بازدید 14643
۶
پیمانه اقتصادی؛

از «پرداختی که سود بانک‌ها را بلعید» تا «نجومی بگیران به هوش باشند؛ حقوق‌ها آنلاین می‌شود»

این پیمانه موضوعاتی همچون: افت شاخص کل بورس، افزایش قیمت دلار، تأثیر نوسانات نرخ دلار بر قیمت لوازم خانگی، رشد بهای سکه در بازار، سوئیفت آسیب‌پذیر از هر زمانی، زمان واریز یارانه آذر تغییر کرد، نان تا نیمه ۹۶ گران نمی‌شود، سهام عدالت با مافیای 250 نفره اداره می‌شود، بخشی از درآمد MTN از ایران منتقل شد و دلیل خنده دار چهار رقمی بودن رمز خودپردازها را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۸۲۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 14 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: افت شاخص کل بورس، افزایش قیمت دلار، تاثیر نوسانات نرخ دلار بر قیمت لوازم خانگی، رشد بهای سکه در بازار، سوئیفت آسیب‌پذیر از هر زمانی، زمان واریز یارانه آذر تغییر کرد، نان تا نیمه ۹۶ گران نمی‌شود، سهام عدالت با مافیای 250 نفره اداره می‌شود، بخشی از درآمد MTN از ایران منتقل شد و دلیل خنده دار چهار رقمی بودن رمز خودپردازها را در بر دارد.



افت 174 واحدی شاخص کل بورس

بازار سرمایه روز سه شنبه 26 آذرماه سال 95 را نیز با افت به پایان برد. در این بازار اکثر نمادهای گروه فلزات اساسی شاهد افت قیمت بودند و باقی گروه‌ها تغییرات چندانی قیمتی را مشاهده نکردند. در مجموع شاخص کل بورس تهران بیش از ۱۷۴ واحد افت کرد و به رقم ۸۰ هزار و ۷۴۱ واحدی رسید، همچنین شاخص کل هم‌وزن با ۴۱ واحد افت رقم ۱۶ هزار و ۲۱ واحدی را تجربه کرد. به گزارش تابناک اقتصادی، از سوی دیگر شاخص آزاد شناور پس از ۲۳۲ واحد افت تا ارتفاع ۸۹ هزار و ۴۱۲ واحدی پایین آمد و شاخص بازار اول با ۱۱۷ واحد کاهش رقم ۵۷ هزار و ۴۷۹ واحدی را تجربه کرد. علاوه بر این شاخص بازار دوم با ۴۰۷ واحد افت به عدد ۱۷۰ هزار و ۸۸۳ واحدی رسید.

افزایش قیمت دلار، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات روز سه‌شنبه 23 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 173 ریال نسبت به روز دوشنبه، به میانگین قیمت 38 هزار و 957 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو در بازار آزاد، با افزایش 186 ریال به رقم 42 هزار و 460 ریال رسید. و هر درهم امارات به قیمت 10 هزار و 764 ریال فروخته شد که نسبت به قیمت روز دوشنبه، 30 ریال افزایش داشت.


تاثیر نوسانات نرخ دلار بر قیمت لوازم خانگی

رئیس اتحادیه لوازم خانگی از افزایش حدود شش درصدی قیمت لوازم خانگی به دنبال افزایش نرخ دلار در هفته‌های اخیر خبر داد و تصریح کرد که این افزایش قیمت، رکود در بازار را تشدید خواهد کرد. محمد طحان پور با بیان اینکه بازار لوازم خانگی همچنان در رکود قرار دارد، گفت: در حال حاضرمحصولات داخلی به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه و کالاهای وارداتی هم به دلیل گران شدن دلار با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، البته ما به عنوان اتحادیه این افزایش قیمت را قابل قبول نمی‌دانیم، چراکه وقتی کالایی در انبار است و قبل از گران شدن دلار وارد شده است نباید قیمت آن افزایش پیدا کند.  

رشد بهای سکه در بازار

در بازار روز سه شنبه تهران، هر سکه تمام طرح قدیم با افزایش 3 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 120 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 142 هزار و 400 تومان به فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه، 3 هزار و 900 تومان افزایش قیمت داشت. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با 3 هزار تومان افزایش به قیمت 596 هزار تومان فروخته شد و هر ربع سکه در بازار آزاد با افزایش 3 هزار تومان به رقم 315 هزار تومان رسید.

طلا جهانی کمتر از 1160 دلار را تجربه کرد

در بازار جهانی فلزات گرانبها، در آخرین ساعات روز سه شنبه، هر اونس طلا با کاهش 5 دلار و 8 سنت به قیمت 1157 دلار و 1 سنت فروخته شد. همچنین هر اونس نقره نیز با کاهش 22 سنت به رقم 16 دلار و 95 سنت رسید. جیمز استیل، تحلیلگر اچ اس بی سی در یادداشتی نوشت: «تا زمانی مشخص شدن نتیجه نشست فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه، قیمت طلا افزایش قابل توجهی را شاهد نخواهد بود. فعالان بازار انتظار دارند فدرال رزرو آمریکا در نشست دو روزه هفته جاری برای اولین باردر سال 2016 نرخ بهره را افزایش دهد. تحلیلگران شانس افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره و رساندن آن به 0.50 درصد را تقریبا 100 درصد می دانند. طلا به شدت نسبت به هرگونه افزایش نرخ بهره حساس است زیرا چنین افزایشی هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازار فلز زرد را افزایش می دهد و ارزش دلار را بالا می برد.

بازار جهانی نفت خام همچنان در مسیر صعود

در پایان معاملات جهانی انرژی در روز سه شنبه، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با افزایش 24 سنت به رقم 52 دلار و 95 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت، 55 دلار و 73 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت، 14 سنت افزایش داشت. و هر بشکه نفت خام اوپک در بازار جهانی، با 3 دلار و 2 سنت افزایش به قیمت 53 دلار و 24 سنت فروخته شد.

افزایش تقاضای نفت در جهان

روز سه شنبه، آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: هرچند برای ارزیابی تأثیر پیوستن به طرح کاهش میزان تولید نفت توسط بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان خیلی زود است، سال آینده تقاضای جهانی نفت خیلی بیشتر از آنچه پیش بینی شده بود افزایش می یابد. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود گفت بازنگری در برآورد های صورت گرفته از مصرف نفت چین و روسیه موجب شده است، برآورد رشد تقاضای جهانی نفت در سال ٢٠١٦ میلادی با ١٢٠ هزار بشکه افزایش به یک میلیون و ٤٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است. برآورد رشد تقاضای نفت در سال ٢٠١٧ میلادی نیز با ١١٠ هزار بشکه افزایش، به یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه در روز رسیده است.

پرداخت سود قطعی به جای سود علی‌الحساب، سود بانک‌ها را بلعید

یک اقتصاددان با اشاره به شروع بحران بانک‌ها از سال ۹۳ گفت: با توجه به اینکه اغلب بانک‌های زیان‌ده 6 ماهه اول امسال هم زیان کرده‌اند،اظهار داشت: انباشت زیان بانک‌ها، بحران را تشدید می‌کند. محمدرضا رنجبر فلاح در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: وضعیتی را که الان مشاهده می‌شود در گذشته هم تا حدی بود، مثلا اگر بانکی در یک سال به دلایلی سودی به دست نمی‌آورد سعی می‌کرد با فروش دارایی یا اقدام دیگر سود به سهامدار بدهد. رنجبر فلاح گفت: بانک‌ها با وجود اینکه باید براساس قانون عملیات بانکداری بدن ربا به سپرده‌گذار سود علی‌الحساب واقعی پرداخت می‌کردند، در عمل سود علی‌الحساب ماهیت سود قطعی را پیدا کرده است. در چنین شرایطی بانک به دلیل زیان نمی‌تواند بخشی از سود سپرده‌گذار را کاهش دهد و بدین‌ ترتیب سپرده‌گذار در زیان شریک نبوده و همه زیان بر دوش سهامداران افتاده است. وی با بیان اینکه این بانک‌ها (بانک‌های زیان‌ده) نیازمند تجدید نظر اساسی در مدیریت هستند، گفت: این بانک‌ها نیازمند مدیرانی هستند که بتوانند آنها را از بحران خارج کنند. معمولا دو نوع مدیر وجود دارد؛ برخی مدیر بزم و برخی مدیر رزم هستند و در شرایط سخت و بحرانی مدیران رزم می‌توانند مجموعه‌ها را از بحران نجات دهند.

سوئیفت آسیب‌پذیر از هر زمانی

حملات سایبری که سیستم حمل‌ونقل بانک جهانی را هدف قرار می‌دهد از زمان فوریه که 81 میلیون دلار از بانک مرکزی بنگلادش را هک کردند موفق‌تر عمل می‌کنند. بر اساس اعلام مقامات سوئیفت و بر اساس نامه افشا شده‌ای که به سازمان‌ها و بانک‌های جهانی ارسال شد، به نظر می‌رسد هکرها در تاکتیک‌های خود موفق‌تر شده‌اند. به گزارش فارس، استفان گیلدرادیل رئیس برنامه امنیتی مشتریان سوئیفت به رویترز، گفت: بانک‌هایی که از شبکه سوئیفت استفاده می‌کنند با حملات قابل توجهی روبه‌رو هستند و معمولاً یک پنجم آنها منجر به نتیجه می‌شود. سوئیفت که مرکز آن در بلژیک قرار دارد پیشتر 3 حمله سایبری را به 3 کاربر سوئیفت از زمان فوریه فاش کرد اما اعلام کرد که آنها نتوانسته‌اند پولی را جابه‌جا کنند.

زمان واریز یارانه آذر تغییر کرد

یارانه‌های نقدی به طور معمول در ۲۶ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. این در حالی است که روز دوشنبه کانال اطلاع رسانی دولت از پرداخت یارانه‌ها در روز جمعه خبر داد. در عین حال که استعلام از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز این خبر را تأیید و قرار بود که ساعت ۲۴ روز ۲۶آذرماه یارانه‌ها واریز شود. اما روز سه شنبه سازمان هدفمندی یارانه‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای به نقل از رئیس این سازمان، زمان را تغییر داد و اعلام کرد که هفتادمین مرحله یارانه‌های نقدی روز پنجشنبه (۲۵ آذرماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

نان تا نیمه ۹۶ گران نمی‌شود

علی قنبری،مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان نداریم؛ گرچه خبازان و نانوایان با توجه به این‌که طی سه سال گذشته افزایش قیمت نداشته‌ایم درخواست تغییر قیمت نان را دارند، اما دولت تصمیم در این زمینه‌ نگرفته است. وی افزود: با توجه به شرایط کنونی قیمت نان تا نیمه دوم سال آینده تغییر نمی‌کند و یارانه نان همچنان حفظ خواهد شد.

سهام عدالت با مافیای 250 نفره اداره می‌شود

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مردم هیچ نقشی در سهام عدالت ندارند به طوری که نه در مجمع حضور پیدا می کنند ، نه سود سهم دریافت می کنند و نه اختیار انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل را دارند چنانکه حدود 45 میلیون نفر سهامدار سهام عدالت هستند ولی اگر از آنها بپرسید که به کدام مجمع رفتند و در کدام رأی گیری شرکت کردند و کدام سود را دریافت کردند هیچ خبری ندارند. وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که این مجموع دارایی که حدود 96 هزار میلیارد تومان ارزش پرتفوی آنها در اقتصاد کشور است این مجموعه در اقتصاد کشور توسط یک مافیای 250 نفره در اقتصاد اداره می شود و به هیچ احدالناسی هم پاسخگو نیست. پورابراهیمی گفت: برآورد ما این است که بین یک تا یک و نیم میلیون تومان به هر نفر که در سهام عدالت اسم نوشته اند تعلق می گیرد و این دارایی مردم است و باید به آنها بدهیم و مردم می توانند دارایی خودشان را اداره کنند. وی تأکید کرد: این مافیا در اقتصاد کشور به شدت با یک وضعیت اسفباری این مجموعه را اداره می کند و بخشی از فسادهایی که در حوزه اقتصاد در شرکت ها شکل می گیرد ناشی از عدم نظارت بر همین مجموعه سهام عدالت است.

بخشی از درآمد MTN از ایران منتقل شد

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش داد شرکت MTN آفریقای جنوبی که در تلاش برای خارج کردن یک میلیارد دلار درآمدش از ایران بوده، موفق شده است چند صد میلیون دلار را با کمک بانکهای اروپایی خارج کند. به گزارش ایسنا، این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به بلومبرگ گفت: این اپراتور تلفن همراه اکنون که انتقال بخشی از درآمدش کامل شده است، انتظار دارد تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۱۷ کل درآمدش را به آفریقای جنوبی منتقل کند.

دلیل خنده دار چهار رقمی بودن رمز خودپردازها

هنگام اختراع دستگاه خودپرداز یا (ATM) automated teller machines در سال 1967 (1346 ش.)، جان آدرین مخترع اسکاتلندی آن پیشنهاد کرده بود که رمز آن 6 رقمی باشد. در واقع زمانی که او بر روی اختراع خود کار می کرد شماره ی رمز را ۶ رقمی تعریف کرد. اولین نفری که از اختراع او استفاده کرد، همسرش کارولین بود. اما کارولین ایدۀ رمز ۶ رقمی همسرش را رد کرد و دلیل او برای رد کردن بسیار جالب بود. او فقط به این دلیل نظر همسرش را عوض کرد که نمی توانست 6 رقم را حفظ کند. تنها تا 4 رقم در حافظه ی او می ماند! بدین ترتیب، این تنها دلیلی بود که رمز ATM به 4 رقم تغییر کرد. برخی کارشناسان معتقدند که اکنون از نظر فنی، تغییر این تعداد رقم و افزایش آن، بسیار دشوار شده است.

نجومی بگیران به هوش باشند؛ حقوق ها آنلاین می شود

در راستای پاسخگویی به مطالبه عمومی در قضیه فیش‌های حقوقی نجومی مدیران، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در جلسه 21 آذر ماه 1395، بند الحاقی به لایحه برنامه ششم توسعه درباره این موضوع را به تصویب رساند. در تبصره 5 این بند، دولت مکلف به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا به مدیران دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 4 قانون محاسبات عمومی و کلیه اشخاص حقوقی و وابسته تابعه آنها و ایجاد امکان دسترسی به این سامانه برای نهادهای نظارتی و عموم مردم، شده است. به گزارش «نسیم آنلاین» به نقل از «نود اقتصادی»، راه اندازی این سامانه، نه تنها گام موثری در انسجام بخشی پرداخت‌ها و انضباط مالی در بخش های دولتی و عمومی است بلکه می‌تواند ضربه مهلکی که در قضیه فیش های حقوقی نجومی به اعتماد مردم به نظام وارد شد را جبران نماید زیرا به معنای تغییر رویکرد نظارتی از «نظارت متمرکز» به «نظارت عمومی و مردمی» است. انتشار عمومی حقوق و مزایای مدیران، سال‌هاست که در بیش از 50 کشور  اجرا می‌شود و توانسته تا حد بسیار زیادی جلوی فساد در این بخش را بگیرد.




تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۶
در مورد نجومی بگیران .... تو ایران جواب نمی ده چون زیر میزی و کارت هدیه و واریز در کارت نقدی و غیره داریم فقط باعث می شه مالیات هم ندهند. مانند مورد جراحان.
در ایران رمز ATM چهار رقمی است در سایر کشورها 6 رقمی است بنده خود در امارات حساب داشتم شش رقمی است و در مالزی نیز حساب دارم شش رقمی است ، لظفا اطلاعات غلط ندهید
چه خوب است این سامانه برای کنترل مالیات بر حقوق بخش خصوصی نیز راه اندازی شود تا مدیران در بخش خصوصی بجای دویست میلیون ریال حقوق دریافتی لیست با مبلغ بیست میلیون ریال به دارایی بابت مالیات حقوق ارایه ندهند .
مبالغی که توی فیش نمیاد چی میشه؟؟؟؟
سر بچه کلاه گذاشتید
براي 45 هزار تومان اينقدر هيا هو نميخاد
در رابطه با نجومی بگیران ، تا زمانی که اطلاعات حساب افراد در دسترس سازمانهای نظارتی نباشه نمی شه در رابطه با درآمد های افراد درست اظهار نظر کرد . اگر این اتفاق بیفته میشه جلوی خیلی از جرایم رو گرفت . میلیاردها توی حساب بعضی ها جا به جا میشه و به این نسبت هم درآمد دارند ولی ریالی مالیات نمی دهند . ولی کارگر یا کارمند بیچاره اگر حقوق ناچیزش از یه حدی بیشتر بشه باید مالیات بده . و این درست نیست

اونایی مخالف عدم افشای اطلاعات حساب بانکی هستند که از این درآمد ها دارند وگرنه کارگر و کارمند سازه از محاسبه چه باکی داره!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست