بازدید 31658
۱
شصت‌و‌نهمین «سی دقیقه» با «تابناک»

فیلم: تلاش دو کودک برای فراری دادن یک زندانی را تماشا کنید

فیلمنامه جف نیکولز یک بازآفرینی دقیق از داستان مارک تواین نیست، اما اشتراکات و اشارات زیادی به مارک تواین را می توان در آن دید، مثلا نام شخصیت تام بلنکن شیپ (سم شپرد) از شخصی حقیقی وام گرفته شده که منبع الهام مارک تواین در خلق هاکلبری فین بود و شاید بتوان این فیلم را بازآفرینی مدرن ماجرای تام سایر و هاکلبری فین در بستری تازه تعبیر کرد.
کد خبر: ۳۸۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۹ 19 March 2014
ماجرای برخورد کودکان با زندانیان فراری، دستمایه داستان‌ها، نمایش‌ها و فیلم‌های بسیاری در طول تاریخ ادبیات، تئاتر و سینما بوده که یکی از جذاب‌ترین آنها، سال 2013 ساخته شده و به شدت یادآور مارک تواین است.

به گزارش «تابناک»، یکی از فیلم‌هایی که سال 2013 مورد توجه قرار گرفت، «ماد / Mud» وسمین ساخته بلند سینمایی جف نیکولز بود؛ فیلمی با بازی متیو مک‌کانهی بازیگر برنده اسکار که در این اثر برخلاف بازی‌های کمیکی که از او سراغ داریم، نقش یک زندانی فراری را ایفا می‌کند و از پس این نقش آفرینی نیز به خوبی بر می آید.

فیلم: تلاش دو کودک برای فراری دادن یک زندانی

الیس (تی شریدان) و نکبون (جیکوب لافلند) دو پسربچه ماجراجویی که در حومه یک رودخانه در کانزاس آمریکا زندگی می کنند، دو بچه کنجکاو در یک روز قایقی را می‌یابند که به خیال خودشان تنها افرادی هستند که توانسته اند آن را کشف کنند، اما خیلی سریع تر از آنچه تصور می‌کنند صاحب قایق وارد می‌شود و خود را ماد (متیو مک‌کانهی) خطاب می کند و آهسته آهسته از آنها کمک می‌خواهد.

جیمز برادینلی منتقد مشهور درباره ماد تاکید می‌کند: روح مارک تواین در فیلم ماد خودنمایی می کند؛ فیلم ستایشی مدرن از فضاها و شخصیت های محبوب برخی از بهترین آثار مارک تواین است. قهرمانان فیلم تداعی کننده تام سایر و هاکلبری فین هستند و شخصیت بزرگسال اصلی فیلم نیز نه برده فراری، جیم، که فراری دیگری به نام ماد است.

فیلم: تلاش دو کودک برای فراری دادن یک زندانی

با اینکه فیلمنامه جف نیکولز یک بازآفرینی دقیق از داستان مارک تواین نیست، اما اشتراکات و اشارات زیادی به مارک تواین را می توان در آن دید، مثلا نام شخصیت تام بلنکن شیپ (سم شپرد) از شخصی حقیقی وام گرفته شده که منبع الهام مارک تواین در خلق هاکلبری فین بود و شاید بتوان این فیلم را بازآفرینی مدرن ماجرای تام سایر و هاکلبری فین در بستری تازه تعبیر کرد.

اگرچه با روایت مسنجمی طرف هستیم اما یکی از نقدهایی که برادینلی به فیلم وارد کرده و تا حدودی پذیرفتنی است، طولانی بودن و سرعت نامتقارن رویدادها در طول فیلم است. هر چند عناصر داستانی پرداخت شده ی مربوط به دوران رشد و بلوغ در فیلم زیاد دیده می شوند، چندین داستان فرعی ناقص نیز در آن وجود دارد که با حذفشان اتفاقی برای فیلم نمی‌افتد و باری پرورش شان، شاید به افزودن بیست دقیقه به زمان فیلم نیاز بود که شاید محدودیت بودجه مانع شده است!

فیلم: تلاش دو کودک برای فراری دادن یک زندانی

فیلمبرداری و قاب‌های به تصویر کشیده چشم نواز است و لوکشین ها نیز دست فیلمبردار را از این نظر باز گذاشته اما در مقابل صدابرداری در نقطه مطلوب نیست. موسیقی به اندازه استفاده شده و تلاش شده بخشی از ریتم فیلم با موسیقی وضعیت مطلوبی بیابد که کارگردان در این زمینه موفق بوده و ترکیب قابل توجهی را خلق کرده است.

حال به تماشای خلاصه این فیلم در «سی دقیقه» ویژه تعطیلات نوروز 93 بنشینید


دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
film ha site hich vaght to ipad o iphone pakhsh nemisheeeeeeeeeeeeeeee
plz dorost konid
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی