بازدید 38488

انتقاد فرزند شهید کشوری از فیلم حاتمی کیا

در فیلم «چ» اصلاً شهید چمران را نمی‌بینید، من مانده‌ام فیلم «چ» برای چه ساخته شده است، از همه بالاتر نام این فیلم چرا «چ» است ؟ چرا با افتخار نمی‌گویی چمران! مگر ما می‌خواهیم چگوارا را بسازیم؟، «چ» یادآور چگواراست، همه می‌دانند فیلمی در غرب با نام «چ» ساخته شده که از چگوارا صحبت می‌کند، مگه ما التزامی به این «چ» داریم، در واقع ‌اولین چیزی که در ذهن من تداعی شد همان چگوارا بود.
کد خبر: ۳۸۰۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۱ 21 February 2014
فرزند شهید کشوری در گفت‌وگویی ضمن تحریف‌آمیز خواندن مصاحبه‌اش درباره فیلم «چ» توضیحاتی در این باره ارائه داد.

علی کشوری فرزند شهید خلبان احمد کشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص خبر منتشر شده در خبرگزاری فارس با عنوان « حاتمی‌کیا همیشه حرف‌های مهمی برای گفتن دارد» که در آن به نقل از وی نسبت به فیلم «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا نقل قول شده بود،توضیحاتی را ارائه کرد، وی با اشاره به اینکه سخنان وی به درستی منتقل نشده است این خبر را تکذیب کرده وگفت‌: در انتقال سخنان بنده جرح و تعدیلی صورت گرفته است که حق مطلب ادا نشده و در خصوص نظر بنده درباره فیلم «چ» سوءبرداشت انجام شده است.

وی با اشاره به سخنان ابراهیم حاتمی‌کیا در نشست خبری فیلمش در جشنواره فیلم فجر، به انتقاد از نحوه پرداختن به نقش شهیدان کشوری، شیرودی، ‌سهیلیان و تیمسار فلاحی در این فیلم پرداخت و افزود:‌ انتقاد بنده در واقع از روی دلیل و سند است، اتفاقاتی در این مدت افتاد و بنده صحبتی نکردم تا اینکه این خبر منتشر شد.

وی ادامه داد: آقای حاتمی‌کیا حتی به خودشان اجازه دادند، در نشست خبری فیلم در جشنواره به یک مطلب نادرست اشاره کنند، وی گفته بود که شهید کشوری کسی بود که بعد از جنگ شناخته شده بود، در حالی که شهید کشوری مبارزاتش در زمان شاه و در زمان ارتش شاهنشاهی بود، همچنین به دلیل دستگیری توسط ساواک مورد شکنجه قرار گرفته بود و در عملیات پاوه که در فیلم «چ» به نمایش گذاشته می‌شود حضور فعالی داشت، در واقع شهید کشوری در این عملیات همراه با شهید شیرودی و شهید سهیلیان پاوه را نجات می‌دهند.

پسر خلبان شهید کشوری با اشاره به اینکه در سریال سیمرغ این‌که حصر پاوه چگونه شکسته شد به وضوح به تصویر کشیده شده است، بیان داشت: من نمی‌دانم آقای حاتمی‌کیا بر پایه چه اسناد و مستنداتی فیلم «چ» را ساخته است که به آن شکل در می‌آید و بعد هم عنوان می‌کند که من چمران خودم را ساخته‌ام! مگر چمران شخصیتی است که به شما تعلق دارد، در حالی که شخصیت چمران یک شخصیت ملی است و به همه مردم تعلق دارد، همان گونه که شخصیت شهید کشوری و شیرودی و امثالهم به همه مردم تعلق دارد، ما به این شخصیت‌ها احترام می‌گذاریم .

وی گفت: اگر چیزی غیر از واقعیت که در جنگ بوده است را بیان کنیم، به شهدا خیانت کردیم، به تاریخ و مستندات کشور خیانت کردیم، من اصلاً کاری به جریان‌های سیاسی که الان پیش آمده و اوضاعی که در جشنواره اتفاق افتاده و تصمیماتی که به درست یا غلط گرفته شده است و سیمرغ‌هایی که باید داده می‌شد و نباید داده نمی‌شد ندارم!

کشوری با بیان اینکه بعد از تماشای فیلم «چ» به شدت ناراحت شده است، به دلیل ناراحتی خود اشاره کرد و ابراز داشت: هر کسی جای پسر شهید کشوری بود و تحریف واقعیت پاوه را در فیلم «چ» می‌دید، این گونه صحبت می‌کرد، من فقط حرفم را زدم و از آن حادثه و شهدای مظلومی به خصوص شهدای هوانیروز که در آن جریان حضور داشتند دفاع کردم.

وی افزود: آقای حاتمی‌کیا در فیلم «چ» همه آن رشادت‌های هوانیروز، نیروی زمینی و حتی شخص تیمسار فلاحی را نادیده گرفت، در این فیلم حتی چمران را هم نمی‌بینید، یعنی وی تمام این شخصیت‌ها را زیر سؤال می‌برد، در نشست خبری آقای حاتمی‌کیا گفت: شهید شیرودی و کشوری بعد از جنگ شناخته شدند، ولی شهید فلاح و چمران را همه می‌شناختند،‌ این مطلب را از کجا آوردی، ‌آقای حاتمی‌کیا!

فرزند خلبان شهید کشوری بیان داشت: آقای حاتمی‌کیا برای من شخصیت محترمی است،‌به دلیل فیلم‌هایی که ساخته است، به دلیل اینکه فیلمساز مهمی است و کسی نمی‌تواند این را منکر شود ولی چرا فیلمی می‌سازد که داد من علی کشوری را به عنوان فرزند شهیدی که در عملیات پاوه نقش مؤثری داشته در بیاورد! آن وقت می‌آید جوابی می‌دهد که اصلاً درست نیست، برای من جای سؤال است که چرا افراد به خودشان اجازه می‌دهند این گونه تاریخ را تحریف کنند، اصلاً شما بیا فیلمی راجع به حاج کاظم و عباسی که در آژانس شیشه‌ای هست بساز، هیچ کس از شما سند و مدرک نمی‌خواهد که همچین اتفاقی افتاده است.

کشوری یادآور شد: بله! من گفتم ایشان فیلم‌ساز موفقی است و باید آثاری را بسازد که دغدغه‌های گذشته ایشان بوده است، البته این را هم گفتم بهتر است در فیلم به مستندات تاریخی رجوع کنیم، آقای حاتمی‌کیا در رابطه با فیلم «چ» از مادر شهید کشوری تحقیقاتی کرد که در پاوه چه اتفاقی افتاد، وی سند و مدرک گرفت، اما چرا هیچ حرفی از شهید کشوری،شهید سهیلیان و شیرودی در فیلم زده نشد؟چرا این تحقیقات را انجام می‌دهید و آن‌گاه در فیلمی که ساخته شده، هیچ حرفی از این شهدا نمی‌آورید!

وی افزود: چرا راجع به نیروی زمینی که این قدر در پاوه مؤثر بوده است، سخنی گفته نشده است؟

در فیلم «چ» اصلاً شهید چمران را نمی‌بینید، من مانده‌ام فیلم «چ» برای چه ساخته شده است، از همه بالاتر نام  این فیلم چرا «چ» است ؟ چرا با افتخار نمی‌گویی چمران! مگر ما می‌خواهیم چگوارا را بسازیم؟، «چ» یادآور چگواراست، همه می‌دانند فیلمی در غرب با نام «چ» ساخته شده که از چگوارا صحبت می‌کند، مگه ما التزامی به این «چ» داریم، در واقع ‌اولین چیزی که در ذهن من تداعی شد همان چگوارا بود.

فرزند شهید کشوری با اشاره به زیرنویس انگلیسی فیلم«چ» که به‌صورت che آمده و مخفف «چگوارا» است، اظهار داشت: همه این را می‌دانند که چگوارا جنگ‌های چریکی و نامنظم بلد بوده است، آیا عرفان چمران را هم چگوارا داشته است ؟ چرا از عرفان چمران چیزی در این فیلم دیده نمی‌شود، اصلاً فیلم به چه کسی تعلق دارد؟ اگر به مردم تعلق دارد، مردم این فیلم را ببینند و قضاوت کنند، ارتش جمهوری اسلامی که در آن زمان با گروه‌های اقلیتی که قصد براندازی داشتند،‌ مبارزه کرد، در سال 58 از هجوم کردستان عراق به ایران جلوگیری کرد و از مرزهای ایران دفاع کرد، حداقل شما از این وقایع یک سکانس در فیلمت می‌ گذاشتی!

فرزند خلبان شهید کشوری با تأکید بر نقش تاریخ‌ساز تیمسار فلاحی در آزادسازی پاوه بیان داشت: از تیمسار فلاحی در این فیلم اسم برده می‌شود، ولی در اواسط فیلم تیمسار فلاحی محو می‌شود، یعنی به گونه‌ای نشان داده می‌شود که گویی دیگر در جبهه حضور ندارد!

در حالی‌که همان روز تیمسار فلاحی برخلاف دستوری که بنی‌صدر آن روز صادر کرده بود بلند می‌شود و می‌گوید من دو تا خلبان می‌خواهم که در شب بتوانند پرواز کند و شبانه پاوه را نجات دهند. تیمسار فلاحی می‌گوید : وقتی مطرح شد که داوطلب می‌خواهیم ،  هنوز صحبت‌هایم تمام نشده بود که دیدم کشوری بلند شد و گفت: من می‌روم،اگرچه  می‌دانم مورد اصابت موشک قرار می‌گیرم.

وی ادامه داد: اما  آقای حاتمی‌کیا در فیلم «چ» در آخر فیلم مدعی می‌شود که ، وقتی همه عقب‌نشینی کردند، شهید کشوری و همراهان با هلیکوپترهایی از دور می‌آیند، چه کسی چنین گفته است؟ آقای حاتمی‌کیا از کجا این مطلب را آوردید؟

کشوری خاطرنشان کرد: ای کاش شهید آوینی زنده بود.شهید آوینی کسی است که مستند شهید کشوری را ساخته است‌،او می‌داند چه اتفاقاتی در پاوه افتاده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار