بازدید 16834
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «شگرد جدید ترکیه برای مدیریت بحران اقتصادی» تا «مشخص شدن مبنای محاسبه مستمری بازنشستگان »

این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت شاخص کل بورس، کاهش بهای سکه، ارزان شدن نفت ایران، رکورد زدن فروش خودرو در چین، گرانی و ارزانی مواد خوراکی، یارانه برای کشمش، افزایش ناگهانی قیمت جوجه یک‌روزه، بزرگترین واردکنننده اروپایی کالای ایرانی، سرانجام قرارداد مخابرات‌، خطر جهش قیمتی مسکن در آینده، مشخص شدن میزان مالیات بر دخانیات و افزایش 20 درصد قیمت برنج باسماتی در هند، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۶۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 15 January 2017
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون تقویت شاخص کل بورس، کاهش قیمت سکه، ارزان شدن نفت ایران، رکورد زدن فروش خودرو در چین، گرانی و ارزانی موادخوراکی، یارانه برای کشمش، افزایش ناگهانی قیمت جوجه یک روزه، بزرگترین واردکنننده اروپایی کالای ایرانی، سرانجام قرارداد مخابرات‌، خطر جهش قیمتی مسکن در آینده، مشخص شدن میزان مالیات بر دخانیات و افزایش 20 درصد قیمت برنج باسماتی در هند، در بر دارد.



شروع هفته با تقویت 254 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه 25 دی ماه 95، با افزایش 254 واحدی روی رقم 78 هزار و 876 واحد ایستاد. شاخص کل هموزن نیز با افزایش 110 واحدی عدد 12 هزار و 260 واحد را برای خود ثبت کرد. همچنین شاخص آزاد شناور با افزایش 478 واحدی به عدد 86 هزار و 705 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 167 واحدی به عدد 56 هزار و 113 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 612 واحدی عدد 167 هزار و 152 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش یک واحدی روی عدد 829 واحد متوقف شد. به گزارش فارس،‌ روز شنبه بازار سهام بازاری به نسبت پرحجم و شاداب‌تر از روزهای گذشته بود که با افزایش اقبال خریداران در گروه‌های خودرویی و معدنی‌ها شاهد تقویت دسته جمعی نماگرهای منتخب خود بود.

کاهش بهای سکه در روز شنبه

در پایان معاملات روز شنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 4 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 166 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با کاهش 8 هزار و 300 تومانی به قیمت 1 میلیون و 190 هزار و 700 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی در بازار تهران با کاهش 3 هزار و 500 تومان به رقم 608 هزار و 500 تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افزایش هزار تومان به قیمت 325 هزار تومان معامله شد.

درخشش طلا در هفته جاری ادامه خواهد یافت

در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۱۸ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۱ نفر یا ۶۱ درصد افزایش قیمت طلا و شش نفر یا ۳۳ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و یک نفر هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشت. در این بین، ۴۹۵ سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۳۳۳ نفر یا ۶۷ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالیکه ۱۱۷ نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و ۴۵ نفر یا ۹ درصد نظری نداشتند. به گزارش ایسنا، تحلیلگران و معامله گران در آستانه مراسم تحلیف دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا، انتظار دارند ابهامات سیاسی به رشد بیشتر قیمت طلا کمک کند اما کسانی که ضعف این فلز ارزشمند را پیش بینی می کنند، به سودگیری احتمالی از افزایش قیمتها و بهبود دلار آمریکا پس از اُفت اخیرش اشاره می کنند.

نفت ایران ارزان شد

مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت نفت ایران در بازار هفته نخست سال ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد: قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران با ۹ سنت کاهش در معاملات منتهی به ششم ژانویه در محدوده ۵۳ دلار و ۲۲ سنت در بازارهای آسیایی و اروپایی به فروش رسیده است. علاوه بر این، قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با ۲۰ سنت کاهش در محدوده ۵۲ دلار و ۶۴ سنت در بازار عرضه شده است.

فروش خودرو در چین رکورد زد

بر اساس ‌آمارهای منتشره توسط انجمن خودروسازی چین، میزان فروش خودرو در این کشور در سال 2016 موفق به ثبت رکورد تازه ای شده است. به گزارش ایرنا، کمتر از یک دهه قبل چین اعلام کرد که با فروش ۱۳ میلیون خودرو در سال به بزرگترین بازار خودرو دنیا تبدیل شده است. اما حالا انجمن مذکور میزان خودروهای فروخته شده در سال ۲۰۱۶ میلادی در این بازار را ۲۸ میلیون و ۳۰ هزار دستگاه اعلام کرده است. از سوی دیگر رقم جالب توجه این است که در این بازار در سال گذشته میلادی، ۲۴ میلیون و ۳۸۰ هزار دستگاه خودرو فروخته شده، سواری بوده است. همین انجمن خاطر نشان کرده که در آخرین ماه سال گذشته میلادی رشد فروش خودرو ۹ و نیم درصد بود و در خلال همین یک ماه در چین سه میلیون و ۶۰ هزار خودرو فروخته شده است.

شگرد جدید ترکیه برای مدیریت بحران اقتصادی

به نقل از پایگاه خبری «ترید عربیا»، قرار است ترکیه به منظور شکوفا کردن اقتصاد بی رونق خود به آن دسته از اتباع خارجی که سرمایه گذاری قابل توجه و یا اینکه اقدام به خرید املاک گران قیمت در این کشور کنند، تابعیت ترکیه ای اعطاء کند. بر این اساس، دولت ترکیه به آن دسته از اتباع خارجی که ملکی را به ارزش حداقل یک میلیون دلار خریداری می‌کنند و یا سرمایه گذاری به ارزش حداقل ۲ میلیون دلار انجام می دهند، گذرنامه ترکیه ای اعطاء می کند. همچنین به گفته مقامات ترکیه ای، آن دسته از افرادی هم که حداقل ۳ میلیون دلار در حساب بانکی خود نزد یکی از شعب بانک ترکیه سپرده گذاری کنند، از این حق تابعیت برخوردار خواهند شد. این اقدام ترکیه بعداز سقوط قابل توجه ارزش لیر صورت گرفت. پول ترکیه در مقابل دلار در یک ماه اخیر ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده  که یک رکورد بی سابقه برای لیر محسوب می شود. به گزارش مهر، البته در یک اقدام مشابه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرد، پناهندگان سوریه ای و عراقی که در حال حاضر در بازار سیاه کار می کنند در صورت تایید صلاحیت امنیتی، می توانند تابعیت ترکیه‌ای دریافت کنند.

گرانی و ارزانی خرده فروشی مواد خوراکی در هفته منتهی به 17 دی ماه

بانک مرکزی گزارش خرده فروشی موادخوراکی را برای هفته منتهی به 95.10.17 را منتشر و اعلام کرد که قیمت گروه لبنیات در یکسال منتهی به این هفته  7,1 درصد، تخم مرغ 0.1 درصد، برنج 45.7 درصد، حبوب 22.5 درصد، میوه های تازه 2.3 درصد، گوشت قرمز 15.7 درصد، گوشت مرغ 30.4 درصد، قند و شکر 30.7 درصد، چای 16.3 درصد و روغن نباتی 8.2 درصد افزایش یافته  و تنها نرخ گروه سبزی های تازه با 19 درصد کاهش مواجه شده است. همچنین در یک هفته گذشته رخ لبنیات، تخم مرغ، برنج، گوشت قرمز افزایش و نرخ گروه هایی نظیر میوه های تازه و گوشت مرغ کاهش داشته است البته نرخ حبوب، چای و روغن نباتی نسبت به هفته قبل از آن تغییری نداشت.

کشمش هم به جمع یارانه‌ بگیران پیوست

بر اساس مصوبه هیأت دولت، به منظور حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان کشمش مبلغ 500 تومان به ازای تولید هر کیلو کشمش اختصاص می‌یابد. همچنین دستور العمل اجرایی نحوه پرداخت یارانه مذکور با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه آماده می‌شود. همچنین وزارت جهاد کشاورزی مکلف شده، در جهت ساماندهی وضعیت تولید و صادرات کشمش، افزایش بهره وری، توانمند سازی تولید کنندگان و برند سازی کشمش ایران اقدام نماید. به گزارش تسنیم، پیش از این 100 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار حمایت دولت از صادرات کشمش تولید داخل شده بودند.

افزایش ناگهانی قیمت جوجه یکروزه در بازار

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در گفتگو با مهر با اشاره به آغاز عرضه جوجه یکروزه در بورس کالا از روز یکشنبه، اظهارداشت: مزیت بسیار مهمی که بورس کالا دارد این است که باعث شفاف‌سازی قیمت‌ها می‌شود. وی اضافه کرد: به ویژه در شرایط فعلی این مساله بسیار مهم است چراکه در حدود یک هفته اخیر قیمت جوجه یکروزه سیری صعودی به خود گرفته و روند آن نیز شتابان بوده است. محمدعلی کمالی با بیان اینکه طی این مدت قیمت جوجه حدود ۸۰۰ تومان افزایش یافته است، افزود: قیمت جوجه در شرایط فعلی باید بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان باشد درحالی که این عدد هم اکنون بین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است.

ایتالیا بزرگترین واردکنننده اروپایی کالای ایرانی

بررسی آمارهای گمرک ایران در 9 ماهه امسال نشان می دهد، کشور ایتالیا با واردات بیش از 678 هزار تن کالا به ارزش بیش از 385 میلیون دلار، بزرگترین واردکننده کالای ایرانی در بین کشورهای اروپایی (بدون احتساب نفت و تجارت چمدانی) بوده است.

سازمان‌ خصوصی‌ سازی‌ از فسخ‌ قرارداد مخابرات‌ منصرف شد

سید جعفر سبحانی مشاور عالی رئیس سازمان خصوصی سازی در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به اینکه شرکت توسعه اعتماد مبین خریدار سهام کنترلی شرکت مخابرات ایران در مهلت تعیین شده اقدام به تسویه بدهی های معوق خود از جمله تسویه قسط چهاردهم و جرایم دیرکرد آن کرد، سازمان خصوصی سازی از تصمیم فسخ قرارداد مخابرات با شرکت توسعه اعتماد مبین منصرف شده است. وی افزود: به این ترتیب خریدار بلوک کنترلی مخابرات تنها دو قسط دیگر در سال مالی آینده خواهد داشت تا بطور کامل آن را تسویه کند.

خطر جهش قیمتی مسکن در آینده

عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با تسنیم در پاسخ به این پرسش که دلیل رشد منفی مسکن طی سال‌های 92، 93، 94 و نیمه نخست امسال چیست، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر بخش مسکن در رکود به سر برده و به دلیل نبود خرید و فروش و عدم انجام معاملات، واحدهای مسکن روی دست تولیدکنندگان مانده است. وی در بیان دلایل رکود مسکن به کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت‌ها و نبود طرح و برنامه از سوی دولت اشاره کرد و افزود:‌ مهم‌ترین دلیل رشد منفی مسکن عدم توانمندی دولت است، این‌که دولت برنامه‌ای برای بخش مسکن نداشته است. وی با بیان این‌که بر اساس آمار طرح جامع دولت یازدهم باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی برای پاسخگویی به تقاضا ساخته شود، گفت: اگر مطابق این برنامه سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته می‌شد هم مردم به یک سر پناه می‌رسیدند و هم این‌که از بروز اتفاقات ناگوار در بازار مسکن جلوگیری به عمل می‌آمد. ایرج رهبر با هشدار نسبت به این‌که به دلیل نبود برنامه خطر جهش قیمتی در آینده وجود دارد، اظهار کرد: دولت نباید اجازه می‌داد بخش تاثیرگذار مسکن که سهم بالایی در اقتصاد کشور دارد به چنین وضعیتی گرفتار شود.

میزان مالیات بر دخانیات در برنامه ششم مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه و در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحه برنامه ششم توسعه با 170 رای موافق، 4 رای مخالف و بدون رای ممتنع از 214 نماینده حاضر ماده 88 را مصوب کردند. براساس بند «الف» ماده 88 از ابتدای اجرای قانون برنامه، تولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی علاوه بر مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشمول مالیات به شرح زیر است:
1- مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخل به میزان 10 درصد قیمت درب کارخانه و تولیدی مشترک 20 درصد و تولید داخل با نشان بین المللی (برند) 25 درصد، و وارداتی به میزان 40 درصد قیمت کالا، بیمه و کرایه تا بندر مقصد تعیین می شود.
2- مالیات انواع توتون پیپ و تنباکوی آماده مصرف تولید داخلی به میزان 10% قیمت درب کارخانه و وارداتی به میزان 40 درصد قیمت کالا، بیمه و کرایه تا بندر مقصد تعیین می گردد.

افزایش 20 درصد قیمت برنج باسماتی در هند

قیمت برنج باسماتی هند،با احتمال پایان محدودیت واردات این نوع برنج از سوی ایران با 20 درصد افزایش از 750 دلار در هر تن به حدود 900 دلار افزایش یافته است. به گزارش ایرنا، این افزایش قیمت به دنبال پایان ممنوعیت پنج ماهه صادرات برنج باسماتی هند به ایران و به دنبال افزایش تقاضای خرید مشتریان ایرانی صورت گرفته است. هم اکنون قیمت یکصد کیلوگرم برنج باسماتی در دهلی نو با 200 تا 300 روپیه افزایش نسبت به هفته های گذشته به یک هزار و 121 روپیه افزایش یافته است. هند در سال 2015-2016 حدود 4.5 میلیون تن برنج به خارج صادر کرد که حدود یک میلیون تن از به ایران صادر شده است.

مستمری بازنشستگان بر مبنای میانگین دو سال آخر کار محاسبه می‌شود

نمایندگان در نشست علنی نوبت (شنبه 25 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، با ماده 97 این لایحه با محوریت برقراری مستمری بازنشستگان برای تمامی بیمه شدگان صندوق بازنشستگی با 159 رأی موافق، 3 رأی مخالف و 2 رأِ ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، در ماده 97 لایحه مذکور آمده است؛ برقراری مستمری بازنشستگی برای کلیه بیمه شدگان صندوق های بازنشستگی ( اعم از کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی دستگاه ها، نهادها و بانک ها) دو سال آخر منتهی به درخواست و برقراری مستمری بازنشستگی می باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
به غیر از ایرانی جماعت، هیچ کس تو ترکیه سرمایه گذاری و یا خرید ملک انجام نمیده
قبلنا نوشته بودی مخابرات یه شرکته نیمه دولتی که ما سپاه حریده پس باید قرار داد فسخ میکردن
اخه یکی نیست به این آقا چرا باید آدم بره توی ترکیه جنگ زده سرمایه گذاری بکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
جنگ زده؟؟؟؟؟ مطمئنی؟؟؟!!! نکنه با سوریه اشتباه گرفتی استاد!!!
من کار اقتصاد دانای ترکیه رو تحسین میکنم که کاملا الگو برداری از امریکا و کانادا است ..اگر اقتصاد دانای ما هم این کار رو بکنند بسیار عالی میشه..خوب که گاهی از الگوهای موفق دیگر کشور ها استفاده کنیم..
ترکیه تنها کشور مسلمان است که در بین کشورهای توسعه یافته اقتصادی جی 20 قرار گرفته است این بدان معنا است که از نظام اقتصادی کارآمد بهره مند است
سال گذشته درخواست باز نشستگی ازسازمان تامین اجتماعی دادم و چون در شرکت های پیمانکاری مختلف فعالیت میکزدم از نظر سازمان مبنای حقوق مرا میانگین پنج سال آخر محاسبه کردند و حقوق مرا که یک میلیون و نهصد هزار تومان بود را به هشتصدوشست هزار تومان تقلیل دادند و فریادم هم به جایی نرسید شماره بیمه 1002605988
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار