بازدید 27255
درباره آنچه این روزها بر حاتمی کیا می‌گذرد؛

بگذاریم ابراهیم‌ها در این مملکت نفس بکشند

هنوز فراموش نکرده‌ایم که او در همه این سال‌ها، پای ثابت محافلی بوده که نسبتی با اصلاح‌طلب‌ها ندارند. هنوز فراموش نکرده‌ایم که پس از ترور سعید حجاریان به دست سعید عسکر و انتشار تصاویر عسکر با چفیه، حاتمی کیا چه یادداشتی درباره ماجرا نوشت و نه از عسکر که از چفیه‌ها دفاع کرد و هنوز فراموش نکرده‌ایم که پس از سال ۸۸، «گزارش یک جشن» را ساخت و هنوز فراموش نکرده‌ایم پس از لغو جشن چلچراغ، نامه‌ای سرگشاده نوشت و...
کد خبر: ۳۸۱۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶ 25 February 2014
فیلم: نوای کمانچه کیهان کلهر و باقلامای اردال ارزنجان را بشنویدپس از اظهارات روزهای اخیر ابراهیم حاتمی‌کیا، انتقادات شدیدی از او شد و در مقابل برخی تلاش کردند او را به نام خود مصادره کنند؛ رویکردی که با گفته‌های بعدی حاتمی کیا دوباره دستخوش تغییر شد و همان گروه حامی حاتمی کیا نیز تغییر موضع دادند و از حمایت مطلق این کارگردان عقب‌نشینی کردند. در این فضا مهم‌ترین پرسش اساسی اینکه آیا حاتمی کیا سوای گروه‌ها حق اظهارنظر ندارد؟

به گزارش «تابناک»، ابراهیم حاتمی کیا پس از پایان جشنواره، نقدهای آتشینی ‌متوجه مردان فرهنگی دولت یازدهم نمود و آن‌ها را کوچک‌تر از مسئولیت‌هایشان خواند و تأکید کرد که عرصه فرهنگ، مدیران بزرگ می‌خواهد. این کارگردان سینمای ایران البته تأکید کرد که این نقد‌ها ارتباطی به ‌دریافت نکردن سیمرغ‌های بلورین ندارد و او ‌از این جایزه‌ها بسیار دارد.

هرچند بخشی از گفته‌های حاتمی کیا با تناقض‌هایی همراه بود و برای نمونه در ماجرای نقد سینمای جشنواره‌ای و نفی هر اثری که به جشنواره‌ها رفته، پای خودش نیز به میان کشیده می‌شود و او نیز با برخی فیلم‌هایش از جمله «روبان قرمز» به ده‌ها جشنواره بین‌المللی رفته و رطب خورده، نمی‌تواند با غضب منع رطب کند،‌ بخش‌هایی از گفته‌های حاتمی کیا دور از واقعیت نبود و به هر حال، مدیران فرهنگی دولت یازدهم در ماه‌های اخیر از بسیاری از مواضعشان، همواره عقب‌نشینی کرده‌اند که او به این موضوع نیز اشاره داشته است.

اما ‌نقدهای حاتمی کیا با نقدهای بسیار شدیدی روبه‌رو شد که گفتارهای اخیر این کارگردان را بیرون از دایره انصاف تعبیر کرده ‌و البته خارج از همین دایره، بر ابراهیمِ سینمای ایران تاخته بودند. در مقابل نیز گروهی که پیش از این برای ساخت فیلم‌های «دعوت» و «گزارش یک جشن» او را به چهارمیخ کشیده بودند و تنها گزینه مطلوبشان «حاتمی کیایِ دفاع مقدس ساز» است، تلاش کردند او را سمت خود بکشند و عملاً از او در این بازی گلادیاتوری بسازند که موضعش برای همیشه همسو با ایشان شود که رسانه ملی نیز در این زمینه به کمکشان آمد!

بگذاریم ابراهیم ها در این مملکت نفس بکشند

این کارگردان موسپید و باهوش، خیلی زود دریافت ‌چه آوردگاهی برایش تدارک دیده شده و به سرعت گفته‌های تازه‌ای ‌مطرح کرد که دوباره بازی را تغییر داد. او این بار از رأیی گفت که به موسوی و روحانی در دو دوره انتخابات اخیر ریاست جمهوری داده و تأکید کرد که انتخاب او از این جنس است و در این زمینه، نمی‌توان او را به مسائلی متهم کرد که نسبتی با او ندارد. این موضع‌گیری تازه، گروهی را که می‌خواست از او گلادیاتور و سپس قهرمان بسازد، وادار به عقب‌نشینی کرد و آن‌ها دریافتند که نمی‌توان از این شخص، یک عنصر جناحی بسازند.

حاتمی کیا همواره تأکید کرده که چهره‌ای متعلق به یک جریان سیاسی نیست و آزادگی خود را در این زمینه حفظ کرده است. مشی او در این سال‌ها نیز همواره در همین چهارچوب قابل تعریف بوده‌ و بر این مهم تأکید داشته که قالب بسته سیاسی نمی‌تواند برای او کارآمد باشد.

او در همین ماجرای اخیر به تماس با رضا درمیشیان کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» اشاره می‌کند و ضمن تحسین این اثر، می‌گوید به کارگردانش گفته، ‌ای کاش فیلمش جهت‌گیری به نفع یک جریان سیاسی مشخص نداشت، چون این جریان‌ها می‌آیند و می‌روند و از این منظر او را در یک سوی میدان نمی‌توان گذارد.

هنوز فراموش نکرده‌ایم که او در همه این سال‌ها، پای ثابت محافلی بوده که نسبتی با اصلاح‌طلب‌ها ندارند. هنوز فراموش نکرده‌ایم که پس از ترور سعید حجاریان به دست سعید عسکر و انتشار تصاویر عسکر با چفیه، حاتمی کیا چه یادداشتی درباره ماجرا نوشت و نه از عسکر که از چفیه‌ها دفاع کرد و هنوز فراموش نکرده‌ایم که پس از سال ۸۸، «گزارش یک جشن» را ساخت و هنوز فراموش نکرده‌ایم پس از لغو جشن چلچراغ، نامه‌ای سرگشاده نوشت و... و خطاب به آن‌ها که مانع برگزاری جشن شدند، گفت که چه دل‌هایی شکاندند.

این رخدادها و صد‌ها رخداد دیگر که یک سویش حاتمی کیا بوده، نه در قالب جریان چپ و نه در قالب جریان راست‌ طبقه‌بندی نمی‌شود. شاید بهتر باشد، بگذاریم ابراهیم نفس بکشد و آن گونه که دوست دارد، پیش برود و کار کند، ولو آنکه کاملاً خلاف دیدگاه‌های ما باشد. دیکتاتوری درونمان را مدیریت کنیم و اجازه بدهیم آنهایی که دوستشان داریم، بسیاری از اوقات خلاف نگاه ما، عمل کنند و حتی به گونه‌ای موضع‌گیری داشته باشند که خلاف مصالحمان باشد.

شاید بخشی از این موضع‌گیری‌ها فرا‌تر از دیدگاه‌های مخالفمان نیز باشد و از این حیث چه خوب که یاد بگیریم، همدیگر را تحمل کنیم، بدون آنکه سه سوی یکدیگر حمله‌ور شویم.

حقیقت امر این است که در جامعه کنونی‌مان، هنوز آستانه تحمل در مقابل نظریات مخالف بسیار اندک بوده و دیکتاتوری درونی‌مان به شدت فعال مانده و یکی از مقاطعی که این خودرأییِ نهان متبلور می‌شود، هنگامه‌ای است که تصور می‌کنیم، نظر مخالفمان توسط اشخاصی مطرح شده که محبوب قلوبمان و یا تأثیرگذار هستند. در این هنگامه است که آتش نقد‌ها بالا می‌گیرد، می‌تواند اندکی بر خود مسلط بود و درباره حق آزادی گفتار و آزادی عمل شخصی که مخالف رأیمان کلامی بر زبان آورده یا قدمی برداشته، بیشتر بیندیشیم؛ شاید توانستیم بر دیکتاتوری درونمان غلبه کنیم
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۶
درود بر حاتمي كيا و افرادي همچون او كه حاضر نيستند به خاطر منفعتشان طرز تفكر خود را تغيير دهند.
پاسخ ها
بهنام
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
حاتمی کیا کلا شعار زیاد میده و هنوز توی حال و هوای دهه ی شصت بسر میبره....بابا بیدار شو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
بهنام جون بخواب بابا حال نداری
گندم از بهسشت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
بهنام جان شما بهتره بیدار شی چون حاتمی کیا تو دفاع مقدس دهه ی شصت گیر نکرده تو دفاع مقدس دهه ی نود گیرش انداختن!
یعنی شمقدری مدیر بزرگی بود که حاتمی کیا بعد دریافت سیمرغ به خاطر به رنگ ارغوان از شمقدری تعریف کرد
حاتمی کیا کارگردان بزرگیه ولی به خاطر فیلم ها دفاع مقدسی که ساخته مجال نفس کشیدنش از خیلی ها بیشتره، اگه قرار به نفس کشیدنه خیلی کارگردانهای دیگه هستند که فضا براشون بسته تره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
واقعا عالی گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
فوق العده بود پسر میخوامت.
گندم از بهشت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
حاتمی کیا به خاطر فکر بزرگشه که از حرف زدن نمی ترسه خودش برای حرفاش فضا می سازه منتظر نمی شه براش فضا فراهم کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
شمقدری هم مثل بقیه نقاط قوت و ضعف داشت که افرادی مثل حاتمی کیا از نقاط قوتشون تمجید کردند. کاش یاد بگیریم تنها سیاهی ها و نقاط ضعف رو نبینیم و افراد رو سیاه یا سفید مطلق فرض نکنیم...
بگزاریم همه نفس بکشد
اینو باید به خودتون بگین که تو نوشته ی «انتقاد از مواضع ابراهیم حاتمی‌کیا و عماد افروغ» بش تاخته بودین اونجا من نظر گذاشتم که حاتمی کیا به دور از سیاسی گری حرکت می کنن اما شما اون نظر منم نذاشتین
زنده باد حاتمي كيا
كاملا با اون جمله مريلا زارعي موافقم كه گفت: حاتمي كيا فرمانده نسل ماست.
هيچ كس به اندازه اون نتونسته نسل ما دهه شصتي ها رو با ارزش‌ها آشنا كنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
به نظرت منفی دادم چون با قطعیت صحبت می کنی! خیلی از دهه شصتی ها هستن که حاتمی کیا رو به اندازه شما نمی شناسن امّا با ارزش ها میونه خوبی دارن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
در پاسخ ناشتاس لازمه که بگم شما راست میگی اما نکته اینجاست که هر کسی برد موثر ویژه ای داره و حاتمی کیا بیشتر از همه.
چون یه جاهایی همه وسیله ها و حتی قلم کم میاره اما فیلم و کار ایشون همراه با منش خاص حاتمی کیا فراتر ازیناست
البته همه حق اظهار نظر دارند و من هم با شما موافقم. اما سوال اینجاست که مدیران فرهنگی این دولت آدمهای کوچکی هستند یا اینکه همیشه چنین بوده است؟چه شد که ایشان در این مقطع لب به انتقاد گشودند و چه شد که به یک باره جوایز جشنواره فجر تبدیل به «این شیشه ها» شدند. چه شد که ایشان جشنواره را شرقی و غربی کردند و از رد کارپت انتقاد کردند. چه شد که به یک باره همه را زیر سوال بردند.چه شد خطاب به رئیس جمهور حرف زدند.سوال دیگر این است که چرا ایشان حق حرف زدن دارند و دیگران نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
به نظرم خلف وعده.
نکته اینه که: گریبان کسی را به خاطر وعده ای که نداده نمی توان گرفت، اما هرکه وعده کرد و عمل نکرد باید منتظر عواقبش باشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
ناشناس جان; فکر کنم طرفدار بسیار متعصب دولت جدیدی، که اینقدر تحت فشار مطلب نوشتی!
فی نفسه اشکالی نداره و مزیتی هم محسوب نمیشه، اینجا بحث سر این موضوعه که ایشون(آقای حاتمی کیا) سعی میکنه سیاسی بازی نکنه و هر جا بتونه نظر و انتقادشو بگه. این که خوبه و باید مورد استقبال قرار بگیره نه اینکه بعضی ها بیان با منافعشون متر کنن و بعد در مقابل ایشون موافقت یا مخالفت کنن.
امیدواریم همه بتوانند در یک هوای سالم , نفس بکشند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
به شرطی که با نفس مسمومشون هوای سالم را خراب نکنند
خوبه نظرهارو نمیگذارید خوبه آدم ها شجاعت نفس کشیدن داشته باشن
فیلم آژانس شیشه ای ایشون واقعاً در تاریخ سینمای ایران تکرار نشدنیه.
حیف که دیگر مجال ساختن این جور فیلمها رو از کارگردانهای مطرحی چون حاتمی کیا گرفتن.
کاش کمی برای هشت سال دفاع مقدس و شهدا ارزش قائل بودیم . البته در عمل نه شعار.......
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
من خود يك حاج كاظمم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
سلام حاج كاظم
کارگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
ایشون ثابت کرد که یک "ولایت مدار"والاست"درود بر ابراهام یاشا...سین
اونهایی که به نوعی مرجعیت فکری، فرهنگی، هنری و ... برای اکثریت جامعه دارن، باید خیلی مراقب گفته هاشون باشن چون این اکثریت لزوماً از یک مشرب فکری برخوردار نیستن. در واقع هر کسی از ظن خودش یار این افراد میشه!
بسیار زیبا بود ممنون از تابناک
واقعا كه ديگه چي بايد براي استاد فراهم كرد !
آی نفس کش!
تابناک مقاله خوب بود
و اما حاتمی کیا که واقعاَ یه دونست، اگه همه ی کارگردانا خط مشی شون در هر زمان از تاریخ تغییر کنه مثل داریوش مهرجویی یا دیگران ولی حداقل راجع به ابراهیم حاتمی کیا میتونیم بگیم که از مسیرش خارج نشده و همه محصولاتش در یک راستا بوده
کاش حاتمی کیا در 8 سال گذشته هم حرف زده یود؟!!!
من اکثر فیلمهای ایشان رو دوست دارم. هنوز با دیدن آژانس شیشه ای اشکم سرازیر میشه. میخواستم اینو بگم که اتفاقأ نفس حاتمی کیا باز شده. هشت سال گذشته که مردم به بدبختی افتاده بودند چرا ایشان سکوت کرده بود؟ وقتی امثال شمقدری بیت المال را.... چرا اقای حاتمی کیا سکوت کرده بود؟ آیا جرم و تخلف و .. از همفکران ایشان جایز و از مخالفانشان نابخشودنی است؟ متآسفانه ایشان موقعی که باید فریاد بزنند سکوت میکنند برعکس.
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۶
یه سوال: اگر حاتمی کیا سیمرغ های بلورین این جشنواره رو برنده می شد باز هم این حرفها رو می زد؟
جناب آقای حاتمی کیا
اگر چه شما را انسان با هوشی می دانم ولی من باب تذکر:
بنا به فرموده قرآن کل حزب بما لدیهم فرهون ولذا مواظب باش گروه ها مصادره به مطلوب نکنند که ان وقت دگم اندیش و از حریت وازادگی که لازمه فعالیت یک هنر مند است خارج می شوی
تلاش در شناخت جبهه حق( در حد وسع وحهد ) شما را در شناسایی افراد متمایل به حق راهنما ودلیل است حاشا که در انتخاب هایت براساس میل دل عمل کنی
میانه روی طریق اعتدال ودوری از جاده گمراهی (علی علیه السلام)وهدایت است یادت باشد که توکار گردان آژانس شیشه ای هستی و....
حاتمی کیا بچه جنگ است دراین بحثی نیست ولی یک نکته ایشان باوجود ساخت فیلمهای ارزشی بعضی مواقع تحت تاثیر جو غبرارزشی قرار میگیرند وفیلمهایی میسازند یا حرفهایی میزنند که با سابقه ویا انتظاری که مردم ازاو دارند جور درنمی آ ید قرآن میفرماید مومنین کسانی هستند که درماقع مختلف چهره عوض نکنند
ای بابا! خوب بذارین نفس بکشه دیگه! چی کارش دارین آخه!؟ بدون مشکل فیلم ساختن و بودجه کلان گرفتن و همه جایزه ها رو بهش دادن و همه جور تریبونی در اختیار داشتن و نازشو کشیدن را دوست نداره! دست از سرش بردادین! بذارین نفس بکشه بنده خدا!
من دست نویسنده ی این مقاله رو می بوسم که حرف دلم را زد.
...
اصلا دوست داشتنی نیست
اصلاً هم حاتمي كيا يه دونه نيست حا تمي كيا ازانس شيشه ايش هم كه كبي از رو بعد از ظهر سكي بود اين ادم هميشه طلب داره خيلي خودشو خراب كرد كاش به جاي اين صحبت هاي احمقا نه مثل همه جاي دنيا به درويش تبريك مي كفت كاش به فر هادي موقع اسكار بردن بعنوان يه هم وطن تبريك مي كفت حاتمي كيا فكر مي كنه همه ي ادما بايد مثل هم فكر كنن نه عزيزم همه ي ادماي تو جبهه هم يه جور فكر نمي كردن
بههههله!
چون نفس کشیدن فرهادی ها و افخمی ها و فرمان آراها و...اصلا مهم نیست، مهم این است که ذره ای غبار به گلوی "حاتمی کیا ها" و "ده نمکی ها" و "سلحشورها" نرود!!!!!!
...
در این مملکت همیشه خودی ها حق حرف زدن دارند و داشته اند تا تاریخ بوده همین بوده ...
در مدت هشت سال قبل از روحانی
حاتمی کیا زبان یا جرات حرف زدن نداشت معلومه مخواهد از آب گل آلود
ماهی بگیره...
ایشان نان به نرخ روز خور هستند
تابناك با اين كه مي دونم طبق قانون نانوشته شماها مجيزگوي حاتمي كيا هستين ولي اگه اين نطرو توي سايت نذاشتي هم مهم نيست حداقل تويي كه داري اينو مي خوني كافيه.
به همه شمايي كه جو گير شدين توصيه مي كنم يه بار ديگه حرفا يا به اصطلاح نقداي حاتمي كيا كه هميشه خدا با يه بغض مصنوعي روي سن گفته توجه كنين. مگه چي گفته اصلا كي جلوي اين آدمو گرفته كه مجبور باشه هشت سال سكوت كنه. اين آدم نه نماينده نسل ماست نه هيچ چيز ديگه. برو آقاي حاتمي كيا از اون جوون سي ساله ياد بگير كه سر فيلمشو توي همين جشنواره بريدن كه جايزه هاشو تو گرفتي.
سلام
به دور از اینکه آقای حاتمی کیا شاید کارگردانی دفاع مقدس ساز باشد ولی ببینید دیدن فیلم های ایشون در مخاطب تاثیر امید و آرامش می گذارد یا بعضی فیلم های کارگردان های دیگر.
خدا شاهده من قصد بدگویی از کسی رو ندارم ولی بعضی فیلم ها را رایگان هم ضرر داره نگاه کردنش.
سایت وافعا خوبی دارید
قربانت بگردم ... چه فرمایشات می فرمایید شما ؟!! ایشان که همیشه نفس کش طلبیده . مگر تاحالا کسی جرئت داشته مزاحم نفس ایشان بشود ؟
تابناک و اصلاح طلب!!!!!!!!!!!
حاتمی کیا یه دونست
پاسخ ها
جنوبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۸
دمش گرم
هنرمند واقعي به هيچ جريان سياسي وابسته نيست . . . البته داراي ديدگاه و تفكرات مخصوص به خود ميباشد كه اگر اين تفكرات به جريان سياسي نزديك باشد مشكلي نيست ، مهم اينست كه وابسته نباشد .
حاتمی کیا چی داره که انقد گنده اش میکنید ؟؟؟خیلی بهتر و برتر از این اقا هم داریم .اما یه فرقی بین اونا و اقای حاتمی کیا وجود داره اینکه اونا وقتی به جایگاهی میرسند خودشونو گم نمیکنند و قصد خود نمایی و ندارند اما امثال این اقا تا 2تا فیلم از جنگ جبهه میسازه از عالم وعالم طلب کار میشه و انگارشاخ غول رو شکسته .کاش سخن رانی رو تو جشنواره میدید.
ایشون دمدمی مزاجند.
من اقای حاتمی کیا و خیلی دوست دارم ولی در عجبم که چرا اقای حاتمی کیا از مدیریت فاجعه مدیران فرهنگی سابق انتقاد نکردند
به قول دوستی ایشان که در کیک خامه ای غلت میزند فضا را برای دیگران و کارگردانان جوان باز کنید! در همین نظرات هم بعضی دوستان به وضوح حق نفس کشیدن را منحصر به گروه خاصی می دانند!!
این یک نظر کاملا احساسی است:
حاتمی کیا رو دوست دارم چون ادم نسبتا مستقلیه و پای ارزشهاش ایستاده ،(یا حداقل اینطور به نظرمن میاد)امیدوارم هیچ وقت به دامن خودشو به این سیاست بازی ها الوده نکنه چون این وابستگی ها باعث میشه ادم گاهی از حق به نفع هم حزبیاش صرف نظر کنه
ممنون .
هنر واقعی از راه آزادگی نفس میکشد وروح آزادگی را نمیشود به بند کشید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر