چگونه امام هادی پایگاه‌های تشیع را در عصر ظلمت هدایت کرد؟
در این عصر، رسالت خطیر پاسداری از همه ارزش های دین مبین اسلام در برابر هجوم بی مرز، بر دوش فرزند رشید امام جواد علیه السلام و نوه خورشید خراسان، ابوالحسن امام هادی علیه السلام است. پاسداری از کتاب هدایت و نور و پاسداری از میراث گرانبهای حدیث نبوی و انتقال کامل این معارف به جامعه، برنامه زندگی امام هادی علیه السلام است.
فیلم‌های روی پرده برای اکران نوروزی ذبح می‌شوند؟
همزمان با تعطیلی سالن‌های سینما همچون دیگر مجموعه‌های فرهنگی و هنری برای جلوگیری از گسترش کرونا در محیط‌های عمومی به عنوان اقدام احتیاطی موثر و مثبت که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده و تا زمان کاهش دامنه ابتلا تداوم داشته باشد، متولیان سینما تاکید کردند که برای جلوگیری از مغبون شدن صاحبان فیلم‌های روی پرده، هفته‌های جبرانی برای طول دوره اکران این فیلم‌های سینمایی در نظر گرفته می‌شود.
جزئیات بیش از هفتصد سینماگری که درجه‌ هنری گرفتند
محرمانه نگه داشتن لیست دریافت کنندگان این درجات هنری و تبدیل این امتیاز به رازی مگو، برای پوشش این بی‌عدالتی در اهدای درجه‌های هنری بوده و اکنون با علنی شدن اسامی صاحبان درجه‌های هنری به ویژه شماری از صاحبان آنها که مدرکی معادل دکترا دریافت کرده‌اند، بی‌شک منجر به واکنش گروهی از اهالی سینما خواهد شد که متقاضی دریافت درجه هنری خواهند بود.
شیوه امام باقر (ع) در مقابل کج‌روی‌های سیاسی
امام باقر علیه السلام در عصر تاریکی امویان شیعیان را به دشواری هدایت می‌کرد و سرانجام نیز بر سر تعارضات مبنایی با نظام خلافت ظالمانه، توسط هشام به شهادت رسید؛ اما امام پنجم شیعیان در دورانی که با تقیه همراه بود، چگونه در مقابل کج‌روی‌های سیاسی ایستادگی کرد؟
مهم‌ترین اکران سال درگیر ملاحظات؛
اکران فیلم سازمان سینمایی در اکران نوروزی! / سهم حداقلی فیلم مهم جشنواره فجر در اکران نوروزی!
با توجه به آنکه حدود سی فیلم سینمایی، متقاضی اکران نوروز بودند، صاحبان فیلم‌ها حق دارند بدانند با چه مکانیزمیريال شماری از فیلم‌های مهم که در جشنواره فجر نیز مورد توجه قرار گرفته‌اند، از اکران بیرون گذاشته شده‌اند؟ این پرسش‌ زمانی افزون می‌شود که در لیست اکران نوروزی برخی فیلم‌ها قرار داده شده‌اند که متعلق به سازمان سینمایی هستند و عملاً سازمان سینمایی از رانت قدرت برای نمایش عمومی فیلم خودش در نوروز استفاده کرده است!
مکانیزم جشنواره برلین از «سیاست» به «لابی‌» تغییر کرده است؟!
این فیلم هیچ نقطه برجسته‌ای ندارد اما اینچنین مورد توجه جشنواره برلین واقع شده است؛ اتفاقی که می‌تواند این شائبه را تقویت کند، «لابی» حتی از شعارهای سیاسی در انتخاب فیلم برای جشنواره برلین پراهمیت‌تر شده است. این داوری در دوره‌های آینده جشنواره برلین و انتخاب‌های این رویداد ـ که سهم اندکی نسبت به گذشته بر جریان فیلمسازی دنیا نسبت به کن و ونیز یافته ـ دقیق‌تر قابل ارزیابی خواهد بود.
مقاومت در مقابل قرعه کشی شش ماه سینما؛ هر دو ماه یک قرعه کشی!
نظامنامه اکران سال هزار و سیصد و نود و نه در نهایت با حفظ سرگروه‌های سینمایی پیش رفت، چرا که این نگرانی وجود داشت در صورت حذف سرگروه‌ها، برخی فیلم‌های کمدی کل ظرفیت نمایشی سینما را در اختیار بگیرند و به یک باره در 300 تا 400 سالن سینما، یک فیلم کمدی به نمایش درآید و ظرفیت اندکی برای دیگر فیلم‌ها باقی بماند اما...
چگونه سینمای ایران با دوربین نیم میلیون دلاری کنار می‌آید؟
تعداد قابل توجهی از فیلم‌های سینمایی مهم دنیا با دوربین‌های کمپانی «پاناویژن» ساخته می‌شود که تقریباً ردی از آن در تولیدات سینمای ایران مشاهده نمی‌شود؛ دوربینی که برخی نسخه‌های آن به همراه تجهیزاتش تا نیم میلیون دلار یا چیزی حدود ۷.۵ میلیارد تومان (با دلار ۱۵ هزار تومانی) به فروش می‌رود...
تمامی کنسرت‌های موسیقی، تئاترها، سالن‌های سینما و برنامه‌های فرهنگی تعطیل شد
پس از این موضع‌گیری سخنگوی شورای صنفی نمایش و مقاومت در مقابل دستورالعمل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون امیرزاده، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این بار تصریح و تاکید کرد: «در این مدت اجرای تمام تئاترها و نیز اکران فیلم‌های سینمایی متوقف می‌شود» و بدین ترتیب سالن‌های سینما نیز تعطیل شد. با این حال تا این لحظه، هنوز فروش آنلاین بلیت سینما در سایت سینماتیکت تداوم دارد و قانون هنوز درباره حوزه سینما اجرا نشده است.
«جواهرات تراش نخورده»، تعلیق شگفت انگیزی که دیده نشد
فیلم سینمایی «جواهرات تراش خورده | Uncut Gems» به کارگردانی بنجامین و جاش سفدی فیلمسازان جوان و با نقش آفرینی متفاوت آدام سندلر مقابل دوربین داریوش خنجی، یکی از مهم‌ترین فیلم‌هایی است که در سال ۲۰۱۹ ساخته شد، اما در سالی که فیلمسازی مهم دست به خلق اثر زد و با توجه به ترافیک مدعیان، سال مهمی برای سینمای جهان محسوب می‌شد، در حاشیه قرار گرفت و آن‌گونه که انتظار می‌رفت، دیده نشد.
«خوب بد جلف 2: ارتش سری» کمدی بی‌کیفیتی که رکورد می‌زند!
انگار علاوه بر خشک شدن چشمه‌های خلاقیت قاسم خانی، قدرت برداشتش نیز تضعیف شده و دیگر نمی‌تواند مثل گذشته عمل کند اما به هر حال در دورانی که کمدی‌های ضعیف بر سر شکستن رکورد گیشه سینمای ایران کورس گذاشته‌اند، فیلم تازه قاسم‌خانی گزینه جدی رکوردشکنی و ایستادن بالاتر از فیلم «مطرب» رکوردار کنونی گیشه سینما است.
اجرای عدالت در تعطیلات نوروز تعطیل است؛
سپردن سرنوشت سینمای ایران به بخت و اقبال!
یک تهیه کننده فیلم که اثرش ظرفیت فروش 20 میلیارد تومانی در صورت اکران در فصل خوب را دارد، می‌تواند نوبت اکران یک فیلم ضعیف که نوبت اکران خوبی را در اختیار دارد با 300 میلیون تومان (معادل حدود یک میلیارد فروش در گیشه) خریداری کند و هم به بازگشت سرمایه آن فیلم که شانسی در گیشه نداشته، کمک کند و هم زمینه فروش انفجاری فیلم پرفروش فراهم شود.
مهم‌ترین جریان‌های مولد سینمای ایران کم‌فروغ شده‌اند؛
چرا فارابی و حوزه هنری عرصه سینما را خالی کرده‌اند؟
شاید کمترین سهم از تولید این دو مجموعه را در سال جاری شاهد بودیم و هر مجموعه دلیل خاص خود را داشت. حوزه هنری در سال‌های اخیر تمرکز عمده خود را بر تجمیع سالن‌های سینمایی با افزودن سال‌های بنیاد مستضعفان به مجموعه خود و بازسازی و نوسازی این سالن‌ها گذاشته و در واقع کوشش کرده زیرساخت خود را توسعه دهد...
رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران:
جشنواره فجر قتلگاه بعضی فیلم‌ها می‌شود / اختتامیه جشنواره، عملاً مراسم ختم سینمای ایران بود / جشنواره را پس می‌گیریم
گفته‌های رئیس کانون کارگردانان ناظر بر فضاسازی است که علیه شماری از فیلم‌ها پس از رونمایی در جشنواره فیلم فجر رخ داده و این اتفاق در یک دهه اخیر تشدید شده است؛ به گونه‌ای که شماری از کارگردانان ترجیح داده‌اند یا به آنها توصیه شده، برای جلوگیری از به خطر افتادن آثارشان، قید حضور در جشنواره ملی فیلم فجر را بزنند و آثارشان را مستقیم اکران عمومی کنند.
گیشه سینما در اختیار جشنواره سی و هشتم فجر نیست؛
کمتر از ده فیلم پرفروش می‌شوند و فقط دو فیلم به سوددهی می‌رسند!
بعید است شاهد یک اتفاق شگفت انگیز در حوزه اکران عمومی باشیم. از این منظر می‌توان تاکید کرد گیشه سینمایی که متکی بر فیلم‌های جشنواره فجر بسته شود، گیشه‌ای شکست خورده است و اقتصاد سینما عمدتاً مبتنی بر فیلم‌های عمدتاً کمدی است که در جشنواره حضور نداشتند.
دو سناریو درباره مهم‌ترین رویداد فرهنگی ایران؛
چرا سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در تعلیق نگه داشته شد؟
هرچند سینمای ایران همچون بسیاری دیگر از بخش‌های کشور با بحران تصمیم گیری مواجه است و وضعیت کنونی جشنواره فیلم فجر نیز محصول همین وضعیت است، نمی‌توان در قبال چنین شرایطی که بر سینمای ایران می‌گذرد بی‌تفاوت بود و با آن همراهی کرد.
چرا اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد سکوت می‌کند؟
عرضه همزمان چاپ اول تا پنجم کتاب در یک روز!
پاسخ این پرسش واضح است. ناشر به دنبال استفاده از بازی با نام «چاپ پنجم» به عنوان نشانه استقبال مخاطبان بوده، در غیر این صورت اگر پیش بینی کرده بوده که چنین استقبالی می‌شود، چرا چاپ اول را با تیراژ پنج یا ده هزار نسخه عرضه نکرد؟ این بازی با اعداد به عنوان روش تبلیغ غیراخلاقی سابقه طولانی دارد و مشخصاً نشر چشمه در این زمینه صاحب سبک است.
زدن فرهنگ با پوشش حساب‌کشی از سلبریتی‌ها؛
نشرها و رسانه‌ها، نخستین قربانیان حذف معافیت مالیاتی
متاسفانه برای زدن اهالی فرهنگ، معافیت مالی فرهنگی به معافیت سلبریتی‌ها منسوب شد و با جوسازی، چند ده نفر که درآمد بالایی در حوزه فرهنگ دارند را به عنوان نماینده کل فرهنگ و منتفعین از این قانون در نظر گرفتند و ده‌ها هزار هنرمند، نویسنده، خبرنگار و... که با این قانون دچار آسیب می‌شوند، نادیده گرفته شدند.
رسماً تایید شد؛
پیوستن یک خبرنگار دیگر صداوسیما در آلمان به شبکه سعودی
شبکه ایران اینترنشنال به واسطه تامین نامحدود منابع مالی از سوی سعودی‌ها، به شدت در حال جذب نیرو‌های شبکه‌های مختلف از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان نظیر بی بی سی فارسی و منوتو با پرداخت دستمزد‌های کلان است، به گونه‌ای که صادق صبا مدیر پیشین بی بی سی فارسی حاضر می‌شود در این شبکه سعودی یک شغل سطح پایین را بر عهده بگیرد و یک برنامه هنری اجرا کند...
الگوهای رفتاری ام‌ابیها حضرت زهرا (ع) برای نسل امروز
بر روی گستره خاک، خانه‌ای از جنس بهشت، میعادگاه مولودی گردید تا اعجاز خالق هستی بخش در پیکره زنی از جنس آسمان متجلی شود و شراره ای باشد بر تمام پندارهای باطل و عقاید موهومی که هویت زن را با خاک نادانی زنده به گور می نمودند و ایمان خویش را به پای تراشه دَست هایشان قربانی می ساختند.
تعلل شورای عالی فضای مجازی در تعیین تکلیف صوت و تصویر در اینترنت بحران‌ساز می‌شود؟
با توجه به واکنش مقامات به ویژه مقامات دولتی پس از این کشمکش‌ها، تصور می‌شد به سرعت شاهد تشکیل شورای عالی فضای مجازی و تعریف واضح «صوت و تصویر فراگیر» و مصادیق آن به شکل شفاف و رفع ابهام‌ها در نهادهای متولی قانون گذاری و اعمال حاکمیت در سایر بخش‌های خارج از تعریف صوت و تصویر فراگیر و همچنین ابهام زدایی از دیگر مباحث مورد اختلاف این عرصه باشیم
یک روز بارانی در نیویورک، محصول یک وودی آلن بی‌حوصله
شاید یکی از دلایلی که این کارگردان نتوانسته روابط دراماتیک را برای دو جوان از نسل تازه به تصویر بکشد، فقدان درک از جهان‌بینی و روابط نسل تازه باشد که نمی‌توان انکار کرد حالا با این کارگردان کهنسال، شکاف نسلی و نظرگاه کامل متفاوتی دارند و قاعدتاً نسل جوان که این روابط را در بستر اثر تازه این کارگردان می‌بیند، به درک مشترکی نمی‌رسد و فلسفه روایی این فیلم را پس می‌زند.
جزئیات تکان دهنده سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر؛
اعتراض قهرگونه سعید راد به انتخاب جواد عزتی! / بخشی از تماشاگران جشنواره فجر بولتن‌نویس‌ها هستند! / ده یا پانزده نفر دوست دارند بیش از هفت سیمرغ بگیرند
عسگرپور درباره رفتار کارگردانی که جایزه‌اش را روی صحنه به فیلمبردار، تدوینگر یا طراح صحنه‌ای که جایزه نگرفته، تقدیم می‌کند و اینکه آیا این رفتار را توهین آمیز تلقی می‌کند، گفت: نه تنها می‌تواند این توهین به هیات داوران تلقی شود که از نظر من گاهی هست و گاهی نیست، بلکه ما بعضی از دوستان‌مان با تبختر و یک جوری می‌خواهند بفهمانند من از تویی که دوستم هستی و در این مورد رای ندادی، ناراحتم و حواست باشد در طول سال با هم قهر خواهیم بود!
پنج فیلم مهم سینمای ایران برای سال 1399
فیلم‌های سینمایی که از استاندارد مورد انتظار برخوردار بودند، کمتر از یک سال پیش‌تر بود. از میان این آثار نیز با یک فیلم فوق العاده که آغاز و پایان تأثیرگذار، روایت پرتعلیق و کاراکترهای تماماً باورپذیر داشته باشد، مواجه نیستیم. با این حال، پنج فیلم از جنبه‌های فنی و تکنیکی ارزش بیشتری دارند.
راهبرد اشتباه جوایز جشنواره فیلم فجر چیست و چه جوایزی به اشتباه داده شد؟
اگر بپذیریم بازی گرفتن از بازیگران، بخشی از کارگردانی است، به تصدیق هر ناظر منصفی، مهران مدیری یکی از چند بازیگر اصلی فیلم، بازی به شدت ضعیفی در این فیلم داشت که قاعدتاً این مساله کیفیت کارگردانی فیلم را به چالش می‌کشد. در این بخش نیز قطعاً نیکی کریمی با فیلم «آتابای» و مرتضی فرشباف با فیلم تومان شایسته‌تر بود، اما مگر اختتامیه جشنواره فیلم فجر محل رونمایی از شایسته‌ترین‌هاست؟!