بازدید 25499
مرور روزنامه‌های شنبه ۱۴ اسفند

برای درآمد نفتی سرشار آماده ایم؟ / خطای استراتژیک پوتین / اشغالگری روس‌ها و منافع ملی

بحرانی فراتر از چرنوبیل در راه است؟، جمعه خونین شیعیان در پاکستان، ابله بازی با داستایوفسکی! سکون بازار مسکن، کلید برق اوکراین در دست ارتش روسیه، چند متر مانده به پایان خط وین، شبکه‌های اجتماعی سوار بر خط مرگ، بیمه معده مستر تستر، مهمتر از بیمه معلولان! رویا‌های رییسی برای خودروسازان و شکست در کنترل اجاره‌بها، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری وتحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۷۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۸ 05 March 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه ۱۴ اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که دوئل ایران و امریکا در آخرین روز‌های به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، مردم در انتظار عقب نشینی قیمت ها، جمعه خونین شیعیان در پیشاور پاکستان و پیشروی روس‌های به سمت شهر‌ها در اوکراین در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 

برای درآمد نفتی سرشار آماده ایم؟

مهدی حسن زاده طی یادداشتی در شمار امروز خراسان با عنوان برای درآمد نفتی سرشار آماده ایم؟ نوشت: این روز‌ها همزمان با جهش قیمت نفت به بالاتر از ۱۱۰ دلار و افزایش احتمال رسیدن به توافق هسته ای، چشم انداز تحقق درآمد نفتی بی سابقه پیش روی ماست. با فرض نهایی شدن توافق و امکان صادرات روزانه ۵/۲ میلیون بشکه نفت و همچنین پیش بینی قیمت ۱۰۰ دلار برای نفت در سال آینده، می‌توان درآمد ۹۰ میلیارد دلاری از صادرات نفت را متصور بود که به جز یکی دو سال بی سابقه است. برای اقتصادی که یک دهه است (به جز سال‌های ۹۵ و ۹۶ که برجام در حال اجرا بود) در شرایط تحریم به سر می‌برد و سال قبل همزمان با کمترین میزان صادرات نفت و پایین‌ترین قیمت مواجه بود و درآمد نفتی کمتر از ۱۰ دلار را نیز تجربه کرد، حتما درآمد نفتی بالای ۹۰ میلیارد دلار در سال رویایی شیرین است و طمع مدیران را برای هزینه کرد این ارقام و جبران کمبود‌های سال‌های قبل بر می‌انگیزد، اما از منظری دیگر، خطر تکرار تجربیات غلط نفتی در سال‌های رشد درآمد نفت پیش روست و هر کسی که از گذشت روزگار و اشتباهات قبلی خود درس نگیرد، به سرنوشت خوبی دچار نخواهد شد.

واقعیت این است که به دلیلی که کوتاه توضیح می‌دهیم نمی‌توان همه درآمد ارزی نفت را به ریال تبدیل کرد. شرکت ملی نفت پس از فروش نفت، درآمد ارزی را به بانک مرکزی تحویل می‌دهد و به اندازه سهم خود به صورت ارزی و ریالی از درآمد فروش نفت برای هزینه‌های خود برداشت می‌کند. بانک مرکزی در ازای ارز دریافتی از دولت (شرکت ملی نفت)، یا باید ریال در اختیار دولت قرار دهد یا ارز را به عنوان درآمد ارزی دولت در حساب‌های داخلی یا خارجی سپرده گذاری کند. هر مقدار از ارز فروش نفت که تبدیل به ریال شود به منزله چاپ پول از سوی بانک مرکزی است. بانک مرکزی به هر اندازه بتواند ارز را به واردکننده بفروشد و ریال جمع آوری کند، پایه پولی ایجاد شده از دریافت ارز و پرداخت ریال به دولت را جبران می‌کند. به این ترتیب اگر دولتی درآمد نفتی بالایی داشته باشد و آن را تبدیل به ریال کند برای جلوگیری از تورم ناشی از ریال چاپ شده ناگزیر است ارز زیادی را به واردات اختصاص دهد که این موضوع به تولید داخل لطمه می‌زند، اتفاقی که در دهه ۵۰ و ۸۰ در اقتصاد ایران تجربه و نتایج منفی آن آشکار شد. به این ترتیب تبدیل درآمد ارزی نفت به ریال ما را در دوراهی تورم یا رکود قرار می‌دهد. به این دلیل اقتصاددانان معتقدند درآمد نفت یا باید منجر به سرمایه گذاری خارجی شود یا درباره اقتصاد ایران تبدیل به واردات فناوری و کالا‌های سرمایه‌ای نظیر هواپیما، قطار سریع السیر و فناوری احداث مسکن صنعتی ساز و سایر فناوری‌های نوین شود. این خطر وجود دارد که بخواهیم کمبود‌های سال‌های اخیر در زمینه معیشت را با تبدیل بی رویه پول نفت به ریال جبران کنیم، در حالی که با تورم ناشی از آن، پس از رفاهی کوتاه و زودگذر، رنجی مضاعف را بر اقشار ضعیف و متوسط و حقوق بگیران و مستمری بگیران تحمیل می‌کنیم.

اگرچه با ایجاد صندوق توسعه ملی و انتقال ۴۰ درصد درآمد نفت به آن بخشی از نگرانی تبدیل ارز به ریال در سال آینده رفع می‌شود، اما اقتصاد کشور از محل تبدیل سایر درآمد‌های ارزی نفت به ریال نیز در دوراهی تورم یا رکود قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن با بازگشت اعتیاد به نفت، دچار آسیب پذیری مجدد از محل وابستگی به نفت خواهیم شد و با کاهش قیمت نفت در سال‌های بعد و خروج مجدد آمریکا از توافق هسته ای، ممکن است دوباره به سال‌هایی با درآمد‌های نفتی ۱۰ تا ۲۰ میلیارد دلار برگردیم؛ بنابراین تدابیر لازم برای چگونگی هزینه کرد درآمد‌های نفتی ضروری است. برای این منظور باید هم از هیجان زدگی در این روز‌های تصویب بودجه و خرج تراشی‌هایی که در تصمیمات کمیسیون تلفیق دیده می‌شود، چشم پوشی کنیم و هم پیش بینی‌های لازم را برای ورود فناوری‌های نوین از طریق درآمد نفتی در نظر بگیریم تا نعمت درآمد سرشار نفتی سال آینده به حسرت از دست دادن فرصت‌های طلایی تبدیل نشود.

 

اشغالگری روس‌ها و منافع ملی

فریدون مجلسی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان اشغالگری روس‌ها و منافع ملی نوشت: در جهان امروز، اصل اساسی در روابط بین‌الملل، منافع ملی کشور‌ها است. هر کشوری تلاش می‌کند مبتنی بر منافع ملی خود، راهبرد‌های کلانش در اتمسفر بین‌المللی را شکل دهد. از سوی دیگر باید توجه داشت محکومیت هر نوع اشغالگری، یک رفتار خردمندانه و قرار گرفتن در کنار اشغالگران یک اشتباه تاریخی است که در نهایت منافع ملی کشور را دچار اخلال می‌سازد. این واقعیت که مقامات ارشد ایران باید اشغال اوکراین توسط روسیه را محکوم کنند، یک اصل بدیهی و غیر قابل بحث است و اگر در روز‌های ابتدایی این رویداد، رفتار دیگری رخ داده است، باید نقد و نکوهش شود. کشور اوکراین به‌طور تاریخی یک کشور معتدل و تقریبا ثروتمند است که از منظر اقتصادی نیمه‌صنعتی و نیمه‌کشاورزی محسوب می‌شود. با توجه به نزدیکی جغرافیایی این کشور با روسیه، بخشی از جمعیت اوکراین را روس‌ها تشکیل می‌دهند و این جمعیت بهانه روس‌ها برای دخالت در این کشور بوده است. به همین بهانه در سال ۲۰۱۴، روس‌ها شبه‌جزیره کریمه را اشغال کردند، رفتاری که در سال ۲۰۲۲ به بهانه حمایت از ۲ استان روس تبار شرقی اوکراین تکرار شد و روسیه با همه توانایی نظامی و راهبردی خود، اوکراین را تحت تهاجمات گسترده قرار داد. بعد از رفتار غیرمسوولانه روس‌ها به جز برخی کشور‌های تمامیت‌خواه و غیر مردمی، اغلب کشور‌های جهان به محکومیت روسیه پرداختند و مناسبات ارتباطی، اقتصادی، تجاری و... خود با روسیه را در وضعیت تعلیق قرار دادند.

مردم ایران نیز که سابقه تاریخی ناخوشایندی از روس‌ها دارند، بلافاصله پس از آغاز نبرد اوکراین به نقد رفتار‌های روسیه پرداختند و از مردم مظلوم اوکراین در برابر اشغالگران حمایت کردند. مردم ایران در حافظه جمعی خود به یاد می‌آورند که در قرون گذشته، روسیه شهر‌های بسیاری از ایران بزرگ را در قالب قرارداد‌های ترکمانچای و گلستان جدا کرد. این رفتار روس‌ها، اما تنها مختص به گذشته نیست. در بسیاری از بزنگاه‌ها، از جمله شهریور ۲۰ در جریان اشغال ایران، مشارکت مستقیم داشته‌اند. بر این اساس، روس‌ها همواره نزد مردم ایران بدنام بوده‌اند و آن دسته از افراد و جریانات ایرانی که تلاش می‌کردند به روس‌ها تکیه کنند نیز مورد تایید ملت ایران قرار نگرفته‌اند.

مردم ایران و سایر کشور‌ها امروز به مدد شبکه‌های اجتماعی از نزدیک می‌بینند که روس‌ها در اوکراین چه می‌کنند و چگونه ادوات نظامی خود را در برابر مردم اوکراین به گردش درمی‌آورند. بدون اینکه متوجه باشند در اثر این تجاوزات آشکار، چه مصائب و بلایایی متوجه مردم عادی و ضعیف این سرزمین می‌شود. بعد از انواع و اقسام تحریم‌ها از سوی ملل مختلف، امروز خبر رسید که آلمان‌ها که در میان کشور‌های اروپای غربی، مناسبات نزدیکی به روس‌ها داشته‌اند، تحریم‌های گسترده‌ای علیه روسیه اعمال کرده‌اند. این کشور که مشتری مهم گاز صادراتی روسیه محسوب می‌شود اعلام کرده است دیگر وارداتی از روسیه نخواهد داشت. آلمان ۲ میلیارد یورو گاز مایع از کشورهایی، چون آذربایجان، قطر و... خریداری کرده است. وقتی از منافع ملی ایران صحبت می‌کنیم، یعنی ایران بتواند از ظرفیت‌های موجود خود بهترین بهره‌برداری را داشته باشد. طی سال‌ها و دهه‌های قبل، ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی جهان، مهم‌ترین جایگزین روسیه برای صادرات گاز به اروپا محسوب می‌شد. طرح‌های مختلفی برای این منظور طراحی شد، اما به این دلیل که روس‌ها مایل نبودند رقیبی برای صادرات گاز داشته باشند، همواره در آتش رویارویی ایران با غرب دمیدند، تا ایران نتواند براساس منافعش عمل کند.

بر این مبنا است که در یک چنین روز‌هایی که قطر و آذربایجان در شمایل صادرکنندگان گاز به اروپا وارد عمل شده‌اند، ایران بیرون گود نشسته و هیچ نقشی در این مراودات جهانی ایفا نمی‌کند. انگار نه انگار که ایران دومین دارنده ذخایر گازی در جهان است و به نسبت قطر و آذربایجان مسیر سهل‌الوصول‌تری برای کشور‌های اروپایی است. در این شرایط ضروری است یک‌بار دیگر، ضرورت تامین منافع ملی را در مواجهه با پدیده‌های بیرونی یادآور شویم، منافعی که نه فقط مختص یک نسل و یک گروه، بلکه متعلق به نسل‌های آینده این سرزمین است. نسل‌هایی که زمانی از خود خواهند پرسید که گذشتگان برای استیفای منافع ما چه کردند و چه نکردند؟ نسلی که مسوولان امروز کشور را قضاوت خواهند کرد


خطای استراتژیک پوتین

جاوید قربان اوغلو تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان خطای استراتژیک پوتین نوشت: در بررسی واقع بینانه جنگ اوکراین پوتین دچار یک خطای بسیار فاحش استراتژیک شد. از دو ماه قبل که حدود ۱۵۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرز‌های اوکراین مستقر کرده بود، تصور می‌شد که دو هدف دارد؛ نخست، دلگرمی دادن به دو استان لوهانسک و دونتسک برای اینکه اعلام جدایی کنند و روسیه هم آن‌ها را به رسمیت بشناسد که این کار انجام شد و هدف دوم هم فشار به اوکراین از نظر نظامی و روانی که به ناتو نپیوندد و در عین حال یک نوع فشار به کشور‌های غربی هم بود که حواس‌شان را جمع کنند، چون نیروی بزرگ ارتش روسیه مستقر است و چنانچه اشتباهی کنید، آمادگی حمله به اوکراین و اشغال آن را داریم. البته غیر از این‌ها یک نوع چنگ و دندان نشان دادن به غربی‌ها هم مطرح بود که روسیه یک قدرت بزرگی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. وقتی دو استان اعلام استقلال کردند و دومای روسیه هم آن را به رسمیت شناخت و پوتین هم آن را تصویب کرد، نیروی نظامی‌شان را به عنوان نیروی ویژه‌ای تلقی کرد که اعلام کردند از تهاجم احتمالی اوکراین جلوگیری کنند. منتها هیچ‌کس نتوانست ذهن آقای پوتین را درست بخواند. به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور روسیه از ابتدا که نیرو‌های نظامی را در مرز‌ها مستقر کرده بودند، جدایی دو استان را در نقشه قبلی داشت منتها با توجه به واکنش‌هایی که از غرب می‌سنجید و اطلاعاتی که به‌دست می‌آورد و اطمینانی که پیدا کرده بود غربی‌ها در مقابل حمله گسترده‌تر ارتش روسیه دست به اقدام نظامی نخواهند زد و تنها به تحریم‌های اقتصادی اکتفا خواهند کرد، عمل کرد و نیاز عمده کشور‌های اروپا به انرژی روسیه را عاملی دانست که در اعمال تحریم‌ها دچار تردید شوند، چون تحریم‌ها اگر به روسیه آسیب می‌زند به اروپا هم آسیب زده خواهد شد. مضافا اینکه با توافقات احتمالی که با چین کرده بود، فکر می‌کرد این کشور پشتش را خالی نمی‌کند با کمک چین می‌تواند در برابر قطع سوئیفت مقاومت کند. غربی‌ها در مقابل اطلاعاتی که پوتین داشت، سکوت کردند و بیشتر تهدید و هشدار می‌دادند که روسیه می‌خواهد به اوکراین حمله کند.

بایدن هم چند بار تکرار کرد که در مقابل اقدام نظامی پوتین در اوکراین دست به اسلحه نخواهیم برد به خاطر اینکه این کار به معنای رویارویی دو قدرت هسته‌ای جهان است که آمریکا و هیچ دولتی خواهان چنین اتفاقی نیست. پوتین با این اطمینان که کسب کرده بود به اوکراین تهاجم سراسری را آغاز کرد. درحالی که به نظر می‌رسد غربی‌ها طی یک برنامه‌ریزی دام و تله‌ای برای پوتین از پیش فراهم کرده بودند که همانا ورود نیرو‌های روسی به سراسر اوکراین و اشغال پایتخت و سرنگونی حکومت بود. ازاین رو، آمادگی خود را اعلام و با متحدان اروپایی هماهنگ کردند و توانستند در همان دو، سه روز اول به یک اجماعی در مورد تحریم‌ها به عنوان قدرتمندترین سلاح در مقابل روسیه برسند. در کنار این اطلاعات نظامی و تسهیلات نظامی در اختیار اوکراین قرار می‌دهند تا جنگ طولانی و فرسایشی شود که در این‌صورت هم محبوبیت پوتین به‌خصوص در داخل و دنیا دچار ضربه بزرگ شود. تا اینجای قضیه به نظر می‌رسد که غربی‌ها توانستند به اهدافشان برسند. اکنون علاوه بر مسائل پولی و مالی و نورداستریم کار به تحریم‌های ورزشی و اجتماعی هم رسیده؛ بنابراین پیش‌بینی می‌کنم با توجه به ارتش بسیار نیرومند روسیه احتمال اینکه اوکراین سقوط کند وحکومت دست نشانده‌ای سر کار آورند، دوراز ذهن نیست، ولی این تمام ماجرا نیست. اولا، مقاومت در داخل اوکراین شدت خواهد یافت. بعید است کشور پهناور ۴۰ میلیونی را بتواند اداره کند. به‌خصوص غیر از مسائل نظامی و امنیتی مسائل مالی و اقتصادی مطرح است. نکته دوم که نمی‌تواند این کشور را اداره کند اینکه اوکراین ۳۰ سال است که دموکراسی را تجربه کرده و تن به دیکتاتوری دوباره نمی‌دهد و این باعث می‌شود که یک نوع نافرمانی در مقابل نیرو‌های روسی شکل بگیرد و در کنار آن شاهد جنگ‌های پارتیزانی باشیم که همه این‌ها بزرگ‌ترین ضربه به روسیه خواهد بود، ولی از همه این‌ها مهمتر که اصلی‌ترین نکته است اینکه غربی‌ها با این پهن کردن و گستردن دام در مقابل پوتین این قلاب تحریم‌ها را به گردن پوتین انداختند و به نظر می‌رسد حتی اگر چنانچه مذاکراتی صورت بگیرد و روسیه قول دهد که اوکراین را اشغال کامل نمی‌کند و از خاک آن خارج می‌شود، غربی‌ها دست از اعمال تحریم‌ها برنخواهند داشت و آن را تا مرز فروپاشی اقتصادی روسیه جلو خواهند برد، چون آمریکایی‌ها هم برای روسیه و هم برای چین برنامه داشتند. برای روسیه برنامه نظامی و برای چین برنامه اقتصادی و، چون نمی‌خواستند بجنگند، بهترین سلاح مسائل اقتصادی بود و دنبال بهانه می‌گشتند. این بهانه را خود پوتین فراهم کرد و این قلاب تحریم‌ها به گردنش افتاده و تا مرز فروپاشی اقتصادی روسیه و دامن زدن به نارضایتی در داخل روسیه جلو خواهند برد که بزرگ‌ترین خطای استراتژیک پوتین است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۶
برای درآمد نفتی سرشار آماده ایم؟

تجربه را در دوره آقای احمدی نژاد و نفت ۱۳۰دلاری داریم که فقط تورمش به اقتصاد ایران رسید
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
قیمت‌های نفت این گونه نمی ماند
همان گونه که ایران نفتش را قاچاق میفروشد روسیه هم مجبور خواهد بود روزی ۱۰ میلیون بشکه نفتش را قاچاق بفروشد و این قیمت ها خواهد ریخت
این برجام و آن برجام فرقی به حال مردم نداره

قرار نیست تغییری در وضعیت معیشتی مردم دیده بشه .

آیا برنج به ۱۳ هزار تومان بازخواهد گشت ؟
پراید ۱۹ میلیون خواهد شد ؟
پسته و آجیل به قیمت قبل برمی گرده ؟
مسکن ارزان خواهد شد ؟
بنزین چقدر خواهد شد ؟
مالیات و بیمه و خدمات چطور ؟
پاسخ ها
آرمان
| Germany |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
آیا حقوق و دستمزد کارمند و کارگری که مثلا هفت یا هشت میلیون تومنه به یک میلیون بازخواهد کشت تا پراید نوزده تومن بشه؟ اینی که میگی یعنی تورم منفی هفتصد هشتصد درصد عزیز جان. واقع نگر باش کمی. در صورت ربع تحریم باعث بهبود اقتصاد میشه ولس نه اینکه تورم پنجاه درصدی بشه منفی پونصد درصد نهایتا اینه که تورم پنجاه درصدی به پنج تا هشت نه درصد کاهش پیدا کنه. همه کشورهای دنیا تورم دارند حالا یک کشوری یک و دو درصد و یک کشوری پونزده درصد بیست درصد و یکی مثل ما پنجاه درصد و یکی هم مثل ونزوئلا چندصددرصد
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
تاسف اوره روزنامه ها برای کاریکاتور اجرای جدید برجام این گونه سر و دست می شکنند
این برجام بسیار بسیار بسیار ضعیف تر از برجام ۲۰۱۵ است به اضافی کلی خزانه خالی کشور که ایران باید بدهی هایش را با آن بپردازد ، هیچ گشایش خاصی رخ نخواهد داد و تازه عمر آن حداکثر ۵ ماه است تا انتخابات مهر ۱۴۰۱ کنگره آمریکا و روزنامه ها فقط مردم را فریب میدهند.
حاصل برجام جدید ۷۰۰۰۰ خودرو وارداتی جدید است؟؟؟؟
خوب این کار را که میشد با تهاتر نفت با کره جنوبی یا شرکتهای خودرویی هم انجام داد
بزرگترین عیب برجام این است که عهدنامه نیست و طرف آمریکایی به راحتی از اجرای آن استنکاف میکند و هر زمان خواست آن را به شورای امنیت خواهد برد (با مکانیزم ماشه )و بستگی به اراده روسای جمهور آمریکا دارد و نخواهند گذاشت پرونده ایران عادی شود
خود دانید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
ناشناس ۱۱:۱۴

حقوق ها دو برابر شده ولی پراید ۱۰ برابر

چه توضیحی داری دانشمند بیسواد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
ناشناش 15.18 اگر در این مملکت زمانی باشد که شب خوابیدی فردا اجناس گران نشد یا به قولی با شیب ملایم گران شد وضع اقتصاد خوب است. نه اینکه پراید از 20میلیون بشه 200میلیون. فکر می کنید سوییس زندگی میکنید
در حال حاضر سفرهای استانی رییس جمهور چه تاثیری بر مردم داشته ؟

همه ناهار خوردن . قبلی ها هم ناهار خوردن و پیشرفت در گرانی ها همچنان دیده میشود .

خاصیت این سفرها چیست ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
سرگرم کردن مردم
ت ف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
از همه خواهند پرسید،ناهر بهتون دادن؟
مردم بدبخت و مظلوم ایران شکمشان را صابون نزنند

اگر آثار مثبت درآمدهای قبلی نفتی را دیدید این هم خواهید دید

برای مردم عادی هیچ چیز تغییر نمیکنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
دقیقا فقط برای ماحسرتتتتتتت
مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
شرم بر آمریکا


پاینده باد ایران
( یک ایرانی الاصل میهن پرست )
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
آقای ایرانی الاصل لطفا اینقدر احساساتی نشین واسه صَفراتون ضرر داره
جناب آرمان ملی : تمام فرمایشات شما درست و دقیقا مو به مو برنامه های آمریکا پیش رفت ! اما اگر نشد و برعکس شد و روسها از اهرمهایی مانند سلاحهای کشتار جمعی برای عقب راندن غرب از مواضعش استفاده کرند ، چه ؟ باز هم اینگونه می آیید و از غرب یک بت همیشه پیروز بسازید ؟ واقعا باورتان شده که تا آخر تاریخ ، قرار نیست از سلاح اتمی استفاده شود ؟ واقعا باورتان شده که غرب می تواند سفره ی روسها را همچون ایران کوچک کند و آنها بنشینند و نظاره کنند . اصلا فرض کنیم ( فرض محال که محال نیست ) ، فرض کنیم در اوج فشار به روسیه آنها نقطه ای کم جمعیت از یک کشور مهم غربی را با موشک اتمی زدند ، میشه بفرمایید رخداد بعدی آن چیست ؟ پاسخ غرب ؟ چه پاسخی ؟ ضمن اینکه کار روسیه از اساس اشتباه بود که به اوکراین حمله کرد ، هم انسانی و هم سیاسی ، اما شما اجازه ندارید وزن کشورها را یکی فرض کنید . آنها ما را تحریم کردند و عذابمان دادند و ما تحمل کردیم چون تا همین چند سال قبل از ساختن کلاشینکف هم عاجز بودیم . تحریم سلاح قدرتمند غرب است اما برای کشورهایی که چنگ و دندان برای زخمی کردن غرب ندارند .
امروز اوکراین

فردا نوبت ایران .

چوب تایید اشغالگری اوکراین توسط روسیه را خواهیم خورد

موضع گیری مسئولان ایران از روی ترس و وحشت و بی خردی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
پوتین شکست بخوره گرجستان واذر بایجان هم می روند جز ناتوو این یعنی پایان رویای بازگشت سرزمینهای از دست رفته
با تجاوز نظامی روسیه به اوکراین کل دنیا فهمید مانع اصلی آشتی و دوستی دو کشور آمریکا و ایران همین روسیه ی منفور و متجاوز است

مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
روسیه به آمریکا گفت ایران رو تحریم کنه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
اگر روسیه و چین نبودند در دنیا اثری از تجاوز نبود
عامل حمله به افغانستان و عراق و ایران و زدن هواپیمای ایرانی تنها روسیه است.
گرنه خدایگان آمریکا که ایرادی ندارد.
مرگ بر روسیه و روسیه پرستان
درآمد سرشار نفتی
خوش به حال آقازاده های عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
کاملا صحیح فقط اجازه بفرمایید واژه اقا واقازاده را خراب نکنیم.کسی که با اتکا به موقعیت پدر دست در بیت المال میبرد نه پدرش اقاست ونه خودش اقازاده. هرچند در پست ومقام دولتی باشند.باید برای اینها نام مناسبی بکار برد
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
درود
لبنان...سوریه...عراق....یمن .یادت رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
انگل زاده وقاقا زاده بگویید بهتر است
من یک سوال دارم . نیروگاه اتمی بوشهر که دست روسها است در واقع یک بمب اتمی است که در اختیار آنها گذاشته شده . اگر با ما به مشکل برخورد کنند از آنها بعید نیست منفجرش کنند . آیا نظارتی بر آنها وجود دارد؟
مسعود رجوی ملعون در دوران دبیرستان جذب ک .گ .ب شوروی شد و تا آخر برای روس ها خدمت میکرد

مزدوران آلبانی نشین جهت خدمت به روسیه و جنگ با اوکراین آماده اعزام به جبهه های نبرد باطل علیه حق شوند.

ناهار هم میدن
چگونه پوتین اجماع جهانی علیه روسیه ایجاد کرد؟
همین را اجمدی نژاد 16 سال قبل آغاز کرد. علیرغم هشدارها، متاسفانه ندیدند.
اجماع که شکل بگیرد شکستنش دهه ها زمان می برد.
تنها خواسته مردم ایران از دولتمردان :

هر بلایی خواستید سر درآمد نفتی بیارید ولی حتی یک ریال از این درآمدهای جدید نفتی را به خودروسازان ندید
خودروسازان در سخت ترین زمان ها و بدترین تحریم ها دوشادوش دشمن علیه مردم مظلوم ایران ایستادند و آشغالفروشی کردند و درآمدهای چند هزار میلیاردی به جیب زدند

حرام است اگر به این خودروسازان کمک مالی بشود

اینا ثابت کرده اند در هیچ وضعیتی کیفیت را بالاتر نمی برند و همان آشغال ها را بی کیفیت تر و گران تر از قبل به مردم میفروشند
درود بر نگارنده با این تحلیل علمی ودرس آموز
بنده هم از اول گفته و نوشته ام که : جنگ اکراین تله ای برای به دام انداختن و مهار روسیه بود.
پوتین هر آنچه را در 20 سال گذشته رشته کرده بود را در جنگ اکراین پنبه کرد.
غرب روسیه و چین قدرتمند را تحمل نمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
احتمالا برای چچن هم همین نظر رو داشتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
جوجه را اخر پاییز می شمارند
عجله نکنید
تا کنون که حمله به نفع ایران بوده است
برای یک عده که خودشان را همه چیز دان می دانند منافع ملی اصلا مهم نیست مهم شعار هایشان و منافع خودشان هست فقط زیبا سخن می گویند
درآمد سرشار نفتی .
چه کسانی از این درآمد سرشار منتفع میشوند ؟؟؟
قطعا" مردم نیستند .
مقاله روزنامه خراسان در مورد چگونکی استفاده از درامد نفتی‌بسیار ارزنده است. قابل توجه مسئولین!
همون بهتر که گاز ایران فروش نره، چرا که بهونه ای برای دولت خواهد شد که مردم از سرما و گرانی گاز تلف بشن، یک نمونه، قیمت و همچنین تهیه مرغ و تخم مرغ که بخاطر صادرات همیشه متلاطمه.
کسی میدونه چرا تمام کسانی که تفکرات چپی دارند سر‌از‌امریکا در می اورند؟ چرا این جماعت برای تحصیل یا زندگی کشور های کمونیستی را انتخاب نمی کنند؟
کسی میدونه چرا تمام کسانی که تفکرات چپی دارند سر‌از‌امریکا در می اورند؟ چرا این جماعت برای تحصیل یا زندگی کشور های کمونیستی را انتخاب نمی کنند؟
آفرین بر تابناک که واقعیت ها رو گفتی
افزایش درامد برای کی برای ساشا و دوستانش
همین اوکراین زودتر از ایران دارای امنیت ساخته میشه
اگه درامد عظیم ایجاد می شود البته برای خانواده رجال سیاسی نه مردم چرا گیر دادن خانواده رجال سیاسی برای تامین مابقی تفریحاتشون بیان از کارت خوان ها مالیات بگیرند
سرعت اینترنت در روزهای اخیر به شدت افت کرده

شک نداریم طرح صیانت در حال اجراست
تحلیل ارمان ملی جالب بود.
ما با روسیه بر سر فروش گاز رقابت داریم. هر وقت این کشور به اصطلاح دوست اجازه داد ما گازمان را به اروپا صادر کنیم در انصورت بنده هم طرفدارش می شم.

اما اینکه فقط از ما استفاده کنند درست نیست... مسئولین کمی به فکر مردم و منافع کشور باشند و اگر نیستند حداقل در شعارهای خود پا برجا باشند و هر نوع تجاوزی را محکوم کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
فقط آمریکا میتواند انحصار گازی روسیه در قاره اروپا را بشکند نه ایران و نه قطر و نه عربستان
ناشناس
| Japan |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
اینطورنگوکه کیهان شریعت ازمدارش خارج میشه!!
دیگی که باری من نمیجوشه.................
داعش در پاکستان مسجد شیعیان را بمب گذاری کرد. واقعاً هدف از خلقت موجوداتی مانند داعشی ها و پوتین و صدام و هیتلر و چنگیز چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
بنظر من استالین و چرچیل متجاوز هستند نه هیتلر
تابناک احساسات جریحه دار نشه بر ضد روسها مینویسی
تامام
یعنی روسها حقشون از درآمد سرشار نفتی را نخواهند خواست؟
این یعنی پوتین نفهمید ولی تابناک فهمید؟بی خیال تایناک .زنده باد روسیه...
اشغالگری روس ها؟! اما تا به حال در صدا و سیما ملی! از کلمه اشغالگری استفاده نشده و سعی در عادی جلوه دادن این قضیه دارن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
عملیات ویژه
شروین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
به صورت دستوری از اشغالگری به عنوان عملیات ویژه نام می برند، واقعا که
تابناک! چرا وقتی گفتم نفت متعلق به مردم است سانسور کردی؟ نترس. ترس برادر مرگه.
اگ بشه 1000000 دلار مردم این هیچ سودی نمیبرن خوش حال اقا زاده ها الان ایران معدن نفت گاز همچی داره ولی اقا زاده ها دارن میخورن ما هم نان نداریم بخوریم هیچی برای مردم نیست تحریم همش دروغ
آقا اصلا کل قفقاز را بدن ایران آیا حاضرید زبان و‌فرهنگ اونها ا به رسمیت بشناسید و در مدارس آمثزش بدین، اصلا شما چطور خدمت ۱۰۰۰ ساله شاهان آذربایجان به ایران را در تاریخ تحریف میگنید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
شاهان ترک از گسترش دهندگان زبان فارسی بودند و بدون حمایت شاهان ترک زبان فارسی از بین میرفت
مشکل اقتصاد ایران از ابتدا پول نبود که با رسیدن پول حل شود
به «خطای استراتژیک پوتینِ»
آقای اغولو یک مورد در بین "به رسمیت شناختن دو استان لوهانسک و دونتسک از طرف روسیه و شروع حمله به اوکراین" رو جاانداختن: که اوکراین حاضر به دادن تضمین امنیتی به روسیه نبود که باعث شروع حمله شد. بحث امنیتی روسیه و ناتو مالِ دیروز و پریروز نبود،(از سال ۲۰۰۴ شروع شد). آقای اغولو، انگلیس در سواحل جنوبی اوکراین در حال ساخت پایگاه دریایی برای ناتو بود و طرفها، داشتند برنامه هسته ای−نظامی اوکراین رو تقویت می کردن. اگر خودت جای پوتین بودی همچین مقاله ای واسه خودت می نوشتی؟ سیاست هم بر حسب ۲×۲=۴ قابل پیش بینیه.
پیشبینی شما در مورد غربیها هم کمی غلوگرایانه است، چون همگی نمیخواستن روسیه رو تحریم کنن: آلمان سه روز، اتریش هفت روز و... بعد از حمله به اوکران وارد کارزار شدن و اونهم بخاطر فشار از خارج بود.
همانطور که ناتو بعد از حمله به کشور لیبی و فروپاشیِنظام مدنی اونجا تونست اداره کنه، روسیه هم میتونه مردم هم کیشی و هم نژادهایِ اوکراینیِ خودشو اداره کنه.
ما همگی کمی اعتاف به غرب داریم، حتی تویِ "واقعیت نویسی" مون.
جک 1401!!!اوکراین سی سال دموکراسی را تجربه کرده!فقط مشکل اینه که قدرتهایی که از دیکتاتور های مصر و عربستان و شیوخ خلیج فارس و نژادپرستهای اسرائیل حمایت می کنند طراحان دموکراسی اوکراین بوده اند!!!
آیا پارامترهای تحلیل یک جنگ بزرگ و خطرناک ، همین ها هستند و روس ها بدون نحلیل و اطلاعات هستند!!!؟؟
توافق که حرام بود چی شد پس دلواپسان کجا هستند فقط مردم بازیچه ای بیش نیستند
لطفا اگر گوش شیطان کر فرجی در درآمدهای نفتی کشور پیدا شد. پروژهای نیمه تمام را تکمیل کنید. مانند بازار میوه وتره بار شهریار را که سه سال است هنوز افتتاح نشده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار