بازدید 8714

اعتراض کشاورزان اصفهان در کنار پل خواجو

کد خبر: ۸۶۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹ 02 January 2019

دبیر نظام صنفی کشاورزی اصفهان گفت: کشاورزان خواهان حق‌آبه از دست رفته خود هستند.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره تجمع اعتراضی امروز کشاورزان اصفهان در کنار پل خواجو اصفهان و روبروی شرکت آب منطقه ای اصفهان، اظهار کرد: سال‌ها زمان برد تا خواسته‌های کشاورزان در مصوبات شورای عالی متبلور شود؛ متاسفانه از سال 92 تاکنون هیچ یک از بندهای این مصوبات اجرایی نشد تا اینکه استعفای نمایندگان اصفهان موجب شد با دستور رئیس جمهور "ستاد احیای زاینده رود تشکیل شود."

دبیر نظام صنفی کشاورزی اصفهان ادامه داد: کشاورزان از این خبر خوشحال شدند و تصور کردند، مصوبات شورای عالی آب عملیاتی می‌شود.

اعتراض کشاورزان اصفهان در کنار پل خواجو

وی در پاسخ به این سوال که مسئولان امروز چه پاسخی نسبت به اعتراض کشاورزان داشتند، گفت: معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان، کشاورزان را به آرامش دعوت کرد، اما گویا از اقدام موثر خبری نیست و تنها آب به استانهایی همچون چهارمحال و بختیاری و یزد منتقل می‌شود و کشاورزان از حق آبه خود همچنان بی نصیب مانده‌اند.

امینی با بیان اینکه کشاورزان از اینکه تاریخ بازگشایی زاینده رود همچنان نامشخص است نیز گلایه دارند تصریح کرد: قرار بود با بررسی وضعیت زاینده رود در تاریخ 15 آذر ماه، اقدامات لازم در بالادست برای رسیدن روان آبها به سد زاینده رود صورت گیرد که این کار انجام نشد.

به گزارش ایسنا، پیش از این و در مهرماه نیز برخی از شهرها و روستاهای شرق اصفهان شاهد تجمع کشاورزان و تراکتورداران در اعتراض به عملی نشدن وعده‌های مسئولان مبنی بر جاری شدن آب زاینده رود در فصل پاییز و نیز حمایت مادی از کشاورزان برپا شده بود. خواسته کشاورزان به گفته خود آنها، تامین حق آبه دیرینه این منطقه بوده است.

پیش از این آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، امام جمعه اصفهان در پایان سال گذشته گفته، باید خسارت کشاورزان و حقابه داران استان اصفهان پرداخت شود چراکه کشاورزان محل درآمدی ندارند و آبی هم برای کشت نیست.

اعتراض کشاورزان اصفهان در کنار پل خواجو

وی در دیدار مدیرکل منابع طبیعی و رئیس جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به مشکلات کشاورزان استان اصفهان و عدم پرداخت خسارت آنان اظهار کرده، لازم است تا خسارت کشاورزان و حقابه داران استان اصفهان پرداخت شود.

سد زاینده رود بر روی مهمترین رودخانه فلات مرکزی ایران، رودخانه زاینده رود و در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان بنا شده است. این سد که در سال ۱۳۴۹ مورد بهره برداری قرار گرفته است تامین کننده آب استان اصفهان است. سرچشمه‌های این سد از زردکوه بختیاری آغاز می‌شود.

عمده تامین آب سد از آب شدن برف در ارتفاعات منطقه است که در زمستان سال جاری با کاهش بارش برف با مشکل جدی بی‌آبی مواجه شده است. هم اکنون حدود ۹۰ درصد از ظرفیت سد خالی است، به طوری که نیروگاه برقی سد نیز از مدار خارج شده است.

در صورت ادامه وضعیت کنونی امکان توزیع آب کشاورزی در سال ۹۷ وجود نخواهد داشت و تامین آب شرب منطقه نیز با محدودیت مواجه می‌شود. این وضعیت بحرانی آب سد زاینده رود موجب شد تا رودخانه زاینده رود در فصل پاییز و زمستان نیز خشک باقی بماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل