بازدید 21291
مرور روزنامه‌های سه شنبه سوم اسفند

التهاب کم‌سابقه در جهان/خاموش‌سازی اینترنت یعنی خاموشی زندگی/نقشه راه اروپا برای ایران

رفاه پانزده برابری اغنیا در ایران، انتظارات از وزیر خارجه، یازده ماه حبس برای حسین موسویان در پرونده کیش، گزارشی از یک رفتار عجیب در اورژانس تهران، دلالان ناتوان از کنترل بازار، زخم معدن به قلب درختان هیرکانی، منع تکلیف خارج از توان به با‌نک‌ها، دستور نجات بودجه از تسهیلات تورم زا، آیا برجام آماده توافق نهایی است؟ و پرسه میلیون‌ها دلار ممنوعه در گمرک از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۳ 22 February 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه سوم اسفند ماه در حالی چاپ و منتشر شد که سفر رئیسی به قطر و بازتاب آن، امضای ۱۴ سند همکاری بین ایران و قطر، سقوط تلخ هواپیما در تبریز و سه ضلع ناراضی افزایش کرایه‌ها در کنار مذاکرات وین؛ تشدید تحرکات و اظهارات صهیونیست‌ها در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


نقشه راه اروپا برای ایران

هادی خسروشاهین تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان نقشه راه اروپا برای ایران نوشت: برجام یک توافق نامه چندجانبه در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و اروپا یکی از بانیان این توافق نامه بوده است. همین موضع اصولی بود که اروپا را واداشت که از سال ۲۰۱۸ و خروج ترامپ از برجام در حد بضاعت خود در حراست از برنامه اقدام مشترک بکوشد، اما دلیل این همه تلاش چه بود؟ از نظر اروپا این توافق مقدمات یک خاورمیانه ایمن‌تر را فراهم می‌کند. حال با ورود بایدن به کاخ سفید و اولویت این دولت در زمینه بازگشت به برجام، این اتحادیه می‌خواهد به موازات تلاش برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود، موضوعات منطقه‌ای و سایر مسائل را مورد بحث قرار دهند از همین‌رو اروپا طی روز‌های آینده نقشه راهی را برای خود ترسیم خواهد کرد و باید در انتظار این تحولات بود. اروپا از کانال‌های دیپلماتیک موجود با ایران استفاده خواهد کرد تا از تنش‌ها میان آمریکا و ایران در منطقه و به طور خاص در عراق، جایی که از ریسک واقعی برای بروز تنش‌های گسترده برخوردار است، بکاهد چرا که هرگونه تنش پیش از مراسم تحلیف بایدن می‌تواند تمام راه‌های دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن را مسدود کند. اروپا وارد پروسه رایزنی فشرده با اسرائیل، عربستان، امارات و سایر بازیگران منطقه‌ای با هدف جلوگیری از تشدید تنش‌ها با تهران می‌شوند.

تلاش‌های اروپا برای ایجاد ثبات فراگیر در عراق و یمن در این بازه زمانی دوچندان خواهد شد. اروپا در گام بعدی با رویکرد حداکثری خود مبتنی بر اعمال فشار بر تهران برای انجام گفتگو‌های بیشتر در حوزه‌های منطقه‌ای وارد عمل می‌شود امری که می‌تواند به دلیل اولویت‌های امنیت ملی ایران این گفتگو‌ها را از حالت انتقادی به حالت تنش‌آمیز و بحرانی تبدیل کند. پرسش مهم این است که ایران در صورت بازگشت به برجام چگونه می‌تواند در برابر این فشار‌ها ابتکار عمل به خرج دهد؟ آیا تکیه به روسیه و چین در این حیطه راهگشاست؟ پاسخ به این سوال به نوع تعاملات این کشور‌ها با یکدیگر در دوره بایدن و همین طور اولویت‌های امنیت ملی و سیاست خارجی روسیه و چین و همچنین سیاست خارجی ایران بستگی دارد. پیش بینی می‌شود روابط دولت جدید آمریکا با روسیه و چین نسبت به روز‌های گذشته تفاوت چشمگیری نکند و حتی تنش‌آمیزتر شود، اما تنش بیشتر لزوما این دو کشور را به سوی مواجهه این دو بازیگر در جبهه شرق با غرب بر سر ایران نمی‌کشاند، چرا که روابط منطقه‌ای هر دو دولت از متغیر‌های دیگری نیز متاثر می‌شوند.

چین نیز تقریبا مشابه همین دغدغه‌ها را دارد و عمده نیاز‌های انرژی خود را از دولت‌های عربستان و امارات تامین می‌کند؛ بنابراین مسکو و پکن تقابل با اروپا و آمریکا بر سر ایران را به گونه‌ای مدیریت خواهند کرد که منافع عمده آن‌ها در روابط با سایر بازیگران منطقه‌ای دچار چالش نشود. ایران بهتر است برای بالانس کردن فشار‌ها برای مذاکرات فراتر از حوزه هسته‌ای در استراتژی کلان سیاست خارجی خود اصلاحاتی را به عمل آورد و از سیاست موازنه منفی متناسب با دوران جنگ سرد و نظام دوقطبی منعطف به سمت یک سیاست خارجی موازنه مثبت و ایجاد تنوع در سبد سیاست خارجی خود حرکت کند و این اتفاق رخ نخواهد داد مگر اینکه ما از حالا تنش زدایی و تعمیق روابط با غرب و شرق را همزمان به پیش ببریم.

 

خاموش‌سازی اینترنت یعنی خاموشی زندگی

محمد بهشتی‌وند طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان خاموش‌سازی اینترنت یعنی خاموشی زندگی نوشت: چرا در حالی که شتاب استفاده از اینترنت در بیشتر کشور‌های جهان به هر گرایش سیاسی و ایدئولوژیک روند فزاینده‌ای را تجربه می‌کند و این در کشور‌های نوظهور صنعتی به مثابه یک شاخص پیشرفت شناخته می‌شود، در ایران چرخ‌ها برعکس می‌چرخند و به جای جلو بردن ارابه اینترنت، به روز‌ها و سال‌های پسین برگردانده می‌شود؟ تا همین چند روز پیش مدیران ارشد سیاستگذاری درباره اینکه ایرانیان باید با چه سرعتی از اینترنت استفاده کنند و اینکه شتاب اینترنت کاهش نیافته است، پاسخ قاطعی می‌دادند که این بحث‌ها انحرافی است و سرعت اینترنت کاهش‌نیافته است، اما حالا وزیر مربوطه قبول کرده که سرعت اینترنت کمتر شده و راه‌حل جادویی نیز برای دلیل آن از آستین بیرون آورده است: مقصر، دولت روحانی است که در بخش‌های زیربنایی اینترنت ثابت سرمایه‌گذاری نکرده است. با فرض اینکه دولت روحانی مقصر است می‌توان شهروندان ایرانی به ویژه میلیون‌ها جوان ایرانی و حتی میانسالان و کهنسالان را متقاعد کرد که باید با همین سرعت کاهنده به اینترنت خو کنید؟

کسانی که در پس ذهنشان اندیشه‌های محدود‌کننده نهفته است و جز این راهبرد راه دیگری برای نبرد‌ها نمی‌شناسند بدانند آهسته چرخیدن چرخ‌های اینترنت به معنای آهسته کردن زندگی و از نفس انداختن همین میزان امید به چشم‌انداز به آینده است. شوخی با اینترنت و محدود‌سازی آن را نباید دست‌کم گرفت و باید متوجه بود که این پدیده جهانی را نمی‌توان با اراده‌گرایی و آرمان‌گرایی از کار انداخت و از نظر سخت‌افزاری هر روز نوآوری‌های تازه پدیدار خواهند شد و هزینه آهسته‌سازی آن سر به آسمان خواهد سایید و هیچ فایده‌ای هم نصیب کسی نمی‌شود. شاید گروهی باور دارند در امان نگه‌داشتن ذهن و روان جوانان ایرانی از محتوای شرور شبکه‌های اجتماعی جهانی از وظایف آنهاست و باید این اتفاق بیفتد، اما این گروه انگار نمی‌دانند در این شبکه‌های اجتماعی هر کالای فرهنگی امکان توزیع دارند و باید به جای محدود‌سازی فیزیکی بتوانند محتوای مناسب تولید کنند و جوانان جهان را نیز آگاه سازند. جوانان ایرانی دست‌کم در این باره بسیار هوشمندند و راه‌های استفاده از اینترنت را می‌یابند و تنها چیزی که آن‌ها را شاید نگران کند، هزینه‌های بیشتر است که باید بپردازند و معلوم نیست این هزینه‌ها به جیب کدام گروه‌ها می‌رود.

در ایران می‌گویند کسانی هستند که سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی را فیلتر می‌کنند و خودشان هم فیلترشکن می‌فروشند و شاید این داستان به شکل دیگری دوباره در دستور کار قرار گرفته است. آهسته‌سازی اینترنت مرگ تدریجی زندگی به حساب می‌آید. اختلال اینترنتی و ادامه کندی سرعت اینترنت در ایران باعث شده که گمانه‌زنی درباره عامدانه بودن این اقدام بیشتر شود. روزنامه اعتماد، چاپ تهران، دیروز در گزارشی نوشته است یکی از اهداف کاهش سرعت در اینترنت، محدود کردن دسترسی به شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار است و «به نظر می‌رسد اتفاقی که برای پیام‌رسان وایبر در سال ۹۴ افتاد، قرار است برای اینستاگرام نیز رخ دهد و پهنای باند آن به قدری کاهش یابد که عملا کاربران فراموش کنند که شبکه اجتماعی‌ای به نام اینستاگرام وجود داشته است.»


وب‌سایت خبری جماران نیز در گزارشی تحلیل کرده است که سرعت استفاده از اینستاگرام به‌عمد کاهش پیدا کرده است. وب‌سایت زومیت که اخبار حوزه فناوری را پوشش می‌دهد، در گزارشی نوشته که برخی شرکت‌های اینترنتی گفته‌اند پهنای شبکه‌های خارجی مانند اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام و کلاب‌هاوس «به‌عمد کم شده است.»


روزنامه خراسان هم با اشاره به مشکلات موجود در استفاده از اینستاگرام نوشته است: «این روز‌ها حتی برای تماشای یک ویدئوی یک یا چند دقیقه‌ای در اینستاگرام و بالا آمدن تصاویر در این شبکه اجتماعی هم باید صبور باشیم، چه برسد به تماشای بی‌دغدغه فیلم و سریال آنلاین. چند ماه گذشته سرعت اینترنت کاهش محسوسی داشته است؛ آن هم در شرایطی که نه تعداد کاربران افزایش چشمگیری یافته و نه کرونا و افزایش مصرف اینترنت» و از همین زاویه هدف اصلی وضعیت موجود را از دسترس خارج کردن شبکه اجتماعی اینستاگرام معرفی کرده است. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، ۵/۸۸ درصد کاربران ایرانی در واتس‌آپ و ۶۸ درصد در اینستاگرام عضویت دارند. برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری دولت ایران برای محدودیت بیشتر اینترنت در حالی صورت می‌گیرد که «خانه آزادی» (فریدم‌هاوس) در گزارش تازه خود مربوط به سال ۲۰۲۱، شاخص آزادی اینترنت کشور‌های جهان را اعلام کرد و در این جدول ایران یکی از بدترین کشور‌ها با کمترین آزادی اینترنت- حتی پایین‌تر از کشور‌هایی همچون بلاروس، ازبکستان و پاکستان- رده‌بندی شده است. مجلس ایران نیز طرح «صیانت از فضای مجازی» را در دستور کار دارد که بر اساس ارزیابی کارشناسان، هدف نهایی آن طرح نیز محدود کردن هر چه بیشتر شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام است.

 


التهاب کم‌سابقه در جهان

احمد زید آبادی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان التهاب کم‌سابقه در جهان نوشت: ولادیمیر پوتین با استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی در مرز اوکراین و برگزاری رزمایش مشترک با بلاروس، التهاب کم‌سابقه‌ای را بر نظام بین‌الملل حکفرما کرده است.


پوتین هدف از استقرار نیرو در مرز اوکراین را دریافت تضمین‌های امنیتی از دنیای غرب و جلوگیری از پیشروی ناتو به مرز‌های غربی خود اعلام کرده است. به باور پوتین، پیوستن اوکراین به پیمان نظامی ناتو به معنای متعهد شدن اعضای این پیمان به دفاع از کی‌یف خواهد بود و این در حالی است که روسیه بخشی از خاک اوکراین یعنی شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرده و از جدایی‌طلبان منطقه شرق اوکراین حمایت می‌کند. بنابراین، از نگاه کرملین، پیوستن اوکراین به ناتو به معنای متعهد شدن اعضای این پیمان نظامی به آزادسازی کریمه و منطقه شرق اوکراین خواهد بود که نتیجه‌ای جز رویارویی نظامی گریزناپذیر ناتو و روسیه یا از دست رفتن نفوذ مسکو بر «خارجِ نزدیک» خود و از دست دادن موقعیت تاریخی و جهانی آن دربرنخواهد داشت.


از این‌رو، پوتین مدعی است که برای پیشگیری از جنگ آتی و استقرار و تضمین صلح دست به بسیج نیرو در مرز اوکراین زده است. متحدان غربی این ادعا‌ها را رد می‌کنند و بر بهانه‌جویی روسیه برای حمله نظامی به خاک اوکراین اصرار می‌ورزند. ظاهرا هدف اصلی روسیه از لشکرکشی به مرز اوکراین، اجبارِ اروپا و امریکا به پذیرش شرایط موجودِ کریمه و شرق اوکراین است. به عبارت دیگر، پوتین تضمین امنیتی غرب را در شناسایی تعلق شبه‌جزیره کریمه به روسیه و جدایی عملی شرق اوکراین از خاک اصلی آن کشور جست‌وجو می‌کند. این بدان معناست که اعضای ناتو از تعهد خود به حفظ تمامیت ارضی اوکراین عقب بنشینند و در عین حال سیادت روسیه بر «خارج نزدیک» آن را به رسمیت شناسند. به نظر نمی‌رسد اعضای ناتو در شرایط کنونی حاضر به ارایه چنین امتیازی به مسکو باشند، زیرا از نگاه آنان، این اقدام تسلیم در برابر باج‌خواهی مبتنی بر اعمال زور و نقض اصول وقواعد حاکم بر امنیت اروپا خواهد بود و در عین حال موجب تثبیت قدرت روسیه در تمام قلمرو ارضی اتحاد شوروی سابق خواهد شد.

با این همه، اعضای ناتو که از پیوستن اوکراین به این پیمان دفاع می‌کنند، پرسش مهمی را بی‌پاسخ می‌گذارند. پرسش این است که در صورت پیوستن اوکراین به ناتو، آیا اعضای این پیمان بنا به منشور آن، تعهد دسته‌جمعی خود را برای دفاع از عضو خود عملی خواهند کرد؟ به عبارت روشن‌تر، آیا آن‌ها برای آزادسازی کریمه و شرق اوکراین به مقابله با روسیه حتی از راه نظامی برخواهند خاست؟ اگر پاسخ این پرسش مثبت باشد، ادعای پوتین مبنی بر خطر وقوع جنگی خطرناک بین قدرت‌های اتمی جهان در آینده، چندان بی‌پایه و اساس نخواهد بود. اما اگر پاسخ منفی باشد، پیوستن اوکراین به ناتو چه سودی برای آن به دنبال خواهد داشت که تا این اندازه بر آن اصرار می‌ورزد و ناتو هم به آن روی خوش نشان می‌دهد؟ روشن است که این بحران، راه‌حل ساده و آسانی ندارد و در پشت آن نوعی رقابت تاریخی ژئواستراتژیک پنهان شده است. اما در آن سوی ماجرا، حمله احتمالی روسیه به خاک اوکراین چنان تبعات گسترده‌ای در سطح جهان به همراه خواهد داشت که حتی اندیشیدن به آن‌ها ذهن آدمی را خسته می‌کند.

کشور‌های غربی تاکنون مشخص کرده‌اند که قصدی برای واکنش نظامی به حمله احتمالی روسیه به اوکراین ندارند و عمدتا تحریم‌های اقتصادی بی‌سابقه‌ای را علیه مسکو به اجرا خواهند گذاشت. ولی مساله این است که روسیه در برابر چنین تحریم‌هایی علیه اقتصاد نه چندان قوی و شکننده خود، چه واکنش متقابلی نشان خواهد داد. آیا با آرامش درصدد تحمل آن‌ها برخواهد آمد تا با گذشت زمان، اشغال اوکراین یا بخشی از آن، به عنوان «امر انجام شده» از سوی جامعه جهانی پذیرفته شده و راه دیپلماسی برای رفع تحریم‌ها بار دیگر گشوده شود؟ یا اینکه تحریم‌ها را به عنوان اقدامی جهت تضعیف حیات ملی روسیه یا براندازی نظام پوتینی خود تفسیر خواهد کرد و به شیوه‌های مختلف به ستیزه‌جویی سیاسی و امنیتی پنهان و آشکار با دنیای غرب کشیده خواهد شد؟ تصمیم روسیه به مقابله‌جویی با غرب، بدون تردید با سکوت و خاموشی آن کشور‌ها روبه‌رو نخواهد شد و در چشم به هم زدنی، حوزه‌های بسیاری از جهان به خصوص اروپای شرقی، منطقه قفقاز و آسیای میانه به مناطقِ رویارویی و ستیز دو طرف تبدیل خواهد شد.

گمانه‌زنی درباره پیامد‌های این نوع رویارویی به قدری وسیع و گسترده است که موارد آن حتی قابل شمارش نیست. به نظرم این چشم‌انداز مبهم و ترسناک، برای هر دو طرفِ بحران کم و بیش آشکار است و از همین‌رو، بنا به مقتضیات عقل سلیم تا آن نقطه پیش نخواهند رفت؛ گرچه در دنیای پست‌مدرن، عقل سلیم هم خودش دچار بحران شده است! باری، حمله احتمالی روسیه و اوکراین چه تاثیری بر کشور ما خواهد گذاشت؟ به نظرم در به سرانجام رسیدن یا نرسیدن توافق برجام تاثیری نخواهد داشت، اما برای شرایط پس از آن، اثرات عموما مخربش بسیار خواهد بود. توضیح در این مورد را به زمان خودش باید سپرد، زمانی که امیدوارم پیش نیاید!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۵۸
همه میگن توافق بزودی انجام میشه
با رعایت شش شرط مجلس یا بدون آن؟
دو روز پیش دیر رسیدن پیامک واریز پول باعث شد که کلی از برنامه ریزیی که برای تحویل وتحول یک خانه اجاری در نظر داشتیم به هم بریزد منجمله تحویل ندادن خانه از طرف مالک وفسخ کرایه کامیونت ویژه حمل اساس وکلی گرفتاری های دیگر .نمیدانم از کندی اینترنت بود ویا مشکل در سیستم بانک .این یکی از هزاران نارسایی های اداری دامن گیر مردم در کندی اینترنت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ما در شعار و ژست قدرت اول دنیا هستیم ولی در عمل داریم برمی گردیم به ۱۴۰۰ سال پیش.
ناشناس
| Singapore |
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تمام روزنامه ها از وقایع اکراین عقب هستند
ما از راه اینستاگرام نون میبریم
شما رو بخدا این چه کاریه میکنین
تابناک لطفا خواهشا ملتمسانه کمک کن از نون خوردن نیوفتیم
بعد از چند دهه جنگ در مناطق محروم و کشورهای جهان سوم حالا نوبت اروپای جنگ افروز و سلطه گر است که گرفتار جنگ و بدبختی شود

امیدواریم جنگ پوتین و غرب بزودی اتفاق بیفتد
پاسخ ها
احد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
فقط جنگ پوتین و غرب نیست خیلی های دیگه هم درگیر خواهند شد و متضرر و حتی احتمال جنگ جهانی و فراموش نکینم که چه بلایی بر سر دنیا و حتی ایران امد در دو جنگ جهانی قبلی! پس هیچوقت ارزوی جنگ نکنیم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
دارند پوتین را درگیر اوکراین می کنند ایران هم در گیر برجام هست و عملا بدون روسیه کارچندانی در سوریه نمیتونه بکنه اینها در حال احیای داعش هستند و قصد گرفتن دوباره سوریه و عراق را دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پوتین مجبور شد که دیگر رو بازی کند !!!؟

و امریکا کاملا از ماه پیش با افشای لشگر کشی بزرگ روسها ، اجازه ندادند
تا پوتین به اهداف اولیه خودش که اشغال اوکراین با ساختن یک بهانه ساختگی بود برسد

حالا دنیا متوجه روحیه خونخواری و زشت پوتین شدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
غرب تا به حال کنار وایستاده بود و کیف بحران ها را میبرد حالا باید هزینه هاشو هم بپردازه گرانی انرژی سیل جمعیت مهاجر گرسنه اکراینی .ایران ، ایران جنگ جهانی نیست که بیعرضه ایی بنام پهلوی نتوانه حتی ۴ ساعت ارتش خودشو نگه داره
فساد اقتصادی از حمله دشمن با سلاح هسته ای خطرناکتر است

ایران گرفتار فساد اقتصادی و مافیای اقتصاد خیلی بدی شده است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
چرا باید میزان حقوق کارگران ایرانی حتی از بنگلادش و بورکینافاسو و مالی و فلسطین و افغانستان و پاکستان و ۱۶۰ کشور دیگر

که اکثرا بسیار فقیر و بدون هیچ معدن و ثروتی هستند ، باشد ؟؟؟

این بود آن عزت و مقام انسانیتی که قرار بود به آن برسیم ؟

و یا هنوز مانده است ؟

و چند کشور دیگر چون سومالی و امثالهم که اسیر بیابانها و در چادر صلیب سرخ هستند

هم باید از ما سبقت بگیرند
فرصت خوبی است برای ایران .
پوتین با حمله به شرق اوکراین از ایران دور خواهد شد

جنگ روسیه و غرب به سود ایران خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
مثلا میخواهی چکار کنی با این فرصت خوب ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
جنگ و آتش افروزی کریه ترین و چندش آورترین وجه از مناسبات انسانی است... بهتر است به جای آرزوی جنگ، کمی به انسانیت فکر کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
بگیر و ببند راه بندازند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ناشناس ۸:۰۴

صادرات گاز ایران به اروپا اولین فرصت است
با صادرات گاز ایران به اروپا دیگه نیازی به صدور نفت نیست
درآمد سالیانه پوتین از صادرات گاز به اروپا حداقل ۶۵ میلیارد دلار بود
چرا ایران نباید از این فرصت استفاده کنه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ناشناس ۸:۱۵

فانتزی فکر نکن
دنیا محل رقابته
روسها و اروپایی ها بیرحم تر از آن هستند که فکر میکنی

هنوز خواب و رویا تشریف داری
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
بنظر بی خبری ما برای مصرف گاز داخل کشور مشکل داریم!شما بفکر صادرات هستی از گازی که استخراج نمی شود!واقعیت این استکه عدم سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز و البته مدیریت فشل باعث شده چیزی برای صادرات در دسترس نباشد!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
کدام صادرات گاز !!!؟؟؟

ما عملا الان داریم از ترکمنستان و آذربایجان گاز وارد کرده

و مصرف میکنیم

در ثانی ، مگر روسیه میگذارد و این مسولان میتوانند !!!؟
متاسفانه بخاطر چند هزار کاربر اینستاگرامی ، میلیون ها نفر از فرصت های مثبت این نرم افزار اجتماعی محروم خواهند شد

فساد اخلاقی بعضی از انسان نماها در اینستاگرام کار دست بقیه داد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
بله متأسفانه. همیشه خشک و تر با هم‌می سوزند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
بخاطر برملا شدن فسادها داره محدود میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
نخیر اول اینستاگرام باید مجوز در ایران بگیرد همانند کسب و کاری دیگر
دوم هم ما که تا الان استفاده می کنیم چرا سرعت اینترنت یا اینستا کم نشده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اینها بهانه هستند
و هدف انداختن مردم به جان یکدیگر است و بس

اینها نمی خواهند که فساد افسار گسیخته مسولان و خانواده شان افشا گردد
از اینترنت وسرعت آن گفتید به عنوان یک مخابراتی باید بگویم :
سرمایه گذاری دولت در زیر ساخت های انتقال اینترنت چقدر بوده است ؟
آیا تلفن ثابت به عنوان یک بستر اینترنت ارزان در حال نابود شدن نیست ؟
دغدغه دولت در ایران در مورد ارتباطات حتی به اندازه دغدغه دو تیم فوتبال معروف نیست
جواب این سوالات را بدهید تا بگویم که چرا اینترنت در ایران رو به قهقراست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
دوران جهرمی فلاکت بارترین زمان ارتباطات بوده است
اینستاگرام به سرنوشت تلگرام داره مبتلا میشه .

خدابیامرز شد.
اینترنت یعنی دسترسی آزاد به اطلاعات یعنی لو رفتن فسادها و رانت ها ! برای همین دارید میبندینش!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
خخخه حالا کی خواست اینترنت را ببندد؟
در ضمن الان که بیشتر دروغ سازی در اینترنت دارد جولان می‌دهد و به خورد تو میدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
شعار قشنگی است که غربیها برای کلاه گذاشتن بر سر ما سر میدهند و شماها هم باور میکنید اینترنتی که امریکاییها و عمله هاش از سود ببرند و هرچی که به ضررشان باشه حذف میکنند و سانسور جهانی راه انداختند نباشد بهتر است
از چاقو هم می توان استفاده خوب کرد و هم بد !... به خاط یک قتل با چاقو، کارخانه های چاقوسازی را تعطیل نمی کنند!!... اینترنت یک بستر ارتباطی است.. به دنبال استفاده درست باشید نه تعطیلی آن !!
پاسخ ها
دوست شما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
عزیز من چرا فکر نشده مینویسیم؟ چاقو با فضای مجازی فرق دارد. اولی اختیارش کاملا دست کاربر است. ولی در دومی موضوع عملا برعکس است. ز
شاخ روسیه باید شکسته شود
ایرانی ها هیچ خاطره خوبی از روسها ندارند

تجزیه روسیه اتفاق خوبی خواهد بود برای جهان.
چین و روسیه نباید به امپراتوری خود بازگردند .
لیاقت و جنبه امپراتوری ندارند
سلطه گران بیرحم جهانند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
مرگ‌بر روس مرگ بر چین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
ارزوی امریکاییها
محمد بهشتی‌وند طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان خاموش‌سازی اینترنت یعنی خاموشی زندگی
محمد جان یه چیزی را فراموش کردی برای استفاده هر چیزی فرهنگ ان لازم است متاسفانه تو کشور ما هنوز فرهنگ استفاده از اینترنت درست جا نیافتاده است همانطور که استفاده از گوشی همراه و خودرو در کشور ما خیلی ضعیف و ازار دهنده است اگر هر چیزی درست استفاده نشود مثل چاقو دست خود ادم را می برد پس نداشتنش به صرفه است
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
تو از کجا آمدی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
از جایی بهتر از جای تو که واقعیات ها را میبینم
ناشناس
| Poland |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
پس اینترنتو خاموش کن برگرد تو غارت تا چاقو دستتو نبریده
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
لطفا برگرد به همون غاری که صبح ازش اومدی بیرون .. توی غارنشین نمیخواد برای ملت تکلیف تعیین کنی .. تو الان اگه ازت بخوان فقط 5 خط در مورد فرهنگ بنویسی نمیتونی بعد چطور اینقدر با اطمینان میگی که ما فرهنگ استفاده از اینترنت را نداریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ .. میشه شما برای ما توضیح بدی اصلا فرهنگ چیه ؟؟؟؟؟؟
ما همه زندگیمون از اینستاگرامه
بخدا شبا که مردم میرن خونه تازه میخوان خرید کنن که اینترنت اصلا لود نمیشه
ما گناه کردیم چرخ صنعت رو میچرخونیم ؟؟؟؟؟؟
اون همه هزینه تبلیغات میکنیم که 4 تا تولیدی بتونن کار کنن جنس ایرانی تولید کنن ما هم با اون همه هزینه اموزش بتونیم بفروشیم و صنعت بچرخه
ظاهرا داره توافق انجام میشه
پس چی شد شروط ششگانه مجلسی ها؟
متاسفانه مقامات این کشور به جای اینکه رفتار و منش خود را تغییر دهند و کشور را در مسیر صحیح پیشرفت و آزادی واقعی قرار دهند با ابداع جملاتی همچون "صیانت از فضای مجازی" مردم را هر روز محدود تر و محرومتر و خشمگین تر می کنند. آقایان بعد از چهل سال و اتفاقات رخ داده (استفاده از شیلنگ به جای آفتابه ، داشتن نوار موسیقی، داشتن ویدیو، داشتن آنتن و رسیور ماهواره ) هنوز متوجه نشده اند که نمی توانند با پیشرفت علم و تکنولوژی مقابله کنند.
این مذاکرات را آن قدر طول میدهند .تا برویم در آغوش دوست چین کمونیست
کل اینترنت رو هم تعطیل کنید فساد رو نمی تونید ماستمالی کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
اینترنتی که شما فاسدهای امریکایی از ان حمایت میکنید نباشد بهتر است
اینترنت را قطع کنید غرب هم باید جلوی فعالیت شما را در اینترنت بگیرد.
در فصای مجازی می گویند اینترنت کند شده ولی در فضای واقعی کسی چیزی نمی گوید
خیلی باحال هستید
همین آلمان مدینه فاضله تو به تلگرام هشدار داده قانون ان کشور را تخطی کند فیلتر می شود و تلگرام هم از ترس آن 60 کانال مخرب را تعطیل کرد
در ضمن از یک طرف می گویید اینترنت کند شده و از یک طرف می گویید اینستا کند کردن! اول تکلیف خودتان را مشخص کنید
من چند روز هست هم با اینترنت موبایل و هم ثابت امتحان می کنم ببینم کی دروغ می گوید و کی راست و از قضا حرف های شما غلط بود که می‌گویید برنامه در کند سازی هست و مشکلی در بارگزاری نبود
ولی همه می‌دانند وقتی بار یک منطقه در شبکه زیاد از حد باشد عملا اینترنت کند می شود و در ایران هم اینترنت موبایل بر خلاف تمام دنیا بیشترین کاربر دارد
در ضمن بر اساس طرح شبکه ملی اطلاعات که بخشی از طرح صیانت است اینترنت باید چند برابر فعلی سرعت داشته باشد و لطفا آدرس غلط هم ندهید به مخاطبین خودتان
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
خطوط قرمزی که آلمان برای شبکه های اجتماعی ترسیم کرده محدود میشن به قاچاق و مواد مخدر و جنایت و تجاوز و تروریسم نه اعتراض بحق به مراعات نکردن حقوق انسانی مردم توسط دولت .. نه اعتراض به تبعیض و فساد و رانتخواری و سرکوب .. لطفا مغلطه نکن دوست عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
در همین کشورها هولوکاست را یک عده ای نفی کردن ببین چی کارش کردن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
حرف بی ربط نزنید
خود تلگرام ترویج موادمخدر و.. را می بندد
پوتین با دخالت در سوریه پاداش خود را بصورت یک چک دریافت کرده و حالا در صدد نقد کردن آن چک و واریز آن به حساب خود در اوکراین است. بهوش باشید که این چک را ایران در سوریه بنام پوتین صادر کرده است. اگر ایران در کنار پوتین نبود هیچگاه در سوریه دخالت نمیکرد. این وسط بازهم دستان خالی و سر بی کلاه ایران......تا به کی این اشتباهات استراتژیک باید ادامه داشته باشد. ماحصل ماجرای سوریه برای ایران تمدید و تشدید تحریم ها و برای روسیه برد در صحنه اروپا بود.......
طنز تلخ...
مسئول شمارش آرا در کمیسیون صیانت... عنابستانی. خخخخخخخخخخخخ.
سرعت اینترنت اگه مفهوم پهنای باند را در نظر بگیریم کم نشده که وزیر میگه چون روحانی در زیرساخت ها سرمایه گذاری نکرده سرعت کم شده

شما وقتی با وی پی ان متصل بشی میتونی از حداکثر پهنای باندی که سرویس دهنده در قرارداد بهت داده استفاده کنی ولی وقتی وی پی ان را خاموش میکنی کاملا متوجه میشی که سرعت بخصوص در سایت های HTTPS به شدت پایین آورده میشه و دچار تاخیر وحشتناکی میشه .. حتی گوگل سرچ هم دو سه ثانیه طول میکشه تا باز بشه درحالیکه وقتی وی پی ان روشنه گوگل سرچ بصورت آنی باز میشه

کاملا معلومه که محدودیت زیرساخت ها بهانه هست و سرعت اینترنت با ایجاد تاخیر عمدی توسط سیستم فیلترینگ پایین آورده میشه یعنی پینگ را بالا میبرن تا اعصاب ملت را خرد کنن

بنده که متاسفانه مجبور هستم دایما وی پی ان را روشن نگه دارم حتی در مورد سایت هایی که فیلتر نیستن و حتی در موارد زیادی در مورد سایت هایی که داخل ایران هاست شدن چون حتی سایت های داخل ایران هم با اختلال و کند سازی عمدی روبرو شدن

متاسفم که یک ایرانی هستم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
خیلی وقتا فیلتر شکن هم کند هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۳
این مربوط پینگ هست و نه سرعت اینترنت
حتی سایتهای داخلی هم دچار می شوند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل