به گزارش «تابناک»؛ روزنامههای امروز یکشنبه یکم اسفند ماه در حالی چاپ و منتشر شد که پوشاک قاچاق بنگلادشی در بازار، تولید ایرانی در انبار!، حمله دوباره به ظریف، کاهش قیمت ارز، طلا و سکه و احتمال توافق در وین، شاید تا دو هفته دیگر در صفحات نخست روزنامههای امروز برجسته شده است.
در ادامه تعدادی از یادداشتها و سرمقالههای منتشره در روزنامههای امروز را مرور میکنیم:
امیر حسین یزدان پناه طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان ساعت ۸ صبح روز بعد از احیای برجام... نوشت: فرض کنیم الان همان صبحی است که مذاکرات وین به نتیجه رسیده و براساس یک توافق مثلا چند ده صفحهای که تعهدات دو طرف و سازوکار اجرا را مشخص کرده، برجام دوباره اجرایی شده است؛ اکنون ثم ماذا؟ وقتی پیش فرض این است که تیم هستهای انقلابی ما در وین در توافق احتمالی تاحدی که بتواند امتیازات بیشتری خواهد گرفت و امتیازات کمتری خواهد داد، به نظرم پاسخ «ثم ماذا؟» را باید الان که هنوز نتیجهای حاصل نشده و طرف غربی هم از ترس کاهش گریز هستهای ایران ضرب الاجل چند روزه برای رسیدن به توافق برای خودش تعیین کرده است، داد.
در صبح روز بعد از توافق احتمالی در وین برای ما چه چیز مهم خواهد بود؟
۱- این که همه مکلف باشند توافق را اجرا کنند و بهانه نیاورند؟ (تضمین حقوقی)
۲- این که در صورت تغییر دولت/کنگره آمریکا، آنها تعهدات شان را اجرا کنند؟ (تضمین سیاسی) ۳- این که ما از منافع برجام بتوانیم استفاده کنیم؟ (تضمین اقتصادی) بله هر ۳ سوال مهم است. هرکدام در جای خود اهمیت بسزایی دارد که تجربه ۶ سال گذشته ما اثبات میکند برای هر سه تضمین محکم گرفت، اما همین تجربه تذکر میدهد که تقریبا در هیچ کدام از این موارد نمیشود به طرف مقابل حتی اروپاییها اعتماد کرد و تضمین شان را معتبر دانست؛ حتی در دوره قدرت برجام یعنی در سال پایانی دولت اوباما که برخی دستورالعملهای اوفک به نفع ایران صراحت داشت، بسیاری از بانکها و هلدینگهای بزرگ مالی و تجاری دنیا، به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت وقعی ننهاده و به سمت ایران نیامدند.
از این تذکر باید به سوال چهار برسیم و آن این که: «ما بعد از توافق میخواهیم چه کنیم؟» یا «برنامه ما برای ساعت ۸ صبح بعد از توافق در وین چیست؟» چرا این سوال مهم است؟ و چه کسانی باید به آن پاسخ بدهند؟
این سوال مهم و چه بسا مهمتر از ۳ سوال نخستین است به دلایلی:۱- دولت گذشته یکی از مهمترین ضعفهایی که داشت این بود که برای روز اجرای برجام یا برنامهای نداشت یا خود را معطل شرکت و بانکهای بزرگ دنیا کرد که آنها هم یا همان اول نیامدند و دستش را در حنا گذاشتند یا برخی شان آمدند برای سرمایه گذاری و فعالیت، اما به محض روی کار آمدن ترامپ، باز هم به دست دولت سابق حنا زدند. این نتیجه نداشتن برنامه راهبردی برای فردای توافق بود.
۲- به دلایل متعدد هر توافقی که حاصل شود را باید یک توافق موقت دانست از جمله؛
الف- احتمالا آبان ۱۴۰۱ (نوامبر ۲۰۲۲) در کنگره و آبان ۱۴۰۳ (نوامبر ۲۰۲۴) در کاخ سفید شاهد تغییر ترکیب سیاسی خواهیم بود؛ بنابراین سال آینده با روی کار آمدن جمهوری خواهان در سنا و مجلس نمایندگان، هر توافقی که امسال نهایی شود، زیر تیغ کنگره خواهد رفت. ب- براساس متن برجام در پایان سال سال ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۲) باید بخش مهمی از محدودیتهای تحقیق و توسعه برنامه هستهای ایران به صورت خودکار لغو شود. این بخش یکی از حیاتیترین اجزای برنامه هستهای صلح آمیز ایران است که غربیها روی آن حساسیت ویژهای دارند و بخشی از اختلافات وین نیز مربوط به پیشرفتهای ایران در همین بخش است؛ بنابراین آشکارا میشود ادعا کرد که آمریکا هرکاری خواهد کرد که این اتفاق رخ ندهد.
ج. در پاییز ۲۰۲۵ (پاییز ۱۴۰۴) باید قطعنامههای شورای امنیت لغو شود و طبق برجام شورای امنیت دیگر حق ندارد به موضوع هستهای بپردازد. این یعنی پایان هرگونه فشار به ایران از طریق قطعنامههای سنگینی که شورای امنیت در دهه ۸۰ بر ایران تحمیل کرده است. این تاریخ به نوعی پایان عملکرد مکانیسم ماشه نیز هست؛ بنابراین میتوان تصور کرد که آمریکاییها چه دولت فعلی و چه دولت آینده این کشور که احتمالا رادیکالتر خواهد بود، با این تاریخ کنار نمیآیند.۳- آمریکاییها در مذاکرات وین از دادن تضمین سیاسی برای اجرای برجام خودداری کرده اند. به این معنا که در صورت تصمیم کنگره (که احتمالا ترکیب سیاسی آن سال آینده تغییر میکند) یا تغییر دولت آمریکا در ۲۰۲۴ باید منتظر پایان مجدد این توافق بود. نماینده کاخ سفید در وین حتی نپذیرفته که اگر جوبایدن پیر در این فاصله بمیرد و «کامالا هریس» جانشین او شود، لااقل او از توافق بیرون نرود!
مواردی همچون تحولات جدید منطقهای و بین المللی و تغییر نقاط تمرکز قدرت در جهان به ویژه که در نتیجه پاندمی کرونا سرعت گرفته است و ... از جمله مواردی است که به ما گوشزد میکند که به توافق احتمالی وین به چشم یک توافق موقت نگاه کنیم. حتی اگر کسی خیلی خیلی خوش بین باشد و ادعا کند توافقی که در وین حاصل شود پایدارتر از برجام است باید گفت وجود قوانین مادر نظیر کاتسا، ویزا و امثالهم در آمریکا، عدم دسترسی کامل به چرخه دلار حتی در صورت حصول توافق و امکان استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه از جمله دلایلی است که باعث میشود تردیدهای جدی درباره پایداری هرنوع توافقی داشته باشیم. 
اما این سوال مهم را که برای فردای روز توافق چه برنامهای داریم، دیگر نه تیم مذاکره کننده بلکه باید وزارتخانههای نفت، صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و بانک مرکزی پاسخ بدهند.
حنیف غفاری طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با عنوان غرب و تاکتیک دور شدن از توافق خوب نوشت: مذاکرات وین به نقطه مهم و سرنوشت سازی رسیده است، جایی که آمریکا باید تصمیم سیاسی و نهایی خود را در خصوص بازگشت عملیاتی به برجام یا استمرار مسیر پرهزینه فعلی اتخاذ کند. در این میان، غرب که از تاکتیک «بازگشت پوچ به برجام» ناامید شده است، در آخرین روزهای مذاکرات رو به تاکتیک «دور شدن از توافق خوب» آورده است.
هشدارهای پوشالی اخیر ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه کشور فرانسه و گزارش هدفمند و مغرضانه خبرگزاری رویترز، بهخوبی نشان داد که اضلاع سیاسی و رسانهای غرب در آخرین روزهای مذاکرات وین، چگونه در حال تکمیل و اجرایی ساختن یک تاکتیک مشترک در این آوردگاه هستند. آمریکا و تروئیکای اروپایی قبلا چه در قبال مذاکرات هستهای با ایران که منتهی به توافق سال ۲۰۱۵ شد و چه در توافقاتی که با دیگر بازیگران بینالمللی داشتند نشان دادند که بازیهای تاکتیکی خاصی را در دقیقه ۹۰ یعنی در آخرین لحظات مذاکرات آغاز میکنند، این بازیها مبتنی بر این است که آمریکا سعی میکند از جو هیجانی در راستای کسب امتیازات بیشتر در آخرین لحظات مذاکرات استفاده کند و اروپا هم در این بازی با واشنگتن همراه است.
واشنگتن و تروئیکای اروپایی که این بار نسبت به احیای صوری و ظاهری برجام ناامید شدهاند، درصدد آن هستند تا هرگونه اقدامی را در خصوص دوری گزیدن از یک توافق منطقی و خوب صورت دهند. توافق خوب (نرمال) توافقی است که ابعاد کمی آن قابلسنجش و راستی آزمایی بوده و اجازه سوء تفسیر در اجرا را از سوی بازیگران طغیانگر بگیرد. کاخ سفید و بازیگران اروپایی نسبت به انعقاد چنین توافقی وحشتزده هستند.
گارد بسته تیم مذاکرهکننده هستهای ما قطعا در این لحظات و ادوار حساس نباید بههیچعنوان باز شود و همچنین نباید اجازه داد که قرائت فرامتنی آمریکا از برجام که مبتنی بر هیجانات بیرون از میز مذاکره است جای دغدغههای فنی و حقوقی ما را پای میز مذاکره بگیرد، بنابراین ما باید مراقب باشیم که القای این گزاره از سوی آمریکا که همه موارد دیگر تمام هست و توافق قطعی و در دسترس است.
نباید باعث شود که ما در این فضای هیجانی اسیر بازی مشترک آمریکا و اروپا شویم، البته خوشبختانه دستگاه سیاست خارجی کشور و تیم مذاکرهکننده ما طی هفتههای اخیر نشان داده که این بازی را به خوبی رصد کرده و اهداف تبلیغاتی و هیجانی آمریکا و تروئیکای اروپایی را نیز مورد واکاوی قرار داده است.
در مذاکرات یک متن و یک فرا متن داریم. متن آن چه است که پشت میز مذاکره بر سر آن بحث میشود و مربوط به فاکتورهای حقوقی و فنی است، اما فرا متن مربوط به محیط و عوامل بیرونی دخیل در مذاکرات است. در حوزه متن، آمریکا به لحاظ فنی و حقوقی متهم پرونده برجام است. این کشور از توافق هستهای خارجشده و در قبال برجام بی تعهدی کرده و سخنی برای گفتن ندارد. به همین دلیل غرب بر روی گزارههای فرامتنی متمرکز شده یعنی با القای کمبود زمان و اینکه اگر زودتر به نتیجه نرسیم مذاکرات از بین خواهند رفت، تلاش میکند به گونهای افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد تا به تیم مذاکرهکننده ما در خصوص عبور ازمطالبات جزئی (که بسیار مهم بوده و در ذیل مطالبات کلی تعریف میشوند) فشار وارد کنند. بدیهی است که تاکتیک «دور شدن از توافق خوب» که اکنون از سوی بازیگران غربی مورد توجه قرار گرفته نیز در مقابل تاکتیک «اصرار بر روی خطوط قرمز» فرصتی برای عرض اندام نخواهد داشت.
رضا رضاییزاده طی یادداشتی در شماره امروز با عنوان عدالت بنزینی یا تامین کسری بودجه در مردمسالاری نوشت: ترجیعبندی که قبل از انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در ادبیات سیاسی مطرح شد که به نظرم اولین بار توسط علیرضا زاکانی با هدف حمایت از محرومان و قشر ضعیف که فاقد خودروی سواری هستند و به تعبیر ایشان از یارانه بنزین استفاده نمیکنند مطرح شد و قرار گذاشتند در صورت حضور در مجلس این طرح را پیگیری خواهند کرد، به هر ترتیب ایشان که بعد از انتخابات ریاست جمهوری راهی «بهشت» شدند و این طرح نه از سوی مجلس که از طرف دولت بصورت پایلوت در قشم و چند جای دیگر در حال اجراست که در صورت موفقیت آمیز بودن در کل کشور اجرا شود.
به این صورت که به جای اینکه ماهیانه ۶۰ لیتر یارانهای با قیمت ۱۵۰۰ تومانی به هر خودرو تعلق بگیرد، به هر فرد بالای ۱۵ ساله دارای کارت ملی تعلق بگیرد، به این صورت که افرادی که خودرو ندارند معادل ۱۵ لیتر بنزین یارانهای دریافت کنند. طرحی که در نگاه اولیه و پوپولیستی به نظر میرسد به نفع محرومین و مستضعفین جامعه باشد و اساسا باتوجه به این قشر و توزیع مناسب ثروت و عدالت تدوین شده باشد، ولی با یک نگاه دقیقتر و یک حساب سر انگشتی متوجه میشویم که این مصوبه و طرح دولت نه تنها گرهای از مشکلات مردم باز نمیکند بلکه در طولانی مدت به ضرر همان قشر هم خواهد بود که بعدا به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
به نظر میرسد این طرح دولت بیشتر از اینکه در جهت منافع مردم و کاهش فاصله طبقاتی باشد درجهت تولید ثروت و افزایش درآمد دولت و رفع کسری بودجه باشد، به این شکل که در طرح فعلی سهمیهبندی بنزین به خودرویی که کارت سوخت دارد ماهیانه ۶۰ لیتر بنزین به قیمت ۱۵۰۰ تومان تعلق میگیرد، تا کنون حدودا ۲۷ میلیون کارت سوخت صادر شده است. در طرح جدید به ازای فرد بالای ۱۵ سال دارای کارت ملی ماهیانه ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی داده میشود که این افراد حدودا ۵۸ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل میشوند با یک ضرب و تقسیم ساده متوجه میشیم که دولت اکنون تقریبا نیمی از بنزینی که قبلا ماهیانه با یارانه در اختیار مردم قرار میداد را اکنون بصورت آزاد به همان مردم میفروشد و از این محل سالیانه چیزی در حدود سیزده هزار و پانصد میلیارد تومان ناقابل به عایدی دولت اضافه میشود، میبنیم که این شعار عدالتخواهی دولت بیشتر بخاطر کسب درآمد خودش است تا توجه به قشرآسیب پذیر که با این طرح اتفاقا بیشتر هم متضرر میشود. تا اینجای حساب و کتاب ما به نظر همه راضی هستند، مردمی که خودرو ندارند ماهیانه مبلغی بعنوان یارانه دریافت میکنند و دولت با یک حرکت ساده بخشی از کسری بودجه خود را به این شکل جبران میکند. ولی اتفاقی که در نهایت میافتد و ازهمه این مسائل مهتر است ضرری است که متوجه همان قشر ضعیف میشود که طرح به بهانه کمک به آنها اجرا شده است، اول از همه درآمد افرادی که با تاکسی و اتومبیل شخصی در تاکسیهای اینترنتی و ... کار میکنند که عمدتا هم از روی ناچاری و نیاز در این حوزه فعالیت میکنند مجبور هستند هزینه بیشتری جهت تامین سوخت پرداخت کنند و وقتی هزینهها برای ارائه خدمات مقرون به صرفه نباشد قاعدتا با تورم و افزایش قیمت در این حوزه مواجه خواهیم شد و از آنجایی که عمدتا کسانی که خودروی شخصی ندارند از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند، به این شکل در این چرخه باطل چند برابر مقداری که بابت یارانه بنزین دریافت میکنند را باید بعنوان هزینه خدمات حمل و نقل خود پرداخت کنند.
به نظر میرسد هدف از اجرای این طرح توسط دولت دو نکته باشد یکی اینکه جامعه رای دهندگان خود را که عموما از اقشار ضعیف جامعه هستند را با این حرکت عوام فریبانه راضی کند و از طرفی درآمد هنگفتی برای خود ایجاد نماید. به هر صورت در نهایت این کلاه گشاد به سر مردم خواهد رفت که مضرات این طرح در طولانی مدت به مردم توضیح داده نمیشود. توصیه میشود دولت به جای طرحهای پوپولیستی به فکر ترمیم و اصلاح زیرساختهای اقتصادی باشد که با رونق کسب و کارها و دریافت مالیات درآمد کسب کند و نیازی به اجرای این طرحها که به عقل جن هم نمیرسد نباشد.
 کیهان در صفحه اول به نقل از وزیر بهداشت، فرمودن “ ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در مهار کرونا است”!
 							         		            کیهان در صفحه اول به نقل از وزیر بهداشت، فرمودن “ ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در مهار کرونا است”! آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب ما که دیگه چیزی برامون نمونده از دست بدیم بنزین رو هم گرون کنید تا همه چی چند برابر برشه و بیشتر مردم زیر خط فقر از بین برن
 							         		            آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب ما که دیگه چیزی برامون نمونده از دست بدیم بنزین رو هم گرون کنید تا همه چی چند برابر برشه و بیشتر مردم زیر خط فقر از بین برن         		                     		         |
         		                            |         		                             گرانی ناشی از بنزین بخاطر سومدیریت است کشورهایی هستند قیمت بنزین شان ۱۰ برابر ماست ولی قیمت مواد غذایی در حد کشور ماست
 									         		                    گرانی ناشی از بنزین بخاطر سومدیریت است کشورهایی هستند قیمت بنزین شان ۱۰ برابر ماست ولی قیمت مواد غذایی در حد کشور ماست         				                     		                 تو رو خدا به داد مردم برسید گرونی ها کمر مردم رو شکوند کسی نیست بشنوه؟
 							         		            تو رو خدا به داد مردم برسید گرونی ها کمر مردم رو شکوند کسی نیست بشنوه؟         		                     		         |
         		                            |         		                             دقت کردید از روزی که رئیسی به ریاست جمهوری رسیده، جریان اصلاحات دیگر نگران پوشش و دوچرخه سواری زنان نیست و همگی نگران فقر مردم شده اند!
 									         		                    دقت کردید از روزی که رئیسی به ریاست جمهوری رسیده، جریان اصلاحات دیگر نگران پوشش و دوچرخه سواری زنان نیست و همگی نگران فقر مردم شده اند!         				                     		                 |
         		                            |         		                             دقت کردید از روزی که آیت الله دکتر رئیسی اومده،همه چی ارزون شده و امامان جمعه و نظامی ها چقدر به به و چه چه  دولت را میگن،ارزون شدن دلار و سکه و برنج و گوشت و مرغ را  همه داریم میبینیم،کیا نمیبیند!؟؟اونائیکه بصیرت ندارند!
 									         		                    دقت کردید از روزی که آیت الله دکتر رئیسی اومده،همه چی ارزون شده و امامان جمعه و نظامی ها چقدر به به و چه چه  دولت را میگن،ارزون شدن دلار و سکه و برنج و گوشت و مرغ را  همه داریم میبینیم،کیا نمیبیند!؟؟اونائیکه بصیرت ندارند!         				                     		                 |
         		                            |         		                             ناشناس 11:38
 									         		                    ناشناس 11:38 چرا  سرعت  اینترنت   روز  به  روز     داره  کمتر  میشه   ؟
 							         		            چرا  سرعت  اینترنت   روز  به  روز     داره  کمتر  میشه   ؟ |
         		                            |         		                             کمتر نیست افتضاحه.
 									         		                    کمتر نیست افتضاحه.         				                     		                 |
         		                            |         		                             برای منطقه ما (اطراف تهران) اکثر اوقات قطعه.  مبین نتی هم هستیم.
 									         		                    برای منطقه ما (اطراف تهران) اکثر اوقات قطعه.  مبین نتی هم هستیم.         				                     		                 |
         		                            |         		                             اونایی که دست ودامان وذهنشان الوده است
 									         		                    اونایی که دست ودامان وذهنشان الوده است         				                     		                 داستان عدالت بنزیین ، یک روش نخ نما برای جبران کسری بودجه هست  یعنی از فردای اجرا قیمتها سر به فلک می کشد که به تعدادی ماهی 20 هزارتومان بابر 6 نون سنگگ بدهند
 							         		            داستان عدالت بنزیین ، یک روش نخ نما برای جبران کسری بودجه هست  یعنی از فردای اجرا قیمتها سر به فلک می کشد که به تعدادی ماهی 20 هزارتومان بابر 6 نون سنگگ بدهند  توافق  دو   ساله   به  چه  درد   میخوره   ؟
 							         		            توافق  دو   ساله   به  چه  درد   میخوره   ؟ هیچکس از مردم ایران از قدیم تا حالا در مورد عادلانه بودن یا عادلانه نبودن قیمت بنزین فکر هم نمی کردند چه برسد به اینکه اعتراض کنند . چون مردم میدانند قیمت بنزین و سوخت بالاخره به نحوی بر زندگیشان اثر دارد . اتفاقا قیمت کمتر به نفع قشر ضعیف جامعه است که حتی خودرو ندارند چرا که هزینه های تاکسی و اتوبوس و مسافرتشان و همچنین هزینه تهیه مایحتاجشان کمتر میشود! شما به قیمت بنزین که به نفعتان است و مردم زیاد به آن فکر نمی کنند حساس هستید ولی به مطالبات و حقوق اولیه ی مردم ایران توجه نمی کنید
 							         		            هیچکس از مردم ایران از قدیم تا حالا در مورد عادلانه بودن یا عادلانه نبودن قیمت بنزین فکر هم نمی کردند چه برسد به اینکه اعتراض کنند . چون مردم میدانند قیمت بنزین و سوخت بالاخره به نحوی بر زندگیشان اثر دارد . اتفاقا قیمت کمتر به نفع قشر ضعیف جامعه است که حتی خودرو ندارند چرا که هزینه های تاکسی و اتوبوس و مسافرتشان و همچنین هزینه تهیه مایحتاجشان کمتر میشود! شما به قیمت بنزین که به نفعتان است و مردم زیاد به آن فکر نمی کنند حساس هستید ولی به مطالبات و حقوق اولیه ی مردم ایران توجه نمی کنید         		                     		         |
         		                            |         		                             بنزین ارزان باعث میشود بصورت بی رویه مصرف شود دود و بیماری نصیب مردم میشود از طرف دیگر دولت بی پول دست به خلق پول میزند که تورم ایجاد میشود در تورم هم پولدار پولدارتر و فقیر فقیر تر میشود
 									         		                    بنزین ارزان باعث میشود بصورت بی رویه مصرف شود دود و بیماری نصیب مردم میشود از طرف دیگر دولت بی پول دست به خلق پول میزند که تورم ایجاد میشود در تورم هم پولدار پولدارتر و فقیر فقیر تر میشود         				                     		                 اولیانوف  روسی    اولین  کسی  خواهد  بود  که  خبر  توافق  را   اعلام  خواهد   کرد.
 							         		            اولیانوف  روسی    اولین  کسی  خواهد  بود  که  خبر  توافق  را   اعلام  خواهد   کرد. با سلام
 							         		            با سلام  |
         		                            |         		                             شما در محاسباتت دچار توهم شده اید حساب سر انگشتی است چرا این همه فسفر سوزاندید تا به مطلبی برسی که توهم زا بشه عزیز هر خودرو اگر حداقل ماهی 60 لیتر مصرف می کرده الان مازاد بر 15 لیتر را باید هر لیتری 3000 توام مصرف کنه این یعنی افزایش درامد دولت از فروش بنزین ازاد پروفسور جان
 									         		                    شما در محاسباتت دچار توهم شده اید حساب سر انگشتی است چرا این همه فسفر سوزاندید تا به مطلبی برسی که توهم زا بشه عزیز هر خودرو اگر حداقل ماهی 60 لیتر مصرف می کرده الان مازاد بر 15 لیتر را باید هر لیتری 3000 توام مصرف کنه این یعنی افزایش درامد دولت از فروش بنزین ازاد پروفسور جان         				                     		                 |
         		                            |         		                             داداش ماجرا رو کلا نگرفتی. این میگه اگه قرار باشه مصرف بنزین همین عدد فعلی باقی بمونه، باید بعد از اجرای طرح، افراد بنزین آزاد بیشتری بخرن و همین باعث میشه درآمد دولت بیشتر بشه.
 									         		                    داداش ماجرا رو کلا نگرفتی. این میگه اگه قرار باشه مصرف بنزین همین عدد فعلی باقی بمونه، باید بعد از اجرای طرح، افراد بنزین آزاد بیشتری بخرن و همین باعث میشه درآمد دولت بیشتر بشه.         				                     		                 |
         		                            |         		                             به نفع اونهایی که ماشین ندارند تا وقتی قیمتها از اینی که هست تکون نخوره فردای اجرای همین طرح کرایه ها و سایر کالاها افزایش 5 برابری  پیدا میکنه و همین شخصی که با تاکسی جابجا میشه پول 15 لیتر بنزینش کرایه یک روزش هم نمیشه
 									         		                    به نفع اونهایی که ماشین ندارند تا وقتی قیمتها از اینی که هست تکون نخوره فردای اجرای همین طرح کرایه ها و سایر کالاها افزایش 5 برابری  پیدا میکنه و همین شخصی که با تاکسی جابجا میشه پول 15 لیتر بنزینش کرایه یک روزش هم نمیشه         				                     		                 |
         		                            |         		                             قابل پیش بینی است عده ای که از این طرح منافعشان به خطر می افتد ساکت نمی نشینند
 									         		                    قابل پیش بینی است عده ای که از این طرح منافعشان به خطر می افتد ساکت نمی نشینند         				                     		                 |
         		                            |         		                             اون یارانه بیشتری هست که دولت باید بده که در حالت اول که 27 در 60 در 1500 تقریبا دو برابر 58در 15 در 1500 است فهمیدی یا بازتوضیح بدم
 									         		                    اون یارانه بیشتری هست که دولت باید بده که در حالت اول که 27 در 60 در 1500 تقریبا دو برابر 58در 15 در 1500 است فهمیدی یا بازتوضیح بدم         				                     		                 |
         		                            |         		                             نشستی مقدار بنزنی که دولت با یارانه میده به ملت داری حساب میکنی؟
 									         		                    نشستی مقدار بنزنی که دولت با یارانه میده به ملت داری حساب میکنی؟ |
         		                            |         		                             خب خوان خودت فهمیدی اصلا چیو حساب کردی؟
 									         		                    خب خوان خودت فهمیدی اصلا چیو حساب کردی؟ |
         		                            |         		                             عزیزم فکرکنم شما متوجه مسئله نشدید در طرح جدید سهمیه بنزین دارندگان خودرو تقریباً نصف میشه هرخودرویی که الان 60 لیتر بنزین یارانه ای دریافت میکنه  یک خانواده دو نفری بالای 15 سال فقط 30 لیتر بنزین دریافت خواهد کردیعنی نصف سهمیه قبلی. و مازاد نیاز خودرا باید با بنزین آزاد تامین کند بنابراین  دولت از سهمیه آزاد شده از سهمیه کنونی را کسب وبه به کسانی که فاقد خودرو هستند می پردازد .اگر ازقبل این طرح تورم ایجادشود و کرایه ها وحمل ونقل افزایش پیدا کند همه ضرر خواهند کرد هم خودرو دارها وهم خودرو ندارها .تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
 									         		                    عزیزم فکرکنم شما متوجه مسئله نشدید در طرح جدید سهمیه بنزین دارندگان خودرو تقریباً نصف میشه هرخودرویی که الان 60 لیتر بنزین یارانه ای دریافت میکنه  یک خانواده دو نفری بالای 15 سال فقط 30 لیتر بنزین دریافت خواهد کردیعنی نصف سهمیه قبلی. و مازاد نیاز خودرا باید با بنزین آزاد تامین کند بنابراین  دولت از سهمیه آزاد شده از سهمیه کنونی را کسب وبه به کسانی که فاقد خودرو هستند می پردازد .اگر ازقبل این طرح تورم ایجادشود و کرایه ها وحمل ونقل افزایش پیدا کند همه ضرر خواهند کرد هم خودرو دارها وهم خودرو ندارها .تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.         				                     		                 |
         		                            |         		                             چهار تا مثل همین نابغه برا اقتصاد کشور برنامه میریزن
 									         		                    چهار تا مثل همین نابغه برا اقتصاد کشور برنامه میریزن |
         		                            |         		                             امید جان ایکاش خودت فسفر میسوزندی
 									         		                    امید جان ایکاش خودت فسفر میسوزندی   هر کی با برجام مخالف است ضد مرئم است
 							         		            هر کی با برجام مخالف است ضد مرئم است