بازدید 13003
پیمانه اقتصادی؛

از «گردش مالی عجیب قاچاق دارو» تا «ارزان شد دلار و گران شدن یورو در بازار»

این پیمانه موضوعاتی همچون: فراز و فرود بورس تهران، کاهش قیمت برای دلار و درهم، محاکمه رییس صندوق بین‌المللی پول به اتهام سهل‌انگاری، نجومی‌ترین مبالغ بازار مسکن تهران، موج نقدینگی از ۱۱۳۷ تریلیون هم گذشت، تعطیلی بیش از 100 بانک در روسیه، زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی آذرماه اعلام شد، تهدید ترامپ توسط ثروتمندترین مرد چین و رشد اقتصادی ترکیه منفی شد را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۰ 13 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: فراز و فرود بورس تهران، کاهش قیمت برای دلار و درهم، محاکمه رییس صندوق بین‌المللی پول به اتهام سهل‌انگاری، نجومی‌ترین مبالغ بازار مسکن تهران، موج نقدینگی از ۱۱۳۷ تریلیون هم گذشت، تعطیلی بیش از 100 بانک در روسیه، زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی آذرماه اعلام شد، تهدید ترامپ توسط ثروتمندترین مرد چین و رشد اقتصادی ترکیه منفی شد را در بر دارد.



بورس تهران روز دوشنبه درجا زد

به گزارش تابناک اقتصادی، در جریان معاملات روز 22 آذرماه، شاخص بورس تهران شاهد آخرین کاهش خود بود؛ به طوری‌که با افت 12 واحدی روی عدد 80 هزار و 913 واحد متوقف شد. در این روز تعداد 506 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 130 میلیارد تومان در 45 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت. بیشترین تاثیرات منفی بر شاخص کل بورس را نمادهای معاملاتی خودرو، اخابر و تاپیکو بر عهده داشتند و در سمت مقابل نمادهای معاملاتی فارس، شپنا و فولاد با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص شدند. در همین راستا شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم بار دیگر سرخ پوش بودند؛ به طوری‌که شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 4 واحد، کل (هم‌وزن) 51 واحد، قیمت (هم‌وزن) 40 واحد، شاخص‌های آزاد شناور 781 واحد و بازار اول 31 واحد افت کردند. بر طبق این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران نیز با معامله 296 میلیون ورقه به ارزش 194 میلیارد تومان در 17 هزار نوبت، آیفکس با یک واحد رشد در ارتفاع 869 واحدی جای‌گیری کرد.

دلار آمریکا در بازار آزاد ارزان تر شد؛ یورو گران تر

در پایان معاملات روز دوشنبه 22 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با کاهش 125 ریال به میانگین قیمت 38 هزار و 784 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو در بازار آزاد، با افزایش 84 ریال به رقم 42 هزار و 274 ریال رسید. هر درهم امارات نیز با کاهش 23 ریال به قیمت 10 هزار و 734 ریال فروخته شد.



سکه طرح قدیم 3 هزار تومان ارزان شد؛ طرح جدید گران

در بازار سکه تهران، روز دوشنبه هر سکه تمام طرح قدیم با کاهش 3 هزار تومان به رقم 1 میلیون و 117 هزار تومان رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی نیز با قیمت 1 میلیون و 138 هزار و 500 تومان فروخته شد که نسبت به روز یکشنبه، 3 هزار تومان گران تر شد. هر نیم سکه بهار آزادی با 1 هزار تومان افزایش به قیمت 593 هزار تومان رسید و هر ربع سکه نیز با 3 هزار تومان افزایش به قیمت 312 هزار تومان فروخته شد.

افزایش نسبی اونس جهانی طلا

در بازار جهانی فلزات گران بها، هر اونس طلا در پایان معاملات اولین روز کاری هفته، با افزایش 2 دلار و 3 سنت به رقم 1162 دلار و 9 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با افزایش 26 سنت به قیمت 17 دلار و 17 سنت فروخته شد. 

افزایش قیمت نفت با اتحاد جهانی برای کاهش تولید

با موافقت تولید کنندگان مستقل به رهبری روسیه برای پیوستن به طرح کاهش میزان تولید نفت اوپک، قیمت نفت خام به اوج خود از اواسط سال 2015 رسید. این اولین توافق تولید کنندگان عضو و غیر عضو اوپک برای کاهش میزان تولید از سال 2001 است. به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، نفت برنت دریای شمال با 2.80 دلار افزایش، پیش از اینکه به بشکه ای 56.72 دلار برسد، قیمت 57.89 دلار را ثبت کرد. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز  با 2.51 دلار افزایش، 54.01 دلار معامله شد. این نوع نفت نیز پیش از اینکه به این قیمت برسد، قیمت 54.51 دلار را که بالاترین رقم از جولای 2015 است، ثبت کرد.

گردش مالی عجیب قاچاق دارو

رییس سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سئوالی مبنی بر آخرین وضعیت قاچاق دارو گفت: وضعیت امسال از سال‌های گذشته بهتر شده، اما باز هم نسبت به حجمی که وارد می شود خیلی اتفاق خوبی نیفتاده است. گردش مالی کل قاچاق سالانه ١٥ میلیارد دلار است و گردش مالی قاچاق دارو ١.٥ میلیارد دلار است، ٥ درصد داروهای فعلی قاچاق است. چون بحث سلامت مردم است رقم بالایی است که باید کنترل شود. به گزارش ایسنا، علیرضا جمشیدی در حاشیه همایش ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه عمده قاچاق از کدام مبادی ورودی و از کدام کشورهاست؟ گفت: قاچاق از کشورهای مختلف صورت می گیرد، اما اینکه از چه مبادی وارد می شود متاسفانه یک بخش عمده از مبادی رسمی وارد می شود، بخش فرودگاهی و مسافری، گمرک، کوله برها و ته‌لنجی‌ها می‌آورند.

محاکمه رییس صندوق بین‌المللی پول به اتهام سهل‌انگاری

بلومبرگ روز دوشنبه گزارش داد؛ کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول، به اتهام سهل‌انگاری در زمان تصدی سمت وزارت اقتصاد و دارایی فرانسه؛ در پاریس محاکمه می‌شود. گفته می‌شود پای نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور اسبق فرانسه هم در این پرونده فساد مالی در میان است. فرانسه در سال 2008، 425 میلیون دلار به حساب یک فعال بزرگ حوزه بازرگانی که از نزدیکان رئیس جمهور وقت این کشور نیز محسوب می‌شد، واریز کرد. لاگارد ایفای هرگونه نقش در این پرداخت را تکذیب می‌کند. قرار است محاکمه لاگارد 60 ساله تا 9 روز دیگر ادامه یابد. هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول تا کنون حمایت قاطع خود را از لاگارد اعلام کرده است.

نجومی‌ترین مبالغ بازار مسکن تهران!

آنچه در عکس آمده به نقل از اقتصاد آنلاین، جدول معاملات انجام شده 15 آپارتمان گران شمال تهران شامل مناطق یک تا چهار است که در آذر ماه سال 95 معامله شده است. لازم به ذکر است که این ارقام مربوط به اعلام سامانه اطلاعات بازار املاک ایران می باشد.

از «گردش مالی عجیب قاچاق دارو» تا «اولین بوئینگ و ایرباس کی وارد آسمان ایران می‌شوند؟»

موج نقدینگی از ۱۱۳۷ تریلیون هم گذشت

بر اساس آمارهای اعلامی، تا پایان مهرماه سال جاری رقم نقدینگی از حدود ۷۱۶ هزار میلیارد تومان ثبت شده در مهرماه ۱۳۹۳ تا ۱۱۳۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که از ۸۸۶ هزار میلیارد تومان مهرماه ۱۳۹۴ با افزایش ۲۸.۳ درصدی تا ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رشد داشته و همچنین نسبت به اسفند ماه سال قبل(۱۰۱۷ هزار میلیارد تومان) با رشد ۱۱.۹ درصدی تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. به گزارش ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرده که سپرده‌های بخش دولتی ۹۵ درصد بخش نقدینگی را تشکیل می‌دهد که متعلق به مردم است و در بانک‌ها نگهداری می‌شود و صاحبان بانک‌ها هر زمان که مراجعه کنند باید بتوانند به سپرده‌های خود دسترسی داشته و شبکه بانکی نیز حافظ آن بوده و در عین حال در تامین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری از این منابع استفاده کنند.

تعطیلی بیش از 100 بانک در روسیه

 بانک مرکزی روسیه راهبرد سالم سازی ساختار مالی را از سال 2013 اجرا کرده و در مجموع حدود 300 بانک را در این مدت تعطیل کرده است.
براساس تصمیم تازه بانک مرکزی روسیه که روز (دوشنبه) انتشار یافت، تعطیلی چهار بانک دیگر نیز تائید شد که ام.2.ام در مکان 164 فهرست بانکی بزرگترین آنها به شمار می رود و تمام تلاش صاحبان آن نیز با امکان پیشنهاد افزایش سرمایه نتیجه ای نداشت. به نقل از ایرنا، روزنامه راسیسکایا گازتا نیز نوشت: تا کمتر از یک دهه قبل 1000 بانک در روسیه فعالیت می کردند که اکنون به 585 بانک رسیده است.

زمان واریز یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی آذرماه اعلام شد

هفتادمین مرحله واریز یارانه نقدی خانوار ساعت 24 روز جمعه (26 آذر) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. بر این اساس یارانه هر فرد مانند سابق 45500 تومان خواهد بود؛ همچنین یارانه نقدی بامداد روز شنبه 27 آذر 95 قابل برداشت است. 

تهدید ترامپ توسط ثروتمندترین مرد چین

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Fortune، رییس هیئت مدیره گروه دالیان واندا از سناتور سابق، کریستوفر داد، رئیس انجمن سینمای امریکا، خواسته است تا پیامی را به رئیس جمهور منتخب، دونالد ترامپ برساند. او روز شنبه گفت " من رئیس انجمن فیلم امریکا را ملاقات کردم، او گفت که به زودی آقای ترامپ را ملاقات خواهد کرد و گفت هر پیامی که برای ایشان دارید بگویید تا انتقال دهم." او به داد این پیام را برای انتقال داده است: " من بیش از 10 میلیارد دلار در ایالات متحده سرمایه گذاری کرده ام، و برای بیش از 20 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کرده ام. اگر مشکلی پیش آید این 20 هزار نفر از کار بیکار می شوند."

رشد اقتصادی ترکیه منفی شد

به نقل از وال استریت ژورنال، برای نخستین بار از سال 2009 تاکنون رشد اقتصادی ترکیه کاهش یافت.  رشد اقتصادی این کشور در 3 ماهه سوم سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.8 درصد کاهش یافت که از سال 2009 تاکنون بی‌سابقه بوده است. براساس آمار منتشر شده از دفتر آمار دولتی این کشور، خرید مصرف کنندگان در 3 ماهه سوم سال 2016 در ترکیه 3.2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که هزینه کرد دولتی در ترکیه در این مدت 23.8 درصد افزایش داشته است. براساس آمار دفتر آمار ترکیه این کشور آمارهای رشد اقتصادی خود برای 3 ماهه اول و دوم سال جاری را تغیر داده و رشد اقتصادی 3 ماهه نخست از 4.7 درصد به 4.5 درصد کاهش داده و رشد اقتصادی 3 ماهه دوم این کشور را از 3.1 درصد به 4.5 درصد افزایش داده است. به گزارش فارس، پس از انتشار این آمار، لیر ترکیه به کاهش ارزش خود ادامه داد و 1.2 درصد در برابر دلار ریخت. 

اولین بوئینگ و ایرباس کی وارد آسمان ایران می شوند؟

مدیرعامل شرکت هوایپمایی جمهوری اسلامی ایران بااشاره به امضای قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بویینگ گفت: تدابیر لازم برای مقابله با بدعهدی های احتمالی در قرارداد این شرکت پیش بینی شده است. پرورش با بیان اینکه تمامی مراحل مذاکره با نمایندگان شرکت بوئینگ در ایران انجام شد، افزود: بر اساس قراردادی که با بوئینگ امضا شده است ۸۰ فروند هواپیما شامل ۵۰ فروند مدل ۷۳۷ و ۳۰ فروند مدل بدنه بزرگ ۷۷۷ تحویل ایران می شود.

این مقام مسئول اظهارداشت: براساس این قرارداد تحویل هواپیماهای ۷۳۷ از سال ۲۰۲۱ اغاز می شود و تحویل ۱۵ فروند از هواپیماهای ۷۷۷ اواخر آبان ماه سال ۹۷ شروع می شود و ۶ فروند از این مدل هواپیما سال ۲۰۱۸، شش فروند سال ۲۰۱۹ و ۳ فروند سال ۲۰۲۰ تحویل می شوند. وی ارزش اسمی قرارداد با بوئینگ را ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: ارزش واقعی این قرارداد تقریبا ۵۰ درصد رقم واقعی ارزش هواپیماهاست، این هواپیماها به صورت فاینانس خریداری می شود و ۱۵ تا ۲۰ درصد مبلغ قرارداد را خریدار پرداخت می کند و ۸۰ تا ۸۵ درصد هم تامین مالی خارجی می شود.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی