این فیلم دعوت می‌کنیم؛ فیلمی که توصیه می‌کنیم علاوه بر تماشای خلاصه‌اش در «تابناک» ‌نسخه کامل آن را نیز ببینید..

دانلود بخش اول

دانلود بخش دوم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
زمین می لرزد ویسکونتی و پاییزای روسلینی رو از شاهکارهای نئورئالیسم از قلم انداختید
فیلم زیبایست
پاسخ ها
سیاوش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۹
فوق العادس
فیلم خوبیست حتما ببنید
چه کار زیبا وخوبی.آفرین به تابناک بیخود نیست اینقدر پرخواننده وبیننده هستید.
در جریان تنبیه های جمعی اسرائیلی ها خیلی بدتر از آلمان نازی عمل کردند. یعنی در قضیه غزه در ازای هر یک اسرائیلی بیش از صد نفر فلسطینی کشتند. نازی ها ده به یک می کشتند.
یادش بخیر...شبهای جمعه..در برنامه هنر هفتم..جناب اکبر عالمی..اینها را نشان میداد و تفسیر میکرد...بچه بودم ولی خیلی از این فیلمها را که اشاره کردید...دیدم..ژاندارک..قطار سریع السیر شرق...هاملت...شاه لیر......چه دورانی بود...:)))
کفگیرت خورد ته دیگ دیگه فیلم نبود بزاری
پایان جنگ سرد؟!
یا پایان جنگ؟
آخیش . ثانیه شماری می کردم سی دقیقه پنجاو چهارم رو ببینم. تابناک لطفاً سه روز سه روز یک سی دقیقه بذار. ممنوننننننننن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر