بازدید 6958
مرور روزنامه‌های شنبه ششم آبان

مسکن، بازتاب سیاست‌های پولی و مالی/ تیغ کُند صهیونیست‌ها در حمله زمینی به غزه/منظور آقای منظور چیست؟

به اتباع افغان شناسه میدهیم نه شناسنامه!، آمادگی ایران برای اتصال ترانزیتی کشور‌های عضو شانگهای، مهار تورم مسکن با کمک اسناد رسمی، ماجرای کمبود معلم، لفاظی بایدن؛ پاسخ ایران، مدل مشارکت مجلس ششم یا یازدهم؟، بازی دو سر باخت امریکا در جنگ غزه و کابوس درختان تهران، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۰۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۶ 28 October 2023

 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ششم آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که بورس منتظر چیست؟ سخت‌ترین شب غزه، زخم عمیق کمبود معلم بر کیفیت آموزش و مسکن ۲۵ متری در چالش مالیاتی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


تیغ کُند صهیونیست‌ها در حمله زمینی به غزه


مهدی بختیاری طی یادداشتی در شماره امروز وطن امروز نوشت: در حالی که نبرد «توفان الاقصی» چهارمین هفته خود را آغاز کرد، هنوز مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم نهایی خود را برای حمله گسترده زمینی به نوار غزه نگرفته‌اند. 
در پی ضربات بی‌سابقه حماس و گروه‌های مقاومت فلسطینی به صهیونیست‌ها که تاکنون به هلاکت ۱۵۰۰ اشغالگر صهیونیست و اسارت ۲۰۰ نفر انجامیده، مقامات اسرائیل اعلام کردند در حال تدارک یک حمله گسترده زمینی به غزه با هدف نابودی حماس هستند. 
«یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم در یکی از آخرین اظهارنظر‌های خود گفته است این حمله در ۳ مرحله برای نابودی زیرساخت‌ها، نابودی حماس و ایجاد یک رژیم امنیتی جدید در غزه اجرا خواهد شد. 


به نظر می‌رسد صهیونیست‌ها ۲ نتیجه اصلی را به عنوان هدف خود در این طرح در نظر دارند؛ یا منطقه‌ای حائل در شمال غزه (برای جلوگیری از اقدامات بعدی گروه‌های مقاومت) ایجاد کنند یا با نابودی حماس (یا وارد کردن ضربات حیاتی به این گروه) حاکمیت بر نوار غزه را به تشکیلات خودگردان بدهند و یک رژیم شبیه آنچه در کرانه باختری برقرار است، ایجاد کنند. 


با همه این تفاسیر، هنوز مقامات این رژیم تصمیم قطعی را برای حمله زمینی نگرفته‌اند و این طولانی شدن تردید، روز به روز امکان اجرای آنچه را آن‌ها در نظر دارند (یا لااقل ادعایش را دارند) سخت‌تر می‌کند. 
فشار‌های بین‌المللی و ترس تلفات زیاد در حمله زمینی به غزه، مهم‌ترین موانع رسیدن سران رژیم اشغالگر صهیونیستی به تصمیم نهایی برای حمله زمینی گسترده است. 


با این حال به نظر می‌رسد در آینده با یکی از این ۳ احتمال مواجه شویم؛


۱- عملی نشدن حمله زمینی 


همان‌طور که در بالا گفته شد، رژیم تروریست صهیونیستی به دلیل انجام جنایات کم‌سابقه در غزه طی روز‌های اخیر، با فشار‌های بین‌المللی برای عدم حمله زمینی مواجه است. حتی دولت آمریکا به عنوان اصلی‌ترین حامی این رژیم تمایلی به انجام این کار ندارد و نگران گسترش جبهه‌های نبرد است؛ نگرانی‌ای که روز به روز بیشتر می‌شود و جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرده است در صورت افزایش جنایات اسرائیل در غزه، امکان جلوگیری از اتفاقات بعدی نخواهد بود. 
در حال حاضر ترس از باز شدن جبهه درگیری در شمال و همچنین شعله‌ور شدن آتش در کرانه باختری، از مهم‌ترین نگرانی‌های کابینه نتانیاهو است. 
علاوه بر این موارد، سران اسرائیل بهتر از هرکس دیگری می‌دانند ورود زمینی به نوار غزه چه خطراتی را متوجه آن‌ها خواهد کرد به طوری که تلفات وارده به آن‌ها بسیار بیشتر از آن چیزی خواهد بود که تا امروز متحمل شده‌اند. 
با این تفاسیر یک احتمال پیش رو این است: صهیونیست‌ها قید حمله زمینی را بزنند و به همین بمباران گسترده و کور مناطق مختلف غزه و گرفتن تلفات زیاد از زنان، کودکان و ساکنان بی‌گناه این منطقه اکتفا کنند. 


۲- حمله گسترده و ضربات حیاتی به حماس 


دومین احتمال پیش رو می‌تواند این باشد که سران اسرائیل تصمیم خود را برای حمله گسترده زمینی به غزه بگیرند و حتی بتوانند ضربات مهلک و حیاتی به سازمان حماس بویژه شاخه نظامی آن وارد کنند که این گزینه البته از شانس کمی برخوردار است. 
همان‌طور که در بالا گفته شد، ورود به غزه با توجه به آمادگی گروه‌های مقاومت برای نبرد زمینی، چیزی شبیه ورود به جهنم برای صهیونیست‌ها خواهد بود و از طرف دیگر، رسیدن به نقطه جوش در این منطقه به احتمال فراوان جبهه‌های دیگر - بویژه در شمال (توسط حزب‌الله) و در کرانه باختری (توسط گروه‌های مقاومت این منطقه) را فعال خواهد کرد و این گزینه به هیچ وجه مطلوب صهیونیست‌ها نیست. 


۳- حمله محدود برای کم کردن فشار 


به نظر می‌رسد محتمل‌ترین گزینه پیش روی نتانیاهو، دست زدن به یک حمله محدود زمینی خواهد بود، چرا که از یک طرف بار فشار سنگین روی دولت - برای حمله زمینی - را کم می‌کند و همچنین راهی برای فرار از دادن تلفات سنگین در حمله گسترده زمینی خواهد بود. 
حال باید صبر کرد و دید سران رژیم صهیونیستی در یکی از بدترین شرایط سال‌های اخیرشان، کدام یک از این ۳ احتمال را انتخاب خواهند کرد؛ انتخابی که به نظر نمی‌رسد هدف اعلامی آن‌ها یعنی نابودی حماس را محقق کند.

 


منظور آقای منظور چیست؟


محمد‌صادق جنان‌صفت طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: داود منظور دومین رییس سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم تا اینجای کار نشان داده نسبت به رییس پیشین و کسی که جانشین او شده است آگاهی‌های بیشتری از پیچیدگی‌های اقتصادی ایران دارد. او در این ماه‌های تازه‌سپری‌شده در سخنان خود اطلاعات مهم … راست‌گویانه‌ای از بودجه سال ۱۴۰۲ داده و نسبت به اطلاعات ارائه‌شده از سوی یکی از مدیران ارشد سازمان نسبت به افشای کسری بودجه هنگفت سال ۱۴۰۱ سخت‌گیری نکرده است. با این همه به نظر می‌رسد تازه‌ترین اطلاعات منتشرشده از سوی آقای منظور درباره عدم تحقق درآمد‌های پیش‌بینی شده بودجه ۱۴۰۲ به میزان ۳۰ درصد بسیار بااهمیت است. معلوم است کارشناسان درباره این اطلاعات مهم رییس سازمان برنامه و بودجه داوری کرده و تحلیل‌های خود را ارائه خواهند کرد، اما رییس سازمان برنامه و بودجه نسبت به یک تحلیل و اطلاع‌رسانی کوتاه از سوی رییس بانک مرکزی دولت روحانی حساس شده و خواسته پاسخی بدهد و یادآور شود که دولت دوازدهم نیز گرفتار بوده است. حقیقت این است که دقت در پاسخ منظور به عبدالناصر همتی خود این پرسش را پیش می‌آورد که منظور آقای منظور از مدیریت کردن تخصیص منابع بودجه ۱۴۰۲ چیست وقتی ۳۰ درصد از منابع درآمدی به دست نیامده است؟ آیا منظور آقای منظور این است که از هزینه‌های غیر‌ضروری بودجه کاسته و توازن ایجاد کرده است؟ در این صورت باید وی بگوید با توجه به اینکه نمی‌تواند از هزینه‌های جاری که بخش اصلی بودجه دولت است بکاهد آیا در تخصیص منابع به بودجه عمرانی که خودش عدد بسیار اندکی بوده زده است؟ شاید هم رییس سازمان برنامه و بودجه در شرایط اضطراری و در حالی که اختیارات چندانی هم ندارد به برداشت از منابع بانکی تن داده است؟


کاش رییس سازمان برنامه و بودجه بتواند برای علاقه‌مندان به اقتصاد سیاسی و شهروندان توضیح دهد منظورش از مدیریت کردن تخصیص منابع در برابر کسری ۳۰ درصدی بودجه در ۷ ماه منتهی به مهرماه چیست؟ شاید بهتر باشد رییس سازمان برنامه و بودجه وزیر اقتصاد را نکوهش کند که چرا زیر بار درآمد‌های رویایی صادرات نفت و فروش سهام شرکت‌های دولتی رفته است. آقای منظور یادش باشد اگرچه دفاع از کلیت کارنامه دولت سیزدهم یکی از وظایف اعضای کابینه است، اما این دفاع باید کارشناسانه و بر پایه واقعیت استوار باشد. نباید انتقاد یک عضو کابینه دولت قبلی کار نیک و شایسته ارائه اطلاعات واقعی را مخدوش کند. به هر حال اگر آقای منظور بگوید منظورش چیست در متن حقیقت قرار می‌گیرد.


مسکن، بازتاب سیاست‌های پولی و مالی 

هادی حق شناس طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: وضعیت مسکن در اقتصاد ایران را باید از دو جنبه نگاه کرد. جنبه اول این اســت که هیچوقت معادل تقاضا، عرضه مسکن صورت نگرفته به عنوان مثال اگر همان حدود دو میلیون مسکن مهر را هم مثال بزنیم؛ تقریبا اگــر دوره دولت‌های نهم، دهم و همچنین یازدهم و دوازدهم و الان ســیزدهم را محاسبه کنیم، یعنی در طی تقریبا پنج دوره قبلی درنهایت شــاید حدود دو میلیون مســکن ساخته و عرضه شده. ســوال این است که آیا نیاز تقریبا دو دهه گذشــته این تعداد بوده و ما دو میلیون مسکن نیاز داشــتیم درحالی که به طور میانگین سالانه بین ششصد تا هفتصدهزار ازدواج صورت گرفته که نیاز به مسکن داشته.


 تقاضای مسکن از دو جهت است: یکی تعداد ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرد و دوم، بافت‌های فرســوده‌ای که نیاز به بازسازی دارد و مسکن نو ساخته می‌شود و برآورد این است که سالانه یک میلیون مسکن برای عرضه نیاز است. ولی واقعیت مطلب این است که در سنوات گذشته چنین مسکنی ساخته نشده. به عبارت دیگر تقاضا وجود دارد، ولی عرضه متناسب با آن انجام نگرفته. حالا دلیل اینکه این عرضه صورت نگرفته، بخشی می‌تواند به دلیل مداخله بازار باشد و بخشی هم به دلیل اینکه فضای کسب و کار مفید نبوده تا مسکن عرضه شود. ولی از همه این‌ها که بگذریم به همین آماری که مرکز آمار داده استناد کنیم؛ گفته شده که قیمت هر متر مسکن در تهران حدود ۸۰ میلیون تومان است، سوال این است که به عنوان مثال یک واحد، ۶۰، ۷۰ متری که حدود پنج میلیارد تومان قیمت دارد چه تعداد خانوار‌ها می‌توانند چنین تقاضایی را داشته باشند؟ براساس محاسبات مختلفی که انجام شــده، تقریبا در ایران امید به خانه دار شدن با امید به زندگی تقریبا شبیه به هم یا نزدیک به هم شده؛ بنابراین درخصوص وضعیت مسکن یکی اخلالی است که در سمت دولت انجام شده و یکی هم سیاست‌های پولی و مالی است که به شدت سمت تقاضا را سرکوب و مایوس کرده یا تقاضا را حداقلی کرده. 


توان خرید مسکن حدود هر متری هشتاد میلیون تومان در تهران وجود ندارد. این عدم وجود تقاضا به این معنا نیست که نیاز نیست یا به این معنا نیست که مصرف کننده واقعی وجود ندارد بلکه نیاز است و تقاضا وجود دارد، اما قدرت خرید وجود ندارد.
 چون قیمت مسکن خیلی گران اســت و تقاضا هم وجود دارد، ولی قدرت خرید وجود ندارد، امروز این اختلال را در بازار مســکن می‌بینیم هم در موضوع اجاره بها می‌بینیــم هم در بحث افزایش قیمت مسکن می‌بینیم.


به نظر می رسد اگر قرار است این مشکل حل بشود، یک ســمت آن اصلاح سیاست‌های پولی و مالی است. تا زمانی که تورم‌های، ۳۰، ۴۰ درصدی وجود دارد طبیعی اســت که برای خانوار‌ها به این راحتی با این دســتمزد‌هایی که دریافت می‌کنند، توان تامین مســکن مورد نیاز نخواهد بــود که از یک سمت سیاست‌های پولی و مالی است و از سمت دیگر هم به دلیل مداخله‌ای که دولت‌ها کردند و تصورشان این بوده که می‌توانند در خانه دار شدن موفق شوند، عملا اگر اسمش را بساز بفروش بگذاریم یا سازنده‌ها یا مردم هم خودشــان توان ساخت مسکن مورد نیاز خودشان را از دست داده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
نویسنده مقاله وطن امروز اصلا تحلیل بلد نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
اگر تحلیل بلد بودند که الآن وضع ما این نبود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
بورس در عرض 25 دقیقه از شروع فعالیتش، 20 هزار واحد سقوط کرد!
ناشناس
| Romania |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
حمله می کنند و شکست می خورند و اسمشو میذارن پیروزی مقاومت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
چون طبق نظر تو نظر نداده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
بابا تحلیل گر چرا تو تحلیل نمیکنی
بنده اعلام آمادگی میکنم برای اعزام به جنگ علیه اسرائیل
مشروط به اینکه یکی از شمعخوانی ها و یکی از لاریجانیها هم خودشان یا فرزندانشان همراهم باشند.به خدای احد و واحد شوخی نمیکنم
عراق و تونس به قطعنامه آتش بس فوری و بشردوستانه در غزه رای ممتنع دادند!!!!!!!!!

رای ممتنع عراق بسیار قابل توجه است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
عراق کاملا متوجه شده که راه درست پرداختن به مسایل داخلی است و نباید وارد این بازیهای بی نتیجه شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
عراق هم کار درستی کرد. به جای حرکات پوپولیستی دنبال منافع ملی رفته. میخواد این بار کار یکسره بشه. کار حماس تموم بشه تا کمی خاورمیانه به ثبات برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
عراق غلط زیادی کرده البته گفت اشتباه بود و رای مثبت بود
بعد از مستقر شدن دو ناو هواپیمابر آمریکا در مدیترانه و در نزدیکی ساحل اسراییل،

ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا نیزدیروز از تنگه هرمز عبور کرده و در خلیج فارس مستقر شد!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
خب که چه ؟
سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) جمعه شب گفت:

حملاتی که در آن پایگاه‌های سپاه در سوریه را مورد هدف قرار دادیم، پیام به ایران بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
اینقدر پیام نده پیام دونت پاره میشه
الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس: درگیری در جریان در خاورمیانه می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم باشد. خیلی چیزها هستند که نشان می‌دهد یک درگیری تمام عیار و جدی ممکن است رخ دهد و شاید جنگی باشد که در آن از جدی‌ترین تسلیحات استفاده می‌شود.
علم الهدی، امام جمعه مشهد: امروز دیگر مسئله اسلام و کفر مطرح است و دولت و مردم ما باید با تمام امکانات آماده باشند تا به محض صدور فرمان رهبری، با مال و جان و تمام هستی به این جبهه بروند و فداکاری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
می گوید مردم باید بروند از خودش و آقازاده ها حرفی نمی زند
باب شهادت باز است و بزودی بسته می شود ایشان نباید فرصت را از دست بدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
وقتی هنیه، مشعل، نخاله و بقیه خودشان در غزه نبوده و از دور می گویند لنگش کن، چرا شما توقع دارید که دیگران به جبهه بروند؟؟؟؟
متاسفانه به دلیل سیاستهای غلط دولت گذشته و حال خرید مسکن در ایران برای خیلیا به یک رویا تبدیل شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
آنکس که قول چهار میلیون مسکن داد باید پاسخگو باشد دولت روحانی تمام تلاش خود را گذاشت روی اتمام پروژهای مسکن مهر و نود درصد آنهارا به بپایان رساند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
بیست برابر شدن قیمت مسکن در زمان روحانی اتفاق افتاد شما چطوری از عملکرد ایشان دفاع میکنی؟
ارتش اسرائيل با انتشار ویدئویی اعلام کرد که پایگاه اصلی حماس در غزه در زیر بزرگ‌ترین بیمارستان این شهر به نام الشفا، ساخته شده است. در ویدئوی شبیه‌سازی شده، شبکه‌ای از تونل‌ها دیده می‌شود که به گفته ارتش، عملیات حماس از آنجا فرماندهی می‌شود.
آخه این چه تحلیل آبکی است که اسراییل ممکن است اصلا حمله نکند . ممکن است حمله بقصد براندازی حماس بکند . ممکن است حمله بقصد کاهش فشار بکند .
عجب اگر شکل چهارمی هم هست می نوشتی . کار تحلیل گر داستانسرایی نیست تحلیل شرایط و پیش بینی اتفاقات پیش رو است .
تقاضا برای مسکن با ورود حدود 10 میلیون مهاجر بسیار تشدید شده است با یک برررسی میدانی به خوبی قابل درک است که بیش از 70 درصد مسکن های ساخته شده در حواشی شه ها در اختیار مهاجرین و اتباع قرار گرفته است و به دلیل شرایط قالب به وجد امده توسط این مهاجرین بسیار از خانواده های ایرانی حاضر به سکونت در ان مناطق نمی باشند و این باعث تشدید وضعیت بد مسکن در داخل شهر ها شده است برای مثال در یکی از محلیه های شهرهای حاشیه اصفهان تا حدود 5 سال قبل هر جوانی به راحتی اذدواج و خانه دار می شد ولی در چند سال اخیر به دلیل هجوم اتباع هیچ خانه ای برای حتی اجاره وجود ندارد و قیمت مسکن و رهن و اجاره به یک باره 10ها برابر شده است و زمین های کشاورزی تبدیل به مسکن شده ولی نه برای ایرانی ها برای اتباع چون پول خوبی پرداخت می کنند
بزرگ ترین پایگاه های حماس زیر بیمارستان ها قرار دارد
بعد از انقلاب اسلامی، کم مسکن ساخته نشده
اما
متأسفانه به دلایل مختلف از جمله عدم باور و تمکین اصول علمی، عمر بسیاری از این ساختمانها، بسیار کوتاه و میلیونها ساختمان ساخته شده در دهه های 60 و 70 الان کلنگی شده اند.

بخش قابل توجهی از سرمایه های کشور در پروسه نوسازی این چند میلیون ساختمان، به سادگی تلف می شود و البته هنوز این فرهنگ غلط اصلاح نشده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۶
راه حل خیلی ساده است مالیات نود درصدی برای مالکیت واحدهای سوم به بعد اعمال کنند اون وقت قیمت مسکن دیدن خواهد داشت از محل مالیات این املاک میتونند پروژهای نهضت ملی مسکن رو پیش ببرند ولی به قول اون مسئول به محض تصویب این جور قوانین منافع یه عده به خطر میفته و فشار میارند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی