بازدید 13865
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «گرانی دلار، بهانه بی‌ربط گرانی لوازم‌خانگی» تا «شکستن رکوردِ گران ترین کالای دنیا »

این پیمانه موضوعاتی همچون: رشد اقتصادی در ۶ ماهه اول امسال، پیمان حمایت متقابل از سرمایه گذاری ایران و روسیه، کاهش قیمت نفت سنگین ایران، چین دیگر بزرگترین بستانکار خارجی آمریکا نیست، هزینه جمع آوری پرتقال بیشتر از نرخ فروش، اثر مقطعی افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت داخلی ارزها، کشوری که صاحب بزرگ ترین صندوق ذخایر ارزی جهان شد و دلار بالاترین رکورد را ثبت کرد را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲ 18 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: رشد اقتصادی در شش ماهه اول امسال، پیمان حمایت متقابل از سرمایه گذاری ایران و روسیه، کاهش قیمت نفت سنگین ایران، چین دیگر بزرگترین بستانکار خارجی آمریکا نیست، هزینه جمع آوری پرتقال بیشتر از نرخ فروش، اثر مقطعی افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت داخلی ارزها، کشوری که صاحب بزرگ ترین صندوق ذخایر ارزی جهان شد و دلار بالاترین رکورد را ثبت کرد را در بر دارد.



رشد اقتصادی در شش ماهه اول امسال به روایت بانک مرکزی

به گزارش بانک مرکزی، بر اساس محاسبات مقدماتی انجام شده توسط اداره حساب های اقتصادی بانک مرکزی، بر پایه آمار و اطلاعات واصله از مراجع آماری ذیربط، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت های ثابت (100=1383)، در شش ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل 7.4 درصد رشد داشته است.

پیمان حمایت متقابل از سرمایه گذاری ایران و روسیه در دوما تصویب شد

مجلس دوما پیمان ایران و روسیه برای حمایت متقابل از سرمایه گذاری را تصویب کرد که توافقنامه ساختاری برای توسعه هر چه بیشتر روابط اقتصادی دو کشور به شمار می رود. خبرگزاری اسپوتنیک روز شنبه در این باره نوشت: این تأیید در برگیرنده توافق نامه دو کشور در مورد صندوق های حمایت از سرمایه گذاری است که دوما آن را حائز اهمیت خوانده است. رسانه روسی افزوده است: توافق نامه تصویب شده شامل ارائه خدمات متقابل برای فعالیت سرمایه گذاران ایرانی و روسی در کشورهای طرف تفاهم و همچنین ارائه متقابل شرایط کار برای سرمایه گذاران دیگر کشورها هست که شرایط پیشنهادی بهتری از سرمایه گذاران خود طرف قرارداد دارند. به گزارش ایرنا، این توافق همچنین تضمین متقابل حمایت از سرمایه گذاری در برابر مصادره اجباری از جمله «ملی کردن، سلب مالکیت و...» جز در «مواردی که به نفع جامعه و همگام با معیارهای قانونی طرف دریافت کننده بر اساس تبعیض و همراه پرداخت فوری و معقولانه جبران خسارت باشد» را شامل می شود. 

کاهش قیمت نفت سنگین ایران در ماه نوامبر

دبیرخانه اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت منتشر شده در ماه دسامبر اعلام کرد میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران از ٤٧ دلار و ٣٠ سنت در ماه اکتبر به ٤٢ دلار و ٤٢ سنت در ماه نوامبر امسال کاهش یافته است. از سوی دیگر، میانگین قیمت نفت ایران در ١١ ماه نخست سال جاری میلادی ٣٨ دلار و ٥٢ سنت رسید، در حالی که این رقم در سال ٢٠١٥ میلادی ٥٠ دلار و ٣٩ سنت بود. گزارش اوپک همچنین نشان می‎دهد میانگین قیمت سبد نفتی این سازمان در ماه نوامبر امسال به ٤٣ دلار و ٢٢ سنت رسیده که چهار دلار و ٦٥ سنت نسبت به ماه پیش از آن کمتر است.

چین دیگر بزرگترین بستانکار خارجی آمریکا نیست

گزارش ماهانۀ وزارت خزانه داری آمریکا نشان می دهد که چین دیگر بزرگترین بستانکار خارجی آمریکا نیست و ژاپن از آن پیشی گرفته است. از آن جا که چین از ذخایر ارزی اش برای تقویت یوان استفاده می کند، دارایی خزانه داری چین به کمترین مقدار در شش سال گذشته کاهش یافته است. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، دارایی ژاپن برای اولین بار پس از بحران مالی جهانی 2008-2009 در فوریۀ 2015 توانست از دارایی چین بیشتر شود. چین با 1.3 میلیارد نفر جمعیت دومین اقتصاد بزرگ جهان و سریع‌ترین اقتصاد رو به رشد جهان به شمار می‌رود و تا پیش از این، آمریکا بیشترین بدهی خارجی‌اش به کشور چین بود. مطابق آمار هایی که توسط واشنگتن در روز پنجشنبه منتشر شد، پکن در ماه اکتبر 1.12 تریلیون دلار اوراق قرضه آمریکا داشت که این مقدار، 41.3 میلیارد دلار کمتر از ماه قبلش است. این کمترین سرمایه گذاری از ژوئیه سال 2010 است.

گرانی دلار، بهانه بی‌ربط گرانی لوازم‌خانگی

حدود سه هفته از زمانی که نرخ دلار سر به افزایش گذاشت و به مرز ۴۰۰۰ تومان نزدیک شد، می‌گذرد و آثار مختلفی که روی وجوه متنوع اقتصاد ایران گذاشت. از جمله گروه کالاهایی که افزایش توجیه ناپذیری را در روز های اخیر داشته‌اند، لوازم خانگی هستند. رئیس اتحادیه فروشنگان لوازم خانگی نیز افزایش قیمت متاثر از افزایش نرخ دلار را در هفته گذشته تایید کرده و در این باره گفته که قیمت لوازم خانگی وارداتی در هفته‌های اخیر پنج تا شش درصد افزایش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، طحان پور در همین رابطه با غیر قابل قبول دانستن این افزایش قیمت اظهار کرد که گران شدن کالاها پس از بالا رفتن نرخ ارز برای اقتصاد ما تبدیل به یک عادت شده است و تاثیر آن هم در بازار منفی است. ما به عنوان اتحادیه این افزایش قیمت را قابل قبول نمی‌دانیم، چراکه وقتی کالایی در انبار است و قبل از گران شدن دلار وارد شده است نباید قیمت آن افزایش پیدا کند. در همین رابطه سید محمود نوابی - رئیس سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان - نیز اعلام کرد که هنوز از این گرانی ها گزارش دقیقی نرسیده اما اگر گرانی لوازم خانگی خارج از تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان رخ داده باشد، قطعا با آن برخورد می‌شود تا جایی که لوازم خانگی را از گروه کالایی دو به گروه کالایی یک برگردانده و مشمول قیمت گذاری تکلیفی می‌شود.

از «گرانی دلار، بهانه بی‌ربط گرانی لوازم‌خانگی» تا «رکوردِ گران ترین کالای دنیا شکست»

هزینه جمع آوری پرتقال بیشتر از نرخ فروش

استان مازندران 60 درصد پرتقال موردنیاز کشور را تأمین می‌کند اما سرمای بی‌سابقه شمال کشور باعث یخ‌زدگی 20 درصد تا 25 درصد، پرتقال این استان شد. در این شرایط، باغداران محصول خود را به یک‌باره به بازار مصرف ریختند و این امر باعث کاهش قیمت پرتقال به 600 تا 1500 تومان در بازار شد. یکی از کشاورزان قائم‌شهری که پرتقال خود را برای فروش به میادین میوه منطقه برده است اما به دلیل قیمت پایین از فروش محصول خود امتناع کرده و محصول خود را دور ریخته است در گفت‌وگو با تسنیم درخصوص این رفتار گفت: در سال گذشته پرتقال آبگیری ما  1300 تومان به فروش می‌رسید اما  امسال پرتقال تامسون را در بازار 500 تا 600 تومان  می‌خرند. وی افزود: هزینه جمع‌آوری هر کیلوگرم پرتقال با توجه به دستمزد کارگری 660 تومان شده است که بر این اساس امکان عرضه محصولات خود، حتی برای خرید تضمینی سازمان تعاون روستایی نداریم.

اثر مقطعی افزایش نرخ بهره آمریکا بر قیمت داخلی ارزها

سید بهاء الدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره در آمریکا، اظهارداشت: افزایش نرخ بهره قطعا تا حدودی موجب تغییر در نرخ برابری دلار در برابر سایر ارز‌ها می‌شود. وی افزود: تقویت دلار نسبت به ارزهای دیگر و کاهش بهای اونس از جمله پیامدهای این تصمیم فدرال رزرو آمریکا است. این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش نرخ بهره آمریکا، میل به پس‌انداز و حذف ارزش دارایی‌ها با سپرده‌گذاری در سیستم بانکی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: افزایش نرخ دلار در بازار داخل چندان متاثر از افزایش نرخ بهره آمریکا نیست زیرا نرخ سپرده‌گذاری ارزی در ایران 5 تا 6 درصد است و همواره بین تحولات ریال و دلار یک گسست وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است بازار داخلی دچار یک شوک کوتاه مدت شود، گفت: بعید است. 

کشوری که صاحب بزرگ ترین صندوق ذخایر ارزی جهان شد

به نقل از پایگاه خبری «اسپوتنیک»، بر اساس گزارش وزارت خزانه داری آمریکا، طی دهه ۱۹۸۰ میلادی که از آن به عنوان شکوفایی اقتصاد جهانی یاد می شود و حتی در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی که رکود اقتصادی، جهان را فراگرفته بود ژاپن دارنده بزرگ ترین ذخایر ارزی جهان بود. این در حالی است که چین در سال ۲۰۰۸ میلادی به طرز قابل توجهی با جهش رشد اقتصادی موفق به پیشی گرفتن از حجم ذخایر ارزی ژاپن شد و عنوان بزرگ ترین صندوق ذخایر ارزی جهان را به خود اختصاص داد. اما چین طی سال های اخیر به دنبال مواجه شدن با روند نزولی رشد اقتصادی و از سویی دیگر اعمال سیاست های اقتصادی محرک از سوی دولت ژاپن و تقویت بیشتر اوضاع اقتصادی این کشور، از گوی رقابت در عرصه ذخایر ارزی بازماند و بار دیگر ژاپن در صدر بزرگ ترین کشور صاحب صندوق ذخایر ارزی جهان قرار گرفت.

دلار بالاترین رکورد را ثبت کرد

بازار ارز در هفته اخیر دستخوش تغییر و تحولاتی شد و دلار آمریکا با رسیدن به نرخ ۳۹۵۴ تومان به بالاترین رکورد در امسال و حتی سال قبل رسید. همچنین در همین بازه زمانی یورو بیش از ۶۰ تومان افزایش قیمت داشت و در آخرین روز هفته از مرز ۴۳۰۰ تومان گذشت و روی نرخ ۴۳۰۵ تومان ایستاد. و پوند انگلستان با نوسان ۳۵ تومانی همراه شد. پوند در اوایل هفته گذشته با نرخ ۴۹۱۸ تومان در بازار آزاد مشاهده شد، در ادامه هفته با حرکت صعودی به ۴۹۶۰ تومان رسید و در آخرین روز معکوس شد و با نرخ ۴۹۳۳ تومان به حرکت خود پایان داد. به گزارش ایسنا، همچنین لیر ترکیه در هفته گذشته بین ۱۱۵۹ تا ۱۱۶۸ تومان در نوسان بود تا در مجموع در این مدت ۹ تومان نوسان قیمت را پشت سر گذاشته باشد. در میان دیگر ارزها، یوان چین هم بین ۵۸۹ تومان تا ۵۹۳ تومان در نوسان بود.  

رکوردِ گران ترین کالای دنیا شکست

نخستین نسخه از کتاب «اصول ریاضی فلسفه طبیعی» تألیف «اسحاق نیوتون» کاشف جاذبۀ زمین، در حراجی معروف کریستی به قیمت 3 میلیون و 719 هزار و 500 دلار به فروش رسید تا رکورد تازه ای در این زمینه ثبت شود.زمانی که نیوتون این کتاب را نوشت بین 300 تا 400 نسخه از آن به زبان لاتین ثبت شد که البته در طول تاریخ بسیاری از آنها از بین رفت و این یکی از سالم‌ترین نسخه‌های ویرایش اول کتاب مذکور محسوب می‌شود. ابتدا پیش‌بینی می‌شد که این دست‌نوشته‌ها با قیمت پایه یک تا 1.5 میلیون دلار فروخته شوند و در پایان قیمت نهایی به دو برابر بیشتر از پیش‌بینی اولیه رسید.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۷
دلار کابوس ما جماعت کارگران ایران و رویای شیرین پولدارهای ایران شده.
گرانی بیش حد ودور از انتظار آهن چه ربطی به دلار داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باسلام و احترام؛
به نظر می رسد که با توجه به اینکه بانک ها بابت لوازم منزل و جهیزیه وام نه با سود مورد انتظار آنها را می دهند، این گرانی دلار راهی می تواند باشد برای تامین سود مورد انتظار آنها.
با تشکر
آقای طهانپور و امثالهم
شما خونه رو ۲۰ سال پیش خریدی ۱۰۰ حالا شده ۱۰۰۰ چون قبل خریدی بده۱۰۰
دلار رو هم ۱ماه پیش خریدی ۳۷۰۰۰ الان بده خرید قبل منم جنسامو میدم خرید قبل
روسيه اگر هنر داشت ساخت نيروگاه بوشهر را 35 سال براي ساخت ان وقت تلفد نميكرد تكنولوژي روسيه صفر معامله باروسيه دور ريختن پول ملت است
ایرادی نداره بشه 10000 تومن این دولتها که میان سرکار انقدر رو دارن که عینه دولت قبل و این دولت چون همه شون جز پولدارها هستند براشون این قیمتها مقطعی هست.
راستی دولت اعلام کرد ایران طلبهایش را از امریکا گرفته و خود امریکا گفت حدود صد ملیارد دولار ولی باز هم شاهد گرانی دولار هستیم این طلب های وارد شده حالا کجاس که نه اقتصاد حرکت مینه و نه هیچ شغلی ایجاد میشه و باز هم شاهد گرانی بی پروت دولار هستیم کجاس این همه پول ّّّ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار