بازدید 42791
بیست‌و‌یکمین «سی دقیقه» با «تابناک»

فیلم: به تماشای پرومتئوس بنشینید

بنا به گفته اسکات، فیلم داستان اولیه (ماقبل) سری فیلم‌های بیگانه می‌تواند تلقی شود؛ هرچند داستانی کاملاً مستقل دارد. اگر فیلم را ‌در بستر مستند یا فیلم‌های سینمایی «بر اساس واقعیت» تشریح کرد، طبیعتاً نقدهای جدی بر آن وارد است، ولی از آن جهت که با فیلم سینمایی «علمی ـ تخیلی» روبه‌رو هستیم و روایت شکل‌گیری جهان را که این فیلم به تصویر کشیده ـ همان گونه که گفته شد ـ می‌توان به آن به عنوان یک داستان «تخیلی» ‌اشاره کرد.
کد خبر: ۳۱۷۰۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۲۳:۴۸ 03 May 2013
این هفته در «سی دقیقه» تابناک، ‌یک فیلم علمی ـ تخیلی ببینید؛ ژانری که در بیست فیلم پیشین چندان پررنگ نبود و مورد درخواست گروهی از مخاطبان «تابناک» بود.

به گزارش «تابناک»، «پرومتئوس / Prometheus» فیلمی علمی ـ تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات است که در ژوئن ۲۰۱۲ در آمریکا و شماری کشورهای دیگر اکران شد. این فیلم با ۱۳۰ میلیون دلار بودجه تولید و با بازیگرانی چون نومی راپاس، شارلیز ترون و ادریس البا نقش آفرینی کرد.

بنا به گفته اسکات، فیلم داستان اولیه (ماقبل) سری فیلم‌های بیگانه می‌تواند تلقی شود؛ هرچند داستانی کاملاً مستقل دارد. فیلمبرداری فیلم از مارس ۲۰۱۱ آغاز ‌و فیلم سه بعدی اکران شد.

اما اگر فیلم را ‌در بستر مستند یا فیلم‌های سینمایی «بر اساس واقعیت» تشریح کرد، طبیعتاً نقدهای جدی بر آن وارد است، ولی از آن جهت که با فیلم سینمایی «علمی‌ ـ تخیلی» روبه‌رو هستیم و روایت شکل گیری جهان را که این فیلم به تصویر کشیده ـ همان گونه که گفته شده ـ به عنوان یک داستان «تخیلی» می‌توان به آن اشاره کرد.

بر پایه داستان این فیلم علمی ـ تخیلی، در سالیان سال پیش از بشر، در مکانی که به نظر می‌رسد زمین ماقبل تاریخ باشد، موجودی بشرنما در مجاورت آبشاری ایستاده. او یک ردای قربانی به تن دارد. در حالی که بالای سر او سفینه‌ای غول‌پیکر آماده ترک زمین می‌شود، موجود انسان نما جامی حاوی مایعی سیاه رنگ و جوشان را می‌نوشد. بلافاصله بدن او متلاشی شده و در رودخانه حل می‌شود. دی ان آی بدن او با آب و محیط زیر آبشار سریعاً واکنش نشان می‌دهد و چرخه تولید سلول‌های جدیدی آغاز می‌شود: سلولهای قرمز رنگی که شباهت به گلوبول‌های قرمز دارند و سریع تکثیر می‌یابند.

در نمای بعدی زمان سال ۲۰۷۹ میلادی ا‌ست. گروهی از باستان‌شناسان در اسکاتلند غاری را کشف کرده‌اند که در آن، تعدادی نقاشی ماقبل تاریخ ‌روی دیوار‌ها نقش بسته است. یکی از نقوش صحنه‌ای را نشان می‌دهد که در آن چند انسان به یک صورت فلکی در آسمان اشاره می‌کنند.



صحنه بعدی فیلم ده سال پس از کشف غار را نشان می‌دهد که در آن یک سفینه فضایی با سرعت مافوق نور در حال سفر به سوی‌‌ همان صورت فلکی است. شرکت ویلاند کورپوریشن با هزینه چندهزار میلیارد دلار سفینه‌ای را با یک گروه دانشمند تهیه کرده و قصد به دست آوردن پاسخ بزرگ‌ترین پرسش تاریخ بشر را دارد: اینکه بشر از کجا آمده و آن فضاییان ماقبل تاریخ که بودند و در ماقبل تاریخ روی زمین چه می‌کردند؟!

کاشفین نقوش غار، دکتر هالووی و دکتر شاو، یکی از هفده سرنیشن سفینه‌اند. پس از رسیدن به سیاره مورد نظر (به نام LV-۲۲۳)، یک گروه اکتشاف ‌روی سطح عاری از سکنه آن فرود آمده و به اکتشاف و نمونه برداری از یک کوه گنبدی شکل غیرعادی می‌پردازند. در درون کوه یکسری دالان‌هایی کشف می‌کنند اما به دلیل توفان شدید جوی، مجبور به بازگشت به سفینه می‌شوند.

در این میان، دیوید، که یک ربات شبه‌انسان است، با کمک راهنمایی‌های نوشته‌های روی دیوار که شبیه زبان میخی هستند، از یک شی کپسول‌مانندی (که شبیه پوکه یک سلاح جنگی است) نمونه‌برداری می‌کند و آن را پنهانی به سفینه باز‌می‌گرداند. آن شی حاوی مایع چرکینی است که شبیه به مایع زهرآگین اول فیلم است. او نمی‌داند که هدف یا کار این مایع چیست؛ بنابراین، آن را ‌آزمایش می‌‌کند.

دیوید از نداشتن یک روح رنج می‌برد. فیلم‌های قدیمی را دوست دارد و الگویش پیتر اوتول در فیلم لورنس عربستان است. مدام ار او ‌تقلید و شخصیت او را شبیه سازی می‌کند. او نمی‌داند هدفش از خلق شدنش چیست و به دلیل ربات بودن (انسان نبودن) مورد تمسخر اهالی سفینه ‌قرار می‌گیرد؛ از جمله دکتر هالووی.

از همین روست که دیوید در صحنه بعدی فیلم، دوستانه جام شرابی را به دکتر هالووی‌ تعارف می‌کند که حاوی قطره‌ای از مایع زهرآگین بیگانه‌ای است که در خارج سفینه نمونه برداری کرده است. هالووی آن را می‌نوشد و‌‌ همان شب با دکتر شاو (همکار و نامزد خود) همبستر می‌شود.



فردای آن روز گروه اکتشاف دومی راهی گنبد مرموز می‌شوند. گروه اکتشاف دوم در این میان دو تن از اعضای گروه اکتشاف اول را یافته که به طرز فجیعی روز قبل کشته شده بودند. دیوید باز ‌مخفیانه در میان دالان‌های تاریک کوه جستجوی خود را ادامه می‌دهد تا به چیزی شبیه به یک اتاق فرمان می‌رسد.

او متوجه می‌شود که سازندگان این مکان، نه تنها زمین بلکه سیارات بسیاری را با دی ان آی خود بارور کرده و نسل پراکنی‌نژاد می‌کرد‌ه‌اند. انسان در واقع مخلوق این «مهندسین» است و این «مهندسین» بشر را به چهره خویش آفریدند.

این مهندسین‌‌ همان موجوداتی هستند که در اول فیلم روی سیاره زمین دیده می‌شوند. دیوید سپس به چند محفظه تابوت شکل برخورد می‌کند که درون هر کدام از آن‌ها یک «مهندس» در خواب زمستانی تصنعی قرار دارد. او خالقین انسان را یافته است. در همین زمان، حال دکتر هالووی بسیار خراب می‌شود و گروه اکتشاف به سفینه باز‌می‌گردد. اما در جلوی درب ورودی سفینه با ویکارز (فرمانده مأموریت) مواجه می‌شوند که مانع ورود هالووی می‌شود.

درگیری روی می‌دهد و ویکارز زنده زنده هالووی را آتش می‌زند و می‌کشد. تغییرات ناشی از آلودگی گروه اول، منجر به کشته شدن دو تن دیگر نیز می‌شود و سرانجام پس از خوابیدن غائله و بازگشت به ‌سفینه دکتر شاو متوجه می‌شود که با نطفه‌ای غیر انسانی که رشد بسیار سریعی دارد آبستن است. اما دیوید مانع از کمک رسانی به او می‌شود و به او داروی بیهوشی می‌زند.

تبلیغ تمام‌صفحه‌ای از دیوید «رایانهٔ انسان نمای نسل هشتم» در روزنامه وال استریت ژورنال که تلاش داشت شخصیت دیوید را به واقعیت نزدیک کرده و نشان دهد.



دکتر شاو مدتی نامعلوم بعد، از خواب بیدار شده و از آنجایی که متوجه می‌شود تولد موجود بیگانه (و لذا مرگش) قریب‌الوقوع است، سریع‌ به کمک یک دستگاه جراحی رایانه‌ای روی خود عمل سزارین انجام می‌دهد و موجود بیگانه را که شبیه هشت پا است، ‌زنده زنده از خود بیرون می‌کشد. سپس آن را درون اتاقک ضدعفونی کننده کلینیک محبوس کرده و فرار می‌کند.

در هنگام فرار متوجه می‌شود که نه تنها پیتر ویلاند زنده است بلکه یکی از اهالی سفینه بوده (و فقط دیوید از این موضوع خبر داشته). او می‌بیند که آن‌ها (دیوید، ویلاند، و دو دستیارش) اکنون آماده می‌شوند که به خارج سفینه و به اتاق فرمان درون گنبد رفته و خالق انسان را بیدار کرده و ببینند. او نیز همراهشان می‌رود.

در درون اتاق فرمان، پس از بیدار کردن یکی از «مهندسین»، دیوید به زبان مهندسین سلام کرده و خود را معرفی می‌کند و صحبتهای پیتر را ترجمه می‌کند. دیوید از مهندس می‌پرسد «شما کیستید و چرا به زمین آمدید؟» مهندس دست محبت آمیزی به سر دیوید می‌کشد و دیوید احساس تعلق آرامش بخشی می‌کند چرا که مورد نوازش آفریننده واقعی خویش قرار گرفته.

لیکن در‌‌ همان لحظه منهدس دیوید را از روی زمین بلند کرده و سر از تن او جدا می‌کند. مهندس بقیه را نیز می‌کشد. اما شاو موفق به فرار می‌شود. مهندس نیز دستگاههای اتاق فرمان را روشن می‌کند. شاو متوجه می‌شود که گنبد در واقع یک سفینه فضایی است که زیر خاک استتار شده و در واقع یک موشک یا سفینه غول‌پیکر است که حاوی سلاح‌های کشتار جمعی است. البته سلاح‌های کشتارجمعی آن‌‌ همان کپسولهای مرموزند که حاوی نطفه‌های موجودات بیگانه هستند که کارشان پاکسازی موجودات دیگر است. صد‌ها کپسول داخل سفینه [۳] هر کدام حاوی تخم یک بیگانه است. و شاو متوجه می‌شود که مهندس اکنون سفینه را به سوی زمین نشانه می‌رود. او در حال فرار با صدای گریان از خالقین خود می‌پرسد: «چه گناهی از انسان‌ها سر زده که مستحق خشم شما شده‌ایم؟».

اینک به دیدن ۴۸ دقیقه از این فیلم علیمی تخیلی بنشینید.

دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۶
فيلم خيلي ضعيفيه.

توي نظرات سايت هاي انگليسي زبان هم ميشه اين موضوع رو ديد كه با واكنش طرفداران سري بيگانه روبرو شده.

سري بيگانه يه فيلم تجاري بود كه صرفاً داستاني علمي تخيلي با طعم آينده و كهكشان رو پيش ميبرد .

ولي پرومتئوس صرفاً يه فيلم استديويي كوچيكه كه با بودجه اي ضعيف و داستاني منظور دار صرفاً‌ براي تضمين ادامه همكاري تهيه كننده با سرمايه گذار و استديو ساخته شده.

بهتره سري بيگانه رو به اين شبه فيلم سينمايي ربط نداد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
فیلمی که 120 میلیون دلار بودجه داشته، یک فیلم استودویی کوچک نمیشه گفت. بعد فیلمی که امتیاز 7.2 ضعیفه؟ چنین امتیازی برای یک فیلم خوبه اما طبیعتاً برای یک فیلم عالی و شاخص نیست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
خدا شفات بده. فیلم استودیویی با بودجه کم؟
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
شما برو بیشتر تحقیق کن بعد بیا در مورد بودجه فیلم نظر بده . بودجه کم به فیلم پارانورمال اکتیویتی میگن ( قسمت اول ) با 15000 دلار ساخته شد .
سامان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
فیلم ضعیف؟!!!!! شما به این فیلم با جلوه های ویژه فوق العاده میگی ضعیف؟!! شما چیزی از سینما میدونی؟ اصلا نقد این فیلم رو خوندین؟
عالی بود..... این فیلم بار معنایی زیادی داره و دارای امتیاز خوبی هم هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
یعنی چی که بار معنایی داشت. سراسر خلاف اعتقادات ما است.
ناشناس
| Iraq |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
برادر ناشناس , منظور از بارمعنایی الزاما این نیست که با اعتقادات شما فیلم بسازند.
منظور این است که در لایه های پنهای قبلم معانی عمیقی نهفته است !!
سامان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
برادر رجوع کنید به سکانس اول فیلم....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
شاید خواهره هی می گید برادر از کجا میدونی ؟ هان ؟ جواب بده دیگه .
این فیلم از جمله فیلم های اتفاقا پرهزینه ی هالیوودی است که مانند بسیاری از فیلم های دیگر هالیوود که با اهداف کاملا سیاسی اعتقادات مردم جهان رو هدف و نشانه گرفته ساخته شده و ترویج کننده افکار چند خدایی یونان باستان است که با کمی دقت درظاهر مهندسین کاملا آشکار است و مهمتر از آن پوچی دنیا و بیهودگی آفرینش انسان و پایین آوردن خدا در حد یک شبه انسان است و در این فیلم اصلا به قدرت و عظمت پروردگار یکتا اشاره ای نمیشود و فیلمی بیهوده و با اهداف شوم است توصیه میکنم به تابناک عزیز که نقد این نوع فیلم های مخرب و بی معنی رو کنار فیلم ها بذاره .
تابناک جون،ایکاش بجای آب کردن دلمون با این فیلمهات،یه پرونده مثل پرونده خودروسازها باز میکردی تا معلوم بشه فارابی چی ها و اتحادیه تهیه کنندگان به چه مجوزی الان سالهاست جلوی اکران فیلم خارجی رو با شعار کمک به سینمای ملی!!! گرفتن و مردم و سینماداران فلک زده رو مجبور میکنن فقط فیلمای ... ایرونی ببینن و ... و،همه جای دنیا حتی تو افغانستان هم فیلمای روز اکران سینمایی میشه اما تو ایران ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
عزیزم این فیلم پارسال از شبکه نمایش پخش شد
امین
| United Kingdom |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
دوست عزیز شما که زحمت دانلود این تیکه ها رو میکشی خوب یه سرچی کن تو گوگل کیفیت اصلیشو دانلود کن خوب
مهرداد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
نا شناس عزیز
ایشون نگفتن که فیلم رو ندیدن و چرا از تلویزیون پخش نمیشه! ایشون میگن چرا از سینماهای ما پخش نمیشه؟بین پرده سینما و صفحه کوچک تلویزیون تفاوت بسیار است
سامان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۴
این فیلم کی از شبکه نمایش پخش شد آخه؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
پارسال آمد روی پرده عزیز جان ، کی دوبله شد کی پخش شد ، آخه .
ای بابا آقا چرا اینجوری خلاصه میکنین؟ هی جاهای حساس میپره و رو اعصابه! کلش باشه چی میشه مگه؟
عظمتی داره این اسکات.
خیلی دیگه ... تخیلیه
...والا
قرار نیست واسه هر فیلمی که کلی هزینه کنن ما بگیم چون انقدر هزینه کردن پس حتما فیلم خوبیه
هیچ معنا و مفهومی هم نداره فقط نفهمی خودشونو میرسونه
فیلم خیلی خوبیه. 2 3 بار دیدمش
این که فیلم با اعتقادات شخصی کسی تناقض داره یه بحث جداس ربطی به ضعیف بودن فیلم نداره باید از دیدگاه سینمایی و تخصصی راجبش قضاوت کرد. در مورد محتواشم اتفاقا آدم به فکر در مورد خودش می بره
این فیلم از معدود فیلمای سال 2012 هست که واقعا آدم رو به فکر کردن مجبور میکنه، واقعا این یه سوال بنیادی هر انسانی هست که ما از کجا اومدیم و برای چه کاری اومدیم، توی این فیلم تلاش میکنه به این سوال جواب بده ولی متاسفانه خودش تبدیل به یه سوال دیگه میشه، شایعه ساخت قسمت دومش هم هست که اسکات گفته توی این قسمت به خیلی از سوالات جواب داده میشه، اون دوستانی هم که فیلم رو ندیدن، یا به همین تیکه های تابناک بسنده کردن لطفا به فیلم توهین نکنن.
فوق العاده هست ، حقی که اسکار در چند بخش رو گرفته !

لطفا به فیلم توهین کنید !
سلام.اصلا فیلم جذابی نبود.
به هیچ وجه در حد بیگانه و بلید رانر دو فیلم دیگه استاد در این ژانر نیست ولی فلسفه و تفکر بسیار جالبی پشت فیلم هست.این اولین فیلمی بود که پارسال دانلود کردم.باسکات از معدود کارگردانانی هست واقعا فیلم علمی-تخیلی میسازه.جالبه بدونین خواب زمستانی که تو این فیلم و فیلم ها بیگانه نشون داده میشه ایده خود اسکات هست و ناسا داره خیلی جدی روی این ایده تحقیق میکنه! یا آینده ای که تو بلید رانر از جهان ماشینی نشون داد خیلی به چیزی الان میدونیم قراره اتفاق بیفته نزدیکه.من که بی صبرانه منتظر نسخه بعدی پرومتئوس هستم و امیدوارم استاد ضعف های فیلم قبلی رو پوشش داده باشه...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس