تابناک بررسی می‌کند؛

جزئیات تازه از اعتراضات کامیون داران/ درخواست رانندگان به کجا رسید؟

اعتراض های کامیون داران همچنان ادامه دار است و درحالی که آنها دلایل متفاوتی برای نارضایتی خود اعلام کرده اند، اما شائبه دست داشتن رانندگان در قاچاق سوخت به کشورهای همسایه و ناراحتی برای قطع شدن کاسبی شان اخیرا پررنگ شده است که البته نظرات مخاطبان تابناک در این خصوص خواندنی است.
کد خبر: ۱۳۰۷۸۸۴
|
۰۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۰ 27 May 2025
|
25577 بازدید
|

نارضایتی کامیون داران در اعتراض به مشکلاتشان ازجمله پرداخت مطالبات، تغییر قیمت نرخ گازوئیل، ناکافی بودن سهمیه سوخت، تخصیص ناعادلانه، صف‌های طولانی برای دریافت گازوئیل همچنان ادامه دارد و حتی کامیون داران شهر‌های نزدیک به پایتخت نیز به تازگی به این پویش پیوسته‌اند؛ این درحالی است که شنیده ها شائبه سوء استفاده رانندگان کامیون از گازوئیل و فروش آن به کشورهای همجوار  را تقویت می کند . 
 
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک.  هفته گذشته بود که اظهارات کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درخصوص سه نرخی شدن گازوئیل باعث شد تا بسیاری از کامیون داران دست به اعتراض بزنند البته این مقام مسئول تاکید کرد که تمام نیاز مصرفی کامیون‌داران با نرخ‌های فعلی تأمین شده و نرخ گازوئیل برای کامیونداران مجاز، مطابق قبل پرداخت می شود اما با این حال این اظهارنظر جرقه ای شد تا اعتراض کامیون داران کلید بخورد.  
 
برخی شنیده ها حکایت از این دارد که اعتراضات کامیون داران بیشتر از آنکه به دلیل کاهش سهمیه گازوئیل آنها باشد به دلیل آنکه میزان سهمیه ها با هدف مبارزه با قاچاق سوخت رصد و پیگیری می شود موجب اعتراض رانندگان شده است؛ چراکه تفاوت قیمت سوخت در کشور و کشورهای همسایه انگیزه برای قاچاق سوخت را افزایش داده و ممکن است برخی رانندگان در این فرآیند نقش داشته و سهمیه خود را در بازار سیاه بفروشند. 

البته موارد دیگری مانند استفاده از سوخت دولتی یا یارانه‌ای برای مصارف غیرمرتبط مانند مصرف برای ماشین‌های شخصی یا فروش به افراد دیگر نیز ازجمله تخلفات رانندگان کامیون است اما مطالبات شغلی رانندگان ، هزینه‌های بیمه، کرایه پایین حمل بار و عدم حمایت دولتی نیز از دیگر مسائلی است که آنها به آن اعتراض دارند. 
 
بسیاری از مخاطبان تابناک درواکنش به گزارش اعتصاب کامیون داران یا باج گیری به روش جدید؟ /محصول کشاورزان روی زمین ماند! نسبت به این اظهارنظر‌های متفاوتی داشته‌اند درادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 
 
- مردم تحت فشارند وقتی بعد از چندین ساعت رانندگی تو صف گازوییل ساعت‌ها منتظر باشی چه انتظاری می‌توان از آن داشت؟ وضعیت برق و آب که به جای خود با تورم و گرانی معیشت و نبود بیمه چه کنند؟ 
 
- هرکس واقعا حقوقش داره پایمال میشه، اول باید اعتراض کنه، به صورت تذکر، فرستادن نماینده، نوشتن درخواست به ارگان مربوطه با امضای تمام معترضین، پیگیری و استمرار، در نهایت اگه کسی محل نگذاشت اعتصاب به مدت معلوم می شود چاره کار. 
 
- وقتی باربری چابهار کرایه تا یزد را ۱۴ میلیون کمیسیون می‌گیرد و هیچ ارگانی نیست که نظارت کند نتیجه این می شود که راننده یک سوم کرایه را دستمزد می‌گیرد درحالیکه چند دستگاه کارتخوان دراختیار دارد یکی بنام آرایشگری، باربری ، سوپر مارکت و به همین راحتی قانون را دور می‌زنند. 
 
- چند بار کامیون داران اعلام کردند که ما مشکل داریم دخل باخرج همخوانی ندارد ولی مسولین این مساله را پشت گوش انداختند بنابراین طبیعی است که وقتی به مشکلات رسیدگی نمی‌ شود تهش می‌شه اعتصاب.
 
- همین کشاورز و سردخانه داری که شما ازش نام می‌برید بارنامه پلیس راهی میده به راننده و میگه میخواهی بار بزن نمی‌خواهی برو برنامه قانونی نمی‌دهند به دلیل اینکه بارنامه قانونی اگر کرایه ات رو نده میتونی شکایت کنی و کل کرایه ات رو بگیری ولی بارنامه پلیس راهی نه.
 
- کامیون دارا با اعتصابشون به حقشون نمیرسند همان طور که در دولت روحانی اعتصاب کردن اما به حقشون نرسیدن و تنها اتفاقی که افتاد گرانی‌های سر به فلک کشیده‌ای شد که همه‌ی مردم باید سختی آن را تحمل کنند. کامیون دارا اگر انصاف داشتن کاری نمی‌کردن که کلی از مردم تو این گرونی‌ها بد بخت‌تر بشن گاهی از خود گذشتگی هم چیز خوبیه
 
- برخی دیگر از مخاطبان تابناک معتقدند که تبعات اعتراض کامیون داران بیشتر به دامن کشاورزان را می‌گیرد و رانندگان راهی که برای اعلام نارضایتی انتخاب کرده‌اند درست نیست که درادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 
 
- کامیون داران وقتی اعتصاب میکنند دودش اول تو چشم کشاورزان می رود و در مرحله بعد هم در چشم مردم بنابراین این راهش نیست.
 
- در شهرستان باغملک خوزستان بخش میداود کشاورزان هندونه کاشته و بالغ بر ۵۰ میلیارد تومن کشاورزان هزینه کردند و الان که فصل برداشت رسیده کامیون نیست آن را بار زند به همین راحتی بالای ۳۰۰ میلیارد تومن هندوانه درآستانه خراب شدن است. 
 
- رانندگان که گازوئیل را به قیمت مفت ۳۰۰ تومان میگیرند و نصف سال رو هم در اعتصاب به سر می‌برند و مدام با این روش کرایه‌ها رو بالا می‌برند درحالیکه اکثر فشار روی طبقه کار گر و کارمند است؛ ازطرفی دیگر همه صنف‌ها مشکل دارند، حقوق کارگر و کارمند هم کفاف زندگی رو نمیده آیا هر روز باید اعتصاب کنند؟ یکم انصاف داشته باشین.
 
- کشاورز هم فشارشو سر کامیون دار در میاره کامیون دار سر یکی دیگه اون کی سر یکی دیگه با این شرایط مردم فقط به جان همدیگر افتاده‌اند .
 
البته برخی دیگر از مخاطبات تابناک وزارت راه را مسئول بی نظمی و حواشی اخیر می‌دانند و معتقدند که متولی سر و سامان دادن به درخواست رانندگان وزارت راه است البته بجز سفر‌های تفریحی که آن هم سکوت پیشه کرده است. 
 
به گزارش تابناک، به نظر می رسد مشکل سوء استفاده از سوخت به ویژه قاچاق ، فروش سهمیه و همچنین چگونگی مدیریت آن توسط دولت در کنار سایر عوامل اقتصادی بیش از پیش موجب نارضایتی رانندگان شده است که بهتر است از طریق ثبات سهمیه پایه گازوئیل و بازنگری در آن ، سهمیه بندی براساس پیمایش ، نوسازی ناوگان و زیرساخت ها ازطریق تسهیل ترخیص کامیون های دپو شده در گمرک و بهبود زیرساخت های جاده ای بتوان مشکلات این صنف را برطرف کرد. 

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
هر کسی تو این مملکت حقش رو بخواد ،، یک برچسب بهش بزنید ،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
قسم میخورم به همه مقدساتی که شما هم بهش اعتقاد دارید من جایی زندگی میکنم که اکثرا ماشین سنگبن دارن به امام حسین که اگر تا به حال یک گالن سوخت قاچاق کرده باشن فقط میدونم که شب و روزشون رو کردن یکی تا بتونن قسط ماشینشون رو بدن و با یک زندگی معمول دارن زندگی می کننپس این قدر توهم نزنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
دولت اگه بخواد جلوی قاچاق سرمایه ملی رو بگیره باید کسی اعتصاب کنه
این چه مشکلیه غیر از نفع از محل قاچاق که الان باعث اعتصاب شده
خودمونو که نباید به نفهمی بزنیم قاچاق وجود داره پول خوبی هم توشه پس باید جلوشو گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
وزیر هم در عراق مشغول بررسی ترافیک جاده های عراق هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
دقیقا برچسب باجگیر بزنین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
تابی توی گزارش قبلی نوشته بودین: بیشتر شبیه «باج‌گیری»
:))))))))))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
مشکل‌رانندگان‌فقط‌باربریها‌هستند‌بارو‌راننده‌میبره‌کرایه‌مال‌باربریست‌مشکل‌اینه
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
در این کشور کمتر قشری به حق خودش قانع هست، قاچاق سوخت به واسطه کامیونداران امری بسیار طبیعی هست به غیر عده قلیلی استثنا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
حق فقط برای مسئولین است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
واقعیت اینه که بسیاری از رانندگان و کامیون داران این شغل رو به دلیل درامد فروش سوخت انتخاب کردند و حد اقل بنده که در اطرافیان کامیون دار هست از مصادیقش مطلعم
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
پشت پرده نا بسامانی اقتصاد و سیاستهای کلان کشور کی فاش می شود؟ همه می دانیم چیزی نیست جز نا اگاهی و این کاره نبودن
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
دو سال پیش قیمت لیتیوم برای ساخت باطری تنی صد هزار دلار بود. ولی امروز رسیده به تنی هشت هزار دلار. نتیجه اینکه قیمت خودرو و اتوبوس و کامیون برقی در چین به نصف و کمتر از خودرو بنزینی یا کازوییلی رسیده ولی ما هنوز اندر خم صعود هستیم
ناشناس
| Canada |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
با این قیمتها و تورمی که می بینیم یک خانواده ایرانی حداقل باید ماهی ۵۰ میلیون تومن درامد داشته باشد تا زیر خط فقر نباشد. برای همین هست که هیچ مدیر دولتی و بالاتر نخواهید یافت که مجموع دریافتی او کمتر از ۵۰ میلیون تومن در ماه باشد. حالا اگر دیگر صنوف و کارگران بخواهند به درامد خود را به بالای این رقم برسانند و از فقر کامل رها شوند نه باج گیری کردند و نه پشت پرده. حق همه مردم این هست که با عزت و حداقل رفاه زندگی کنند. دولت موفق دولتی است که زمینه سالم ان را فراهم کند نه اینکه بدنبال توهم و توجیه هر ناکارامدی باشد
ناشناس
| Australia |
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
اتفاقا خیلی هم آگاه هستند اما مسئله این هست که اهمیتی به خواست مردم نمی دهند و اصلا برایشان مهم نیست مردم و کشور چه وضعی دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
رانندگان مرزی گازوئیل را به قیمت بسیار بسیار ارزان ۳۰۰ تومان میگیرند و ظاهرا با قاچاق سوخت امرار معاش میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
اونوقت با چه سوختی بر می گردن؟
ناشناس
| Sweden |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
به اندازه ای که برگرده، ته باک نگه میداره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
همه می‌دانند که قاچاق سوخت در تناز های ۲۰ میلیون لیتر

گازوئیل و بنزین کار چه کسانی میباسد

والا کامیون ها که لیتر لیتر سوختی که می‌زنند در کارت سوخت و سیستم کنترلی وزارت نفت و صمت دقیقا ثبت میگردد
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
خب از کامیونهای ارتش و سایر ارگانها کمک بگیرید .
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
الان برای رساندن بنزین به شهرها از تانکرهای دولتی با اسکورت نظامی استفاده می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
یکی را در چابهار می‌شناسم کامیون خریده کار هم نمی کنه کارت سوختش را داده گفته ماهی ۱۰۰ میلیون تومان می‌گیره
اکثر کسانی که روی کامیون کار می کنند راننده هستند
و ته ماند گازوئیل بخشی از درآمد آنهاست
فرمول پیچیده ای بر گازوئیل حاکم است که ته آن به قاچاق به کشورهای همسایه ختم می شود
جایی که بسیار درد دارد سرطانی شده و باید عمل شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
خوب خیلیا هم هستندکه این کا رو نمی کنند
کامیوندار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
داری دروغ میگی کامیونی که کار نکنه گازوییل نداره چون گازوییل با بارنامه شارژ میشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
صد در صد دروغ میگه و یا اشتباه بهش گفتند

تا بارنامه رسمی و کارت هوشمند و کد رهگیری حمل بار نداشته باشید ، حتی ده لیتر گازوئیل نمی‌توان زد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
چرا دروغ می‌نویسید مگر چند درصد رانندگان کامیون در ترانزیت بین‌المللی مشغول هستند که گازوئیل را از ایران خارج کنند آنها به دلایل زیادی اعتراض کرده‌اند ۱، بالا بودن هزینه بارنامه ۲، بالا بودن قیمت بیمه ۳, چند نرخی شدن قیمت گازوئیل برای مثال اگر بخواهند یک باک گازوئیل آزاد بزنند ۳۰ میلیون هزینه خواهد داشت ۴, گرانی لاستیک و لوازم یدکی ۵, وضعیت افتضاح جاده‌ها و بقیه مشکلات
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
لطفا کرایه بار را هم از یک مبدا اعلام کنید که با مبلغ گافی مقایسه شود
نصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
در مورد صادر نکردن بارنامه توسط مؤسسات باربری و
. نپرداختن حق راننده زیاد شنیده ام
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
شما مطلب رو نگرفتید، موضوع فروش سهمیه سوخت به قاچاقچیان هست نه قاچاق توسط خود راننده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
چرا از خودت حرف میزنی ماشین در حال کار هستم با کمپرسی
لیتر شارژ شده حال این مقدارو چند بفروشم خانوادم در رفاه باشه 480
ناشناس
|
Canada
|
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
قطعا وقتی اختلاف قیمت سیصد تومتی با صد و پنجاه هزار تومنی گازوییل یا ارد و دارو باشه طبیعی است هر صنفی بخواهد برای جبران قیمتهای دلاری مانند قیمت کامیون که گرانتر از اروپاست از این اختلاف قیمت استفاده کند ولی چند سوال پیش می اید
چند تا کامیون در روز از مرزها عبور باید کند که ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر قاچاق روزانه بشود! این حجم قاچاق با اسکله و کشتی های شخصی پدر و ژنهای برترش انجام می شود
سوال دوم پس وظیفه دولتها چیست؟ همینکه نهج البلاغه بخوانند ولی مدیرانش یا بروند قطب جنوب یا با هزینه بودجه دولت یک میلیارد تومن خرج یک هفته سفر نوروزی کیش کنند؟ و بالخره از همه مهمتر. چرا به اینجا رسیدیم. کدام سیاست کلان و خرد بوده که این همه نا بسامانی و نا تراری ایجاد کرده و مسئول کیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
واقعا نمی دونی چطور قاچاق میکنن مگه حتما باید از کشور خارج بشه برو تحقیق کن بعد نظر بده
ناشناس
| Canada |
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
مصرف گازوییل در چین بدلیل برقی شدن تمام اتوبوسهای شهری و برقی شدن نیمی از تولید کامیون ها سالانه ده درصد در حال کاهشه. چین برق این همه را هم از برق خورشیدی و باد تامین می کند. ولی ایا اقای زاکانی و شهرداری در این کمبود برق می توانند توضیح دهند که ایا برنامه ای و پیش بینی برای تامین برق تاکسی ها و اتوبوسهای برقی وارداتی از چین داشتند یا هر مدیر و نهادی سر خود طرح بیرون می دهند. برق زا که دیگر نمی شود وارد کرد و برق خورشیدی حداقل ۵ سال زمان و بودجه چند میلیارد دلاری نیاز دارد که بتوان ده درصد ناترازی کنونی را جبران کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
بلوای کاسبان تحریمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
روزی ۲۰ میلیون لیتر بنزین و ۳۰ میلیون لیتر گازوئیل را فقط

مافیاهای قدرتمند که دارای قدرت و اختبار و اسکله و بندر

و تانکر نفتکش تریلی و کشتی های نفتکش هستند انجام می شود ولاغیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
هیچ قشری همچون کامیون دارنان زحمتکش و پاکدست و با اخلاق و با خانواده و مومن و فهمیده و با انصاف و ...نیست به درد این عزیزان هر چه سریعتر رسیدگی کنید نگذارید دشمنان این آب و خاک از اعتراضات به حق این بزرگواران به نفع منافع نامشروع خود سوء استفاده کنند این صنف فقط فارغ از سختیهای کار می خواهد خیالش از آرامش خانواده اش وقتی که در جاده است راحت باشد و مشکلات معیشتی غیر قابل تحمل نداشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
عزیز من حالا کسی نمیخواد از کامیون داران بد بگه ولی اولا اصلا اینطور نیست که از همه اقشار دیگه زحمتکش تر و پاکدست تر و با اخلاق تر و با خانواده تر و مومن تر و فهمیده تر باشند حداقل من اصولا از راننده کامیون تا نیسان و ... زیاد دیدم و این حرف شما رو کسی تایید نمی کنه ولی ارتزاق از محل قاچاق یا اعتراض و اعتصاب مقابل دولت که میخواد جلوی قاچاقو بگیره بالذاته محل اشکاله
ناشناس
|
United States of America
|
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۶
ایران تنها جایی در جهان که مسئولین پس از بروز مشکل دنبال پشت پرده هستند نه راه حل
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت