بازدید 17040
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «سایه سنگین دومین بانک جنجالی» تا «ضرر ۷۰۰ میلیون دلاری دانشگاه های آمریکا از قانون ترامپ»

این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار کاهش شاخص بورس، بهای انواع سکه، افزایش بهای دلار، یورو و درهم امارات، کاهش قیمت جهانی طلا، افزایش بهای نفت خام برنت، انتقاد فورد از ممنوعیت مهاجرتی ترامپ، اثر دستور ترامپ بر اقتصاد ایران به روایت سیف، برجام شرایط معیشت مردم ایران را بهبود نداد، قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد؟ مقررات جدید دولت برای واردات خودرو، ورود خودروسازان روسی به چین و امارات و دولت ۴۰ هزار میلیارد وام گرفت را در بر دارد.
کد خبر: ۶۶۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳ 02 February 2017
از «سایه سنگین دومین بانک بورسی جنجالی» تا «ضرر 700 میلیون دلاری دانشگاههای آمریکا از قانون ترامپ»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه موضوعاتی همچون نمودار کاهش شاخص بورس، بهای انواع سکه، افزایش بهای دلار، یورو و درهم امارات، کاهش قیمت جهانی طلا، افزایش بهای نفت خام برنت، انتقاد فورد از ممنوعیت مهاجرتی ترامپ، اثر دستور ترامپ بر اقتصاد ایران به روایت سیف، برجام شرایط معیشت مردم ایران را بهبود نداد، قیمت گازوئیل افزایش می‌یابد؟ مقررات جدید دولت برای واردات خودرو، ورود خودروسازان روسی به چین و امارات و دولت ۴۰ هزار میلیارد وام گرفت را در بر دارد.


سایه سنگین دومین بانک بورسی جنجالی/عقب نشینی 560 واحدی شاخص بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 13 بهمن ماه 95، با کاهش 560 واحدی روی رقم 77 هزار و 414 واحد متوقف شد. در فرابورس نیز آیفکس افت 0.6 واحدی را تجربه کرد و روی عدد 849 واحد قرار گرفت. به گزارش فارس، در این روز بازگشایی نماد معاملاتی بانک تجارت به عنوان دومین بانک بورسی جنجالی پس از سخت‌گیری‌های بانک مرکزی برای اعمال ذخایر قانونی در صورت‌های مالی و تحقق زیان انباشته 270 ریالی به ازای هر سهم با کاهش حدود 33 درصدی در قیمت پایانی نسبت به آخرین قیمت این سهم در روز توقف نماد معاملاتی در حالی بازگشایی شد که بازارگردانی این سهم در نقطه تعادلی 67 تومانی همزمان با رنج شدن قیمت سهام در گروه‌های پیشرو همچون خودرویی‌ها خیال بازار را از بابت ریزش‌های سنگین نماگرهای بازار راحت کرد. بازاری که به نظر می‌رسد پس از بازگشایی نماد معاملاتی بانک ملت به لحاظ روانی از بابت سودآوری بانک ها تا پایان عملکرد 9 ماهه و تحقق زیان انباشته در گزارش‌های مالی هم اکنون ترسش ریخته است.



کاهش قیمت برای سکه تمام بهار آزادی

در پایان معاملات روز چهارشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم با ثبات همراه بود و با رقم یک میلیون و 146 هزار تومان معامله شد. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 3 هزار و 100 تومان به قیمت یک میلیون و 184 هزار و 700 تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی با رشد 15 هزار تومانی به رقم 628 هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افزایش 2 هزار تومان به قیمت 331 هزار تومان معامله شد. 

افزایش قیمت دلار، یورو و درهم امارات

در پایان معاملات روز چهار شنبه 13 بهمن ماه، هر دلار آمریکا در بازار آزاد ارز با رشد 3 ریالی به رقم 38 هزار و 27 ریال رسید. همچنین هر یورو در بازار آزاد افزایش 175 ریالی را تجربه کرد و به رقم 41 هزار و 351 ریال رسید. هر درهم امارات نیز 23 ریال افزایش داشت و به قیمت 10 هزار و 467 ریال فروخته شد.

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا با کاهش 8 دلار و 20 سنت به رقم 1205 دلار و 10 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره با افت 4 سنت به قیمت 17 دلار و 57 سنت فروخته شد. به نقل از رویترز، قیمت طلا در ماه ژانویه بیش از 5 درصد افزایش یافت و بهترین عملکرد ماهیانه خود از ژوئن 2016 تاکنون را به ثبت رساند. این افزایش ناشی از تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری های امن بوده است. یوئیچی ایکه میزو، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «احساس عدم قطعیت در مورد سیاست های دولت ترامپ بازارها را نگران ساخته است. آنچه ترامپ انجام خواهد داد فراتر از پیش بینی های ماست و مردم ترجیح می دهند پول های خود را در بازار طلا سرمایه گذاری کنند و منتظر بمانند تا ببینند در بازارهای دیگر چه اتفاقی می افتد.»

افزایش قیمت نفت خام برنت

در آخرین ساعات روز چهارشنبه، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در بازار انرژی، با کاهش 11 سنت به رقم 53 دلار و 11 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت با رشد 18 سنت به قیمت 55 دلار و 99 سنت معامله شد. با توجه به داده هایی که در روز چهارشنبه به رویترز ارائه شده، روسیه در ماه ژانویه تولید خود را  حدود ۱۰۰.۰۰۰ بشکه در روز کاهش داده است. 

انتقاد فورد از ممنوعیت مهاجرتی ترامپ

مارک فیلدز، مدیرعامل فورد در روزهای نخست آغاز ریاست جمهوری ترامپ، چندین بار با وی دیدار کرد و بیل فورد، رییس هیات مدیره این شرکت درباره استراتژی تولید فورد در ماه‌های اخیر با رییس جمهور آمریکا گفت و گو کرده است. اما فیلدز و فورد روز دوشنبه با ارسال ایمیلی به کارمندان فورد، از ممنوعیت ۹۰ روزه رییس جمهور برای سفر شهروندان کشورهای مسلمان نشین بزرگ به آمریکا، انتقاد و اعلام کردند احترام به همه افراد از ارزشهای بنیادین شرکت فورد موتور است و ما به تنوع شرکتمان در آمریکا و در سراسر جهان مفتخریم. به همین دلیل از این سیاست یا هر سیاست دیگری که بر خلاف ارزش های ما به عنوان یک شرکت باشد، حمایت نمی کنیم. به گزارش ایسنا، این بیانیه در تضاد با سکوت جنرال موتورز و فیات کرایسلر است که حاضر به اظهارنظر در برابر ممنوعیت ترامپ نشدند.

اثر دستور ترامپ بر اقتصاد ایران به روایت سیف

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از آنجا که مبادلات تجاری با آمریکا نداریم تصمیمات اخیر رئیس جمهور آمریکا، در اقتصاد و فعالیت های اقتصادی ما نقش موثری نخواهد داشت اگرچه باید ببینیم این تصمیمات چه تاثیری برای ایرانیان مقیم آمریکا دارد.

نظرسنجی دانشگاه مریلند: برجام شرایط معیشت مردم ایران را بهبود نداد

نظرسنجی جدید انجام شده توسط موسسات آمریکایی نشان می‌دهد اکثر مردم ایران معتقدند وضعیت کلی اقتصاد کشور و معیشت بد بوده و دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» بر آمریکا نیز وضعیت بدتر خواهد شد. به گزارش فارس، در این نظرسنجی که از سوی دو موسسه افکارسنجی «ایران پُل» و دانشگاه «ماریلند» و با جامعه آماری 1000 ایرانی برگزار شده، سوالاتی مقایسه‌ای را درباره روابط ایران و آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ مطرح می‌کند. در یکی از سوال ها درباره وضعیت کلی اقتصاد ایران در ماه دسامبر 2016 پرسیده شده که 33.2 درصد شرکت کنندگان آن را «بسیار بد» و 30.3 درصد «بد» می‌دانند. مجموع این رقم نسبت به 6 ماه قبل (ژوئن 2016) حدود 5 درصد بیشتر شده است. سوال بعدی، نظر شرکت کنندگان درباره روندی است که اقتصاد ایران طی می‌کند که بیشتر آنها (51.3 درصد) معتقدند به سمت «بدتر» شدن می‌رود که شاهد رشد 8 درصدی نسبت به 6 ماه قبل و رشد 18 درصدی در مقایسه با 8 ماه قبل است.

بهای گازوئیل افزایش می‌یابد؟

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هیات دولت باید در مورد افزایش قیمت گازوییل تصمیم بگیرد، اظهار کرد: هنوز برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوییل در سال ۹۶ نداریم. عباس کاظمی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه افزایش قیمت گازوییل در بودجه ذکر شده است، گفت: بودجه یک سند کمی است و اگر قرار است قیمت گازوییل افزایش پیدا کند، باید صراحتا اعلام کنم هنوز برنامه‌ای برای افزایش قیمت گازوییل در سال ۹۶ نداریم.

مقررات جدید دولت برای واردات خودرو

گمرک ایران در بخشنامه ای، واردکنندگان خودرو را ملزم کرد تا شماره شناسایی خودروهای وارداتی (VIN) را در هنگام اظهار از طریق سامانه جامع گمرکی اعلام کنند. بر این اساس با توجه به درخواست سازمان توسعه تجارت در خصوص ارسال کامل اطلاعات خودروهای فصل کالایی ۸۷۰۳ در هنگام اظهار، از این پس می بایست اظهارکنندگان کالاهای این فصل کالا اطلاعات شماره VINخوردوها را طبق دستورالعمل در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی ثبت و ارسال کنند.

افزایش یا کاهش قیمت خرده فروشی مواد خوراکی

متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 8 بهمن ماه 95 منتشر شد. براساس بررسی‌های بانک مرکزی، در هفته مورد بررسی قیمت لبنیات 0.1 درصد، حبوب 0.1 درصد، میوه‌های تازه 3.3 درصد، سبزی‌های تازه 1.1 درصد، گوشت مرغ 1.3 درصد و چای 0.1 درصد افزایش یافته است. همچنین بهای تخم مرغ 1.9 درصد، برنج 0.2 درصد و گوشت قرمز 0.4 درصد کاهش یافته و قیمت قند و شکر و روغن نباتی بدون تغییر بوده است.

ورود خودروسازان روسی به چین و امارات

تولیدکننده خودرو روسی آوتوواز (AvtoVAZ) صادرات خودرو را به چین، یعنی بزرگترین بازار خودرو در جهان، آغاز کرده است. همچنین این شرکت شروع به فروش اتومبیل در امارات متحده عربی نموده است تا سهمی در بازار خاور میانه نیز به دست آورد. به نقل از Russia Today، مدلی که در حال صادر شدن است، لادا 4x4 SUV می باشد، که توسط شریک آوتوواز، آسیا خودرو، در قزاقستان مونتاژ می شود.

دولت ۴۰ هزار میلیارد وام گرفت

در برنامه مالی دولت در سال گذشته، دریافت حدود۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی داخلی و خارجی ثبت شده است. این حدود ۵۰ درصد از ظرفیت قانونی وام‌گیری دولت به حساب می‌آید. به گزارش ایسنا، بر اساس آنچه که در قانون بودجه ۱۳۹۴ به تصویب رسید، شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت می‌توانستند از تسهیلات بانکی داخلی و همچنین وام‌های خارجی تا حدی تعیین شده استفاده کنند.

ضرر 700 میلیون دلاری قانون منع مهاجرت ترامپ به دانشگاه های آمریکا

اگر قانون ممانعت ترامپ نسبت به شهروندان ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن دائمی شود، آنگاه بر اساس برآوردهای کالج فکچوال که یک تارنمای پژوهشی است دانشگاه های آمریکا با خطر از دست دادن بیش از 700 میلیون دلار درآمد سالانه قرار خواهند گرفت. به گزارش بلومبرگ، روسای دانشگاهها نیز اکنون می ترسند که سیاست جدید باعث از دست رفتن جایگاه آمریکا به عنوان اولین مقصد بهترین دانشجویان جهان شود. این کار علاه بر آسیب زدن به تراز عملکرد دانشگاهها، به خاطر مختل کردن جریان ورود استعداد ها رشد اقتصادی را کند خواهد کرد. دانشگاه نورث ایسترن دانشگاه تگزاس، دانشگاه ایالتی تگزاس، دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که بیش از دیگر دانشگاههای آمریکا، دانشجویان اهل هفت کشور موضوع دستور جدید ترامپ را ثبت نام می کنند هر یک ممکن است حداقل 10 میلیون دلار در سال از دست بدهند. مبنای رقم 700 میلیون دلاری که تارنمای کالج فکچوال اعلام کرده است آمار مربوط به صدور ویزا از سوی دولت می باشد. این آمار شمار پر اهمیت دانشجویان خارجی به خصوص ایرانی را در سیستم آموزش عالی آمریکا را که فرمان ترامپ ممکن است باعث دور کردن آنها از آمریکا بشود نشان می دهد. ایران در آخرین سال تحصیلی، حدود دوازده هزار و سیصد دانشجو به دانشگاههای آمریکا فرستاده است که در رده یازدهم کشورهای ارسال کننده دانشجو به این کشور قرار می گیرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
مطمئن باشید امریکا برای فرار مغزها تدابیری می اندیشد ویک روزنه ایی باز می گذارد و با قیمتی ارزان بهترین و باهوش ترین فرزندان ما را به خدمت خود گرفته و محصولاتی مانند اپل را خدا تومان به خود ما می فروشد
خوب حساب دانشگاههای آمریکا را داری د گه چقدر میگیرند و چقدر متضرر میشوند و اینجت بغل گوشمان متوجه نمیشوید چه خبر است !!!
روزنامه "دنیای اقتصاد" به مواضع ضد مسکن وحمایت بی چون وچرا از بورس مشهور است . توصیه من به این روزنامه اینست که بجای تلاش شبانه روزی در القای عدم افزایش قیمت مسکن ، به تحلیل دلایل بحران سه ساله اخیر بورس بپردازد که با وجود همه دستکاریها در سه سال گذشته ضررده ترین بازار سرمایه گذاری بوده است . توضیح اینکه شاخص بورس در دی 1392 به قله 90 هزارواحدی دست یافت اما بعداز آن هرگزنتوانست روند کاذب رشد صعودی خودراحفظ کند واکنون بعداز سه سال در آستانه ورود به کانال 76 هزارواحدی قراردارد !
عجب بورسی شده این بورس!!!!!!! خداروشکر که سرمایه توی این بازار ندارم
همه بانكهاي ما دچار همين وضعند ولي بخاطر جلوگيري از هرج و مرج قادر به بيان نيستند .
چرا فارغ التحصيلان دانشگاه شريف بايد به آمريكا برن؟ و هزينه هاي ملت و دولت رو هدر بدن؟ پزشكان و فارغ التحصيلان بايد ممنوع الخروج بشن البته به شرط ايجاد شغل مناسب براي اونها در داخل.
نزدیک انتخابات قیمت گازوئیل بالا نمیره نگران نباشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل