بازدید 52433
هجدهمین «سی دقیقه» با تابناک

فیلم: اینک گرته‌برداری از «بانوی آهنین» را ببینید

نقطه قوت این فیلم، بازی مریل استریپ است که با گریمی سنگین به شکل تحسین‌برانگیز و بی‌نقصی، توانسته نقش تاچر را بازی کند و بحق بابت این نقش آفرینی جایزه اسکار را دریافت کرده است. او به خوبی نقش زن لجوج که از تصمیمش کوتاه نمی‌آید و در مقابل همکارانش بی‌رحم ظاهر می‌شود، بازی کرده و تنفرش را از بیشتر مردان رقیبش به خوبی به تصویر کشیده است.
کد خبر: ۳۱۳۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۲ 12 April 2013
مارگارت تاچر، تنها نخست‌وزیر زن تاریخ بریتانیا و یکی از نخستین رهبران زن در هفته اخیر در سن ۸۷ سالگی درگذشت تا بار دیگر، بسیاری از رخدادهایی ‌که او در وقوعش سهیم بود،‌ مرور شود؛ رخدادهایی که با تلخی‌هایی نیز همراه بود‌. «تابناک» در نخستین «سی دقیقه» پس از ‌نوروز و در هجدهمین سلسله مجموعه «سی دقیقه» به نقد و انتشار خلاصه‌ای از فیلم «بانوی آهنین» با بازی تحسین‌برانگیز «مریل استریپ» می‌پردازد.

به گزارش «تابناک»، «سی دقیقه» مجموعه‌ فیلم‌هایی بود که از سی‌ام اسفند ماه ۱۳۹۱ تا شانزدهم فروردین ماه ۱۳۹۲ برای نخستین بار و روزانه در «تابناک» تقدیم شما خوانندگان ارجمند شد. این مجموعه که مشتمل بر نقد یک فیلم بلند سینمای جهان ـ عمدتاً از جنبه هنری و سینمایی ـ و همچنین نزدیک سی دقیقه و البته در موارد متعددی نزدیک چهل دقیقه از فیلم‌ها بود، بیش از انتظارِ «تابناک» مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

اما «تابناک» در پایین این نقد‌ها، یک پرسش اساسی را مطرح کرده بود، مبنی بر این که آیا در شرایطی که اصولاً کپی رایت در مفهوم کلی‌اش در ایران رعایت نمی‌شود و فیلم‌های دوبله شده در کشور، حق کپی رایتشان خریده نمی‌شود و نزدیک به همه کتب ترجمه و چاپ شده در کشور نیز بدون خرید حق کپی رایت روند طبع را ‌می‌پیمایند و ایران نیز هنوز عضو کنوانسیون برن نیست و آثار‌ فرهنگی کشورمان در جهان در صورت عدم ثبت در دیگر کشور‌ها، مشمول کپی رایت نمی‌شود، آیا با نقد فیلم‌های روز و همچنین پخش حداکثر سی دقیقه (مگر در موارد استثنایی) از فیلم‌های روز و همچنین فیلم‌های شاخص کلاسیک دنیا در «تابناک» موافقید؟



در جمع‌بندی نظریاتِ هفده فیلم منتشره در تابناک، بیشتر نظردهندگان، با طرح استدلال و منطق‌های متفاوتی، رویکرد تازه در پیش گرفته شده موافق و خواستار استمرار این بخش بوده و حتی برخی خواستار گذاردن نسخه کامل و با کیفیت این آثار بودند و همین حمایت‌ها، «تابناک» را در استمرار ‌به این حرکت مصمم ساخت.

اما نخست باید درباره کیفیت آثار ‌یادآوری کرد که به دلیل محدودیت‌های فنی، امکان گذاردن فیلم با هر کیفیتی نیست، ولی برنامه‌ریزی‌ها برای قرار دادن فیلمک‌ها با چندین کیفیت در حال پیگیری است و در ماه‌های آتی این امر محقق خواهد شد و تا آن زمان خواهان شکیبایی شما هستیم.

همچنین درباره‌ مدت زمان هر فیلم اما هم به واسطه آن که گذاردن نسخه کامل فیلم‌های انگلیسی زبان، هم حجم آثار را افزایش می‌دهد و هم فلسفه این بخش ـ که امکان مرور کوتاه یک فیلم را می‌دهد ـ تأکید بر حفظ همین رویه کمی است.

در هجدهمین «سی دقیقه» با «تابناک» به مناسب مرگ مارگارت هیلدا تاچر (رابترز) نخستین و تنها ‌وزیر زن تاریخ بریتانیا و یکی از کارآمدترین سیاستمداران تاریخ این کشور، سراغ فیلم «The Iron Lady / بانوی آهنین» می‌رویم. او ‌دختر یک بقال بود که نقطه تحول زندگی‌اش، ورود به دانشگاه آکسفورد است.



مارگارت تاچر پس از ورود به مجلس انگلیس به عنوان عضو حزب محافظه کار، ‌وزیر آموزش و پرورش ‌شد؛ اما این پایان راه نبود و در شرایطی که اقتصاد انگلیس در دشوار‌ترین شرایط خود بود، او با جاه طلبی که در آن دوران از سوی یک زن بی‌سابقه بود، نامزد رهبری حزب و سپس نخست وزیری شد و این پست را در ۱۹۷۹ به دست آورد.

 «تاچر» ‌هنگامی ‌به نخست وزیری منصوب شد که بریتانیا درگیر بحران مالی بود و در شرایطی که تولید داخلی این کشور در سال ۱۹۷۸ تنها یک درصد بود، میزان مخارج مردم به میزان ۵ درصد افزایش پیدا کرد تا با روی کار آمدن بانوی آهنین، سیاستی را که اصطلاحاً «مانیتاریستی» (پول محوری) نامیده می‌شد، به کار گرفت که در نتیجه آن در سال ۱۹۸۳ میزان تورم بریتانیا از ۲۰% به کمتر از ۴% کاهش پیدا کرد و افزون بر آن قدرت خرید مردم نیز به نحو چشمگیری افزایش یافت.

با این حال این سیاست‌ها منجر به تعطیلی بسیاری از صنایع و معادن و بی‌کاری حجم بالایی از کارگران شد که به همین دلیل، مرگ «تاچر» با خوشحالی این گروه‌ها همراه شد و این خوشحالی البته در ایرلند پررنگ‌تر بود؛ جایی که روزگاری مارگارت تاچر با سخت‌ترین شیوه‌های ممکن، در برابر جدایی‌اش از بریتانیا ایستاد و بسیاری در انگلیس و ایرلند کشته شدند تا سرانجام بریتانیا مجاز به پذیرش استقلال بخشی از ایرلند شود.

جنگ بریتانیا و آرژانتین بر سر جزایر فالکند و موفقیت زودهنگام بریتانیا در نگهداری این مستعمره قدیمی‌اش، جایگاه تاچر را مستحکمتر ساخت اما نه آنقدر محکم که مالیات‌های سنگین و کمرشکن نتواند این جایگاه مستحکم را متزلزل نسازد. او با این نحوه مدیریت که با نام «تاچریسم» هم شناخته می‌شود، در آغاز دهه نود میلادی به دلیل افزایش مالیات‌ها و دریافت مالیات به یک اندازه از همه طبقات، از سوی حزب محافظه‌کار کنار گذاشته شد و به پایان دوران سیاست‌گذاری‌اش دست یافت.

تاچر البته برگ‌های سیاهی نیز در کارنامه سیاسی‌اش دارد که به همین نابودی طبقه کارگر و ایرلندی‌ها خلاصه نشد. او در جنگ ایران و عراق اعلام بی‌طرفی کرد اما اسناد بعد‌ها نشان داد بریتانیا علاوه بر فروش تجهیزات نظامی استراتژیک، برای صدام حسین پایگاه هوایی و دریایی ساخته کرده است.

فیلم «The Iron Lady / بانوی آهنین» از آنجایی آغاز می‌شود که تاچر در دوران پایانی عمرش با دخترش کارول زندگی می‌کند و او با بیماری آلزایمر دچار شده بود و در واقع فیلم با فلش بک‌هایی به مرور خاطرات تاچر می‌پردازد. فیلیدا لوید کارگردان این فیلم بر پایه سناریویی از آبی مورگان، داستانی با ریتمی کند را روایت کرده که بخشی از مهم‌ترین رویدادهای زندگی بانوی آهنین را روایت نکرده یا کمترین پرداخت ممکن را داشته که شاید پرداخت شیک به ترورش توسط ارتش آزاد ایرلند از جمله این رویدادها باشد.

به‌کارگیری تصاویر مستند در این فیلم بیش از این‌ها می‌توانست صورت پذیرد و البته زمان صد دقیقه این فیلم بر اساس سناریویی دیگر و نه آنچه ثمره‌اش این اثر بوده، می‌توانست بیشتر باشد و فیلمی ۱۵۰ دقیقه‌ای را با ریتمی تند دید؛ اما سپردن فیلم به یک کارگردان انگلیسی کم توان باعث شده این فیلم بیش از اندازه جنبه مثبتی درباره وی داشته باشد و عملاً چهره خاکستری که انتظار می‌رفت از او به نمایش درنیامده که البته این حاصل شیفتگی کارگردان نسبت به این شخص است.

نقطه قوت این فیلم، بازی مریل استریپ است که با گریمی سنگین به شکل تحسین برانگیز و بی‌نقص، توانسته نقش تاچر را بازی کند و ب حق بابت این نقش آفرینی جایزه اسکار را دریافت کرده است. او به خوبی نقش زن لجوج را که از تصمیمش کوتاه نمی‌آید و در مقابل همکارانش بی‌رحم ظاهر می‌شد، بازی کرده و تنفرش را از بیشتر مردان رقیبش به خوبی به تصویر کشیده است.

در پایان می‌توان به این نکته اشاره کرد که این تنها یک فیلم است و برای شناخت خانم نخست وزیر و شخصیت کاملش، نیاز به مرور تاریخ است.

اکنون ‌خلاصه‌ای از این فیلم را با هم ببینیم.

دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۷
سلام
با تشکر از سعه صدر شما که نظرات رو خوندید و با اندکی دست کاری ! پخش کردید...!
اگر نقد ها طولانی تر و جامع تر باشه خیلی بهتره ...
در ضمن لینک دانلود رو می تونید از سایت های دیگه که به شکل قانونی فعالیت می کنند دریافت کنید و در سایت قرار بدید.
مریل استرپ عالیههههههههههههههه...
فیلم فوق العاده‌ای می‌باشد.اما متاسفانه سیاسی کاری و تحریف برخی واقعیت های تاریخی به آن لطمه زده است.همچنین بازی خانم استریپ عالی است.ای کاش سینماگران ما هم بتوانند همچنین فیلم های تحسین برانگیزی در مورد تاریخ معاصر بسازند.

در ضمن به کارتون ادامه بدین.ایده‌ی خوبیه.
بهتر است ما تاچر را بانوي باصطلاح اهنين و انگليس را بريتانياي مثلا كبير خطاب نكنيم چرا كه اونها سعي در القاي تكبر و بزرگ بيني خود به سايرين دارند و همان بهتر كه اسم اين خانم تاچر و اسم كشورش انگليس باشد.مرسي
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
عزیزجان، انگلیس فقط خود انگلیسیه و بریتانیا شامل انگلیس، ولز و ایرلند و... میشه. بنابراین بیانش اشتباهه و تابناک درست به کار برده و البته جایی از متن هم به درست انگلیس رو به کار برده. نباید احساس منطق رو تحت الشعاع قرار بده
به نظر من اطلاع از چگونگی استفاده دشمن قسم خورده ایران یعنی انگلیس از افکار عمومی مفید است به شرطی که از نقد نخبگان سیاسی دلسوز در کنار آنها بهره ببریم تا بدانیم که هالیود کدام قسمت ها را مورد تحریف قرار میدهد
تابی.....از بس که نظرم را با تعلل چاپ کردی یا اصلا نکردی فعلا نطر بی نظر!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
دوست خوبم تجربه ثابت کرده وقتی از تابناک داری گله می کنی اونو چاپ می کنه وقتی نظر می دی نمی کنه .می خواد بگه من انتقاد پذیرم
دست شما درد نکنه من فیلم اصلی را دیده ام وباید گفت شما در 30 دقیقه تقریبا حق مطلب را ادا کردید.تشکر
حق کپی رایت ‏!غلطه ‏ چون رایت یعنی حق ‏
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۴
این (منفی) که میدن ....خیلی باحاله
خیلی عالی بود. بازم از این کارها بکنید
با تشکر فراوان از نقد بررسی و معرفی فیلمهاتون با توجه به عدم عضویت در کپی رایت چرا استفاده نکنیم چون بهایش را نیز داریم می پردازیم
امیدوارم حداقل مسئولین فیلم را ببینند و یاد بگیرند سیاستمدار چگونه باید یاشد و سیاست یعنی چه.
باسلام. از تصمیم تابناک برای گذاشتن لینک دانلود فیلم های متنوع حمایت می کنیم. کاری ارزشمند انجام می دهید. انشاء الله ادامه پیدا کند
پیشنهاد دارم!!
بگم؟
در صورت امکان بر اساس زمان فیلم حداکثر50%رو تدوین و در سایت قرار داده
تا اینطوری بهتر مضمون کلی فیلم به دست اید
در هنگام تبدیل از به صورت FLV از روزلیشن بالاتر استفاده کنید که بهتر بتوان به ریز جزییات اشاره شده در فیلم توجه کرد
زیر نویس ها رو با فونت بهتر و درشت به فیلم به چسبانید.
ممنون
مارگارت تاچر بله مگی شیر قاپ ... شما چقدر از او می دانید؟ آیا با این فیلم هالیوودی و بازی مریل استریپ شما تاچر شناس شدید؟ بنده 6 سال در آن کشور در زمان نخست وزیری او زندگی کردم و تقریباً می توانم بگویم این فیلم فقط نوک 1 سانتیمتری کوه یخ را نشان می دهد... تاچر در حقیقت یک چیز دیگری بود او یک فردی دون پایه بود که توسط طبقه حاکمه فاشیست بریتانیا و توسط ملکه انتخاب شد (در زمان وزارت آموزش و پرورش بخاطر قطع شیر کودکان با بی رحمی کامل!) و وقتی دیدند او بی رحم است و حاضر است برای اهداف ملکه وطبقه اعیان و به اصطلاح خون ابی رنگ ها (Blue Blood) هر جنایتی را بکند او را انتخاب کردند برایش کلاس گذاشتند و مانند سگی هار او را ول کردند ... ایرلند را داغون کرد...طبقه کارگر انگلیس را داغون کرد و درحقیقت صنعت آن را داغون کرد حالا با خون ریزی یک جزیره با 200 نفر ساکنین را آنهم با روش ویکتوریائی دوباره اشغال کرد که چی آیا تونی بلر که با الگو گرفتن از این جادوگر این قشون کشی را کرد کار خوبی کرد؟ همه دارند به او فحش می دهند یا شاید روزی سر از دادگاه لاهه در آورد ولی مارگارت شیر قاپ همان دختر خواربار فروش که مرده و تبدیل به کود حیوانی شده الان در انگلستان میلیونها دارند می رقصند و در باره او میگویند "جادوگر مرده است" تاچر فقط خاطره ملکه ویکتوریا را با از بین بردن اتحادیه های کارگری انگلیس و کمک به دیکتاتور هائی مانند پینوشه و کمک به اسرائیل و افریقای جنوبی نژاد پرست در اذهان زنده کرد تا مردم دنیا بدانند که چه بلائی در زمان ویکتوریا بر سر مردم دنیا می آوردند و این ملکه پیر 85 ساله فعلی که عروس خود را کشت و جنایاتش هنوز نا پیدا ست تا کی زنده بماند و بعد تبدیل به کود حیوانی شود!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل