بازدید 7962
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۳۰ خرداد

چرا اعداد رشد اقتصادی گمراه‌کننده است؟ /ترویج عبادت با بودجه دولتی؟! /پیمایش یا پرونده‌سازی؟

اثر ورود خودرو‌های کارکرده بر قیمت دلار، واکنش تند مجلس به بخشنامه انتخاباتی، بازی با روان کنکوری‌ها! خودروی خلاف شرع «یکپارچه»! چرا کودکان کار ساماندهی نمی‌شوند؟ رقابت شدید بر سر صندلی‌های پول‌ساز، دستور رئیس قوه قضاییه برای خروج کالا‌ها از بنادر و افزایش شمار قربانیان مصرف الکل در کرج، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۲ 20 June 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز سه شنبه ۳۰ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که گزارش هایی از خسارات سیل در چالوس، واکنش تند مجلسی ها در قبال ابلاغیه دولت مبنی بر عدم همراهی مقامات دولتی با نمایندگان و بلوکه شدن منابع مالی ایران در بانک‌های چینی در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت ها و سرمقاله های منتشره در روزنامه های امروز را مرور می کنیم: 


چرا اعداد رشد اقتصادی گمراه‌کننده است؟

حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: بعد از هر بار انتشار داده‌های مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی از سوی نهادهای رسمی نگاه‌ها به سمت این موضوع معطوف می‌شود که چرا این رشد در جامعه احساس نمی‌شود؟

و آیا فعالان اقتصادی می‌توانند در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود به اعداد رشد اعلامی استناد کنند؟ در کنار این پرسش‌ها، این نگرانی نیز وجود دارد که سیاستگذاران رغبتی به اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی و تغییر رویکردهای سیاستی نداشته باشند و اعداد مثبت رشد تولید ناخالص داخلی را نشانه رونق اقتصادی بدانند.


نگاهی به وضعیت کنونی کشور نشان می‌دهد که عواملی از قبیل کسری بودجه دولت، رشد غیرمنطقی نقدینگی، رشد تورم، بزرگ شدن اندازه دولت، کاهش رشد سرمایه‌گذاری و افزایش استهلاک ماشین‌آلات تولیدی، بدتر شدن فضای کسب‌و‌کار و توقف فعالیت بسیاری از بنگاه‌های تولیدی و همچنین عدم برقراری روابط با جهان اعم از روابط مالی و تجاری در کنار یکدیگر موجب کندی حرکت اقتصاد شده‌اند. در میان شش برنامه توسعه‌ای که تاکنون ارائه شده تجربه عملکردی اقتصاد در برنامه سوم نسبت به سایر برنامه‌ها قابل تامل است. در برنامه سوم توسعه و با وجود پایین بودن سطح درآمدهای نفتی دولت، رشد اقتصادی کشور به ۸/۶ درصد رسید. اگر بخواهیم عوامل تعیین‌کننده چنین رشدی را بررسی کنیم به یک نظم صحیح و غالب بودن چارچوب‌های علمی بر روند اقتصادی کشور برمی‌خوریم. واقعی‌سازی قیمت حامل‌های انرژی بر اساس تورم در برنامه سوم توسعه یکی از چارچوب‌های درست علمی آن زمان بود که نشان می‌دهد تصمیم‌گیران به دنبال شناسایی راه‌هایی برای جلوگیری از هدررفت منابع اقتصادی بودند. تمرکز سیاستگذاران در آن برهه از زمان ‌بر شناسایی درآمدهای پایدار برای دولت، سرمایه‌گذاری این درآمدها در زیرساخت‌های اقتصادی و زمینه‌سازی برای به ثمر رساندن طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، ساخت واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال بیشتر بود. با این حال از برنامه چهارم به بعد که با روی کار آمدن دولت‌های نهم و دهم همزمان شد، درآمدهای نفتی رو به افزایش گذاشت و رویکرد سیاستگذاری دولت از توجه به حوزه‌های صنعتی و تولیدی به دخالت‌های مکرر در زمینه اقتصادی تغییر کرد.

با گذشت سال‌ها اما نه‌ تنها اصلاحی در رویکردهای نادرست سیاستگذاری گذشته ایجاد نشده، بلکه ایران به کسب رتبه نخستِ پرداختِ یارانه انرژی در جهان تبدیل شده، درآمدهای کشور در مسیرهای نادرست هزینه می‌شود، صادرات افت کرده و تبادلات مالی و اقتصادی با جهان به حداقل رسیده است. برای مثال، کشوری همچون ترکیه سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات دارد، این در حالی است که کل مبادلات اقتصادی ایران با جهان (میزان صادرات و واردات) تنها ۱۰۰ میلیارد دلار است. واقعیت این است که در کشورهایی مانند آمریکا و چین حتی رشد نیم‌درصدی اقتصاد نیز می‌تواند نشان‌دهنده تغییرات اساسی در حوزه‌های تولیدی این کشورها باشد، اما در اقتصادی همچون ایران که موتور تولید خاموش شده، قطار تولید از حرکت بر مسیر رشد بازمانده و دچار عقب‌ماندگی‌های بسیاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی شده، حداقل ۱۰ سال رشد اقتصادی پایدار لازم است تا بتوان نشانه‌های رونق را در آن مشاهده کرد. بنابراین در اقتصاد ایران مثبت بودن اعداد رشد اقتصادی به تنهایی نمی‌تواند نشان دهد که موتور تولید روشن شده و واحدهای تولیدی به مدار رونق بازگشته‌اند، چراکه رونق اقتصادی نه در آمار و ارقام، بلکه در تحرک حوزه‌های واقعی اقتصادی و تولیدی هویدا می‌شود.

 

ترویج عبادت با بودجه دولتی؟!


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان ترویج عبادت با بودجه دولتی؟! نوشت: رئیس ستاد اقامه نماز در نامه‌ای به رئیس‌ جمهور خواستار بازنگری در آئین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز، ایجاد ساختار سازمانی برای ترویج و توسعه فرهنگ نماز در دستگاه‌های اجرائی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و در نظر گرفتن طرح و بودجه برای کارهای فرهنگی در تمامی وزارتخانه‌ها شد. وی در همین نامه همچنین خواستار توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی انقلاب فرهنگی به ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز و ارتقاء جایگاه مساجد در اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم توسعه اجتماعی شده است. خبرگزاری مهر که این خبر را مخابره کرده، این نکته از نامه را هم آورده که رئیس ستاد اقامه نماز خواستار برگزاری شورای عالی اقامه نماز در نهاد ریاست‌ جمهوری با مسئولیت معاون اول حداقل سالی یکبار و پیگیری مفاد آئین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز مصوبه هیئت وزیران شد. براساس همین خبر، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در نامه‌ای خطاب به معاون اول و وزرا، موافقت رئیس ‌جمهور با نامه ارسالی حجت‌الاسلام قرائتی را ابلاغ کرد.


ممکن است افرادی با دیدن این خبر خوشحال شوند و بگویند که بحمدالله مسئولان سطح بالای کشورمان در فکر ترویج نماز و فرهنگ دینی هستند و حتی برای آن بودجه در نظر می‌گیرند و در عالی‌ترین سطوح جلسه برگزار می‌کنند.


نگاه دیگر این است که چرا کار جمهوری اسلامی به جائی رسیده که باید با بودجه دولتی، مردم را به خواندن نماز و انجام عبادات ترغیب و تشویق کند؟
علت پیدایش این سوال این است که فلسفه وجودی نظام جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند مردم را با عمل خود به سوی دینداری که خواندن نماز و انجام سایر عبادات از اقتضائات آنست ببرد و نیازی به اختصاص بودجه و تبلیغات دولتی برای پای‌بند شدن مردم به عبادت خدا وجود نداشته باشد. اینکه بعد از گذشت 44 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی و آنهمه تبلیغات دینی که در این چهار دهه و نیم توسط رسانه ملی صورت گرفته و آنهمه برنامه که دستگاه‌های متعدد و مختلف فرهنگی با بودجه‌های کلان اجرا کرده‌اند و آنهمه نیرو که برای این کار استخدام شده‌اند، هنوز به بازنگری در آئین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز و ایجاد ساختار سازمانی برای ترویج و توسعه فرهنگ نماز در دستگاه‌های اجرائی نیاز داریم، نشانه بی‌نتیجه بودن آنهمه فعالیت و بیهودگی هزینه کردن آنهمه بودجه برای ترویج نماز و توسعه فرهنگی است. به همین دلیل، نه‌تنها کسی نمی‌تواند با شنیدن این خبر خوشحال شود بلکه همگی باید به خاطر ناکامی بزرگی که در بخش فرهنگی داریم نگران باشیم.


نگرانی از ناکامی فرهنگی هنگامی نمایان‌تر می‌شود که امروز را با دوران قبل از انقلاب مقایسه کنیم که در آن زمان بدون آنکه حتی یک ریال بودجه دولتی به ترویج نماز اختصاص یابد، مردم با شوق فراوان و با بودجه شخصی خود به ساختن مساجد، ایجاد نمازخانه در ادارات و پرداخت هزینه‌های تبلیغات دینی اقدام می‌کردند و روز به روز بر تعداد نمازخوان‌ها و افراد متدین اضافه می‌شد. در آن دوران، نه‌تنها دولت برای ترویج نماز بودجه‌ای نمی‌داد بلکه به شکل‌های مختلف علیه ترویج نماز و عبادات و ترویج دین کارشکنی می‌کرد و حتی کسانی را که از بودجه شخصی خود برای کمک به ترویج نماز و دینداری هزینه می‌کردند تحت تعقیب قرار می‌داد. بنابراین، اگر قرار است جلسه شورای عالی تشکیل شود باید برای یافتن پاسخ این سوال باشد که چرا با اینهمه صرف بودجه، بکار گرفتن نیرو، اختصاص دادن اینهمه ساختمان و تجهیزات، ایجاد آنهمه سازمان و تشکیلات و انجام آنهمه تبلیغات دینی، امروز کار جمهوری اسلامی به جائی رسیده که نیازمند بازنگری در آئین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز است؟


نمی‌خواهیم بگوییم این ناکامی به این یا آن دولت یا این دستگاه و آن دستگاه و یا این شخص و آن شخص مربوط است. واقعیت اینست که این ناکامی فراتر از دولت‌ها و ناشی از نوع نگاه به حکمرانی است. در نظام جمهوری اسلامی، باید این تفکر حاکم باشد که «دوصد گفته چون نیم‌ کردار نیست»، همان حدیث عرشی که می‌فرماید «کونوا دعاه‌ الناس بغیر السنتکم» مردم را نه با زبان بلکه با عمل به خدا و درستکاری دعوت کنید. این اصل اسلامی، اکنون چند دهه است که به فراموشی سپرده شده و عدم انطباق گفتار و کردار جای آن را گرفته است. وقتی حکمرانی، «حرف‌ محور» باشد نه «عمل ‌محور»، مردم به همه چیز بی‌اعتماد می‌شوند و تبلیغات دینی هم هر قدر پرهزینه و پرزرق و برق باشد بی‌نتیجه خواهد بود. برای ترویج نماز و رشد دینداری در جامعه، نیازی به بودجه ستاد اقامه نماز و برگزاری شورای عالی اقامه نماز و سازمان‌های عریض و طویل تبلیغات و تحقیقات و تشریفات نیست، حکمرانی در جمهوری اسلامی اگر «عمل‌ محور» باشد و عطر و بوی صداقت داشته باشد، نماز خواندن و دینداری خود به خود فراگیر خواهد شد.

پيمايش يا پرونده‌سازي؟


عباس عبدي طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان پيمايش يا پرونده‌سازي؟ نوشت: پرسشنامه‌اي را وزارت آموزش و پرورش به دانش‌آموزان داده است كه پيش از آغاز امتحانات نهايي آن را تكميل كنند. با توجه به مفاد پرسش‌ها و توضيحات جنبي اين پرسشنامه چند نكته مهم را متذكر مي‌شوم.
۱ـ ‌اي كاش اين برنامه، يك طرح علمي بود و با همين پرسش‌ها از شركت‌كنندگان در امتحانات نهايي كشور پرسيده مي‌شد و نتايج آن نيز در اختيار افكار عمومي قرار مي‌گرفت. جامعه ما به چنين پژوهشي بسيار نيازمند است. اتفاقا كليت رويكرد پرسش‌هاي طرح‌شده هم خوب و قابل قبول است. اگر اجازه دهند كه چنين پژوهشي انجام شود، آنگاه متوجه مي‌شوند كه نظام آموزشي موجود به كلي ورشكسته است. يعني هرچه سعي كرده‌اند به دانش‌آموزان القا كنند، نتيجه عكس گرفته‌اند. حتما مي‌پرسيد كه من از كجا چنين نتيجه‌اي را گرفته‌ام؟ اين فرضيه من برحسب مطالعاتم است، مي‌توانيم با پيمايش آن را رد يا تاييد كنيم. اگر حاضر به انجام پژوهش مستقل نشوند، معلوم است كه مقامات رسمي نيز كمابيش همين گزاره را قبول دارند، ولي نمي‌خواهند آن را به‌طور علمي آزمون كنند و تبعات آن را بپذيرند.


۲ـ اين پرسشنامه با هدف پژوهش انجام نشده است، چون انجام پژوهشي آن چند نقص جدي دارد.
اول اينكه پرسشنامه را به تعداد ده‌ها و صدها هزار دانش‌آموز تهيه و توزيع نمي‌كنند. براي اين كار يك نمونه ۱۲۰۰ تا حداكثر ۱۵۰۰ نفر كافي است. اضافه بر آن نابخردي است و منابع مالي را تلف مي‌كند و حتي نتايج آن اعتبار كمتري از نمونه ۱۵۰۰ نفري دارد زيرا از دقت در جزييات اجرايي كاسته مي‌شود.


دوم اينكه بسياري از متغيرهاي مستقل نيز بايد پرسيده مي‌شد كه در اين پرسشنامه‌ها نيست، در واقع آنها را از روي پرونده دانش‌آموزي پر مي‌كنند و اين به معناي شناسايي پاسخگو و تشكيل پرونده است.


سوم شناسايي پاسخگو عملي غير اخلاقي و غيرقانوني و مصداق تفتيش عقايد و مغاير با اصول پژوهشي است. اگر افراد به صورت كاملا ناشناخته و برحسب تصادف انتخاب شوند و با رضايت خود پاسخ دهند... معناي تفتيش صادق نيست، چون كسي نمي‌داند كه چه كسي پاسخ داده، ولي در اينجا روشن است كه پاسخ‌ها ضميمه پرونده فرد خواهد شد.


چهارم محقق بايد شرايطي را فراهم كند كه از صداقت نسبي پاسخگو اطمينان حاصل كند. البته هميشه تعدادي افراد هستند كه مسير ديگري را طي مي‌كنند ولي در شرايط پژوهشي آزاد و ناشناخته و با اختيار و آزادي پاسخگويي، بي‌صداقتي در پاسخگويي خيلي كمتر رخ مي‌دهد، چون اگر نخواهند صادقانه پاسخ دهند، مي‌توانند در پاسخگويي شركت نكنند. بنابراين اعتبار پاسخ‌هاي داده‌شده به كلي مخدوش است.


پنجم مرجع اجرا‌كننده و گزارش‌دهنده نيز بايد مستقل باشند. برخي از نهادهاي نظرسنجي بوده‌اند كه در ارقام گزارش نهايي دخل و تصرف مي‌كردند. لذا حتي اگر اين تحقيق درست هم انجام شود و به لحاظ اخلاق و حقوق حرفه‌اي ايرادي هم نداشته باشد و ضوابط علمي هم رعايت شود، چون نتايج آن در دست مديران غيرمستقل است و در خدمت افكار عمومي جامعه در نمي‌آيد، انجامش مجاز نيست و نتايج اعلام‌شده احتمالي آن نيز مخدوش و غير معتبر است.


۳ـ با توجه به جميع جهات بايد گفت كه توزيع اين پرسشنامه و اجراي آن خلاف حقوق دانش‌آموزان و اولياي آنان است و حق نداشته‌اند از شرايط آغاز امتحانات سوءاستفاده كرده و آنان را مجبور به پاسخگويي كنند. البته ترديدي نيست كه اغلب دانش‌آموزان متوجه مساله هستند و به خوبي مي‌دانند كه هدف اصلي اين پژوهش چيست و لذا با شوخي يا تمسخر كردن، پاسخ‌هاي غيرواقعي و مخدوش مي‌دهند و شبه‌پژوهشگران دولتي را سر كار مي‌گذارند و در نهايت چيزي جز زيان محصول چنين اقدام نابخردانه‌اي نيست. 


تنها حُسن آن براي مديران اين است كه يك گزارش از نتايج مخدوش آن براي مقامات بالادستي بنويسند كه ۹۸ درصد دانش‌آموزان در مسير مطلوب ما هستند و فقط دو درصد بيمار هستند.
اگر بخواهند بر اساس اين نوع تحقيقات از وضعيت اجتماعي مطلع شوند و تصميم بگيرند حاصلي جز فريب دادن مسوولان و به خطا انداختن آنها ندارد. نتايج اين نوع شبه‌تحقيقات در اجتماع علمي فاقد اعتبار قلمداد مي‌شود و كسي به آن اعتنا نمي‌كند. همين نكته هم‌ باعث بي‌اعتباري تحقيق و محققان خواهد شد. احتمالا هيچ پژوهشگر معتبري حاضر نيست نام خود را زير گزارش اين پرسشنامه قرار دهد.
اين تحقيق اثري بر افكار عمومي هم ندارد چون جامعه جور ديگري فكر مي‌كند و به اين شبه‌تحقيقات رسمي و تبليغاتي اعتمادي ندارد.


سوال اين است كه چنين شبه‌تحقيقي كه نفعي براي هيچ‌يك از مخاطبان ندارد، پس چه نفعي در انجام آن وجود دارد؟ اگر به همين پاسخ فكر شود بدون تحقيق هم مي‌توان فهميد كه در زير پوست جامعه چه خبر است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۸
تفتیش عقاید نقض آشکار حقوق کودکان است.
چرا برخی محقق نما های بی سواد فقط رویه مسائل اقتصادی را می بینند و هر چند وقت یک بار در خصوص یارانه انرژی و تفاوت پرداختی ان در کشور با کشورهای دیگر صحبت می کنند کدام قسمت اقتصاد ما مشابه کشورهای دیگراست درامد، تورم، سطح تکنولوژی وسایل حمل نقل و گرمایشی، مالیات و ... وقتی مصرف کنند را مجبور می کنید خودرو با مصرف چند برابر خودرو خارجی با چند برابر قیمت واقعی استفاده کند و در واقعیت قیمت سوخت مصزفی ان چند برابر قیمت بین المللی به مصرف کننده داخلی عرضه می شود و نیاز به محاسبات سخت و پیچیده نمی باشد باز مقاله های تکراری چاپ می کنند اگر واقعا راه حل می خواهید باید طیاین سال ها هر سال درصد مشخصی مثلا 20 درصد قیمت سوخت و انرژی بالا می رفت و در مقابل 20 درصد عوارض واردات کاهش می یافت و طی چند سال کالا با قیمت رقابتی بین المللی در کشور عرضه می شد و سرمایه گذاری خوبی در حمل نقل عمومی و از طرف دیگر قیمت سوخت نیز ازاد می شد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
به نظر بنده اینها بی سواد نیستن..آب و نانشان در گفتن این آمارها در میاد
پرسشنامه حتما مال کسی بوده که برای تز فوق لیسانس و یا دکترا احتیاج به این روش تحقیق داشته . خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
فهم این نکته حیاتی خیلی سخت نیست که وقتی در دنیای امروز حداقل 90 درصد عالم در حال هزینه بودجه‌های نجومی برای ترویج فساد و غفلت از خدا و دین به ویژه علیه اسلام و شیعه، با مدرن‌ترین ابزارهای روز هستند، کار فرهنگی مذهبی بدون اختصاص هزینه امکان‌پذیر نیست. در این شرایط که برخلاف هزینه نجومی دشمنان دین، مجموع تمام بودجه نهادهای مذهبی در حاکمیت جمهوری اسلامی به 1درصد کل بودجه کشور هم نمی‌رسد(به یمن تلاش سی ساله همفکران شما!)، مطمئن باشید امثال رسانه‌هایی چون شما با درج چنین خبرهایی (ولو با اغراض سیاسی) دارید به عنوان «یصدون عن سبیل الله» عمل می کنید و وزر و وبال بدی برای زندگی ابدی خود جمع می‌کنید.
پاسخ ها
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
حرف از عدد رقم نزن که معلومه خیلی انحراف در ارایه داری. نمیشه همه چیو نوشت چون نظر منعکس نمیشه. فقط یک قلم ، مقدار بودجه سازمان سیمای و صدای میلی و درآمدهای اون را حساب کن تا شاید به قوا معرف به خط شی . مابقی بمانند.
در ضمن ترویج دین با نفرت پراکنی قرق میکنه.
در تمام این سالها متولیان فرهنگی کارشان جز این ، نبوده
مجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
بیا این شلوار من بگیر و جیب هاش را بگرد هرچی بود ببر خرج نهاد ها کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
اولا بودجه صداوسیما بودجه فرهنگی هست و بودجه نهادهای دینی فرق میکنه. ثانیا مجموع کل اعتبارات حوزه فرهنگ (منهای آموزش و پرورش و آموزش عالی) نسبت بسیار ناچیزی به کل بودجه کشور هست. ثالثا اگر ترویج و تبلیغ معارف اسلامی و قرآنی و محصولات دینی رو نفرت پراکنی میدونید،‌این مشکل اعتقادی شماست، نه اکثریت مردم مسلمان شیعه اهل بیت که براساس پروپاگاندای جریان غربگرا و رسانه هاش، طی سی سال 99 درصد بودجه رو ول کردند، چسبیدن به چندرغاز بودجه نهادهای دینی که در برابر بودجه تریلیاردی غرب علیه دین و باورهای اسلامی، سر سوزنی هم حساب نمیشه.
رابعا درخواست منطقی نظارت بر نهادهای دینی و عمل آن ها در چارچوب قانون فرق میکنه با زیرآب کل حوزه دین رو با همین اظهار نظرهای غیرمستند و بعضا همسو با دیدگاه های ضد
دینی شخصی و سیاسی
خامسا اگر به فرموده حضرات معصومین علیهم‌السلام کمی هم باور داشته باشیم، فرمودند که اگر کسی واعظی از درون خود و
بیرون نداشته باشه، هلاک میشه. عدم تامین بودجه نهادهایی دینی، همین جماعتی که به جای ماهواره و شبکه های اجتماعی، دین شون رو از عالم دینی میگیرن هم به مرور کم میشن و جامعه مسلمین میشه محل جولان و تاخت و تاز بیش از پیش شیطان و لشگر انسی و جنی اش و همه اعم از مومن و کافر به شدت آسیب خواهیم خورد و این وعده الهی است، چه بپذیریم چه کفر ورزیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
خیلی از کسایی که میگن پولی تو جیب شلوارشون ندارن، به وقتش اوورت برای عیاشی و عتینا دارند که خرج کنند!!!
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
در جواب اونکه ] اولا خامسا ردیف کرده بگم که :
ما ایرانی هستیم و خامسا و از این چیزا را وارد فرهنگ نوشتاری نکن.
دوم اینکه ، یه کم سواد خودت را در خصوص تخصیص بودجه ه بیشتر کن
سوم هم اینکه ، نمیشه با اعتقادات خودت ، بخوای بقیه را مورد هدایت و آموزرش قرار بدی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
املا تا خامسا. تعبیر شما از عملکرد و وظایف دینی درست نیست. امیرالمومنین هم پول خرج یک لشکر آدم فرهنگی دینی می کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
اعتبار این خبر ۳/۴۰ است یعنی از ۴۰ نفر ۳ نفر آنرا قبول دارند
چرا؟ نمی دانم مسئولین به این آمارها توجه دارند و یا فقط به آمارهای دستکاری شده خودشان توجه می کنند
بهتره دولت و مجلس و بقیه مسئولین خودشون در عمل اعتقاد به دین خدا را نشان دهند آن وقت مساجد پر می شود از غنی و فقیر، وقتی مردم همه جا نگاه می کنند سوء استفاده از دین خدا را می بینند قطعا ترجیح می دهند در خلوت خود با خدای خود راز و نیاز کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
انسانیت و آگاهی بالاترین دین و نظام ارزشی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
اولین چیزی که مسوولان باید به آن اعتقاد داشته باشند رفاه و توسعه پایدار جامعه است.
پیمایش یا پرونده سازی مقاله بسیار دقیق و درستی بود درستی آن را نه از دانش آموزان بلکه از کارمندان رسمی نهادهای دولتی و حکومتی میتوانید جویا شوید که چگونه به سوالات بدو استخدام جواب دادن و مسول گزینش کارمندان هم میتواند به شما بگوید که بالای 95 درصد کارمندان نظرشان مشابه هم و مطابق نظر و خواست ماست. چه معجون هموژنی ساختیم از مدرسه تا اداره
درباره پرسشنامه ای که در امتحانات نهایی توزیع شده
1) در تک برگی که من از این پرسشنامه دیدم به وجود یک پاسخنامه اشاره شده بود که جایی درباره حاوی نام یا بدون نام بودن آن چیزی گفته نشده.
2) افراد مورد پژوهش دانش آموزان سال دوازدهم (افراد در شرف فارع التحصیلی) هستند که همگی تا شهرویور امسال 18سال خود را پر می کنند و انسانهایی بالغ می شوند.
3) اگرچه بی نام بودن پرسشنامه ها یک اصل است اما نسل جدید بی محابا حرف می زند و ابراز عقیده می کند. اصولا جامعه طیف بندی شده و جمعیت قشر خاکستری به شدت کوچک است. این بچه ها در ابراز عقایدشان بسیار جسور عمل می کنند. آنهایی که آینده خود را در ادارات و سازمانهای دولتی می بینند زیست متناسب با آنرا پذیرفته اند و آنهایی که فکر می کنند می تواند مستقل از حاکمیت کار و پیشه ای دست و پا کنند هم زیستشان متناسب با این نگاه است. علیرم آنکه افراد جامعه هنوز یاد نگرفته اند به خطوط راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و آنرا رعایت کنند این خط و خطوطِ فکری و سیاسی کاملا واضح، مشخص و پررنگ هستند و حتی در یک میهمانی عروسی که فامیل عروس و داماد برای ساعاتی کوتاه دور هم جمع می شوند به سادگی این طیفها در بخشهای مختلف تالار از هم جدا می شوند. یک نفر اگر روی صندلی اشتباهی نشست باید تنها بنشیند چون سایرین صندلی های اطراف او را خالی می کنند.
تصور نمی کنم در چنین فضایی کسی دغدغه با نام یا بی نام بودن فرم ها را داشته باشد. ما این روزها با قشری مواجهیم که در زندان رفتن و ایجاد سابقه زندان از با یکدیگر رقابت می کنند و طبعاً پرسشنامه ی با نام هم یکی از جاهایی است که ایشان سعی می کنند در آن برای خود سابقه ای دست و پا کنند.
4) نباید همه چیز را سیاه و سفید دید. بهتر بود عباس عبدی به جای اینگونه تردید ایجاد کردن از آموزش و پرورش مطالبه می کرد امنیت پاسخنامه ها را فراهم کند.
ایول روزنامه جمهوری اسلامی
غرب گداها از آمار رشد اقتصادی ناراحت شدن
پاسخ ها
مجی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
غرب گدا لازم نداره . همفکرهای شما بیشتر به کارش میان
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
شما را به آمار واگذار می کنیم ولی در سر سفره با گوشت و پوست حس می کنیم..آقا توان خرید نداریم با شعار دادن و وصله چسباندن به مردم کاری درست نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
مشخص هست چه زجری می کشید که حتی تحمل این چیزها را هم ندارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
ای کاش حداقل یک رشد اقتصادی وجود داشت که بخواهید تو سر غربگراها بزنید
در آخرالزمان بی دینی رشد می کند تا مجی بشریت ظهور کند
در مورد ایران هم باید گفت وقتی آموزش دنیا پرستی در دانشگاه به وفور داده می شود و از حالت سنتی به حالت مدرنیته جامعه را سوق می دهید معلوم هست رفتار دینی کمرنگ می شود
پاسخ ها
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
رفتار و عملکرد مدیران و مسولین نقش خیلی پررنگ تری نسبت به آموزش دنیا پرستی در دانشگاه برای مردم و جامعه دارد در واقع رفتار آنها یک کارگاه عملی آموزشی نگرش به دنیا و مسایل دنیوی برای آحاد جامعه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
رفتار مسوولان در طول تاریخ همیشه زیر ذره بین بوده و آیا دوره ای بوده خوب باشد؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
در آخر الزمان درک و همراهی مردم بالا می رود و تا وقتی درک و همراهی مردم با منفعت ملی و جهانی بالا نرود منجی بشریت ظهور نمی کند
تفاوتی بین امام زمان و بقیه ائمه وجود ندارد اینکه حضرت علی موفق نشد بخاطر درک ضعیف مردم و بی تفاوتی مردم به منفعت جامعه یا همان منفعت ملی بود
خدا هم وقتی امام زمان را می رساند که درک و همراهی مردم بالا رفته باشد و ظاهرا تا الان در سطح قابل قبولی نیست که ظهور کنند
در واقع آمدن ایشان بدون بالا رفتن درک و همراهی مردم بی فایده است
رابطه امام زمان با مردم رابطه دوطرفه است یعنی مردم باید بخواهند و یاد بگیرند که منفعت شخصی را کنار بگذارند و درک کنند تا ایشان بتوانند ایجاد حکومت عدل جهانی کنند
جهان درک خودش را بالا ببرد یقین بدانید حضرت مهدی و حضرت مسیح در سریع ترین وقت ممکن با اذن خدا خواهند آمد و خدا اندکی درنگ نخواهد کرد
کار تبلیغی برای نماز هیچ فایده ای ندارد چون مردم پای منبر و سخنرانی آقایان نمی نشینند اگر قرار بود تبلیغ جواب بده با این همه بودجه و سازمانهای عریض و طویل تا حالا جواب داده بود عملکرد سیاسیون مذهبی مردم را از دین فراری داده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
ترویج عبادت با بودجه دولتی؟!

مگر نه اینکه: عبادت رابطه بین "عاشق و معشوق" (بنده و معبود) است؟
آیا هیچ عاشق و معشوقی برای ارتباط(عاشقانه) خود بودجه طلب می‌کنند؟!
اگر برای مراسم ارتباط عاشقانه بودجه تعیین گردد، چه کسانی حاضر به شرکت در این مراسم خواهند بود؟!
از بورس با سهامهای ارزنده چه خبر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا مطلبی درباره به فنا رفتن سرمایه مردم در آن نمی زنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نماینده ها ادعای طرح شکایت از اقای روحانی برای بورس میکنند ان وقت رییس جمهور فعلی و اقای فرزین در دوره فعلی آیا نقشی در این ضرر جدید بورس ندارند؟؟؟؟؟
فرزین با دستکاری اعداد دلار بورس را نابود کرد
اقا رفتند نیویورک و از انجا ادعاهای خاص فرمودند و بورس را نابود کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
سرمایه زندگی مردم به غارت رفته و هنوز کاری نشده است!
ریزش قیمت مسکن


همه چی آروومه من چقد خوشبختم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
متاسفانه آقایون بازار دلار و ارز را دستوری نگه داشتند و ضرر
منتهی اگر بنا به بازار دستوری میبود باید بازار مسکن را دستوری میکردند تا زمین متری ۴۰۰ میلیون تومان نشود
از سال ۹۷ که دلار ۱۵ شد، دلار تا الان ۳ برابر نشده منتهی زمین حدود ۱۵ برابر شده
خسته نباشید به آقایون اقتصادی دولتها
مردم که وضعشان خوب باشد از لحاظ اقتصادی خودشان بهترین کمک را به دین داری اعم از مسجد حسینه ادارات و غیره می کنند
انجام فرائض دینی از جمله نماز رو به خود مردم واگذاریدودراموری که به خودشان مربوطه دخالت نکنید اگر میتوانید مشکلات اساسی روحل کنید واگر نمی‌توانید کنار بروید جارو برای شایستگان بازکنید درضمن از آقای قراءتی بپرسید خروجی این همه سال که رئیس ستاد اقامه نماز بودی چه بود؟ جزاین بوده که خیلی از مردم که قبلا نمازخواندن بودند تارک الصلاه شدند الان باچه رویی درخواست بودجه میکنی؟
عدد سازی و شعار کافی است وقتی مواد غذایی ۳۰۰ درصد گران شدن خجالت نمیکشید شما روی سربلند کردن دارید نمی بینید سفره های مردم چقدر کوچک شده
عدد سازی و شعار کافی است وقتی مواد غذایی ۳۰۰ درصد گران شدن خجالت نمیکشید شما روی سربلند کردن دارید نمی بینید سفره های مردم چقدر کوچک شده
مال من ‌و شما کوچک شده مال اینها خیلی هم بزرگ شده برای مثال خانم خزعلی توی البته زندگی میکنه و چند تا ملک دیگر هم دارد از کجا آورده است
قرائتی هم قرائتی قدیم ....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی