بازدید 23142
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش ۲۰ درصدی قدرت خرید مردم ایران» تا «صنفی که گرانی دلار خوش به حالشان شد»

این پیمانه موضوعاتی همچون پایان هفته بورس تهران، عقب نشینی قیمت سکه، کاهش اندک اونس طلا، نزدیکی به اوج قیمت پس از یک سال دوری، تلاش ونزوئلا برای ثبات قیمت نفت، قیمت‌ها در بازار گوشی موبایل افزایش یافت، پرتقال 2500 تومان گران شد، ظهور دلالی جدید در بازار خودرو، فسخ واگذاری بلوک ۵۰ درصدی مخابرات به کجا رسید و روسیه ۲۲ بویینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر می‌خرد، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۲۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 29 December 2016
از «کاهش ۲۰ درصدی قدرت خرید مردم ایران» تا «صنفی که گرانی دلار خوش به حالشان شد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون پایان هفته بورس تهران، عقب نشینی قیمت سکه، کاهش اندک اونس طلا در بازارهای جهانی، نزدیکی به اوج قیمت پس از یک سال دوری، تلاش ونزوئلا برای ثبات قیمت نفت، قیمت‌ها در بازار گوشی موبایل ۱۵درصد افزایش یافت، پرتقال 2500 تومان گران شد، ظهور دلالی جدید در بازار خودرو، فسخ واگذاری بلوک ۵۰ درصدی مخابرات به کجا رسید؟ و روسیه ۲۲ بویینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر می‌خرد، در بر دارد.


افت ۱۰۹ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بازده و قیمت نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه  8 دی ماه 95، با کاهش 109 واحدی روی رقم 79 هزار و 691 واحد متوقف شد. شاخص کل‌هم‌وزن اما با کاهش 35 واحدی عدد 15 هزار و 699 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 226 واحدی روی عدد 87 هزار و 802 واحد ایستاد. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 91 واحدی به عدد 56 هزار و697 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 149 واحدی عدد 168 هزار و 863 واحد را به نمایش گذاشت.همچنین شاخص کل فرابوررس (آیفکس) با افزایش 8 واحدی به عدد 865 واحد رسید. به گزارش فارس، بازار سهام، بازاری متعادل و توام با افزایش عرضه سهام در مقابل تقاضا به ویژه از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی بود که نقد کردن برخی بازدهی‌ها را تا زمان ارزیابی بازارهای جهانی به ویژه بازار نفت در هفته آینده را ترجیح می‌داد.

عقب نشینی قیمت سکه

در پایان معاملات روز چهارشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 10 هزار تومانی به رقم 1 میلیون و 170 هزار تومان رسید و هر سکه تمام بهار آزادی نیز با کاهش 19 هزار و 300 تومان به قیمت 1 میلیون و 196 هزار و 700 تومان فروخته شد. همچنین هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی به ترتیب با قیمت های 631 و 339 هزار تومان فروخته شد.

کاهش اندک اونس طلا در بازارهای جهانی

در پایان معاملات روز چهارشنبه، هر اونس طلا با کاهش یک سنت به رقم 1139 دلار و 7 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با کاهش 2 سنت به قیمت 16 دلار و 2 سنت فروخته شد. جیانگ شو، تحلیلگر ارشد گروه شاندونگ گلد گفت: «در حال حاضر، ما دلایل بنیادی قوی بیشتری برای کاهش قیمت طلا در بازار نمی‌بینیم. به هر حال، پس نشست فدرال رزرو در ماه دسامبر، باید برخی تغییر قیمتی صورت بگیرد.» «از آنجایی که چند روز کاری تا پایان سال مانده است، ما فکر می‌کنیم که برگشت قیمتی خیلی قوی نباشد.»

نزدیکی به اوج قیمت پس از یک سال دوری

روز چهارشنبه قیمت نفت برنت به بشکه ای 56 دلار رسید، که می توان گفت زیاد با اوج خود از اواسط سال 2015 فاصله ندارد. در 12 دسامبر 2015 قیمت نفت به بشکه ای 57.89 دلار رسیده بود که بالاترین قیمت پس از جولای 2015 است. قیمت نفت آمریکا نیز فاصلۀ چندانی با اوج خود در 12 دسامبر 2015 ندارد. در آن روز هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت 54.51 دلار فروخته می شد. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل با 36 سنت افزایش 56.45 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 27 سنت افزایش، بشکه‌ای 54.17 دلار صورت گرفت.

تلاش ونزوئلا برای ثبات قیمت نفت

ونزوئلا روز سه شنبه اعلام کرد، مطابق قرارداد صورت گرفته  برای کاهش تولید نفت، در سال جدید روزانه 95 هزار بشکه از تولید نفت خود می کاهد. قرار است برای تقویت قیمت نفت، با آغاز سال جدید میلادی، اعضای اوپک به طور میانگین روزانه 1.2 میلیون بشکه نفت از تولید خود بکاهند. همچنین تولید کنندگان غیر عضو اوپک نیز از اولین روز سال 2017، در مجموع تولیدشان را روزانه 558.000 بشکه کاهش خواهند داد. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، مطابق آمار های وزارت انرژی ونزوئلا، به عنوان یکی از کشور هایی که با سقوط نفت از اواسط سال 2014 بیتشرین لطمه اقتصادی را متحمل شده، در حال حاضر بیش از 2.4 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند.

قدرت خرید مردم ایران ۲۰ درصد کاهش یافت

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت، ارزش پول ایران به کمترین میزان در تاریخ این کشور رسیده و قدرت خرید مردم ۲۰ درصد کاهش یافته است. به نقل از مهر، در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: این هفته پول ملی ایران به ۴۱۶۰۰ تومان در برابر یک دلار سقوط کرد که کمترین میزان در تاریخ این کشور است. بر اساس این گزارش در حالی که کاهش ارزش پول ایران می‌تواند تا حدودی صادرات این کشور را در بازارهای جهانی جذاب‌تر کند اما از سوی دیگر مفهوم این افت ارزش این است که پس‌انداز مردم هم کم ارزش می‌شود. در این راستا نگرانی‌ها درباره اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا دونالد ترامپ با مسأله هسته‌ای ایران چگونه برخورد خواهد کرد نیز نگرانی‌هایی را برای پول ملی این کشور ایجاد کرده است. یک فردی که ساکن تهران است به خبرنگار آسوشیتدپرس گفت: مطمئناً کاهش ارزش پول ایران تأثیر منفی بر نحوه زندگی مردم خواهد داشت. چرا که بسیاری از کالاهای خارجی را ایران وارد می‌کند و بسیاری از مایحتاج مردم وارداتی است و این مسأله حتی تأثیر روانی هم بر مردم می‌گذارد. گزارش آسوشیتدپرس حاکی است طی ۱۰ سال ارزش پول ایران از ۹۲۰ تومان در برابر یک دلار به ۴۱۶۰ تومان کاهش یافته که این حدود ۴۵۰ درصد افت ارزش است. بخش زیاد این کاهش ارزش در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد، زمانی که آمریکا به خاطر مسائل هسته‌ای بانک‌های جهانی را از همکاری با ایران ممنوع کرد و اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی را علیه این کشور اعمال کردند.  

از «کاهش ۲۰ درصدی قدرت خرید مردم ایران» تا «صنفی که گرانی دلار خوش به حالشان شد»


گوشت گوسفندی بازهم گران شد

در حالی که در چند هفته اخیر شاهد افزایش قیمت 5 تا 6 هزار تومانی قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی بوده‌ایم، گزارش میدانی میزان از مغازه‌های سطح شهر حکایت از آن دارد که در یک تا دو هفته اخیر قیمت دام زنده به شدت افزایش پیدا کرده و از 15 به 18 هزار تومان افزایش یافته که این به طبع قیمت گوشت را بالا برده و قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی به 40 هزار تومان رسیده است.

قیمت‌ها در بازار گوشی موبایل ۱۵درصد افزایش یافت

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی از افزایش بیش از 10 درصدی قیمت‌ها در بازار موبایل در نتیجه افزایش اخیر نرخ ارز از حدود یک ماه پیش خبر داد. غلامحسین کریمی اظهار داشت: در حالی که در هفته‌های اخیر نرخ ارز حدود 10 درصد افزایش یافته اما متاسفانه افزایش قیمت‌ها در بازار موبایل بیش از افزایش نرخ ارز و حدود 15 درصد بوده است. به گزارش فارس، وی توضیح داد: افزایش نرخ‌ ارز همواره زمینه افزایش قیمت در بازارها را فراهم می‌کند و به ویژه در بازارهایی که تأثیر مستقیمی از نرخ ارز می‌پذیرند، تغییرات قیمت محسوس‌تر است.

پرتقال 2500 تومان گران شد

سیدحسین مهاجران از افزایش قیمت پرتقال ناول جنوب در بازار خبر داد و اظهارداشت: طی دو روز اخیر قیمت پرتقال ناول کیلویی ۲۵۰۰ تومان افزایش یافته و از ۶۰۰۰ تومان به ۸۵۰۰ تومان رسیده است. وی با بیان اینکه پرتقال ناول، تنها پرتقال مجلسی موجود در بازار است که فصل آن رو به اتمام است ، ادامه داد: قیمت پرتقال شمال نیز از ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است. به گزارش مهر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی اضافه کرد: تنها نارنگی موجود در بازار نیز درحال حاضر نارنگی بندری است که قیمت آن ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ نوع سایز کوچک آن هم ۶ هزارتومان است.

ظهور دلالی جدید در بازار خودرو

در جدیدترین روش خودروسازان برای جذب نقدینگی، به سراغ نمایندگی‌های خود رفته و با در نظر گرفتن یک سری مشوق‌ها، از نمایندگی‌های مربوطه نقدینگی جذب می‌کنند.بر این اساس، خودروسازان از نمایندگی‌ها می‌خواهند که در اعداد و ارقام بسیار بالا اقدام به خرید خودرو کنند، نمایندگی‌ها نیز در مقابل خودروهای دریافتی را مطابق با میل و روش موردنظر خود به‌فروش می‌رسانند.به‌عبارت بهتر، طبق این معامله، نمایندگی‌ها اقدام به خرید محصول از خودروسازان در رقم‌های بسیار بالا (مثلا دویا سه میلیارد تومان) کرده و محصولات دریافتی را با سلیقه خود و خارج از سیستم فروش خودروسازان، به مشتریان واگذار می‌کنند.با این حساب، نمایندگی‌ها این حق را پیدا می‌کنند که خودروهای دریافتی را با مدت زمان تحویل کوتاه و بسیار فوری ولی با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند.این اقدام خودروسازان و نمایندگی‌ها اما سبب نارضایتی مشتریان شده و شکایات بسیاری را روانه وزارت صنعت، معدن و تجارت کرده، زیرا این بده‌بستان خودروسازان و نمایندگی سبب بروز دلالی در بازار شده است. به گزارش دنیای اقتصاد، جنس این دلالی البته با دلالی مرسوم در بازار خودرو متفاوت بوده و به جای آنکه افراد عادی دست به واسطه‌گری بزنند، نمایندگی‌ها این اقدام را انجام داده‌اند.

فسخ واگذاری بلوک ۵۰ درصدی مخابرات به کجا رسید؟

در اواخر هفته گذشته برای رسیدگی به درخواست کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مبنی بر توقف فسخ قرارداد واگذاری بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهمِ مخابرات ایران به این کنسرسیوم، هیئت داوری تشکیل شد ولی هنوز رایِ آن مشخص نشده است. میرعلی اشرف عبدلله پوری حسینی در پاسخ به این پرسشِ ایسنا که آیا رأی هیأت داوری در موضوع فسخ واگذاری بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین مشخص شده است، گفت: تا به امروز چیزی به ما ابلاغ نشده است. معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه در جلسه هیات داوری چه صحبت هایی رد و بدل شده است، گفت: من از  صحبت ها کاملا اطلاع دارم ولی نیازی به انعکاس آن ها نیست. اگر هیات داوری به جمع بندی برسد و رای ای صادر شود حتما به طرفین ابلاغ می کنند. در روزهای گذشته شرکت توسعه اعتماد مبین دادخواستی داده که عملیات اجرایی فسخ قرارداد واگذاری بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات به این شرکت موقتا متوقف شود که در این مورد هیات داوری تشکیل شده است.

روسیه ۲۲ بویینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر می‌خرد

گروه هواپیمایی آیروفلوت روسیه ۲۲ فروند هواپیمای ۷۸۷ دریم لاینر از کمپانی بویینگ خریداری می کند. به گزارش ایسنا از روسبالت، این هواپیماها قرار است در اختیار شرکت «آویا کاپیتال» از زیرمجموعه های آیروفلوت قرار گیرد که برنامه ریزی شده طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ میلادی وارد ناوگان هوایی روسیه شود. بر اساس قرارداد بویینگ با آیروفلوت، روسیه باید مبلغ ۴۳.۸ میلیون دلار به عنوان پیش پرداخت ساخت این هواپیماها به این کمپانی امریکایی پرداخت کند. بویینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر، هواپیمایی مسافربری دوموتوره و پهن‌پیکر است که قابلیت حمل مسافر تا ۳۳۰ نفر را دارد و از سال ۲۰۰۹ میلادی نخستین پرواز آن انجام شده است.

صنفی که گرانی دلار خوش به حالشان شد

گرچه در محافل مختلف افزایش نرخ دلار چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد اما رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف می‌گوید اگر قیمت دلار روند افزایشی خود را حفظ کند به نفع صنعت فرش خواهد بود، چراکه درآمدزایی این بخش را بیشتر می‌کند. سید مجتبی عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت بازار ارز گفت: حدود یک ماه از افزایش نرخ دلار می‌گذرد که اتفاقا اگر این افزایش ادامه پیدا کند می‌تواند به نفع صنعت فرش دستباف ایرانی باشد، چرا که اگر تا دیروز یک فرش قیمتی معادل هزار دلار قیمت داشت آورده‌ای سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نصیب می‌کرد در حالیکه امروز این آورده به چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌رسد. رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستبافت ادامه داد: گرچه موقتی بودن سود حاصل از افزایش نرخ دلار واضح است اما به هر حال می‌تواند فرصتی را برای کسب درآمد بیشتر برای فعالان فرش دستباف ایجاد کند. عراقچی با بیان اینکه هزینه‌ها برای تولید رقابتی فرش در ایران بالاست، گفت: ۸۰ درصد قیمت فرش دستباف، مزد کارگران است که با توجه به بالا رفتن تورم در کشور به اضافه مقداری که هر ساله دولت بر حقوق کارگران می‌افزاید مرتبا از شرایط رقابتی بازارهای جهانی فاصله می‌گیریم و چندان رمقی برای رقابت با رقبایی چون هند، چین و افغانستان بر جای نمی‌ماند.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۱۴
آقای عراقچی، همانطور که گفتید "۸۰ درصد قیمت فرش دستباف، مزد کارگران است"، امیدوارم این گرانی باعث شود حق و حقوق کارگر زحمت کش را هم زیاد کند، نه اینکه فقط سودش باشه برای اون تاجری که فقط دنبال فلان درصد سود هست!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
البته تورم همچنان کاهش می یابد !!!!!!!!!!!!!!!!!!
چقدر این عکس داخل متن، حرفها داره واسه گفتن. عجب...!!!
چه کنیم زیر بار تورم له شدیم
موفق باشید
من فقط اینو میدونم که هر اتفاقی بیوفته ما کارمند ها فقیر تر میشیم هر سال قدرت خریدمون داره میاد پایین 30 در صد تورم 12 در صد افزایش حقوق یعنی هرسال نزدیک بیست درصد فقیرتر میشیم
بسیار تحلیل مسخره ای.قیمت فرش به ریال گرون میشه در عوض ارزش پول پایین میاد و صد تا چیز دیگه گرون میشه.اقتصاد ما شبیه کشور چین نیست که کاهش ارزش پول به سودمان باشد.ارزش پول پایین بیاد متضرر میشیم.
اینا رو ول کن.
فقط کاهش تورم "نقطه به نقطه" رو عشق است !!!
20 درصد نه 2000 درصد قدرت خرید مردم طی 8 سال کم شده
بای بای روحانی
پاسخ ها
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۹
حیف از اون رای که بهش دادم
.....
خداروشکر من دوره قبل به روحانی رای ندادم ....
دلار را که در نظر بگیرید ، قدرت خرید مردم ایران یک چهارم شده
بله جناب آقای دکتر روحانی ۱۰۰ روزه اقتصاد رو درست کردند و طبق وعده ای که داده بودند کاری کردند که مردم به ۴۰ تومان یارانه نیازی نداشته باشند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل