بازدید 38631
۴
هفتادودومین «سی دقیقه» با «تابناک»

فیلم: به تماشای «نبراسکا» بنشینید

بر اساس روایت این فیلم، وودی یک اعلان مسابقه بخت آزمایی را توسط پست دریافت می کند. این برگه یکی از همان اعلان های شرکت "Publishers Clearing House" است که در آن نوشته: «اگر شماره ی منحصر به فرد شما انتخاب شده باشد، ممکن است 1 میلیون دلار پول نقد برده باشید.» وودی «ممکن است برده باشید» را «برده اید» معنی می کند و...
کد خبر: ۳۸۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۹ 22 March 2014
از مهم‌ترین درام‌های 2013، یک اثر سیاه و سفید در دوره‌ای است که کمتر کارگردانی سراغ چنین ریسکی می‌روند و فیلم‌های متکی بر جلوه‌های ویژه با حداقل داستان پردازی، گیشه سینماهای جهان را در اختیار دارند؛ ریسکی که الکساندر پین  به خرج داد و توجه منتقدان و تماشاگران جدی سینما را در سراسر جهان به خود جلب کرد.

به گزارش «تابناک»، «Nebraska / نبراسکا» از بهترین فیلم‌های بلند 2013 به کارگردانی الکساندر پین، یکی از بهترین آثاری است که در این سال تولید شده و هرچند ریتمی کند دارد اما برق را در چشم منتقدان انداخته تا علاوه بر نامزدی برای نخل طلای کن، نامزد اسکار 2013 در شش بخش نیز شود، هرچند هیچ‌کدام از این جوایز به این فیلم تعلق نگرفت.

فیلم: به تماشای «نبراسکا» بنشینید

بر اساس روایت این فیلم، وودی یک اعلان مسابقه بخت آزمایی را توسط پست دریافت می کند. این برگه یکی از همان اعلان های شرکت "Publishers Clearing House" است که در آن نوشته: «اگر شماره ی منحصر به فرد شما انتخاب شده باشد، ممکن است 1 میلیون دلار پول نقد برده باشید.» وودی «ممکن است برده باشید» را «برده اید» معنی می کند و تصمیم می گیرد که بایستی از خانه اش در شهر بیلینگ ایالت مونتانا به دفتر شرکت در شهر لینکولن ایالت نبراسکا سفر کند تا جایزه اش را بگیرد.

دیوید می داند پدرش هیچ چیزی نبرده است اما به هر حال موافقت می کند که او را تا آنجا برساند. در طول راه آنها برای دیدار خانوادگی با یکی از خویشاوندان وودی توقف می کنند و او به هرکسی که حاضر باشد گوش کند می گوید که چیزی نمانده تا میلیونر شود. وقتی دیوید سعی می کند با او مخالفت کند هیچ کس به حرفش گوش نمی دهد. و این هنگامی است که لاشخورها شروع به حلقه زدن می کنند.

فیلم: به تماشای «نبراسکا» بنشینید

جیمز برادینلی منتقد مشهور درباره این فیلم می‌نویسد: نوستالژی می تواند چیز فوق العاده ای باشد، به خصوص وقتی یک کارگردان دست به تنظیم و متعادل کردن آن بزند و آن را به بازی بگیرد. الکساندر پین با فیلم «نبراسکا» - که بر اساس فیلمنامه ای از باب نلسون ساخته شده - برشی بسیار مشخص از فرهنگ آمریکایی را مورد هدف قرار می دهد که اغلب به سبک کارهای نورمن راکول به شیوه ای احساسی و خیالی تصویر شده است.

تصمیم او برای ساخت فیلم به شکل سیاه و سفید، ویژگی ای خارج از مرزهای زمانی به آن می بخشد و انتخاب او برای آغاز «نبراسکا» با لوگوی دهه های 50 و 60 کمپانی پارامونت، داستان را از زمان حال دور می کند. گرچه از سرنخ ها (مانند مدل ماشین ها در جاده) واضح است که داستان در عصر حاضر رخ می دهد. فیلم حال و هوای یک فیلم جدید را ندارد اما پین نمی خواهد بینندگان اش در آرزو و حسرت سالهایی آسوده تر غرق شوند. به جای آن، او درباره ی رکود ارزش های آن "دوران قدیم" و این سوء تفاهم که تنها به این خاطر که چیزی دوره های گذشته را به یاد می آورد، پس الزاماً "بهتر" است، سخن می گوید.

فیلم: به تماشای «نبراسکا» بنشینید

مانند فیلم های قبلی پین، این اثر هم میان مرزهای کمدی و درام رفت و برگشت می کند، بی آنکه وقتی تغییر لحن می دهد کوچکترین اثری از خام دستی و سر هم بندی دیده شود. چهارچوب اصلی فیلم یک سفر جاده ای است - یکی از عناصر نسبتاً آشنای فیلم های پین - اما شخصیت ها طبق توقعی که هالیوود به ما آموخته با یکدیگر رابطه ندارند. لحظاتی از یکی شدن و به هم نزدیک شدن در فیلم وجود دارند اما اغلب آنها یک طرفه هستند، زیرا یکی از شخصیت ها به مرحله ای از زندگی اش رسیده که نمی تواند به سادگی تغییر کند. سالخوردگی یا آلزایمر دارد ذره ذره او را از درون می بلعد و با وجود اینکه تقریباً سالم است، مشخص است که مرگ او نزدیک است. ناراحت کننده است؟ گاهی اوقات. اما علاوه بر این در مواقع دیگر بسیار خنده دار است.

«نبراسکا» اثر سرگردانی است. محتوای آن شخصیت ها و گفتگوها هستند. چیز زیادی نیست که به عنوان طرح داستانی در نظر گرفته شود. این فیلم حتی از فیلم «درباره ی اشمیت» یا «Sideways» هم مینیمالیستی تر است. «نبراسکا» فیلمی است درباره ی روابط بین انسان ها و اینکه بوی پول چگونه می تواند بر روی شیوه ی برخورد دوستانه ی آنها تأثیر بگذارد. فیلم درباره ی ذات بشر سخن می گوید و نشان می دهد که لازم نیست کسی حتماً در شهری بزرگ زندگی کند تا زیر فشار حرص و طمع قرار بگیرد.

فیلم: به تماشای «نبراسکا» بنشینید

تکان دهنده ترین صحنه ی «نبراسکا» وقتی است که وودی، کیت و پسرانشان دیوید و راس (باب اودنکرک) در خانه ی ویرانه ای که وودی بچگی خود را در آن گذرانده است، گشت می زنند. وودی مانند یک راهنمای سفر مینیمالیست، شرح می دهد که چه کسی در کدام اتاق زندگی می کرده است اما نگاه مبهم و پریشانی که در چشمانش است باعث می شود آدم فکر کند که چقدر از وجود او در زمان حال است و چقدر از آن در گدشته غرق شده است. این یکی از آن تجربه های همگانی است که هر کسی که به سن مشخصی رسیده باشد می تواند آن را درک کند: شما می توانید دوباره به خانه بازگردید اما به احتمال زیاد آنجا دیگر همان خانه ای نیست که پشت سر رها کردید. سفر در زمان تنها از راه خاطرات ممکن است.

«نبراسکا» فیلم بی نظیر و تکان دهنده ای است و درست همانقدر عنصر کمدی در خود دارد که آن را از لغزیدن به قلمرو تراژدی باز دارد. این فیلم به خوبی در میان سایر آثار پین جای می گیرد و کسانی که از کارهای قبلی او لذت بردده اند احتمال به یقین این یکی را هم تحسین خواهند کرد.

به خلاصه «نبراسکا» در «تابناک» بنشینید


دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اگر فیلم شناس هستین، می دونین که اول هر بخش از متن که احتمال فاش شدن داستان فیلم وجود داره، اخطار می دن. نه اینکه داستان و همینجور بگن برم....
نیاز به انتشار نیست، کافی دفعه بعد رعایت کنید. ممنون مفید بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۳
بخش عمده داستان لو داده نشده. برخلاف ریتم ابتدایی فیلم، واقعاً پایانش امید بخشه
خوب چی میشه اخرش؟ پول رو میگیره؟
جزء فیلم های خوب امسال بود . ببینید حتما
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان