بازدید 17995
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «تأثیر انتخاب ترامپ بر روند سرمایه‌گذاری در ایران» تا «بی کیفیت‌های یک ستاره در بازار خودرو»

این پیمانه موضوعاتی همچون تغییرات آخرین روز بورس، رشد شاخص دلار، واکنش بازار جهانی طلا به سخنرانی ترزا می، کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا، راهکار مدیر سعودی برای جلوگیری از بحران اقتصادی، تحریم‌های بانکی ایران هنوز لغو نشده است، روی آوردن قطر به چاپ اوراق قرضه، شکلات طلایی کیلویی 15میلیون تومان، هند دیگر سریع‌ترین رشد اقتصاد جهان را ندارد، پول‌هایی به ارزش چند سنت آمریکا، راه دور زدن مالیاتی کارمندان بسته شد و بازارآهن قربانی رکود مسکن، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 19 January 2017
از «تاثیر انتخاب ترامپ بر روند سرمایه‌گذاری در ایران» تا «بی کیفیت های یک ستاره در بازار خودرو»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون تغییرات آخرین روز بورس، رشد شاخص دلار، واکنش بازار جهانی طلا به سخنرانی ترزا می، روز آرام بازار سکه پایتخت، کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا، راهکار مدیر سعودی برای جلوگیری از بحران اقتصادی، تحریم‌های بانکی ایران هنوز لغو نشده است، روی آوردن قطر به چاپ اوراق قرضه، شکلات طلایی کیلویی 15میلیون تومان، هند دیگر سریع ترین رشد اقتصاد جهان را ندارد، پول‌هایی به ارزش چند سنت آمریکا، راه دور زدن مالیاتی کارمندان بسته شد، نارنگی پاکستان هم وارد بازار میوه شد و بازار آهن قربانی رکود مسکن، در بر دارد.


پایان هفته‌ای خوش برای بورس تهران

در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس تهران با رشد 101 واحدی به ارتفاع 79هزار و 382 واحدی رسید. شاخص هم وزن نیز با رشد 59 واحدی عدد 15 هزارو 562 واحد را نشان داد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را نماد کگل با رشد 37 واحدی و بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را نماد آپ با 17 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیر بلوک نیز به نماد خودرو با 100.9 میلیارد ریال اختصاص یافت. در فرابورس نیز شاخص کل با رشد 10 واحدی به ارتفاع 845 واحدی رسید. ارزش معاملات نیز 1187 میلیارد ریال شد.


رشد شاخص دلار پیش از سخنرانی رئیس فدرال رزرو

در روز چهارشنبه، با انتظار سرمایه گذاران برای سخنرانی آخر شب رئیس فدرال رزرو و همچنین یافتن اطلاعاتی راجع به سود بهره به وسیله داده های تورم، ارزش دلار پس از پنج روز کاهش پی‌در‌پی افزایش یافت و در میان سبد ارزی خود رشد داشت. به نقل از رویترز، پس از آشفتگی که روز سه شنبه در بازار ارز به وجود آمده بود، روز چهارشنبه برای بازار ارز نسبتاً روز آرامی است، با این حال شاهد رشد مجدد ارزش دلار هستیم. روز سه شنبه ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار ۳ درصد افزایش داشت که چنین رشدی از سال ۱۹۹۸ بی سابقه بود.

واکنش بازار جهانی طلا به سخنرانی ترزا می

هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۱۵.۰۴دلار افزایش یافت و ۱۲۱۷.۷۷دلار فروخته شد که بالاترین از ۲۳ نوامبر به شمار می‌رود؛ این در حالی است که چنین واکنشی در آستانه سخنرانی ترزا می، نخست وزیر انگلیس رخ داده که انتظار می‌رود در مورد برنامه‌هایی برای «برگزیت سخت» تدارک دیده شده، سخنرانی کند. به همین دلیل، قیمت طلا در روز سه‌شنبه به بالاترین رقم در ۷ هفته گذشته رسیده است.

روز آرام بازار سکه پایتخت

در پایان معاملات انواع سکه در روز چهارشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر به قیمت یک میلیون و 155 هزار تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با افزایش اندک هزار و 700 تومانی به رقم 1 میلیون و 185 هزار و 700 تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی کاهش 2 هزار تومانی را تجربه کرد و به قیمت 600 هزار تومان معامله شد و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افزایش هزار تومان به رقم 320 هزار تومان رسید.

وال استریت ژورنال: انتخاب ترامپ، روند سرمایه‌گذاری در ایران را کُند کرده است

مقدمه گزارش روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» اینگونه شروع می‌شود که شرکت‌های کوچک و متوسط بعد از پیروزی «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، در خصوص ورود به بازار ایران بازاندیشی و کمی در این خصوص تعلل می‌کنند. «آنوبهاو سینگ» مدیر فروش خارجی و بازاریابی شرکت «Afripipes» سازنده تجهیزات ارتباط از راه دور آفریقای جنوبی اعلام کرد که در نتیجه پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، تلاش برای ورود به بازار ایران بعد از برجام را متوقف کرده است. وی ادامه داد: «ما منتظریم ببینیم که ترامپ چه سیاست‌هایی را در قبال ایران اتخاذ می‌کند و سپس تصمیم‌گیری کنیم».
 
به گزارش فارس، ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات آمریکا به طور مستقیم تصمیمات و طرح‌های خود در خصوص برجام را اعلام نکرده است اما در حین مبارزات انتخاباتی به شدت از برجام انتقاد کرده بود. «بخشیش سینگ» مدیرکل بازاریابی در شرکت «Ambrane»، فروشنده فناوری مصرف‌کننده هند اعلام کرد که این شرکت اخیراً با یکی از شرکای خود در دبی برای فروش کالا در بازار ایران یک به توافقی در خصوص توزیع کالا رسیدند اما احتمال اینکه ایران در دوران ترامپ با تحریم‌های جدیدی مواجه شود، موجب شد که این قرارداد را به حالت تعلیق درآورند. سینگ اعلام کرد که منتظر تصمیم ترامپ در خصوص اقداماتی که قرار است در قبال ایران اتخاذ کند می مانند. طبق گزارش وال استریت ژورنال، حتی برخی از معاملات ساده صادرات نیز تحت تأثیر قرار گرفته است، به طوری که «نیگل کوشنر» مدیر اجرایی شرکت حقوقی «W Legal» که در لندن مستقر است اعلام کرد که یکی از مراجعه‌کنندگان این شرکت، طرح صادرات فناوری انگیس به ایران به ارزش یک میلیون دلار را به دنبال انتقادات ترامپ از برجام، لغو کرده است. طبق این گزارش، برخی از شرکت‌های کوچک امیدوارند که ترامپ از لغو برجام صرفنظر کند اما احتمال این وجود دارد که دولت جدید آمریکا تحریم‌های جدیدی را به تصویب درآورد که طبق آن شرکت‌های دیگر را تهدید کند در صورت معامله با ایران از ادامه معامله با آمریکا منع می‌شوند. 

کاهش قیمت نفت با افزایش تولید آمریکا

روز چهارشنبه، با افزایش انتظارات برای افزایش تولید نفت آمریکا، قیمت نفت کاهش یافت. بر اساس آخرین اطلاعات بازار جهانی در پایان روز چهارشنبه، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با کاهش 1 دلار و 77 سنت به رقم 51 دلار و 28 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با افت 2 دلار و 30 سنت به قیمت 54 دلار و 18 سنت معامله شد. افزایش تولید آمریکا، موجب این نگرانی شده که تمام تلاش های تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش تولید، نقش بر آب شود. همچنین آخرین قیمت از نفت خام اوپک نشان می دهد که هر بشکه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز سه شنبه به طور متوسط به بهای 52 دلار و 60 سنت معامله شد که در مقایسه با روز پیش از آن، 0.8 درصد افزایش داشت. 

راهکار مدیر سعودی برای جلوگیری از بحران اقتصادی

امین ناصر، مدیر اجرایی شرکت آرامکو عربستان سعودی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، روز سه شنبه گفت که در 25 سال آینده، جهان برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد نیاز به سرمایه گذاری 25 هزار میلیارد دلاری در ظرفیت های جدید تولید نفت دارد. به نقل از Russia Today، به گفته مدیر عامل شرکت نفتی بزرگ عربستان سعودی، در دهه های آینده تقاضای جهانی برای نفت و گاز رشد می کند، بنابراین اگر سرمایه گذاری ها برای توسعه ی صنعت نفت کاهش یابد، قیمت نفت افزایش بسیاری خواهد داشت و این امر می تواند به اقتصاد جهانی صدمه وارد سازد. او همچنین به وال استریت ژورنال گفته است که در حال حاضر میزان تقاضا معقول است و "ما برای چندین دهه نفت داریم."

تحریم‌های بانکی ایران هنوز لغو نشده است

مجیدرضا حریری در نشست مشترک اتاق بازرگانی چین و ایران که برای گسترش همکاری بخش خصوصی این دو کشور برگزار شده است، اظهار داشت: متأسفانه بخشی زیادی از تعاملات دو کشور در فعالیت‌های نفتی و محصولات وابسته به این حوزه بوده است به نحوی که در مقطعی که قیمت نفت بالا بود سطح تجارت دو کشور به 52 میلیارد دلار رسید اما با کاهش قیمت نفت این میزان به 32 میلیارد دلار رسید. به همین منظور باید در آینده تعاملات تجاری دو کشور خارج از فروش مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن باشد. نایب رئیس اتاق مشترک ایران و چین با بیان اینکه هنوز تحریم‌ها برداشته نشده است و کشور تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارد، گفت: زمانی می توان گفت تحریم‌ها برداشته شده که روابط بانکی تجار ایرانی با شرکت‌های خارجی به صورت روان انجام شود. به گزارش تسنیم، حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری دیروز گفت: "من به ملت ایران می‌گویم که همه تحریم‌های هسته‌ای بعد از اجرایی شدن برجام در 27 دی‌ماه سال گذشته برداشته شد. امروز در نفت و گاز تحریمی نداریم؛ در حمل و نقل، بیمه و مسائل بانکی با دولت‌ها و بانک‌های بزرگ دنیا رابطه عالی داریم، البته بانک‌هایی که سهام خصوصی دارند گاهی احتیاط‌های بیش از حدی انجام می‌دهند."

روی آوردن قطر به چاپ اوراق قرضه 

به نقل از نشریه الجریده جدیدترین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی قطر حاکیست ان کشور در سال 2016 بیش از 4 میلیارد دلار اوراق قرضه به فروش رسانده و روند کمبود منابع مالی در سال 2017 نیز ادامه دارد. دولت قطر پیش از این درپی کسری بودجه 13میلیارد دلاری و کمبود منابع مالی درسال 2016 و نیز ادامه این روند در سال 2017 از طرح ادغام سه بانک بزرگ این کشور با هدف راه اندازی یک مؤسسه مالی مشترک به منظور تقویت ساختار نظام بانکی و کاهش هزینه ها خبر داده بود. اقتصاد قطر نیمه نخست سال 2015 را نیز با کسری 5 میلیارد دلاری آغاز کرده بود. با توجه به تحولات پرنوسان قیمت ‌های نفت و گاز، سهم صادرات در تولید ناخالص داخلی در نیمه نخست 2015 به 8/12 درصد کاهش یافت. 

شکلات طلایی کیلویی 15میلیون تومان

یکی از فروشگاه‌های شیخ‌نشین دوبی اقدام به عرضه شکلاتی با طعم و روکش طلا کرد.هر کیلو از این شکلات به ارزش 15 هزار درهم (بالغ بر 15 میلیون تومان) برای فروش به عرضه گذاشته شده است. این شکلات‌ها با روکش خاص طلای 24 عیار تزیین شده است.

هند دیگر سریع ترین رشد اقتصاد جهان را ندارد

به نقل از پایگاه خبری راشاتودی، گزارش صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که رشد اقتصادی هند در سال گذشته میلادی، در جایگاه دوم جهان یعنی بعد از چین قرار گرفته و عنوان سریع‌ترین کشور دارای رشد اقتصادی را از دست داده است؛ این صندوق اعلام کرده که آمارهای به دست آمده، نشان می دهند که رشد اقتصادی هند در سال گذشته میلادی، کمتر از چین بوده و در جایگاه دوم جهان قرار می گیرد. در همین حال، علت کاهش رشد اقتصادی هند به استقراض پول این کشور نسبت داده می شود که موجب بحران پول نقد در این کشور شده است.

پول‌هایی به ارزش چند سنت آمریکا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، عرضه اسکناس‌های جدید در کشور تورم‌زده ونزوئلا آغاز شده تا مردم این کشور، در داد و ستدهای خود برای جابجایی پول، با مشکل کمتری روبرو شوند. در همین حال، اسکناس های ۵۰۰، ۵۰۰۰ و ۲۰ هزار بولیواری این کشور روانه سبد پولی ونزوئلا شده؛ این در حالی است که قرار بود انتشار اسکناس های جدید در آخرین ماه سال گذشته میلادی انجام گیرد که به دلیل یکسری نگرانی ها و هرج و مرج، با تاخیر روبرو شد. همچنین «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرده که به دلیل اینکه اسکناس های ۱۰۰ بولیواری نیز توسط مافیا جمع آوری شده، خواهان خارج کردن آنها از سبد پولی این کشور است. به گزارش مهر، البته تا پیش از این، اسکناس های ۱۰۰ بولیواری به عنوان بزرگترین اسکناس ونزوئلا به حساب می آمد که اکنون ارزش آن، فقط چند سنت آمریکا است.  

راه دور زدن مالیاتی کارمندان بسته شد

معاون نظارت مالی و خزانه‌داری با اشاره به پرداخت مستقیم حقوق کارکنان از بانک مرکزی از ابتدای سال آینده می‌گوید از مزایای این روش این است که دیگر دستگاه‌های اجرایی نمی‌توانند علی رغم کسر مالیات و بیمه از حقوق افراد آن را به دستگاه‌های مربوطه نپردازند. سید رحمت الله اکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: در گذشته این مشکل وجود داشت که پرداخت حقوق کارمندان به صورت جدا جدا انجام می‌شد و در غیر سیستمی‌ها این امکان وجود داشت که مثلا اگر دستگاهی به ما مراجعه می‌کرد و ۱۰۰ واحد از ما تخصیص می‌گرفت، ۸۰ واحد آن را پرداخت و باقی را نگه می‌داشت که مثلا حق بیمه یا مالیات را علی‌رغم دریافت از خزانه و کسر از حقوق افراد پرداخت نکند، ولی در شرایط جدید پرداخت‌ها مستقیما از سوی خزانه انجام شده و امکان چنین اقداماتی برای دستگاه‌ها وجود ندارد. وی همچنین توضیح داد: این شیوه درباره کلیه دستگاه‌هایی که حقوق‌هایشان به صورت شخصی پرداخت می‌شود اعمال خواهد شد. البته یکسری دیگر از دستگاه‌ها هستند که حقوق آن‌ها را ما پرداخت نمی‌کنیم، مثلا حقوق افراد نظامی و انتظامی که حقوقشان به صورت شخصی پرداخت نمی‌شود. بلکه پروسه به این صورت طی می‌شود که پول حقوق‌ها به حساب ارتش واریز می‌شود و ارتش خود به حساب افراد واریز می‌کند. به جز این موارد تقریبا تا اوایل سال آینده حقوق هر کارمندی به نام شخص او مستقیم از بانک مرکزی به حساب بانکی اش واریز می‌شود.

نارنگی پاکستان هم وارد بازار میوه شد

سیدحسین مهاجران از توزیع نارنگی پاکستانی در بازار خبر داد و اظهار داشت: پیش از این، شاهد توزیع میوه‌هایی مانند  شبرنگ آفریقایی، انبه کنیا، شاه بلوط ترکیه و گلابی آمریکایی در بازار بودیم و از روز گذشته، نارنگی پاکستانی نیز به این میوه‌ها افزوده شده است. رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با مهر با بیان اینکه هم اکنون، میزان توزیع این میوه اندک است و عرضه آن هم خارج از میدان مرکزی میوه و تره‌بار انجام می‌شود، افزود: قیمت نارنگی پاکستانی در بازار حدود ۷ هزارتومان است؛ ضمن اینکه توزیع کنندگان این میوه، آن را تقریبا ۵ برابر گران‌تر از قیمت خریدشان عرضه می‌کنند.

بازار آهن قربانی رکود مسکن شد

محمد آزاد با اشاره به اینکه رکود مستمر بازار مسکن باعث شده تا بازار آهن با تعطیلی مغازه ها روبه رو شود، اظهار داشت: در طول 3 سال اخیر حدود 1400 واحد آهن فروشی تعطیل شده است. وی با بیان اینکه در بازار آهن شادآباد از 3 هزار 500 مغازه حدود 300 تا تعطیل کرده‌اند، افزود: در بازار آهن حاشیه آزادگان هم از 2 هزار و 700 مغازه تقریباٌ 200 مغازه تعطیل شده است. البته اکثر پاساژهای آهن فروشی خیابان پامنار هم تعطیل شده و  مغازه داران ترجیح می دهند به فروش محصولاتی غیر از آهن و میلگرد بپردازند. رئیس اتحادیه فروشندگان آهن در گفت‌وگو با تسنیم، تصریح کرد: فعالان بازار در این صنف انتظار زیادی برای رفع رکود کشیدید اما نه تنها گشایشی در بازار اتفاق نیافتد بلکه رکود شدیدتر هم شده است، در حالی که به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم و فروشندگان نیاز زیادی به نقدینگی دارند. آزاد اضافه کرد: قیمت آهن نسبت به هفته گذشته شاهد افزایش قیمتی نبود به نحوی که امروز هر کیلو تیرآهن با قیمت 1800 تومان، میلگرد 1620تومان و ورق 2100 تومان به فروش می رسد.

بی کیفیت های یک ستاره در بازار خودرو

بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از وضعیت کیفی خودروهای سواری تولیدی در آذر ماه امسال، مشخص شده که تعدادی مدل سواری و وانت در حال تولید در خودروسازان داخلی در پایین‌ترین سطوح کیفیت قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را دریافت کرده‌اند. این خودروها شامل MVM 550، لیفان X60، پژو 405 خراسان، پژو پارس، سمند تبریز، MVM 110s، تیبا 2، تیبا، سایپا X 131، سایپا X 132، سایپا X 111، وانت سایپا X 151، وانت مزدا تک کابین، وانت مزدا دو کابین، وانت نیسان دوگانه سوز و تک سوز و وانت آریسان هستند. بر اساس این گزارش، در آذرماه 1395 تعداد 90297 دستگاه خودرو تولید گردید که 99 درصد از حجم تولیدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد دیگر به خودروهای گروه سنگین اختصاص دارد. در مدل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی، این محصولات بسته به کیفیت خود یک تا پنج ستاره دریافت می‌کنند. یک ستاره پایین‌ترین سطح کیفی و پنج ستاره بالاترین سطح کیفی را نشان می‌دهد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳
پراید خودش ستاره ست!!! کجای کاری؟!!! همیشه درخشان در تصادفات جاده ای!!!
"زمانی می توان گفت تحریم‌ها برداشته شده که روابط بانکی تجار ایرانی با شرکت‌های خارجی به صورت روان انجام شود." این حرف درستیه. کسی که خودش در عمل مراودات تجاری داره میتونه لمس کنه تحریم بانکی هست یا نه. و گرنه با حرف که چیزی تغییر نمیکنه. هزار بار هم بگیم که تحریم ها از فلان تاریخ برداشته شد که فایده ای برای مردم نداره.
تا کی تولید خودروی بی کیفیت؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر