بازدید 14660
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۳ فروردین

سرچشمه اقتصاد مافیاساز در ایران/بازار سرمایه چگونه سامان می‌یابد؟/عمران‌خان هزینه پوتین را پرداخت!

نقش آیپک در توقف مذاکرات وین، بیابان‌زایی؛ خوش‌آمدگویی به ریزگردها، فوت شدگان لیست بدهدکاران بانکی، مذاکره با ترکیه، عراق و افغانستان برای احقاق حق‌آبه‌های مرزی، صادرات پانزده برابری به روسیه تا ۱۴۰۳، آغاز پرداخت وام ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی، بازگشت صیانت به صحن و عدد‌های نگران کننده اقلیمی ده سال آینده، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۲ 12 April 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۳ فروردین در حالی چاپ و منتشر شد که بازگشت صیانت به صحن، اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی از هفته آینده و احتمال جنگ آب در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

 


عمران‌خان هزینه پوتین را پرداخت

جلال خوش‌چهره طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان عمران‌خان هزینه پوتین را پرداخت نوشت: سفر دو روزه عمران خان به مسکو همزمان با شروع تهاجم ارتش روسیه به اوکراین، بهت ناظران را برانگیخت؛ پاکستان نگاه خود را از غرب به شرق تغییر داده است؟ پس‌از این، اسلام‌آباد که در سخت‌ترین سال‌های جنگ سرد، متحد بلوک غرب و پایگاه آن برای تربیت، آموزش و اعزام یگان‌های چریکی در جنگ با ارتش اشغالگر اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان بود، حالا می‌خواهد نقش دیگری را ایفا کند؟ آیا خروج فضاحت‌بار ارتش ناتو و آمریکا از افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت در این کشور، اسلام‌آباد را برای تغییر جایگاه منطقه‌ای آن در موازنه قدرت وسوسه کرده است؟ آیا پس از این، اسلام‌آباد از رقابت و دشمنی‌های گذشته بر سر کشمیر با هند چشم پوشیده و راه تعامل را به گونه‌ای دیگر در پیش گرفته است؟ آیا چین، متحد مطمئن‌تری را برای اهداف استراتژیک خود یافته است؟ و سرانجام اینکه آیا روسیه با مهمان‌نوازی از عمرخان، خواسته‌است توانمندی خود را در ایجاد ائتلاف و اتحاد با بازیگران منطقه‌ای؛ آن‌هم همزمان با شروع تهاجم نظامی به اوکراین به رخ رقیبان غربی خود بکشد؟


اکنون، اما در پی سقوط دولت عمران‌خان، پرسش مهم‌تر این است: آیا همه تصورات و پرسش‌های بالا بیشتر شبیه عملیات فریب نه تنها برای اسلام‌آباد بلکه مسکو بوده و این رخداد به ترغیب هرچه بیشتر «ولادیمیر پوتین» برای صدور دستور تهاجم نظامی به اوکراین و فرو رفتن در باتلاق جنگ فرساینده اوکراین کمک کرده است؟


اگر بخواهیم از توهم توطئه دوری کرده و پرسش‌های کلیدی زیر را به میان آوریم، چندان دور از واقع‌گرایی نخواهد بود: آیا آمریکا و انگلیس (و به طور عام ناتو) خروج پاکستان از جرگه غرب به شرق را به راحتی پذیرفته و آن را در دستگاه سخت هاضمه خود به راحتی خواهند پذیرفت؟ آیا آمریکا و انگلیس که پس از جنگ‌های اول و به ویژه دوم جهانی در ترسیم جغرافیای غرب آسیا و به طور خاص خاورمیانه، نقش نخست را داشته‌اند، خواهند پذیرفت که روسیه دامنه نفوذ و حضورش را به راحتی تا سواحل اقیانوس آرام گسترش دهد؟ آمالی که روس‌ها از دوران تزار‌ها تاکنون درپی آن بودند و به رغم دوری و نزدیکی به این هدف، هرگز به آن دست نیافتند. مهم‌تر اینکه آیا پاکستان و به تبع آن ارتش این کشور که تا بن دندان به تسلیحات و کمک‌های مالی غرب متکی است، می‌تواند در بلبشوی ایجاد شده در شرق اروپا بی‌دردسر خود را شریک استراتژیک روسیه کند؟


همه پرسش‌های بالا، سبب بهتی بود که ناظران در سفر غیر منتظره عمران‌خان به مسکو در ۲۳ و ۲۴ فوریه گذشته به آن دچار شدند. از این‌رو قابل پیش‌بینی بود که نخست‌وزیر پاکستان به رغم اطمینان خاطرهایش از نظامیان و اکثریت پارلمانی این کشور، می‌تواند اسب خود را به هر سو که می‌خواهد بتازد. اما عمران‌خان در انتخاب سویه سیاسی خود دچار اشتباهی سخت شد.
نخست: او به دلیل تجربه اندک در سیاست‌ورزی، ساخت سیاسی حاکم در کشورش را نادیده و یا دست‌کم گرفت. ارتش پاکستان در ۷۵ سال سابقه این کشور، همواره تصمیم‌ساز و مجری سیاست‌های راهبردی بوده است. از این رو در همه سال‌های تشکیل پاکستان، هیچ‌یک از ۱۹ نخست وزیر پاکستان عاقبت به خیر نبوده و در کمتر از پنج سال سرنگون شده‌اند. دلایل سرنگونی و یا حتی ترور نخست‌وزیران پاکستان، همواره ریشه در سیاست‌های راهبردی آنان در نگاه به بلوک‌های قدرت‌های جهانی داشته است.


دوم: عمرخان به ائتلاف پارلمانی و اکثریت حزب حاکم «تحریک انصاف» دلخوش بود، بی‌آنکه فساد و فساد‌پذیری نخبگان سیاسی و هم‌حزبی خود را به درستی دریابد.


سوم: جغرافیای سیاسی منطقه و اولویت‌های قدرت‌های غربی در آسیای جنوب شرقی برای سال‌های پیش‌رو، مانع محکم و قابل تاملی است که عمران خان در انتخاب تازه‌اش به آن کم توجه و یا بی‌توجهی کرد.


چهارم؛ الزام‌های ایجاد شده درپی جنگ اوکراین، قدرت‌های غربی را وادار به بازتعریف نقش خود و بازیگران منطقه‌ای کرده است. از این رو دیر نیست که ترکش‌های تغییر سیاسی در پاکستان دامن برخی دولت‌های عربی متحد آمریکا و انگلیس در منطقه را بگیرد. این دولت‌ها در جنگ اوکراین، موضعی محتاط و دور از ایده‌آل لندن و واشنگتن پیشه کرده‌اند. عمران خان در قبول خطر دیدار از مسکو به این مهم کم توجه بود.


پنجم: نخست‌وزیر از قدرت به زیر کشیده شده در رویکرد روابط‌خارجی خود به پایگاه مردمی‌اش در پاکستان تکیه کرد. این در حالی است که همه نخست‌وزیران ناکام این کشور نیز در این باره محاسبات شبیه به این داشته‌اند. طرفه اینکه اندک زمانی پس از سقوط دولت عمران‌خان، نشانه‌ها از حمایت مردمی دندان‌گیر نیست.
دلایل این وضع روشن است؛ او در انجام وعده‌های انتخاباتی‌اش به مردم در کاهش تورم، جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی، حل مشکل کسر بودجه و اصلی‌تر، جلوگیری از ائتلاف احزاب اپوزیسیون، کارنامه موفق ندارد.


سوی دیگر این ماجرا، ضربه‌ای است فرساینده به روسیه که در دستور کار اصلی قدرت‌های غربی در زیر پرونده جنگ اوکراین قرار دارد. مسکو به درستی می‌داند که عمران خان و دولتش، هزینه جنگ فرساینده متحدان غربی را علیه روسیه پرداخته‌اند. به همین خاطر مسکو خشمگینانه، سقوط دولت پاکستان را اقدامی شرم‌آور و در مجازات عمرخان تعبیر کرده است.


آینده، آبستن چه حوادثی در پاکستان و به تبع آن غرب آسیا خواهد بود را نمی‌توان با اطمینان پیش بینی کرد، اما آنچه روشن است اینکه واشنگتن و لندن در هیئت پیشقراولان شکستن اقتدار روسیه و به ویژه پوتین، بر این اراده‌اند که در ادامه و پیامد جنگ اوکراین، برای پرونده‌های گشوده مانده در غرب آسیا نیز تصمیم سازی کنند. همین مهم است که آینده را مملو از رخداد‌های شگرف خواهد کرد.

 

سرچشمه اقتصاد مافیاساز در ایران

محمد بهشتی‌وند طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با تیتر سرچشمه اقتصاد مافیاساز در ایران نوشت: بهار ۱۳۸۴ که از راه رسید داستان انتخابات نهمین دوره ریاست‌جمهوری داغ و داغ‌تر شد. شهردار کمتر‌شناخته‌شده پایتخت در آن روز‌ها که کاندیدای ریاست‌جمهوری شده و توانسته بود در برابر ریش‌سفید‌های اصولگرایان برای انصراف از جریان مبارزه ایستادگی کند ادبیات تازه‌ای در سیاست و اقتصاد ایران تزریق می‌کرد. شاید یکی از شاهکار‌های احمدی‌نژاد و کسانی که در پیدا و پنهان پشت او ایستاده بودند و او را به جلو می‌راندند وارد کردن واژه مشهور «مافیای نفتی «بود. او با صراحت گفت در ایران یا در وزارت نفت و شرکت‌های بزرگ آن مافیای نفت وجود دارد و نمی‌گذارد پول نفت به سفره ایرانی‌ها برسد و من می‌خواهم با متلاشی کردن مافیای نفت این سد را بشکنم. بگذریم از اینکه معلوم شد در دولت او بزرگترین باند مافیایی نفت شکل گرفت و بابک زنجانی به عنوان نماد و آدم روی صحنه دو میلیارد از منابع شهروندان ایرانی را برد و حالا سال‌هاست در زندان به سر می‌برد و سرانجام او ناشناخته است. اما احمدی‌نژاد بعد‌ها نیز با بیان عباراتی تازه این داستان را باز کرد و مثلا از برادران قاچاقچی نام برد و… اکنون ۱۷ بهار از آن بهار مشهور سپری شده، اما ادبیات آفرینش شده از سوی احمدی‌نژاد در ایران جا افتاده است، به طوری که رییس‌جمهور رییسی نیز چند روز پیش با صراحت گفت‌: «مافیایی که در تجهیزات پزشکی و دارویی وجود دارد قوی‌ترین مافیاست، اما دولت سیزدهم دست آن‌ها را از این حوزه کوتاه خواهد کرد.»

معنای سخن رییس دولت این است که در بخش‌های دیگر فعالیت‌های اقتصادی مافیا‌های دیگری وجود دارند، اما به اندازه مافیایی که در صنعت دارو هست مخوف نیستند. این روز‌ها بسیار می‌شنویم که مافیایی هست که نمی‌گذارد خودرو وارد شود و مافیایی هست که اجازه نمی‌دهد تولید داخلی گوشت و مرغ در ایران جان بگیرد و مافیایی هست که آرد و داروی ایران را به دلیل تفاوت قیمت معنادار آن با کشور‌های همسایه به خارج از ایران می‌فرستد و مافیایی هست که گازوییل ایران را به کشور دیگری می‌برد.
اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و نیز علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی نیک می‌دانند که این همه مافیابازی و سلطان‌پروری و سلطان‌کشی در اقتصاد ایران که هر روز نیز دامنه آن گسترده‌تر و بر ژرفای آن افزوده می‌شود تنها و تنها یک دلیل دارد و آن تمرکز فوق‌العاده قدرت اقتصادی در نهاد دولت و نهاد‌های شبه‌دولتی و وجود انحصار‌های بزرگ در بخش‌های گوناگون است. واقعیت تلخ این است که مافیای واقعی در اقتصاد را که اقتصاد دولتی است می‌شناسیم، اما زور و اراده کافی برای نابودی آن وجود ندارد بلکه این اقتصاد مافیاساز است که هر روز و در هر دوره پیچیده‌تر و نیرومندتر شده و مافیا‌های کوچک را از گردنه بیرون می‌کند و راه نفس کسب‌وکار‌های خرد و بنگاه‌های غیردولتی را می‌بندد. این در حالی است که کشور‌های هم‌قد و قامت ایران در نیم‌سده پیش از مدار توسعه‌نیافتگی خارج شده و ایران هر روز بیشتر در گرداب توسعه‌نایافتگی غرق می‌شود.

 

بازار سرمایه چگونه سامان می‌یابد؟


سید محمد بحرینیان طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با عنوان بازار سرمایه چگونه سامان می‌یابد؟ نوشت: رئیس محترم قوه قضائیه، برای چندمین بار بر ضرورت شفاف‌سازی فرآیند‌های بورسی و برخورد با تخلفات تأکید کرده است. حالا که به یمن سهامداری میلیون‌ها ایرانی از طریق سهام عدالت، تمام ارکان نظام توجه ویژه‌ای به موضوع بازار سرمایه پیداکرده‌اند، باز کردن مسئله تخلفات ضروری به نظر می‌رسد.


تخلفات در بورس طبقه‌بندی‌های مختلفی دارد. برای جلوگیری از تخلفات باید بازار در سه سطح اطلاعاتی، عملیاتی و تخصیصی کاراتر شود. این مهم با تقارن اطلاعاتی و رفع تضاد منافع و حذف رانت‌ها میسر است. بخشی از تخلفات و جرائم مربوط به ناشران است. جرائمی ازجمله خودداری در ارائه اطلاعات، استفاده از منابع شرکت به نفع خود یا استفاده از اطلاعات افشا نشده شرکت و تصمیم‌گیری برای خریدوفروش از این جمله است. این بخش از جرائم به‌سادگی قابل‌تشخیص و شناسایی است و اقدامات خوبی در این خصوص صورت گرفته است، هرچند نیازمند اصلاح قانون تجارت در راستای حقوق سهامداران حقیقی است. ذکر این نکته ضروری است که قانون تجارت فعلی، مربوط به نیم‌قرن پیش است و متناسب با نیاز امروز نیست. اما بخش اصلی تخلفات در معاملات است. جایی که خریدوفروش با موانع متعددی روبه رو است. اولین معضل دامنه نوسان کم که حجم‌مبنا نیز بر این مشکل افزوده است. موضوعی که امکان دست‌کاری قیمت را فراهم ساخته و پدیده صف‌نشینی را ایجاد کرده است. همین مسئله، سبب اغوای سرمایه‌گذاران با صف‌های تصنعی می‌شود. حال خود صف‌ها در شروع روز‌های عادی معاملات، با معضل عجیب‌تری دست‌به‌گریبان است و آن‌هم، پدیده سرخط است. در نبود نوسان مناسب قیمت، فقط افرادی که ابتدای صف هستند می‌توانند سهام را خریداری کنند و صف چند روزی ادامه یافته و صرفا سرخطی‌ها برندگان هستند. اما چه کسی می‌تواند سرخط باشد. اگر از رویداد بی‌نظیر چند سال قبل که چندین سفارش یک کد بورس در ابتدای صف خرید قرار گرفت بگذریم، دسترسی به سرخط در اختیار ایستگاه‌های معاملاتی و عملا کارگزاری‌ها است. موضوعی که سبب عدم سود بالای معامله گران و افراد وابسته به کارگزاران گردیده و انتفاع سود حقیقی‌ها را محدود می‌سازد. از سوی دیگر، فضای مجازی در سال‌های اخیر به قدرتی بالا در جهت‌دهی به قیمت و بازار تبدیل‌شده است. انتشار سیگنال‌های خریدوفروش توسط برخی کانال‌ها با اهداف مغرضانه به یکی از معضلات بازار تبدیل‌شده است. افرادی که قصد فروش دارند به‌منظور فروش راحت‌تر اقدام به سیگنال می‌کنند. باید توجه نمود که چنین رفتارهایی، همگی باید جرم انگاری شوند و مورد تعقیب قضائی باشند. متأسفانه باید گفت که اغلب این اشکالات، در بورس‌های دنیا حل‌ شده‌اند و پیش‌ پا افتاده‌اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷
زنده باد ساندیس

مرگ بر روسیه
ننگ بر پوتین
قدرت مافیای اقتصادی و سیاسی در ایران به حدی است که رای دادن و شرکت در هر گونه انتخابات عملا بی معنی شده


به این زودی ها هم درست نمیشه
گرانی ها همچنان ادامه داره .
هیچکس پاسخگو نیست .

رییسی مچکریم
محمودی مچکریم
روحانی مچکریم
.......
...
.

از همه مسئولان تشکر می کنیم


تاسف بر خودمان بخاطر داشتن چنین مسئولان خدوم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
پیشگیری از تتشکیل مافییا با مدیریت علمی مطبوعات ازاد ، قوه قضاییه مستقل از قدرت سیاسی و صد البته انتخابات ازاد و اتحادیه های صنفی ازاد امکان پذیره
آثار پر خیر و برکت دولت رییسی در این مدت را دیدیم

فعلا نمیتوان قضاوت کرد ولی موارد زیر نتیجه زحمات ایشان و در ادامه ی زحمات دولتهای قبلی است:

گرانی چندباره خودرو
گرانی ارز
گرانی مواد غذایی
گرانی خدمات دولتی
گرانی مسکن مخصوصا کرایه خانه
گرانی کالاهای اساسی
.....
...
.
..

نتیجه اینکه جابجایی دولت ها بی فایده است
ای کسانی که رای داده اید به این مجلس و این دولت

بدانید که شما هم اشتباه کردید ولی حداقل از بقیه جلوتر هستید

و ساندیس و کیک مجانی که وعده داده شده بود را بدست آوردید

همانا شما خودی هستید و نخودی نیستید
اگر ردی از آن ۷ میلیارد دلاری که قراره آزاد بشه در ایران یافتید بدانید معجزه ای رخ داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
این قدر حقوق عقب مانده هست که پولی به داخل کشور نمی رسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
اول گفتند 9 میلیارد، بعد شد 8 و حالا شما میگی 7 میلیارد؟ این 2 میلیارد دلار هنوز به ایران نرسیده پرید
با حصار کشی پارک ها عملا ثابت شد دولت رییسی فقط در خدمت حضرات آیات است

مردم هیچ و هیچ و هیچ و هیچ .......
آن کشورهایی که وارد مسیر توسعه شدند ، از خارج شروع کردند و نه داخل . یعنی سیایت منطقه ای و بین المللی خود را اقتصاد محور قرار دادند و ایدئولوژی بازی را از اداره ی مملکت زدودند .
عمران‌خان هزینه پوتین را پرداخت.
خدا را شکر. حمایت از ظلم ظالمی و مستبدی مثل پوتین، نتیجه اش همین است.
مخلص کلام را جهان صنعت گفته.اقتصاد دولتی و انحصارات یعنی مافیا پروری.
آفرین به محمد بهشتی در روزنامه جهان صنعت ! قشنگ واژه ی "توسعه نیافتگی" را جایگزین واژه ی "عقب ماندگی " کرده !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
بله واژه ها براحتی عوض می شوند. تجاوز و حمله روسیه عملیات ویژه نام میگیرد. بستن اینترنت نام صیانت می گیرد. انزوای بین المللی نام اقتدار می گیرد و ......
بهتراست به جای کلمه مافیا از کلمه کارتل استفاده شود.کارتلهای متعدد درکشور درزمینه های مختلف وجوددارند.وبعضا حتی ترجیح میدهند گزینه ریاست حوزه کاریشان را ازخودگروه انتخاب کنند مثل ولی سیف گزینه کارتل بانکی -سعیدنمکی گزینه کارتل دارو- نعمتزاده گزینه کارتل خودرو-و......
این هم ازدولت جوان وانقلابی!برای بعدازاین چه فکری درسردارید!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار