بازدید 13542
طالب‌زاده در گفت‌وگو با «تابناک»:

برخلاف اظهارات برخی، استقبال از حاتمی‌کیا در لبنان بسیار پرشور بود

نکته مهمی که باید گفته شود این است که هم بچه‌های مقاومت و هم بچه‌های حزب‌الله و هم مردم لبنان که فیلم ایشان (حاتمی‌کیا) را دیدند، همیشه از ایشان تقدیر کردند و ایشان را فردی با فراست می‌دانستند و ...
کد خبر: ۸۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۹ 23 January 2010
حضور پر رنگ و اثرگذار ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان نامی کشورمان در جشنواره فیلم‌های ایرانی در لبنان، موجب خشم برخی مخالفان وی در درون کشور شده و با جنجال و خبرسازی، حضور اثرگذار این کارگردان کشورمان را زیر سؤال برده و ادعا کرده‌اند که «آبرو و حیثیت ایران رفته است».

در همین زمینه، خبرنگار «تابناک»، با نادر طالب‌زاده، مستندساز و کارگردان مطرح کشورمان که در این جشنواره حضور داشته و از نزدیک حضور حاتمی‌کیا و فیلم‌های وی و همچنین بازخوردهای آن را درک کرده و دیده است، گفت‌وگویی را انجام داده که در پی می‌آید:

*توضیحی درباره لبنان می فرمایید و آیا این که شما به آنجا رفته بودید؟

- بله من خودم آنجا بودم. نخست این که از آقای حاتمی‌کیا استقبال شد؛ هم از المنار و هم در محافلی که فیلم نمایش داده شد، انتقاد به طور طبیعی درباره هرگونه فیلم می‌شود، حال یا به نفع و یا به ضرر آن و البته فیلم برای نقد شدن به آنجا می‌رود. دوم آن که ترجمه فیلم دقیق نبود و سوءتفاهم پدید آورده بود، ضمن آن که در جلسه شب پس از آن که با حضور منتقدان بود و جلسه بسیار مفصلی بود، بسیاری از نویسندگان در آن حضور داشتند و از ایشان استقبال بسیاری شد.

کسانی که از افراد حزب‌الله زبان فارسی را می‌دانستند، بسیاری از نویسندگان و افراد منتقد و تحصیلکرده از این فیلم به نام پدر تقدیر کردند و در این نشست خیلی از این فیلم تعریف کردند. خلاصه این که نه صداوسیمایی بود و کسی هم از ایران نبود و کسانی بودند که فارسی می‌دانستند و زبان آن را می‌دانستند از فیلم تمجید کردند؛ از سمبولیسم و استعاراتی که در فیلم بود؛ و البته این چیزی بود که من دیدم و اگر وی فرصت بیشتری می‌داشت مثلا جلسه بعدی آن یک ساعت و نیم طول کشید و اگر ایشان بود شاید دو ساعت دیگر وقت نیاز بود تا مطالب بیشتری بگویند.

به طور کلی جو بسیار مثبت بود و هر کجا که وی می‌رفت از ایشان استقبال می‌شد و هم به کارها و سابقه وی علاقه‌ و شناخت داشتند.

*آیا از حاتمی کیا شناخت داشتند؟

ـ بله. فیلم‌های ایشان پیشتر در لبنان به نمایش درآمده است و به کارهای ایشان علاقه‌ وجود داشته و اصلا به گونه‌ای نبوده است که جو منفی باشد؛ به هیچ عنوان این گونه نبود.

*آیا جلسات منتقدان فیلم پرشور بود؟

ـ بله حدود چهل نفر در آنجا شرکت داشتند. جلسه مفصلی هم بود که از مراکز گوناگون فرهنگی و هنری لبنان هم در این نشست حضور پیدا کرده بودند.

*واکنش آقای حاتمی کیا در این جلسه چه بود؟ نظر ایشان مثبت بود؟

بله نظر ایشون صددرصد مثبت بود. بالاخره وی در جاهای گوناگون حضور دارند که درباره فیلمشان از ایشان پرسیده و در زمینه آن صحبت می‌شود. کلا مردم لبنان کارهای ایشان را که از پیش دیده بودند، استقبال کردند و جو کاملا مثبت بود، به ویژه کسانی که زبان فارسی می‌دانستند و فیلم را با دقت دیده بود. آن شبی که نقد و بحث بود، گروه منتقدان از هوشمندی سمبولیسم و استعارات فیلم تقدیر کرده بودند؛ و فیلم‌سازان و کسانی که زبان عربی را می‌دانند و به ویژه از بچه‌های فیلم ساز که در آنجا مستقر هستند، تأکید می‌‌کردند که این فیلم ترجمه خوبی نداشته و این تنها اشکال رسمی فیلم بود که ایجاد سوءتفاهم می‌‌کرد.

*آقای حاتمی کیا برای چه علت در این جلسه حضور داشتند؟

ـ برای نمایش افتتاحیه فیلم بود.

*افتتاحیه‌ جشنواره‌ بود؟

ـ بله.

*این جشنواره به چه عنوانی است؟

ـ جشنواره هفته نمایش فیلم‌های ایران.

*آیا شما نکته خاصی مد نظراتان هست، بفرمایید.

ـ من فقط از جنس تیترهایی که علیه حاتمی کیا دیدم بسیار ناراحت شدم.

*آیا شما خودتان هم فیلمی در این جشنواره داشتید؟

ـ خیر. من برای افتتاحیه سال گذشته یک فیلم داشتم، ضمنا نکته مهمی که باید گفته شود این است که هم بچه‌های مقاومت و هم بچه‌های حزب‌الله و هم مردم لبنان که فیلم ایشان (حاتمی‌کیا) را دیدند، همیشه از ایشان تقدیر کردند و ایشان را فردی با فراست می‌دانستند و فیلم‌های ایشان را بحث‌برانگیز می‌دانند. به ویژه بسیاری از این جلسات را به خاطر جلسه حاتمی‌کیا لغو کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ابراهیم حاتمی کیا الحق و الانصاف کارگردان چیره دستی هست فیلماش واقعا معرکه است امیدوارم همیشه فیلم بسازه
ای کاش من لبنانی بودم، شیعه لبنانی، به نظر می رسه اونا ضعفهای عجیب غریب ما رو ندارن!
اینه رویه ایی که دولتمردان یک مملکت اسلامی و شیعی باید پیش بگیرند؟؟؟؟

1 -توجیه کاری است !
2 -چرا باشخص حاتمی کیا مصاحبه نکرده اید ؟
خوب برای ایشان که دیدشان نسبت به مردم لبنان یعنی چند صد هزار نفر اهالی جنوب لبنان بیش از این نیز انتظار نمی رود. فرهنگ مملکت و رسانه هایمان را دست چه کسانی سپرده ایم.
یکی نیست به این آقایون بگه شما که خودتونو علامه دهر و عقل کل می دونید میتونید همین چهار تا کارگردان با اخلاق و با اخلاص رو هم از این مملکت فراری بدید
خداوند انشالله هدایتتون کنه واگر هدایت پذیر نیستید ,مردم رو از شرتون رهایی ببخشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست