بازدید 18894
مرور روزنامه‌های چهارشنبه یازدهم اسفند

نورافکن کیهان بر جنگ اوکراین/مهار تورم با هدایت نقدینگی/فرصت‌های توافق در میانه بحران

برجام زیر سایه جنگ اوکراین؟ کاروان ۶۴ کیلومتری روس‌ها به سوی کی‌یف، حامیان اقتصاد خصولتی، بلوف اتمی یا بدترین سناریو، خاتمی رئیس فدراسیون فوتبال را انتخاب کرد؟ افزایش ۳۵ درصدی قیمت گاز طبیعی در اروپا، با حساب بانکی سرمایه‌گذاران چکار دارید؟! بازار ارز پشت چراغ قرمز مذاکرات وین و مصوبات ستاد تنظیم بازار برای مقابله با نوسانات قیمتی بازار، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۷۳۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۶ 02 March 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه یازدهم اسفندماه در حالی چاپ و منتشر شد که سیگنال کاهشی به دلار، سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت عید سعید مبعث، برنامه دولت برای بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری جام جهانی قطر، پکن تضمین اقتصادی مسکو؟ و اراده پنهان تهران و واشنگتن برای پایان مذاکرات وین در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

 

فرصت‌های توافق در میانه بحران


کوروش احمدی طی یادداشتی در شماره امروز شرق با عنوان فرصت‌های توافق در میانه بحران نوشت: اواسط هفته گذشته، آمریکا و اروپا متنی را که از نظر خودشان نهایی می‌دانند و ظاهرا مورد حمایت چین و روسیه نیز هست، ارائه کرده و از ایران خواسته‌اند این متن را بپذیرد یا رد کند. مشورت‌های فشرده‌ای در چهار روز با حضور آقای باقری‌کنی در تهران برای جمع‌بندی نظرات ایران انجام شد و با بازگشت ایشان به وین، انتظار می‌رود تصمیم نهایی گرفته شود. شرایط بازار انرژی در جهان موجب شده تا شرایط کنونی بهترین شرایط برای بازگشت نفت ایران به بازار و بازیافت مشتریان قدیمی باشد. در شرایطی متفاوت، از‌جمله در شرایط بعد از تخفیف بحران اوکراین که با کاهش قیمت نفت و افزایش موجودی در بازار همراه خواهد بود، کار برای ایران دشوارتر خواهد شد. به‌علاوه با توجه به مقاومت غیرمنتظره اوکراین در برابر ارتش روسیه و بسیج غرب در همه حوزه‌ها علیه روسیه، از‌جمله تقویت ناتو و افزایش قدرت جبهه شرقی آن و تحمیل یک مسابقه تسلیحاتی به روسیه که تحمل آن خارج از توان اقتصادی روسیه خواهد بود، محتمل است که ماجراجویی پوتین به شکستی خسارت‌بار بینجامد و تأثیر سوئی بر نقش‌آفرینی روسیه در منطقه و جهان، از‌جمله در مورد برجام، داشته باشد.

طبعا ضعیف‌ شدن روسیه می‌تواند برای متحدان آن نیز مشکل‌ساز باشد؛ بنابراین معطل‌گذاشتن مذاکرات وین به امید کسب سودی از بحران اوکراین یا به خاطر اختلافات جزئی در حکم دیدن تک‌درخت‌ها و ندیدن جنگل خواهد بود. درباره این بحران و تأثیر آن بر مذاکرات وین و نقش نماینده روسیه زیاد سخن گفته می‌شود. به لحاظ تحلیلی، این احتمال مطرح است که روسیه با اطلاع از برنامه حمله به اوکراین، ممکن است در جهت به تعویق انداختن احیای برجام تلاش کرده باشد؛ چرا‌که صرف درگیر‌بودن غرب با ایران و در خاورمیانه ممکن است از فشار غرب بر روسیه بکاهد. همچنین، صرف احیای برجام حداقل می‌تواند موجب افزایش حداقل یک میلیونی تولید نفت ایران و واردشدن مقادیر عظیم نفت ذخیره‌شده ایران، از‌جمله در مخازن شناور در دریا‌ها به بازار شود. مطابق برآورد‌های معتبر این امر می‌تواند موجب کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بهای جهانی نفت شود و احیانا در حدی هرچند ضعیف دست غرب را برای درجاتی از تحریم انرژی علیه روسیه بازتر کند.

با‌ این‌ حال این فرض‌ها اگرچه به لحاظ تحلیلی می‌تواند معتبر به نظر آید، بدون داشتن اطلاع و داده مشخص نمی‌توان درباره درستی یا نادرستی آن قضاوت کرد؛ اما آنچه قطعی است، این است که تأخیر بیشتر در احیای برجام به سود روسیه خواهد بود. از طرفی، اگرچه یک عضو برجام ممکن است بتواند موجب تأخیر در توافق شود، بعید است ابزاری برای جلوگیری از توافق داشته باشد. توافق برجام در اصل و اساس توافقی است بین ایران و آمریکا. به این معنی که ایران باید تغییراتی در برنامه هسته‌ای‌اش بدهد و آمریکا باید نسبت به رفع تحریم‌ها اقدام کند. حتی برخلاف سال ۱۳۹۴، این بار اروپا هم تحریم هسته‌ای علیه ایران ندارد که قرار به لغو آن باشد. در نتیجه، حتی اگر بقیه کشور‌ها از مذاکرات وین حذف شوند، باز هم مشکل عمده‌ای ایجاد نخواهد شد و ایران و آمریکا می‌توانند در صورت توافق، برجام را احیا کنند. در عمل نیز تاکنون هیچ نشانه‌ای عینی و مشخص که حاکی از تغییر سیاست روسیه، چین و غرب در مذاکرات وین باشد، در دست نیست. روزنامه واشنگتن‌پست در دو گزارش در ۲۳ و ۲۵ فوریه از قول چند مقام وزارت خارجه آمریکا نقل کرده بود که روسیه و چین معمولا نقشی کمک‌رسان در مذاکرات داشته و در جهت نیل به توافق همکاری و فعالیت کرده‌اند. آن‌ها با اشاره به بحران اوکراین اضافه کرده‌اند که مذاکرات وین «تقریبا دنیایی جدا» از تحولات اوکراین است و نقش سازنده چین و روسیه در پی بحران اوکراین تغییر نکرده است. آن‌ها گفته‌اند در این مورد «ما و روس‌ها به هم لطفی نمی‌کنیم؛ چون همه مواضع مشترکی در حل این مشکل بدون تقابل داریم و به نظر می‌رسد که منافع مشترک داریم.»


در نتیجه، اکنون توپ در زمین ایران و آمریکا است و این دو کشور باید موارد اختلافی باقی‌مانده را عمدتا بین خود حل‌وفصل کنند. اختلافات باقی‌مانده در مورد تضمین، دامنه تحریم‌هایی که باید رفع شوند، چهار محل ادعایی فعالیت هسته‌ای در گذشته و ترتیب و توالی اجرای تعهدات ایران و آمریکا، مواردی هستند که قاعدتا باید حل‌شدنی باشند و نباید موجب بن‌بست و ادامه تحریم‌ها و تداوم ضرر و زیان مردم ایران از ناحیه برنامه هسته‌ای شوند. این توافق می‌توانست در تیرماه گذشته حاصل شود و در این صورت کشور متحمل روزی حدود ۱۵۰ میلیون دلار خسارت نمی‌شد. اگر توافق امروز حاصل نشود، نه‌تن‌ها کشور و مردم با ضرر‌های هنگفت‌تر اقتصادی مواجه خواهند شد، بلکه سرخوردگی ناشی از برآورده‌نشدن انتظار توافق، می‌تواند اثرات اقتصادی-‌اجتماعی و سیاسی بیشتری داشته باشد. در این میان جای خوشوقتی است که شماری از مخالفان دیروزی برجام امروز مواضع واقع‌بینانه‌تری اتخاذ کرده‌اند.


نورافکن کیهان برجنگ اوکراین

جعفر بلوری در بخشی از یادداشت امروز روزنامه کیهان با عنوان نورافکن بزرگی که جنگ اوکراین روشن کرد! نوشت: یکی از سؤال‌های تاریخی درباره خلق ارزش‌هایی مثل، «حقوق بشر» و «برابری انسان‌ها» که ریشه‌های شکل گیری جدی آن باز می‌گردد به قرون ۱۸ و ۱۹ (بعد از انقلاب صنعتی) این است که، چطور خلق چنین ارزش‌هایی در اروپا، همزمان شد با لشکرکشی به کشور‌های آفریقایی و آسیایی و استعمار و کشتار گسترده در این کشور‌ها از سوی همین کشور‌های اروپایی؟ به عبارت دیگر، چطور می‌توان تناقضی به بزرگی «خلق حقوق بشر» و «کشتار وسیع همین بشر» از سوی اروپایی‌های آغاز عصر به اصطلاح مدرنیته را با هم جمع کرد؟

پاسخ این سؤال بعد‌ها داده شد: «منظور اروپایی‌ها از حقوق بشر، بشر سفید پوستِ رنگین چشم بود» نه بشری غیر اروپایی. برای همین در حالی که شعار حقوق بشر بر لب داشتند، میلیون‌ها انسان را در کشور‌هایی غیر از اروپا سلاخی و ثروت‌هایشان را غارت می‌کردند. طی روز‌های گذشته وقتی خبرنگاران و سیاستمداران آمریکایی و اروپایی بار‌ها جلوی دوربین‌های تلویزیونی گفتند «مردم اوکراین که مثل مردم عراق و افغانستان نیستند؛ آن‌ها متمدن و اروپایی‌اند» تا نتیجه بگیرند اگر با سیم خاردار و گلوله جلوی مهاجرت آوارگان جنگی خاورمیانه را می‌گیرند، اما راه را برای آوارگان جنگی اوکراین باز می‌گذارند، کار اشتباهی نکرده‌اند، معلوم شد، اروپای مثلا متمدنِ قرن ۲۱ تفاوت زیادی با اروپای وحشیِ قرن ۱۸ و نوزده ندارد و انسان‌ها در برابر آنها، اصلا برابر نیستند! جنگ اوکراین در یک کلام نشان داد حقوق بشر غربی، کشک است!


- یک نکته مهم دیگر درباره جنگ اوکراین، این است که چرا اوکراین ظرف همان ۴۸ ساعت اول، برخی شهر‌های خود را از دست داد و روسیه توانست خیلی راحت و سریع وارد این کشور شود در حالی که، تقریبا تمام دنیای غرب سمت اوکراین ایستاده‌اند؟ ممکن است عده‌ای بگویند، برای اینکه روسیه کشور بسیار قدرتمندی است. یا مثلا آمریکا و ۲۷ کشور اروپایی حاضر نشدند وارد جنگ مستقیم با روسیه شوند. اینجا با دو تجربه متفاوت، پاسخ این سؤال مهم را می‌دهیم. اول: در جنگ تحمیلی ۸ ساله، ایران با ۴۰ کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم درگیر جنگ بود. حتی همین روسیه قدرتمند]شوروی سابق هم جزو آن ۴۰ کشور بود. نشان به آن نشان که ما از کشور‌های زیادی اسیر گرفتیم. اما مردم ایران حتی اجازه اشغال یک وجب از خاک کشور را ندادند... دوستی می‌گفت، وقتی به کشوری حمله نظامی می‌شود، اگر مردمان آن کشور به‌اندازه یک مترسک هم اَدای مقاومت را در بیاورند، می‌توانند دشمن را شکست دهند. وقتی کشوری ظرف تنها ۴۸ ساعت شهرهایش را از دست می‌دهد و «صف فرار از کشور» طولانی‌تر از «صف شرکت در جبهه‌های جنگ» می‌شود یعنی، مردمان آن کشور مقاومت را بلد نیستند حتی به‌اندازه آن مترسک! در چنین شرایطی رهبران آن کشور مجبور می‌شوند، فراخوان جهانی داده و با پول، داوطلب جنگ استخدام کنند. دوم: مثال نزدیک یمن است. انقلابیون یمن با پای برهنه و دست‌های خالی ائتلافِ سعودی، آمریکایی، اروپایی، عبری را ۸ سال است تحقیر می‌کنند و چنان ضرباتی به متجاوزین زده‌اند که، همه را انگشت به دهان کرده است. انقلابیون یمن نشان دادند، با مقاومت و توکل به خدا (نه کدخدا) می‌توان بزرگترین قدرت‌ها را در نابرابرترین جنگ‌ها، شکست داد. اتفاقی که در اوکراین رخ داد و در این شماره به آن اشاره کردیم، شباهت عجیبی هم به اتفاقات افغانستان دارد که باعث تسلط طالبان بر این کشور شد. در افغانستان نیز مقاومتی از سوی مردم ندیدیم و کابل به راحتی سقوط کرد. آخرین اظهارات رؤسای جمهور اوکراین و افغانستان پس از تصرف کشورشان شباهت عجیبی به هم دارد: «ای کاش به غرب اطمینان نکرده بودیم.»
- جنگ اوکراین یک نکته مهم دیگر را هم خیلی «شفاف» و تناقض بزرگ دیگری را عیان کرد. اگر آمریکا یا یک کشور غربی به کشوری حمله کرد، نه سازمان ملل، نه کشور‌های غربی، نه کشور‌های وابسته به غرب، نه سازمان‌های بین‌المللی ورزشی و نه هیچ کس دیگری حق ندارند به داد آن کشور اشغال شده برسند. اما اگر کشوری خارج از این چارچوب غربی، دست به همان اقدام زد، یک اشغالگر است و باید برای مهار آن، تمام قوانین، استاندارد‌ها و ارزش‌ها را زیر پا «لِه» کرد و حتی زیر شعار فریبنده‌ای مثل «منافع ملی» زد!

 


مهار تورم با هدایت نقدینگی

حجت الله فرزانی کارشناس امور مالی و بانکی طی یادداشتی در شمارخ امروز آرمان ملی نوشت: اگر راهکار‌هایی اتخاذ شود که نقدینگی کنترل شده و از رشد تورم جلوگیری شود می‌توان گفت که قدرت پول ملی حفظ شده یا روند کندتری به خود می‌گیرد. مدیریت ارزی کشور با در دسترس بودن منابع ارزی آسان خواهد بود و طبیعی است که برجام می‌تواند با گشایش ارزی و آزادسازی ارز بلوکه‌شده، وضعیت منابع ارزی را بهبود بخشیده و مصرف ارز را مدیریت کند. در بازار متشکل ارزی میزان پرداخت ارز نیمایی، عرضه و تقاضا و قیمت مشخص است و بانک مرکزی از طریق آن در حال کنترل عرضه و تقاضای ارزی است و نوسان‌های موجود مربوط به بازار آزاد است که اثر روانی زیادی بر سایر بازار‌ها دارد. برای ایران که تنوع محصول و منابع ارزی وجود دارد هر صنعتی که بتواند رشد واقعی اقتصادی را داشته باشد، می‌تواند از تورم‌ها جلوگیری کند. باید با هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصادی از رشد‌های نرخ تورم جلوگیری کرد. با فرض ادامه تحریم هزینه‌های ریالی محقق خواهد شد، اما ایجاد اشتغال جدید، رشد درآمد‌های پایدار ارزی، بهبود رشد اقتصادی به واسطه حذف مشکلاتی که تحریم برای ایران ایجاد کرده است حاصل نخواهد شد. بررسی روند تغییر تورم نشان می‌دهد که این نرخ رو به رشد بوده است و رشد بخش واقعی اقتصاد می‌تواند موجب کنترل و مهار آن شود. برای ایران که تنوع محصول و منابع ارزی وجود دارد هر صنعتی که بتواند رشد واقعی اقتصادی را داشته باشد، می‌تواند از تورم‌ها جلوگیری کند. باید با هدایت نقدینگی به بخش‌های مولد اقتصادی از رشد‌های نرخ تورم جلوگیری کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۶۲
آنقدری که بعضی ها ( ک ی ه ا ن) و دارو دسته از موضع گیری متحد کشورهای غربی و سازمان های بین المللی علیه روسیه خشمگین هستند، رئیس جمهور اوکراین از روسیه نیست.
درود
یک کمدین...چطور با کمک مردم جلوی روسیه یک تنه ایستاده....
زنده باد اکراین....نابود باد امپریالیسم شرق و غرب
اینکه مفسرین جنگ اکراین را بیندازند گردن امپریالیسم غرب. از حمله امپریالیسم شرق و کشته شدن مردم بی گناه و آوارگی مردم حمایت می کنند جای تفکر داره
چرخش جهان علیه روسیه نشان داد قرن ۲۱ قرن پایان دیکتاتورهاست .
فضاحت عملکرد پوتین بسیار شباهت داره به اشتباهات ویران کننده محمود احمدی نژاد .

چند سال بعد مردم روسیه نتیجه این حماقت پوتین را خواهند دید و پشیمان میشوند
هیچ اراده ای در مسئولان برای مهار تورم دیده نمیشود

ظاهرا عده ای از این گرانی ها سود خوبی به جیب میزنند.

امروز می خرند فردا می فروشند صدها میلیون به جیب می زنن !؟!؟!؟؟؟!؟!؟؟!؟؟

کجای دنیا چنین درآمدی داره ؟!؟!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
تورم و گرانی زاییده حکومت و دولت است !
مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
ایکاش روسیه را از گروه توافق برجام در وین اخراج میکردند

قطعا امکان و شانس رسیدن به توافق برجام و رفع تنش و آشتی ایران با غرب میسر تر میشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
اصلاح طلبان روی اسب بازنده شرط بندی کرده اند.
حتی ترکیه و اسراییل هم حاضر نیستن روسیه را تحریم کنند.
حتی هند و امارات نیز تجاوز روسیه را محکوم زبانی نکردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
اول مرگ بر آمریکا که عامل جنگ های اخیر بود و روسیه را تحریک به حمله در اوکراین کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
مرگ بر جنگ.
ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
مرگ بر پوتین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
واکنش روسیه اگر نبود ، ناتو جنوب ارمنستان را به آذربایجان وصل می کرد و راه زمینی ایران به اروپا را قطع . در این صورت ناتو وارد دریای مازندران می شد .
ایران انگار کار دیگری غیر از آنچه نشان دهد به آمریکا بدبین است و راه دیگری غیر از آنچه به دنیا نشان دهد به آمریکا نمیشود اعتماد کرد ندارد . در واقع هیچ کشوری به کشوری دیگر اعتماد ندارد ! بلکه کشورها یاد گرفته اند که بدون اعتماد به یکدیگر ، همزیستی مسالمت امیز داشته باشند و با استفاده ار فرصتها ؛ سیاست ها و برنامه های خود را به پیش ببرند.
۴۳ ساله که میخوان تورم را مهار کنید

شما اینکاره نیستید
کشور را به چه روزی انداختید
نارضایتی ها روزبروز بیشتر میشه

هیچکس پاسخگو نیست
هیچکس استعفا نمیده
از همه بدتر هیچکس هم بازنشسته نمیشه....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
اگر مسولان همچون ده سال اول انقلاب حقوقشان

و مزایا و درامدشان نزدیک کارمندان و کارگران بود

قطعا تا بحال هزار بار مشکلات کشور و از جمله گرانی

و تورم و بیکاری و حتی تنش زدایی با دنیا انجام شده

بود
با حمایت ایران از روسیه تقریبا میشه گفت برجام مرخص شد

سرنوشت کشور را به روسیه گره نزنید
روسها رفتنی اند .
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
متاسفانه با ارجح ندانستن منافع ملی و کنار گذاستن

ظریف و عراقچی و چشم بستن بر دو دوزه بازی های

روسها که ظریف در فایل صوتی صراحتا گفته بود

شخصا هیچ امیدی به اصلاح امور جاری کشور و رفع

تنش و آشتی کلی در برجام و تصویب اف ای تی اف

نمی بینم

و اوضاع و احوال اسفبار و فلاکت بارتر کشور و مردم به

مراتب بدتر و پیچیده تر خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
امید به کدخدا نداشته باش کی میخواهی یاد یگیری امریکا اشغالترین کشور است
دوستی با آمریکا خواست و انتخاب مردم اوکراین است

چرا پوتین باید این خواسته مردم اوکراین را با بمب و موشک پاسخ بده ؟؟؟؟

اصلا به روسیه چه ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
حمله نطامی و تجاوز گسترده و اشغال و ویران کردن

اوکراین توسط روسیه ، ثابت میکند که هدف و دلایل

مردم و مسولان اوکراین برای پیوستن به ناتو ، برای

تقویت قوه و بنیه دفاعی و نظامی خودشان بوده

و اوکراین به درستی حق داشته تا در مقابل تهدیدها

و زیاده خواهی های زورگویانه استعماری پوتین و

روسیه به عنوان عامل بازدارنده عضو ناتو گردد
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
چون پوتین دوستی نمی‌فهمه؛ فقط دشمنی.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
همینطور خواست وانتخاب مردم ایران..............مگی نه رای گیری کن؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
با زور بی بی سی و تبلیغات از این حرفها زدن بیخود است ضمن اینکه دوستی با امریکا یعنی بدبختی از افغانستان درس عبرت نگرفتید . ایران بعد از انقلاب قلم هرچی امریکایی هست را خرد میکنه بیخودی برای خودتون نوشابه باز نکنید یانکی ها حق ورود به این کشور را ندارند
حالا شک نکنید که مخالفان برجام نوکر روسیه اند وگرنه چرا وقتی با توافق برجام می توانیم میلیاردها دلار نفت و گاز بفروشیم فریاد مخالفان بلند شده است؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
مگه تا الان شک داشتی. خوبی حمله روسیه به اوکراین این بود که دست خیلیها را رو کرد
یعنی داغوووون تر از یک تحلیل کیهان ، فقط می تونه تحلیل فرداش باشه که هنوز چاپ نشده! اخوی احیانا حواست نیست همین خرمشهر خودمون تا 3 خرداد 61 در تصرف عراق بود ؟ خب جنگه دیگه اولش میگیرن ، آخرش معلوم میشه پس میگیرن یا نه ! ضمنا آنچه عیان است کل آمریکا و اروپا اصلا نیازی به مداخله نظامی نمی بینن و حتی دلشون می خواست پوتین زودتر هم اوکراین رو بگیره (به همون دلیلی که پیشنهاد خروج زلینسکی رو دادن) تا پوتین تا خرخره تو باتلاق اوکراین بره.
تا زمانی که فضاهای دلالی کنترل نشده با سودهای یک شبه چند صد درصد وجود دارد امیدی به جهت دهی درست نقدینگی نداشته باشید این دلال بازیهای باعث شده تولید کننده داخلی نیز به فکر کسب سودهای چند صد درصد باشد و به همین دلیل کالای خود را با قیمتهای باور نکردنی عرضه می کند و خلاصه در یک کلام تا زمانی که با دلالی و خرید فروش ارز و سکه و مسکن می شود سودهای کلان بدست آورد انتظار گذر از شرایط کنونی کشور را نداشته باشید
مردم روسیه هنوز نفهمیدن چه بلایی قراره سرشون بیاد

این تحریم ها بدبختشان میکنه

ایران با نصف این تحریم کم آورد
در میان اسرای که در جنگ تحمیلی گرفتیم فلسطینی هم بود؟ چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
طبق کدام سند این را میگی
من معنی «ای کاش به غرب اطمینان نکرده بودیم.» که ورد زبان دسته ای در این کشور است نمی دانم؟
مگر کسی از مقامات در این مملکت به بیگانه (غرب، چین یا روسیه) اعتماد دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
اقای روحانی و دار و دسته اش فقط کدخدا می بینند و بس
ناشناس
| Japan |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
فقط برای فرارازمسئولیت میگویندوهیچ معنای دیگری ندارد!
الان کیهان با تحقیر مقاومت مردم اکراین چه هدفی دارد . مردمی که با شجاعت در مقابل یکی از ابرقدرت های دنیا شجاعانه مقاومت می کنند و اجازه ندادند حتی یکی از شهرهایشان سقوط کند قابل تقدیرند.
روسیه به هر بهانه ای وارد خاک اکراین شده قابل قبول نیست همانطور که حمله پیش گیرانه آمریکا به عراق و افغانستان جنایت جنگی بود حمله روسیه به یک کشور مستقل و کشتار مردم بیگناه به بهانه توسعه ناتو جنایت جنگی است.
کیهان از استاندارد های دوگانه غرب در مواجه با جنگ یمن و سوریه و اکراین صحبت می کند و استاندارد چندگانه خودش را کاملا برحق می داند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
یعنی واقعا نمی دانی هدف کیهان و رفیق حسین چیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
مقاومت با تجاوز به حریم روسیه تفاوت دارد.
اکراین برخلاف تعهدات به حریم روسیه تجاوز کرده و چوبش را هم خورده و تا یکشنبه تسلیم خواهد شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
چه مقاومتی تو حتی تاریخ روز را داری تحریف میکنی وای به اینکه از واقعه یکماه بگذرد
خدا را هزاران هزار بار شکر که بالاخره کیهان آن روی اصلی خودش را به مردم نشان داد. با این حمایت وحشتناکی که از روسیه میکند کم مانده که پوتین از شریعتمداری بجای روزه نام گاری برای تاجگذاری و بتخت نشستن دعوت کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
تمام مردم آزاده دنیا امروز از روسیه دفاع میکنن در برابر امپراطوری شیطانی آمریکا و ناتو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
هنوز نیاموختی
خطاب به کیهان: قبول که اروپا هم در حقوق بشر رفتار دوگانه دارد، اما این چه ربطی دارد به نقض حقوق بشر توسط روسیه در اوکراین؟ چون اروپا قبلا خطا کرده، شما هم باید از کشتار زنان و کودکان توسط روسیه حمایت کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
جناح راست تندرو همین بدبختی را در منطق و محاوره دارد

یعنی اگر جنایت هم بکند اشکالی ندارد چون رقیبش قبلا عین همین جنایت را انجام داده است
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
حقوق بشر چی؟ پوتین بارها اعلام کرد اجازه نمیدیم ناتو همسایه ما بشه چرا پوتین رو جدی نگرفتن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
مردم یمن و سوریه و عراق و افغانستان بنظر اصلا وجود ندارند که فقط اوکراین را داری میبینی که با تحریک امریکا کشورشان را به باد فنا دادند پیمان عدم کسترش ناتو را همین غربیهای اشغال امضا کردند
كيهان چقدر آبكي تحليل ميكنه
جنگ ايران و عراق از همون اول معلوم بود نبايد برنده داشته باشه . حتي اگه عراق خوزستان رو هم فتح ميكرد باز قدرتهاي جهان اجازه نميدادن اين فتح دوام بياره چون اصلا قرار نبود جنگ برنده داشته باشه
يمن هم مستقيم با قدرتهاي بزرگ نميجنگه
اوكراين داره با قدرت برتر نظامي جهان رو در رو ميجنگه برا همين غرب نميخواد وارد جنگ بشه .حالا اگه بجاي روسيه مثلا بلاروس وارد جنگ با اوكراين ميشد اونموقع غرب مستقيم وارد نبرد ميشد
ولي در آخر مطمن باشيد حتي اگه روسيه اوكراين رو فتح كنه وارد باتلاقي ميشه كه خروج از ان فاجعه باره درست مثل ويتنام و افغاستان براي امريكا
ستون نویس محترم کیهان مثل کبک سر خود را به زیر برف کرده و هنوز خبر ندارد که این مقاومت مردم اوکراین است که محاسبات پوتین را برهم زده و امروز که روز 7 جنگ است هنوز کیف و شهرهای بزرگ اوکراین در حال مقابله با متجاوزین هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
اکثر اوکراینی ها کشور خود را رها کرده اند.
روسیه هنوز از تسلیم اوکراین نا امید نشده است
تاکنون تنها 100 شهروند اوکراینی کشته شده اند.
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
یعنی توقع داشتی اوکراین که یکی از قوی ترین ارتش های دنیا بود یک هفته هم نتونه مقاومت کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
چه مقاومتی پس صف فراریها را کیا تشکیل دادند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
ناشناس ۱۰:۵۱
ششصد هزار نفر زن و کودک را معادل چهل و چهار میلیون جمعیتی می دانید که ۷ روز در برابر دومین قدرت نظامی دنیا ایستادگی کردن و نگذاشتند حتی خارکیف لب مرز روسیه اشغال شود
برادران و خواهران هر کسی هر حرفی زد شما بدون بررسی بازگو نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
در تبلیغات رسانه های ناتویی غرق شده اید
تو جهنم کیهان رو آتیش می‌زنن که باهاش پوتینو بسوزونن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
فیلمش رو بگیرین ما هم ببینیم .
نور نورافکن کیهان از بس شدید بود چشمامون رو زد!!!!!! خدایا بسه دیگه خسته شدیییییم!!!!
کیهان خودش ظلمات است کدام نور افکن
کشوری که ریس جمهورش در یک انتخابات آزاد با ۷۲ در صد آرا انتخاب شده و مردمش اینگونه از کشورشان با دست خالی با یک ابر قدرت دیوانه می جنگد چه نسبتی دارد با آنچه کیهان می گوید در هر حال روز بروز حقیت برای مردم روشنتر خواهد شد
از اوکراین درس عبرت بگیرید و مذاکرات خیانت بار را پایان دهید
به امید روزی که سقوط یک به یک ایالات های مافیایی آمریکا رو ببینیم
جناب کیهان! مگر خود شما ملت ایران را به شهروند درجه یک و دو تفسیم ‌نمی کنید؟ به نظر شما این رویه مصداق حقوق بشر است؟؟؟
كيهان در عالم غير واقعى و هپروت است
تابناک شده تریبون کیهان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار