بازدید 15719
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «تنش در تالار شیشه‌ای در روز سقوط آزاد تقاضا» تا «یکه‌ تازی پکن در خرید گاز ترکمنستان»

این پیمانه موضوعاتی همچون نظر معاون اول رئیس جمهور درباره نرخ جدید ارز، رشد قیمت سکه، رکوردزنی نفت ایران، رشد ۹.۱ درصدی صنعت با کمک نفت‌وگاز، زمان دست به جیب شدن دولت نزدیک است، پیامک‌های جدید حذف یارانه‌ها، کاهش حقوق سالانه تیم کوک، توضیحاتی درباره قیمت خودروهای مدل ۹۶، قطع گاز ساختمان‌های وزارت نفت در تهران و افزایش خودسرانه قیمت شیر و لبنیات، در بر دارد.
کد خبر: ۶۵۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 08 January 2017
از «تنش در تالار شیشه ای در روز سقوط آزاد تقاضا» تا «یکه تازی پکن در خرید گاز ترکمنستان»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون نظر معاون اول رئیس جمهور درباره نرخ جدید ارز، رشد قیمت سکه، رکوردزنی نفت ایران، رشد ۹.۱ درصدی صنعت با کمک نفت‌وگاز، زمان دست به جیب شدن دولت نزدیک است، پیامک‌های جدید حذف یارانه‌ها، کاهش حقوق سالانه تیم کوک، توضیحاتی درباره قیمت خودروهای مدل ۹۶، قطع گاز ساختمان‌های وزارت نفت در تهران و افزایش خودسرانه قیمت شیر و لبنیات، در بر دارد.



تنش در تالار شیشه ای در روز سقوط آزاد تقاضا

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز شنبه 18 دی‌ماه 95 با کاهش 163 واحدی روی رقم 78 هزار و 826 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 55 واحدی روی رقم 15 هزار و 365 واحد متوقف شد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 219 واحدی به عدد 86 هزار و 492 واحد رضایت داد. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 72 واحدی به عدد 55 هزار و 956 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 595 واحد کاهش عدد 167 هزار و 733 واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص کل فرابورس (آی‌فکس) با کاهش 8 واحدی روی عدد 837 واحد متوقف شد. به گزارش فارس، روز شنبه بازار سهام بازاری کم حجم و بی‌رمق بود که با غلبه عرضه بر تقاضا در اغلب نمادهای معاملاتی حال و حوصله همه سرمایه‌گذاران را سر برد. بازاری که حتی با رایزنی میان کف بازاری‌ها و متولیان بازار سرمایه نیز طاقتی برای سهامداران باقی نگذاشته و هر تحرکی را فرصتی برای خروج می‌دانند. در این بین وجود پاره‌ای اعتراض‌ها به نحوه عملکرد متولیان بازار سرمایه و نبود چاره‌جویی برای حمایت از بازار سهام باعث شد تا اعتراض‌هایی در تالار شیشه‌ای بالا بگیرد. معترضانی که این روزها شاهد تبخیر سرمایه خود در سبدهای سرمایه‌گذاری بوده و راهی جز اعتراض را برای آنها باقی نگذاشته است. 

از «تنش در تالار شیشه ای در روز سقوط آزاد تقاضا» تا «یکه تازی پکن در خرید گاز ترکمنی»

در پی بالا گرفتن اعتراض تعدادی از سرمایه گذاران حاضر به متولیان بازار سهام در تالار معاملات بورس اوراق بهادار تهران به نحوه توقف و بازگشایی نماد های معاملاتی و دیگر ناهنجاری های بازار سهام،  درهای این بازار بر روی سرمایه گذاران بسته شد. این در حالی است که هنوز ساعت رسمی معاملات به پایان نرسیده بود و معلوم نیست بر اساس کدام قانون و مقرراتی از ورود و خروج آزادانه سرمایه گذاران به تالار معاملات بورس حافظ به عنوان مظهر بازار رقابت کامل بسته شد.

جهانگیری: دولت به هیچ وجه به دنبال ایجاد نرخ جدید ارز نیست

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که دولت به هیچ وجه بدنبال ایجاد نرخ جدید ارز در بازار نیست، گفت: برخی 3 هزار و 600 تومان را نرخ جدید دلار مطرح می کنند، در صورتی که این رقم درست نیست. اسحاق جهانگیری روز شنبه در جلسه بررسی و ارزیابی عملکرد بانک مرکزی در زمینه پروژه های اقتصاد مقاومتی که با حضور رییس و معاونین بانک مرکزی برگزار شد، افزود: صرافی ها باید به کار اصلی خود بازگردند، کسی که می خواهد از صرافی ها ارز خریداری کند باید بر مبنایی باشد که رقم آن را بانک مرکزی در این هفته اعلام می کند. وی اضافه کرد: اگر کسی می خواهد از صرافی ارز خریداری کند معادل ریالی آن و دلار خریداری شده باید مشخص شود که در چه مسیری مورد استفاده قرار می گیرد. معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: اگر فردی میزان بالایی دلار خریداری کرد اما مشخص نباشد که برای چه کاری است، هیات سه نفره ای برای بررسی این موضوع و رصد آن مشخص شده است تا اخلالی در بازار صورت نگیرد. 

رشد قیمت سکه تمام در شروع هفته

در بازار روز شنبه پایتخت، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 10 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 150 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی، 1 میلیون و 183 هزار و 200 تومان به فروش رسید که نسبت به قیمت روز پنج شنبه، 15 هزار و 500 تومان گران تر شده بود. اما برخلاف دو سکه تمام، هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی کاهش قیمت داشتند. به طوری که هر نیم سکه با کاهش 1 هزار تومان به رقم 606 هزار تومان رسید و هر ربع سکه نیز با کاهش 3 هزار تومان به قیمت 320 هزار تومان فروخته شد.

اونس طلای 1600 دلاری با توئیت های جنجالی ترامپ

موسسه مالی گلدکور اعلام کرده است که بی ثباتی های سیاسی و اقتصادی جهان و اظهارات جنجالی ترامپ موجب خواهد شد تا قیمت طلا امسال به بیش از 1600 دلار در هر اونس برسد. همچنین هر اونس طلا در آخرین معاملات بازار جهانی فلزات گران بها، با رشد 70 سنتی به رقم 1173 دلار و 2 سنت رسید و هر اونس نقره نیز با 7 سنت افزایش به قیمت 16 دلار و 54 سنت معامله شد.

رکوردزنی نفت ایران در آخرین هفته سال 2016

قیمت انواع نفت خام در آخرین روزهای سال 2016 میلادی همچنان به رشد خود ادامه داد و رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند. دور جدید رشد قیمت نفت خام در بازارهای جهانی پس از توافق اوپک برای کاهش تولید 1.2 میلیون بشکه ای نفت خام آغاز شد که پس از توافق اوپک و غیراوپک، با قدرت به روند افزایشی خود ادامه داد. براساس گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی وزارت نفت، قیمت نفت خام سبک ایران در هفته منتهی به 30 دسامبر (10 دی) با یک دلار و 15 سنت افزایش به 53 دلار و 31 سنت برای هر بشکه رسید، میانگین قیمت نفت خام سبک ایران در سال 2016 بشکه ای 41 دلار بود. قیمت نفت خام سنگین ایران نیز در این دوره زمانی، با یک دلار و 18 رشد به بشکه ای 52 دلار و 84 سنت رسید. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران نیز در سال 2016 بشکه ای 39 دلار و 19 سنت شد.

کویت تولید نفت خود را از ابتدای سال 2017 کاهش داد

کویت در توافق 30 نوامبر متعهد شدتا تولید نفت خود را 131 هزار بشکه در روز کاهش دهد و بنا به گفته مقامات این کشور هم اکنون سطح تولید نفت کویت از 2.838 میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر و 2.9 میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر به رقم 2.707 میلیون بشکه رسیده است. لازم بذکر است که کویت و روسیه به عنوان دو عضو اوپکی و غیر اوپکی مأمور هستند تا بر اجرای دو توافق 30 نوامبر و 10 دسامبر از سوی کشورهای نفتی نظارت داشته باشند.

رشد ۹.۱ درصدی صنعت با کمک نفت‌وگاز

مرکز آمار ایران گزارش داد، در شش ماهه نخست امسال گروه کشاورزی ۵.۹، گروه صنعت ۹.۱ و گروه خدمات ۵ درصد نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل، رشد داشته که رشد گروه صنعت عمدتاً ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده‌ است.

زمان دست به جیب شدن دولت نزدیک است

بعد از گذشت هفتاد مرحله از پرداخت یارانه نقدی هنوز هم مردم با نزدیک شدن به پایان هر ماه درانتظار زمان واریز یارانه ها و نگران از حذف شدن از لیست دریافت یارانه نقدی هستند زیرا اکثر افراد بر این عقیده  هستند که با توجه به برداشته شدن یارانه مربوط به  آب، برق و گاز در قبوض شهری و بسیاری از اقلام خوراکی حداقل این یارانه گوشه ای از این گرانی ها را جبران می‌کند و در میان هستند افراد نیز که خرج یک ماه خود را از دریافت یارانه نقدی در پایان هر ماه تامین می‌کنند. به گزارش میزان، پیش بینی می‌شود «هفتاد و یکمین» مرحله یارانه نقدی مربوط به دی ماه 95 به ازاء هر نفر 45 هزار و 500 تومان، ساعت 24:00 روز یکشنبه مورخ 1395.10.26 به حساب سرپرستان محترم خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود. 

پیامک‌های جدید حذف یارانه‌ها

پیامک‌های جدیدی در روزهای گذشته تحت عنوان حذف یارانه به برخی خانوارها ارسال شده است که بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد که این خانوارها در صورت معترض بودن باید پس از حذف، مستندات درآمدی برای ادامه واریز یارانه ارائه کنند. به گفته علی ربیعی وزیر تعاون، کار ور فاه اجتماعی، برای سه گروه پیامک حذف یارانه ارسال شده است چرا که طبق اطلاعات موجود، حدود 7 میلیون نفر در کشور درآمد خیلی بالا و رفتار غیرقابل کنترل اقتصادی دارند. طبق گفته علی ربیعی، تاکنون بیش از 4 میلیون نفر از لیست دریافت یارانه خط خورده‌اند. 

کاهش حقوق سالانه تیم کوک

تیم کوک مدیر عامل اپل نتوانست این شرکت فناوری را به اهداف از پیش معین شده اش برساند و در نتیجه حقوق وعده داده شده به وی نیز 15 درصد کاهش داده شد. سود اپل در سال 2016 به علت کاهش خرید آیفون و برخی عوامل دیگر کمتر از حد انتظار بود و لذا تیم کوک بخشی از حقوق تشویقی خود را دریافت نکرده است. این اولین بار از سال 2009 به این سو است که اپل نتوانسته پیش بینی درآمدی و سود خود را در عرض یک سال محقق کند و ظاهرا این امر هیات مدیره این شرکت را به شدت ناراحت کرده است. 

معاون رئیس جمهور: شرمنده ایم...

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در اختتامیه دومین نمایشگاه توانمندیهای روستائیان و عشایر با بیان اینکه شرمنده‌ام که نتوانستیم مشکل بازاررسانی تولیدات صنایع دستی روستایی و عشایری را حل کنیم، گفت: امیدوارم به ایرانِ وعده داده شده در سال ۱۴۰۴ برسیم که در آن به رفاه،امنیت غذایی، نهاد محکم خانواده و محیط‌ زیست سالم برسیم.

توضیحات شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مدل ۹۶

رئیس شورای رقابت با اشاره به اینکه شورای رقابت فقط در مورد قیمت و بازار خودروهایی که مشمول دستور العمل قیمت گذاری باشند ورود پیدا می‌کند، اظهار داشت: بررسی تغییرات قیمتی سایر خودروها از جمله وارداتی ها با شورای رقابت نیست و در این زمینه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و وزارت صنعت باید اقدامات لازم را انجام دهند. رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه خودروسازان به هیچ عنوان امکان افزایش قیمت محصولات خود را ندارند، افزود: باز تأکید می‌کنم در اردیبهشت 96 شاخص های دستور العمل قیمت گذاری خودرو را بررسی و در نهایت قیمت های جدید را اعلام می‌کنیم، اما تا آن تاریخ هیچ خودروسازی اجازه افزایش قیمت خودروهای مشمول دستورالعمل قیمت گذاری را ندارد. رئیس شورای رقابت با اشاره به پیش فروش خودروهای مدل 96 توسط شرکت‌های خودروساز، گفت: لیست ارسالی خودروسازان در فروش قطعی مدل های 96 مطابق دستور العمل شورای رقابت است. اما در فروش‌های بلند مدت با محاسبه نرخ سود و قیمت روز خودرو فروش ها انجام می‌شود؛ به نحوی که ممکن است تا زمان تحویل خودرو قیمت ها با تغییراتی همراه شود.

افزایش خودسرانه قیمت شیر و لبنیات

آخرین بررسی‌ها و مشاهدات از بازار محصولات لبنی از سطح شهر حاکی از روند افزایشی قیمت بیشتر اقلام لبنی و ادامه گرانفروشی است؛ به طوری که کره ۱۰۰ گرمی ۸۰۰ تومان و شیر یک لیتری بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده‌اند. سایر محصولات لبنی از جمله خامه در بسته ۱۰۰ گرمی ۱۴۰۰ تومان و پنیر خامه‌ای ۱۳۰۰ تومان و دوغ یک و نیم لیتری ۳۰۰۰ تومان فروخته می‌شود که این محصولات هم با شیب کمتری با افزایش قیمت روبرو شده‌اند. همچنین در میان دیگر اقلام لبنی، ماست کم‌چرب یک و نیم کیلوگرمی با افزایش قیمت ۲۰۰ تومانی همراه شده است. به گزارش ایسنا، این حالیست که مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرده‌اند که هیچ‌گونه مجوزی برای افزایش قیمت انواع محصولات لبنی از طرف دستگاه‌های مربوطه از جمله ستاد تنظیم بازار صادر نشده است و برندهایی که قیمت محصولات‌شان را خودسرانه افزایش داده‌اند باید قیمت‌ها را به وضعیت قبلی بازگرداند و محصولات گران شده را نیز ار بازار جمع‌آوری کنند.

«پکن» به بزرگترین واردکننده گاز ترکمنستان تبدیل شده‌ است

سفیر چین در عشق‌آباد گفت: با توجه به قطع صادرات گاز ترکمنی به ایران، «پکن» به تنها واردکننده گاز طبیعی و بزرگترین شریک اقتصادی و انرژی ترکمنستان تبدیل شده‌ است. «سون ویدون» سفیر چین در ترکمنستان در مصاحبه با روزنامه «ترکمنستان بیطرف» به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک 2 کشور، تصریح کرد: این کشور از سال 2009 میلادی تاکنون بیش از 160 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان خریداری کرده‌ است. وی افزود: هم‌اکنون 3 خط از خطوط لوله گاز ترکمنستان به چین با ظرفیت 55 میلیارد متر مکعب راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است که گاز مورد نیاز میلیون‌ها چینی را تأمین می‌کند. ویدون با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 2 هزار نفر در قالب 30 شرکت چینی در ترکمنستان مشغول انجام فعالیت‌های اقتصادی هستند،گفت: «پکن» به یکی از مهمترین شرکای تجاری عشق‌آباد تبدیل شده‌ است به طوریکه حجم مبادلات بازرگانی بین 2 کشور از 4.5 میلیارد دلار در سال 1992، به 10 میلیارد دلار در سال 2013 میلادی ارتقا یافته است. به گزارش فارس، چین توانسته است با اختصاص میلیاردها دلار اعتبار، خط لوله گاز 7 هزار کیلومتری ترکمنستان به این کشور را احداث و راه‌اندازی نماید. تهران و مسکو پیش‌تر در کنار پکن، 2 واردکننده مهم گاز ترکمنستان بودند که عشق‌آباد صادرات گاز طبیعی خود را در آغاز سال 2015 میلادی به روسیه و در آغاز سال جدید میلادی (2017) نیز به ایران، قطع کرد و به این ترتیب در حال حاضر چین به تنها بازار صادرات گاز ترکمنی تبدیل شده‌است.

گاز ساختمان‌های وزارت نفت در تهران قطع شد

معاون وزیر نفت دستور قطع گاز مصرفی موتورخانه های ساختمانهای اداری وزارت نفت در شهر تهران را صادر کرد تا این ساختمان ها که تعداد آنها بیش از انگشتان دو دست است، از میانه هفته گذشته به جای گاز طبیعی به مصرف سوخت مایع روی آورند. به گزارش تسنیم، در حالی که مسئولان وزارت نفت در پی قطع یکباره صادرات گاز به ایران از سوی ترکمنستان، مردم کشور را به صرفه جویی در مصرف گاز برای توزیع مطلوب تر این حامل انرژی در کشور توصیه کرده اند، به نظر می رسد کمبود توزیع گاز نسبت به رشد مصرف، آنچنان زیاد شده که دستور ویژه جهت قطع گاز ساختمان های اداری تهران را در پی داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
این دولت با وجود افزایش قیمت نفت و فروس نفت ذخیره دلار را به 4000تونان رساند
دولت یک یارانه داد 2برابر داره از کنارش در میاره.نه اشتغال ایجاد می کنه نه نرخ تورم معلومه.
گاز اون ساختمونها قطع شده ولی دارند از بخاری برقی استفاده می کنند.
وقتی یک شرکتی بی اجازه و مکررا نسبت به افزایش قیمت اقدام می کند .یعنی .....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار