بازدید 66453
ششمین «سی دقیقه» با تابناک

فیلم: «بینوایان» را به روایت 2012 ببینید

شاید بتوان گفت که «بینوایان» ساخته شده در سال 2012 یکی از معدود آثار دارای ریتم و ساختار مناسب است. تام هوپر به خوبی از پس کارگردانی این اثر برآمده و هیو جکمن در نقش ژان وال ژان و راسل کرو در نقش بازرس ژاور نیز توانسته اند دو نقش کلیدی در این فیلم پر کاراکتر را برابر انتظارات بازی کنند.
کد خبر: ۳۱۰۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۰ 26 March 2013
«بینوایان/Les Miserables» یکی از مهم ترین ادبیات کلاسیک فرانسه و جهان، بارها اقتباس شده و تقریباً همگان به داستانش واقفند اما همچنان ظرفیت بهره برداری داشته و با همین نگاه در سال 2012 پردازشی متفاوت از این اثر تولید و اکران شد که یک سینمایی موزیکال برگرفته از این اثر ویکتور هوگو را روایت می کند؛ فیلمی که با کستینگی جدی و پردازشی حساب شده جزو آثار سینمایی بلند مهم سال قابل ارزیابی است و در جوایز سالیانه یه ویژه اسکار در برخی بخش ها، استحقاق دریافت جایزه داشت.

به گزارش «تابناک»، واقعیت آن است که پرداختن به داستان طولانی و پرجزئیات «بینوایان/Les Miserables» در قالب یک فیلم سینمایی امری نسبتاً دشوار است، چرا که سلسله وقایع داستان به نگارش درآمده توسط  هوگو چنان یکپارچه و زنجیره وار است که در نظر گرفتن برخی از نقاط عطف داستان به عنوان پیرنگ های یک سناریو و گذشتن از خیر سایر بخش های داستان به اصل اثر ضربه وارد می سازد و مخاطب که با این داستان آشنا است، با فیلم ارتباط برقرار نمی نماید.

بر همین اساس در بازنویسی اثر برای ساخت نسخه ای تازه از این بینوایان، قصه از زمان آزادی ژان وارژان آغاز شده  و اتفاقات پیشین با تبادل دیالوگ ها برای مخاطب روایت می شود.



بر اساس آنچه در فیلم موزیکال «بینوایان» ساخته 2012 به تصویر کشیده می شود، از زمان آزادی ژان والژان از زندان با برگه ای است که او باید در تمامی شهرها به عنوان سابقه زندانی و خطرناک بودن نشان دهد. این زندانی که برای سرقت قرص نانی به زندان افتاده و سال های عمرش را به این جرم در زندان سپری کرده، آماده آغاز زندگی شرافتمندانه ای می شود و بدین ترتیب چندین سال بعد با تکیه بر هویتی جعلی به یک مالک ثروتمند مبدل می شود. او اما در این سال ها بنا به قولی که به زنی داده، سرپرستی دخترش را برعهده دارد و این گونه است که در مواجهه تازه بازرس ژاور برای یافتن او، ژان والژان برای تثبیت موقعیتش می گریزد.

در میان آثار شاخصی که از رمان تحسین برانگیز ویکتور هوگو ساخته شده، «بینوایان» که در 1934 به کارگردانی ریموند برنارد و بازی هری بائور و چارلز وانل، ساخته شده به عنوان شاخص ترین «بینوایان» دوره کلاسیک سینما یاد می شود که در طول حدود 300 دقیقه فیلم، کامل ترین روایت ممکن را از این اثر با جزئیات کم نظیر به نمایش گذاشته بود اما طبیعتاً چنین اثری با ریتمی کند نمی تواند قابل نمایش برای عموم باشد و تماشایش حداقل در دو سانس با آنتراکتی یک ساعته قابل تحقق خواهد بود! البته از این اثر ساخته های سینمایی متعدد، انیمیشن ها، سریال ها و ... ساخته شده اما شاید بتوان گفت که «بینوایان» ساخته شده در سال 2012 یکی از معدود آثار دارای ریتم و ساختار مناسب است.



تام هوپر به خوبی از پس کارگردانی این اثر برآمده و هیو جکمن در نقش ژان وال ژان و راسل کرو در نقش بازرس ژاور نیز توانسته اند دو نقش کلیدی در این فیلم پر کاراکتر را برابر انتظارات بازی کنند، هرچند شاید بیننده به واسطه تصویر ذهنی که از نقش آفرینی های پیشین راسل کرو دارد، نتواند خباثت و لجاجتی که در داستان اصلی درباره بازرس ژاور آمده، در راسل کرو بیابد یا بپذیرد و از این حیث حتی در بخش های از فیلم هوپر همراه نیز باشد! البته این رویکرد شاید به خود هوپر نیز بازگردد که تا حدودی تلخی داستان اصلی را گرفته و فضای موزیکال حاکم بر اثر نیز اندکی در رقم خوردن این حس برای مخاطب تاثیرگذار بوده است.

هرچند به زعم برخی، فضای این فیلم بیش از حد تئاتری است اما می توان چنین تصور کرد که برای نزدیک شدن به صحنه هایی شبیه به زمان نگاشتن این رمان در 1862، چنین فضاسازی هایی اجتناب ناپذیر بوده و حتی دقت در جزئیات این صحنه پردازی ها به تقویت جایگاه هنری این فیلم کمک شایانی کرده است. با این وجود می شد در فضاسازی این فیلم، بیش از اینها به تفاوتی که یک فیلم موزیکال یا فیلمی با دیالوگ های معمول چنین آثار تاریخی کلاسیکی دارد، تمایز قائل شد و هم بازیگران در چنین فضای نیمه تئاتری بیش از آنچه شاهدش هستیم ری اکشن های متناسب با دیالئگ ها را ارائه نمایند و هم فضا با چرخش دیالوگ ها متغیر از این باشد.



در واقع برخی نقدهایی که به سخنرانی پادشاه وارد بود، برای این فیلم نیز وارد است و در عین حال این اثر آنقدر خوش ساخت بوده که نظر متتقدان را جلب کند و از این منظر بعید است هوپر احساس عقب نشینی از ساختاری که برای فیلم هایش تعریف کرده را داشته باشد. شاید بتوان چنین تعبیر کرد که اگر این فیلم در سالی با آثار تاریخی محدودتری ظاهر می شد و حداقل رقیبی چون لینکلن را در کنار خود نداشت، بیش از اینها در فصل اهدای جوایز مورد توجه قرار می گرفت.

نگارنده با دعوت به تماشای کمتر از 30 دقیقه از این فیلم 157 دقیقه ای، پرسش مطروحه در فیلم های پیشین را مجدداً پیش رویتان قرار می دهد که آیا در شرایطی که اصولاً کپی رایت در مفهوم کلی اش در ایران رعایت نمی شود و فیلم های دوبله شده در کشور حق کپی رایتشان خریده نمی شود و قریب به اتفاق کتب ترجمه و چاپ شده در کشور نیز بدون خرید حق کپی رایت پروسه طبع را طی می کنند، آیا نقد فیلم های روز و همچنین پخش حداکثر 30 دقیقه (مگر در موارد استثنایی) از فیلم های روز و همچنین فیلم های شاخص کلاسیک دنیا در «تابناک» موافقید؟

«تابناک» تا انتهای تعطیلات نوروز، هر روز یک فیلم شاخص را تقدیم تان خواهد کرد و پس از آن، در صورت جلب نظر شما عزیزان در جمع بندی نظرات، هر هفته یک فیلم این گونه عرضه خواهد شد.

دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۹
آقا اینجا که فیلم نیست سر کار گذاشتی مارو؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
دقت کن. فیلم هست!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
اساتید محترم وقتی این فیلم شد تیتر خبر من سریع لینکشو باز کردم اما به علت مشکلات فنی خبر از فیلمها نبود حتی چند دقیقه ای این تیتر خبر فیلم از سایت برداشته شد آقایون تابناکی که میدونستن من موقع خراب بودن صفحشون این کامنت رو گذاشتم اخلاق حکم میکرد خودشون توضیح رو می دادند وا قعا که بی اخلاقیها در کشورمون بیداد میکنه
آفرین که این دفعه یکباره فیلمو نذاشتیو بعد در مورد کپی رایت بپرسی! البته خداکنه این نبودن فیلم مشکل فنی صفحه خبر نباشه که بزودی حل بشه! من که گفتم بازم می گم با نقض کپی رایت مخالفم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
چقدر نگران حق کپی رایت هستید! الان این ویندوزی که روی سیستم تون نصب کردید اورجیناله؟! نرم افزارهاش چطور؟! میدونید اگه قرار بود اینا اورجینال باشه الان باید یم هزینه میلیونی برای همین ها انجام داده باشید؟! چند نفر در ایران ویندوز غیرکرک و اورجینال می خرند؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
این آمریکاییهای کثیف خون این ملت را داخل شیشه کرده اند. همه جوره ما را در منگنه قرار داده اند. اموالمان را بلوکه کرده اند. آنوقت شما دم از کپی رایت می زنید؟
نسخه غیر اصل و کرک شده استفاده کنید، از شیر مادرتون هم حلال تر!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
اینطور که معلومه قضیه ی نبودن فیلم بخاطر مشکل صفحه بود که برطرف شد! :دی
در مورد ویندوز، من ویندوزم هنوز همون ویندوز اوریجینالی هست که از اول روی لپتاپم بود! بقیه نرم افزارهارم سعی می کنم اوناییش که تو ایران میشه خرید (مثه انتی ویروس کسپر) بخرم اونایشم که نمی شه سعی می کنم جایگیزینی واسش پیدا کنم که کپی لفت باشه! مثلا شخصا به جای نرم افزار word از latex که copy left هست استفاده میکنم. کلا حرفم اینه درسته که امکان رعایت این قانون کم اینجا ولی اینکه کلا بی خیالش بشیم اشتباهه! حداقل به نظر من!
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
بابا ویندوز اورجینال! آپدیت هم میشه؟
ولی من با کرک، ویندوزم رو آپدیت هم میکنم! اونم از نوع 64 بیتش. هاها. یوهاهاها.
حالا کیف کردی نقض کپی رایتو یا بازم بگم! دی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
برو حالشو ببر، به من چه آخه! من فقط منظورم اینه تو ایرانم تا یه حده کمی میشه این قانون رعایت کرد، اصن رعایتم نه فقط بش فکر کرد! حالا شما می خوای حق خودت بدونی اینجور استفاده کردنو من کاریش نمی تونم بکنم!
میگم صداوسیما باید یک دوره سانسور پیش شما یاد بگیره ها. :D
پاسخ ها
سیا
| Poland |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
به نظر من سانسور کردن غیر اخلاقی تر از صحنه های غیر اخلاقی هست.با سانسور شما به هنر کارگردان خدشه وارد میکنید!!!
ادامه بدین دمتون گرم اگه میشه نصف فیلمو بزارین ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
نه اشتباهی گفت! همه فیلمو بذارین. بازم ممنونم.
به جای گذاشتن این پست های نه چندان دلچسب، برید سراغ نقد این مساله که اصولا در شرایطی که همه ی جوانان در ایران به راحتی به تمامی فیلم های خارجی بدون سانسور دسترسی دارن، وجود مرکزی که فیلم ها را با سانسوری معتدل تری (حذف صحنه های کاملا منحرف) نسبت به صدا و سیما و شبکه ی توزیع ویدئویی ضروری به نظر نمی رسد‌ ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
چنان گل گفتی که نگو...
به نظر من فیلم درخوری هستش مخصوصا اینکه تو نبود فیلم های موزیکال با کیفیت، اومد و رخی نشون داد
فکر کنم لایق اسکار های بیشتری بود
از دید من یک فیلم کم نظیره
اعتراض دارم! بابا یه نگاهی به دور و برتون بندازید.
به کسانی که طرفدار پر و پا قرص دفاع از حریم کپی رایت هستند واقعا باید احترام گذاشت ولی وجدانا همین الان با کدوم نسخه از ویندوز دارید این مطلب را میخوانید؟ حالا بقیه برنامه ها و نرم افزارها و کتابها و فایلها و ... که دانلود میکنید پیشکش!
تا زمانی که کپی رایت در جمهوری اسلامی ایران منع قانونی نداشته باشد موافقم که هر روز یک فیلم روز دنیا مورد نقد قرار داده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
اگر هم قانونی بشه، شرکت مایکروسافت، چه غرامتی از دولت ایران و ایرانی بگیره.... واییییی؟!
ولی دولت فکر اونجاش رو هم کرده، لینوکس. هاها
دنیای اوپن سورس. هاها حالشو ببر.
خیلی بخش خوبی هست.به نظر من به ارتقای سطح فرهنگی خیلی کمک میکنه!
با سلام کارتون کار خوبه ولی ناقص. بنده پیشنهاد میکنم که این کار به صورت هفته ای یک فیلم در آینده ادامه داشته باشد. همچنین بهتره که در کناره خلاصه داستان، یک نقد کامل و منصفانه از درونمایه فیلم و نمادهای استفاده شده در فیلم هم ارائه بشود که این امر سبب ارتقا درک بیننده از فیلم میشود.
خیلی ممنون...اگه لطف کنین نصف اول فیلم وبعدش نصف دوم فیلمو بزارین ممنون میشیم....
فضاسازي موجود در فيلم هاي موزيكال زياد براي من جذاب نيست. ولي اين فيلم كاملا متفاوته! صحنه سازي هاي خيلي خوب، بازي هاي بسيار جذاب، و از همه مهمتر، بهترين ترانه هاي حماسي و عاشقانه به اون وجهه اي ميده كه توي بقيه كاراي ديگه نديده بودم.
30 دقیقه را کامل دیدم... برای من یکی، دل‌چسب نبود. مخصوصاً این‌که همه گفتگوهایشان به صورت شعر بود!
با سلام و تبریک مجدد سال نو...
بنده بزعم خودم از تلاش تمامی اهالی تابناک بسیار سپاسگزارم و بشخصه با کپی رایت در وضعیت کنونی کشور مخالفم.
ممنون
باریکلا به تابناک!!
لطفا یک قسمتی از سایتتون را فقط به بخش دانلود فیلم ها اختصاص دهید....راستی بچه ها من سایتم همین امروز هک شد!!....حیف از اینهمه زحمتی که کشیده بودم!
جالب بود لطفا ادامه بدهید . تا امکان داره فیلم رو کامل پخش کنید
ممنون
یه سایت نیست که فیلم رو قانونی پخش کنه، لطفا شما ادامه بدید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل