بازدید 14575
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «تأمین مالی خودروسازان با حذف شاخه‌های زائد» تا «دردسرهای جدید نفت ۵۵ دلاری»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس، افزایش قیمت ادامه دار انواع سکه، پیش بینی قیمت طلا، اظهار امیدواری نوبخت برای کاهش نرخ ارز، نرخ بیکاری در دولت روحانی، نگاهی آماری به حجم و تعداد معاملات مسکن تهران در آذرماه، درآمد نفت در نیمه نخست امسال پیش خور شد و امتناع وزیر اقتصاد از اعلام میزان بدهی دولت، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۱۶۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 27 December 2016
از «تامین مالی خودروسازان با حذف شاخه‌های زائد» تا «دردسرهای جدید نفت ۵۵ دلاری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون رشد شاخص کل بورس، افزایش قیمت ادامه دار انواع سکه، پیش بینی بهای طلا، اظهار امیدواری نوبخت برای کاهش نرخ ارز، نرخ بیکاری در دولت روحانی، نگاهی آماری به حجم و تعداد معاملات مسکن تهران در آذرماه، درآمد نفت در نیمه نخست امسال پیش خور شد و امتناع وزیر اقتصاد از اعلام میزان بدهی دولت، در بر دارد.



رشد ۶۷ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز دوشنبه 6 دی‌ماه 95 با افزایش 67 واحدی روی رقم 79 هزار و 966 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 37 واحدی عدد 15 هزار و 778 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 20 واحدی به عدد 88 هزار و 378 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 88 واحدی به عدد 56 هزار و 900 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 83 واحدی عدد 169 هزار و 401 واحد را به نمایش گذاشت. همچنین شاخص کل فرا بورس (آی‌فکس) با افزایش یک واحدی روی رقم 862 واحد ایستاد. به گزارش فارس، بازار سهام بازاری متعادل و به نسبت پر تحرک تر از روز یکشنبه بود که گروه‌های معدنی به رهبری سنگ‌آهنی‌ها و تک سهم‌های گروه پتروشیمی در کنار گروه غذایی‌ها با اقبال خریداران اغلب حقیقی سهام روبرو بودند، بازاری که در مقابل عرضه‌های سهام حقوقی‌ها این روزها تاب و تحمل ندارد. 

افزایش قیمت ادامه دار انواع سکه در بازار

در پایان معاملات انواع سکه در بازار روز دوشنبه، هر سکه تمام بهار آزادی با افزایش 15 هزار و 900 تومان به قیمت 1 میلیون و 182 هزار و 800 تومان فروخته شد. همچنین هر سکه تمام طرح قدیم نیز با افزایش 10 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 150 هزار تومان رسید. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز به ترتیب با افزایش 8 و 6 هزار تومان به قیمت های 618 و 333 هزار تومان فروخته شدند.

پیش بینی قیمت طلا در پایان سال 2017

قیمت طلا در جریان وقوع بحران مالی جهانی به رقم های بالای 1900 دلار رسید و در سال 2016، پس از رای مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و پیروزی دونالد ترامپ قیمت فلز زرد  بلافاصله افزایش یافت.اما از ماه نوامبر به ای سو، قیمت طلا به صورت مداوم در حال کاهش بوده و از رقم 1372 دلار در ماه اوت به حدود 1133 دلار رسیده است. به گزارش تسنیم، جولیان جوزپ، از موسسه کپیتال اکونومیکس پیش بینی کرده که قیمت طلا درپایان سال 2017 به 1050 دلار برسد. وی گفت: «یکی از درس های سال 2016 این است که تقاضا برای سرمایه گذاری امن حتی به دلیل شوک های مهم سیاسی نیز می تواند کاهش پیدا کند... باید بر این نکته تأکید کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هنوز در عمل اتفاق نیافتاده و هنوز ترامپ سر کار نیامده است، بنابراین هنوز باید منتظر تاثیرگذاری شوک های سال 2016 در سال 2017 نیز بود.»

اظهار امیدواری نوبخت برای کاهش نرخ ارز

محمدباقر نوبخت، در حاشیه مراسم اختتامیه سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته گفت: افزایش صد تومانی دلار در یک روز به هیچ عنوان مورد تأیید مسئولان و دولت نیست؛ اگرچه به نظر می‌رسد که این افزایش ناشی از مسائل روانی باشد. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: امیدواریم قیمت ارز در روزهای آینده کاهش یابد.

تامین مالی با حذف شاخه‌های زائد خودروسازان

فروش اموال مازاد (مانند املاک پراکنده) در این سال‌ها توانسته تا حد قابل‌توجهی جذب نقدینگی برای خودروسازان داشته باشد، اموالی که در واقع چندان نقشی در عملکرد کمی و کیفی آنها نداشته و با واگذاری شان، منابع مالی جذب خزانه جاده مخصوصی‌ها شده است. هرچند با توجه به لحاظ شدن این ماجرا در صورت‌های مالی خودروسازان، به‌نوعی سود غیر‌عملیاتی و غیر‌واقعی در عملکرد بورسی آنها قید شده، با این حال هنوز هم بسیاری از کارشناسان معتقدند این روش می‌تواند جایگزینی مناسب برای دریافت منابع پر دردسر بانکی باشد. اما جدای از فروش اموال مازاد، خودروسازان کشور روشی دیگر را به نام «فروش زیرمجموعه‌ها و سایت‌های تولیدی» نیز برای جذب نقدینگی به کار گرفته‌اند که البته هنوز خیلی جا نیفتاده است. در این روش، شرکت‌های خودروساز تعدادی از زیرمجموعه‌های تولیدی خود را به بخش خصوصی واگذار کرده‌اند تا هم قدمی در راستای خصوصی‌سازی برداشته باشند و هم نقدینگی جذب کنند و هم گاهی از شر واحدهای زیان‌ده خود خلاص شوند. به گزارش دنیای اقتصاد، در واقع با توجه به پولی که از بابت فروش زیرمجموعه‌های بزرگ زیان ده، دست خودروساز را می‌گیرد، آنها می‌توانند با استفاده از آن، علاوه‌بر پوشاندن کسری‌های مالی شان، در بخش توسعه محصول نیز سرمایه‌گذاری انجام دهند. این در حالی است که به‌نظر می‌رسد شرکت‌های خودروساز داخلی هنوز هم برای واگذاری زیرمجموعه‌های بزرگ و زیادن ده خود به اطمینان لازم نرسیده‌اند.

نرخ بیکاری در دولت روحانی رکورد زد

مطابق آخرین گزارش مرکز آمار از نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در تابستان 95، نرخ بیکاری در تابستان سال جاری با رشد 1.8 درصدی نسبت به تابستان سال گذشته به 12.7 درصد رسید. نرخ بیکاری در تابستان سال گذشته 10.9 درصد بوده است. بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در تابستان امسال در نقاط شهری 2.2 درصد و نقاط روستایی 0.6 درصد افزایش داشته است. در جمعیت مردان این نرخ 1.5 درصد و بین زنان نیز 2 درصد افزایش یافته است. نرخ بیکاری 10ساله و بیشتر در تابستان 1395 نسبت به بهار 1395، 0.4 درصد افزایش یافته است.این شاخص در نقاط شهری 0.7 درصد افزایش و در نقاط روستایی 0.3 درصد کاهش یافته است. همچنین تغییرات این نرخ بین مردان 0.1 درصد و بین زنان 1.5 درصد افزایش بوده است. به نقل از نسیم آنلاین، بنا بر این گزارش، طی تابستان سال جاری نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله به 30.2 درصد، جوانان 15 تا 29 ساله به 26.7 درصد و نرخ بیکاری در گروه سنی 20 تا 24 ساله به 31.9 درصد افزایش یافته است.

نگاهی آماری به حجم و تعداد معاملات مسکن تهران در آذرماه

در آذر ماه سال 1395، تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی شهر تهران به 11832 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 9 / 5 درصد کاهش نشان میدهید. به نقل از اقتصادآنلاین، بررسیی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در آذر ماه سال 1395 حاکی از آن است که واحدهای تا 5 سیال ساخت با سهم 5 / 52 درصد بیشترین سهم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده اند.

از «تامین مالی خودروسازان با حذف شاخه‌های زائد» تا «دردسرهای جدید نفت ۵۵ دلاری»

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در آذر ماه سال 1395 حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 7 / 16 درصدی از کلیه معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق 4 و 2 به ترتیب با سهم 5 / 10 و 1 / 10 درصدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در مجموع 6 / 73 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهر ان مربوط به 10 منطقه شهری به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق 5 ، 4 ، 2 ، 14 ، 8 ، 10 ، 15 ، 7 ، 1 و 3 بوده و 12 منطقه باقی مانده 4 / 26 درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده اند.

از «تامین مالی خودروسازان با حذف شاخه‌های زائد» تا «دردسرهای جدید نفت ۵۵ دلاری»


درآمد نفت در نیمه نخست امسال پیش خور شد

محمد باقر نوبخت در مراسم تقدیر و تجلیل از دست اندرکاران سرشماری نفوس و مسکن که روز دوشنبه ۶ دی در وزارت کشور برگزار شد، بیان کرد: در شش ماهه دوم سال گذشته روزهای بسیار سختی را در کشور احساس کردیم و افت قیمت نفت به زیر ٣٠ دلار رسید و به این ترتیب طرح‌های عمرانی را قادر به پرداخت نشدیم و در شش ماهه نخست سال درآمدهای نفتی را به صورت پیش فروش مصرف کردیم. ولی خوشبختانه در نیمه نخست سال جاری روزانه ٢ میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه نفت فروش داشتیم در حالی که در سال گذشته این میزان در حدود یک میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه بود. به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: با این همه به رغم فشاری که در شش ماهه نخست امسال به دلیل کاهش درآمد نفت سال گذشته داشتیم اکنون وضعیت ما مطلوب است، در سطح ملی پرداخت‌ها انجام می شود و با رئیس سازمان خزانه‌داری گفت‌وگو کردیم که حقوق کارکنان قبل از اتمام ماه و بموقع پرداخت شود.

امتناع وزیر اقتصاد از اعلام میزان بدهی دولت

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در جلسه عملکرد شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی، در باره ارقام بدهی دولت به بخش‌های مختلف و بانک‌ها اظهار داشت: علت اینکه ارقام متفاوتی از میزان بدهی دولت به بانک‌ها عنوان می‌شود، این است که تعاریف بدهی دولت به بانک‌ها متفاوت است، اما ما در وزارت اقتصاد بدهی دولت به بخش‌های مختلف از جمله بانک‌ها را هر 3 ماه یک بار تهیه و خدمت رئیس جمهور می‌فرستیم. به گزارش فارس، وی افزود: در ابتدای فعالیت دولت یک برآورد اجمالی از بدهی دولت به بخش‌های مختلف داشتیم و فکر می‌کردیم حجم بدهی زیاد است، به طوری که وقتی در مجلس خبرگان اعلام کردم، مبلغ بدهی دولت 150 هزار میلیارد تومان است، نگران بودم که رقم اعلام شده زیاد باشد. وزیر اقتصاد با بیان اینکه در گزارش نهایی مشخص شد که حجم بدهی دولت بسیار فراتر از تصور ما بوده است، گفت: تلاش می‌کنیم همانند برخی کشورها که سایت خزانه‌داری آنها به صورت لحظه‌ای حجم بدهی دولت را اعلام می‌کند سامانه‌ای به این منظور طراحی و راه‌اندازی کنیم. طیب‌نیا در واکنش به درخواست حاضران جلسه مبنی بر اعلام حجم بدهی دولت  به همکاران خود اشاره کرد و گفت: می‌گویند عدد را اعلام نکنید اما نسبت به تولید ناخالص داخلی و در مقایسه با سایر کشورها بسیار کمتر است. وی در واکنش به اینکه نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی چقدر است، گفت: اگر نسبت را بگویم عدد مشخص می‌شود.

دردسرهای جدید نفت ۵۵ دلاری

رکوردشکنی‌های افزایش قیمت نفت در آستانه آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی هر چند کام تولیدکنندگان طلای سیاه در چهارگوشه جهان کمی شیرین کرده اما بازگشت چراغ خاموش دکل‌های حفاری به پروژه‌های صنعت نفت به ویژه در آمریکا و کانادا زنگ خطر برای بالا ماندن قیمت‌ها را به صدا درآورده است. عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی عضو اوپک در طول دو سال گذشته به بهانه مقابله با «شیل اویل» با افزایش عرضه عملا زمینه کاهش قیمت نفت از بشکه‌ای بیش از ۱۰۰ دلار به کمتر از ۳۰ دلار را فراهم کردند اما در طول هفته گذشته و پس از توافق تاریخی وین که قیمت‌ها تا سطح بشکه‌ای ۵۵ دلار هم افزایش یافته، به یک باره بازار با موج بازگشت دکل‌های حفاری در منطقه آمریکای شمالی روبرو شده است. به گزارش مهر، نکته جالب توجه بازگشت دکل‌های حفاری بیکار شده آن است که در طول یک ماه گذشته بیشترین افزایش بازگشت دکل‌ها در آمریکای شمالی بوده؛ منطقه‌ای که به دلیل در اختیار داشتن ذخایر نامتعارف همچون شیل اویل‌ و ماسه‌های نفتی بالاترین خطر را برای امنیت تولید نفت کشورهای عضو اوپک به همراه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
خودرو سازها مانند دیگر ساختارهای شبه دولتی و خصولتی دارای هزینه بالا سری بیش از اندازه هستند، که به نظر من با ایجاد پستها و سمت های کاذب شروع شده و با شاخ و برگ دادن آنها گسترش یافته است. همچنین هزینه کردهای بی مورد که به هیچ وجه پیگیری نمیشود و از هزینه سازها بازخواستی صورت نمیگیرد موجب گردید همه این گونه سیستم ها دچار رخوت شده و به ساختارهایی ضرر ده تبدیل شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
وقتی بازار خودروی ایرا ن قبضه دست این دو شرکت است و رقابت واقعی وجود ندارد.
دلیلی برای اصلاح ساختار ناکارآمد این شرکتها وجود ندارد.
درمان این بیماری رقابتی شدن بازار است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست