بازدید 20206
مرور روزنامه‌های یکشنبه پانزدهم اسفند

به عوامل آشوب‌سازفرصت ندهیم/روابط قدرت‌های بزرگ و دیپلماسی امریکا در قبال ایران/قورباغه پخته و مساله صیانت!

نارنجک روسی زیر میز مذاکره؟ تکذیب خبرسازی جدید «رویترز» درباره اظهارنظر یکی از مقامات ایرانی، لزوم تسریع خروج اتباع ایرانی از اوکراین، مجوز مجلس به دولت برای واردات خودرو، پوتین در آستانه پرتگاه، رونمایی از دو پایگاه زیرزمینی موشکی و پهپادی با حضور فرمانده کل سپاه و بانک‌ها؛ عامل ایجاد حباب سکه، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۴ 06 March 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز یکشنبه پانزدهم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که جزئیات توافق ایران و آژانس، فرصت بازگشت سریع به بازار انرژی، تهدیدات هسته‌ای در جنگ اوکراین و رونمایی طالبان از سراج‌الدین حقانی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

قورباغه پخته و مساله صیانت!

محمد یوسفی آرامش طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان قورباغه پخته و مساله صیانت! نوشت: داستان معروف و تامل برانگیزی درباره پختن قورباغه‌ها وجود دارد، اگر یک قورباغه را به داخل سطل آب جوش بیندازید، بلافاصله از داخل آن به بیرون می‌پرد و برای نجات خودش تلاش می‌کند. اگر همان قورباغه را در درون آب سرد قرار دهید و به کندی شروع به جوشاندن آب کنید، قورباغه بدون آنکه احساس خطر کند، در آب باقی می‌ماند، پس از مدتی عضله هایش در اثر گرما سست می‌شوند و از کار می‌افتند و با مرور زمان قورباغه به کلی فلج می‌شود. این داستان در رابطه با آدمی نیز صدق می‌کند، ابتدا که کرونا پدید آمده بود، حساسیت‌ها در برابر آن به شدت زیاد بود، اما رفته رفته پس از جهش‌های مختلف علیرغم اخبار مختلف مرگ و میر، واکنش جامعه نسبت به آن با پذیرش و هیجان کمتری همراه بود؛ این همان سندرمی است که از آن با نام سندرم قورباغه پخته نام می‌برند و به سرعت در حال فراگرفتن جامعه ایرانی است؛ نمونه بارز آن طرح بدون پشتوانه و غیرمنطقی صیانت است که امروزه با سرعت زیاد گریبانگیر جامعه شده است.

اخبار ضد و نقیض پراکنده، تصویب و رد و تکذیب‌های پی در پی، کندی اینترنت و راهکار‌ها و اخبار پراکنده نومیدکننده و قطعه شده، همگی در حال عادی سازی و بی توجه شدن مردم به بحران جدی پیش روی کشور است؛ نگرانی‌ها آنجا به شدت قابل توجه می‌شود که گروهی به خود اجازه می‌دهند تا علیرغم فیلتر کردن یوتیوب و توییتر، فعالیت در آن را جرم تلقی کنند. چنین اخباری که در میان حوادث و ترند گسترده جهانی اوکراین گم شده اند، به شدت نگران کننده هستند و نشان می‌دهند که اقلیتی با نگاه به شدت بسته و محدود چگونه با تصمیمات غیر اصولی و احساسی در حال ایجاد انتظارات تورمی و بحران‌های اجتماعی هستند. بی توجهی جامعه به انتشار این خبر، هر چند در اندازه یک طرح ارائه شده، نگران کننده و یادآور سندروم قورباغه پخته است، باید در برابر چنین افرادی سخت گیر بود. بی توجهی برخی از مسئولین به بیش از یک میلیون امضا در مخالفت با طرح صیانت، به شدت برای جامعه ایرانی نگران کننده و نشان دهنده یک شکاف بزرگ در جامعه و قوه مقننه است. مصاحبه‌های منتشر شده از برخی بانیان این طرح ها، هر بار بیش از قبل نشان دهنده بی پشتوانه بودن این طرح هاست. به صورت جدی باید از فرهیختگان و ملت بزرگ ایران درخواست کرد تا در برابر این اخبار به عادی سازی دچار نشده و در برابر حقوق اولیه خود سخت‌گیر باشند.

 

روابط قدرت‌های بزرگ و دیپلماسی امریکا در قبال ایران

فن هونگدا طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان روابط قدرت‌های بزرگ و دیپلماسی امریکا در قبال ایران نوشت: با نگاهی به توسعه روابط ایالات متحده و ایران در قرن بیستم، به وضوح می‌توان دریافت که موقعیت بین‌المللی ایالات متحده و رقابت قدرت‌های بزرگ تاثیر برجسته‌ای بر سیاست واشنگتن در قبال ایران و سیاست ایران در برابر ایالات متحده داشته است. در قرن بیستم، به ویژه پس از جنگ جهانی اول، وضعیت بین‌المللی ایالات متحده همچنان رو به بهبود بود که این روند همزمان باعث افزایش تمرکز بیشتر امریکا بر خاورمیانه شد. وزارت امور خارجه ایالات متحده در سال ۱۹۰۹ دفتر امور خاور نزدیک را تاسیس کرد. در مواجهه با دو درخواست ایران در سال‌های ۱۹۱۱ و ۱۹۲۲، ایالات متحده دو بار گروه‌های مشاور متخصص خود را در زمینه امور مالی و سایر زمینه‌ها را به ایران اعزام کرد که به ایران کمک کنند تا امور مالی آشفته و سایر امور خود را سامان دهد. با این حال، قبل از جنگ جهانی دوم، جایگاه و نفوذ بین‌المللی ایالات متحده به اندازه اروپا قوی نبود، بنابراین زمانی که ایران برای مقابله با فشار‌های وارد شده از سوی اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا، قصد داشت از نفت به عنوان طعمه برای کشاندن ایالات متحده به ایران استفاده کند، ایالات متحده به دلیل مخالفت مشترک بریتانیا و اتحاد جماهیر شوروی، همکاری نفتی با ایران را قاطعانه کنار گذاشت. پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده قدرتمندترین کشور جهان شد و نیرو‌های شوروی و انگلیسی را یکی پس از دیگری از ایران بیرون راند. در آن زمان امریکا ایران را ابزار جنگ سرد علیه شوروی و مدافع منافع امریکا در خاورمیانه می‌دانست. وقتی ایالات متحده از جایگاه و نفوذ بین‌المللی کافی برخوردار شد، واشنگتن حتی حاضر نبود نفوذ خود را بر ایران با سایر قدرت‌های جهانی به اشتراک بگذارد. پس از فروپاشی روابط ایران و امریکا در سال ۱۹۷۹ تاریخ ثابت کرد که اگر هیچ قدرت جهانی دیگری شریک نزدیک ایران نشود... .

واشنگتن می‌تواند به اعمال تحریم‌ها و سرکوب ایران که دشمن ایالات متحده است، ادامه دهد. پس از انقلاب اسلامی روابط ایران و امریکا قطع شد و ایران با هیچ یک از قدرت‌های جهانی روابط نزدیکی نداشت. این یک عامل کلیدی در تحریم‌ها و سرکوب‌های شدید طولانی‌مدت اعمال شده توسط ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران بود. قدرت اول جهان، ایالات متحده، به چالشی مانند ایران اجازه حضور در منطقه مهم استراتژیک خود - خاورمیانه را نمی‌دهد. در مواجهه با تحریم‌های شدید امریکا، ایران مجبور شد سیاست‌های خود را تعدیل کند و به تدریج به چین و روسیه نزدیک شود. این امر سیاست امریکا در قبال ایران را تحت فشار قرار می‌دهد. دولت احمدی‌نژاد برای مقابله با فشار‌های امریکا پیشنهاد «نگاه به شرق» را داد. بعد‌ها سیاستگذاران ایرانی «نگاه به شرق» را به عنوان استراتژی بلندمدت ایران تشریح کردند. چین و روسیه هر دو کشور‌های هدف کلیدی برای «نگاه به شرق» ایران هستند. ایران و چین در ۲۷ مارس ۲۰۲۱ «برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله» را امضا کردند. طرح‌های همکاری مشابهی بین ایران و روسیه نیز در حال مذاکره است. این امر واشنگتن را عمیقا نگران کرده است.

ایالات متحده نمی‌تواند تحمل کند که ایران قدرت خاورمیانه به رقبای خود بپیوندد، در حالی که سرکوب مستمر ایران، تهران را به زانو در نیاورده است. به این ترتیب سیاست تعدیل در قبال ایران به انتخاب واشنگتن تبدیل شده است. در واقع، ایالات متحده ممکن است سیاست خود را در قبال ایران صرفا برای مقابله با یک دشمن بزرگ‌تر تعدیل کند، حتی اگر آن دشمن روابط نزدیکی با ایران نداشته باشد. این امر در سیاست امریکا در قبال ایران در دوره اوباما منعکس شد. تا حد زیادی، این به اصطلاح نیاز استراتژیک ایالات متحده به «بازگشت به آسیا-اقیانوسیه» است که دولت اوباما را به سمت نرم کردن نسبی نگرش خود نسبت به ایران سوق داد. بنابراین چگونه باید خروج دولت ترامپ از برجام (توافق هسته‌ای ایران) و «فشار حداکثری» آن بر تهران را درک کنیم؟ اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که حتی نیرو‌هایی که در ابتدا از خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کردند، از جمله برخی در داخل ایالات متحده و برخی خارج از ایالات متحده مانند اسراییل و عربستان سعودی، به حامیان بازگشت دولت بایدن به توافق هسته‌ای ایران تبدیل شده‌اند. دوم، دولت ترامپ به وضوح توانایی چین برای مقابله با فشار‌های ایالات متحده را دست‌کم گرفته بود و روابط ترامپ با روسیه نیز نسبتا ظریف بود. به علاوه این را به این واقعیت اضافه کنید که رییس‌جمهور ترامپ علاقه خاصی به حضور ایالات متحده در خارج از کشور نداشت و برای منافع اقتصادی بیش از مبارزات ایدئولوژیک ارزش قائل بود. این عوامل باعث شد که دولت ترامپ از زمان جنگ جهانی دوم، دیدگاهی بنیادی درباره ایران در واشنگتن را نادیده بگیرد، یعنی ترجیحا ایران باید کشوردوست ایالات متحده باشد و در غیر این صورت سعی شود از انحراف ایران به سمت رقبای امریکا خودداری شود.

در واقع، در پس زمینه «فشار حداکثری» دولت ترامپ بر ایران بود که روابط ایران با چین و روسیه سرعت گرفت. بنابراین، بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری بار‌ها تاکید کرد که در صورت انتخاب، به توافق هسته‌ای ایران بازخواهد گشت و امیدوار است که تنش‌ها با ایران را کاهش دهد. از این نظر، رابطه ایران با دیگر قدرت‌های جهانی عامل کلیدی و موثر بر دیپلماسی واشنگتن با ایران است. تاریخ پس از جنگ جهانی دوم به وضوح نشان داد که داشتن روابط نزدیک تنها با یک قدرت جهانی برای ایران خطرناک است و همچنین نداشتن روابط متعادل با قدرت‌های جهانی برای ایران مضراست. در عین حال، حفظ روابط سالم با قدرت‌های بزرگ جهان، انتخاب دیپلماتیکی است که می‌تواند به بهترین نحو از منافع ملی ایران محافظت کند.
مترجم: سعیده زرین، دانشجوی دکترای دانشگاه فودان چین

 

به عوامل آشوب‌سازفرصت ندهیم

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه تحلیلگر مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: با سفر رافائل گروسی به تهران اگر طرفین به یک ساز و کاری برسند و در مورد ابهامات گذشته پاسخ لازم را بدهد عملاً دیگر زمینه فنی برداشته می‌شود و موضوع تحریم‌ها در حدی که برای امضای توافق برجام لازم است، برداشته خواهد شد، ما در آستانه توافق هستیم و فقط باید امیدوار بود در آستانه این توافق عوامل آشوب‌ساز نقشی ایفا نکنند. نباید به عوامل آشوب‌ساز که در آمریکا و منطقه هستند و چه عوامل مختلف دیگر که ممکن است در این زمینه فعال شوند فرصتی داد، چراکه در حال حاضر هر توافقی شکل می‌گیرد، انگیزه و منافع جدیدی شکل می‌دهد و به نظرم هرچه زودتر توافقی در این دنیای متلاطم کنونی انجام شود، به سود طرفین است. از همین رو طرفین قبل از اینکه عوامل آشوب‌ساز متن توافق را تحت‌الشعاع قرار دهند، باید آن را امضا کند. امروز هرچه دیرتر این توافق انجام شود ضرر اصلی را ایران می‌بیند، ما و امثال ما بسیار تلاش و صحبت کردیم مبنی بر این‌که هرچه زودتر برجام امضا شود و معتقدم هرچه این کار سریع‌تر صورت گیرد، به نفع ایران خواهد بود چه بسا اگر این اتفاق زودتر افتاده بود ایران در حال حاضر به محل تلاقی بازار انرژی تبدیل شده بود که این امر هم به سود کشور‌های غربی بود و هم به سود کشور ما که متاسفانه به تعویق افتاد. در حال حاضر امیدواریم عقلانیتی که در این عقلانیت یک درکی از منافع ملی کشور با حساسیت‌های بین‌المللی با هم بگنجد باعث شود، توافقی صورت گیرد. خط قرمز‌ها مشخص شده یعنی بیشتر دغدغه‌ها مانده است. ایران در درجه اول تضمین پایداری توافق را مطرح می‌کند، بعد اینکه تحریم‌ها همان‌طور حداکثری بوده، تعلیق‌شان هم حداکثری صورت گیرد و به طور عملی برداشته شود.

دولت آمریکا تصمیم گرفته در قالب ۵ اختیار اجرای رئیس‌جمهور تا حد امکان به ایران تضمین دهد، یعنی رئیس‌جمهور آمریکا در مراحل مختلف می‌تواند با فرمان اجرایی، بخشنامه، دستورالعمل، موافقت‌نامه و یادداشت به ویژه در ارتباط با کنگره عملاً زمینه‌ای را فراهم کند تا تحریم‌های مورد نظر ایران تعلیق و یا به تدریج برداشته شود. از همین رو معتقدم تحت‌تاثیر تحولات بین‌المللی، آمریکایی‌ها در حال حاضر آماده شده‌اند همه یا بخشی از اختراع اختیارات رئیس‌جمهور را برای قانع کردن ایران به کار گیرند. در دنیای امروز هیچ معاهده‌ای روی کاغذ حفظ نمی‌شود، اگر برجام احیا شود، طرفین باید آن را از محوطه خطر دور کنند؛ حال چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند؟ یعنی باید برجام ریشه بدواند، یکسری کمربند‌های اطمینان‌بخش مبنی بر این‌که روابط جدیدی شکل بگیرد تا برجام از بین نرود، بسته شود. گام بعدی گامی اساسی است و همانگونه که آمریکا در آن صاحب نقش است، ایران هم می‌تواند صاحب نقش شود که با شکستن یکسری تابو‌ها برداشته می‌شود، چراکه بدون برداشتن تابو‌های سیاسی، برجام احیا نخواهد شد و من فکر می‌کنم بخشی از این تابو‌ها امروز برداشته شده است که ما به این مرحله رسیده ایم.

انتظار هم این است یکسری تابو‌های سیاسی و اقتصادی برداشته شود تا در زمان احیای برجام ایران بتواند مناسبات بسیار گسترده اقتصادی داشته باشد و حتی با شرکت‌های آمریکایی زمینه روابط تجاری را فراهم کند و عملاً همگان از احیای برجام سود ببرند نه این‌که فقط یکسری بازیگران سود این قضیه نصیب‌شان شود آن زمان است که عملاً برجام از محدوده خطر خارج می‌شود و هر کسی هم در آمریکا روی کار بیاید نمی‌تواند از برجام خارج شود. شرایط بین‌الملل شرایطی است که بسیار زود پرونده‌ها از دستور کار خارج می‌شوند و موضوع اوکراین این مسئله را به خوبی نشان داد. بار‌ها مطرح کرده بودیم برجام به اوکراین فروخته نشود و نباید در حال حاضر اجازه دهیم این کار صورت گیرد. در شرایط متلاطم انرژی که نفت ۱۲۰ دلار است و گاز ارزش فوق‌العاده استراتژیکی در دنیا پیدا کرده است کشور ما می‌تواند با برداشتن تابو‌های اقتصادی شکل گرفته، خودش را سریع به کانون مناسبات مسالمت‌آمیز اقتصادی در دنیا تبدیل کند که آن موقع تحریم کردنش نمی‌تواند راحت باشد. امروز شاهدیم آمریکا اعلام می‌کند نمی‌تواند روسیه را که بزرگترین نقض مقررات بین‌المللی را از سال ۱۹۳۹ میلادی که هیچ شخصی تا به امروز انجام نداده، انجام دهد است، تحریم انرژی کند چراکه روسیه از لحاظ انرژی، آمریکا را به خودش وابسته کرده است! ما می‌توانیم در قالب ساز و کار‌های تقویت‌کننده برجام و دیگر توافقنامه‌هایمان عمل کنیم، نه اینکه فقط انتظار داشته باشیم کشوری که دشمن ماست به ما تضمین دهد. چراکه طبیعتاً آمریکا دشمن ما خواهد ماند، اما وقتی ما در قله انرژی دنیا قرار بگیریم و قرارداد‌های اقتصادی حتی با شرکت‌های آمریکایی ببندیم، آن زمان آمریکایی‌ها هم نمی‌توانند علیه ایران فعالیت کنند از همین رو با درک دقیق‌تری نسبت به فرصت‌های جهانی امروز ایران باید بتواند برجام را احیا کرده و آن را تبدیل به یک موافقتنامه غیرقابل عبور کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۲
سرعت اینترنت بسیار کند شده
دنیا داره به سمت 5G پیشرفت میکنه ایران داره به ماقبل تاریخ پسرفت میکنه !!!؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
ایا شور کردن اب رود بزرگ کارون و خاک حاصلخیز

خوزستان و خشک کردن هزاران نخلستان

و خشک کردن هور العظیم و ایجاد گرد و خاک مهلک آن

که باعث کشتار مردم مظلوم و عزیز خوزستان شده

است نیز کار امریکا و دشمنان خارجی است!!!!!!!؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
تا کی میتوانند این اشتباه بزرگ را انجام دهنداینترنت ماهواره‌ای "استارلینک"در راه است و بزودی عالم گیر میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
اینترنت ماهواره خیلی وقت هست خدمات می دهد در ضمن هر شرکت باید با کشورها همکاری کند وگرنه با یک لیزر از کار می افتد
خوب طبق فرمایش رییس جمهور که امکانات کافی برای ریشه کن کردن فقر داریم، اگر تا ۷ سال دیگر فقیر داسته باشیم، یعنی چی نداشتیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
صداقت
عرضه
سواد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
عرضه
ظاهرا کیهان هم فهمیده که دولت مورد حمایت ایشان هم قرار است همان متن مورد نظر دولت روحانی را امضا کند، فقط مانده چطور این را به خورد مردم بدهد و توجیه کند که چرا ۱ سال همان کار عقب افتاد؟
اشکالی نداره کیهان، ما زمان احمدی نژاد و حمایت های ۱۰۰ ٪ شما را فراموش نکرده ایم
فلاحت پیشه واقعا نماینده مجلس بوده،؟! اگر روابط گسترده مانع متلاشی شدن توافق میشه ایشان بفرمایند علت توقف نورد استریم و صدها رابطه بسیار مستحکم اقتصادی روسیه با اروپا چیست؟...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
توقف نورد استریم هنوز اجرایی نشده و روسیه با محاسبه عدم توقف آن اقدام به تجاوز به اوکراین و جنگ با این دامنه گسترده کرده است.
آقای فلاحت پیشه پیش بینی کرده بود که روسیه برجام و رفع تحریمها را به گروگان گرفته است و الان مدعای آن با تضمین کتبی از آمریکا به نمایش درآمده است.
فعلا که روسیه داره بازی درمیاره کارشکنی میکنه وقتی ایران تحریم شد کسی ضمانت نخواست منافع ایران حفظ بشه حالا که خود روسیه تحریم شده ضمانت میخوان منافع روسیه حفظ بشه ایران که تحریم شد روسیه سریع جای ایران تو بازار نفت و گاز گرفت و هیچ کمکی به ایران نکرد حالا خودش تحریم شده از ایران کمک میخواد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
سود بزرگ تهاجم و اشغال نظامی روسیه به اوکراین برای ما این بود که

اولا مدعیان دروغین مستقل بودن در داخل را شناختیم
و نقاب از روی چهره عاشقان روسیه افتاد

دوما با در خواست باج توسط روسیه از امریکا در قبال امضاء برجام
، معلوم شد که نقش مخرب روسیه چه بوده است ؟

و حرفهای ظریف در فایل صوتی چقدر درست و دلسوزانه بوده و الان به روشنی بر همگان معلوم شد

خدایا شکرت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
چین هم تضمین خواسته دوست عزیز
یعنی اینقدر آمریکا بی اعتبار هست که نتنها باید به ایران تضمین بدهد که به کشورهای ثالث ههم تضمین بدهد که زیر قرارداد نمی زند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
اشتباهی منفی دادم
نظر شما کاملا منطقی و واقع بینانه است.
به کوری چشم دشمنان ایران مخصوصا روسها و کشورهای عربی و اسراییل ،
امیدواریم این برجام مقدمه و زمینه ای برای آشتی دو کشور ایران و آمریکا شود
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
و جهش بزرگ اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی کشور همچون سال ۱۳۵۰ که با جهش قیمت نفت

اتفاق افتاد ، دوباره بتوانیم عقب مانده گی های بزرگ گذشته را بسرعت جبران کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
خیلی از ایرانیان امیدوارند ولی آیا روسیه اجازه خواهد داد یا خیر . این بستگی به درایت ایرانیان دارد.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
منظورت از آشتی با امریکا،برده آمریکا شدنه؟
شیطان بزرگ هیچوقت قابل اعتماد نبود و نیست
سرعت اینترنت گفتی و کردی کبابم
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
اینترنت آزاد برای آقایان ضرر دارد، این را بفهمید، دوست دارید که هر گندی که زدند مردم متوجه بشن؟\؟ ،،، نمیشه،،،،، بفهمند که دیگر سواری نمیدهند
خودروسازان بیرحم ترین کاسبان تحریم در این سالها بودند

واردات خودرو باید آزاد شود

ننگ بر این خودروسازان .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
بنظرم نقش دلالان مواد غذایی در گران کردن اجناس از همه بیشتر است خودرو کم و بیش به رفاه صدمه می زند و مواد غذایی به مردم امروز و فردای کشور...فقر غذایی باعث تشدید انواع بیمارهای جسمی و روانی در حال و اینده می شود
بمباران مناطق مسکونی اوکراین توسط پوتین نشانه ضعف و پوشالی بودن ارتش پوسیده و عقب مانده روسها است

صدام ملعون هم همین روش را در جنگ با ایران به کار گرفت
اجازه ندهید شرکت‌های انگلیسی روسی واسطه قرار بگیرند همانطور که اطلاع ندارید بیشتر شرکت‌های نفتی اروپا باروسها شریک بودن وهستند مثل ،شرکت نفتی بریتش پلوتونیوم و شل ،انگلیس و روسیه و اسرائیل با هم پيوندهای مستحکمی دارند تمام سرمایداران روسی که با پوتین رفاقت دارند خانه های مجلل و کشتی های تفریحی در انگلیس دارند.التماس تفکر
نقاب از چهره کریه روسها کنار رفت .

تغییر موضع روسیه در مذاکرات وین به خوبی نشان داد روسها ایران را کارت بازی خود کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
لاوروف دیروز رسما و صراحتا و شفاف به امریکا گفته :

که روسیه امضاء برجام توسط روسیه را ، منوط به گرفتن

تضمین منافع روسیه از امریکا می خواهد !!!!!!!!!!!؟


قابل توجه عاشقان سینه چاک روسیه که دشمنی با

غرب کر و لایعقل و کورشا ن کرده بود و هست

و هواداران‌ نفوذی روسی حزب توده گرگ صفت که در

لباس میش رفته بودند

ساده دلان عوام همیشگی که چشم شان را بر

روی اعمال خلاف و ناجوانمرادانه روسیه و پوتین بسته

بودند و فقط دنباله روی کور کورانه را می دانند

و علیرغم اینکه ظریف هشدارهای لازم را با فداکاری و به

خطر انداختن جانش بازگو کرد

او را کنار گذاشته اند و تهدیدش هم کردند !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
خخخخه دشمن ما آمریکا هست که تحریم کرده و نه کشورهای حاشیه که دوست دارید آنها را بزرگ کنید
کشورهای دخیل در برجام عاشق چشم ابروی شما نیستند که در برجام حاضر شوند
باز هم تکرار می کنم
چرا در این ایام مبارک کلماتی خارج از شان بیان می کنی قورباغه پخته مگه به ایدولوژی های تئوریسین هاتون اعتقاد نداری که با بیان این جملات به صورت تیتر دارید با ارسال پیام ، اسلام و ارزش ها شو نابود می کنید
هر دو مقاله آقایان فن هونگدا و فلاحت پیشه منطقی به نظر میرسد پیشنهاد میکنم مخالفان این دو مقاله که یک سمت و سو دارد با ادله منطقی پاسخ دهند اگر خوب دقت کنید سیاست شاه از سال 1976 به بعد با ارتباط نزدیکتر به بلوک شرق به سمت حفظ روابط سالم با قدرت‌های بزرگ جهان رفته بود و دقیقا متوجه این موضوع شده بود که داشتن روابط نزدیک تنها با یک قدرت جهانی برای ایران خطرناک است و همچنین نداشتن روابط متعادل با قدرت‌های جهانی برای ایران مضراست.
همه میدونن ترامپ زمانی جفتک انداخت که نگذاشتیم شرکت های امریکایی بیایند
نگذاشتیم خودروهای امریکایی بیایند
وقتی کل اروپا و اسیا منفعت داشتند چرا نگذاشتیم امریکایی ها بیایند برای سرمایه گذاری ؟؟؟؟
چه کسی منفعت برد ؟؟؟

نوک پیکان شعارهای سیاسی سمت کیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
همان 200 هواپیمای بوئینگ را به ایران می‌دادید که یکی هم ندادید!
هنوز نفهمیدی بعد برجام دنبال برجام2 بودن و ایران قبول نکرد؟
تفاهمنامه بنیاد شهید به ریاست قاضی زاده هاشمی با بنیاد شهید عراق با هدف سرمایه گزاری بزرگ بنیاد شهید ایران

برای ساختن شهرک هایی برای خانواده شهدای عراقی که در جنگ ۸ ساله و حمله به ایران کشته شدند !!!!!!

آنقدر ناراحت کننده و شوکه کننده و توهین آمیز میباشد

که صدای اعتراض شدید بنیاد ایثارگران عزیز ما را بدرستی در پی داشته است

چطور ممکن است که ما بودجه شهدا و جانبازان و ایثارگران عزیزمان را که توسط مهاجمین عراقی قربانی شدند و اکثرا در رنج و سختی و کمبود هستند

را برای قاتلان انها هزینه کنیم !!!!!!!!؟؟؟؟؟

خجالت و شرم و حیا هم خوب چیزی هست و قطعا دل خانواده معزز شهدا و جانبازان را به درد آورده اند

اخراج سریع قاضی زاده هاشمی مدعی ( سفره انقلاب )
و معاونین و دست اندر کاران بنیاد شهید میباشد و بس
تفاهمنامه بنیاد شهید به ریاست قاضی زاده هاشمی با بنیاد شهید عراق با هدف سرمایه گزاری بزرگ بنیاد شهید ایران

برای ساختن شهرک هایی برای خانواده شهدای عراقی که در جنگ ۸ ساله و حمله به ایران کشته شدند !!!!!!

آنقدر ناراحت کننده و شوکه کننده و توهین آمیز میباشد

که صدای اعتراض شدید بنیاد ایثارگران عزیز ما را بدرستی در پی داشته است

چطور ممکن است که ما بودجه شهدا و جانبازان و ایثارگران عزیزمان را که توسط مهاجمین عراقی قربانی شدند و اکثرا در رنج و سختی و کمبود هستند

را برای قاتلان انها هزینه کنیم !!!!!!!!؟؟؟؟؟

خجالت و شرم و حیا هم خوب چیزی هست و قطعا دل خانواده معزز شهدا و جانبازان را به درد آورده اند

اخراج سریع قاضی زاده هاشمی مدعی ( سفره انقلاب )
و معاونین و دست اندر کاران بنیاد شهید میباشد و بس
دکتر ظریف درباره روسها هشدار داده بود با تجربه تلخش با لاوروف روس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
ظریف سیاستمدار ضعیفیه
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
تجربه ظریف با جان کری که تلخ تر بود
عده زیادی می گوییم : که ایکاش در زمان کشتن قائم مقام و

امیر کبیر و مصدق بودیم و هواداریشان را میکردیم !!!

ولی الان که میبینم چطور بهترین و پاکترین و پاکدست ترین


خوش سابقه ترین و خوش رفتار ترین مسولان معاصر مان را

همچون میر حسین و خاتمی و ظریف و صالحی و امثالهم

در حصر و محدودیت و خانه نشینی و انزوا قرار دارند

همه سکوت کردیم و خودمان را به ندیدن و نشنیدن و

ندانستن میزنیم !!!!!!

ایکاش زمینه آزادی و به میدان امدن تمام نیروهای پاکدست

و مبتکر و متخصص و دلسوز و مردمی ، صرفنظر از نوع فکر

و باورها و قوم و قبیله و جناح شان ایجاد و در کار باسازی

و رفع مشکلات و معضلات اقتصادی اجتماعی سیاسی

فرهنگی کشور همچون اوایل انقلاب در کنار هم تلاش و

منافع ملی را هدف اصلی قرار می دادیم انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
لطفا افراد خائن و ضد ایرانی را هم ردیف افراد ایرانی واقعی قرار ندهید
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
اینایی که شما گفتی از غربگدا ترین ایرانی ها هستن
ما چقد دیگه باید از این اصلاح طلبان بی لیاقت آسیب ببینیم؟
نظریه (فن هونگدا ) قابل تامل و بررسی است به نظر میرسد ایران در طی چهل سال گذشته با این فرض که اروپای متحد یک قدرت جهانی میشود بیش از اندازه و غیر متعادل تحت تاثیر اروپا بوده غافل از اینکه اروپا ضعیفتر ازحد انتظار بوده و هست و تابعی از سیاست های آمریکا و اسرائیل است حتی نویسنده ارزشی برای اروپا بعنوان یک عامل قدرت و موثر قائل نبوده نظریه ( داشتن روابط نزدیک تنها با یک قدرت جهانی برای ایران خطرناک است و همچنین نداشتن روابط متعادل با قدرت‌های جهانی برای ایران مضراست. در عین حال، حفظ روابط سالم با قدرت‌های بزرگ جهان، انتخاب دیپلماتیکی است که می‌تواند به بهترین نحو از منافع ملی ایران محافظت کند.) در زمانی محقق است که ایران یک قدرت بلامنازع منطقه ای باشد که این مهم با مقاومت ملت و در میدان و با رشادت سرداران دلیرمان مثل شهید سلیمانی بدست آمده است
درود
روسیه می خواهد آمریکا به او در مقابل برجام ایران ضمانت کتبی بدهد که منافع روسیه بعد از برجام در ایران تحریم نشود
خیلی جالب است روسیه به اکراین حمله می کند
غرب این همه روسیه را تحریم کرده حالا که برجام داره به توافق نزدیک می شود روسیه دنبال منافع بعد از برجام است....
یک مقدار تفکر بکنید که آن همه تحریم به خاطر اکراین برای روسیه مهم نبوده اما منافع برجام برای روسیه مهم است
یعنی قرار است بعد از بر جام چه نونی به روسیه برسد
به همان نسبت که روحانی بدشانس بود، سید ابراهیم رییسی خوش‌اقبال است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار