بازدید 23261
مرور روزنامه‌های چهارشنبه سیزدهم بهمن

اقتصاد ما اقتصاد شوفری شده است؟! /وزارت جهاد کشاورزی را تعطیل کنید/حواشی برنامه جهان آرا و یک ابهام

بهانه جدید خودروسازان برای افزایش قیمت‌ها چیست؟ دیپلماسی چند وجهی قطر، زلزله‌های کوچک روی خطرناک‌ترین گسل ایران، چالش دستمزد‌های جا مانده از تورم، افزایش دوباره شهر‌های قرمز و نارنجی کرونا در کشور، یک گام تا لغو سفر آزادکاران به آمریکا! خوش خیالی آبی ۴۰ درصد ایرانیان! جشن انقلاب، برج آزادی و پرچم چین و وداع با شیخ المراجع در قم، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۷ 02 February 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز چهارشنبه سیزدهم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تیترها و تصاویر مرتبط با درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی با تیترهایی مثل وداع با شیخ المراجع و شیخ الفقها از یک سو و مذاکرات وین و پیش بینی کارشناسان از آینده آن و افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در همه گیری سویه اومیکرون در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم؛

 


اقتصاد ما اقتصاد شوفری شده است؟!


پیمان مولوی طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان اقتصاد شوفری نوشت: در خبرها خواندم که در سال ۲۰۲۱ تعداد رانندگان اوبر در سراسر جهان به ۳.۹ میلیون نفر رسیده است.در ایران نیز تعداد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در اسنپ و یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر در تپسی فعالیت دارند!


دقت کردید؟ تعداد فعالان در تاکسی‌های اینترنتی ایران از اوبر که غول این حوزه است بیشتر است. این آمار جای سرافکندگی دارد، چرا؟ چون اقتصاد ایران تبدیل به اقتصادی شوفری شده است. اقتصادی که در آن مردم برای تامین نیازهای خود باید کار دوم یا سوم انجام دهند و بستر های اینترنتی تاکسی از این جمله‌اند. اقتصاد ایران در ۱۰ سال گذشته رشد متوسط منفی را تجربه کرده است و این یعنی سقوط آزاد قدرت خرید. تولید ناخالص داخلی ما از ۵۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ به ۱۹۱ میلیارد دلار رسیده است.


اقتصاد شوفری یعنی در سال های آینده تعداد بیشتری از افراد به دلیل کاهش درآمد و افزایش هزینه‌های ناشی از تورم نیازمند شغل دوم و سوم خواهند بود و باز هم این آمار بیشتر خواهد شد.
کاش در ایران درکی از آمار وجود داشت، این اشتغالزایی نیست بلکه سیگنال فقر است و اقتصادی که رشد اقتصادی نداشته باشد مستحق چنین سرنوشتی است.
اما چه می شود کرد برای فرار از اقتصاد شوفری که گیرش افتاده ایم نیازمند فرار کردن از دانش شوفر نیز هستیم. رولف دوبلی نویسنده کتاب هنر شفاف اندیشیدن در کتابش از دانش شوفر هم یادی می کند که استعاره ایست به زدن حرفهای زیبا و علمی از زبان افرادی که در آن حوزه سر رشته ای ندارند.
مثلا در باب همین رشد اقتصادی و ارائه مدل‌های من دراوردی توسعه که می توان با اتکای صرف به درون رشد کرد و یا با محدود کردن واردات از تولید حمایت کرد.
اما نتیجه چه شده است؟ افزایش قیمت محصولات داخلی اعم از لوازم خانگی و خودرو و … دانش شوفر می تواند سیاستگذار را زمین گیر کند ، با داده های اشتباه و برداشتهایی سطحی. برای فرار از دانش شوفر لازم است که موضوع اصلی درک شود و از افرادی که خوشایند ما صحبت می‌کنند فاصله بگیریم و به متخصصان رجوع کنیم.


حواشی برنامه جهان آرا و یک ابهام

شادان کریمی ‪ طی یادداشتی در شماره امروز آفتاب یزد با عنوان برنامه جهان آرا و یک ابهام نوشت: رسانه ملی این روزها مورد نقد های بسیاری قرار گرفته است و خیلی ها آن را به جانب داری محکوم می کنند. اما من بعد دیگری از این رسانه را مد نظر دارم.کار رسانه کاملا مشخص است. آگاهی بخشی مهمترین رسالت هر رسانه است که در قالب های مختلف و متنوع صورت می گیرد. گاهی در قالب مصاحبه مطرح می شود و گاهی در چارچوب مناظره اتفاق می افتد. اما هدف از همه این موارد یک چیز است«آگاهی بخشی.» حالا اما عملکرد رسانه ملی بیش از آن که در راستای آگاهی بخشی به جامعه باشد، ایجاد حواشی، اتهام زنی و گل آلود کردن آبی است که پیشتر گل آلود شده بود. نمونه بارز این موضوع را می توان در برنامه جهان آرای شبکه افق شاهد بود. یک هفته دو نفر که هیچ پیشینه سیاسی و عملکردی ندارند را در قالب کارشناس به برنامه می آورند و در آن برنامه تا دلشان می خواهد به دیگران اتهام می زنند. سوال اینجاست خروجی آن برنامه چه بود؟ چه آگاهی در خلال آن به جامعه داده شد؟


هفته بعد دو نفر که در برنامه گذشته به آن ها تهمت زده شده بود را می آورند و می گویند از خودتان دفاع کنید. تا آن ها می خواهند از خودشان دفاع کنند دوباره کارشناس قبلی را می آورند روی خط که همان تهمت ها را بیان کند! خب خروجی این برنامه چه شد؟ چه آگاهی بخشی صورت گرفت؟ کجای این برنامه ها آموزنده بود؟این در حالی است که هیچ یک از ابعاد حقوقی رسانه ای نیز در این رسانه رعایت نمی شود. طبق قانون وقتی راجع به فرد یا ارگانی در رسانه‌ای حرفی زده می شود و امکان دفاع به هر دلیلی برای آن فرد یا ارگان وجود ندارد، باید در نزدیک ترین زمان ممکن در همان برنامه اطلاعیه، تکذیبیه یا دفاعیه شخص یا ارگان منتشر شود اما در این برنامه نه تنها چنین اتفاقی صورت نگرفت بلکه به واضح ترین شکل ممکن قانون مطبوعات نقض شد! آیا هدف از این برنامه نقض قانون بوده است؟ اگر مجریان آن چنین هدفی داشتند که موفق شدند و به جامعه یاد آوری کردند که برای رسیدن به هدف جناحی و سیاسی خود می توانند قانون را نقض کنند یا دور بزنند. اما اگر هدف دیگری داشتند به هیچ عنوان موفق عمل نکردند. در نهایت بهتر است مدیران رسانه ملی فکری به حال محتوای برنامه های این رسانه کنند.

 


وزارت جهاد کشاورزی را تعطیل کنید

عبدالحسین طوطیایی، ‌پژوهشگر کشاورزی طی یادداشتی با عنوان وزارت جهاد کشاورزی را تعطیل کنید در شرق نوشت: ‌وزیر جهاد کشاورزی در خلال سفر به استان گیلان و در جلسه شورای اداری شهرستان رودسر اظهار کرد: «با توجه به انعقاد قرارداد میان جهاد کشاورزی و قرارگاه سازندگی خاتم برای افزایش تولید برنج، پیش‌بینی می‌کنیم که از محل تهاتر نفت سه میلیارد دلار و یا مبلغی بیش از ۹۰ یا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای این منظور طی پنج سال هزینه شود. توافقات اولیه انجام شده و در این سفر ۷۰۰ میلیارد تومان برای این کار گذاشته شده است». باور چنین خبری از هر حیث برای منابع کارشناسی در بخش کشاورزی دشوار است و برای آگاهان این حوزه انبوهی از پرسش‌های بی‌پاسخ را ایجاد می‌کند. وزارت جهاد کشاورزی هم‌اکنون بیش از صد هزار نیروی انسانی در اختیار دارد که حداقل 50 درصد آنها را کارشناسان فنی تشکیل می‌دهند. در چنین گستره‌ای تنها در بخش تحقیقات آن دو هزار عضو هیئت‌علمی به فعالیت پژوهشی می‌پردازند که یکی از شاخه‌های آن مؤسسه تحقیقات برنج کشور در استان گیلان و معاونت آن در استان مازندران است. در معاونت زراعت این وزارت، دفتر برنج با شمار قابل توجهی نیروی کارشناسی در ستاد و نیز تمامی استان‌های برنج‌خیز کشور به امور مربوط به توسعه و بهره‌وری از ظرفیت‌های تولید این محصول اساسی اشتغال دارند.

در این راستا مؤسسات تحقیقاتی آفات و بیماری‌های گیاهی، خاک و آب، اصلاح و تهیه نهال و بذر نیز هر یک به نحوی پشتیبانی‌های فنی و پژوهشی برای محصول برنج را دارند. اکنون جای این پرسش است که با وجود انبوهی از امکانات فنی و تجربی، تدارکاتی، پژوهشی و اعتباری، چرا باید این وزارت بخشی از وظایف حاکمیتی خود را به نهادی واگذار کند که آن نهاد در مداری حساس‌تر عهده‌دار صیانت از امنیت ثبات کشور است؟ آیا وزارت جهاد کشاورزی با وجود دراختیارداشتن این انبوه امکانات و سلب مسئولیت از خود، به قرارگاه و در صورت عدم توفیق در این واگذاری بی‌مهری روا نداشته است؟ اگر دیگر دستگاه‌های اجرائی به دلیل ناکارآمدی بخواهند وظایف حاکمیتی خود را به نهاد‌های دیگر واگذار کنند، آیا امکان تمرکز این نهاد بر وظایف اصلی خود وجود دارد؟ اساسا بهتر نیست این قبیل دستگاه‌های اجرائی و در صورت چنین واگذاری‌های پرسش‌آمیزی، برای صرفه‌جویی در اعتبارات عمومی و اجتناب از تحقیر بدنه کارشناسی و پژوهشی خود تعطیل شوند؟ در بررسی‌های فنی به‌عمل‌آمده در سال ۱۳۶۲ سطح قابل کشت محصول برنج در کشور در سال‌های با بارندگی نرمال ۵۲۰ و در خشک‌سالی‌ها حداکثر ۴۵۰ هزار هکتار برآورد شده بود. با توجه به تغییر کاربری سطح قابل توجهی از شالیزار‌ها در سه استان شمالی، انتظار می‌رود در الگوی کشاورزی پایدار این ارقام در حال حاضر از ۴۲۰ و ۳۵۰ هزار هکتار تجاوز نکند.

اما متأسفانه در سالی که گذشت، شاهد افزایش کشت برنج در ۶۵۰ هزار هکتار در سطح کشور بودیم. افزایشی که پیامدی جز کاهش پرشتاب منابع آب زیرزمینی نخواهد داشت. واردات برنج در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۶۰ هزار تن بوده که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است. با وجود آنکه غذای اصلی مردم کشورمان را نان و دیگر فراورده‌های گندم تشکیل می‌دهد، اما با سرانه مصرف نزدیک به ۴۰ کیلوگرم در سال از بالاترین مصرف‌کنندگان برنج در دنیا هستیم. افزایش ۲۳ درصدی میزان واردات برنج و تنها در خلال یک سال نشان‌دهنده روند الگوی مصرف نامتعارفی است که چه‌بسا در قبال واردات بی‌رویه رخ می‌دهد. در حال حاضر کشور‌هایی مانند هند به دلیل اعمال تحریم بر کشورمان تمایل دارند که در برابر خرید نفت، محصولات برنج خود را که چه‌بسا بی‌کیفیت‌تر از ارقام اصلاح‌شده داخلی هستند، صادر کنند. آبان امسال دولت پاکستان نیز پیشنهاد کرد برنج این کشور با نفت و محصولات پتروشیمی ایران به صورت تهاتر مبادله شود. امیدواریم که وزارت جهاد کشاورزی به جای فرافکنی وظایف خود بر متولی امنیت و در این مقطع حساس جهانی، وظیفه ناممکن خودکفایی برنج و آن هم ظرف سه سال را بر شانه نهاد‌های دیگر قرار نداده و به جای وعده‌های آرمانی و بی‌پشتوانه چشم بر واقعیات گشوده و پای در مسیر بهره‌وری پایدار گذاشته و بیش از این نیروی تخصصی خود را به انزوا و انفعال نکشاند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۴۶
اصلا مگر ما کشاورزی اصولی داریم که وزارتخونه ش رو داشته باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
کشوری که آب کافی ندارد

برای تامین مواد غدایی مردمش و تولید اشتغال و ثروت

می بایست همچون اسپانیا و ایتالیا و امریکا ، با اتخاذ روش های نوین ابیاری تحت فشار قطره ای و گلخانه ای

و آموزش کشاورزان و بسته بندی و توسعه، بازار یابی و اتصال به دنیا ، اقدام موثر میکرد

لطفا مسولان ۴۳ سال گذشته کشاورزی کشور بفرمایند

در این زمینه چقدر و کجا و چه زمانی اقدام کرده اند !!!!!؟؟؟
ناشناس
| Romania |
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
شما یک ده آباد نشون بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
فقط شمال ایران به اندازه کشور هلند که سرآمد تولید محصول کشوری هست می تواند رقابت کند اگر مکانیزم ها عوض شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
در نامه حضرت امیر ع به مالک اشتر : انجام امور کارها را به کسانی که در آن تجربه و مهارتی دارند بسپار

خلاصه کار باید بدست کاردان همان کار باشد

حالا وزیر کشاورزی با داشتن صد هزار نیرو که دو هزار نفرشان عضو هیات علمی تحقیقات کشاورزی و خبره هستند

دارد تولید و تامین برنج را خودسرانه و احتمالا برای خوش آمدن نهاد نظامی امنیتی
به قرار گاه خاتم می سپرد

و برای اینکار ۳ میلیارد دلار بودجه محاسبه کرده !!؟

باید دید قرار گاه خاتم چه پاسخ و اقدام موثر و انقلابی در مقابل اینکار سراسر شبهه ناک و خطا و مشکوک انجام خواهد داد !!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
احسنت طوطی جون قمی
مجلس تعطیل سفرهای دولت تعطیل اما مدارس فقط ابتدایی ها... خیلی جالبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
جشنواره فیلم فجر در مکان بسته در حال کار

دیدن فوتبال ملی در استادیوم روباز آزادی با ده درصد ظرفیت ممنوع !!!!؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
خودرو دنا پلاس به نرخ آزاد ارز امروز ۱۹ هزار دلار است

در حالیکه هیوندایی اکسنت کره تنها ۱۶ هزار دلار است !!؟

کارگر ایرانی ماهی ۴میلیون تومان یعنی۱۵۰ دلار !!؟

کارگر کره ای ماهی ۳۰۰۰ دلار است یعنی ۲۰ برابر بیشتر

انرژی برق و گاز و آب برای هزینه کارخانه خودرو سازی ایرانی کمتر از ده درصد کره ای هاست!!؟

خودرو سازهای ایرانی امسال مبلغ صد هزار میلیارد تومان یعنی ۳ میلیارد دلار ضرر کرده اند !!؟

و یک میلیون خودرو های غیر استادارد جهانی و بدون ارزش صادراتی حتی برای عراق میسازند !!؟

ولی کره جنوبی به تمام کشورهای دنیا که خودشان صنعت خودرو سازی پیشرفته دارند
صادرات پر تعداد و خدمات پس از فروش استاندارد دارد

این اصلا خود ذلیل پنداری و غرب گدایی نیست بخدا قسم

فقط زدن یک سوزن به خودمان است

تا شاید بیدار شویم و راه اشتباه رفته که به چاه ختم شده را

اصلاح کنیم ، انشاالله /ق
وزارت جهاد کشاورزی خیلی وقته تعطیله شما خبر ندارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
همچون سایر وزارت خانه ها که فقط در حد رفع رجوع و با حداقل کار آیی مشغول هستند
بعد از چندسال خواندن سایت شما
دقیق ترین، علمی ترین، با انصافترین، با مرامترین و ... ترین های دیگر را در این مطلب دیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
با نرخ آزاد دلار امروز یک دستگاه دنا پلاس 19 هزار دلار است

و یکدستگاه هیوندایی اکسنت 16 هزار دلار است

در حالیکه حقوق کارگر ایرانی ماهی 150 دلار
و کارگر کره ای 3000 دلار است

هزینه انرژی ( اب و برق و گاز ) خودرو ساز ما ده درصد کره جنوبی است

تولیدات خودروی ما را حتی عراق پس فرستاده است

ولی کره جنوبی به اروپا و امریکا و افیقا و استرالیا میلیونها خودرو با بیشترین تنوع و بهترین کیعیت صادر میکند

دو خودرو ساز ما سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان ضرر داشتند ( یعنی معادل 3 میلیارد دلار ) و

کره جنوبی بیش از 65 میلیارد دلار سود فقط از صنعت خودرو کسب کرده است
و برای میلیونها نفر از جمعیت کشورش کار مولد ایجاد کرده است
ما 6 سال زودتر از کره جنوبی خودرو سازی را شروع کردیم

حالا مسولان و کارشناسان دلسوز و اهل فن بفرمایند آسیب شناسی کنند
و راه حل و نجات نشان بدهند /ق
شوروی هیچ وقت درباره منافع خودش در اروپای شرقی با غرب تعارف نداشت چه در جنگ دوم جهانی که در استالینگراد آلمان رو شکست داد در جنگ سرد در شورش مجارستان و سرکوب بهار پراگ امروز هم روسیه در اوکراین حاضر به مصالحه با غرب نیست ولی پوتین به نظر میرسه یه جایی اشتباه کرد و فریب آمریکا رو خورد و اون در سوریه بود عدم توافق با آمریکا در سوریه دستش رو در اوکراین بست یعنی بیش از حد امتیاز گرفته و حالا باید یه مقدار به اروپا و و آمریکا امتیاز بده اینطور مجبور برای اینکه اوکراین رو از دست نده یه کشور دیگه رو فدای منافع خودش کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
روسیه و شخص پوتین اصلا ارزش و احترامی برای هیچ کشوری قایل نیست

و از قدیم با تجاوز و حمله و تهدید، حتی به مردم خودش رحم نکرده است

اگر تاریخ کشتار تزارها و استالین و سایر رفقایش و پوتین را در کشتن مخالفانش مطالعه کنید

حتما مخ تان سوت خواهد کشید
پیشنهاد خوبیست اگر تعطیلی وزارت جهاد نتیجه مثبتی داشت که قطعا دارد .بعدنوبت وزارت صمت است که اگر انهم به سلامتی تعطیل شود خدمت بزرگی در حق صنایع بویژه صنعت خودرو کشور خواهد بود
اگر به این بنجولها میگید خودرو پس به تویوتا و بنز نگید خودرو
چون فکر میکنن به اونا حرف زشت میزنید و فحاشی می کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
سال ۵۷ بهترین خودرو های امریکایی و اروپایی به روز دنیا را مونتاژ می کردیم

و صنعت خودروی ما جوان و نوپا بود و تنها ۱۵ سال عمر داشت

و چنانچه اجازه داده بودیم !!؟

همان کارافرینان و مالکان دلسوز و کاربلد و خود ساخته وطنپرست
ما را از کره جنوبی بسیار زودتر به ساخت کامل خودروهای برند عالی ایرانی و روز دنیا رسانده بودند

ولی با مصادره و دادن کارخانه ها بدست مدیران دولتی جوان و بی ربط و بی تجربه و کم سواد و بی انگیزه

در این صنعت درجا زدیم و عقب ماندیم

تولیدات صنایع و کشاورزی و خدماتی باید در اختیار بخش خصوصی باشند

و داشتن ارتباط با تجارت دنیا فقط میتواند باعث پیشرفت و سود دهی و تولید ثروت نماید

اگر اشتباهات را جبران کنیم و همین امروز دست بکار شویم ،

شاید و حتما میتوانیم تا ده سال دیگر خودمان را برسانیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
وقتی نصف مردم بی سواد بودن و در صنعت و خلق دانش چیزی نبودین و فقط سر هم می کردید می خواستید کجا را بگیرید؟
چی می گویی برای خودت
اگه در این هفته ها بین روسیه و آمریکا بر سر اوکراین جنگی اتفاق بیافته ما چطور میتوانیم با آمریکا سر برجام به توافق برسیم انگار پوتین ایران رو نگه داشته ببینه مسئله اوکراین به کجا میرسد
دیگه امیدی به اقتصاد نداریم
اگه قرار بود اقتصاد داشته باشیم بعد از ۴۳ سال این وضعمون نبود

فقط دلال پرورش دادید
مجلس و دولت و خودروسازان همه بر سر یک سفره اند

دلتان را به این نمایش ها خوش نکنید

کسی به خودروسازان ایراد نمی گیره
با این تیم اقتصادی دولت که اکثرا ته مانده های دولت محمود هستند اقتصاد با مخ به زمین میخوره

در زمان حسن روحانی لااقل برنج و مواد غذایی ۲ بار در سال گران میشد ولی الان هر هفته گرانی داریم

این چه وضعی است ؟!؟!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
بعله همه زمان احمدی نژاد و این کلید ساز را به یاد دارند که کدام بهتر بود
برو عمو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
اینکه دستپخت دولت قبل است با تورم 40 درصدی و 50 هزارمیلیارد تومان چاپ پول
در ضمن در هیچ دولتی سه دوره تورم بالای 30 درصدی نداشتیم که این تدبیر انجام داد و فاجعه درست کرد
از هر گونه جنگی که بین روسیه و غرب اتفاق بیفته و باعث تجزیه یا نابودی روسیه بشه بدمان نمیاد

مرگ بر روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
روسیه علیرغم اینکه بزرگترین کشور دنیاست
و بیشترین معادن و نفت و گاز و جنگل و خاک حاصلخیز و مردم باهوش دنیا را دارد

ولی با اتخاذ سیستم حکومتی دیکتاتوری امنیتی مافیایی بیرحم و سلطه جو

یکی از عقب مانده ترین کشورها در کشاورزی و صنعت و توریسم و بانکداری و تجارت است

و با تمام همسایه هایش مشکل مرزی جدی خودساخته دارد

و ۸۰ درصد ثروت کشور در دستان مسولان امنیتی و اطلاعاتی و نظامی است
که حتی یک درصد جمعیت را هم ندارند

و با قاچاق انسان و برده جنسی و مواد مخدر و الکل و ترور در سراسر دنیا

یکی از بدنام ترین مافیاهای بیرحم دولتی را دارد

و مخالفان سیاسی خود را در ۴ گوشه دنیا ترور میکند

و در تمام قائله های سیاسی در تمام کشورهای دنیا
ردپایش بصورت کم یا زیاد ، حتما وجود دارد
سلام چرامردم را سرکار میگذارند ؟؟؟ بانک گلشهر کرج پرداخت وام برای بازنشسته ملاک گردش حساب میکند واز مصوب دولت تمکین نمیکند ؟؟چرا؟؟ مردم را پوزخند میزند ؟؟ چه مصوبه ای
اولاً غالب مردم سیمای میلی را نمی بینند و اگر هم‌ ببینند برنامه های شست‌و‌شوی مغزی فرمایشی را نمی بینند. به درک که در فلان‌ برنامه به فلان شخص تهمت زده شد. ازسیمای پایداری بیش از این انتظار نمی رود. اشتباه از این دو‌بانو‌ بود که علیرغم سوابقی که از سیما مشاهده شده برای دفاع از خود در ان برنامه با مجری خاص حاضر شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
پس معلوم است که مردم می بینند که نگران شدی
تابناک! بالای خبر ها بنویس خواندن اخبار زیر خطر سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد. وجداناً این اوضاع به جز ایران کجای دنیا دیده میشه؟
سلام
چه موضوع مناسبی اینرا یک همه پرسی به نام تعطیلی چه وزارتخانه هایی از هزینه دولت میکاهد و آسیب کمتری دارد.
واقعادفصل این کار خوب رسیده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
همه پرسی بگذارید بپرسید کدوم وزارت خونه تعطیل نشههههه. ببینید ملت چی میگن
به روایت ساده گل مالیدن به سر اقتصاد
روابط بین الملل بر اساس منافع دو طرفه تعریف می شود اما ما ایرانی ها فکر می گنیم در روابط باید همه چیز به نفع ما باشد . قطعا چین و روسیه در گسترش روابط با ما منافعی دارند همانگونه که در حکومت قبل رابط امریکا و غرب با ما برای مناقع خودشان بوده است و هر وقت لازم دانسته اند هم حداکثر منافع سیاسی و اقتصادی را برده اند. امریکا هم اگر تحرمها را بردارد و اموال بلوکه شده ما را پس بدهد تردید نکنید که روابط جمهوری اسلامی به سرعت با امریکا گسترش مییابد الان امریکاست که راه را بسته است زیرا هنوز قبول نکرده که در ایران انقلاب شده و حکومتی بانگاه جدید شکل گرفته است و باید منافعش را با روابط جدید تعریف و تامین کند و همچنان در فکر براندازی جمهوری در ایران است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
ایجاد ارتباط بلند مدت با هر کشوری ، باید در شرایط داشتن قدرت و چانه زنی بالا
و حداقل در شرایط مساوی باشد

روابط بلند مدتی که ما الان می خواهیم با چین و روسیه بر قرار کنیم

در ضعیف ترین شرایط اقتصادی سیاسی اجتماعی ما است

و قطعا چین و روسیه بد ترین شرایط را به ما تحمیل
و بیشترین امتیازات ناحق را از ما خواهند گرفت

نمونه اشکار ان در نو ع و سبک استقبال پوتین از رییس جمهور ما بخوبی گویا و آشکار بود
از دفاع و قهر میهمانان و کارشناسان برنامه جهان آرا متاسفا نه عوامل و نه مجری ونه میهمان و نه کارشناس از وضعیت اسفناک زنان و دختران و حتی پسران و مردان کشور خبر ندارند چرا چون این اقایان و خانوم ها سرشان را مانند کبک کرد اند زیر برف و خود را محصور در چند عدد و ارقام آماری دوستان کرده اند و از وضعیت کشور و مردم خبر ندارند که مردم از فرط فقر اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی به کجامی روذ و 43 نظرات کارشناسی اینها شده جمعیت 80میلیونی مقام اول طلاق و کاهش ،کاهش ازدواج ، افزایش ازدواج سفید، افزایش روسپیگری ،کاهش زاد و لد، افرایش بچه های طلاق افزایش بیکاری برابری تعداد رانندگان اسنپ ایران با کل رانندگان اوبر دنیا ...............
وجدانا باید اینگونه حذف وزرات خانه صورت بگیرد :
1-میر کاظمی معاون ریس جمهور ورییس سازمان برنامه کشور .
2-وزیر صنعت ومعدن .
3-وزیر اقتصاد
4-کل خودروسازی سایپا وایران خودرو .
با تشکر از بزرگواری وانجام این اقدامات ضروری ؟..
در مقاله اقتصاد شوفری به خوبی به مشکلات لاینحل اقتصاد ایران اشاره شده
از این دست هشدارهای دلسوزانه متخصصین کشور بسیار زیاده
ولی متاسفانه کو گوش شنوا
نمیدونم چرا در کشور ما ، نظام سیاسی هیچگونه ارزشی برای اقتصاد قایل نیست. شاید فکر می کنند مردم بالاخره خودشون یه جوری مشکلشون رو حل می کنند و حکومت باید فقط به فکز دغدغه های خاص خودش باشه.
وزارتخانه ها تبدیل شده به محل رانت بازی، وظایف اصلی شان که نظارت و هدف گذاری و سیاست گزاری برای نیاز های جامعه است را کامل به حاشیه بردند. در وزارت کشاورزی شما به مسئله برنج اشاره کردید در سایر محصولات کشاورزی و سموم دفع آفات کشاورزی، دلالان کشاورزان را به خاک سیاه نشاندند و دریغ از یک جو برنامه ریزی از طرف این وزراتخانه و دیگر دستگاههای مسئول.
متاسفانه این دولت که خود را اصولگرا می داند هیچ فرقی با دولت‌های قبلی ندارد بلکه خیلی هم بدتر است چرا که سیاست‌های شکست خورده دولت احمدی نژاد را دارد پیاده می کند آنهم نه بشکل قبل باز خود احمدی نژاد یک جاهایی دل نترسی داشت آقای رئیسی معلوم نیست چکار می خواهد انجام بدهد وزارتخانه هارا به یک عده بی سواد سپرده که فقط شعار می دهند از خودرو تا کشاورزی تا همه واقعا چرا بقول معروف حالا که همه حکومت یکدست شده چرا یک برنامه درست برای سیاست خارجی وداخلی ومعیشت مردم نمی ریزید خدا بداد مردم برسد در سال آینده با این وضع گرانی وفقر هزار برابر خواهد شد
ما به عنوان نیروهای متخصص ارگان مربوطه در حال حاصر درگیر در سامانه های وزارت جهاد کشاورزی مانند پهنه بندی برای توزیع کود و سیاک و دیم زار و براورد قیمت و پایش سن و ... بوده و به دلیل هر یک از ما در سطح سی تا ۴۰ آبادی شبانه روز و حتی در منزل درگیر ورود و ویرایش اطالاعات این سامانه های نه چندان کاربردی هستیم که حتی وقت صحبت با کشاورزان را نیز از دست داده ایم چه برسد به اینکه بتوانیم بازدید کنیم یا راهنمایی لازمی را انجام دهیم و به صورت کاملا منفعل صرفا به صورت ابزارهای ورود و ویرایش اطلاعات سامانه ها تبدیل شده ایم و به صورت بسیار ناکارآمد تمام وقت روز رو صرف رفتن به مراکز بسیار دور در آبادیها و نشستن پای کامپیوتر و سامانه و سپس برگشتن به محل زندگی میکنیم و این برنامه چنان ما را مستهلک نموده که از زندگی شخصی خویش نیز بیزار شدی ایم
اقایان محترم باور کنید مزیت نسبی ما کاشت برنج و هنوانه نیست .شاید خودکفایی با هزینه بسیار بالای تولید یک کیلو برنج یا هندوانه در یک مقطع جواب دهد ولی وقتی کشوری ماند ایران با میزان بارندگی پایین و ورشکستگی ذخایر آب زیرزمینی در کوتاه مدت و میان مدت(نگفتم بلند مدت چون زنگ خطر زده شده) مشکلاتی مانند زاینده رود پدید خواهد آورد که غول چراغ جادو هم نمیتواند مشکل را حل کند.
احسنت طوطی جون خیلی گل گفتی
مخروبه وزارت جهاد که فاقد اطلاعات اولیه است. اصلا وزیر وارکان وزارتخانه می‌توانند برنامه ریزی کنند . مدیران شایسته را بازنشسته کردن اما مدیران باج بده با وجود ۲۰ سال در هیات مدیره شرکت‌های وابسته هنوز سرکار هستند چون پول مردم را درعلوم وزارتخانه قرار می دهند . هرکه سرخم کند مدیر شایسته جیب و وزارت است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار