بازدید 75985
شصتمین «سی دقیقه» با «تابناک»

فیلم: به تماشای «رستگاری در شاوشنگ» بنشینید

در مراسم جایزه اسکار سال ۱۹۹۴ این فیلم نامزد هفت اسکار شد (بهترین فیلم، بهترین بازیگر–مورگان فریمن، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین ویرایش فیلم، بهترین موسیقی فیلم، و بهترین صدابرداری) اما هیچکدام را برنده نشد. این فیلم در حال حاضر در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDb، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌است.
کد خبر: ۳۷۲۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۷ 17 January 2014
اگر برای ابد در زندان گرفتار شده باشید، یکی از مهم ترین گزینه‌های فرار از زندان است و این اتفاق دستمایه صدها اثر درباره مقاطع تاریخی مختلف و موقعیت های جغرافیایی گوناگون شده اما بهترین اثر با این مضمون که اتفاقاً مطابق با نظر میلیون ها مخاطب در سایت IMDb، به عنوان بهترین فیلم تاریخ انتخاب شده رستگاری در شاوشنک است که قرار نگرفتن در میان فیلم‌های به نمایش درآمده از این پنجره غیرمنصفانه بود.

به گزارش «تابناک»، «رستگاری در شاوشنک / The Shawshank Redemption» شاهکاری به کارگردانی فرانک دارابونت و محصول سال ۱۹۹۴ شرکت آمریکایی کلمبیا پیکچرز که براساس داستان کوتاهی از "استفن کینگ” به نام "ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنگ” ساخته شده است؛ فیلمی که علی رغم اسم عجیبش که چندان گیشه پسند نبود، به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت و در مراسم جایزه اسکار سال ۱۹۹۴ این فیلم نامزد هفت اسکار شد (بهترین فیلم، بهترین بازیگر–مورگان فریمن، بهترین فیلمنامه، بهترین فیلمبرداری، بهترین ویرایش فیلم، بهترین موسیقی فیلم، و بهترین صدابرداری) اما هیچکدام را برنده نشد اما این اثر به فراموشخانه تاریخ نرفت.

«رستگاری در شاوشنک / The Shawshank Redemption» به مرور زمان مخاطبان خود را یافت و به یکی از شاخص ترین فیلم‌های تاریخ مبدل شد، تا آنجا که در حال حاضر بالاتر از بسیاری از آثار شاخص سینمای جهان، در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما در سایت IMDb، رتبه اول را به خود اختصاص داده‌ است و دیگر فیلم ها راه دشواری برای به دست آوردن این رتبه دارند. این فیلم البته در لیست های متعددی که منتقدان برای فیلم پنجاه سال یا قرن چینش کردند نیز رتبه های بالا را به دست آورده و داستان قوی که در پس این اثر است و نوع پردازش سینمایی متفاوتی که اثرگذاری سناریوی اقتباسی را دوچندان ساخته، دست های اکثر منتقدان را به نشانه تسلیم بالا برده است.

فیلم: به تماشای «رستگاری در شاوشنگ» بنشینید

بر اساس داستان این فیلم اندی دوفرین (تیم رابینز) بانکدار جوانی است که به جرم قتل همسر و معشوقه پنهانی‌اش به حبس ابد در زندان ایالتی شاوشنک محکوم می‌شود. او در زندان با افرادی کثیف که سعی بر رام کردن او دارند سال‌ها می‌جنگد. رِد (مورگان فریمن) فردی در زندان است که او هم همسرش را کشته و می‌تواند هر چیزی را در زندان تهیه کند. او کسی است که اندی بعد از چند ماه بیش از دو کلام با او صحبت می‌کند و از او یک چکش صخره‌نوردی می‌خواهد.

رد ابتدا فکر می‌کند که اندی برای فرار از زندان این چکش را می‌خواهد ولی پس از دیدن اندازه چکش، رد با خود می‌گوید سوراخ کردن دیوار زندان با این چکش ششصد سال زمان می‌برد؛ پس چکش را به وی می‌دهد. بعدها وی از رد درخواست پوستری بزرگ از ریتا هایرث، بازیگر زن مشهور ان دوران را می‌کند و این را به دیوار سلول خود میاویزد.

وقتی رییس زندان از سلول ادی بازرسی می‌کند چون می‌بیند انجیل در دست اندی است، او را به خاطر داشتن پوستر ریتا هیروث بازیگر زن می‌بخشد؛ سپس به انجیل اشاره می‌کند و می‌گوید: »رستگاری در این کتاب نهفته اندی.» و از سلول خارج می‌شود. بعدها رئیس زندان متوجه موقعیت و تحصیلات اندی می‌شود و از او برای پول‌شویی رشوه‌هایش استفاده می‌کند. اندی و رد سالهای زیادی در زندان می گذرانند تا اینکه زندانی جوانی به شاوشنک منتقل می‌شود و پرده از بیگ‌ناهی اندی برمی‌دارد؛ ولی رئیس زندان که از لو رفتنش می‌ترسد این زندانی جوان را می‌کشد تا اوضاع به حالت عادی برگردد. ولی اندی که دیگر طاقت ندارد با طنابی به سلولش می‌رود که این باعث نگرانی دوستانش می‌شود.

فیلم: به تماشای «رستگاری در شاوشنگ» بنشینید

فردا صبح موقع بازرسی مسولین زندان با کمال تعجب متوجه می‌شوند که سلول وی خالی است و وقتی رئیس زندان با عصبانیت سنگی به طرف پوستر ریتا هیروث پرت می‌کند، متوجه سوراخ عمیقی در دیوار می‌شوند که اندی با همان چکش کوچکی که رد گفته بود سوراخ کردن با ان ششصد سال طول می‌کشد، دیوار را حفر کرده و از آن به بیرون فرار کرده، تمام پول‌های رییس زندان را برمیدارد، و به جزیره‌ای ارام و دور فرار می‌کند.

بعدها، رییس زندان انجیل اندی را در اتاق خود پیدا می‌کند و متوجه می‌شود اندی تمام مدت، چکش را آنجا پنهان میکرده. در صفحه اول انجیل جمله ای با امضای اندی دوفرین نوشته شده است: "حق با شما بود رئیس! رستگاری در این کتاب نهفته !"

به تماشای طولانی ترین خلاصه فیلمی که تاکنون در این بخش تماشا کرده اید، بنشینید؛ خلاصه‌ای که به واسطه طولانی بودن مدتش، از کیفیت ایده آلی برخوردار نیست اما به هر حال چاره‌ای نبود و بیش از این نمی شد این داستان پرکشش را تخلیص نمود.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۵۱
این فیلم بسیار خوبه و در سایت IMDB رتبه یک رو داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
تابناک تشکر
فیلم the shining کوبریک رو هم بذارید خیلی عالیه
بسیار زیباست این قیلم.توصیه میکنم دیدن این فیلم رو.خودم بیش از 10 بار این فیلم رو دیدم
این فیلم بهترین فیلم تاریخ سینماسسس!

عالیهههههههههههههههههههههههههههههههه



yeaaaaaaaaaaaaaahhhh
بی همتا
ممنون که همه فیلم را تعریف کردند
یعنی اصلا فکر هم میکنید که شاید یکی بخواد ببینه این فیلم رو؟
یکی از بهترین فیلمهای تاریخ
این فیلم بی همتاست...
عالیه این فیلم ... خیلی زود هم کلاسیک شد
اما خوب عنوان بهترین فیلم سینما یکم اغراق آمیزه، حداقل بیست تا سی تا فیلم دیگه میشه اسم برد که از این فیلم بهترن
من این فیلم رو دیدم ، فیلمی واقعا انسانی، نشون میده امید به پیروزی و تسلیم مشکلات و بد بیاریها نشدن انسان رو به هر جا بخواد میرسونه.
پاسخ ها
شناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
آفرین دخترم.این بود انشای تو.
بابا این کارا چیه؟
این فیلمو باید خیلی وقت پیش معرفی میکردین.
تبریک میگم به تابناک واقعا بخش جذابی رو راه اندازی کردید پیشنهاد میکنم برای مستند هم بخشی رو در نظر بگیرید
اين فيلم جدا از داستان زيبا دنيايي از ديالوگ هاي ماندگار داره، تو ٢٥٠ فيلم برتر تاريخ سينما هم رتبه يكو داره...دوستان ارزش وقت گذاشتن داره.
اوووووووووووووووووففففففف

تابناک چه فیلمی گذاشتی! آخ آخ آخ

من این فیلم لعنتی رو بالغ بر 8 بار و یا بیشتر دیدم!
تمام دیالوگهاش رو حفظم! عاشقشم، عاشق می فهمی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
شما عاشقی. به فیلم چه ربطی داره؟!
دمتون گ ر م
هرکس این فیلم رو ندیده عمرش تا الان بر فنا بوده
پاسخ ها
پژمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
این چه حرفیه؟!
هرکه نحو نخوانده نیم عمرش بر فناست.
اون هم نیم عمرش، نه همش.
فوق العاده زیبا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
فوق العاده مزخرف
من نمی دانم چرا این عنوان ناگویا برای این فیلم انتخاب شد. بهتر است این فیلم را با نام «بازخرید مجازات در شاوشنگ» یا «تحفیف مجازات در شاوشنگ» بشناسیم و بشناسانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
معنی عنوان بستگی به دید انسان نسبت به رستگار شدن می تونه عوض بشه . ابته درست فیلم بود و داستان ولی همه ما در زندگیمون دچار مشکلات متفاوتی هستیم که با امید غلبه بر آنها زنده ایم تا رستگار بشیم.
من اين فيلم و تقريبا اکثر 250 فيلم برتر سينما رو ديدم ولى اين فيلم عاليه
هر وقت این فیلم را می بینم یادم میفته امید همیشه زنده است. حتی در بدترین شرایط. آدم ها در شرایط سخت قوی و قوی تر می شند به امید رسیدن به شرایط بهتر
چقد من این فیلمو دوس دارم. چقد دوس دارم من این فیلمو. چقد زیباست این فیلم.
فیلم خوبیه اما به پای inception کریستوفر نولان نمی رسه. کلاً رده بندی سایت IMDB ملاک و معیار درستی برای ارزیابی فیلم ها نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
اینکه IMDB ملاک خوبی نیست کاملا درسته ولی انصافا شاوشنک از اینکپشن خیلی بهتره!!
من چهار بار دیدمش...
این فیلم ار اون فیلم هایی که هر چه قدر هم ببینی جذابیتش رو برات تازگی داره
فراموش نشدنی
یک لذت واقعی. رودخانه مرموز،21 گرم، اینک آخرالزمان، دیگران، را هم از دست ندهید
یعنی بی نظیره این فیلم.
من 2بار این فیلم رو دیدم بسیار زیبا ست انسان در هیچ شرایطی نباید امیدش رو از دست بده
فیلمی فوقعلاده بود.
خیلی خوشحالم که بسیاری از مردم حس من را دارند و این فیلم را یکی از بی نظیرترین فیلم های تاریخ سینما می دونن. من این فیلم را بیش از 5 بار دیدم و دوست دارم باها و بارها ببینم. همیشه برام تازگی داره
اين فيلم بهترين فيلم روي زمينه واقعا بهترينه من 4 بار ديدم بازم مي خوام ببينم . بهترين سريال تاريخ سينما هم فرار از زندان
فیلم یک مخدر و دروغ است که ذهن انسان را تخدیر میکند، یک داستان حماسی که غیر ممکن است در واقعیت اتفاق بیفتد، یک امیددهی کاذب و دروغ با یک ابرقهرمان دروغین

وقتی میبینم انسانها با دیدن این فیلمها به هیجان در می ایند میفهمم هنوز به تکامل بشر بسیار مانده و انسانها هنوز اسیر رسانه اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۸
هموطن عزیز حتی انسان هایی که به خدا اعتقادی ندارند تا در شرایط دشوار یا بحرانی ازش طلب کمک کنند ، به امید نجات از وضعیتشون زندند. ادامه زندگی یعنی معنا دادن به زندگی.
تابناک دستت درد مکنه. بابت فیلم تشکر میکنم.
اما من که در ماه فقط یک گیگ ترافیک دارم، چجوری این 30 دقیقه بیش از 400 مگابیت رو دانلود کنم؟!! یا حجمشو کمتر کن یا این وضعیت بد اینترنت و قیمت بالاش رو به گوش مسئولین محترم برسون.
متشکرم
امید چیز خطرناکیه اندی...
خوبی فیلم دراین است که بادیدن آن احساس امیدوشور زندگی درمابارومی
شود.
پشنهاد میدهم که صدا وسیمایکبار دیگه آن را پخش کندتا مردم امیدوارترباشند.
یکی از شاهکار های سینماست و اگه ندیدین توصیه میکنم حتما ببینین
دست شما درد نکنه اما چرا انقدر فیلم هایی با مضمون خون ریزی و قتل گذاشتید و تعداد فیلم های آرام کم هست.خواهش می کنم برای ما کسانی که طرفدار داستان های آرام و شاد هستند هم فیلم مناسب بگذارید.
به نظر من داستان فیلم بسیار کودکانه اس. واسه زیر12سال خوبه.از دیدنش پشیمونم.تخمه شکستن از دیدن این فیلم بی محتوا لذت بخش تره.
برای من قابل قبول نیست که اندی نمام نوزده سال رو داخل یک سلول باشه! فیلم خوبی هست ولی به نظرم عنوان بهترین فیلم تاریخ خیلی خیلی براش گندس.نمیدونم چرا برخی دوستان تا میبینند یه فیلمی مورد تاییدجایی قرار گرفته میخوان خودشون رو به زور مجاب کنن که اون فیلم حتما خوبه وموفق هم میشن!
پاسخ ها
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
شما رو نمیدونم ولی من که وقتی این فیلم رو دیدم و واقعا عاشقش شدم نه میدونستم imdb چیه و نه میدونستم به قول شما " مورد تایید جهانی قرار گرفته"
فیلم با حقیقت درون آدمها کاملا همسو هست و اینه که باعث میشه خیلی ها از فیلم خوششون بیاد
اتفاقا بعضی از دوستان هستند که فکر میکنن با ساز مخالف زدن "باکلاس " میشن
شما هم برای متفاوت بودن روش دیگه ای رو پیدا کنید لطفا
Thank you so much for putting this movie on your site.
I saw this movie when I was in Iran many years ago. Watching it once more gave me hope. Hope for a new start, stand again and face hardships of life.
Regards
"یادت باشه رد، امید چیز خوبیه، شاید بشه گفت بهترین چیزهاست و چیز های خوب هیچ وقت نمی میرند". یاشاسین تابناک برای انتشار فیلم محبوب من
به نظرم اگه کل فیلم رو هم می ذاشتید بد نبود . چون واقعاً ارزش دانلود و دیدن رو داره . داستانش خیلی جالبه .
سلام فیلم خوبی بود .دوبار دیدمش و باز هم خواهم دید.این فیلم سه تا درس خوب برای من داشت.اول اینکه اگه تو فضای آلوده ای قرار گرفتید خودمون را حفظ کنیم و آلوده نشیم.دوم برای هدف مقدسی که داریم برنامه ریرزی و پشت کار باید داشت. سوم هر جا می ریم با خودمون امید هم ببریم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار