بازدید 87872
دومین «سی دقیقه» در تابناک

فیلم: روایت آنهایی که از فقر به بازی مرگبار«رولت روسی»پناه بردند

در دهه های اخیر کارکرد اصلی این بازی غیرقانونی و زیرزمینی در سراسر جهان، نه نمایش شجاعت، نه دفاع از حیثیت و نه شکنجه بوده، بلکه صرفاً برای قماربازی به کار رفته...
کد خبر: ۳۰۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲ 21 March 2013
«سیزده»، اگرچه فیلم تازه اکران شده ای نیست و به سال 2010 باز می گردد اما یکی از تاثیرگذارترین فیلم هایی است که در این ایام می توانید ببینید و حوصله تان سر نرود؛ فیلمی که نسخه غیرانگلیسی اش از کیفیت بالاتری برخوردار بود اما حتی این نسخه از کشش لازم برخوردار است و تماشاچی را می تواند تا دقیقه 91 حفظ کند و البته در مقابل اثرگذاری مخرب فقر، تصویر وحشتناک را پیش رو قرار می دهد.

به گزارش «تابناک»؛ رولت روسی نوعی بازی مرگ بار است که طی آن شرکت کنندگان یک گلوله در رولور قرار می‌دهند و مابقی را خالی می‌گذارند. سپس خشاب چندین‌بار چرخانده می‌شود تا نتوان فهمید گلوله کجاست و آیا هم راستای خان اسلحه قرار گرفته یا چکاندن ماشه بی حاصل است. سپس لولهٔ هفت‌تیر را بر روی شقیقه خود یا دیگری می‌گذارند و ماشه را می‌کشند.

عبارت «رولت روسی» نخستین‌بار توسط نویسنده‌ای آمریکایی در ۱۹۳۷م. به کار رفت. در حالت کلاسیک پس از هر بار فشردن ماشه (و دادن هفت‌تیر به نفر بعد) خشاب دوباره چرخانده می‌شود. در این حالت احتمال شلیک‌شدن گلوله در هر دست، یک‌ششم یا تقریبا 16.67 درصد است. در نوع دیگر که پس از هر بار فشردن ماشه خشاب چرخانده نمی‌شود که بر همین اساس هر بار احتمال اینکه با فشردن ماشه گلوله شلیک بشود به 20 درصد، 25 درصد، 33 درصد، 50 درصد و در نهایت صددرصد افزایش می یابد.

این بازی هرچند در یک دوره تاریخی، شیوه ای برای نشان دادن شجاعت بود اما در دوره ای برای اثبات حیثیت نیز به کار می رفته، به این شکل که تک گلوله ای در اسلحه قرار داده می شده و سپس دو نفر شروع به فشردن ماشه می کردند تا در نهایت قرعه مرگ به نام یکی از دو طرف دوئل حیثیت درآید. همچنین گفته می شود در زندان های شوروی برای شکنجه و قتل زندانیان از این شیوه استفاده کرده و با قراردادن یک گلوله در اسلحه، خواستار چرخاندن و شلیک به شقیقه زندانی توسط خود زندانی می شدند.

در این شیوه اعتراف گیری، قربانیان می توانستند اشخاصی باشند که با ربودن اسلحه زندان بان دست به خودکشی زده اند و البته این رویه می توانست رویکرد جدی برای اعتراف گیری از زندانیان و یا کسب اطمینان از اعترافات پیشین باشد. با این حال در دهه های اخیر کارکرد اصلی این بازی غیرقانونی و زیرزمینی در سراسر جهان، نه نمایش شجاعت، نه دفاع از حیثیت و نه شکنجه بوده، بلکه صرفاً برای قماربازی به کار رفته و از معدود بازیهایی است که مسلماً یک یا اکثر شرکت کنندگان در آن - بسته به چینش بازی - کشته می شوند.



در فیلم شکارچی گوزن بی شک با این بازی آشنا شده اید اما این بازی را می توان پیچیده تر از شکارچی گوزن آغاز نموده و حس تعلیق را به مخاطب تزریق کرد. فیلم «سیزده» روایتی تازه از مردی با شماره «سیزده» در یک بازی رولت روسی است که در آمریکا اجرا می شود. کارگردان این فیلم که محصول سال 2010 است، پیش از این نسخه ای دیگر از این فیلم را در سال 2005 ساخته بود که اگرچه انگلیسی نبود اما به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت و در جشنواره های ونیز 2005 و ساندنس 2006 خوش درخشید.

شاید همین درخشش ها و کیفیت داستان پردازی باعث شده، گلا بابلوانی سراغ سراخت نسخه ای تجاری تر از این فیلم برود که بازیگرانی نظیر جیسون استاتهام، سام ریلی و کورتیس جکسون در آن نقش آفرینی می کنند. فیلم البته نتوانست بهتر از نسخه نخستش باشد و منتقدان نیز به اندازه نسخه نخست از این فیلم استقبال نکردند اما در عین حال به نظر می رسد نسخه 2010 برای مخاطب عام جذاب تر باشد و به همین دلیل، این نسخه برای تخلیص و نمایش خلاصه آن توسط «تابناک» انتخاب شد.

داستان فیلم، روایت مرد جوانی برق کاری است که در تعمیر سیستم برقی یک خانه در می یابد که مرد خانه از یک کاغذ سخن می گوید که می تواند حجم بالایی از ثروت را در پس خود دارد و همین مسئله او را حساس می کند. در همین حال مرد صاحبخانه که معتاد است، اوردوز کرده و می می میرد و مرد جوان با برداشتن آن کاغذ، برای کسب ثروت، خودش را جای این مرده جا میزند.

مرد جوان که تاکنون حتی اسلحه دست نگرفته، وقتی مرحله به مرحله مسیر سری رسیدن به محل برگزاری بازی رولت روسی را طی می کند، در محل قرار شرایطی که در آن گرفتار شده را در می یابد و خود را درگیر در جهانی زیرزمینی از قدرت، خشونت، و فرصت می کند که در آن میلیونرها در پشت درهای بسته بر روی زندگی مردان دیگر قمار می کنند و البته از میان شرکت کنندگان در این بازی رولت روسی که با خلاقیت مرگباری پیوند خورده، تنها یک نفر زنده می ماند.

بازی اما اسلحه به دستان دیگری نیز دارد، نظیر مردی که برادر بزرگ ترش را به بازی می آورد یا میلیاردی که یکی از خطرناک ترین زندانیان مکزیک را برای این بازی خریده و او را با جعبه به محل قمار مرگ آورده است. مرد جوان که تصور می شود در همان دور نخست به مرگ لبخند بزند، به سادگی نمی میرد و آن گاه که انتظارش را ندارید، قربانی می شود و این تاوان آنهایی او است که از فقر به این بازی مرگبار پناه برده است.

بسیاری از منتقدان بین المللی و حتی منتقدان داخلی، وقت خود را صرف نقد این فیلم نکرده اند اما بی شک این فیلم سوای فضای اگزجره اش، به خوبی مخاطبی که قصد برانداز کردن ابعاد فنی اثر و نقد تکنیکی نباشد را جذب می کند و از این منظر علی رغم آنکه جزو فیلم های 2012 نیست اما به عنوان دومین «سی دقیقه» در تابناک مورد اشاره قرار گرفت.

نگارنده با دعوت به تماشای 30 دقیقه از فیلم «13»، پرسش مطروحه در فیلم پیشین را مجدداً پیش رویتان قرار می دهد که آیا در شرایطی که اصولاً کپی رایت در مفهوم کلی اش در ایران رعایت نمی شود و فیلم های دوبله شده در کشور حق کپی رایتشان خریده نمی شود و قریب به اتفاق کتب ترجمه و چاپ شده در کشور نیز بدون خرید حق کپی رایت پروسه طبع را طی می کنند، آیا نقد فیلم های روز و همچنین پخش حداکثر 30 دقیقه از فیلم های روز و همچنین فیلم های شاخص کلاسیک دنیا در «تابناک» موافقید؟

«تابناک» تا انتهای تعطیلات نوروز، هر روز یک فیلم شاخص را تقدیم تان خواهد کرد و پس از آن، در صورت جلب نظر شما عزیزان، هر هفته یک فیلم این گونه عرضه خواهد شد.

دانلود

دانلود بخش دوم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴۱
دهشتناك صحيح است نه دحشتناك. شايد منظورتان وحشتناك بوده. در هر دو صورت ايراد نگارشي وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
با تشکر از شما ویراستار گرامی
خوب بعدش؟
ممد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
مشکل اینه که به جای گرفتن مفهوم،لفاظی می کنیم!
فرید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
من این فیلم رو دیدم، فیلمی تعلیقی، فیلمی که تا دقیقه آخر شما رو پای تلویزیون میخکوب می کنه. حتما حتما ببینید.
مهتاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
فیلم خشنیه، اول دانلودش کردم، یک و نیم سال پیش، بعدش وقتی دیدم چی به چیه، سریع پاکش کردم. چی چیه بابا!؟
خیلی خوبه که اینکار رو انجام میدین، اما یک مسئله ای این وسط پیش میاد، اینکه بی فرهنگی (رعایت نکردن کپی) از این چیزی که الان هست، بدتر بشه!
اونم توسط سایتی که خیلیها دوسش دارن ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
ما عضو قانون برن و UCC نیستم و بنابراین نه محصولات ما شامل این قانون میشه و نه ما در ایران مکلف به رعایت کپی رایت درباره محصولات خارجی هستیم. بنابراین بی فرهنگی در کار نیست
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
بله، منم خیلی خوب میدونم، ولی اینکار درست نیست، چه اشکالی داره خودمون جلوی یک اشتباه رو بگیریم؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
یعنی باید حتما عضو کانون برن یا یویوسی باشیم تا کپی نکنیم
چی عیبی دارد که به قوانین بقیه احترام بگذاریم
بچه بودم با تفنگ ترقه ای این بازی رو با دوستام اجرا میکردم :))
پاسخ ها
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
بچه بودی این کارهارو می کردی حالا چی شدی!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
آی گفتی کارشناس. خدا رحم کنه.
خیلی کار قشنگی هست ممنون بابت زحمتی که میگشید لطفا ادامه بدهید...
mr30 az inke film mizarin.omidvaram edame peyda kone
در ساخت نسبتا خوب بود اما در تکنیک ها ضعیف ...
...
اگر عدم رعایت قانون کپی رایت باشد ، کار صحیحی نیست
دزدی دزدی است حتی با اجازه خوانندگان و طرفدارهایتان ، سعی کنیم در هیچ موردی نشویم اصحاب لشکر یزید در صحرای کربلا
که گفت ، اگر من این کار را نمیکردم بقیه انجام میدادند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
مقایسه بی ربطی بود. امام حسین چه ربطی به این ماجرا داشت؟! کپی رایت یک توافق نامه است. الان آثار ایرانی هم حق کپی رایت ندارند، مگر اینکه برند در کشورهای دیگه به نام اون کشور ثبت بشند. در واقع کپی رایت نه توسط ایرانی ها درباره محصولات فرهنگی خارجی و نه توسط خارجی ها درباره محصولات فرهنگی ایرانی رعایت نمیشه، چون توافقنامه ای برای رعایتش امضا نشده. بنابراین دزدی در کار نیست. اگر فیلم ایرانی بذارند که تابع قانون کپی رایت ایرانه، دزدی محسوب میشه. اول فکر کنیم بعد نظر بدیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
اگر خیلی میخواهید به اینجور چیزها فکر کنید باید به ویندوز و نرم افزارهای دیگری هم که روی سیستمتان دارید هم فکر کنید! اونها رو از شرکت هاشون نخریدید!....
جالبه بدونید تقلید از این فیلم تا حالا کشته داده

من از دوستای روسی که پرسیدم گفتن بهش روسکی رولتکا میگن ،تو جنگ جهانی‌ و جنگ سرد بوده الان هم بعضی‌ جاها هست ولی‌ کشته‌هایی‌ که بیشتر میده:

۱-بعد از مصرف رونگردانها دست به این کار میزنن که تو کشور ما هم کم نیستن متاسفانه

۲-بعد از مصرف مشروبات الکلی به مقدار زیاد از این کارها می‌کنن
...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
راست میگی منم از دوستای اسپانیاییم پرسیدم اونا هم تایید کردن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
چه جالب منم از دوستای مکزیکیم پرسیدم اونها هم حرف حسین رو تائید کردن واقعاً چه جالب! نه!
عرفان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
منم از دوستای آمریکاییم پرسیدم،اونا هم تایید کردن،دوستای انگلیسی و ژاپنیم هم همینطور.
اسفندیار
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
ا ا چه جالب منم از دوستای زیمباوه ایم پرسیدم اونا هم حرفهای دوستای اسپانیایی با دوستای مکزیکی که حرفهای دوستای روسی حسین رو تایید کردن قبول داشتن واقعا خیلی جالبه مگه نه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
جالب تر اینه که بدونین دوستان آمریکایی من اون رو تکذیب کردند !!!
حسین
| Sweden |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
وقتی‌ قسمت مهم صحبت را حذف می‌کنن نتیجه گیری مردم اینطور می‌شه دیگه!
اسفندیار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
حسین تو به من بگو vpn رو از کجا خریدی ؟
مهتاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
عجب دوست به دوستی شد، پوکیدم از خنده. ولی راستش رو بگو، وی پی ان یا س.ا.ک.س. یا پر.و.ک.س.ی یا هر چیز دیگه، بگو بابا خیالمون رو رواحت کن.
اولا مخالفم! که چی خب؟! 30 دقیقه از فیلم به چه درد میخوره؟!!!! اونم با کیفیت بد! دوما لطفا اون پایین ننویسید فیلم "شاخص" همون فیلم خالی بنویسید! چون حداقل این یکی اصلا فیلم شاخصی نیست!
خیلی عالیه .... ولی چرا فقط سی دقیقه ؟ :-(
بسیار نفس گیر بود 30 دقیقه با فیلم زندگی کردم
hamchin bazi hich vaght vojood nadashte, ino hollywood ekhtera karde chon revolver ro agar az rooberoo niga koni mifahmi goloole tooy e kodoom makhzan hast
بنده از طریق یک مجله ایرانی با این بازی عجیب اشنا شدم تا کنون افراد مشهوری اینکارو انجام دادند که یکی از اونها برنده جایزه ریاضی نوبل بود که کشته شد و دیگری یه موسیقیدان که جان سالم به در برد .این کار حماقت محضه
متاسفم به رذل شدن انسان خوشبختانه درجنايتهازني شريك نبود
قضیه ی 30 دقیقه چیه؟؟ چرا همه اش رو نمی ذارید؟ این که فایده ای نداره. به نظرم کارتون خوبه اما به جای 30 دقیقه مثلا هر روز نصف از یک فیلم رو بزارید. بذارید ملت فیلم رو کامل ببینن
عالی بود متشکر
فیلم رو دیدم خیلی تاثیرگذار بود فیلمی با هیجان بالا همرا با استرس هست حال کردم شما هم ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
شوخی نکن!
خیلی ترجمه غلط داره !!!!
محظ رضای خدا(argo)را درست تشریح
کن از اسکندر و 300 که.........
این کار رو ادامه بدید اما کارشناسی تر.ممنون.صلوات
سلام نوروزتان خجسته و پيروز
فكر نميكنيد اگر فيلم بخريد يا خودتون download كنيد بهتره
كيفيت بهتر، كاملتر، بدون سانسور .....
سلام
من یک فیلم بین حرفه اییم
این فیلم را تا اومد دیدم
از اول تا اخر رو اعصابه
فیلم مالی هم نیست
داستانش فقط متاسفانه واقعیت داره
نبینید ارزش نداره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار