بازدید 18532
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «سرمایه‌گذاری نجومی چین در کم‌نظیرترین پروژه اشتغال‌زایی» تا «خودروهایی که وارداتشان ممنوع شد»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد اندک شاخص کل بورس، تغییرات بازار انواع سکه، ثبات نرخ همه ارزهای بانکی، طرح بخشودگی جرائم تاخیر بدهکاران بانکی، کاهش ارزش پوند انگلیس در برابر 10 ارز بین المللی، رشد ۶.۷ درصدی اقتصاد چین، پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2017، پیشنهاد جهانگیری برای حل مشکل واردات واگن و توزیع میوه‌های قاچاق، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۵۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶ 09 January 2017
از «سرمایه‌گذاری نجومی چین در کم‌نظیرترین پروژه اشتغال‌زایی» تا «خودروهایی که وارداتشان ممنوع شد»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون رشد اندک شاخص کل بورس، تغییرات بازار انواع سکه، ثبات نرخ همه ارزهای بانکی، طرح بخشودگی جرائم تاخیر بدهکاران بانکی، کاهش ارزش پوند انگلیس در برابر 10 ارز بین المللی، رشد ۶.۷ درصدی اقتصاد چین، پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2017، پیشنهاد جهانگیری برای حل مشکل واردات واگن و توزیع میوه‌های قاچاق، در بر دارد.


رشد 7 واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس روز یکشنبه با رشد 7 واحدی به عدد 78 هزار و 833 واحد رسید. شاخص هم‌وزن ولی با افت 40 واحدی به 15 هزار و 325 واحد رسید. ارزش معاملات نیز عدد 1372 میلیارد ریال را نشان داد. بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را نماد خساپا با  43 واحد و  بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را نماد فملی با 38 واحد به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک به نماد فاذر با 6100 میلیارد ریال تعلق گرفت. در فرابورس نیز شاخص با رشد 1.7 واحد منفی به عدد 835 واحد رسید. ارزش معاملات نیز به عدد 1894 میلیارد ریال دست یافت. بیشترین تاثیر بر شاخص را هم نمادهای میدکو با 2.53 واحد منفی و ذوب با 1.29 واحد مثبت به عهده داشتند. بیشترین ارزش معاملات غیربلوک نیز به نماد ذوب با 59.4 میلیارد ریال تعلق گرفت.

تغییرات بازار انواع سکه روز یکشنبه

در پایان معاملات روز یکشنبه در بازار سکه تهران، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 10 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 160 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با کاهش 9 هزار و 100 تومانی به قیمت 1 میلیون و 174 هزار و 100 تومان فروخته شد. هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی بدون تغییر به ترتیب با قیمت های 606 و 320 هزار تومان معامله شدند.

ثبات نرخ همه ارزهای بانکی

تعطیلی بازارهای جهانی در روز یکشنبه سبب شد تا ارزش همه ارزهای عمده اعلامی بانک مرکزی نسبت به دیروز ثابت بماند. به گزارش ایرنا، هر دلار آمریکا امروز در شبکه بانکی 32,370 ریال، هر پوند انگلیس39,773 ریال و هر یورو 34,095 ریال قیمت خورد. همچنین هر فرانک سوییس 31,807 ریال، کرون سوئد 3,575 ریال، کرون نروژ 3,792 ریال، کرون دانمارک 4,588 ریال، روپیه هند 476 ریال، درهم امارات متحده عربی 8,814 ریال، دینار کویت 105,869 ریال، یکصد روپیه پاکستان 30,888 ریال، یکصد ین ژاپن 27,679 ریال، دلار هنگ کنگ 4,174 ریال، ریال عمان 84,188 ریال، دلار کانادا24,457 ریال، راند آفریقای جنوبی 2,351 ریال، لیر ترکیه 8,883 ریال و روبل روسیه545 ریال ارزش گذاری شد.

طرح بخشودگی جرائم تاخیر بدهکاران بانکی آغاز شد

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی کشور از بخشودگی جرائم تاخیر تادیه بدهکاران بانکی در صورت تسویه بدهی تا پایان اسفند امسال خبر داد. علیرضا قیطاسی با بیان این مطلب گفت: این تصمیم در جهت اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، همچنین مفاد قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر مصوب مجلس شورای اسلامی، ارتقای نظام مالی کشور با رویکرد مساعدت به بنگاه‌های اقتصادی و نهایتا حفظ اشتغال و کمک به افزایش آن در نشست مشترک نظام بانکی کشور به تصویب رسیده است.

کاهش ارزش پوند انگلیس در برابر 10 ارز بین المللی

بانک خصوصی لویدز انگلیس بر اساس نتایج یک تحقیق درباره تغییرات ارزش پوند انگلیس در برابر 60 ارز بین المللی اعلام کرد ارزش پوند این کشور در برابر 10 ارز بین المللی بیش از 20 درصد در سال 2016 سقوط کرده است. بر اساس نتایج این تحقیق، ارزش پوند بیشترین سقوط ارزشی را در برابر رئال برزیل داشته است و در سال 2016 در برابر این ارز 28.4 درصد سقوط کرده است. پیتر راید، یکی از مقامات ارشد لویدز معتقد است که خبر کاهش ارزش پوند برای مردم این کشور که برای تعطیلات به سفر می روند بسیار بد خواهد بود چرا که هزینه سفر آنها را در کشورهای مقصد به میزان چشم گیری افزایش خواهد داد.

سرمایه‌گذاری نجومی چین در کم‌نظیرترین پروژه اشتغال‌زایی

قرار است چینی‌ها با یک سرمایه‌گذاری نجومی، کم‌نظیرترین پروژه اشتغال‌زایی در جهان را کلید بزنند. به گزارش بلومبرگ به نقل از رویترز، قرار است چین تا سال ۲۰۲۰ میلادی با سرمایه‌گذاری ۳۶۱ میلیارد دلاری بر روی انرژی تجدیدپذیر یا همان انرژی پاک، در جهت تغییر سیاست از انرژی ذغال‌سنگی به سمت سوخت پاک گام بردارد. این در حالی است که چین بزرگترین بازار مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص داده که به گفته مقامات سازمان ملی انرژی چین، این تغییر سیاست منجر به اشتغال‌زایی برای بیش از ۱۳ میلیون نفر در حوزه انرژی تجدیدپذیر می‌شود. نگرانی بر سر هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی آلودگی هوای چین افزایش یافته که این مسئله موجب چنین سرمایه‌گذاری عظیمی در چین شده است.

رشد ۶.۷ درصدی اقتصاد چین محقق شد

معاون وزیر اقتصاد چین اعلام کرد این کشور اطمینان دارد که در سال ۲۰۱۶ به رشد اقتصادی ۶.۷ درصدی، رقمی تعیین شده در محدوده مورد نظر سال، دست یافته است. به نقل از رویترز، زو گوانگیاو، معاون وزیر اقتصاد چین، در جلسه‌ای در دانشگاه چینهوا اعلام کرد چین در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ رشدی برابر با ۶.۷ درصد داشته است و بر همین اساس به احتمال زیاد رشد اقتصادی سه ماهه چهارم نیز برابر با همین رقم است. چین در راستای دستیابی به رشد اقتصادی ۶.۵ تا ۷ درصدی در سال ۲۰۱۶، میزان مخارج دولتی را افزایش داد، به بازار مسکن رونق بخشید و در سطح بی‌سابقه‌ای وام بانکی ارائه کرد، موضوعی که به افزایش بدهی در این کشور منجر شد. به گزارش مهر، در همین حال تحلیلگران اظهار کرده‌اند رشد اقتصادی سال گذشته چین احتمالا کمتر از رقم اعلام شده از سوی دولت این کشور است.

پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2017

از دو سال پیش که قیمت نفت سقوط کرد، همواره پیش بینی های مختلفی از اینکه در ماه آینده یا سال آینده قیمت نفت به چه قدر خواهد رسید وجود داشته. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، در سال گذشته، تحلیلگران قیمت نفت را به مناسبت های مختلف، در بازه ای بین 10 تا 70 دلار پیشبینی کردند. این در حالی ست که قیمت واقعی نفت نیز فراز و نشیب های فراوانی داشت، به طوری که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، در اوایل ژانویه سال 2016 به زیر 30 دلار رسید و و در 12 دسامبر این سال توانست به اوج خود در 17 ماه گذشته برسد و بشکه ای تقریبا 55 دلار معامله شود. اما پیشبینی های سازمان های بزرگ و بانک های سرمایه گذاری برای قیمت نفت در سال 2017، به طور کلی خیلی بازۀ وسیعی را در بر نمی گیرد و بیشتر حول بشکه ای 50 تا 60 دلار می چرخد، اما برخی از دیدگاه های عجیب و غریب هم در مورد قیمت نفت وجود داشته که قیمت نفت را برای امسال بیش از این حرف ها پیشبینی کرده.

جهانگیری خطاب به آخوندی: مشکل واردات واگن را با مذاکره با نعمت‌زاده حل کنید

ماجرای واردات واگن باری پس از ردوبدل نامه‌های مختلف بین وزیر راه، رئیس جمهور و وزیر صنعت، این بار به معاون اول رئیس جمهور رسید. اسحاق جهانگیری خطاب به وزیر راه نوشت که "مشکل را با مذاکره با آقای نعمت‌زاده و توافق برسر استفاده از توان داخلی حل کنید." به نقل از تسنیم، دفتر معاون اول رییس جمهوری چندی پیش در نامه ای به وزیر راه پاسخ به نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص واردات واگن را داده است. تصویر این نامه در ادامه قابل مشاهده است:

از «سرمایه‌گذاری نجومی چین در کم‌نظیرترین پروژه اشتغال‌زایی» تا «خودروهایی که وارداتشان ممنوع شد»

توزیع میوه‌های قاچاق ادامه دارد

رئیس اتحادیه میوه و سبزی از ادامه توزیع میوه‌های ممنوعه خارجی در بازار خبر داد و گفت: قیمت پرتقال جنوب نسبت به هفته قبل ۲۵ درصد افزایش یافته است. سید حسین مهاجران در گفتگو با مهر از ادامه عرضه میوه‌های قاچاق در بازار خبر داد و اظهارداشت: توزیع این میوه‌ها در حاشیه میدان مرکزی میوه و تره‌بار انجام می‌شود و مغازه‌داران با فروشندگان این میوه‌ها مستقیما ارتباط برقرار کرده و محصول مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. به گفته وی درحال حاضر شبرنگ آفریقایی، انبه کنیا، شاه بلوط ترکیه و گلابی آمریکایی میوه‌های ممنوعه‌ای هستند که در بازار عرضه می‌شوند.

خودروهایی که وارداتشان ممنوع شد

هیات وزیران به منظور فراهم نمودن ساز و کار هماهنگ و کارآمد برای کنترل کالاهای با کیفیت و همچنین جلوگیری از واردات خودروهای سواری مستعمل، با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش و ورود خودروی نو که از زمان ساخت آن بیش از یک سال گذشته باشد، موافقت کرد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱
باز یه ممنوعیت جدید! چرا ورود خودروی نو با عمر بیش از یک سال ممنوعه؟ چرا مردم رو از امکان استفاده از خودروی باکیفیت و ارزون خارجی محروم میکنین؟ چرا هرروز یک چیزی ممنوع میشه؟ چرا هیچ خبری در مورد آزادسازی اقتصادی نمیشنویم؟ این وسط برنامه ریزی کشور کجا میره؟ پیش بینی آینده چی میشه؟ آیا فکر کردین وقتی نشه آینده رو پیشبینی کرد مجبوریم همش با احتمالات زندگی کنیم! و فقط دنیا میشه به کام رانت دارها و پارتی دارها!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر