بازدید 23469
مرور روزنامه‌های پنجشنبه ۱۸ فروردین

آموزش حضوری شد؛ اما.../ اصرار وزیر جنگ اسرائیل به جنگ ترکیبی علیه ایران/تفرقه زیر سایه رأفت جایی ندارد

تداوم چشم‌انداز تورمی در سال جاری، نان، گروگان قاچاقچیان، ۲۱ درصد جمعیت تهران در خطر بافت‌های فرسوده، ۵/۱۶ میلیارد دلار قرارداد نفتی طی ۷ ماه، اثر یارانه‌های نقدی بر معیشت خانوار‌ها، بحران سیاسی جدید در اسرائیل، چگونه نخست وزیر پاکستان برکنار شد؟ تردید درباره آمار واقعی مبتلایان به کرونا و ورود به پیک هفتم، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۱۲۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴ 07 April 2022

به گزارش تابناک؛ روزنامه‌های امروز پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که تجارت ۱۰۱ میلیارد دلاری بدون FATF، دسیسه تفرقه در جوار امام رئوف، نبض تند قیمت کالا‌های اساسی و تقلای دشمنان برجام در کنگره در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


آموزش حضوری شد؛ اما...

غزل لطفی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد نوشت: با پایان تعطیلات نوروز و اعلام صریح ستاد پیشگیری و مبارزه با کرونا و ابلاغ این دستور توسط وزارت آموزش و پرورش به مدارس، آموزش حضوری شد.
بی‌تردید، بازگشت به آموزش حضوری، اجتناب‌ناپذیر بود و این اتفاق دیر یا زود در دستور کار سیستم آموزشی کشور قرار می‌گرفت، اما در این میان چند موضوع به جهت برقراری محیطی امن برای آموزش که اولیا بتوانند با اعتماد کامل، فرزندان خود را به مدرسه بفرستند قابل تامل است؛
۱- «خود مراقبتی» از مهم‌ترین مولفه‌های مصونیت در برابر کروناویروس است و در این زمینه مسوولان آموزش کشور باید الگو باشند. اما ما در روز‌های نخست سال شاهد بودیم یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در سفر استانی خود به خوزستان در مجامع عمومی بدون ماسک ظاهر شد.
۲- پس از اعلام آموزش حضوری صددرصدی، مسوولان نظام آموزشی کشور اعلام کردند، سه گروه «مبتلایان به کرونا، دانش‌آموزانی که علائم کرونا دارند و دانش‌آموزانی که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای هستند» می‌توانند به طور موقت از آموزش‌های غیرحضوری استفاده کنند، اما هیچ راهکاری در این زمینه ارایه نشده است و فقط پی‌درپی ادارات آموزش و پرورش با تماس و حضور در مدارس بر آموزش حضوری تاکید می‌کنند و بلاتکلیفی دانش‌آموزانی که در سه دسته ذکر شده هستند همچنان ادامه دارد.
۳- در اطلاعیه اولیه اعلام آموزش حضوری تاکید شده است؛ «هر مدرسه در شیفت/نوبت آموزشی خود برنامه هفتگی رسمی و عادی خود را با چینش زمان استاندارد هر زنگ در دوره‌های اول و دوم ابتدایی دنبال خواهد نمود.» سپس اعلام کردند مدیریت زمان کلاس‌های درسی برعهده مدیران مدارس است و این خود نشان می‌دهد در نوشتن دستورالعمل اولیه نظرات کارشناسی نبوده که نیاز به تغییرات داشته است.
۴- الزام «فاصله‌گذاری اجتماعی» حذف شده است و این...

یعنی پاک کردن صورت مساله؛ چون واحد‌های آموزشی عمدتا از امکان مکانی برقراری فاصله‌گذاری آموزشی برخوردار نیستند و در تعداد زیادی از کلاس‌های درسی، ۳۰ تا ۴۰ دانش‌آموز در یک کلاس هستند و زیرساخت‌ها هم فراهم نشده است پس این گزینه حذف می‌شود!
۵- هیچ‌گونه پیش‌شرطی برای واکسیناسیون دانش‌آموزان به جهت حضور در مدارس نیست درحالی که همه می‌دانیم واکسن از مهم‌ترین مولفه‌های مقابله با ویروس کرونا است؛ و در پایان مدیران مدارس مکلف به تسریع «اقناع‌سازی و آگاهی‌بخشی و رفع نگرانی‌ها و ایجاد آرامش، نشاط و انگیزه حضور دانش‌آموزان در مدارس و هماهنگی کامل با خانواده‌ها» شده‌اند. حال سوال مهم این است که اقناع‌سازی با دستورات یک‌باره امکان‌پذیر است؟ آیا رفع نگرانی نیازمند فراهم آوردن زمینه و زیرساخت‌های لازم نیست تا اولیا با مشاهده آن بتوانند با اطمینان خاطر فرزندان خود را به مدرسه بفرستند؟
برقراری آموزش حضوری لازم و ضروری است، اما در شرایطی که روی لبه تیغ پیک هفتم کرونا قرار داریم، نیازمند استاندارد‌هایی در موضوع رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که به نظر می‌رسد در روز‌های گذشته مدارس امکانات فراهم آوردن آن‌ها را نداشته‌اند و پیچیدن یک نسخه واحد جوابگوی کل کشور نیست و دستورالعمل بازگشایی مدارس، نیاز به بازنگری دارد تا با رویکردی متفاوت و سلامت‌محور مجدد تدوین شود.

 

تفرقه زیر سایه رأفت جایی ندارد

جواد شاملو در سرمقاله امروز رسالت با عنوان تفرقه زیر سایه رأفت جایی ندارد نوشت: آدم اتفاقات ناگهانی را باور نمی‌کند؛ چندثانیه‌ای طول می‌کشد تا بفهمد چه رخ داده است. کسانی که مورد سرقت‌های خیابانی قرارگرفته‌اند، این بهت پس از حادثه را به‌خوبی درک می‌کنند. حس می‌کنی نکند کسی با تو شوخی کرده، نکند دوستی، رفیقی کسی پشت سرت پنهان‌شده تا غافلگیرت کند.


فرض کن تو هم مثل تمام آدم‌های معمولی هیچ دشمن خونی‌ای نداری. داری قدم می‌زنی، نه در خیابان‌های بدنام و ناامن، نه در یک‌شب تاریک و در کوچه و پس‌کوچه‌های پایین‌شهر، در بزرگ‌ترین صحن حرم امام رضا و در روز روشن. در جایی که سال‌ها است رنگ دعوا و نزاعی به خود ندیده و برای این مسائل ته دل کسی نلرزیده. نماز ظهر و عصر را خوانده‌ای و امام را زیارت کرده‌ای و اکنون داری بر می‌گردی. درحالی‌که مزه زیارت هنوز زیر زبانت حس می‌شود و گرمای لذت‌بخش بهاری صحن آزارت نمی‌دهد.


سرشار از احساس امنیت و لذتی که ناگهان ضربات چاقو یکی پس از دیگری بر پیکرت فرومی‌آیند. نه یک ضربه و دو ضربه، بیست ضربه. چگونه می‌خواهی درک کنی چه می‌شود؟ درک کنی چرا؟ درک کنی چه کسی؟ چرا اینجا؟ چرا الآن؟ وقتی داشتی از همان فلکه آب همیشگی و همان باب‌الرضای همیشگی وارد حرم می‌شدی نمی‌دانستی فاصله‌ات با شهید اصلانی شدن تنها همین یک زیارت است. امام رضا گفته بود هرکه به زیارتم بیاید در سه منزل آخرت به او سر خواهم زد. یکی از آن سه منزل هنگام جان دادن است و هنگام جان دادن تو در خود حرم بود.


شخص ضارب، اما ازبکی تبار است و از مرز پاکستان وارد کشور شده. ظاهرا ربط خاصی به افغانستان ندارد، اما خبر‌های اولیه او را افغانی معرفی می‌کنند. ابعاد این قضیه هنوز کاملا مشخص نیست. ظاهرا شخص انگیزه‌های تکفیری داشته؛ اما این پایان ابهامات نیست. از زمان قدرت‌گیری دوباره طالبان در افغانستان تلاش دشمن برای تنش‌افکنی بین ایران و افغانستان به بهانه مقابله با طالبان شدت گرفت. در شبکه‌های اجتماعی محتوا‌های مختلفی برای چهره‌نگاری خشن و خطرناک افغانستانی‌های داخل کشور انتشار یافت.


حال بعدازاینکه بر سر اتفاقات استادیوم، حواس مردم به‌خوبی متوجه مشهد شد، در منطقه‌ای به حساسیت حرم امام رضا علیه‌السلام اقدامی با این خشونت عریان شکل می‌گیرد و به‌پای افغانستانی‌ها نوشته می‌شود. سال‌ها پیش هم در همین مشهد دشمن با تحریک غیرت مردم علیه زوار عراقی امام رضا، سعی در تفرقه‌افکنی بین مردم ایران و عراق داشت که منجر به رویش شعار «ایران و العراق لا یمکن الفراق» شد. گویی بازهم دستی سعی دارد از حضرت امام رضا برای سیاست تفرقه‌افکنی خود بهره ببرد. حال‌آنکه امام هشتم نماد رأفت است و عامل وحدت بین شیعه و سنی و ایرانی و عراقی. تفاوت افغانستان با عراق این است که اهل افغانستان امروز عملا بخشی از جامعه ایران را تشکیل می‌دهند. حضور چند میلیون افغانستانی در ایران، باعث می‌شود تنش بین ایران و افغانستان علاوه بر یک تنش سیاسی و ملی، یک تنش خطرآفرین اجتماعی باشد. از این گذشته دشمن در پی غیریت‌سازی و بیگانه‌نمایی هرچه بیشتر اهالی افغانستان است. سخت است مردمی هم‌زبان و هم‌فرهنگ را بیگانه دانست و مرزی مصنوعی را به رسمیت شناخت، اما به مدد ایجاد هراس، این امر ممکن می‌شود که باید در مورد آن هوشیار بود.


اصرار وزیر جنگ اسرائیل به جنگ ترکیبی علیه ایران

روزنامه جوان نوشت: بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز چهار‌شنبه در نشستی با سفرای ۸۰ کشور گفت: «جهان باید ایران را تحت فشار بگذارد تا در غیاب توافق، از پیشبرد برنامه هسته‌ای خود دست بردارد».
او در اشاره به توافقی که در وین در حال مذاکره بوده، ادعا کرد که برخلاف آن، یک توافق هسته‌ای خوب «توافقی است که تاریخ انقضا نداشته باشد که به ایران مشروعیت بدهد تا برنامه هسته‌ای خود را پس از پایان آن پیش ببرد و همچنین با نظارت گسترده در همه جا و در هر زمان و نظارت بر موشک‌های بالستیک که ایران در حال توسعه آن است، همراه باشد.»
بخش پایانی سخنان او جالب توجه است که گفته: «اگر توافقی وجود نداشته باشد، جهان باید «طرح ب» را اجرایی کند که «استفاده از زور، استفاده از فشار اقتصادی و استفاده از فشار دیپلماتیک» است.»
سخنان وزیر جنگ صهیونیست‌ها یادآور اشاره‌ای است که رهبر معظم انقلاب بهمن ماه گذشته به نحوه جنگ دشمنان با ایران داشتند. ایشان در دیدار فرماندهان و اعضای نیروی هوایی ارتش فرمودند: «دشمنان ما، جبهه دشمن -چون دشمن یک جبهه است؛ یک جبهه عظیم است- امروز دست زده به یک تهاجم ترکیبی؛ تهاجم دشمن یک تهاجم ترکیبی است؛ یعنی جنبه اقتصادی در آن هست، جنبه سیاسی در آن هست، جنبه امنیّتی در آن هست، جنبه رسانه‌ای در آن هست، جنبه دیپلماسی در آن هست -از همه جهت یک حمله ترکیبیِ دسته‌جمعی را شروع کرده‌اند- ما هم در مقابل بایستی حرکتمان حرکت ترکیبی باشد؛ از همه جهت بایستی تلاش کنیم.»
اسرائیل و جبهه دشمنان ایران سال‌هاست استفاده از زور، فشار اقتصادی و فشار سیاسی را همزمان علیه ایران استفاده می‌کنند. علاوه بر آن جنگ رسانه‌ای را هم علیه ایران پیش می‌برند و حالا سخنان صریح وزیر جنگ اسرائیل شاهدی دیگر بر این جنگ ترکیبی ا‌ست.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۸
ورود غیر مجاز روزانه ۸ هزار افغانی به ایران را به مسئولان تبریک میگوییم

فردا پس فردا منتظر تکرار حوادث مشهد توسط تکفیری ها در ایران باشید

اینهمه مدافعان حرم فرستادید سوریه و عراق حالا باید مواظب خودمان در خانه خودمان باشیم

همه زحمات گذشته را بر باد دادید
اکثر مدارس حضوری شدند ولی بدون رعایت اصول و نکات بهداشتی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
ما توی یک کلاس 31 نفره هستیم بدون فاصله گذاری ، 90 دقیقه هم کلاس در هر زنگ کلاس داریم ، نفس کشیدن با ماسک خیلی برامون سخت می شه ، بخصوص زنگ آخر، تعدادی از همکلاسی ها هم روزه هستند که اوضاع براشون بدتر می شه ، حتی چند نفر شون مجبور شدند روزه نگیرند ، دبیرها هم که زود زود درباره ماسک ها تذکر می دهند ، به دبیرها می گیم آقا زمان رو کم کنید تلویزبون هم اعلام کرده که ساعت کلاس ها نباید زیاد باشه ، میگن هنوز مسئولین بخشنامه نکردند . حالا ما هم تصمیم گرفتیم اگر هفته آینده ساعت ها رو کم نکنند اصلا سر کلاس حاضر نشیم .
وقتی به پارک های تهران سر بزنید متوجه انبوه جمعیت افغانی در پارکها میشوید

مسئولان اطلاعاتی و امنیتی و مرزبانی چه پاسخی برای این افتضاحشان دارند ؟

بیشتر از چند سازمان و نهاد امنیتی موازی و غیرموازی در کشور راه انداختید که حجاب زنان و دختران مردم را بررسی کنید ولی اینهمه اتباع خارجی و داعشی همه روزه وارد ایران میشن


خجالت بکشید
به ظاهر زوار عراقی به گفته خودشان که خود بنده صفحه یکی از آنها را دیدم حرف های نامربوطی در مورد دختران ایرانی می گویند از هزینه کم و غیره
خیلی های دیگه هم باهاشون برخورد داشتن
حالا چه کسی را دارید تطهیر می کنید
در ثانی لطفا توضیح دهید چطور با آنهمه مراقبت و گشتن افراد این فرد با قمه توانسته وارد صحن شود
باشه کیهان تو راست میگی! فقط توضیح بده چرا با این همه گشایش باز هم قیمت ها دارن پرواز می کنن؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
بگو ۱۰۰۰ میلیارد قرارداد
منتهی باید خروجی داشته باشد
اکتشاف نفت بسیار پر ریسک است و در دوره احمدی نژاد هم قراردادهای اکتشاف بسته شد منتهی منجر به استخراج نشد
اینکه کشور میخواست با توتال قرارداد ببندد به دلیل کارپریسک اکتشاف است و ممکنه اکتشاف نفت منجر به استخراج نشود و تمام هزینه های شرکتهای خارجی مربوط به خودشان بوده و هزینه ای به کشور وارد نمی کرد منتهی الان‌میگویند قرار داد بستیم آیا هزینه های عدم کشف به کشور وارد میشود؟؟؟؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
داداش این گشایشی که مسئولان مملکت وعمو حسین شریعتمداری که بشدت ولایی هستن میگن گشایش برای جیب های خودشونه نه برای مردم!وقتی رییس جمهور مملکت میاد میگه اینکه تعداد مسافرتهای نوروزی امسال اینقدر افزایش داشته نشون دهنده اینه که مردم وضعشون خوبه دیگه خودت تا آخرشو بخون!!ا
آیا نویسنده مقاله روزنامه رسالت تبار افغانستانی ندارد؟ مردم ایران نان و کار ندارند ولی به قول روزنامه جمهوری اسلامی بیش از 10 میلیون افغانی در ایران زندگی می کنند یعنی یک هشتم جمعیت کل کشور. یک وقت از خواب غفلت بیدار می شویم که آنوقت دیگر دیر شده است ونسل بعدی همه ما را لعن ونفرین خواهد کرد.
با سلام
دانشگاه قم با توجه به شرایط کرونایی تعداد دانشجویان هرکلاس را بیش از پنجاه نفر قرار داده است ، اینک که بنا شده است کلاسها حضوری شود کلاسها طرفیت حضور دانشجویان حتی بصورت فشرده ندارد
امید است تابناک گزارشی تهیه کند ومساله را پی گیری نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
متاسفانه داستان سیاسی شده
دیروز شبکه خبر گزارش ساخته بود که بی بی سی فارسی و اینترنشنال دوست ندارند دانشگاه ها باز شوند و کرونا را بهانه کرده اند!!!!!!!واقعا با چنین تحلیل‌هایی باید منتظر پیک ۷ کرونا این سری باشیم
یک ماه حضوری دانشگاهها و مدارس برای چیست؟؟؟؟؟؟
الان واریانت با۲ به سرعت در حال گسترش است و خدا به خیر کند
امیرحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
به بعضی از این مدیران مدارس و روسای دانشگاه‌ها میگن برو کلاه طرف رو بیار ، میره کلاه و سر طرفو باهم میاره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
این موضوع شامل سایر دانشگاه ها هم میشه که مسئولان باید در مورد آن چاره اندیشی کنند.
قابل پیش بینی بود که حادثه حمله یک تبعه افقانستانی به سه نفر در حرم امام رضا ع توسط رسانه هایی مانند روزنامه رسالت توجیه وماله کشی شود و حضور خطرناک 8 میلیون تبعه افقانستان در ایران را در قالب عدم تفرقه بین مال ایران و افغانستان توجیه کنند!! واقعا فقط در صورت حضور چنین میلی. نی افغانی ها در ایران برادری ما با انها ثابت میشود؟!! این اتحاد وبرادری برای ملت ایران چه هزینه سمگینی دارو!!!
به سلامتی از سر افغانستان ردش کردید ؟
جدا از مسائل مثل مافیا و مفسدان اقتصادی و انحصار، سالهاست گفته شده خودورسازی ایران با این مدل تولید مقرون به صرفه و اقتصادی نیست، سالها پیش پیشنهاد داده شده خودورسازهای عمده مثل ایران خودرو و سایپا با هم یک پلت فرم اقتصادی و مدرن و ارزان به صورت انبوه تولید کنند با تیراژ میلیونی، اما متاسفانه دولت اجازه تولید خودور در حقیقت مونتاژ چند هزارتایی به خودورهای گران قیمت داد. در هیچ جای دنیا (به غیر چند برند لوکس مثل لامبوگینی) اصلا با تیراز مثلا ده هزار تا خودور تولید نمیکنند و این یکی بدیهی ترین اصول اقتصاد خودرو است. از صد سال پیش همه میدانند این را و انگار فقط مسئولان ایران هنور متوجه تولید خودرو اقتصادی نشدند!
اگر به این پیشنهاد عمل میکردند، این معضلات نبود.
16.5 میلیارد قرارداد نفتی بدون برجام و fatfو البته بدون اطلاع مردم و بدون هیچ گونه رد و اثری . خیلی عالیه . فقط موقعی که پولش رو دریافت کردین هوای ملت رو هم داشته باشین.
با ورود 3 میلیون افغان به ایران اقدام اخیر در حرم رضوی تازه شروع کار گروهک تروریستی طالبان در ایران است. باید دید در روزهای آینده ایران آبستن چه حوادثی خواهد بود. زنگ خطر برای مردم ایران به صدا در آمده ولی ظاهرا آقایون خواب هستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی