بازدید 12057
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «اختصاص سهام عدالت به مرده ها» تا «کاهش نرخ دلار»

این پیمانه موضوعاتی همچون: کاهش نرخ دلار، افت 325 واحدی شاخص بورس، نرخ ارز در آینده، واکنش ترامپ به قرارداد بوئینگ با ایران، تصویب طرح حفظ کارت سوخت، دوره گرانی طلای سیاه، خرید تضمینی پرتقال با ۳ نرخ، مدیری که بالاخره‌ حقوق‌ نجومی‌ خود را پس داد، طولانی ترین تونل جهان در سوئیس، مُرده‌ها هم سهام عدالت می‌گیرند و محاکمه رئیس صندوق بین المللی پول را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۷۷۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۲ 12 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: کاهش نرخ دلار، افت 325 واحدی شاخص بورس، نرخ ارز در آینده، واکنش ترامپ به قرارداد بوئینگ با ایران، تصویب طرح حفظ کارت سوخت، دوره گرانی طلای سیاه، خرید تضمینی پرتقال با ۳ نرخ، مدیری که بالاخره‌ حقوق‌ نجومی‌ خود را پس داد، طولانی ترین تونل جهان در سوئیس، مُرده‌ها هم سهام عدالت می‌گیرند و محاکمه رئیس صندوق بین المللی پول را در بر دارد.


شاخص کل به کانال 80 هزار واحدی لغزید

روز یکشنبه، شاخص کل بورس تهران بعد از رشد 14 واحدی در 5 دقیقه اول معاملات، روند منفی در پیش گرفت و در نهایت با افت 325 واحدی به کار خود پایان داد و در نهایت بعد از پایان معاملات به ارتفاع 80 هزار و 926 واحدی منتقل شد. بازار سرمایه از ابتدای هفته جاری تقریبا رفتار ناامیدکننده ای را از خود به جا گذاشت که البته درحال حاضر روند کلی بازار پس از رشدهای متعدد، به سمت منفی حرکت کرده و اغلب سهم‌ها به کف قیمتی خود نزدیک می‌شوند. تمامی شاخص‌های منتخب نیز همانند روز شنبه با روند کاهش همراه شدند؛ به طوری‌ که شاخص قیمت (هم‌وزن) 53 واحد، شاخص کل (هم‌وزن) 67 واحد، آزاد شناور 421 واحد، شاخص بازار اول و دوم نیز به ترتیب 280 و 412 واحد منفی را به خود دیدند. آیفکس نیز با افت 1.5 واحدی در ارتفاع 868.7 واحد قرار گرفت

کاهش نرخ دلار به 3894 تومان/ سکه یک میلیون و 136هزار تومان شد

سکه طرح جدید بهار آزادی روز یکشنبه در بازار تهران با 2 هزار تومان کاهش یک میلیون و 136 هزارتومان، سکه طرح قدیم بدون تغییر یک میلیون و 120 هزار تومان و نیم سکه با کاهش هزار تومانی 592 هزار تومان به فروش رسید. ربع سکه هم با 2 هزار تومان کاهش 309 هزار تومان، سکه گرمی بدون تغییر 193 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 23 تومان افزایش 112 هزار و 388 تومان فروخته شد. به نقل از فارس، در بازار ارز دلار با 21 تومان افزایش 3894 تومان، یورو با 3 تومان کاهش 4245 تومان و درهم همانند روز گذشته 1085 تومان داد و ستد شد.

طلا و ارزقیمتمیزان تغییر قیمت
سکه طرح جدید1،136،000 تومان2000- تومان
سکه طرح قدیم1،120،000 تومان0
نیم سکه592،000 تومان1000- تومان
ربع سکه309،000 تومان2000- تومان
سکه گرمی193،000 تومان0
هر گرم طلای 18 عیار112،388 تومان23+ تومان
دلار3894 تومان21- تومان
یورو4245 تومان3- تومان
درهم10850


پیش‌بینی عسگراولادی درباره نرخ ارز در آینده

اسداله عسگراولادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز که درهفته‌های اخیر شاهد آن هستیم، نمی‌تواند برای اقتصاد مفید و مثبت باشد. وی ادامه داد: از طرفی به نظر می‌رسد ارائه ارز از طرف دولت کاهش پیدا کرده و دولت ارز را لازم را برای عرضه در بازار ندارد و اگر هم ارز لازم را در اختیار دارد به مصحلت نمی بیند که آن را عرضه کند. در گذشته خود دولت ارز می فروخت اما الان مدتی است که دولت یا نمی‌تواند یا قصد ندارد که ارز بفروشد. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تک نرخی شدن ارز و نرخ مناسب برای این اقدام گفت: به نظر نمی‌رسد که تک نرخی شدن ارز در سال جاری عملی باشد، پس از انتخابات سال آینده و در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ ممکن است احتمال تک نرخی شدن ارز به وجود آید. وی تصریح کرد: در حال حاضر با نرخ فعلی ارز در بازار یعنی ۳۹۰۰ تومان امکان تک نرخی شدن وجود ندارد و نرخی هم که در بودجه از طرف دولت برای ارز اعلام شده یعنی ۳۳۰۰ تومان هم مناسب نیست، برای تک نرخی کردن ارز عدد ۳۶۰۰ و یا ۳۷۰۰ تومان می‌تواند عملی و مطلوب باشد.  

اثر روانی «تومان» بر گردشگری

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با یادآوری اثر منفی موقتی تبدیل واحد پولی ایران به تومان بر گردشگران خارجی، در این‌باره توضیح داد: گردشگر خارجی قبلا یک دلار می‌داد و ۳۵۰۰۰ ریال می‌گرفت، همین برای سفر انگیزه ایجاد می‌کرد، چرا که در باور ذهنی، ارزش پول کشورش را چند برابر می‌دید، اما حالا با عدد کوچک‌تری روبه‌رو می‌شود که آن اثر روانی ارزان بودن سفر ایران را در "باور اولیه‌اش" کمتر می‌کند.
سیدمجتبی محمودزاده با اعتقاد بر این‌که تبدیل واحد پول ملی به تومان به لحاظ مبادلات اقتصادی تأثیر خاصی ندارد، تاکید کرد: آنچه گردشگری را تحت تاثیر قرار می‌دهد، واحد پول ملی ما نیست، بلکه تسهیل نرخ ارز است که روی ورود گردشگران خارجی اثر می‌گذارد.
 
محمودزاده همچنین یادآور شد: نرخ مبادله ارز تنها عامل اثرگذار در جذب گردشگر نیست، چرا که مسائل سیاسی ـ امنیتی و تبلیغات جهانی به نسبت اثرگذاری بیشتری دارد، همانطور که در سال ۹۱ شاهد این اتفاق بودیم، وقتی نرخ ارز افزایش یافت و به مرز ۴۰۰۰ تومان رسید، ورود گردشگران خارجی افزایش چشمگیری نداشت، چون دلایل دیگری در این فرایند دخیل است.

واکنش ترامپ به قرارداد بوئینگ با ایران به روایت وال استریت

رسانه‌های خبری روز یکشنبه از توافق ایران با شرکت «بوئینگ» آمریکا برای ارسال هواپیماهای مسافربری خبر دادند. روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در واکنش به این خبر در گزارشی نوشت: توافق بوئینگ با ایران در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد دولت جدید «دونالد ترامپ» رویکرد خصمانه‌تری را در قبال ایران پیش گیرد. بر اساس این گزارش، شرکت بوئینگ توافقنامه 16.6 میلیارد دلاری برای فروش هواپیما به ایران را روز یکشنبه نهایی کرد. این شرکت اعلام کرده است، با توافق با ایران 100 هزار فرصت شغلی برای این شرکت ایجاد می‌شود. وال استریت ژورنال در مقابل نوشت: این قرارداد شرکت بوئینگ را دوباره موضع انتقاد یا حمله رییس جمهور منتخب آمریکا قرار می‌دهد. البته در‌حالی که انتخاب ترامپ موجب تزلزل بین شرکت ها برای داد و ستد با ایران شده است، اما هفته گذشته شرکت نفتی «رویال شل» از توافق با شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

تصویب طرح حفظ کارت سوخت در کمیسیون انرژی مجلس

هدایت‌الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح اصلاح ماده یک قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در این کمیسیون گفت: طرح حفظ کارت سوخت امروز در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با دفاعی که از این طرح داشتیم، خوشبختانه حفظ کارت سوخت با اکثریت آرا به تصویب اعضایاین کمیسیون رسید. به گزارش فارس، این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: حذف کارت سوخت به معنی ورود واسطه‌های بین جایگاه و شرکت ملی پخش خواهد بود. وی با اشاره به دستاوردهای کارت سوخت تصریح کرد: تجربه نشان داده که حفظ کارت سوخت باعث کاهش قاچاق و تحقق مصرف واقعی می‌شود که اگر این کارت وجود نداشت مصرف بنزین به اندازه‌ای بالا می‌رفت که نیاز به واردات روزانه 90 میلیون لیتر بود.

دوره گرانی طلای سیاه آغاز شد

در آستانه ژانویه ۲۰۱۷ درحالی که پیش بینی می‌شود با پایبندی اوپک و غیراوپکی‌ها به طرح کاهش تولید، قیمت نفت تا سقف بشکه‌ای ۵۵تا ۶۰دلار افزایش یابد، با آغاز دوره گرانی ها نفت ایران هم گران شد. به گزارش مهر، توافق تاریخی اعضای اوپک در وین و پس از آن پیوستن کشورهای بزرگ تولیدکننده غیرعضو اوپک به منظور مدیریت عرضه و تولید نفت خام منجر به آغاز دوره جدید جهش قیمت نفت در بازار شده است. از این رو در آستانه سال جدید میلادی، چشم تمامی فعالان بازار نفت به کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به ویژه عراق، روسیه و عربستان سعودی دوخته شده تا با کاهش رسمی تولید نفت خود از ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی، زمینه گرانی بیشتر بهای طلای سیاه در بازار را فراهم کنند.

خرید تضمینی پرتقال با ۳ نرخ آغاز شد

قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای جلوگیری از ضرر و زیان باغداران از افت قیمت پرتقال در بازار، عملیات خرید تضمینی این محصول در سه سطح کیفی و با سه نرخ درجه یک ۸۷۵ تومان، درجه دو ۷۲۰ تومان و درجه سه ۵۵۰ تومان آغاز شد.

پرتقال شمال کشور در میادین مرکزی میوه و تره تهران

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار گفت: هر کیلوگرم پرتقال شمال کشور در میادین مرکزی میوه و تره تهران ۶۰۰ تومان و حداکثر هزار و ۵۰۰ تومان با توجه به کیفیت آن به فروش می‌رسد. وی تصریح کرد: پرتقال کوهستان جنوب کشور نیز 5 تا  6 هزار تومان و پرتقال رسمی جنوب نیز 2 هزار تومان تا 3 هزار تومان به فروش می‌رسد. به نقل از تسنیم، حسین مهاجران گفت: نارنگی انشو شمال در میدان‌ها میوه و تره بازار، هزار تا 2 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد اما هنوز نارنگی جنوب کشور به بازار نیامده است.

مدیر وزارت‌ صنعت‌ بالاخره‌ حقوق‌ نجومی‌ خود را پس داد

محمدرضا فیاض، معاون وزیر صنعت با بیان اینکه مدیر نجومی‌بگیر حقوق دریافتی خود را برگردانده است، گفت: این مدیر به جای خداحافظی با پست خود تصمیم به برگرداندن حقوق گرفته است. به گزارش تسنیم، عادل آذر رئیس دیوان محاسبات هفته گذشته خبر داد، 10 مدیر نجومی‌بگیر حقوق خود را پس نمی‌دهند که مدیرعامل فعلی شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران از شرکت های زیرمجموعه ایدرو یکی از این ده نفر بوده است.

طولانی ترین تونل جهان در سوئیس افتتاح شد

به گزارش رسانه های سوئیس، قطارهای مسافربری با عبور از این تونل 57 کیلومتری از زیر کوههای آلپ مسافران را بین شهرهای زوریخ در شمال و لوگانو در جنوب سوئیس جابجا می کنند. این تونل موسوم به 'گوتارد بیس' (GBT) در ماه ژوئن (خرداد) در یک مراسم رسمی با حضور مقامهای اروپایی از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه افتتاح شده بود، اما اداره ملی راه آهن سوئیس اعلام کرد بهره برداری بطور عادی از این تونل از امروز آغاز شده است. ساخت این تونل با صرف هزینه ای بالغ بر 12 میلیارد فرانک سوئیس (11.2 میلیارد یورو) 17 سال به طول انجامید. 

مُرده‌ها هم سهام عدالت می‌گیرند

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی از حفظ سهام عدالت تمامی ثبت‌نام شدگان قبلی در آزادسازی سهام عدالت خبر داد و گفت: سهام عدالت فوت‌شدگان نیز از بین نمی‌رود و به وراث آنها منتقل می شود.

رئیس صندوق بین المللی پول محاکمه می شود

«کریتستین لاگارد»، رئیس صندوق بین المللی پول به جرم ارتکاب فساد مالی محاکمه خواهد شد. در سال ۲۰۰۸ میلادی هم زمانی که «لاگارد» وزیر دارایی فرانسه بود، مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو معادل ۴۲۵ میلیون دلار به یک تاجر به نام «برناد تاپی» به عنوان غرامت پرداخت شد که در این پرونده رد پای اهمال کاری «لاگارد» و استفاده نابجا از بودجه دولتی فرانسه دیده می شود. اکنون این پرونده، سایه ابهام و تردید را بیش از گذشته بر سر «لاگارد» سنگین تر می کند که آیا وی واقعا به دنبال خدمت در صندوق بین المللی پول است؟   

ادامه سیاست ریاضت اقتصادی یونان در سال 2017

پارلمان یونان بودجه سال ۲۰۱۷ این کشور را با ادامه سیاست های سختگیرانه اقتصادی تصویب کرد. بر اساس این برنامه دولت یک میلیارد یورو از محل افزایش مالیات بر برخی کالاها و خدمات مانند تلفن ثابت، تلویزیون، خودرو و دخانیات درآمد خواهد داشت. الکسیس سیپراس، نخست وزیر یونان درباره برنامه بودجه سال ۲۰۱۷ گفت: «برای سومین سال متوالی برنامه هایی اقتصادی دولت به اهدافش نزدیک تر می شود. افزایش ۱.۷۵ درصدی تولید ناخالص ملی بخشی از توافق کمک های مالی برای سال ۲۰۱۷ است که محقق خواهد شد و حتی ممکن است بیش از این باشد و به دو درصد هم برسد.» بر این اساس همچنین دولت یونان با کاهش دوباره حقوق ها ۵.۷ میلیارد یورو صرفه جویی می کند. خبرنگار یورونیوز در آتن می گوید: «دولت ائتلافی الکسیس سیپراس اکثریت پارلمان را در اختیار دارد به همین دلیل دولت شب تقریبا بی تنشی را برای تصویب بودجه سال ۲۰۱۷ گذراند. با این وجود مسأله این است که کاهش حقوق ها و فشار به اکثریت مردم نارضایتی زیادی به همراه خواهد داشت.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
محمود زاده با آن نبوغ بی بدیلش چگونه عضو هئیت علمی شده است؟!
تبدیل ریال به تومان جراحی غیر ضروری و بی فایده اقتصادی در روزهای پایانی عمر اقتصاد ورشکسته ایران
جناب آقای محمودزاده توجه نفرمودند که گردشگر محترم که به ازای یک دلار، 35 هزار ریال دریافت می کرد پس از ورود به ایران متوجه می شد برای یک ساندویچ ساده کالباس باید لااقل دویست هزار ریال بپردازد!!! آن موقع قطعا مسخره بودن این رقم بنظرش می آمد!
سفر به ایران اصلا ارزان نیست و قیمت هتل، راهنما، وسیله نقلیه (بجز قطار و هواپیما و اتوبوس) همگی از کشورهای همسایه و کشورهای مقصد گردشگری در آفریقا و اسیا گرانتر نباشد، ارزانتر نیست. در ضمن توریست ها آنقدر حرفه ای شده اند که نرخ را با دلار دقیقا مقایسه می کنند و تاثیر روانی این قضیه ناچیز است.
کاملا اشتباه است
تمام طرفهای تجاری من موقعی که به ایران سفر میکنند گیج میشودکه
ایران تنها کشور دنیا است که واحد پول دارد یکی واحد پول دفتری و حسابداری (ریال) و و دیگری واحد پول رایج تومان
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ؟؟؟؟!!!
امان از این مدرکهای کیلویی ...
از ریاضت اقتصادی یونان میگی از ریاضت اقتصادی خودمان هم بگین
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست