بازدید 4692

حاتمي‌كيا: سينماي ما فقير شده است

وي با اشاره به شرايط ساخته شدن «آژانس شيشه‌اي» گفت: من در ساخت «آژانس شيشه‌اي» به لوكيشن محدود به عنوان يك موضوع خلاقه نگاه مي‌كردم نه به عنوان يك جبر اقتصادي كه من را به گرفتاري بيندازد و متأسفانه امروز اين حالت نيست.
کد خبر: ۳۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۹ 01 February 2009
«ابراهيم حاتمي‌كيا» گفت: احساس مي‌كنم كه سينماي امروز ما، فقير و ضربه‌پذير شده است.

به گزارش فارس، «ابراهيم حاتمي‌كيا» به مناسبت انتخاب فيلم «آژانس شيشه‌اي» به عنوان بهترين فيلم سي‌سال سينماي پس از انقلاب كه از سوي سينماگران و درنظرسنجي فارس صورت گرفت، در گفت‌وگويي ويژه با خبرنگار سينمايي فارس، تازه‌ترين نقطه‌نظرات خود را درباره موضوعات مختلفي چون بروز خلاقيت از دل محدوديت‌ها، ضربه‌پذيري و فقر سينما در سال‌هاي اخير، خلاقانه بودن لوكشين محدود «آژانس شيشه‌اي»، بالاتر بودن سينما از ديگر شاخه‌هاي هنر و ... ابراز كرد.

*احساس مي‌كنم كه سينما فقير و ضربه پذير شده است
برنده 4 سيمرغ بلورين بهترين فيلم ازجشنواره فيلم فجر بيان داشت: به طور كلي احساس مي‌كنم كه سينما فقير شده است. سينما ضربه‌پذير شده است. يك زماني تا اين حد نبود و احساس مي‌كنم كه حمايت پيشين موجود در سينما به شدت كاهش يافته و ارگان‌هايي كه تعريف داشتند و دست‌ودل بازتر عمل مي‌كردند، الان بيش از حد محدود شده‌اند.
اين كارگردان سينماي ايران افزود: من فيلمي يك و نيم ميلياردي ساخته‌ام ولي نگاه مي‌كنم و مي‌بينم چيزي ته آن باقي نمانده است و اين خيلي حيرت آور است و معنايش اين است كه در سينماي امروز ما حتي يك‌ونيم ميليارد تومان هم چيزي نيست. واي به حال فيلم‌هايي كه سيصد، چهارصد ميليون تومان فروش مي‌كنند. من نمي‌دانم براي اين فيلم‌ها چه اتفاقي مي‌افتد و شايد بگويم بخش عمده‌اي از سينماي ايران در چنين شرايطي به سر مي‌برند.
وي افزود: به اعتقاد من اين يك‌جور فقر و يك‌جور در زير تيغ قرار گرفتن دنياي سينما است. زير تيغ قرار گرفتن دنياي سينما چيزي بود كه در گذشته ما شاهد چنين موضوعي نبوديم.
حاتمي‌كيا گفت: من قبلا مشكلي به اين شكل نداشتم و فيلم‌هايي كه ساختم، آزادتر بودند و به محدوديت‌ها فكر هم نمي‌كردم، اما شما ببينيد كه امسال چند تا از فيلم‌ها در لوكشين‌هاي محدود كار مي‌شوند؟

* لوكشين محدود «آژانس شيشه‌اي» كاري خلاقانه بود نه يك جبر اقتصادي
وي با اشاره به شرايط ساخته شدن «آژانس شيشه‌اي» گفت: من در ساخت «آژانس شيشه‌اي» به لوكيشن محدود به عنوان يك موضوع خلاقه نگاه مي‌كردم نه به عنوان يك جبر اقتصادي كه من را به گرفتاري بيندازد و متأسفانه امروز اين حالت نيست.

* سينما بسيار بالاتر از ديگر شاخه‌هاي هنر است
كارگردان فيلم «به نام پدر» تأكيد كرد: البته اين را هم بايد اضافه كنم، معتقدم كه در بين شقوق مختلف هنري در ايران سر سينما بسيار بالاتر از ديگر شقوق است، هنوز شرافت، نجابت و حرف‌هايي براي گفتن دارد كه هنوز اهل نظر به آن توجه دارند و هنوز خيلي‌ها نگرانش هستند.يعني آن وقتي بايد قصه خورد كه اينقدر به سينما بي‌تفاوت شويم كه ديگر كسي محل نگذارد. و متأسفانه اين اتفاق براي سينما ما الان افتاده است.

* هم بزرگداشت را دوست دارم و هم از آن نگران مي‌شوم
«ابراهيم حاتمي‌كيا» همچنين درخصوص احساس خود برگزاري بزرگداتش در بيست و هفتمين جشنواره فيلم فجر خاطرنشان كرد: هم بزرگداشت را دوست دارم و هم نگران مي‌شوم. معمولا از اين قبيل بزرگداشت‌ها بوي بازنشستگي مي‌آيد اما من خودم را بازنشسته نمي‌دانم و از اين جهت، كسان ديگري از من شايسته‌تر بودند و من به تعبيري، به نمايندگي از آنها دارم وارد اين حوزه مي‌شوم.

* محدوديت مي‌تواند خلاقيت بتراشد
كارگردان فيلم «آژانس شيشه‌اي» خاطرنشان كرد:بحث بعدي خود اين موضوع بزرگداشت است. الان عمر سينما سي ساله است و اگر عمرمان را با انقلاب تعريف كنيم چه بخواهيم و چه نخواهيم برمي‌گرديم و پشت سر خود را نگاه مي‌كنيم، لازم هم نيست كه برنامه بگذارند و پشت سرمان را نگاه كنيم بلكه خودمان به صورت اتوماتيك به عنوان وارد شدن به حوزه‌هاي سني ميانسالي معمولا اين حالت برايمان رخ مي‌دهد و به دليل همين ورود به حوزه‌هاي ميانسالي است كه به شدت حيثيت براي‌مان مساله است. به‌شدت هويت ‌براي‌مان مسأله است كه آيا هويت‌مان را حفظ كرده‌ايم، از دل‌مشغولي‌هاي‌مان آيا دست كشيده‌ايم يا نكشيده‌ايم؟، نسبت مي‌زنيم، يعني معمولا يك شاخصي مي‌زنيم به عنوان يك ايده‌آل و مي‌گوئيم خودمان كجا ايستاده‌ايم.بخشي‌اش را گردن مديران مي‌اندازيم، بخشي‌اش را گردن شرايط اجتماعي مي‌اندازيم و بخش عمده‌اش را گردن خودمان مي‌اندازيم، يعني معتقدم كه اصلا محدوديت‌ها مي‌تواند خلاقيت بتراشد و حتي منجر به شرايط بسيار قشنگ‌تري شود كه اگر نشده است، ايراد از ما هم هست.

* سيمرغ‌هايم من را به عقب مي‌برد
كارگردان فيلم‌هاي «از كرخه تا راين» و «بوي پيراهن يوسف» در خصوص اهداي جوايزش يه موزه سينما و حس‌هاي چندگانه‌اي كه منجر به اين امر شد، تصريح كرد:بخشي از اين كار به دليل بود كه ديگر نمي‌خواستم با خاطرات گذشته زندگي كنم. شايد بخش ناخودآگاه من اين كار را انجام داد و اهداي جوايزم به موزه سينما، خيلي عمدي نبود ولي وقتي اين سيمرغ‌ها را در خانه مي‌گذاشتم، حس مي‌كردم كه من را به عقب برمي‌گرداند.

* «دعوت» با همه معايب و محاسنش ورود من حوزه جديدي است
«ابراهيم حاتمي‌كيا» تاكيد كرد: به عنوان يك كارگردان من مي‌خواهم به جلو بروم و از يك جايي احساس كردم كه لازم است اين‌ها را به جايي بفرستم كه نگاه به گذشته مفهوم دارد و من، دوباره شروع جديدي كنم كه «دعوت» ورود به اين حوزه است و حالا چه لنگ بزند و چه لنگ نزد، چه ما خوش‌مان بيايد و چه خوش‌مان نيايد، ورود من به يك حوزه جديد است كه ان‌شاءالله بتوانم آن‌را يك‌مقدار ثابت‌تر و قوي‌تر كنم.

* صرفا فيلم نسازيم تا آپارات‌هاي سينماها بچرخد
اين كارگردان سينمايي ايران در گفت‌وگوي خود با خبرنگار سينمايي فارس بيان داشت: اميدوارم آن روح جواني كه لزوما مربوط به سن نيست بلكه به طراوت و روحيه هنري وابسته است، در من نميرد.
سازنده «موج مرده» گفت: از اين مهم‌تر اين كه ما نبايد فيلم بسازيم تا صرفا آپارات‌هاي سينماها بچرخد، چون اگر اينگونه فكر كنيم همان وضعيتي مي‌شود كه برخي از دوستان دارند در آن وضع و احوال، فيلم مي‌سازند.

* انتخاب «آژانس شيشه‌اي» به عنوان بهترين فيلم پس از انقلاب، لذت‌بخش بود
«ابراهيم حاتمي‌كيا» كه امسال به پاس سي سال حضور تاثير گذار در سينماي ايران در افتتاحيه جشنواره فيلم فجر مورد تجليل قرار گرفت، در اين رابطه به خبرنگار سينمايي فارس گفت: من از كار بروبچه‌هاي خبرگزاري فارس بابت نظرسنجي بهترين فيلم‌هاي سي‌سال سينماي پس ازانقلاب تشكر مي‌كنم و در مرحله بعد، اين را مي‌گويم كه انتخاب «آژانس شيشه‌اي» به عنوان بهترين فيلم سي‌سال اخير كه با رأي همكارانم صورت گرفت بسيار به من چسبيد و براي من لذت‌بخش و زيبا بود.
وي متذكر شد: البته من هيچ‌وقت اين ادعا را ندارم و مطمئن هستم كه اگر تركيب‌ چيزي ديگري بود ممكن بود نتيجه هم متفاوت باشد ولي همان اندازه كه جزو تعداد نفرات اول هم تعريف مي‌شدم براي من ارزشمند بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست