بازدید 46715
بیست و هشتمین «سی دقیقه» با «تابناک»

فیلم: یورش برق شمشیر بر «طاعون» را به تماشا بنشینید

واقع گرایی در طراحی صحنه‌های نبرد و سرنوشت حاضران در این فیلم از دیگر ویژگی های خاص فیلم است و در واقع فیلم از رویکرد آمریکایی که اکثر چهره‌های مثبت در سکانس فینال هنوز نفس می‌کشند، پرهیز می‌کند. بی‌شک میان آثار تاریخی 2010 نیز یکی از بهترین تولیدات غیرآمریکایی، همین فیلم پیش رویتان است.
کد خبر: ۳۲۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۸ 07 June 2013
«طاعون»؛ واژه ای که امروز با آن بیگانه‌ایم اما در دوره‌ای از تاریخ و تا همین دهه های پیش نیز می‌شد ترس را در چهره اشخاصی که از آن سخن می‌گفتند، یافت و این به دلیل بزرگی فاجعه‌ای بود که این بیماری رقم می‌زند. یکی از بهترین فیلم‌ها که به این موضوع پرداخته، «مرگ سیاه / Black Death» است که تماشایش را نمی‌توانید از دست دهید.

به گزارش «تابناک»، مرگ سیاه (طاعون) که در سال 1665 میلادی (1044 شمسی) بر انگلستان سایه افکند، نیوتون را از دانشکده خویش راند و به سمت کشف خطیری رهنمون شد اما تنها طاعون 1665 نبود که به شدت وحشت برانگیز بود و پیش از آن، طاعون سال 1348 میلادی (727 شمسی) به عنوان یکی از بزرگ ترین وقایع ثبت شده درباره شیوع طاعون مورد اشاره قرار می‌گیرد. شیوعی که بخش قابل توجهی از اروپا را شامل می‌شد و البته جزیره نشینان انگلیسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.فیلم: یورش برق شمشیر بر «طاعون» را به تماشا بنشینید

«مرگ سیاه / Black Death» نیز داستان همین شیوع طاعون در سال 1348 را روایت می‌کند. بر اساس داستان این فیلم، تمام انگلستان رو بیماری طاعون فرا گرفته و هر روز تعداد زیادی از مردم به دلیل طاعون میمیرند. گروهی از سربازان ارتش به فرماندهی مردی به نام اورلیک قصد دارد به روستایی برود و جادوگری که مردم رو از پرستش خدا دور کرده دستگیر کند، این روستا تنها روستایی است که هیچ کدوم از مردم اون دچار طاعون نشده است.

فرمانده اورلیک برای پیدا کردن راه این روستا به صومعه میرود تا راهبی را برای راهنمایی راه شناسایی و با خود همراه کند. یک راهب جوان به نام اوزمند که به خاطر تعلق خاطر به یک دختر درصدد خروج از صومعه بود، قبول میکند راه رو به این گروه ارتشی نشان دهد و با آنها همراه می‌شود. در این مسیر مشخص می‌شود که سربازان امپراتوری نیز چندان انسان‌های عادی نیستند و از خشونت وحشتناکی بهره می‌برند؛ خشونتی که تا انتهای فیلم بیشتر و بیشتر می‌شود.

کریستوفر اسمیت کارگردان«مرگ سیاه» بر روی فیلمنامه‌ای از داریو پولونی که داستانی منسجم را روایت می‌کند، فیلم ساخته و به همین دلیل این فیلم 102 دقیقه‌ای از تسلسل روایی قابل توجهی برخوردار است و علی رغم آنکه برخی سکانس‌ها بیش از حد طولانی و برای مخاطب عام خسته کننده می‌شود اما فیلم از ریتم نمی افتد و بیننده را تا انتها با خود همراه می‌سازد.

واقع گرایی در طراحی صحنه‌های نبرد و سرنوشت حاضران در این فیلم از دیگر ویژگی های خاص فیلم است و در واقع فیلم از رویکرد آمریکایی که اکثر چهره‌های مثبت در سکانس فینال هنوز نفس می‌کشند، پرهیز می‌کند. شمشیر در این فیلم برای خیر با همان میزان برندگی دارد که برای شر میتواند ببرد و مرگ به همان میزان به انسان‌های نیکوسرشت و خداپرست نزدیک است که با انسان‌های ضددین قربت دارد و از این حیث مخاطب احساس تصنعی بودن در این اثر نمی‌یابد.

این محصول مشترک سال 2010 سینمای انگلستان و آلمان، به خاطر همین ساختارش، از مخاطب عام 6.4 از 10 گرفت اما منتقدان امتیاز 7.1 از 10 را برای این فیلم در نظر گرفتند که در واقع این امتیاز، مخاطب را تشویق به تماشای این اثر می‌کند و بی‌شک میان آثار تاریخی 2010 نیز یکی از بهترین تولیدات غیرآمریکایی، همین فیلم پیش رویتان است.

اگر با خون قرابتی ندارید، تماشای این فیلم را توصیه نمی‌کنیم اما اگر به آثار تاریخی با اکشن بالا علاقمندید، پیشنهاد «تابناک» برای تماشای خلاصه 51 دقیقه‌ای از این فیلم را از دست ندهید.

دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار