بازدید 13665
پیمانه اقتصادی؛

از «سیگنال جدید ترامپ به بازار نفت» تا «سهم هر نفر از یارانه تاکنون چند میلیون تومان شده است؟»

این پیمانه موضوعاتی همچون قیمت نفت در ۲۰۱۷، ارزش قرارداد ایرباس با ایران، اردوغان با سقوط « لیر » چه می‌کند؟، واردات ۹۰۰ هزار دلاری طلا از هند، واردات غیرقانونی برنج به ایران تایید شد، برخورد تعزیراتی با افزایش قیمت کره، ارزش دلار به بیشترین رقم در ۱۴سال اخیر رسید و سرمایه گذاری چینی ها در بازار بورس پاکستان، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۰۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 24 December 2016
از «سیگنال جدید ترامپ به بازار نفت» تا «سهم هر نفر از یارانه تاکنون چند میلیون تومان شده است؟»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون قیمت نفت در ۲۰۱۷، ارزش قرارداد ایرباس با ایران، اردوغان با سقوط «لیر» چه می‌کند؟، واردات ۹۰۰ هزار دلاری طلا از هند، واردات غیرقانونی برنج به ایران تایید شد، برخورد تعزیراتی با افزایش قیمت کره، ارزش دلار به بیشترین رقم در ۱۴سال اخیر رسید و سرمایه گذاری چینی ها در بازار بورس پاکستان، در بر دارد.


سیگنال جدید ترامپ به بازار نفت

بازار نفت با به پایان رسیدن تعطیلات کریسمس با دو تغییر بزرگ روبرو خواهد شد که این تغییر و تحولات می‌تواند منجر به نوسان‌ قیمت نفت خام و صعودی شدن بیشتر، بهای طلای سیاه از سطوح فعلی شود. بر این اساس، از ابتدای ژانویه ۲۰۱۷ میلادی در گام نخست با اجرایی‌شدن توافق کشورهای بزرگ عضو اوپک و غیر اوپک قرار است حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه نفت خام از چرخه عرضه و تقاضا در بازار نفت حذف شود که در صورت پایبندی کشورها به این توافق، قطعا روند بهای طلای سیاه را با افزایش بیشتری همراه خواهد کرد. به گزارش مهر، کاهش تولید نفت کشورهای بزرگ تولیدکننده، مهمترین اتفاق بازار نفت پس از کریسمس نخواهد بود و تا چند روز آینده، «دونالد ترامپ» به عنوان چهل و پنجمین رئیسجمهور آمریکا فعالیت‌های خود را در کاخ سفید آغاز می‌کند؛ این در حالی است که بازگشت دوباره جمهوری‌خواهان می‌تواند تحولات دیگری را در سطح بازار جهانی نفت رقم بزند. ترامپ در طول دوران فعالیت‌های انتخاباتی، بارها تاکید کرده بود که در صورت راهیابی به کاخ سفید زمینه استقلال نفتی آمریکا را با توسعه صنعت نفت و گاز این کشور رقم خواهد زد که قطعا افزایش فعالیت‌های نفتی با محوریت افزایش تولید نفت از ذخایر شیل اویل، می‌تواند خبر خوبی برای تعدادی از تولیدکنندگان و البته اتفاق ناگواری برای تعدادی دیگر از بازیگران بازار جهانی نفت باشد.

قیمت نفت در ۲۰۱۷ به چه رقمی می‌رسد؟

مؤسسه وود مکنزی پیش بینی کرده که در صورت رسیدن قیمت نفت به بالای 55 دلار در سال آینده میلادی،  برای اولین بار پس از چند سال صنعت نفت و گاز  شاهد ورود سرمایه گذاری ها به این صنعت باشد و سال 2017 سال ثبات و فرصت برای این بخش باشد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود که در ماه دسامبر منتشر کرده پیش بینی کرده که قیمت متوسط نفت برنت و نفت خام آمریکا در سال 2017 به 51 دلار و 66 سنت و 50 دلار و 66 سنت برسد. بانک آمریکا مریل لینچ یکی از خوشبینانه ترین پیش بینی ها را در میان بانک های سرمایه گذاری انجام داده و گفته که قیمت نفت خام آمریکا و نفت برنت در سال 2017 به 59 و 61 دلار در هر بشکه خواهد رسید. مریل لینچ در پیش بینی های خود بازگشت نفت شیل آمریکا به بازار را نیز ملاک قرار داده است.

قیمت نفت به زیر 55 دلار رسید

روز جمعه با بالا رفتن ارزش دلار و گسترش تولید نفت لیبی که خطری برای توافق تولیدکنندگان عضو و غیر عضو اوپک  محسوب می شود، قیمت نفت به زیر 55 دلار کاهش یافت. به خاطر توافق کشور های عضو و غیر عضو سازمان کشور های صادرکنندۀ نفت (اوپک) برای کاهش تولید به میزان تقریبی 1.8 میلیون بشکه در روز، قیمت  نفت خام هنوز هم در حدود بالاترین قیمت خود از اواسط 2015 معامله می شود. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل با 54  سنت کاهش 54.51 دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 51  سنت کاهش، بشکه ای 52.44 دلار صورت گرفت.

ارزش قرارداد ایرباس با ایران چند میلیارد دلار است؟

به نوشته رویترز، بر اساس قیمت‌های شرکت ایرباس، چنین قراردادی 18 تا 20 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت اما انتظار می‌رود که ایران تخفیف‌های زیادی از این شرکت دریافت کرده باشد. مدیرعامل ایران ایر پیش از این گفته بود که ارزش این قرارداد بیش از 10 میلیارد دلار نیست. بر اساس این قرارداد، قرار است از ابتدای 2017 به بعد، به تدریج 46 فروند ایرباس 320، 38 فروند ایرباس 330 و 16 فروند ایرباس 350 XWB به ایران تحویل داده شود.

اردوغان با سقوط «لیر» چه می کند؟

دویچله وله در تحلیلی از اوضاع اقتصادی ترکیه و سقوط ارزش لیر در برابر دلار نوشت: بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر این کشور تصمیم دارد با یک برنامه‌ ریاضتی و به‌طور همزمان با اختصاص اعتبارات مالی به بخش خصوصی با این بحران مقابله کند. به گزارش اقتصادنیوز، واحد پول ملی ترکیه، لیر از اول سال جاری میلادی حدود یک پنجم (۱۷ درصد) ارزش خود را از دست داده و در ماه نوامبر به پایین‌ترین سطح از زمان بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ رسیده است. از آنجا که ترکیه باید کالاها و مواد خام زیادی صادر ‌کند، واردات به این کشور گران‌تر می‌شود و به تورم می‌انجامد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، اخیرا در مصاحبه‌ای گفته بود که برای تضعیف واحد پول ترکیه، دلیل جدی اقتصادی وجود ندارد و محتکران خارجی ارز، مسئول افزایش بهای دلار در مقایسه با لیر ترکیه هستند. او تا کنون بارها از شهروندان ترکیه خواسته است که ارزهای خارجی خود را به طلا یا لیر ترکیه تبدیل کنند، تا واحد پول ملی تحکیم و تثبیت شود. آن طور که سخنگوی اردوغان می‌گوید خود رئیس‌جمهوری نیز این کار را کرده است. آنها با این اقدام می‌خواهند جلوی سقوط بیشتر ارزش لیر را بگیرند.

واردات ۹۰۰ هزار دلاری طلا از هند

به نقل از منابع گمرکی هند، ایران در 8 ماهه آوریل تا نوامبر 2016 برابر با 8 ماه نخست سال 96 بالغ بر 904 هزار دلار طلا از هند وارد کرده است. واردات طلای ایران از هند در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل افت 7 درصدی داشته است.

واردات غیرقانونی برنج به ایران تایید شد

با وجود اعمال سیاست ممنوعیت مقطعی واردات برنج در ایران، اطلاعات گمرکی هند نشان می‌دهد که این کشور در فصل ممنوعیت واردات ایران از صادرات به کشور ما دست نکشیده است. به گزارش تسنیم، در چهار ماه مرداد، شهریور، مهر و آبان 95 با وجود ممنوعیت واردات برنج به ایران، هندی‌ها توانسته‌اند 44 هزار و 467 تن برنج به کشور ما صادر کنند. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مراجع گمرکی هند نشان می‌دهد این کشور در 8 ماهه فروردین تا آبان سال جاری 448 هزار تن برنج به ارزش 345 میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزش متوسط هر کیلو برنج صادراتی هند به ایران در این دوره 77 سنت برابر با حدود 3 هزار تومان محاسبه شده است.

برخورد تعزیراتی با افزایش قیمت کره

در جلسه سازمان تعزیرات حکومتی که با حضور مدیران کارخانه‌های صنایع لبنی برگزار شده بود بعد از شنیدن اظهارات صنایع لبنی در خصوص دلایل افزایش قیمت کره در بازار مصرف  ناشی از"تغییر نرخ ارز مرجع"(از مبادله به آزاد) و "بالا رفتن نرخ جهانی این محصول" از آنها خواسته شد که فعالا نرخ محصولات خود را به نرخ قبل برگردانند تا این افزایش قیمت به‌صورت رسمی و با هماهنگی سازمان‌های ذی‌ربط تغییر کند. به گزارش تسنیم، در هفته گذشته،  قیمت کره در خرده‌فروشی‌ها افزایش یافت و هر عدد کره 50 گرمی از هزار و 1300 تومان تا هزار و 1400 تومان به هزار و 600 تومان افزایش‌یافته است.قیمت هر عدد کره 100 گرمی نیز از 2 هزار و 400 تومان تا 2 هزار و 500 تومان به 3 هزار تومان تا 3 هزار و 100 تومان رسید.

40 درصد سهام بازار بورس پاکستان به چینی ها فروخته شد

به گزارش رسانه های پاکستان، سه شرکت چینی در قالب یک کنسرسیوم، 40 درصد از سهام بازار بورس پاکستان را که در مجموع 320 میلیون سهم بود، به قیمت 28 روپیه پاکستان در ازای هر سهم، خریداری کردند. ارزش کل سهم های فروخته شده به این کنسرسیوم چینی 85 میلیون دلار اعلام شده است. این نخستین بار است که شرکت های خارجی اقدام به چنین سرمایه گذاری بزرگی در بازار بورس پاکستان می کنند.

ارزش دلار به بیشترین رقم در ۱۴سال اخیر رسید

به نقل از رویترز، در بازار معاملات جهانی روز جمعه و در آستانه کریسمس، ارزش دلار با بیش از نیم‌دهم درصد رشد روبرو شد؛ این در حالی است که ارزش دلار آمریکا در مقابل دیگر ارزهای اصلی جهان، از ماه نوامبر به بعد بیش از ۷ درصد افزایش پیدا کرده است. به گفته تحلیل‌گران اقتصادی، شاخص ارزش دلار در مقابل سایر ارزها تقریبا به بیشترین رقم در ۱۴ سال اخیر رسیده و پیش‌بینی می‌شود با آغاز سال جدید میلادی، این روند افزایشی دلار ادامه پیدا کند.

سهم هر نفر از یارانه تاکنون چند میلیون تومان شده است؟

قانون هدفمندی یارانه ها در زمستان سال 1387 از سوی دولت نهم به مجلس شورای اسلامی ارائه و پس از چالش های فراوان در اواخر آذر ماه سال 1389 کلید خورد. اولین مرحله واریز یارانه نقدی به حساب خانوارها با پرداخت 40 هزار و پانصد تومان به ازای هر نفر در ماه آغاز شد که برای این تعداد خانوار چیزی حدود  4 هزار و هشتصد میلیارد تومان در مجموع هر ماه واریز می شد. مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها از فرودین سال 1393 آغاز شد و طبق گفته سخنگوی دولت  7 میلیون و 500 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی در فاز دوم انصراف دادند و حدود 22 میلیون خانواده (70میلیون نفر) در این مرحله یارانه دریافت کردند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تاکنون 70 مرحله یارانه طبق روال شش سال گذشته یارانه 45 هزار و 500 تومانی را با ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز شده که ارزش آن برای هر نفر تا کنون به سه میلیون و 150 هزار تومان رسیده است.

رقم پرداختی به هر نفر در هر ماه و یا در کل شش سال ظاهرا ناچیز بوده و در میان تورم سال های اخیر قابل توجه نیست، اما همین مبالغ اندک توانسته تاکنون حدود 42 هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه تراشی کند.

با احتساب هفتاد مرحله پرداخت یارانه به هر نفر مبلغی در حدود سه میلیون و 160 هزار تومان اختصاص پیدا کرده که این بدان معنا است که یک خانواده چهار نفره تاکنون حدود 12 میلیون تومان یارانه دریافت کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۶
شما که اینقدر خوب محاسبه میکنید لطفا محاسبه بفرمایید اززمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تا کنون چقدر از جیب خانواده ها از بابت افزایش آب برق گاز وهزاران موارد دیگر برداشت شده است
اگر امکان دارد میزان کل اختلاسها محاسبه شودکه چقدر می شودو چند برابر یارانه یک نفر؟
نگین دریافتی مردم از یارانه تا بحال چقدر بوده بگین از موقعی که این یارانه ها برداشته شد تا بحال برای مردم چقدر هزینه اضافه کرده .
سلام : دریافتی های خانوار بنده بابت یارانه از سال 1389 تا کنون برای یک خانوار 2 نفره 6615000 تومان سرانه می شود سه میلیون 307 هزار تومان اما بابت افزایش بنزین فقط بنده به مبلغ 8 میلیون 340 هزار تومان پرداخت کردم بابت برق و گاز 1 میلیون 944 هزار تومان . سایر هزینه زندگی بنده در سال 1389 متوسط هزینه خانوار در سال 14 میلیون 400 هزار تومان بوده در سال 1395حاضر 3 میلیون تومان ماهیانه در سال 36 میلیون تومان بنابراین بابت هزینه که هدفمندی یارانه بر دست بنده گذاشته است 129 میلیون و 600 هزار تومان می باشد.
چرا نمگین چقدر از مردم بابت همین بنزین 100 تومنی که الان 1000 تومن شده گرفتین بقیه چیزا مثل آب و برق مالیات ارزش افزوده گاز نان و ....... پیشکش
اگه عدالت دارید همین هارو هم حساب کنید
فکر کنم سهم همه ایرانیا از اولش تا الان اندازه یکی از اختلاس های ناقابل دوستان شده باشه شاید هم کمتر
یارانه فقط برای 20-10 درصد جامعه.
شما با یارانه هم معامله کرده اید ذات قانون یارانه خیلی خوب بود اما اجرایش خیلی غلط شما یک تومان به مردم دادید اما در عوض سه تومان از جیب مردم برداشتید تازه از جیب کدام مردم ؟ از جیب فقیر و فقرا در واقع یارانه برای یک عده ای ثروتمند و دولت در آمد شده تا به حال دولت گزارش نکرده این همه جنسها و آب و برق گاز قیمتهایش چند برابر بالا رفته چقدر سود کرده اما همش به فکر این است یک مبلغ ناچیزی که به بیچاره ها پرداخت میکند آنو قطع کند.
اينقدر هنر تان را به رخ مردم نكشيد اين چندرغازي كه به مردم ميديد فقط روي يك قبض گاز از ملت گرفتيد اگر شركت گاز درست حساب كند اضافه تر هم دريافت كرديد تازه بماند قبض برق آب بنزين ووووووو
از محل افزایش قیمت حامل های انرژی چقدر دولت سود برده
من از مسولین محترم تابناک تشکر میکنم که گوییا پیگیر قطع یارانه من بوده اند ،بلحاظ اینکه فردی با من تماس گرفتند .و گفتند که ستاد هدفمندی یارانه ها صحبت میکنند ،و چند سوال و جواب کردند وسپس اعلام نمودند که در خواست شما ثبت گردید ،وچند وقت دیگر با من تماس میگیرند . من از این بابت از شما مسولین محترم تابناک سپاسگزارم ،خواهشمندم تا به نتیجه رسیدن موضوع را پیگیری فرمایید ،موفق ،و موید باشید ،انشأالله
لطفا به مردم بگید سفره های خانواده چه قدر کوچکتر شده
با این وضعی که در خصوص حقوق ها و تبعیض ها ...........
سلام،یک کارمند بازنشسته هستم، سال 92 به علت داشتن دو خودرو که آن هم برای دامادمان ثبت نام و تحول گرفته بودم یارانه خانواده پنج نفری مان قطع شد اعتراض هم کردم ولی پاسخی ندارن که بدن ،کلی هم هزینه‌های آب برق و گاز و... افزایش یافته، فقط به این دلخوشیم که جزء اون هفت میلیون ثروت مندیم با دریافتی یک میلیون و پانصد هزار تومان!!! این هم از عدالت.!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
خوش به حالت!!! حال و هوای ثروتمندی چطوره؟ خوش میگذره!!!؟
به جای اینکه کاری کنند که سرانه مصرف لبنیات توی کشور بالا بره، تازه میان قیمت کره و شیر و ... را بالا میبرند. بعد انتظار داریم در آینده وضعیت سلامت مردم در سطح مطلوبی باشه!!! تا چند سال دیگه باید منتظر سونامی بیماری های مختلفی باشیم فقط به خاطر خالی بودن سبد غذایی مردم از لبنیات. البته لبنیات طبیعی نه اینکه پالم قاطیش باشه!!!
واقعا خجالت آوره. مایه شرمساریه. تا به کی دست دولت و مسئولین در جیب ملت باید باشد؟
تا به کی این وضع میخواهد ادامه پیدا کند؟ تا به کی؟ شما حدس میزنید تا به کی این وضع ادامه پیدا خواهد کرد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس