بازدید 14051
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «عقبگرد بزرگ در تعیین تعرفه‌های گاز» تا «سود 85 درصدی دولت از واردات هر خودرو»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد بی جان شاخص‌های بورس، واکنش به باج‌خواهی ترکمنستان، کاهش قیمت سکه، رشد اونس جهانی طلا، بی میلی «بی‌پی» برای ورود به صنعت نفت ایران، سرانجام سکه‌های قدیمی یک پوندی، سبقت هند در رشد اقتصادی از چین، چشم انداز رشد اقتصادی 2017، ادعای جالب لبنیاتی‌ها برای گرانی کره و واردات خودرو مکروه است، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 04 January 2017
از «عقبگرد بزرگ در تعیین تعرفه‌های گاز» تا «سود 85 درصدی دولت از قبال واردات هر خودرو»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون، رشد بی جان شاخص‌های بورس، واکنش به باج‌خواهی ترکمنستان، کاهش قیمت سکه، رشد اونس جهانی طلا، بی میلی "بی‌پی" برای ورود به صنعت نفت ایران، سرانجام سکه‌های قدیمی یک پوندی، سبقت هند در رشد اقتصادی از چین، چشم انداز رشد اقتصادی 2017، ادعای جالب لبنیاتی‌ها برای گرانی کره و واردات خودرو مکروه است، در بر دارد.


رشد بی جان شاخص‌های بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 14 دی 95،‌ با افزایش 14 واحدی روی رقم 78 هزار و 983 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 62 واحدی عدد 15 هزار و 470 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 82 واحدی به عدد 86 هزار و 710 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 44 واحدی به رقم 56 هزار و 28 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 160 واحد کاهش به عدد 168 هزار و 295 واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش یک واحدی عدد 851 واحد را تجربه کرد. به گزارش فارس،‌ بازار سهام شاهد معاملاتی کم رمق و با حجم معاملات ناامیدکننده مواجه بود؛ با این همه آنچه که تعجب همگان را در پی داشت، اینکه با وجود روند نزولی قیمت سهام در کلیت معاملات اما شاخص کل بازار با چراغ سبز حقوقی‌ها زیر سایه معاملات کد به کد و درون گروهی مواجه شد.

عقبگرد بزرگ در تعیین تعرفه‌های گاز

با انتشار قبوض گاز دورۀ مهر و آبان سال جاری، مشترکین خانگی با عبارت خاصی بر روی قبوض خود مواجه شدند: «مشتری گرامی با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95 تعرفه فروش گازبهای خانگی از 1395/07/03 تا 1395/08/30 براساس نرخ مصوب 1500 ریال به ازای هر متر مکعب گاز محاسبه می‌گردد». آن طور که خبرگزاری فارس گزارش داده است: این بدان معناست که در 8 ماهۀ گرم سال، نظام پلکانی ملغی شده و هزینۀ گاز برای تمامی مشترکین با قیمت ثابت 150 تومان بر مترمکعب محاسبه می‌شود. برخی از مشترکین نیز با مقایسۀ قبض پاییزی خود با سال قبل، متوجه شده‌اند که با لغو نظام پلکانی در ماه‌های مهر و آبان، هزینۀ گاز مصرفی آن‌ها نسبت به زمانی که قیمت‌ها پلکانی بود، 1.5 برابر شده است. این در حالی است که دولت هیچ اطلاع‌رسانی درباره این موضوع انجام نداد و سبب اعتراض مشترکین شده است. بر اساس این گزارش، پیش از این بر اساس مدل پلکانی، تعرفه‌گذاری گاز در کل سال، تعرفۀ مصارف پلۀ اول در فصل گرم، معادل 108 تومان بود این تعرفه متناسب با افزایش مصرف، به 483 تومان در بالاترین پلۀ گاز می‌رسید. درنتیجه، وضع قیمت یکسان 150 تومانی برای همۀ مردم، سبب خواهد شد هزینۀ گاز برای مشترکین پرمصرف «کاهش» یابد و برای مشترکین کم‌مصرف «افزایش» یابد که به‌وضوح تصمیمی غیرخردمندانه و ناعادلانه است.

پاسخ مثبتی به باج‌خواهی ترکمنستان نمی دهیم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ترکمنستان به بهانه یک خواسته غیرواقعی گاز را قطع کرد و حاضر نیستیم شأن ایران را زیر سؤال ببریم و پاسخ مثبتی به باج خواهی آن ها نمی دهیم. اسدالله قره خانی در گفتگو با مهر، اظهار کرد: یک قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و ترکمنستان در مورد خرید گاز به امضاء رسیده که ۲۰ سال آن گذشته و پنج سال آن باقی‌مانده است. وی یادآور شد: در سال ۱۳۸۶ با ورود سامانه سرد بارشی و سرمای بسیار شدید و بالا رفتن مصرف گاز در ایران، ترکمنستان از این وضعیت سوءاستفاده کرد و با قطع گاز مردم ما به‌ویژه شمال کشور را در مضیقه گذاشت. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: آن زمان ترکمنستان برخلاف قرارداد تقاضاهایی داشت و در آن موفق شد.

کاهش قیمت سکه تمام بهار آزادی

در پایان معاملات روز سه شنبه، هر سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر به قیمت 1 میلیون و 127 هزار تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 8 هزار و 600 تومان به رقم 1 میلیون و 148 هزار و 900 تومان رسید. هر نیم سکه بهار آزادی بدون تغییر به قیمت 605 هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی با افزایش 2 هزار تومان به قیمت 321 هزار تومان فروخته شدند.

رشد اونس جهانی طلا

در ساعات پایانی روز سه شنبه، در بازار جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا با افزایش 8 دلار و 7 سنت به قیمت 1160 دلار و 6 سنت معامله شد و همچنین هر اونس نقره با 42 سنت افزایش به رقم 16 دلار و 4 سنت رسید. سان گلوبال اینوستمنت در یادداشتی اعلام کرد: «در پی افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر، به همراه دیدگاه افزایشی اقتصاد آمریکا و چشم‌انداز 3 افزایش دیگر در نرخ بهره آمریکا در سال 2017، طلا همچنان ضعیف می‌ماند.»

رکورد قیمت در اولین روز معاملاتی سال 2017

قیمت نفت در روز سه شنبه، اولین روز معاملاتی سال 2017، به خاطر امیدواری به کاهش عرضه و ایجاد تعادل در بازار که در پی توافق تولیدکنندگان عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادر کنندۀ نفت برای کاهش تولید به وجود آمده است، به بالاترین میزان در ۱۸ ماه گذشته رسید. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل 1.55 سنت افزایش داشت و این نفت در بازار بشکه ای 58.37 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با1.52 سنت افزایش، بشکه‌ای 55.24 دلار صورت گرفت. بازار آتی نفت روز دوشنبه به خاطر تعطیلات عمومی سال نو تعطیل بود.

بی میلی "بی‌پی" برای ورود به صنعت نفت ایران

به نقل از فایننشال تایمز، شرکت بی پی از اولین موج موافقتنامه های توسعه میادین نفتی و گازی در ایران پس از لغو تحریم ها کنار کشیده و عرصه را به دو رقیب اروپایی خود یعنی رویال داچ شل و توتال واگذار کرده است. به گفته منابع آگاه، شرکت بی پی برای مشارکت در مناقصه های مربوط به طرح های اکتشاف و تولید نفت در ایران درخواست نداده و طرحی فوری برای انعقاد قراردادهایی مشابه قراردادهایی که شل و توتال با ایان منعقد کرده اند ندارد. این منابع گفتند، دلیل اصلی این تصمیم تجاری است. «مسأله این است که در کجا سرمایه گذاری بهترین بازگشت را دارد و بی پی فرصت های جذاب فراوانی در نقاط دیگر جهان دارد.» به گزارش تسنیم، بی پی، که ریشه تأسیس آن به شرکت نفت ایران و انگلیس برمی گردد و اولین شرکتی بوده که در سال 1908 در ایران به اکتشاف نفت پرداخته، در آستانه روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در آمریکا رویکردی محتاطانه تر اتخاذ کرده است. 

سکه‌های قدیمی یک پوندی فاقد اعتبار می‌شوند
 
به نقل از پایگاه خبری «بیزینس اینسایدر»، «دیوید گوک»، وزیر خزانه‌داری انگلیس اعلام کرد که تا بیست و هشتم مارس سال جاری میلادی، سکه‌های جدید ۱۲ ضلعی یک پوندی وارد سبد پولی انگلیس می‌شود و این به معنی فاقد اعتبار شدن سکه‌های موجود یک پوندی تا پانزدهم اکتبر سال جاری میلادی خواهد بود. در همین حال دولت انگلیس برآورد کرد که در حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوند، معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارزش سکه‌هایی است که در قلک‌های منازل ذخیره شده و از این مقدار، یک سوم آن معادل  ۴۳۳ میلیون پوند سهم سکه یک پوندی است. البته این مقدار سکه باید تا قبل از ضرب‌الاجل تعیین‌شده، خرج یا اینکه به بانک‌ها تحویل داده شوند. به گزارش مهر، «دیوید گوک» تصریح کرد، پیام ما به مردم شفاف است و اگر شخصی سکه یک پوندی گرد در منزل یا کیف پول خود دارد، می‌بایستی تا قبل از پانزدهم اکتبر آن را خرج یا اینکه به بانک تحویل دهد.

هند در رشد اقتصادی از چین سبقت گرفت

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، طبق گزارش سال 2016 سازمان ملل که در آن، آخر هر سال وضعیت اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسيه مورد بررسی قرار می گیرد، پیش بینی شده است که اقتصاد هند در هر دو سال 2016-2017 و 2017-2018 نرخ رشد 7.6 درصدی اش را حفظ خواهد کرد. در این گزارش، رشد اقتصادی برای چین 6.4 درصد پیش بینی شده است که پایین تر از رقم 6.5-6.7 است که پکن انتظارش را داشت.

چشم انداز رشد اقتصادی 2017

مطابق نظرسنجی که رویترز در ماه دسامبر از اقتصاددانان در سراسر جهان به عمل آورد، به نظر می رسد چشم انداز اقتصادی امسال شبیه به سال 2016، پر تلاطم و غیر شفاف است. نتیجه این نظرسنجی این است که با وجود خوش بینی سرمایه گذاران نسبت به اقتصاد جهان، ممکن است رشد اقتصادی چشمگیری را شاهد نباشیم. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، بسیاری از کارشناسان در این نظرسنجی گفته اند که رکود تجارت جهانی، با وجود بهبود اندکِ بحران مالی که نزدیک به یک دهه پیش آغاز شده، می تواند بدتر شود.

ادعای جالب لبنیاتی‌ها برای گرانی کره

در حالی که بر اساس قانون، هر گونه تغییر قیمت در محصولات اساسی اولویت یک، باید با مصوبه ستاد تنظیم بازار و مجوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان باشد و رئیس این سازمان از تخلف لبنیاتی‌ها برای گرانی کره و بازگرداندن نرخ‌های این محصول به قیمت قبل خبر داده است، دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد که "آنها نمی‌دانستند کره به گروه کالاهای اساسی اولویت اول بازگشته و تعیین قیمت آن با دولت است و نمی‌توانند کره‌های گران شده را که ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به نوع ۱۰۰ گرمی آن اضافه شده از بازار مصرف جمع‌آوری کنند.

واردات خودرو مکروه است/دولت از قبال واردات هر خودرو 85 درصد سود می کند/باید به واردات خودروساز رو بیاوریم

در شب گذشته، برنامه تیتر امشب شبکه خبر، به موضوع واردات خودروهای خارجی پرداخت. نجفی منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در این برنامه گفت: واردات خودرو در این لحظه مکروه است زیرا کشور نیازمند رشد اقتصادی و اشتغال است که این دو امر با واردات خودرو ممکن نیست، ما باید خودروساز را وارد کنیم، چین و هند بهترین خودروهای روز دنیا را سوار می شوند زیرا بهترین نمایندگانی خودروسازان در خود این کشورها، خودرو تولید می کنند. وی گفت: به اعتقاد بنده شرکتی مثل رنو که در ایران مشغول به کار شده است بهتر است واردات خودرو را هم زیر نظر خودش صورت بگیرد، حال اگر واردکننده وصل به شرکت مادر نباشد نمی تواند خدمات قابل قبولی به مصرف کنندگان ارائه دهد.
 
احتشام زاده رئیس انجمن واردکنندگان خودرو دیگر مهمان برنامه گفت: نمایندگان رسمی علاقه مند هستند تا با شرکت مادر در ارتباط باشند، تصمیم گیری در فضای مجازی به ما کمکی نمی کند، در چندسال گذشته نمایندگانی که به صورت مجازی با شرکت مادر در ارتباط بودند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند، ما در حال حاضر در موضع مذاکره هستیم، حجم واردات خودرو در کشور 4 درصد است، خودروسازان خارجی سهم 99 درصدی خود را در جهان با سهم نیم درصدی ایران به خطر نمی اندازد. او گفت: عدم تحلیل مناسب باعث می شود که تصور کنیم واردات خودرو اشتباه است، مهمترین کالاهایی که وارد شده اند مربوط به قطعات خودرو بوده، قیمت خودروهایی که در کشور وارد می شود تفاوت چندانی با خودروهای واراداتی ندارد. دولت ما از قبال واردات هر خودرو 85 درصد سود می کند، ما نیازمند وارادات هستیم، تقاضا لزوما کمی نیستی بلکه کیفی مدنظر است. او افزود: من خواهش می کنم خودمان را با چین و هند مقایسه نکنیم، زیرا فضای بی ثبات قوانین، میزان ارتباطات با کشورهای دیگر و جمعیت کشور با این کشورها قابل مقایسه نیست، لذا اگر کشورهایی حاضر به سرمایه گذاری در کشور ما شده اند به معنای تقاضای تمامی خودروسازان جهان برای سرمایه گزاری در ایران نیست.
 
علی علی آبادی مدیر کل مقررات صادرات و واردات در ارتباط تلفنی با برنامه گفت: در شرایط کنونی کشور تصمیم هیأت وزیران بر اساس حفظ حقوق مصرف کنندگان بوده است، در سال 93، 120 هزار خودرو وارد  کشور شده، ما باید به واردات خودروساز رو بیاوریم. وی همچنین گفت: برخی از سایت ها اعلام کرده اند که واردات خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف شده که صحیح نیست و وقفه چندساعتی در این زمینه به دلیل به روز رسانی سیستم بوده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۶
اخر در کجای دنیا سود 85 درصدی دارند؟
,واردات خودرو مکروه نه بلکه حرام است.چون از راه های مستقیم رسیدن به خدا ماشین های ایرانی است نه ماشین های خارجی.که این لکنته ها را به قیمت ماشین های خارجی به مردم قالب می کنند.
با این قوانینی که داریم حودرو ساز که هیچ، اسباب بازی ساز هم نمیشه وارد کرد!
روز اول به اسم حمایت از تولید داخل از طرف میخوان که با این دو مثلا مونتاژ خانه شریک بشن! یعنی همون اول باید باج سبیل بدن! خوب نمیان کیفیت و اسم شرکتشون رو فدای این دو مونتاژ خونه ای کنند که بعد از نیم قرن هنوز مونتاژ میکنند!
درتمام دنیا دولت هابرای نوسازی ناوگان حمل ونقل یارانه میدهندولی درکشورما ۸۵ درصدسودمیبرند اخه اگر اینطوری نکنندکسی ازخودروسازان ایران که هم قاتل محیط زیست وقاتل۲۵۰۰۰ انسان درهرسال است خودرونمی خرند دولت کل ملت رافدای منافع قلیل جامعه میکنداگرماشین استانداردبیاد هواسالم میشود به ازای هر۱۰ لیتربنزین ۳ لیترصرفه جویی میشودمیدانید که درده سالدیگه بااین هوای الوده چقدبایدبرای درمان هزینه خواهدشدوسرمایه انسانی هدرخواهدشد
مگر در خود آمریکا یا ژاپن یا کره خودروهای دیگر وارد نمیشوند؟
مگر میشود یک عمر نزدیک ۳۸ سال با اینکه میخواهیم تولید کننده خودرو بشویم خون مردم را تو شیشه کنیم و هر چهار چرخی که سالانه ۲۴ هزار کشته میدهد را دست مردم بدهیم
پلیس آمار بدهد چند درصد از کشته ها داخل بنز و ب ام و و تویوتا و پورشه لکسوس بوده اند؟
شما نمیگفتی هم همه میدونن چه سود کلانی حتی بیش از 100درصد بابت هر لکگ یا همان خودرو چینی توو جیب وارد کنندگان میره کاش ماشین خارجی مانند تویوتا مزدا پژو و ... با حداقل گمرکی وارد میشد تا این لگن های چینی مردم سوار نشوند . بد بختی اینجاست که اکثر این چینی سوارها فکر میکنند واقعا ماشین خارجی سوار شدند!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان