بازدید 23060
مرور روزنامه‌های شنبه هفتم اسفند

چقدر دلار نفتی در راه است؟ /آمریکا در حال طراحی امنیتی جدید در نقاط مختلف جهان / ایران و لزوم اتخاذ مواضع بی‌طرفانه در قبال بحران اوکراین

تأثیر جنگ اوکراین بر اقتصاد ایران، بازتاب گفت و گوی تلفنی رئیسی با پوتین، ابطال مصوبه صیانت؛ دلواپسان کوتاه می‌آیند؟ پاتک ستاد تنظیم بازار به گران فروشان لوازم خانگی، قیمت سرسام‌آور آجیل در آستانه شب عید، تایید «ابطال رای‌گیری کمیسیون صیانت»، احتمال توطئه قدرت‌های جهانی، دستمزد کارگران ۹ میلیون تومان می‌شود؟ و دستگیری تحلیل‌گران قلابی و کلاهبرداران در حوزه رمز ارز، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۶۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۶ 26 February 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه هفتم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که جنگ اوکراین و احیای ناسیونالیسم روسی؟ طرح صیانت به صحن بازخواهد گشت؟ پیامد‌های بحران اوکراین بر برجام و مخالفت جهانی با حمله روسیه به اوکراین در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


ایران و لزوم اتخاذ مواضع بی‌طرفانه در قبال بحران اوکراین

صلاح‌الدین هرسنی، کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز روزنامه جهان صنعت با عنوان ایران و لزوم اتخاذ مواضع بی‌طرفانه در قبال بحران اوکراین نوشت: ولادیمیر پوتین معتقد است که روسیه قصد ندارد اوکراین را اشغال کند و قصد این کشور پرهیز دادن اوکراین از پیوستن به ناتو است. به عبارت دیگر، هدف پوتین در این حمله، به چالش کشیدن قدرت ناتو در قالب نمایش قدرت و به تعبیری نازیسم‌زدایی در محیط‌های پیرامونی و حیاط خلوت مسکو است. اما با توجه به همزمانی مذاکرات وین با بروز چنین بحرانی، آیا اتخاذ موضع بی‌طرفی بهترین و مناسب‌ترین راهبرد و استراتژی در قبال این بحران نیست؟

چرا ما باید در شرایطی که مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است، مواضعی را اتخاذ کنیم که دستمایه برجام‌آزاری شود؟ در شرایط حاضر تیم مذاکره‌کننده ما با کشور‌هایی در حال مذاکره است که همه آن‌ها در بلوک ناتو قرار دارند و شاید بازی کردن در زمین مسکو، دستمایه واشنگتن و تروئیکای اروپایی در برجام و ایران‌آزاری شود و آنکه آن‌ها نخواهند تن به خواسته‌های ما به ویژه در مساله تضمین و ادامه فعالیت‌های هسته‌ای دهند. اتخاذ این مواضع فقط در شرایطی محلی از اعراب دارد که مایل باشیم میز مذاکره را ترک کنیم و منتظر بمانیم که مذاکرات نتواند معطوف به نتیجه شود. ولی در وقت حاضر، همه شرایط دلالت بر آن دارند که زنگ‌ها برای احیا و اجرای برجام به صدا در آمده‌اند و نیازی به مقصر‌شناسی در قضیه اوکراین نیست. به ویژه آنکه اگر بخواهیم جانب یکی از طرفین را بگیریم. آیا، چون روابط ما با آمریکا تیره است، باید جانب مسکو را بگیریم؟

آیا چون ما قرار داد ۲۰‌ساله با روسیه داریم، باید در زمین مسکو بازی کنیم؟ آیا باید بپرسیم تاکنون راهبرد نگاه به شرق یعنی رابطه با مسکو و پکن پاسخگو بوده است؟ آیا، چون ما با اوکراین بابت سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران مناقشه داریم، آیا نباید اصل نقض حاکمیت سر‌زمینی کشور‌ها در راستای نظم حقوق بین‌الملل برای ما مهم باشد؟ فراموش نکنیم که روسیه یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت است و کارویژه و وظیفه این نهاد بزرگ بین‌المللی ایجاد صلح و امنیت است نه ایجاد بحران. در واقع ولادیمیر پوتین با اعلام استقلال و به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس اوکراین نه تنها مرتکب نقض آشکار حاکمیت سرزمینی از منظر حقوق بین‌الملل شده، بلکه به تنهایی موجد بحرانی در حد و قامت یک جنگ جهانی سوم شده است.


تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران دستگاه دیپلماسی به ویژه وزیر امور خارجه محترم کشورمان قطعا اطلاع دارند که چرا علی باقری‌کنی سر‌پرست تیم مذاکره‌کننده بنا به ضرورتی در روز‌های اخیر به جهت گزارش وضعیت و کسب اختیارات بیشتر وین را به مقصد تهران ترک کرده و قرار است به زودی به وین بازگردد؟ آیا وزیر امور خارجه کشورمان نمی‌داند که وزیر امور خارجه عمان برای چه ماموریتی به تهران آمده است؟ در سطحی دیگر، آن سوی قصه و ماجرا نیز کمی غامض‌تر و پیچیده‌تر است به این معنی که چنانچه مواضع ما اگر هم بخواهد همسو با ناتو باشد، یقینا مورد پسند مسکو نیست و مسکو اقدامات ایذایی را با توجه به پیشینه و عملکردی که تاکنون از خود نشان داده است، از حمایت خود در احیای برجام می‌کاهد و چه‌بسا که بخواهد با رفتار‌های سینوسی موجب تاخیر در نتایج برجام شود.


در شرایط حاضر، مقصر‌یابی ما در قبال بحران اوکراین بی‌شباهت به راه رفتن روی یک طناب باریک نیست و قطعا بازی ما در هر یک از جبهه ناتو و یا مسکو، به معنای بازی دو سر باخت خواهد بود و بهترین استراتژی برای ما استراتژی بی‌طرفی است و نیاز به موج‌سواری بر بحران اوکراین نیست.


آمریکا در حال طراحی امنیتی جدید در نقاط مختلف جهان

محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور طی یادداشتی در شماره امروز ایران با عنوان آمریکا در حال طراحی امنیتی جدید در نقاط مختلف جهان نوشت: رؤسای جمهوری ایران و روسیه پنجشنبه شب گذشته در شرایطی با یکدیگر پیرامون مذاکرات هسته‌ای و روند اجرایی توافقات دوجانبه گفتگو کردند که روسیه یک روز پیش از آن و در پی تشدید بحران اوکراین، فرمان جنگ نظامی علیه این کشور را صادر کرده بود؛ امری که مانع از آن نشد تا سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین از اهمیت رایزنی‌های دوجانبه برای پیگیری موضوعات مهم در دستور کار غفلت کنند. ناگفته پیداست میان ایران و کشور‌های مختلف روند‌های متعدد گفتگو جریان دارد که نمونه آن گفت‌وگوی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور فرانسه بود که در روز‌های اخیر انجام شد.


یکی از موضوعات مطرح شده توسط پوتین که برنامه‌ریزی آن پیشتر و حدود ۵ روز قبل صورت گرفته بود، «تحولات حوزه اروپای شرقی و اوکراین» بود.


بررسی تحولات عرصه بین‌المللی و موضوعات در دستور کار ایران و روسیه در حالی از سوی رئیسی و پوتین دنبال شد که سیاست اعلامی و اعمالی دولت جمهوری اسلامی ایران تعامل حداکثری با همه کشور‌های جهان است. دولت توانسته در ۶ ماه گذشته به وضوح نشان دهد که با همه کشور‌ها سیاست تعاملی دارد و رئیس‌جمهور کشورمان طی این مدت چهار سفر به کشور‌های خارجی داشته و توافقات متعددی نیز در راستای تقویت توان اقتصادی کشور و ایجاد پیوند‌های زیرساختی بین ایران و کشور‌های مختلف صورت گرفته است.


جمهوری اسلامی ایران در عین پیگیری تعامل حداکثری با همه کشور‌ها نسبت به تحولات امنیتی و راهبردی که هم در منطقه و حوزه پیرامونی و هم دیگر نقاط جهان در حال وقوع است، کاملاً هوشیار است. برای نمونه مسائل مربوط به قفقاز که به نقاط بحرانی نزدیک می‌شد، با نقش آفرینی فعال ایران و برخی کشور‌های دیگر مدیریت شد و تحولات افغانستان نیز از زمانی که دولت سیزدهم روی کار آمد، یک تحول ژئوپولیتیک بسیار مهم بوده است.


این در حالی است که امریکایی‌ها در حال طراحی‌های امنیتی جدیدی از یک سو در مناطق مختلف غرب آسیا و خلیج فارس و از سوی دیگر در شرق آسیا و اروپا هستند. از این رو آنچه در اوکراین در حال وقوع است، در واقع تحولی است که دارای ریشه‌های ژئوپلیتیک و هویتی است.


بعد از جنگ جهانی دوم و دوران جنگ سرد، ناتو با هدف ایجاد وحدت نظامی در بین کشور‌های غربی با محوریت امریکا تلاش داشت مقابل اتحاد جماهیر شوروی بایستد. ناتو همچنین بعد از فروپاشی شوروی و پیمان ورشو به حیات خودش ادامه داد که این مسأله یکی از نگرانی‌های عمده رئیس جمهور روسیه است.


ناتو در حالی که ادعا داشته درصدد تأمین امنیت کشور‌های غربی است، طی ۳۰سال گذشته در مناطق مختلف توسعه یافته و برخلاف تعهدات امنیتی که نسبت به روسیه داشته، طی ۵ مرحله در اروپا توسعه نظامی پیدا کرده و حتی در حوزه خلیج فارس هم به دنبال شراکت‌های جدید است. حال آنکه امروز هم بحث حضور ناتو در شرق آسیا برای مهار چین مطرح است.


دغدغه امنیتی روس‌ها برای ایران و ناظرانی که با روابط بین‌الملل آشنایی دارند کاملاً قابل درک است، اما جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با چنین موضوعاتی همواره بر پیگیری دیپلماسی و گفتگو در رفع بحران تأکید داشته است. به هر روی نباید از این مهم غفلت کرد که در خلال چنین بحران نظامی باید منافع مردم و جان و مال غیرنظامیان محترم شمرده شود.

 

چقدر دلار نفتی در راه است؟


رضا زندی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان چقدر دلار نفتی در راه است؟ نوشت: فرض کنیم این هفته، توافق بازگشت به برجام در وین امضا شود. (پیش‌بینی من چنین است. اگر همه شرایط همین طور که الان هست، باقی بماند) حالا ببینیم ایران چقدر می‌تواند نفت خام و میعانات گازی صادر کند و چه میزان پول اضافه‌تر از بودجه به دست آورد.


١- بر اساس بودجه ۱۴۰۱، ایران قرار است ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی با قیمت ۷۰ دلار بفروشد. به عبارت ساده‌تر، درآمد عمومی حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سال آینده شمسی ۳۵ میلیارد دلار و ٧٠٠ میلیون دلار خواهد بود. (جدا از تهاتر و...)


٢- اگر توافق احیای برجام امضا شود ایران می‌تواند تولید نفت خام خود را به ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه و تولید میعانات گازی را به ۷۵۰ هزار بشکه در روز برساند. از این میزان، روزانه ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام و ۵۵۰ هزار بشکه میعانات گازی در پالایشگاه‌های داخلی مصرف می‌شود.


٣- بنابراین پس از احیای برجام و از سال آینده، ایران می‌تواند روزانه حداقل ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی، صادر کند. مجموعا ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه در روز. حالا این عدد را از روزانه ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بودجه عمومی ۱۴۰۱ کم کنید.


٤- به عبارت دیگر، در صورت احیای برجام، ایران می‌تواند روزانه حدود ۹۵۰ هزار بشکه بیشتر از سقف در نظر گرفته در بودجه سال آینده، نفت و میعانات گازی بفروشد. حالا اگر این عدد را در ۷۰ دلار در هر بشکه ضرب کنید، اضافه درآمد ناشی از برجام می‌شود: ٢٤ میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار.


٥-، اما فقط این نیست. ایران بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی فروش نرفته روی آب دارد که می‌تواند به سرعت با قیمت‌های بالای ۱۰۰ دلار آن‌ها را بفروشد. این مقدار به تنهایی می‌تواند حدود ۱۰ میلیارد دلار به درآمد‌های ایران اضافه کند.
٦- پس درآمد ناشی از فروش نفت خام و میعانات گازی بدون برجام در سال آینده حدود ٣٥ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار پیش بینی شده است. (که بازگشت پول آن هم به سخت است.) و برجام می‌تواند سال آینده، درآمد نفتی ایران را ٢٤میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار اضافه کند.


٧- ١٠ + ٢٤/٢ + ٣٥/٧ میلیارد دلار، یعنی اینکه احیای برجام می‌تواند درآمد نفتی ایران را در سال آینده به حدود ٧٠ میلیارد دلار برساند؛ آن‌هم با دسترسی کامل به دلار‌های نفتی. (بیش از دو برابر درآمد امسال با تحریم) به این میزان دسترسی به دلار‌های نفتی بلوکه‌شده در کشور‌ها را اضافه کنید.


٨- وقتی برجام می‌تواند این همه در افزایش درآمد ملی نقش داشته باشد دیگر چه جای تردید. آیا اقتصاد ایران برای این حد از افزایش درآمد‌های نفتی آماده است؟ آیا سیستم بانکی ایران با سیستم متعارف بانکی جهانی همسو شده است که بتواند درآمد‌های نفتی‌مان را جابه‌جا کند؟


٩- آیا پروژه‌های سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف از جمله در صنعت نفت برای این حد از درآمد‌های نفتی آماده شده است؟ یا دوباره این درآمد‌ها صرف امور روزمره و واردات پرتقال و ... خواهد شد؟ بسیاری از بخش‌های کشور از جمله صنعت نفت برای اشتغالزایی، تشنه سرمایه‌گذاری فوری‌اند.


١٠- حالا یک سوال، در این شرایط چه لزومی دارد که مجلس بخواهد این هفته با تصویب «بند ی» تبصره ۱ بودجه، به میزان حدود ۱۰ میلیارد یورو از فروش نفت و میعانات گازی را از دست دولت خارج کند؟! پس بهتر است کمیسیون تلفیق، همین امروز این بند را کامل حذف کند.


١١- بحران اوکراین، از طرفی باعث افزایش قیمت نفت شده و از طرفی تقاضا برای نفت و میعانات گازی ایران را افزایش داده است. جدا از آن موضع ایران را در چانه‌زنی‌های بین‌المللی تقویت خواهد کرد، به شرط آنکه تدبیر درست کنند. فرض کنیم امروز فردای پس از برجام است. چه خواهید کرد؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۶۸
بهتر بود عربی میپرسیدی کم من دولارات نفتی فی الطریق آخه این پول که به ما نمیرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
آقایون اصلاح طلب که چند دوره به روحانی رای دادید
نیت ما اینه که دلار ها را خرج کنسرت ها و حضور بانوان در ورزشگاهها و هزینه مذاکرات برجامی بکنیم
مگر شما در 8 سال گذشته غیر این هدفی داشته اید؟!
الان یهویی در فکر فقرا و قسر متوسط به پایین افتادید
پوتین با حماقتش مرزهای جغرافیایی منطقه را تغییر خواهد داد .

پوتین ، هیتلر قرن ۲۱ است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
از دید تندروهای جبهه پایداری و مسولان ناکار امد و بیکفایت

فقط شغال فلسطین توسط صهیونیستها کار زشت و خلاف قانون و ضد انسانی است !!؟

ولی اگر توسط روسیه و چین انجام گیرد ،
هم حتما تقصیر آمریکا و اروپا است !!؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
اوکراین متحد آمریکا در حمله به عراق بود که بعد از آمریکا بیشترین نیرو به عراق فرستاد
سالها نوکری غرب را کرد
و همسایه خود را تحریک کرد
برخلاف تعهد خود عضو ناتو شد
الان باید ثمره تلاش های خودش را ببیند..
و دیده
ناشناس
| Canada |
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
جواب۱۰۱۶: عضو ناتو نیست
دلارهای آزاد شده در راه جیب آقازاده ها و کشورهای مستضعف جهان هستند

قرار نیست چیزی به مردم ایران برسه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
زنده باد سوریه یمن لبنان
ناشناس
| Singapore |
۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
در برجام اول هم دقیقا همین تیتر را میزدن و بعد از امضای آن نوبخت آمد و گفت پیش خور کردیم و چیزی جایی نیست
آمارهای فروش نفت مخدوش است
پوتین در این شرایط میگذارد ایران برجامش را مجددا شروع کند؟؟؟
ناشناس
| Singapore |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
در میان این بحران وحشتناک اوکراین بحث برجام جالبه
تا بحران اوکراین و درگیری روسها با غرب باید گفت برجام بای بای
روسها خیلی شیک و تمیز با برگه ایران بازی خواهند کرد .پیش بینی آقای احمدی نژاد در مورد روسها درست بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
آنقدر دزدی و اختلاس و کلاهبرداری از بیت المال و هزینه کردنش در کشورهای بیگانه زیاد شده است

که اکثرا و واقعا و متاسفانه، اصلا دوست نداریم

تحریم ها برداشته شده و
دلارهای بلوکه شده مان آزاد گردند !!!!؟
چون جای انها در حساببانکهای کشورهای دیگر جایش امن تر است !!؟
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
آقای خبرنگار محترم
فروش نفت ۱.۴ میلیونی ایران، خوب با همان شناورهای سرگردان است دیگه چند بار حساب میکنی؟؟؟
محاسبه ات غلطه
اروپا منتظر چنین جنگی بود
پوتین در تله اروپا و غرب افتاد
روسیه برای فروپاشی دومش به قتلگاه قدم گذاشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
خوبی فضای مجازی اینست که امثال تو اگر شرایط برعکس حرفشان پیش رفت ، مجبور نیستند به کسی جواب بدهند و مورد تمسخر قرار گیرند . فعلا آرزوهایشان را می نویسند ، شد که شد اگرم نشد که مالیات ندارد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
ناشناس ۷:۲۹

احسنت بر تو
یادمان باشد پنج تا ساندیس اضافه برای تو کنار بزاریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
اگر دوستان بزرگوار ساندیسی تحمل و تامل بفرمایند تا چند سال دیگه شاهد خروجی این جنگ و تجزیه روسیه به چند کشور کوچکتر خواهند بود

وسعت دید مغزتان را از ساندیس به دورترها ارتقاء دهید
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
گفتند نفت میشود ۱۵۰ دلار دیروز نفت ۹۰ دلار شد
خود آمریکا مثل دوره ترامپ تولید نفتش را زیاد می‌کند و نمی گذارد پوتین دنیا را بازی بدهد
چرا ایران در مورد روسیه اعلام بیطرفی کنه در حالیکه میداند روسیه به خاک یک کشور مستقل تجاوز کرده ؟؟؟؟

انسانیت کجا رفته ؟؟؟؟؟؟؟؟
پوتین باید چند ساعت اعلام آتش بس کنه تا سربازان ناهار بخورن.
پوتین جنایتکار جنگی است و باید مجازات شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
اگر بوش به خاطر حمله به افغانستان و عراق و لشگر کشی به چند هزار کیلومتر دورتر از مرزهایش محاکمه شد
پوتین نیز محاکمه می شود
موقعی که جزیره کریمه را گرفت نیز همین حرف را زدید.
اوکراین نیز مثل شما به غرب اعتماد کرد
اما جز وعد چیزی را نگرفت
ناشناس
| Canada |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
دوستان محترم اصولگرا،چرا هر کس منتقد جنگ است را به غربگرایی متهم میکنید؟؟،؟
مگر بوش پسر میخواست به عراق حمله کند فعالان ضد جنگ نمی آمدند در خود آمریکا و محکوم نمی کردند و در کشور های چپ که وحشتناک آن حمله را تظاهرات می‌کردند و محکوم
الان کشورهای حامی روسیه چرا تظاهرات ضد جنگ نمی کنند و
پوتین دستور تجاوز به اوکراین نداده؟؟؟؟؟
بحث اعتماد به غرب و شرق نیست که شماها آمدید مردم را به دو دسته تقسیم کرده اید؟؟؟؟؟
های پوتین
های هیتلر

مرگ بر روسیه
ننگ و شرم ابدی بر پوتین ملعون
پاسخ ها
شاهد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
برای تابناک متاسفم اجازه توهین به رییس جمهور کشور همسایه رومیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
خطاب به شاهد

تو برو ایران اینترنشنال و بی بی سی ببین

اینجا تابناکه
نظرات تابع قوانین و آزاد است
جنایتکار جنگی مورد تایید هیچکس از جمله تابناک نیست
روزنامه آرمان از منفعت طلبی در جنگ اوکراین برای ایران می‌گوید اما از اصول دوستی بین ایران وروسیه که در زمان تحریم را نمی گوید که فشار تحریم را کم کرد
موضعگیری طالبان در ارتباط با تهاجم و اشغال اوکراین توسط روسیه بسیار دیپلماسی تر و منصفانه تر از مواضع ما بوده است !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
جناب رییسی و امامان جمعه که رسما و علنا کار پوتین را توجیه و دفاع کردند

و مقصر این تجاوز و اشغال نظامی را به گردن امریکا انداختند !!!؟

از نطر اینها اشغالگری ، فقط در فلسطین و توسط صهیونیستها
کار زشت و خلاف قانون و وحشیگری مستکبرانه است !؟
از هیچ جنگی حمایت نمی کنیم اما
فروپاشی ، تجزیه و نابودی روسیه خواسته ی قلبی مردم ایران و همسایگان روسیه است .
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
از طرف خودت صحبت کن فقط
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
حسین کیهانی طرفدار روسیه هم که اینجاست
روسیه در زمان جنگ ایران و عراق تمام قد از صدام حمایت کرد
اعلام بیطرفی ایران !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اسراییل هم اعلام بیطرفی کرده
طالبان هم اعلام بیطرفی کرده
قابل توجه مسئولان ایران .

پوتین گفته اوکراین را از وجود نازی ها پاک می کنیم

آیا یهودی الاصل بودن پوتین و حمایتش از صهیونیسم جهانی و اسراییل برای مسئولان ایران ثابت نشد !؟؟؟؟؟؟؟؟؟

شما که می گفتید هولوکاست وجود نداره
پس کجاست اون محمود احمدی نژاد که با حرفای بی مغزش اینهمه خرج رو دست مردم بدبخت ایران گذاشته ؟

پوتین یک یهودی متجاوز و جنایتکار جنگی است .
سکوت مسئولان ایران و اعلام بیطرفی ایران یعنی بستن چشم ها ، گوش ها و دهان در حمایت از جنایات جنگی روسیه .
مدتهاست مردم با این قیمت های سرسام آور ، بجای آجیل از چیپس ، پفک ، پاستیل و آبنبات شکلاتی استفاده میکنند

چه کار کردید شما مسئولان با کشور ؟؟؟؟
بدبختمان کردید
هیچ دلخوشی برای مردم نمانده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
اگر واژه ( باید بشود و نباید بشود ) را از رییسی بگیرند

هیچ جمله ای نمیتواند در سخنرانی هایش بسازد

یک نفر هم نیست ، بگوید
که شما باید کار های کشور را انجام و اصلاح نمایید

و فقط گفتن باید و نباید را که دانش اموزان کلاس سوم ابتدایی هم میدانند !!؟
امیدواریم آتش جنگ به سمت ایران کشیده نشه.
این جنگ به یک یا دو هفته محدود نخواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
تموم شد
عمامل غرب نیجه اعتمادش و پیوستن به ناتو را دید
شما تنها می توانید بگویید مرگ بر روسیه
نقاب از چهره زشت و پلید و منفور پوتین کنار زده شد .
ارزش این پوتین از دمپایی هم کمتره .
اینقدر درباره برجام تصمیم نگرفتند که خوره به حمله روسیه به اوکراین والله اعلم حالا میشه در این فضای غبارآود برای برنامه اتمی ایران تصمیم گرفت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
لاوروف و اولیانوف کاملا طبق دستور پوتین
این مداکرات را طولش دادند

تا بتوانند با کارت ایران و عدم وجود نفت و گاز ما
با امریکا و جهان به حالت گروگانگیری بازی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
برجامی که تعهد در آن نیست چه ارزشی دارد؟
ناشناس
| Canada |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
برجام فعلا مسکوت
حمایت بشار اسد از پوتین نشان داد بشار از جنس پوتین و یک دیکتاتور است.
یکی دو ماه دیگه دولت افزایش حقوق ها رو خواهد داشت بعد از اون گرانی های بعد از تعطیلات رو دارد بعدا فصل اجاره مسکن هست و قیمت های سر به فلک کشیده مسکن بعد هم فصل تابستان و خشکسالی ...سال آینده سال خوبی خواهد بود حتما نتیجه کم کاری های امسال رو سال بعد میبینید
مدافعان پوتین جهت اعزام به جبهه اوکراین آماده شوند .
ناهار هم میدن .
آقای رییسی در اولین روز حمله روسیه به اوکراین با ولادیمیر پوتین حرف میزنه و از آمریکا و ناتو و غرب انتقاد میکنه ای کاش یه نفر به ایشون نقشه جهان و چای روسیه و اوکراین و آمریکا رو نشون میداد و توضیح میداد که این روسیه بوده که به اوکراین حمله و یه کشور مستقل رو اشغال کرده نقشه جهان رو حتی در دوره ابتدایی هم تدریس میکنند
باز شب عید شد و گرانی ها شتاب گرفت.

مسئولان ما با میانگین سنی ۷۵ سال ، جوان ترین جمعیت یک کشور جهان را افسرده ترین کشور جهان کردند
روسیه و امریکا مثل هم هستند قلدر و توسعه طلب. رهبران کشورها باید مراقب باشند با اصرار بر برخی مسائل مثل عضویت در ناتو و .... بهانه دست اینها ندهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
کشورها ازاد هستند تا سرنوشت خودشان را در هر سازمان مجاز بین المللی انتخاب کنند

مگر ما‌که عضو شانگهای شدیم

فردا عراق باید بتواند به ما حمله کند ؟

اینها بهانه و حرف مفت است
با سلام واحترام
اگر مسئولین ما به فکر منافع ملی ومردم باشند باید از این فرصت استفاده کنند وجای روسیه را دربازار انرژی اروپا پرکنند.ویادشان نرود که همین روس ها، ما را با سیاست از بازارهای اروپا کنارگذاشته اند. وهمین روس ها بودند که خاک ایران را در دوره قاچار،تجزیه کردن و حرم امام رضا(ع) را به توپ بستند.
پاسخ ها
asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
کاهش عرضه نفت ایران را هم به کمک عربستان جبران کردند
حمایت بشار اسد از پوتین مایه تاسف و پشیمانی مقاومت شد

زحمات ایران را هم به باد داد
آنهایی که مخالف مذاکره مستقیم با آمریکا هستند حالا جواب بدهند!!... الان روسیه باید تحرم ایران رو رفع کند یا تحرمهای خودش رو !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
بزودی روسیه را از شورای امنیت سازمان ملل هم بیرون خواهند انداخت
و متاسفانه مسولان ما یا در غفلت هستند و
یا بشدت از روسیه و چین تبعیت میکنند
و به نوعی منافع انها را بر منافع ملی خودمان ترجیح میدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
روسیه بتونه شکم خودش رو سیر کنه هنر کرده. دو روز دیگه فلفل دلمه ای گندیده ما رو هم می خورن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
از این به بعد روسیه هم به لبنان و سوریه و یمن اضافه میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
ان شاء الله چین نیز به تایوان حمله خواهد کرد
و کشورهای تحریم شده توسط ا»ریکا اکثریت 90 درصدی را خواهند داشت.
تابناک باز هم سانسور کن
برآیند پیغام های مردم نشان می دهد که در دنیای امروز، متجاوز گناهکار نیست، مهم این است که به چه‌ کشوری تجاوز بشود
تابناک بیشتر خبرسازی میکنه تا خبر دهی متاسفم
تابناک به نظرم خیلی ازاین نظردهنده ها ازکمپ تیرانا باشند
دو‌تا لات تو‌ عالم سیاست هستند ترامپ و پوتین.
مسئولان سیاست خارجی کشور باید به تمامی گروهها، رسانه ها ،نمایندگان و...... اعلام کنند از دخالت در موضوع جنگ روسیه برعلیه اوکراین هیچ گونه نظری ندهند . اکنون که در انتهای مذاکرات هسته هستیم زبان در دهان بگیرند و بگذارند مردان سیاست خارجی در این مورد نظر بدهند .
حیف که رضایی پیر شده و جون نداره مثل گذشته وگرنه رخت رزم پوشیده بود و رفته بود از مردم بی گناه اوکراین در برابر استکبار جهانی همچون رزمنده ای گمنام مجاهدت می کرد
در غیاب ایشون هم چند نفر جای پست های زنجیره ای ایشون رو می گرفتندبرای چند نفر هم کار پیدا می شد
ثوابی بود
با سلام . ایران توانایی تامین 43 درصد گاز طبیعی مورد نیاز اروپا را دارد . و الان بزرگترین فرصت را خداوند به مردمان ایران عطا نموده است که از موقعیت استفاده کنند و گاز طبیعی اروپا را تامین کنند . سوال اینجاست ایا از این نعمت خدادای استفاده خواهند کرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
ولش کن حاجی، اینا هر چی رو صادر کنن تو داخل کمیاب میشه. یخ می زنیم بیخیال
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل