بازدید 11391
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «ارزان‌ترین و گران‌ترین میوه‌های شب یلدا» تا «آزاد شدن واردات برنج با تعرفه سابق»

این پیمانه موضوعاتی همچون ریزش شاخص کل بورس، قهر معنادار تقاضا در بازار سهام تهران، عقب نشینی دلار آمریکا، یورو و درهم، آرامش نسبی در بازار سکه، توقف فروش نفت ایران به دو مشتری قدیمی، شیطنت گازی ترکمنستان دم زمستان، قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری بین مسکو و توکیو، روایت بلومبرگ از ضرر ایرباس در معامله با ایران و اقدامات ریاضتی مسئولان ریاض، در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 20 December 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بورس، بازار طلا، ارز، سکه، نفت  و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون ریزش شاخص کل بورس، قهر معنادار تقاضا در بازار سهام تهران، عقب نشینی دلار آمریکا، یورو و درهم، آرامش نسبی در بازار سکه، توقف فروش نفت ایران به ۲ مشتری قدیمی، شیطنت گازی ترکمنستان دم زمستان، قرارداد ۲.۵ میلیارد دلاری بین مسکو و توکیو، روایت بلومبرگ از ضرر ایرباس در معامله با ایران و اقدامات ریاضتی مسئولان ریاض، در بر دارد.


شاخص کل بورس به کف 80 هزار واحد نزدیک شد

معاملات روز دوشنبه 29 آذرماه در پی افت‌های اخیر خود با 296 واحد ریزش به کار خود پایان داد که در نهایت شاخص کل بورس تهران روی عدد 80 هزار و 413 واحد تثبیت شد. شاخص بازار اول نیز  با کاهش 294 واحد به رقم 57 هزار و 226 واحد رسید و شاخص بازار دوم با کاهش 155 واحدی به عدد 170 هزار و 297 واحد رسید.


قهر معنادار تقاضا در بازار سهام تهران

روز دوشنبه، بازار سهام هرچند با رنج مثبت آغاز به کار کرد اما تداوم سکون و رخوت حاکم بر معاملات بازار در کنار قهر معنادار تقاضا در بازار سهام باعث شد، تا همچنان عرضه بر تقاضا یا فروش بر خرید سهام غلبه کند. در این میان معاملات کد به کد و بازارگردانی سهام از سوی حقوقی‌ها و تلاش برای رنج شدن قیمت‌ها به بالاتر از صفر تابلو (قیمت پایانی) نتوانست برای بازار چندان جذاب باشد. به گزارش فارس، روز دوشنبه، بازار سهام بازاری کم حجم و توام با سکون بود که همچنان تک سهم‌های نوسانی در بازار دوم برای معامله‌گران حرفه‌ای از جمله در گروه دارویی‌ها، غذایی‌ها، قطعه‌سازی‌ها و برخی شرکت‌های بیمه‌ای جذاب کرده است.

عقب نشینی دلار آمریکا، یورو و درهم در بازار آزاد

در پایان معاملات روز دوشنبه 29 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با کاهش 118 ریال نسبت به روز یکشنبه، به میانگین قیمت 39 هزار و 148 ریال فروخته شد. همچنین هر یورو نیز همانند روز قبل کاهش قیمت داشت و در مجموع معاملات روز دوشنبه با کاهش 122 ریال به رقم 42 هزار و 379 ریال رسید. هر درهم امارات نیز همانند دلار و یورو با کاهش 4 ریال نسبت به روز یکشنبه، با میانگین قیمت 10 هزار و 902 ریال فروخته شد.


آرامش نسبی در بازار سکه

در پایان معاملات انواع سکه در روز دوشنبه، هر سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر به قیمت 1 میلیون و 120 هزار تومان فروخته شد و هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 200 تومان به رقم 1 میلیون و 137 هزار و 700 تومان رسید. همچنین هر نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی بدون تغییر به ترتیب به قیمت 598 و 318 هزار تومان فروخته شد.

طلا در بازار جهانی بیش از 4 دلار رشد داشت

در پایان معاملات فلزات گرانبها روز دوشنبه، هر اونس طلا با افزایش 4 دلار و 3 سنت به قیمت 1139 دلار و 9 سنت فروخته شد و هر اونس نقره نیز با 16 دلار و 12 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت بازار جهانی، 5 سنت کاهش داشت. به نقل از رویترز، مارک تو رئیس بخش تحقیقات گروه مالی وینگ فانگ در هنک کنگ گفت، قیمت طلا احتمالا تا قبل از پایان سال به حدود 1180-1160 دلار افزایش خواهد یافت.

بازار جهانی انرژی با قیمت انواع نفت خام

در پایان معاملات روز دوشنبه، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با کاهش 17 سنت به رقم 51 دلار و 93 سنت رسید و هر بشکه نفت خام برنت در بازار جهانی، با 3 سنت کاهش به قیمت 55 دلار و 3 سنت فروخته شد. همچنین هر بشکه نفت خام اوپک نیز با قیمت 50 دلار و 56 سنت فروخته شد که نسبت به آخرین قیمت، 87 سنت کاهش را تجربه کرد. 

توقف فروش نفت ایران به ۲ مشتری قدیمی

سیدمحسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، در خصوص آخرین وضعیت از سرگیری صادرات نفت خام ایران به سریلانکا و آفریقای جنوبی به عنوان دو مشتری سنتی نفت کشور، گفت: هم اکنون فروش نفت خام به این دو کشور آسیایی و آفریقایی متوقف است. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان اینکه از نظر ایران محدودیتی برای فروش نفت به این دو کشور وجود ندارد، بیان کرد: در آفریقای جنوبی، سهام پالایشگاه‌های نفت در اختیار شرکت‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی همچون شل، بریتیش پترولیوم، شورون و ... است. این مقام مسئول با اعلام اینکه مذاکرات با شرکت‌های صاحب سهام در پالایشگاه‌های آفریقای جنوبی انجام شده است، خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌شود فروش نفت به این کشور آفریقایی به زودی عملیاتی شود. به گزارش مهر، در طول چند ماه گذشته تاکنون در چند نوبت وزیر انرژی و سایر مقامات آفریقای جنوبی برای نهایی کردن مذاکرات خرید نفت خام از ایران به تهران سفر کرده‌اند  و هم اکنون مذاکرات برای فروش نفت به سه پالایشگاه در آفریقای جنوبی در دستور کار قرار گرفته است.

واردات برنج آزاد شد

عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی اقتصادی وزیر کشاورزی اعلام کرد: طی چهار ماه گذشته واردات برنج در فصل برداشت ممنوع شده بود اما مجددا واردات این محصول با تعرفه ۴۰ درصدی و عوارض مابه‌التفاوت ۵۰۰ تومانی آزاد شده است و تاجران می‌توانند برای واردات برنج اقدام کنند. البته براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر و آبان واردات برنج صورت نگرفته و طی چهار ماهه نخست امسال ۳۲۵ هزار و ۷۳۷ تن برنج به ارزش ۲۷۳ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۹۳۹ دلار از کشورهای امارات، پاکستان و هند به ایران وارد شده است که ۲۹.۵۴ درصد از نظر وزنی و ۴۱.۷۶ درصد از نظر ارزشی نسبت به هشت ماهه پارسال کاهش داشته است. به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه بارها مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از نیاز حدود ۸۰۰ هزار تنی به واردات برنج با توجه به تولید دو میلیون و ۲۰۰ هزار تنی این محصول و مصرف حدود سه میلیون تنی آن خبر داده‌اند و با احتساب واردات ۳۲۵ هزار تنی این محصول استراتژیک طی چهار ماهه نخست امسال، باید ببینیم که واردات برنج به اندازه نیاز داخلی یعنی ۸۰۰ هزار تن خواهد شد یا اینکه مانند سال‌های دولت گذشته مازاد بر مصرف داخلی و بدون حساب و کتاب وارد خواهد شد.

ارزان‌ترین و گران‌ترین میوه‌های شب یلدا

رییس اتحادیه میوه و سبزی در خصوص آخرین وضعیت قیمت میوه در آستانه شب یلدا گفت: قیمت میوه نسبت به گذشته تغییری نداشته و فقط هندوانه با قیمت هر کیلو 800 تا 850 تومان با کاهش و موز با قیمت هر کیلو 3 هزار و پانصد تا 4 هزار و پانصد با افزایش قیمت روبه رو شده اند و پیش بینی می شود در اوایل دی ماه و پس از شب یلدا قیمت موز نیز متعارف شود و هر کیلو موز 2هزار و 500 تا 3 هزار پانصد تومان به فروش برسد. مهاجران تصریح کرد: قیمت پرتقال شمال کیلویی 600 تا هزار و پانصدتومان ، نارنگی شمال هزار تا 2 هزار پانصد تومان، انگور بی دانه قرمز 5 هزار تومان، بی دانه سفید 4 هزار و پانصد، انگور شاهرودی 2 هزار و پانصد تا 3هزار و پانصد تومان است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهاجران در پایان گفت: در آستانه شب یلدا میوه هایی مانند سیب قرمز معادل هر کیلو 4 هزار تومان، سیب سفید 4هزار تومان و درجه دو آن هزار و پانصد تا 2هزار تومان به فروش می رسد. 

شیطنت گازی ترکمنستان دم زمستان

یک منبع آگاه در وزارت نفت با رد ادعای ترکمنستان برای پرداخت 2 میلیارد دلار از سوی ایران بابت ما به التفاوت افزایش قیمت گاز وارداتی از این کشور گفت: قراردادهای خرید و فروش گاز قراردادهای بلندمدتی هستند که موارد اختلاف طرفین در آن صرفا از طریق مراجعه به داور مرضی الطرفین امکانپذیر است. به نقل از فارس، وی با بیان اینکه موضوع ادعای ترکمن‌ها مربوط به افزایش چند برابری قیمت گاز وارداتی در دولت قبل است، افزود: این موضوع فاقد مبنای قراردادی است و طرف ترکمن باید این موضوع را در دادگاه پیگیری کند نه اینکه با گروکشی و در فصل زمستان تلاش کند تا حرف زور بزند.

ارزانی سراغ بازار مرغ را گرفت

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نرخ جدید مرغ و انواع مشتقات آن را اعلام کرد و گفت: نرخ مرغ نسبت به هفته قبل ۳۰۰ تومان کاهش یافته است. مهدی یوسف‌خانی اظهارداشت: قیمت مرغ نسبت به هفته گذشته حدود ۳۰۰ تومان کاهش یافته و در مراکز خرده فروشی به ۶۸۵۰ تومان رسیده است.

روایت بلومبرگ از ضرر ایرباس در معامله با ایران

ایرباس که پیش از این نیز از کاهش فروش هواپیماهای ای ۳۸۰ خود متضرر شده بود، از حذف سفارشات ای ۳۸۰ در قرارداد با ایران نیز ضربه خورده است. ایران که قبلا گفته بود از این نوع هواپیماهای دوطبقه خریداری خواهد کرد، گفته از خرید این مدل صرف نظر کرده است. به نقل از بلومبرگ، فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت ایران ایر در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران گفت که ایران سفارش خرید خود از شرکت بوئینگ را به 100 فروند کاهش داده و قرارداد منعقده شامل هواپیماهای ای 380 نیست. 

قرار داد ۲.۵ میلیارد دلاری بین مسکو و توکیو امضا شد

طی سفر اخیر «ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ژاپن، قرار داد همکاری دوجانبه اقتصادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار به امضاء طرفین رسید. این قرار داد در بیش از ۶۰ حوزه مختلف از قبیل انرژی، سلامت و حمل و نقل است. در قالب این قراردادها و در فرآیند همکاری اقتصادی ژاپن و روسیه، حدود ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و اعطاء وام از طریق بخش های خصوصی صورت خواهد گرفت. قرار داد همکاری اقتصادی ژاپن و روسیه در هشت مرحله صورت اجرا خواهد شد و شامل استفاده از بخش خصوصی به منظور توسعه همکاری در حوزه انرژی، بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط و توسعه صنعتی است.

اقدامات ریاضتی مسئولان ریاض

وزارت دارایی عربستان در گزارش آبان ماه خود اعلام کرد که جمع کل وام عربستان تا ابتدای شهریور ماه سال گذشته، به 342.4 میلیارد ریال (91.3 میلیارد دلار) رسیده است. کاهش شدید نفت و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی عربستان، مسئولان ریاض را برآن داشت تا برای جبران کسری بودجه دست به اقداماتی ریاضتی بزنند. برهمین اساس، دولت عربستان در مهرماه گذشته، علاوه بر کاهش پاداش کارمندان دولتی‌ و کاهش 20 درصدی درآمد وزیران، پاداش نمایندگان مجلس این کشور را نیز 15 درصد کم کرد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
برنج وارد نمیکنیم. ریشه خودکفایی در برنجکاری را داریم می خشکانیم.
سلام خوش بحال شما که دغدغه تون نوع آجیل و میوه یلداتونه. من امشب مثل هر شب شرمنده زن و بچه هامم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار