بازدید 30325
دو هزار و نهصد و بیست و دومین بسته ویژه خبری «تابناک»

فعال اصلاح طلب: حزب کارگزاران، آینه عبرت آیندگان خواهد شد / توصیه برجامیِ عبدی: اگر قدرت دارید، امضا کنید / جنگ احتمالی اوکراین بر اقتصاد ایران چه تاثیری دارد؟

در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند بهشتی‌پور: اعضای کنگره به دنبال فضاسازی در برجام هستند / ادعای رویترز در مورد جزئیات توافق احیای برجام / سرنوشت موتور‌های جستجوگر ایرانی با هزینه‌های میلیاردی چه شد؟ / وام فرزندآوری ۱۰۰ میلیونی به چه کسانی تعلق می‌گیرد ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۱۱۰۵۱۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۸ 17 February 2022

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

روزنامه دولت هم از تندروی علیه هنرمندان انتقاد کرد/چه اصراری دارید آنها را به عناد و لجاجت برسانید؟

روزنامه ایران نوشت: موضع اصولی همواره به معنای آرایش تهاجمی گرفتن به هرگونه اظهارنظری بی‌آنکه زمینه و پیشینه و گوینده آن سخن را بشناسیم، نیست. برخورد با هنرمندان نباید به گونه‌ای باشد که آن‌ها را به ورطه لجاجت و عناد سوق دهد. برخورد‌های تند و به ظاهر انقلابی گاه نه تنها هوده‌ای نمی‌بخشد بلکه تکمیل‌کننده پازل دشمنان و براندازانی می‌شود که به دنبال غیریت‌سازی هنرمندان با نظام و انقلاب‌اند. موضع گیری‌های تند، نسنجیده و کوته‌فکرانه برخی علیه اظهارنظر کوچک هنرمندی در نشست رسانه‌ای بعد از اکران یک فیلم، می‌تواند به ضد هدف خود بدل شود و جز ایجاد هزینه، نتیجه‌ای ندارد. اینکه اظهارات احساسی و بی قصد و غرض یک فیلمنامه نویس در فضای هیجانی پرسش و پاسخ‌های نشست‌های رسانه‌ای فجر را دستمایه تفسیر‌های فقهی و فلسفی کرده و با زشت‌ترین عبارات به هنرمندی که اثرش را راهی جشنواره فجر انقلاب کرده است حمله کنیم، با کدام عقل سلیم تأیید می‌شود؟ ایجاد ستیز اجتماعی در جامعه ما با هر بهانه کوچکی، خواست دشمنان این ملت است. شناخت اصل و فرع، طمأنینه، رواداری، موضعگیری سنجیده و جلوگیری از دامن زدن به فضای ستیز اجتماعی راهبردی است که اراده دشمن را خنثی می‌کند.

وام فرزندآوری ۱۰۰ میلیونی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

در بودجه سال آینده برای خانوارهایی که صاحب چندین فرزند می‌شوند، وام‌ و تسهیلات متعددی در نظر گرفته شده است. از وام فرزندآوری تا وام ودیعه، خرید یا ساخت مسکن.بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، مبلغ وام فرزندآوری از ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و سقف آن ۱۰۰ میلیون تومان است.مبلغ وام فرزندآوری به ازای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و بیشتر از آن، ۱۰۰ میلیون تومان است.جز وام فرزندآوری، اگر خانواده‌ای صاحب فرزند سوم و بیشتر شود، می‌تواند از وام قرض‌الحسنه خرید، ساخت یا وام ودیعه مسکن استفاده کند. مبلغ این وام ۲۲۰ میلیون تومان و زمان بازپرداخت آن ۲۰ سال است./تجارت‌نیوز

۳۰ هزار میلیارد تومان چک برگشت خورد

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت چک‌های برگشتی در دی‌ماه امسال نشان می‌دهد که بالغ بر ۵۵۳هزار فقره چک به ارزش ۳۰۵هزار میلیارد ریال برگشت خورده که نسبت به آذرماه از حیث تعداد ۱.۶درصد و از حیث مبلغ ۱۹.۶درصد رشد داشته است.در ماه گذشته در استان تهران حدود ۱۵۷هزار فقره چک به ارزش بیش از ۱۳۵هزار میلیارد ریال به دلایل مختلف از جمله کمبود یا کسری وجه پاس نشده که از نظر تعداد ۷.۶درصد و از نظر ارزش ۹.۸درصد کل چک‌های مبادله‌شده در کشور را به‌خود اختصاص داده است./همشهری

سرنوشت موتورهای جستجوگر ایرانی با هزینه‌های میلیاردی چه شد؟

با وجود اینکه چندین موتور جستجوگر ایرانی طی یک دهه گذشته به وجود آمدند، گویا آن‌ها موفق نبودند که جایگزین موتورهای جستجوی خارجی و شناخته شده مانند گوگل، Yahoo، کروم و … شوند.

موتور جستجوگر پارسیک

پارسیک اولین موتور جستجو ایرانی است. این موتور جستجوگر در سال ۱۳۸۱ راه‌اندازی و در دسترس قرار گرفت. اما یکی از ضعف‌های اصلی که این جستجوگر دارد، این است که فقط امکان جستجو در وب را دارد و تصاویر و ویدئو را سرچ نمی‌کند.

سرنوشت یوز معروف چه شد؟

طراحی و ساخت این موتور جستجوگر در اوایل سال ۱۳۸۸ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، آغاز و در بهمن سال ۱۳۹۳ افتتاح شد. طبق گزارش ها برای پروژه «یوز» حدود هفت میلیارد تومان هزینه شد. اما امروزه این مرورگر دیگر قابل استفاده نیست.

همزمان با تولد موتور جستجوی یوز، جستجوگر‌های دیگری هم متولد شدند. اما براساسی گزارش‌ها آن‌ها نیز مانند جستجوگر سرنوشت زیاد خوبی نداشتند. چرا که تقریبا اغلب آن‌ها از کار افتادند./ تجارت‌نیوز

تعهد گرفتن از مهمانان برنامه!

محمد رحمانی نویسنده و پژوهشگر تاریخ در صفحه اینستاگرامش مطلبی در ارتباط با دعوت به برنامه تلویزیونی بدون توقف در شبکه سه منتشر کرده که جالب توجه است. او نوشت: «چند روز پیش تماسی داشتم و از آن سوی خط برای برنامه تلویزیونی با موضوع رضا شاه دعوت شدم؛ عرض کردم به علت سانسورهای سلیقه ای که ماحصل عدم فهم تاریخ است بنا حضور ندارم که با اصرار و پیگیری عوامل برنامه "بدون توقف" احساس کردم عدم پاسخ مثبت بی توجهی به فرصت ها برای بسط آموزش عمومی تاریخ و خدایی ناکرده ممکن است از حب نفس باشد.

خلاصه که با وجود حال نامساعدم پذیرفتم تا پنجشنبه بیست و هشتم بهمن به استودیو ضبط این برنامه در اطراف فرودگاه مهرآباد بروم!

ساعت شش صبح برخاستم و مطابق برنامه طوری با وسیله شخصی حرکت کردم که یک ربع پیش از ساعت هشت در استودیو حاضر باشم!

بگذریم که تازه ساعت نه عوامل اصلی رسیدند و حوالی ساعت ده استارت نصب میکرفن و ... زدند! در همین احوال یکی از عوامل دو برگ کاغذ جلویم گذاشت و گفت امضا کن یک برگ که اطلاعات کامل هویتی، تحصیلاتی و ... بود.

اما برگ دیگر تعهد عجیبی بود که تضمین می خواست به «الگو انقلاب اسلامی» وفادار باشم و در رابطه با برنامه در فضای مجازی و اجتماعات نگویم و اگر هم برنامه کلا پخش نشد جای اعتراض ندارم!

خب من سال ها در برنامه های مختلف رادیو و گاه تلویزیون دعوت شدم و این تعهد عجیب و غریب بدعتی زشت و توهین آمیز بود که خلاف مهمان نوازی محسوب می‌شد! ما حتی وقتی به جلسه خصوصی با رهبر انقلاب یا رییس جمهور یا عالی ترین فرماندهان نظامی امنیتی دعوت می شدیم،هیچ تعهدی اخذ نمی‌شد؛ بدیهی است شرط اخلاقی نیز حفظ حرمت میزبان است! خلاصه که گفتم امضا نمی کنم و گفتند پس نمی شود و بعد چند ساعت معطلی برگشتم منزل!

استاندار اسبق آذربایجان شرقی درگذشت

اسماعیل جبارزاده، استاندار اسبق آذربایجان شرقی امروز چهارشنبه، ۲۶ بهمن ماه، بر اثر ایست قلبی، دار فانی را وداع گفت.اسماعیل جبارزاده (زاده ۱۳۳۹ در شهرستان خوی)، معاون سیاسی وزیر کشور در دولت دوازدهم و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس در ادوار چهارم، پنجم، ششم و هفتم، عضو هیأت رئیسه مجلس ششم و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هفتم بود.وی دوره دبیرستان را در شهر خوی سپری کرد و سپس وارد سپاه و مسئول بهداری سپاه عاشورا شد.جبارزاده در دولت یازدهم به استانداری آذربایجان شرقی منصوب شد و چهار سال عهده‌دار این سمت بود.

جنگ احتمالی اوکراین بر اقتصاد ایران چه تاثیری دارد؟

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و اوکراین اظهار داشت: بسیاری از شرکت‌های ایرانی در این کشور زمین‌های بسیار بزرگی گرفتند و در تولید گندم، غلات و ... در اوکراین کار می‌کنند.سیدرضا نورانی در مورد وضعیت تجارت ایران و اوکراین در صورت بروز جنگ بین این کشور با روسیه اظهار کرد: اوکراین یک بازار اصلی برای صادرات محصولات ما نیست که نگران وضعیت صادرات خود در صورت وقوع جنگ باشیم. بیشتر تعاملات تجاری ایران و اوکراین در حوزه کشاورزی است، با این حال اگر جنگی صورت بگیرد مثل بقیه کشور‌های درگیر جنگ احتمالا تا پایان جنگ صادرات و وارداتی نخواهیم داشت.

وی افزود: جنگ پیش‌بینی شده میان اوکراین و روسیه، یک جنگ سیاسی خواهد بود نه اقتصادی و اگر چنین جنگی در بگیرد، مدت زمان طولانی ادامه نخواهد داشت؛ بنابراین به علت ماهیت سیاسی آن و احتمال پایین طولانی شدن این جنگ در بلندمدت تاثیری بر روابط تجاری ایران و اوکراین نخواهد داشت. نورانی تصریح کرد: قبل از اینکه حتی اتفاقی رخ دهد شاهد افزایش قیمت نفت بودیم، همین موضوع روی قیمت تمام شده تاثیرگذار است. در صورتی که جنگ رخ دهد اولین فشاری که روی قیمت تمام شده می‌آید، هزینه‌های حمل و نقل است که در مناطق جنگی به دلیل ناامنی جاده‌ها، هزینه‌های آن چندبرابر و حتی حمل و نقل با کشتی هم به علت افزایش قیمت حامل‌های انرژی گران می‌شود. وی یادآور شد: بنابراین اگر جنگی رخ دهد تجارت ایران با روسیه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، هرچند مراودات ایران با دیگر کشور‌های اوراسیا به منوال قبل می‌تواند ادامه داشته باشد.

توصیه برجامیِ عبدی: اگر قدرت دارید، امضا کنید

عباس عبدی، فعال سیاسی در ارزیابی آخرین وضعیت مذاکرات برجامی توئیت زیر را منتشر کرد. عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت:بیانیه سیاسی کنگره که سهل است، حتی قانون هم تصویب کند، فایده ندارد چون اگر منافعشان اقتضا کند، برجام را نقض خواهند کرد. تنها تضمین واقعی، قدرت است. اگر قدرت دارید امضا کنید؛ اگر ندارید مذاکرات را کش ندهید.

فعال اصلاح طلب: حزب کارگزاران، آینه عبرت آیندگان خواهد شد

ناصری همچنین در پاسخ به این که تکلیف احزابی مانند کارگزاران که با آب و تاب فراوان در انتخابات لیست داد، اما در تهران با شکست سختی روبه رو شدند، چیست، ادامه داد: با توجه به اینکه کارگزاران از همان اول حکومت محور بوده، از مدت‌ها پیش قابل پیش‌بینی بود که این حزب در انتخابات لیست می‌دهد، ولی با اقبالی روبرو نمی‌شود.

این کارشناس سیاسی گفت: این اولین آزمون کارگزاران در غیاب رهبر معنوی خود یعنی مرحوم هاشمی بود که معلوم شود این حزب با چه میزانی از اقبال از سوی مردم روبرو می‌شود، اما نتیجه از قبل معلوم بود و نشان داده شد که کارگزاران عملا نمی‌تواند برای خود موقعیت سیاسی موفقی را تصور کند و تا زمانی که نتواند خود را با راهبردهای جامعه مدنی همراه سازد، به هیچ عنوان رنگ موفقیت را نخواهد دید.

ناصری افزود: به لحاظ دیگر کارگزاران یک حزب سنتی و تاریخی خواهد بود که در این رابطه عبرت آیندگان خواهد شد، به این دلیل که بسیاری از اصلاح‌طلبان تاکید کردند که در حال حاضر شرایط برای حضور آماده نیست، اما کارگزاران با اصرار بر حضور خود شکست سختی را متحمل شد، اما به نظر می‌رسد این حزب همچنان بر راهبردهای قبلی خود تاکید کند و راه خود را همچنان بپیماید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط برای انجام کنش سیاسی از سوی اصلاح‌طلبان فراهم نیست، اذعان داشت: با توجه به اینکه بسیاری از اصلاح‌طلبان شناخته شده از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، در واقع می‌توان گفت، این جریان سیاسی از رقابت‌های انتخاباتی حذف شد، در عمل نیز می‌توان گفت، با تشکیل یک مجلس تندرو فضا برای اصلاح طلبان سخت‌تر خواهد شد و باید دید که سرانجام در انتخابات ۱۴۰۰ نیز آیا نامزد اصلاح‌طلبی توان رقابت خواهد داشت که به اعتقاد بنده، امکان چنین چیزی برای اصلاح‌طلبان نیز وجود ندارد و حداقل این وضعیت در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت.

ادعای رویترز در مورد جزئیات توافق احیای برجام

رویترز نوشت: دیپلمات‌ها می‌گویند، ایران و آمریکا در حال دستیابی به توافقی برای احیای برجام هستند که براساس آن، مراحلی از گام‌های متقابل را برای بازگشت به برجام مشخص شده است. به گفته دیپلمات ها، اولین گام شامل ارائه معافیت از تحریم‌های نفتی نمی‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده همچنان در حال مذاکره درباره جزئیات پیش نویس توافق هستند. مذاکره کنندگان می‌گویند که بسیاری از مسائل موجود در متن حل شده، ولی برخی از مسائل دشوار باقی مانده است.

متن پیش‌نویس این توافق که بیش از بیست صفحه است، مراحل توالی گام‌های دو طرف را مشخص می‌کند که باید پس از تایید آن توسط طرف‌های باقی‌مانده در توافق، اجرا شود. به گفته‌ی سه دیپلمات، نخستین فاز اجرا با مرحله‌ای از جمله تعلیق غنی‌سازی بالای ۵ درصد توسط ایران، شروع می‌شود.

این متن همچنین به اقدامات دیگری اشاره می‌کند که دیپلمات‌ها می‌گویند شامل آزادسازی حدود ۷ میلیارد دلار از پول‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی و همچنین آزادی زندانیان غربی در ایران است.

تنها زمانی که فاز اولیه اقدامات صورت گرفته و تایید شود، مرحله اصلی لغو تحریم‌ها آغاز و به آنچه بسیاری از دیپلمات‌ها آن را روز اجرای مجدد می‌نامند، منتهی می‌شود.

دیپلمات‌ها می‌گویند که مدت این مراحل هنوز مورد توافق قرار نگرفته است. مقامات مختلف، زمان توافق تا روز اجرای مجدد را بین یک تا سه ماه تخمین زده اند.

بهشتی‌پور: اعضای کنگره به دنبال فضاسازی در برجام هستند

یک تحلیلگر سیاست خارجی، درباره اهمیت اخطار ۱۶۵ عضو جمهوری‌خواه کنگره به بایدن در مورد توافق با ایران، گفت: «این هم از آن فضا‌سازی‌هایی است که نمونه‌اش را هم مجلس ما انجام می‌دهد. واقعیت این است که در امریکا رئیس جمهور قدرت بسیار بالاتری دارد و اگر بخواهد، می‌تواند توافق را اجرا کند ولو اینکه کنگره با او مخالف باشد، چراکه عملا در این توافق مصوبه کنگره لازم نیست. ضمن اینکه برعکسش هم ممکن است؛ بدین معنا که در وضعیتی امریکا توافق و کنگره هم تصویب کرده، ولی رئیس جمهور بعدی آمده و آن را زیر پا گذاشته است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
بسته ویژه خبری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار