بازدید 14002
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «درآمد شگفت‌انگیز چینی‌ها از سه روز گردشگری» تا «ردپای دو وزیر در گرانی شیر»

این پیمانه موضوعاتی همچون، تغییرات بورس در پایان هفته، قیمت انواع سکه، طلا و نقره، کشوری که توافق اوپک را تهدید می کند، کابوسی جدید برای آمریکا، جنرال موتورز هدف حمله توئیتری ترامپ قرار گرفت، رشد قیمت سنگ‌آهن امسال متوقف می‌شود، آخرین خبرها از "ارج" و "آزمایش" و احتمال رد لایحه ۱.۵میلیارد دلاری در مجلس در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 05 January 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون تغییرات بورس در پایان هفته، قیمت انواع سکه، طلا و نقره، کشوری که توافق اوپک را تهدید می کند، کابوسی جدید برای آمریکا، جنرال موتورز هدف حمله توئیتری ترامپ قرار گرفت، رشد قیمت سنگ‌آهن امسال متوقف می‌شود، آخرین خبرها از "ارج" و "آزمایش" و احتمال رد لایحه ۱.۵میلیارد دلاری در مجلس، در بر دارد.



بار دیگر در آخرین لحظات، شاخص کل بورس مثبت اعلام شد!

15 دی ماه آخرین روز هفته معاملاتی در حالی گذشت که حتی با بازگشایی نماد بزرگ و موثر شبندر نیز شاخص کل نتوانست کمی از راه‌های رفته خود را بازگرداند. به گزارش تابناک اقتصادی، شاخص کل بورس تهران با رشد 7.8 واحدی به عدد 78 هزار و 991 واحد رسید. شاخص هم‌وزن ولی با افت 49 واحدی به رقم 15 هزار و 420 واحد رسید. ارزش معاملات هم عدد 5185  میلیارد ریال شد. بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص را هم نماد فولاد با 39 واحد و بیشترین تأثیر منفی بر شاخص را نماد وغدیر با 12 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز متعلق به نماد فاذر با 90.6  میلیارد ریال بود. در فرابورس اما شاخص با افت 6 واحدی به عدد 845 واحد رسید. ارزش معاملات نیز 1523 میلیارد ریال شد. بیشترین تاثیر بر شاخص را نمادهای زاگرس با 3.37  واحد منفی و مارون با 2 واحد مثبت به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز از آن نماد کیمیا با 37.3 میلیارد ریال بود.

سکه قدیم و جدید گران شدند

در پایان معاملات بازار سکه تهران، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 3 هزار تومانی به رقم یک میلیون و 130 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با افزایش 12 هزار و 100 تومان به قیمت یک میلیون و 161 هزار تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی با هزار تومان کاهش به قیمت های 604 و 320 هزار تومان فروخته شدند. همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران روز چهارشنبه بیان داشت: این روزها بازار طلا و سکه در رکود به سر می برد و داد و ستدها به حداقل رسیده، به طوری که تقاضا برای سکه و تولیدات ساخته شده از طلا نرمال و رو به پایین است.

اونس جهانی طلا و نقره هم رشد داشتند

در پایان معاملات فلزات گران بها در بازار جهانی، هر اونس طلا با افزایش 3 دلار و 5 سنت به رقم 1164 دلار و 1 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با افزایش 11 سنت به قیمت 16 دلار و 51 سنت فروخته شد. میهیر کاپادیا رئیس مؤسسه سرمایه گذاری سان گلوبال تأکید دارد: ما معتقدیم که ترامپ می تواند عامل مهمی برای افزایش تقاضای طلا در بازارهای بین المللی باشد. وی افزود: نوسانات شدید در بازارهای بین المللی سهام نیز می تواند عامل مهمی برای افزایش بیشتر قیمت طلا باشد.

افزایش قیمت انواع نفت خام در بازار جهانی

در پایان معاملات روز چهارشنبه، انواع نفت خام در بازار جهانی انرژی، با رشد قیمت همراه بودند. بر این اساس در ساعات پایانی روز چهارشنبه، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با افزایش 97 سنت به رقم 53 دلار و 24 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با افزایش یک دلار و 4 سنت به قیمت 56 دلار و 46 سنت فروخته شد. هر بشکه نفت خام اوپک نیز با افزایش یک دلار و 5 سنت به رقم 53 دلار و 3 سنت رسید.

صادرات غیر مجاز نفت توسط منطقه خودمختار کردستان

حیدر العبادی نخست وزیر عراق گفت: در حالی که کشور عراق به دنبال اجرای تعهد خود نسبت به توافق کاهش تولید اوپک است، منطقه خودمختار کردستان بیش از سهمی که به آن ها اختصاص داده شده، نفت صادر می کنند. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، در ماه نوامبر، تولیدکنندگان عضو اوپک توافق کردند که برای ایجاد تعادل در بازار و تقویت قیمت نفت، از اول ژانویۀ 2017، تولید خود را در مجموع 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. عراق به عنوان دومین تولید کننده بزرگ اوپک، توافق کرد تولید خود را 200 هزار بشکه در روز کاهش دهد و به 4.351 میلیون بشکه در روز برساند. مقامات منطقه کردستان هنوز آمار و ارقامی از صادرات نفت در ماه دسامبر منتشر نکرده اند، اما وزارت منابع طبیعی گفت: آن ها در ماه نوامبر، به طور متوسط روزانه 587،646 بشکه به بندر جیحان ترکیه صادر کرده اند.

کشوری که توافق اوپک را تهدید می کند

به گزارش بلومبرگ، لیبی، دارنده بزرگترین ذخایر نفتی در قاره آفریقا، پس از دو سال جنگ داخلی، مجددا در حال افزایش تولید از بزرگترین میدان نفتی خود است. این موضوع نشان می دهد که تلاش اوپک برای مهار مازاد عرضه موجود در بازار نفت تا چه حد آسیب پذیر است. نفت تولید شده از میدان شراره که قرار است این ماه از بندر زاویه صادر شود به حدود 1.9 میلیون بشکه رسیده است. مصطفی سنالا، رئیس شرکت ملی نفت لیبی گفته، تولید نفت این کشور اوایل امسال به 900 هزار بشکه در روز خواهد رسید. در صورت تحقق این هدف، لیبی حدود یک سوم از نفتی را که از طریق اجرای توافق کاهش تولید اوپک از بازار حذف می شود، به بازار بر خواهد گرداند.

10 میلیارد دلار درآمد گردشگری چین طی سه روز

تازه ترین گزارش های آماری نشان می دهد که صنعت گردشگری چین فقط در خلال سه روز اول سال 2017 میلادی موفق به کسب درآمد ۱۰ میلیارد دلاری شده است که این رقم رکوردی جدید در صنعت گردشگری دنیا محسوب می شود. به نقل از تارنمای سازمان گردشگری ملی چین، در این مدت میلیون ها نفر در داخل و خارج از کشور چین سفر کرده اند که درآمد حاصله برای این صنعت کم سابقه بوده است. دولت چین پیشتر از تبدیل کردن صنعت گردشگری به عنوان یکی از اصلی ترین موتورهای محرکه اقتصاد کشور خبر داده بود و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۲ درصد از رشد تولید ناخالص داخلی این کشور از طریق صنعت گردشگری تامین شود. به گزارش ایرنا، چین در زمان حاضر اصلی ترین منبع اعزام گردشگر به کشورهای دیگر و چهارمین مقصد بزرگ گردشگری دنیاست و ممکن است تا سال ۲۰۲۰ میلادی در رده نخست قرار گیرد.

کابوسی جدید برای آمریکا

به نقل از پایگاه خبری «نیوزمکث»، در حالی که «ترامپ» وعده داده تا رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا را از سطح فعلی آن که ۲ درصد است به ۵ تا ۶ درصد افزایش دهد؛ اما بانک‌های «وال‌استریت» پیش‌بینی کردند که امکان رسیدن به چنین رشدی حداقل در نخستین سال آغاز به کار دولت «دونالد ترامپ» میسر نخواهد آمد. البته بانک «گلمن ساچ» و «UBS» هم رشد شاخص بورس آمریکا را در سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال قبل از آن، فقط با ۲.۴ درصد افزایش پیش‌بینی کرده‌اند. 

جنرال موتورز هدف حمله توئیتری ترامپ قرار گرفت

ترامپ نوشت: جنرال موتورز مدل های مکزیکی شورولت کروز را بدون پرداخت حقوق گمرکی به دست فروشندگان خودروی آمریکایی می رساند. [خطاب به جنرال موتورز] یا در آمریکا بساز یا حقوق گمرکی سنگینی پرداخت کن! جنرال موتورز اما با انتشار یک بیانیه به این اظهارات واکنش نشان داد و تاکید کرد که تمامی خودروهای مدل کروز فروخته شده در آمریکا، در کارخانه ای در شهر لردزتاون ایالت اوهایو ساخته می شوند.

رشد قیمت سنگ‌آهن امسال متوقف می‌شود

تحلیلگران آر بی سی کپیتال مارکتس در گزارشی اعلام کردند: قیمت سنگ آهن در سطح کنونی پایدار نیست و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۷ عقب‌نشینی کند. به گزارش بلومبرگ، سنگ آهن در سال ۲۰۱۶ به میزان ۸۱ درصد رشد قیمت داشت که بسیاری از سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرد. طبق اعلام متال بولتن، سنگ‌ آهن با عیار ۶۲ درصد در بندر کینگدائو روز سه‌شنبه ۱.۲ درصد عقب‌نشینی کرد و در ۷۷.۹۱ دلار در هر تن ایستاد در حالیکه در ۱۲ دسامبر به رکورد ۸۳.۵۸ دلار در هر تن رسیده بود که بالاترین قیمت در دو سال گذشته بود. طبق اعلام شرکت فناوری اطلاعات شانگهای استیل هوم، میزان سنگ آهن دپو شده در بنادر چین در هفته آخر سال گذشته ۲.۷ درصد رشد کرد و به ۱۱۳.۹۵ میلیون تن رسید. آمار برزیل هم نشان داد صادرات این کشور در سال ۲۰۱۶ به بالاترین رکورد همه زمان‌ها رسیده است.

آخرین خبرها از "ارج" و "آزمایش"

مدیر کل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: در حال حاضر کارخانه "ارج" تعطیل نیست، اما باید اذعان کنیم که فعالیت آنچنانی و چشم‌گیر هم ندارد، بنابراین به دنبال این هستیم تا به معنای واقعی کارخانه "ارج" را فعال کنیم. به نقل از ایسنا، عباس هاشمی همچنین درباره وضعیت کارخانه "آزمایش" نیز بیان کرد: کارخانه "آزمایش" در تهران تعطیل و و ماشین‌آلات آن به کارخانه آزمایش مرودشت منتقل شده است. ماشین‌آلات این کارخانجات بروز نیست و باید جایگزین کردن ماشین‌آلات دارای تکنولوژی و بروز در دستور کار قرار گیرد تا واحدها تغییر کرده و شرایط رقابت‌پذیری فراهم شود. هاشمی در مورد ارزش قیمتی زمین و نیز ارزش برند این کارخانجات، خاطر نشان کرد: اگر کسی بخواهد در ارتباط با خریداری این کارخانجات اقدام کند امکانات و ابزار این کارخانه‌ها قیمت مجزا و برند آنها نیز دارای قیمت دیگری است، چراکه ارزش و اعتبار امکانات و برند متفاوت است.

احتمال رد لایحه ۱.۵میلیارد دلاری در مجلس

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه آمارهای رشد اقتصادی که از سوی دولت اعلام می‌شود مرتبط به فروش نفت خام است، گفت: از آنجایی که دولت برای اشتغال روستائیان هیچ برنامه‌ای به مجلس نداده، احتمال رد لایحه ۱.۵میلیارد دلاری وجود دارد.

صنایع لبنی: ابلاغیه 2 وزیر عامل گرانی شیر

در پی افزایش خودسرانه قیمت شیر و اعلام رییس سازمان حمایت مبنی بر معرفی ۹ برند لبنی گران فروش به تعزیرات حکومتی، دبیر انجمن صنایع لبنی مدعی است که ابلاغیه وزرای صنعت و کشاورزی برای استفاده از ارز آزاد در واردات پاکت‌های بسته‌بندی و همچنین افزایش 16 درصدی تعرفه واردات این محصول، باعث گرانی شیر شده و با توجه به اینکه ابلاغیه دو وزیر بالاتر از ستاد تنظیم بازار است، نیازی به مصوبه تنظیم بازار نداشتیم. به گزارش ایسنا، رضا باکری - دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی در ادامه اظهاراتش تشریح کرد که وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ کرده بود ارز مبادله‌ای برای واردات پاکت بسته‌بندی تتراپک استریل به ارز متقاضی یا همان آزاد تبدیل شود. از سوی دیگر نیز تعرفه واردات پاکت‌های تتراپک استریل از چهار درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته و هنگامی که این ابلاغیه‌ها سبب می‌شود تا به هنگام وارد کردن این پاکت‌ها از شما ارز مازاد بگیرند یعنی اینکه هزینه‌های تمام شده شیر خام افزایش یافته است. دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی در پاسخ به اینکه قیمت‌گذاری این کالاها بر اساس قانون بر عهده ستاد تنظیم بازار است و صنایع لبنی نمی‌تواند بدون مجوز اقدام به افزایش قیمت کند، از ادامه پاسخگویی امتناع کرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
ما که هر چی شیر می خریم داخل ظرف های پلاستیکی است .
چین 1 ملیارد نفر جمعیت دارد. در سال نو معمولا همه به خرید می روند. اگر هر چینی حداقل 10 دلار هم خرج کند می شود 10 ملیارد دلار. زیاد چیز عجیبی نیست.
همیشه یه دلیلی برای گران فروشی دارن!!! خدا همه را به راه راست هدایت کند. آمین
صفدر جان گفته درآمد توریست دلبندم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار