بازدید 12139
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «گران شدن دلار و ۱۰ گروه کالایی در بازار» تا «انتقاد بخش خصوصی به افزایش مالیات در لایحه بودجه ۹۶»

این پیمانه موضوعاتی همچون افزایش 25 واحدی شاخص کل بورس، تحلیلی از بازار سرمایه، خشم 60 کشور علیه دلار، هشدار نفتی سعودی ها، دلایل افزایش قیمت برخی فراورده های لبنی، گران شدن کره، اعلام سود 10 ساله سهام عدالت، آنچه وزارت نفت از "زنجانی" طلب دارد، افزایش قیمت طلا در اثر تنش بین آمریکا و چین و نبض بازار آزاد ارز، در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۹۴۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۱ 19 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی را همچون، افزایش 25 واحدی شاخص کل بورس، تحلیلی از بازار سرمایه، خشم 60 کشور علیه دلار، هشدار نفتی سعودی ها، دلایل افزایش قیمت برخی فراورده های لبنی، گران شدن کره، اعلام سود 10 ساله سهام عدالت، آنچه که وزارت نفت از "زنجانی" طلب دارد، افزایش بهای طلا در اثر تنش بین آمریکا و چین و نبض بازار آزاد ارز، در بر دارد.


افزایش 25 واحدی شاخص کل بورس تهران

با پایان یافتن معاملات کم جان بازار روز یکشنبه 28 آذرماه، شاخص کل با افزایش 25 واحدی روی ارتفاع 80 هزار و 709 واحدی قرار گرفت. در این روز به دلیل اولین روز کاری این هفته بعد از چند روز تعطیلی، معاملات با حجم کم کار خود را آغاز کرد. در مجموع اغلب نمادهای گروه‌های بیمه ای، مخابرات، حمل و نقل آبی، سرمایه‌گذاری‌ها، سیمانی‌ها، خودرویی، محصولات فلزی، فرآورده‌های نفتی و استخراج کانه‌های فلزی در رنج منفی و گروه‌های محصولات فلزی، صنایع غذایی و حمل و نقلی در رنج مثبت معامله شدند. در جریان این معاملات، تعداد 664 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 153 میلیارد تومان در 41 هزار نوبت مورد داد و ستد قرار گرفت. 


تحلیلی از بازار سرمایه روز یکشنبه

حجم معاملات سهام در بازار نقدی تالار شیشه‌ای در حالی فضایی رخوت‌آور و ساکنی را حکایت می‌کرد که عمده متغیر تأثیرگذار بر سبزپوش شدن شاخص کل بورس در مقابل در جا زدن سایر نماگرها، حمایت حقوقی‌های حامی شاخص از طریق معاملات کد به کد و درون‌گروهی بود. حقوقی‌هایی که ترجیح دادند با بازارگردانی ضعیف سهام در نمادهای معاملاتی شاخص‌ساز بازار و یا سهام هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری خود اندکی بر حال و هوای بازار رونق دهند. به گزارش فارس، از سوی دیگر، انتظار برای بازگشایی برخی نمادهای معاملاتی در کنار احتمال اخراج برخی نمادها به بازار پایه در حالی دهان به دهان می‌شود که شایعه بازگشایی نمادهای معاملاتی در هفته آینده همسو با انتشار گزارش شفاف‌سازی بازار بورس به دغدغه اصلی بازار تبدیل شده است. 

دلار آمریکا و درهم افزایش داشتند، یورو کاهش

در پایان معاملات روز یکشنبه 28 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 61 ریال نسبت به روز پنج شنبه هفته گذشته، به میانگین قیمت 39 هزار و 266 ریال رسید. همچنین هر یورو در بازار آزاد، بر خلاف دلار آمریکا، با کاهش 68 ریال همراه بود و با میانگین قیمت 42 هزار و 501 ریال فروخته شد. و هر درهم امارات نیز همانند دلار آمریکا، با افزایش همراه بود، به طوری که در پایان ساعت 18 روز یکشنبه، با افزایش 41 ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به میانگین قیمت 10 هزار و 906 ریال رسید.


خشم 60 کشور علیه دلار

به گزارش دیلی صباح، نمایندگان 60 کشور در «نشست جهانی محصولات حلال استانبول» تأکید کردند باید دلار را از مبادلات تجاری حذف کنند. این اقدام به دلیل رهایی از فشار بیش از اندازه دلار بر سایر ارزها و به نوعی سلطه این ارز بر بازارهای جهانی انجام می‌شود. «نشست جهانی حلال» در استانبول ترکیه برگزار شد که در آن نمایندگان 60 کشور جهان حضور داشتند.

هشدار نفتی سعودی ها

به گزارش رویترز، برخی منابع اعلام کردند، شرکت نفت سعودی آرامکو عربستان به پالایشگران آسیایی اعلام کرده است برخی از شرایط ارفاقی در قرارداد عرضه نفت این کشور، از آغاز ماه ژانویه سال ٢٠١٧ میلادی لغو خواهند شد. آرامکو به مشتریان خود اعلام کرده است این اقدام، گامی در جهت پیروی از تصمیم تولید عربستان برای کاهش عرضه همسو با توافق اخیر تولیدکنندگان نفت است. به گزارش میزان، طبق شرایط ارفاقی یاد شده، مشتریان حق داشتند میزان دریافت نفت خود از عربستان را پنج تا ١٠ درصد نسبت به حجم اختصاص داده شده به آنها، افزایش دهند.

قیمت سکه بازار تهران

در بازار تهران روز یکشنبه، سکه طرح جدید با هزار تومان کاهش یک میلیون و 138 هزار تومان، سکه طرح قدیم بدون تغییر یک میلیون و 120 هزار تومان و نیم سکه با نزول هزار تومانی 598 هزار تومان داد و ستد شد. ربع سکه هم با 2 هزار تومان کاهش 318 هزار تومان، سکه گرمی همانند روز پنج شنبه 198 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 116 تومان کاهش 112 هزار و 295 تومان معامله شد.

تنش بین آمریکا و چین می تواند موجب افزایش قیمت طلا شود

استراتژیست ارشد مؤسسه آر جی او فیوچرز تأکید کرد که تشدید تنش بین آمریکا و چین موجب افزایش تقاضا و قیمت جهانی طلا خواهد شد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده است که یک کشتی چینی اقدام به توقیف یک فروند پهپاد زیردریایی آمریکایی در دریای جنوبی چین کرده است. پنتاگون خواستار بازگرداندن سریع این زیردریایی توسط چین شده است. این مساله می تواند موجب تشدید تنش در روابط پکن و واشنگتن شود. قیمت طلا در هفته ای که گذشت با افت 2.1 درصدی روبرو شده است،این برای ششمین هفته متوالی بوده که قیمت طلا با کاهش همراه بوده است. به گزارش بلومبرگ، باب هابرکورن استراتژیست ارشد موسسه آر جی او فیوچرز تاکید کرد: سرمایه گداران بین المللی تحولات سیاسی را زیر نظر دارند. خطرات ژئوپلیتیک می تواند آغازی برای افزایش مجدد قیمت طلا باشد.


جدیدترین گزارش بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی

جدیدترین گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که از بین تغییرات ۱۱ گروه کالایی در هفته منتهی به ۱۹ آذرماه سال جاری، نرخ ۲ گروه لبنیات و قند و شکر کاهش، نرخ ۶ گروه تخم مرغ، حبوبات، میوه‌های تازه، سبزی‌های تازه، گوشت مرغ و چای افزایش و نرخ ۳ گروه روغن‌نباتی، گوشت قرمز و برنج نسبت به هفته ماقبل از آن ثابت ماند. همچنین این گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که قیمت خرده‌فروشی ده گروه کالایی در هفته منتهی به ۱۹ آذرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش قیمت مواجه بوده است؛ این در شرایطی است که قیمت لبنیات نسبت به هفته مشابه سال قبل ۵ درصد، تخم مرغ ۶.۹ درصد، برنج ۴۵.۵ درصد، حبوبات ۱۹.۲ درصد، میوه های تازه ۱.۹ درصد، گوشت قرمز ۸.۶ درصد، گوشت مرغ ۲۵.۴ درصد، قند و شکر ۳۶.۵ درصد، چای ۲۱.۷ درصد و روغن نباتی ۷.۸ درصد افزایش و سبزی های تازه ۹.۶ کاهش داشته اند.

دلایل افزایش قیمت برخی فراورده های لبنی اعلام شد

دبیر انجمن صنایع لبنی ایران درباره افزایش قیمت برخی فراورده های شرکت های لبنی بزرگ در هفته های اخیر افزود: به طور قطع از ابتدای سال تاکنون افزایش قیمتی در فرآورده های لبنی نداشته ایم. رضا باکری اظهار داشت: آنچه امروز در برخی از شرکت های لبنی رخ داده مربوط به ابلاغیه های افزایش قیمت پارسال است، زیرا سال گذشته برخی شرکت ها برای رقابت پذیری و ماندگاری در بازار ناچار به عرضه محصولات خود با قیمت های پایین تر از قیمت مصوب شده بودند یعنی در برخی محصولات خود افزایش قیمتی نداشتند. به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: اما امروز این شرکت ها به دلیل اینکه به سهم خود در بازار دست یافته اند اقدام به افزایش قیمت قانونی برخی فرآورده ها طبق ابلاغیه سال گذشته کرده اند تا محصولات خود را با قیمت واقعی و مجاز عرضه کنند که این عملیات خلاف قانون نیست.

کره ۲۰ درصد گران شد

قیمت کره در سطح خرده‌فروشی حدود ۲۰ درصد افزایش‌یافته و هر بسته ۱۰۰ گرمی کره از ۲ هزار ۴۰۰ تومان تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳ هزار تومان تا ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. به گزارش تسنیم کره از محصولاتی است که بخش عمده آن (حدود 90 درصد) از خارج کشور تأمین می‌شود و وارداتی است و صنایع داخلی صرفاً به بسته‌بندی این محصول اقدام می‌کنند و تغییرات نرخ ارز وارداتی تأثیرات مشخصی بر قیمت تمام‌شده این محصول دارد.

سود 10 ساله سهام عدالت اعلام شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار، بر اساس تازه ترین آمار منتشره، بررسی وضعیت سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال مالی 85 تاکنون شرکتهای حاضر در سبد سهام عدالت نشان می‌دهد سود دریافتی از 60 شرکت حاضر در سبد سهام عدالت تاکنون 199 هزار و 15 میلیارد ریال بوده است.همچنین در این مدت سود مصوب مجمع عمومی شرکتها برای سهام عدالت 309 هزار و 574 میلیارد ریال؛ مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت 51 هزار و 770 میلیارد ریال و مانده طلب سود از شرکت‌ها 58 هزار و 788 میلیارد ریال بوده است.

آنچه که وزارت نفت از "زنجانی" طلب دارد

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، با اشاره به تأیید حکم اعدام «بابک زنجانی» توسط دیوان عالی کشور گفت:آنچه که طبق نظر کارشناسی به وزارت نفت عودت داده شده حدود 2 هزار میلیارد تومان است، اما آنچه وزارت نفت از "زنجانی" طلب دارد؛ بیش از 3.5 میلیارد دلار با سود پول است. وزیر نفت ضمن تشکر از قوه قضاییه با بیان اینکه این قوه پرونده مذکور را به‌ خوبی پیگیری کرد، افزود: مهلت و رأفتی که جمهوری اسلامی نسبت به «بابک زنجانی» اعمال کرد، نامحدود و بی‌پایان نیست و تا یک زمانی باید این پول را به وزارت نفت بازگرداند.

انتقاد بخش خصوصی به افزایش مالیات در لایحه بودجه ۹۶

غلامحسین شافعی در نوزدهمین جلسه هیأت نمایندگان دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران، به نرخ رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۹۶ اشاره کرد و گفت: در این لایحه بودجه ۱۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات پیش بینی شده که نسبت به رقم مصوب سال قبل ۹ درصد رشد داشته است این در حالی است که برآورد سازمان های بین المللی مانند صندوق بین المللی پول نشان می دهد رشد اقتصادی ما سال آینده ۴.۱  درصد است. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با بیان اینکه درآمد مالیاتی ۲ برابر رشد اقتصادی در بودجه افزایش داشته است، تصریح کرد: در چنین وضعیتی که بنگاهها با مشکلات زیادی روبه رو هستند افزایش مالیات حتی در سطح پیش بینی توصیه نمی شود. شافعی به رفتار کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و گفت: پس از بحران جهانی کاهش مالیات و تسهیل در پرداخت از جمله استفاده از روش های پرداخت الکترونیک مورد توجه قرار گرفت. وی افزود: بنابراین توصیه می شود به جای فشار مضاعف در بخش های مولد کشور، دولت تمام توان خود را در بهبود نظام تشخیص و جلوگیری از فرار مالیاتی متمرکز کند. به گزارش مهر، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن با اشاره به اینکه مطابق آمار مرکز پژوهش های اسلامی در سال۹۰، ۶۲ درصد مالیات کشور از طریق بخش صنعت و معدن پرداخت شده است، اظهار داشت: تلاش دولت برای انتشار اوراق خزانه منجر به افزایش تعهدات دولت در سال های آینده می شود و دولت را با بدهی سنگینی روبه رو می کند که پرخطر خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۷
کسانی که بابک زنجانی عامل آنها است او را در زندان ساپورت می کنند . به او وعده می دهند که صحبت نکند زیرا اعدام نخواهد شد !!!! به او وعده می دهند که اوضاع ایران به زودی کون فیکون می شود و او هم از زندان آزاد می شود ! به او می گویند که شهرام جزایری ها مگر در زندان ماندند !!! او هم آزاد می شود ! به او می گویند مگر ضرابی را از دست ایرانی ها و ترکیه ها به آمریکا فراری ندادیم !! تو را هم فراری می دهیم !!!! بله آن پولها که توسط مافیای قدرت در ایران برداشته و به خارج از کشور رفته است دیگر اگر پشت گوشتان را دیدید آن پولها را هم می بینید ! پس معطل نکنید . حکمتان را اجرا کنید ! این تاثیر را خواهد داشت که وقتی دوباره این پیشنهاد را به کسی کردند که بیا عامل ما بشو ! و برایش کلوچه پرت کردند ! راحت خر نشود ! بداند که دارد پول خونش را می گیرد !!!!!
جالب است رشد اقتصادی بالای هفت درصد داریم که پیشرفته ترین کشورها هم خوابش را نمی بینند اما به ناگه ارزش پول ملی در مقابل دلار 400 تومن سقوط می کند!
فکر کنم توجه ما بیشتر به افزایش قیمت محصول است وبه کمیت ان توجه نمی کنیم بعضی از محصولات همراه با افزایش قیمت حجم ان نیز تغییر می کند
یه سوال دارم چرا همه چی گرون میشه ولی تورم زیر ده درصد چرا هرروز گرونتر میشه اخه ما نباید یه نفسی بکشیم من باحقوق هشتصد تومانی چرا باید ده درصد مالیات ارزش افزوده بدم یعنی هر چیزی میخرم ده درصدش به دولت یکی ازکارهای دولت بگیدبا مالیات مردم میکنه چرا موقع گرفتن مالیات بااروپا مقایسه میکنند ولی موقع خدمات دادن با افغانستان
بجای افزایش مالیات کسبه حرده پاازسپاه وآستان قدس و...........مالیات بگیرید!
افزایش مالیات بخش خصوصی بزرگترین اشتباهی است که دولت در شرایط،فعلی می تواند انجا م دهد.
نگرفتن مالیات بصورت عادلانه از تمامی گروهها ی شغلی در بخش خصوصی مشکل ایران است نه مقدار مالیات.
سیستم درست مالیاتی سیستمی است که برای،کار افرینان تشویق های مالیاتی و بیمه ای،در نظر گرفته شود نه بلعکس
سود ده ساله سهام عدالت به جیب چه کسانی واریز خواهد شد؟؟؟؟ اساسا این برگه های در دست مردم به چه دردی میخورد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست