جزئیات نمایش پنجاه مستند دیگر در جشنواره سینماحقیقت
از تارکوفسکی تا بهاره رهنما روی پرده بزرگ سینما!
در چهارمین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، بیش از 50 فیلم مستند در شش سالن پردیس سینمایی چارسو از صبح روز پنج شنبه 21 آذر روی پرده می‌روند.
جزئیات نمایش پنجاه فیلم در سومین روز جشنواره سینماحقیقت؛
رونمایی از فورمن علیه فورمن و تمشک‌های وحشی
سومین روز جشنواره سینماحقیقت با نمایش بیش از پنج مستند همراه است و در این میان، مستندهای پرتره توجهات را به خود جلب نموده است.
نمایش صحنه‌هایی از یک جدایی پس از ده سال
احتمالاً «صحنه‌هایی از یک جدایی» بیشتر توجه مخاطبان را در روز دوم به خود جلب خواهد کرد. ساخته وحید صداقت، ده سال پس از ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» به چگونگی شکل گیری این فیلم، انتخاب بازیگران و پشت صحنه‌های نادیده‌ای از این اثر ماندگار می‌پردازد.
مستندهایی مهم که اکنون باید روی پرده بزرگ تماشا کرد؛
این هشت پرتره‌ شگفت‌انگیز حقیقت؛ از تارکوفسکی تا فلینی
هرچند مستند پرتره در دوران کنونی، مفهومی فراتر از بیوگرافی و غربال زندگی اشخاص معنا یافته و تمرکز صرف بر این بخش یک نگاه تقلیل‌گرا قلمداد می‌شود و یک پرتره شخصی می‌تواند، دریچه‌ای از زندگی یک چهره به تاریخ باشد.
چالش تازه برای مدیران سینمایی؛
نسخه تازه آشغال‌های دوست‌داشتنی با ۵۰ دقیقه تغییر در جشنواره فیلم فجر!
تاکنون سابقه نداشته یک فیلمساز آنچنان میزان قابل توجهی سکانس در مرحله تولید ضبط کرده و استفاده نکند که با این سکانس‌های اضافه بتواند یک نسخه کاملاً متفاوت و تازه را ارائه نماید. به همین دلیل در این ارتباط خلاء قانونی وجود دارد و مشخص نیست امیریوسفی می‌تواند برای این فیلم را به عنوان یک اثر تازه پروانه نمایش بگیرد و آن را اکران عمومی کند؟
جزئیات نمایش چهل مستند در نخستین روز جشنواره سینماحقیقت
سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت ار امروز دو‌شنبه ۱۸ آذرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز شذ و در نخستین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، بیش از چهل مستند فیلم مستند در شش سالن پردیس سینمایی چارسو از صبح امروز روی پرده رفت تا بدین ترتیب مهم ترین رویداد مستند خاورمیانه زیر ذره بین ناظران قرار گیرد.
چه آثاری در مهم‌ترین رویداد مستند خاورمیانه به نمایش درمی‌آید؟
در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت، 687 فیلم خواستار حضور شدند که شمار محدودی از این آثار در سه بخش رقابتی ملی، آوینی و بین الملل حضور خواهند داشت. علاوه بر این، در اتفاقی قابل توجه، شماری از مستندها در بخش غیررقابتی تحت عنوان خارج از مسابقه به نمایش درخواهند آمد.
دهان نهادهای فرهنگی در بودجه ایستادگی و استقامت همچنان باز است!
با مرور لایحه بودجه سال آینده ایران می‌توان به این واقعیت پی برد که برخلاف تعبیر به کار رفته برای این بودجه و همچنین با وجود شرایط خاص کشور، ردیف بودجه فرهنگی و نهادهای پرتعداد بودجه خور کاهش محسوسی نداشته است؛ حال آنکه این اتفاق می‌توانست یک فرصت مناسب برای برداشتن بار سنگین اعتبارات فرهنگی با رویکرد صرفه جویی در بودجه ریزی باشد و مجموعه‌های بودجه خور فرهنگی جزو این سیاست قرار گیرند.
چهره پنهان و موسس شبکه سعودی ایران اینترنشنال کیست؟
تازه‌ترین اسناد درباره شبکه سعودی ایران اینترنشنال، هویت موسس و صحنه گردان این شبکه را عیان کرده است؛ شخصی که جزو حلقه اصلی قدرت در عربستان سعودی است و مواضع ضد ایرانی‌ از جمله حمایت از حملات تروریستی و تجزیه‌طلبی در ایران شهرت دارد و برخی مواضع‌شان در رویدادهایی نظیر حملات تروریستی خوزستان مشابه شبکه متبوعش است.
در هفت مطرح شد؛
سیاست‌های فرهنگی فقط شعار برای راضی نگاه داشتن مقامات بالاتر است / رزق و روزی حلال این روزها سخت است، به هر بهانه‌ای نباید پول درآورد!
از اتفاقات خوب برنامه «هفت» اینکه خبر فوت نصرالله کریمی سینماگر پیشکسوت مطرح شد و این خبر در اصطلاح، خورده نشد. همچنین به درستی به بحث معافیت مالیاتی پرداخته شد. در پایان نیز به مصاحبه رضا میرکریمی با تابناک اشاره شد که علاوه بر جنبه آموزشی در فیلمسازی، نقد‌های دقیق ساختاری درباره سینما را مطرح کرد.
اوج پختکی مارتین اسکورسیزی در «مرد ایرلندی»
فیلم سینمایی «مرد ایرلندی | The Irishman» تازه‌ترین اثر مارتین اسکورسیزی با نقش آفرینی زوج رابرت دنیرو و آل پاچینو یکی از بهترین آثار کارنامه این فیلمساز مکتب سینمای نیویورک است؛ فیلمی که جاندار و نفس‌گیر است و پختگی فیلمساز را نمایش می‌دهد و با وجود زمان طولانی، تماشاگر را شوکه می‌کند.
هزینه گسترده اینفلونسرهای اینستاگرام برای بازسازی چهره‌شان
این اینفلوئنسر‌ها از برخی کاربران پرمخاطب خواسته‌اند اگر در توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز حساب کاربری پرمخاطبی دارند، در این بستر‌ها نیز حمایت کرده و در عوض مبالغ بیشتری دریافت کنند؛ اما با توجه به آنکه مخاطب‌شان در اینستاگرام تمرکز عمده دارند، تمرکز مالی کمپین حمایتی‌شان را بر اینستاگرام متمرکز کرده‌اند.
«مطرب»، کمدی متکی بر فرمول تکراری پرطرفدار در سینمای ایران
همانگونه که انتظار می‌رود به جز موضوع حساسیت‌برانگیزش، چه در فرم و پرداخت و چه در داستان حرف تازه‌ای ندارد اما آیا اساساً تماشاگر کمدی‌ها به دنبال یک کمدی برجسته هستند یا صرفاً به دنبال تخلیه خود هستند و این کمدی‌ها در این زمینه کمک می‌کند؟
چگونه امام حسن عسکری در عصر ظلمت سکان هدایت را در دست داشت؟
با توجه به شرایط و موقعیتی که حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ در آن قرار داشت، روشن است که موضوع تعیین و انتخاب جانشین آن حضرت، یعنی آخرین امام از نسل پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ که بر اساس روایات تردید ناپذیر بنیاد ظلم و بیداد را برخواهد کند، تا چه درجه از اهمیت و حساسیت برخوردار است.
قاچاق سه فیلم سینمایی ایران در طول ۲۴ ساعت!
هنوز منشأ انتشار این فیلم‌ها که قطعا به ضرر سازندگانش است، مشخص نیست؛ اما برآوردهای اولیه «تابناک» حکایت از آن دارد که احتمالاً این فیلم‌ها از یک جشنواره بین المللی لو رفته‌اند و دور از انتظار نیست تعداد فیلم‌های بیشتری سرنوشت مشابهی پیدا کنند.
رضا میرکریمی در گفت و گو با «تابناک»؛
سیستم دولتی مدت‌هاست توان و انگیزه مقابله با سودجویی‌ها را از دست داده و عرصه را یکپارچه به دلالان واگذار کرده / در حوزه سازمان سینمایی و وزارت ارشاد، از شکل گیری هر حرکت مثبتی ناامید هستم
مدیران غیرکارشناس و بیگانه با سینما و حوزه فرهنگ که در ترسیم افق‌ها ناتوانند و بخاطر فقدان قدرت تشخیص در ارایه راهکار نیز ناکارآمد و مصلحت را در محافظه کاری و حرف شنوی از حوزه‌های دیگر می‌بینند به درد این سینما نمی‌خورند. کسانی که سینما برایشان مثل سالن ترانزیت فرودگاه، محلی موقت است برای کمی استراحت، خوردن و نوشیدن و احیانا قضای حاجت و مقصدشان جای دیگری است، از پروازی پیاده شده و در انتظار پروازی دیگر هستند و آخرین نگرانی شان تضعیف و تحلیل روز به روز فرهنگ عمومی و ملی کشور است.
متن جنجالی کارن همایونفر در نقد بیانیه صدای آبان ۹۸ که حذف شد، چه بود؟
در صفحه‌ات اعتراض می‌کنی، اما یک و نیم میلیارد دستمزد برای ده روز می‌گیری و الآن هم از دست شوخی زشت شهروند البرزی با کودکی که در سطل زباله انداختند گله می‌کنی؟ سیاه خود ماییم، سیاه‌کار خود ماییم که در زندگی روزمره در رفتار اجتماعی، در حفظ حق شهروندی دیگران یک لحظه هم با خودمان روراست نیستیم. این اعتراضات و بیانیه‌های ظاهری و عوام‌فریب لیاقت خودمان است.
چه عواملی باعث شد، گروهی از هنرمندان بیانیه تند و بی‌سابقه‌ای منتشر کنند؟
بی‌شک باید حق اعتراض مردم نسبت به تصمیمات مقامات ارشد و شرایط اقتصادی به رسمیت شناخته و از آسیب دیدگان حوادث اخیر به ویژه آن‌هایی که اساساً نقشی در این حوادث نداشتند، دلجویی شود...، اما اساساً صدور بیانیه در چنین شرایطی که ماجرا به پایان نیز رسیده، چه خروجی خواهد داشت؟ پرسش کلیدی‌تر این که آیا بیانیه حاوی مخاطب واضح، محور‌های مشخص نقد و ارائه راهکار بود یا با شعارزدگی سانتیمانتالیستی گره خورده بود؟
چه کسانی ترکیب سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر را می‌چینند؟
ترکیب این سه گروه منتصب برای مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور به خوبی نشان می‌دهد احتمالاً جشنواره سی و هشتم با نهایت محافظه کاری برگزار خواهد شد؛ محافظه کاری که بی‌شک به ترکیب هیات داوران جشنواره فجر نیز تسری خواهد یافت.
پس از نامه وزیر فرهنگ و ارشاد و دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه رخ داد؛
تداوم معافیت مالی فعالیت‌های فرهنگی، مطبوعاتی و هنری / آدرس انحرافی سلبریتی‌ها برای زمین زدن فرهنگ ایران!
عده‌ای با ارائه آدرس غلط تلاش کردند چنین معافیتی را به عنوان «معافیت سلبریتی‌ها، بازیگران و خوانندگان» جا بزنند، حال آنکه اعمال یا عدم اعمال این معافیت تاثیری بر این گروه کوچک نمی‌گذارد و آن‌ها در صورت اعمال مالیات، میزان مالیات را نیز در رقم کل قرارداد‌های تازه‌شان لحاظ و تهیه کنندگان سینما که به آن‌ها نیاز دارند نیز این رقم را پرداخت می‌کنند.
تنها هشت مکاتبه رئیس سینمای ایران در طول یک سال قابل انتشار است!
با گذشت ماه‌های متمادی مجموعه اسناد محدودی از سوی معاونت‌ها و موسسات سازمان سینمایی منتشر شد که اغلب آنها فاقد اهمیت بودند و به عنوان نمونه موزه سینما نامه‌هایی درباره تحویل کلید موزه یا تعمیر دستگاه‌های موزه منتشر کرده و مکاتبات مالی قابل توجه و تعاملات اینچنینی منتشر نشده است. در سایر موسسات و معاونت‌ها نیز وضعیت به همین شکل است...
در برنامه «هفت» مطرح شد؛
دولت کنونی یک دولت سرمایه‌داری رانتی است / اگر قبلاً وزیر شش میلیون دلاری داشتیم، حالا وزیر شش میلیارد دلاری داریم! / نهادی به جز دولت نیز دو هزار میلیارد تومان بودجه داشت اما فیلم نساخت!
برنامه سینمایی «هفت» این هفته نیز با هدف قرار دادن سینما و مدیریت آن تداوم یافت و همچون برنامه‌های پیشین، این بار نیز مسائل سیاسی نظیر مشخصات دولت روحانی به شرایط کنونی سینمای ایران متصل شد؛ رویکرد یکجانبه‌ای که بدون حضور تفکرات متفاوت و ایجاد یک کنتراست، خروجی مثبتی برای سینمای ایران نخواهد داشت.
بازگشت بی‌رحمانه تارانتینو با «روزی روزگاری در هالیوود»
فیلم سینمایی «روزی روزگاری در هالیوود | Once Upon a time in Hollywood» تازه‌ترین ساخته «کوئنتین تارانتینو» یک کمدی سیاه و با نیم‌نگاهی به داستان‌های عامه دهه شصت میلادی است؛ فیلمی متفاوت در میان آثار سینمایی تاراتنیتو که اگرچه ممکن است ردپایی از داستان‌های عامه پسند داشته باشد.
بازگشت دوربین به دانشگاه با «سال دوم دانشکده من»
سیزدهمین اثر رسول صدرعامل، فرصتی برای بازگشت دوربین فیلمبرداری به دانشگاه و نگاهی به نسل تازه دانشجویان و دغدغه‌هایش در بستر یک درام است؛ درامی که شاید بهترین اثر صدرعاملی نباشد؛ اما سراغ بخشی از جامعه جوان ما را رفته که فیلمسازان در دوران کمدی‌های پرفروش ریسک پرداختن به آنها را به جان نمی‌خرند.
خبرگزاری‌های دولتی همزمان با روزنامه‌ها خصوصی می‌شوند؟
اگر اقدام مجلس شورای اسلامی با نام «طرح ممنوعیت مالکیت و تامین مالی رسانه‌‌های دولتی» همراه شود و به این شکل به چند رسانه محدود نشود، این طرح به صورت جامع قابلیت اجرا پیدا می‌کند و فرصتی برای شکل‌گیری یک رقابت واقعی در فضای رسانه‌ای کشور به وجود می‌آید.