بازدید 50101
پنجاه و نهمین «سی دقیقه» با «تابناک»؛

فیلم: به تماشای فیلمی کوتاه درباره قتل بنشینید

با واقع‌گرایی کم نظیری همراه شده و کارگردان کمتر به حاشیه رفته و تلاش کرده دست‌کم یک‌سوم فیلم را به قتل و حواشی‌ آن اختصاص دهد و طبیعتاً این رویکرد به منزله نمایش یک قتل با جزئیات کامل است که با یک ضربه نیز به پایان نمی‌رسد و با مقاومت مقتول، به بدترین شکل ممکن به پایان می‌رسد!
کد خبر: ۳۷۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳ 10 January 2014
کمتر فیلمی است که شبیه یکی از ساخته‌های کریستف کیشلوفسکی لهستانی خیلی سرراست، سراغ قتل برود و چهره‌ای واقع‌گرایانه از لحظات کشتن به تصویر بکشد؛ لحظاتی که به سادگی به پایان نمی‌رسد و بر خلاف بیشتر آثار سینمایی در چند ثانیه به پایان نمی‌رسد و البته عامل وقوع این لحظات نیز سرنوشت زیبایی را تجربه نمی‌کند!

به گزارش «تابناک»، کریستوف کیشلوفسکی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس مشهور لهستانی را بسیاری از منتقدان داخلی دوست ندارند و حتی او را خطرناک می‌دانند و برخی‌ حتی در کشورمان درصدد برآمدند که هیچکاک را آنچنان پررنگ سازند که کارگردان‌های اروپای شرقی نظیر کیشلوفسکی اساساً دیده نشوند؛ اما ‌یک فیلم بین حرفه‌ای از هر کارگردان حداقل یک فیلم می‌بیند و با نگاهش آشنا می‌شود و این آشنایی می‌تواند منجر به دیدن دیگر آثار کارگردان شود.

فیلم: به تماشای فیلمی واقعی درباره قتل بنشینید

سه رنگ کیشلوفسکی که یک سه گانه سینمایی با عناوین آبی (۱۹۹۳)، سفید (۱۹۹۴) و قرمز (۱۹۹۴) را شامل می‌شوند، بیش از دیگر آثار این کارگردان برای ایرانی‌ها و بسیاری دیگر از مردم جهان شناخته شده‌اند؛ سه رنگی که به نوعی استعاره‌ای از پرچم فرانسه نیز تعبیر شد و آخرین ساخته‌های او بود و دو سال پس از ساخت آن‌ها و البته موفقیت تجاری و درخشش بین‌المللی این سه گانه، درگذشت. او اما از ۱۹۶۹ مستند، سینمایی و سریال‌ می‌ساخت و آثار دیگری نیز داشت که برخی از آن‌ها حتی درخشان‌تر از سه رنگش بود.

یکی از آثار کیشلوفسکی که کمتر توسط مخاطب عام دیده شده و جزو فیلم‌های تکان دهنده اوست، «فیلم کوتاهی درباره قتل / A short Film about Killing» بود؛ فیلمی با محتوایی دقیقاً شبیه آنچه در عنوانش ذکر شده و به رغم عنوانش البته چندان نیز کوتاه نیست؛ هرچند اگر آن را با سینمای اروپای شرقی و به ویژه روسیه مقایسه کرد، می‌توان عبارت کوتاه را پذیرفت!

فیلم: به تماشای فیلمی واقعی درباره قتل بنشینید

سه شخصیت اصلی ژاکک (قاتل)، بالیسکی (وکیل) و رکوفسکی (راننده تاکسی و مقتول) حضور همزمانی در داستان دارند و بیننده سکانس با سکانس با آن‌ها پیش می‌رود تا جایی با هم گره می‌خورند و ارتباطشان کشف می‌شود. ژاکک که جوان عصبی، ناهنجار، ضداجتماع و آماده برای رقم زدن یک انفجار است، سراغ رکوفسکی‌‌ می‌رود که یک راننده تاکسی هوسران و لذت‌جوست که چندان پایبندی به همسرش ندارد و اتفاقاً در پی دخترکی است که ژاکک به او علاقه‌مند است؛ موضوعی که تا اواخر فیلم برای بیننده آشکار نمی‌شود.

در آن سو، بالیسکی وکیلی است که به تازگی پرونده وکالتش را گرفته و نخستین پرونده‌ای که به عنوان وکیل تسخیری در اختیارش قرار می‌گیرد، پرونده قتل رکوفسکی توسط ژاکک است. او شانس چندانی برای پیروزی در پرونده نخستین موکلش ندارد؛ موکلی که با اندکی فاصله از وکیلش در یک کافه شیرینی خورده و همین ‌برای وکیل جوان شوک‌آور‌تر شده است.

وکیل جوان که فضای آرمانی در ذهن دارد، سرانجام ‌با واقع‌گرایی مطلقی روبه‌رو می‌شود و حکم اعدام را به عنوان فرجام قاتل می‌بیند و وارد فضای کاری‌اش با گوشت و پوست و بدون ذوق زدگی سابق می‌شود.

‌«فیلم کوتاهی درباره قتل / A short Film about Killing» با واقع‌گرایی کم نظیری همراه شده و کارگردان کمتر به حاشیه رفته و تلاش کرده دست‌کم یک سوم فیلم را به قتل و حواشی‌اش اختصاص دهد و طبیعتاً این رویکرد به منزله نمایش یک قتل با جزئیات کامل است که با یک ضربه نیز به پایان نمی‌رسد و با مقاومت مقتول، به بد‌ترین شکل ممکن به پایان می‌رسد!

حال اگر دیدن چنین قتلی را تاب می‌آورید، می‌توانید خلاصه‌ای از این ساخته مهم کیشلوفسکی را در «تابناک» ببینید.


دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۳
باتشکر

در مورد موسیقی جهان هم مطلب بنویسید لطفا.
فکر نمی کنید تماشاش چندان جالب نباشه؟ فرض کنید تاب بیاوریم!
این چیزی نیست که ترویج کنید.
پاسخ ها
siavash
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
آره حتما مراسم قرعه کشی جام جهانیو هم چون ممکنه به پرتگاه گناه بیفتیم نباید ببینیم؟!
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
ترویج؟
این یک معرفی اثر هنری است
از تابناک باید تشکر هم کرد که بجای معرفی آشغال های هالیوودی آثار برتر سینمایی رو معرفی میکنه
siavash
| Canada |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
آشغال هالیوودی؟

دلیل نمیشه شما چون آشغالاشو میبینی همشون آشغاله....
هالیوود آخرته سینماس...بالاتر از هالیوود نگرد نیست
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۱
بله، آشغال های هالیوودی !
خروجی هالیوود الان در سال ده تا فیلم خوب هم نیست
شما در نظر بگیر که سینمای مستقل آمریکا کاملا از هالیوود جداست
دوران طلایی هالیوود که اون کلاسیک های زیبا درش ساخته شدن و همینطور موج نو دهه هفتاد تموم شدن و الان دیگه فقط از هالیوود جلوه ویژه مونده بعلاوه چندتا اثر خوب در سال که تعداش خیلی خیلی محدوده !
من فكر مي كنم جاي اين مطلب توي ستون اصلي نباشه تابناك.
شاهکاری از کیشلوفسکی

علاوه بر سه رنگ، شانس کور و زندگی دوگانه ورونیک و همینطور کوتاه درباره عشق هم از شاهکارهای دیگه ی این استاد سینماست که حتما دوستان این فیلم ها رو هم ببینن
خجالت نمی کشید این فیلم رو تبلیغ می کنید مگر کشتن وقتل هم جذابیت داره
يكي از بهترين فيلم هايي بوده كه ديدم.... عاري از هر نوع كليشه .....
برخی از این عناوینی که برای فیلم های تابنک انتخاب می کنید جز اعصاب خردکنی چیز دیگری به همراه ندارد.
اين فيلم يكي از فيلم هاي سريال 10 فرمان كيشلوفسكي است كه اشاره به 10 فرمان موسي با نگاهي مدرن است.يكي از 10 فرمان موسي اين است "قتل مكن" و همه اين 10 فرمان بسيار زيبا هستند . حتما ببينيد.
در جواب كساني كه پيام گذاشتند ترويج قتل! بايد بگويم اين اثر نگاهي مدرن به دين و آموزه هاي اخلاقي آن دارد و در پايان قاتل به دست قانون به دار سپرده مي شود و نه ترويج قتل بلكه تقبيح آن است.
آقا جان، برادر عزیز، خواهر محترم، تابناک، دوست من!!!
این پلیر ویدئوتون رو درست کنید
که بشه توش صدا رو کم و زیاد کرد، ویدئو رو جلو عقب برد. این چه جورشه دیگه فقط میشه ویدئو رو متوقف کرد.
درستش کن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها