بازدید 35180
سومین «سی دقیقه» با تابناک

فیلم: فداکاری و قتل از سر «عشق» را به نظاره بنشینید

با این حال اگر جذب این فیلم شدید، توصیه می شود حتماً به سینماهایی که این فیلم را در تهران به طور کامل به نمایش می دهند، بروید و به تماشای نسخه کامل «عشق» بنشینید.
کد خبر: ۳۰۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹ 22 March 2013
«عشق» توصیه هفته های اخیر «تابناک» در بسته هفتگی «پنجمعه»، برنده به حق اسکار غیرانگلیسی زبان 2012 بی شک یکی از بهترین فیلم هایی است که می توانید ببینید؛ فیلمی که اگر اهل تماشای فیلم های بالای دو ساعت نباشید، می تواند با چُرتی در میانه فیلم در سالن سینما گره تان بزند و اگر جذب ماجرا شوید، 127 دقیقه تماشای این فیلم را به سادگی از دست نخواهید داد و داستان این نمایش که برای مخاطب غیرآسیایی دارای ویژگی های منحصر به فردی است، برایتان تا حدودی عادی جلوه خواهد کرد و البته فرجام فیلم برایتان چندان عادی نخواهد بود!

به گزارش «تابناک»، آخرین فیلم میشائیل هانکه تقریباً در هیچ جشنواره ای و جایزه سینمایی نبود که به عنوان یکی از نگین های فیلم سازی مخعاصر مورد توجه قرار نگیرد. فیلم به دور از بهره برداری بی جهت و افراطی از خشونت و نمادهای جنسی و حتی بدون تلاش برای فریب مکرر مخاطب در خط سیر داستان و تعلیق های آزاردهنده، صریح ترین روایت را پیش روی مخاطب قرار می دهد که پرداختن به جزئیات باعث توسعه آن تا دو ساعت و هفت دقیقه شده است و «عشق» عنوان هوشمندانه این فیلم از ابتدا بیننده را در پی این مفهموم روانه می سازد.

فیلم با یک فلش فوروارد هوشمندانه آغاز می کند و انتهای داستان را در همان ابتدا پیش روی تماشاچی قرار می دهد و از این پس برای تماشاچی، همه چیز رنگ مرگ میگیرد، حتی ریتم کند فیلم و فضاهای خالی از موسیقیِ زندگیِ دو موسیقی دان بازنشسته، معنای خاص خود را می یابد. هانکه در چنین فضایی از موسیقی که یکی از بخش های مهم آثارش محسوب می شود نگذشته و در خانه ای که گرد مرگ در آن پاشیده شده، از ابتدا و اواسط فیلم گریزی به نت هایی که می توان در این اتمسفر به آن دل بست را مورد توجه قرار می دهد و سکوت مطلق بر فیلم حاکم نیست.



«عشق» که به زعم برخی منتقدان شناسنامه سینمای فرانسه محسوب می شود، مخاطب حرفه ای را اما به خوبی درگیر می سازد. وقتی در ابتدای فیلم این دو از کنسرت به منزل باز می گردند، در شکسته است و زمانی که آتش نشان ها نیز برای یافتن جسد زن موسیقی دان که بوی تعلفش ساختمان را فراگرفته، در را می شکنند، در باز می شکند و جالب اینکه پیش از این، مرد موسیقی دان با همسرش که زاده تخلیش محسوب می شود در انتهای فیلم به خارج از منزل می رود - شاید همان کنسرت ابتدای فیلم؟ - و همه دو راهی ها می تواند از سوی کارگردانی چون هانکه کارکشته اتفاقی بوده باشد؟

البته این فیلم مملو از نشانه، نشانه های آشکارتر دیگری برای مخاطب نه چندان جدی نیز داشت که گرفتن کبوتری که وارد سالن خانه شده و پرتاب کردنش به بیرون از خانه می تواند یکی از همین نشانه ها و تمثیلی به آزادی روح در آزار همسرش از کالبد خاکی اش باشد. با این حال، این فیلم مملو از نشانه ها و اشاره ها، شاید برای مخاطب خاورمیانه ای عادی باشد. بسیاری از زنان و مردان این سوی زمین بدون آنکه حتی به همسرانشان قولی داده باشند، پس از ازکار افتادگی همسرشان، خود را متعهد به نگهداری از ایشان می دانند و این فداکاری عادی جلوه می کند.

«قتل» در انتهای فیلم اما با برداشت های متفاوتی می تواند همراه باشد. مرد قصد دارد همسرش را از درد جانکاهی که به آن مبتلا است، برهاند؟ مرد خسته شده و قصد دارد این گونه به این نقش آفرینی اش در جایگاه یک همسر فداکار پایان دهد؟ و ده ها برداشت دیگر می توان از فرجام این عشق کهنه داشت که به برداشت تماشاچی از این صحنه باز می گردد.

این فیلم جزو آثاری است که احتمالاً یا به شدت شیفته اش خواهید شد و یا به شدت بر علیه اش موضع میگیرید و حد وسطی نخواهید داشت. با این حال اگر جذب این فیلم شدید، توصیه می شود حتماً به سینماهایی که این فیلم را در تهران به طور کامل به نمایش می دهند، بروید و به تماشای نسخه کامل «عشق» بنشینید.



نگارنده با دعوت به تماشای 30 دقیقه از فیلم «عشق»، پرسش مطروحه در دو فیلم پیشین را مجدداً پیش رویتان قرار می دهد که آیا در شرایطی که اصولاً کپی رایت در مفهوم کلی اش در ایران رعایت نمی شود و فیلم های دوبله شده در کشور حق کپی رایتشان خریده نمی شود و قریب به اتفاق کتب ترجمه و چاپ شده در کشور نیز بدون خرید حق کپی رایت پروسه طبع را طی می کنند، آیا نقد فیلم های روز و همچنین پخش حداکثر 30 دقیقه از فیلم های روز و همچنین فیلم های شاخص کلاسیک دنیا در «تابناک» موافقید؟

«تابناک» تا انتهای تعطیلات نوروز، هر روز یک فیلم شاخص را تقدیم تان خواهد کرد و پس از آن، در صورت جلب نظر شما عزیزان در جمع بندی نظرات، هر هفته یک فیلم این گونه عرضه خواهد شد.

دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۹
طرح و ایده ی این کار کاملا اشتباهست، این سایت خبری است یا هنری یا سینما یا .....؟!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
طنز تلخ
| United States |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
داداش اگه با سینما مشکل داری اظهار نظر نکن

تابناک زحمت میکشه شما هم این طور قدردانش هستی ؟؟؟
چقدر ازاين دلال بازي گيرت مياد تابناك
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
کلی از میشائیل هانکه گرفتند که در ایران مطرحش کنند و فیلمش بفروشه!
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
60 ملیون دلار
پروف
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
کاش به اون ناشناس سومی میشد مثبت بدی خیل باحال گفته!!
60 میلیون دلار
نخسه کامل ؟
ممنونم تابناک جان.
عالی بود.
بابا این فیلم تو سینما فرهنگ داره اکران میشه. سینما فرهنگ داره به تهیه کننده پول میده. شما که گذاشتی اینجا داری از سینما فرهنگ و تهیه کننده هر دو میدزدی. میدونم کلا نظرات منو نمیذاری ولی گفتم که فک نکنی امثال من این فیلمارو از اینجا دانلود میکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
متن خبر رو کامل بخون.
لطفا انیمیشن هم بزارید تا ما دخترا هم سهمی از این کار شما ببریم

با تشکر از شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
چه ربطی داشت؟!
تابناک عزیز واحدهای زمان رو سوم ابتدایی خوندیم فکر کنم خیلی فاصله افتاده که یادت رفته 127دقیقه مساویست با دو ساعت و هفت دقیقه نه 2ساعت و 27دقیقه .متشکرم
پاسخ ها
بابک
| Malaysia |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۳
خوب تابناک بیست دقیقه سانسورشو در نظر نگرفته
قصه فیلم رو لو نده!
تاثیر گذار بود
من هفته قبل از عید این فیلم رو دیدم، واقعا خوب نبود.
اگه کسی میره این فیلم رو ببینه حواسش باشه با یک فیلم کاملا هنری طرفه نه بک فیلم جذاب.
کارتان بسیار با ارزش است.ارزوی پیروزی
شما را دارم.
نوروز تان فرخنده باد.
تشكر مي كنيم از جمع حاظر، جلسه قبل خدمت دوستان عرض كردم اونچه مي مونه همين 30 دقيقه هاست
aalie.edame bedid...
کارتون عالیه... این قسمت تو تابناک جاش خالی بود ... خواهشا ادامه بدین ... ارزش کارتون بالاس ... فقط کاش می شد بعد از این ریویو یه نقد سینمایی یا نقد تحلیلی هم بزارین چون ریویو رو سایتای دیگه هم انجام میدن ولی ما از شما انتظاراتمون بالاتره ... ممنون خلاصه
اوه! خدا رو شکر من قبل از اینکه این مطلب رو بخونم فیلم رو دیده بودم، بیچاره اونایی که ندیدن و حالا می خوان ببینن...
فکر کنم بهتره اولش مثلا بگین "خطر لوث شدن" و ضمنا تیترتون رو هم یه جوری بذارین که با یه کلمه ته فیلم رو تابلو نکنین
اما جدای از این مسئله، این کار تابناک کار بسیار خوبیه از نظر من.
فیلم جالبیه... خوب بود
چیه بابا با این کیفیت افتضاح
کار به بدی و خوبی ها و مسائل سیاسی ندارم.
خیلی حال کردم ، حس کردم دارم فیلمو میبینم.عالی بود.
دستتون درد نکنه ولی سی دقیقه نبود که.....
پوچ گرایی محض...!

یعنی چون صبرمون تموم شده و واموندیم تو جمع کردن خودمون و عشقمون پس تنها راه خلاصی از این زندگیه!!

همه سکانسهاش غیر مستقیم اعتراض به خدا بود که تو درد رو قرار دادی تو زندگی و به تعبیری تو بی رحمی

خوب وقتی همین دنیا باشه و چیز دیگر نباشه خوب آره واقعا ظلمه اما اون دنیا هم هست! که این نوع فیلمها و اصولا فیلمهای هانکه نفی اون دنیا و انتقاد از وضع موجود هست اونم به خدا

وسطای فیلم آدم اون همه درد رو که میبینه پی به پوچ بودن زندگی میبره و مصمم میشه که این زندگی واقعا یک پل هست برای دنیایی دیگر و این دنیا ارزش مادیات و پول و تجملات و ... رو نداره این خوبیه که میمونه عشقه که میمونه نمونش وابستگی این دو نفر به هم، یا وفاداری اون شاگرد به استادش اما آخر فیلم نویسنده و کارگردان نظر خودشون رو تحمیل میکنن که این بدشانسی ها و مصیبتها تمومی نداره حتی عشق و خوبی و پاکی و نثار هم بی فایده است و باید رفت ولو با خودکشی و قتل! و این یعنی همون پوچ گرایی!!
چه پيرمرد خرفتي. زن بيچاره رو زجر كش كرد. بدترين مرگ از طريق خفگيه
سلام
من با این کار شما موافقم و اگر تونستید بخش دیگری به بخشهای کاریتون با عنوان فیلم اضافه کرده و این تفسیرها رو توی اون بخش بزارید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر