بازدید 33044
مرور روزنامه‌های سه شنبه ۲۱ بهمن

حمله روزنامه جوان به آذری جهرمی در حمایت از قالیباف / چرا انقلاب شد؟ / قواعد دیپلماتیک تغییر کرده یا جایگاه سیاسی مسئولان تنزل یافته است؟

تجربه بایدن از اعتراضات ۸۸، روایت ضرغامی از صدا وسیما، احمدی‌نژاد و انتخابات آمریکا، واکنش قالیباف به حاشیه‌های سفر به روسیه، جایگاه روسیه در دیپلماسی پارلمانی ایران، «کودک همسری» مخفی پشت «ازدواج پیش‌رس»! بازار انحصاری، عامل افزایش قیمت‌ها، واکنش مردم عربستان نسبت به وضعیت بد معیشتی خود! راه سوم برای احیای برجام و برنده‌ها و بازنده‌های بورس، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۳۳۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۱ 09 February 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که دوقطبی شرق و غرب، حامیان قالیباف و منتقدان نحوه سفر به روسیه از یک سو همراه با تیتر‌ها و تصاویری از سفر رئیس مجلس به روسیه و تحویل پیام رهبر انقلاب به رئیس دومای روسیه و تحلیل‌های مرتبط با روابط ایران و روسیه از سوی دیگر محور اصلی بیشتر روزنامه‌های امروز شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


چرا انقلاب شد؟

عباس عبدی طی یادداشتی با عنوان چرا انقلاب در شماره امروز اعتماد نوشت: رژیم گذشته فاقد پشتیبانی عمیق در جامعه بود. از یک‌سو با سنت و وجه غالب آن دین به مقابله برخاسته بود و از سوی دیگر با طبقات مدرن و رو به رشد که حاملان مدرنیته هستند نیز سر سازگاری نداشت و همه را تحقیر می‌کرد. بقای او ناشی از حمایت خارجی، ارتش و نیروی پلیس و امنیتی و از همه مهم‌تر درآمد‌های نفتی بود. اگر نیک بنگریم، رژیم شاه واجد ساختار سیاسی قابل قبولی نبود. نه مجلس و نه دولت آن هیچ‌کدام از اقتدار و استقلال نسبی برخوردار نبودند. در عرصه عمومی هیچ روشنفکر و صاحب‌نظری نمی‌توانست از آن دفاع کند و غالبا مخالف رژیم بودند. کمتر کسی آن رژیم را از آن خود می‌دانست تا برایش دل بسوزاند. البته افراد خیرخواه و خدمتگزار در آن بودند. ولی آنان، چون می‌خواستند خدمتگزار کشور باشند، چاره‌ای نداشتند جز اینکه در دل آن نظام کار کنند. نمونه‌هایش قابل توجه است. شخصا به واسطه پژوهشم درباره دانشگاه امیرکبیر یا پلی‌تکنیک تهران باید تاکید کنم که افرادی، چون مهندس حبیب نفیسی و دکتر محمدعلی مجتهدی روسای دانشکده پلی‌تکنیک و دبیرستان البرز خدمات بی‌نظیری به این کشور کردند که در تاریخ کشور ثبت شده است و احتمالا در موارد دیگر نیز چنین افراد خیرخواه و سالم و کارآمد نیز وجود داشته‌اند.

حمله روزنامه جوان به آذری جهرمی در حمایت از قالیباف/چرا انقلاب شد؟ /قواعد دیپلماتیک تغییر کرده یا جایگاه سیاسی مسئولان تنزل یافته است؟

با وجود این، هیچ‌گاه ندیده‌ام که آنان حکومت خود را شایسته بدانند، سهل است که علیه آن نیز موضع داشتند. البته تحقق آرزو‌ها و اهداف‌شان در تربیت نسل‌های آموزش‌دیده و فرهیخته جز با حضور در آن ساختار ممکن نبود، برای نمونه تاسیس دانشگاه صنعتی شریف فعلی و آریامهر آن زمان را باید نشانه‌ای از کارآمدی دکتر مجتهدی دانست که چگونه چنین کار بزرگی را در مدت بسیار کوتاهی انجام داد. یا مهندس نفیسی چگونه یکی از بهترین دانشگاه‌های کنونی کشور را با دست خالی (به معنای دقیق کلمه) تاسیس و پایه‌گذاری کرد. امروز هم افراد زیادی هستند که خواهان خدمت به توسعه کشور هستند و طبعا ظرفی جز حضور در ساختار رسمی برای پیشبرد منویات آنان وجود ندارد.


با این مقدمه باید گفت که آن رژیم مثل هر رژیمی که در نهایت نتواند همراهی ملی یا حمایت حداقلی طبقه‌ای مهم را با خود داشته باشد، سرنوشتی جز سقوط یا اصلاح نمی‌توانست داشته باشد. رژیمی که با بهترین مظاهر مدرنیته ناسازگار بود و در عین حال مخالفت‌های تندی را با سنت نیز در پیش گرفته بود. جالب اینکه خودش را همزمان متولی هر دو عرصه سنت و مدرنیته می‌دانست و در عین حال سطحی‌ترین وجوه آن‌ها را گزینش و ترویج می‌کرد. نتیجه این شد که در سال ۱۳۵۷ و پیش از آن سنتی‌ترین اقشار جامعه با مدرن‌ترین طبقات را علیه خود متحد نمود و آن رژیم را سرنگون کردند. شاید هیچ کس احتمال حتی کوچکی نمی‌داد که یک روز در این کشور یا هر کشور دیگری دو نیروی ذاتا رقیب و حتی دشمن تاریخی یکدیگر، علیه نیروی سوم چنین متحد و منسجم شوند. این اتحاد نه ایجابی که ناشی از نفرت مشترک از نیروی حاکم که همان شاه است، بود. به همین علت پس از رفتن او شکاف شدید و اختلافات ذاتی میان این دو نیرو به سرعت برجسته و حتی به ستیز تبدیل شد و فرصت تفاهم و همکاری با یکدیگر را نیز از دست دادند.

قواعد دیپلماتیک تغییر کرده یا جایگاه سیاسی مسئولان تنزل یافته است؟

رضا سلیمانی تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی با عنوان آیا قواعد دیپلماتیک تغییر کرده یا...؟ در شماره امروز آرمان ملی نوشت: این روزها، اخبار مربوط به اولین سفر رئیس محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر قالیباف به روسیه و حواشی قبل و بعد از آن، در صدر اخبار رسمی و غیررسمی، به‌ویژه در فضای مجازی قرار گرفته است. برخی افراد و محافل، انجام سفر را ضروری و نتایج آن را عزتمندانه و برخی آن را به دلیل امتناع رئیس‌جمهوری روسیه از ملاقات با رئیس مجلس ایران و عدم دریافت مستقیم پیام راهبردی رهبری معظم انقلاب، غیرضرور و حتی آن را نوعی بی‌احترامی به ایران و ریاست مجلس آن، تلقی می‌کنند. فارغ از مباحث سیاسی و جناحی، با شنیدن اخبار مربوط به این سفر، ناخودآگاه به یاد سوابق و تاریخ دیدار‌های دیپلماتیک بین مقامات دو کشور افتادم و اینکه در گذشته، جمهوری اسلامی ایران و مسئولان آن، چه جایگاهی در سطح بین‌الملل، داشتند و امروز به چه جایگاهی رسیده‌اند؟ معمولا، عرفی در سطح روابط دیپلماتیک بین کشور‌ها وجود دارد و آن اینکه اگر شخصی، حامل پیامی از مقام بالاتر خود برای مقام عالی کشور میزبان باشد، وی در واقع، در مقام و جایگاه خود به آن کشور سفر نمی‌کند؛ بلکه فرستاده ویژه مقام مافوق خود تلقی شده و در کشور میزبان، با ایشان در همان رده برخورد می‌شود و از وی میزبانی می‌کنند. مثلا، پیام امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف، رئیس‌جمهوری وقت شوروی، توسط یک هیات غیردیپلماتیک و سیاسی، به سرپرستی آیت‌ا... جوادی آملی که شخصیتی مذهبی و کاملا غیرسیاسی بود، مستقیما توسط شخص گورباچف دریافت شد و، چون آیت‌ا... جوادی آملی، فرستاده ویژه رهبر انقلاب اسلامی محسوب می‌شد؛ باید در حد و اندازه یک شخصیت عالی‌رتبه، مستقیما پیام رهبری را تقدیم رئیس‌جمهوری شوروی می‌کرد و بالعکس پاسخ گورباچف، توسط وزیر خارجه شوروی آقای شوارد نادزه، مستقیم تقدیم امام خمینی (ره) شد.

حمله روزنامه جوان به آذری جهرمی در حمایت از قالیباف/چرا انقلاب شد؟ /قواعد دیپلماتیک تغییر کرده یا جایگاه سیاسی مسئولان تنزل یافته است؟

همچنین به خاطر داریم، در سی‌ام خرداد سال ۱۳۶۸ با اینکه صدام، متحد شوروی، با تجهیزات و ادوات نظامی این کشور با ایران می‌جنگید، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، سفری تاریخی به مسکو داشت و به عنوان رئیس مجلس ایران، از آنچنان جایگاه و شانیتی برخوردار بود که اولا، بنا به دعوت رسمی شخص میخائیل گورباچف به این کشور سفر کرد و توسط ایشان نیز مورد استقبال رسمی و دیپلماتیک قرار گرفت و ثانیا، تصمیمات و توافقات حاصله درآن سفر تاریخی، از آنچنان اهمیتی برخوردار بود که تا سال‌های سال، پشتوانه همکاری‌ها و روابط دو کشور قرار گرفت که انعقاد قرارداد خرید موشک‌های استراتژیک اس ۳۰۰ یکی از دستاورد‌های آن سفر محسوب می‌شود. دوران ریاست‌جمهوری ایشان نیز بنا به گفته مقامات وزارت خارجه و اسناد موجود، وقتی مقامی در هر سطح سیاسی، حتی اظهار می‌کرد، حامل پیام شفاهی رئیس‌جمهوری ایران برای مقامات کشور میزبان است، به ایشان در بالاترین سطح مقامات آن کشور، وقت ملاقات داده می‌شد و پیام شفاهی آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، مستقیم و بدون واسطه ابلاغ می‌شد. حال سوال اساسی اینجاست که آیا جایگاه سیاسی مسئولان و نهاد‌های جمهوری اسلامی ایران، نسبت به گذشته تنزل پیدا کرده یا دستورالعمل‌های دیپلماتیک گذشته، تغییر کرده و دیگر در جایگاه و اهمیت خود قرار ندارند؟


حمله روزنامه جوان به آذری جهرمی در حمایت از قالیباف

روزنامه جوان در بخشی یادداشتی انتقادی در شماره امروز خود نوشت: از همان روز‌های رسانه‌ای شدن خبر سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به روسیه می‌شد حدس زد به دلایل مختلف این سفر خوشایند برخی نخواهد بود و با حاشیه‌سازی‌های فراوان آن را تحت‌الشعاع قرار دهند. از این رو دستگاه تبلیغاتی دشمن و برخی دنباله‌های داخلی آن‌ها هجمه رسانه‌ای خود را آغاز کردند؛ حملاتی که با لغو دیدار قالیباف و پوتین به اوج رسید و همچنان هم ادامه دارد.


اتهام زنندگان به رئیس مجلس خود در معرض اتهام بزرگ غرب باوری و غرب زدگی هستند که صد البته از اعلام به این گرایش هم ابایی ندارند. چنانکه رسانه‌های آن‌ها در مقاطع مختلف حتی رنگ لوگوی خود را با سران امریکا هماهنگ کردند و در جریان برجام نافرجام هم با وقاحت تمام از «امضای کری تضمین است» به عنوان یک وادادگی تاریخی رونمایی کردند. این جماعت فریفته و مسحور غرب حتی طی ماه‌های گذشته «سلامت» مردم را وسیله تسویه حساب‌های سیاسی خود کردند و هنگامی که صحبت از خریداری واکسن روسی برای مقابله با کرونا شد، آن را تخطئه کردند و تنها زمانی به این محصول علمی تن دادند که در اروپا تأییدیه آن را گرفتند!

حمله روزنامه جوان به آذری جهرمی در حمایت از قالیباف/چرا انقلاب شد؟ /قواعد دیپلماتیک تغییر کرده یا جایگاه سیاسی مسئولان تنزل یافته است؟
نکته طنز و البته تلخ ماجرا موضع‌گیری تلویحی یک مقام دولتی علیه سفر قالیباف به روسیه بود. محمدجواد آذری‌جهرمی دیروز همسو با مبتذل نویسان ضد منافع ملی در جلسه شورای اداری استان زنجان در اظهار نظری با بیان اینکه امام راحل و همه کسانی که پیرو ایشان بودند و انقلاب را به ثمر رساندند، نگاه‌شان بر این بود که تکیه ما نباید به کاخ سفید و کرملین باشد، عنوان کرد: «نگاه امام راحل بر این بود که تکیه ما بایستی به مردم‌مان باشد، زیرا مردم پشتوانه انقلاب و کشور هستند.» سخن حقی که اراده باطل از آن شد. گرچه باید سخنان وزیر کم تجربه ارتباطات را در نگاه سیاسی و انتخاباتی او جست‌وجو کرد، اما آنچه جهرمی هم از آن رنج می‌برد، عدم فهم او از کلام امام حتی در سطح یک فعال سیاسی تازه‌کار است. اینکه یک دولتمرد جمهوری اسلامی در تراز وزیر نمی‌داند شرق مورد اشاره امام شرق ایدئولوژیک، شرق کمونیسم و شرق سلطه طلب بود که اکنون باید در تاریخ جست‌وجو کرد، تأسف آور است؛ و گرنه کیست که نداند دعوت به سخن امام درباره تکیه کردن به کوخ‌نشینان، از سوی دولتی که جهرمی وزیر آن است بیشتر به یک شوخی شبیه است چرا که سیاست‌های اجرایی این دولت کمترین نسبتی با کوخ نشینان ندارد.


با این حال به نظر می‌رسد تلاش ضدانقلاب برای تحت‌الشعاع قرار دادن این سفر و القای تصویر رابطه سرد دو کشور، به علت پیامی باشد که رئیس مجلس حامل آن است.
روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید امریکا و ادامه دادن مشی ترامپ نسبت به برجام، بیش از پیش اهمیت روابط راهبردی ایران و روسیه به‌عنوان دو هم‌پیمان در عرصه خارجی را ضروری می‌سازد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۲
با سلام
خیلی جالب است تگرار تاریخ، سفر آیت الله هاشمی به عنوان رئیس مجلس به مسکو...و حالا سفر آقای قالیباف به مسکو...از تشریفات شوروی تا برخورد روسیه..
روزنامه های این کشور به جای پرداخت به مشکلات و ارائه راهکار تبدیل به کاغذ پاره بی ارزشی شده اند که فقط اراجیف می نویسند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
دو ساله رورنامه نمیخرم و تمام کارهایم را بدون خواندن رورنامه ها انجام میدهم
روزنامه جوان که از اسمش پیدا است جوان است و جویای نام لذا نمی تواند به وزیرجوان ایراد بگیرد که جوان است
در ثانی این رزور نامه جوان از کجا برداشت کرده منظور امام بحث عقیدتی بوده پس شعار نه شرقی نه غربی را چطور توجیه می کند ایا این شعار هم عقیدتی بوده ؟؟؟
آقای جهرمی انصاف نیست که به منتخب مردم و کسی که در احزار شما به دادگاه تمام قد دفاع کردند تیکه بندازید که امام فرموده اند:درس امام (ره) این بود که همان گونه که به کاخ سفید اعتمادی نیست، امید بستن به کاخ کرملین هم راهبرد درستی نیست
درود بر جهرمي.
البته سخنان افراد را می توان به جهات مختلف تفسیر کرد خصوصا وقتی خود صاحب کلام در قید حیات نباشد!اینکه منظور امام ایديولوژیک شرق بوده یا نه نیز به نظر نویسنده بستگی دارد!ولی اصل ماجرا اینست که عده ای بدون لحاظ منافع عمومی کشور کلا به سمت شرق غش کرده اند و عده ای به سمت غرب و اسم آنرا گذاشته اند سیاست!!در صورتیکه عده ای که سیاست میانه را بر اساس منافع کشور در ذهن دارند در حاشیه هستند.
روزنامه جوان؛ ما الان پیرو سیاستهای روسیه هستیم.
عباس عبدی هذیان می گوید.
عکس قالیباف و رئیس دوما بدون ماسک و در حال دست دادن چه چیزی نشان می دهد؟
میدانیم که نه غرب خوب مطلق است ونه شرق ومانبایدکورکورانه و ناآگاهانه دنباله روغرب یاشرق باشیم البته منظوراستعمارشرق است ولی یک چیزمهم آنستکه مابایددانش وعلم روزعرب وشرق وهرکدام پیشرفته تربودرابدون تعصب بپذیریم اکنون چه بخواهیم وچه نخواهیم کشورهای پیشرفته غربی درمقایسه باکشورهای شرقی ازنظرعلمی وتکنولوژی وپزشکی حرف زیادی برای گفتن دارند
ولی بهترنیست دانش وعلم راازهرکه بیشترمیداندبیاموزیم وخودمان تکمیل کنیم یعنی هرچه ازغرب ایدالزاما‌ًبدنیست مشروط به اینکه خودماانرابومی کنیم مثل بیشترکشورهای اروپائی ونیز نه غرب گراخوبست ونه شرق گراوبرعکس نه غرب گریز خوبست ونه شرق گریزعافل آنستکه خوب هردورابگیرد وخوداستفاده کندواین مدجدیدمتهم کردن دیگران به غرب گراوغیره را فراموش وخودگراشویم باکمک علم ودانش روزونه تعصب
حالا چرا روزنامه جوان اینقدر سنگ پوتین را به سینه میزنه اونیکه سطح وسیعی از خاک ایران رو جدا کرد شوروی کمونیست نبود بلکه روسیه بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
چون امثال شما می خواهید از آب گل آلود ماهی بگیرید!
خیلی خوب شد که پوتین را هم شناختیم و دیدیم که چطوری رفتار کرد چین هم همینطوری است . خدا کنه از این به بعد کشور و منافع کشور را دو دستی تقدیم روسیه و چین نکنند. روابت دیپلماتیک عادی و معمولی با چین و روسیه داشته باشند ولی منافع کشور خودمان را هم مدنظر قرار دهند
اهداف روسیه (شرق «کمونیستی») و چه روسیه ابرقدرت امپراتوری، بایکدیگر فرقی ندارند.
تنها تفاوتی که برای ایران و جهان داشته و دارند، همانا تضاد برسرِ سرکردگی برای فروش تسلیحات با ارزش اضافه نجومی و تقسیم این بازار میباشد. روسیه پسا ام.آمریکا بزرگترین فروشنده سلاح میباشد که از سال ۱۹۶۰ برای بدست آوردن این بازار از هر نوع دستاویزی حتی ایجاد جنگ های نیابتی استفاده میکند.
از کدام جایگاه حرف میزنید
آقا نویسنده روزنامه جوان کی بوده که این طور رگ غیرتش برای روسیه بیرون زده؟
چرا انقلاب شد ؟ برای اینکه در مملکت گرانی ایجاد شود .
سه شنبه ۲۱ بهمن
دلار ۲۵۰۰۰
سکه ۱۱۶۵۰
بسلامتی ومیمنت دلار دوباره به کانال ۲۵۰۰۰ تومان بازگشت ! همین یک هفته پیش بود که جناب همتی پیشبینی کردندکه دلار بزودی به زیر ۲۰۰۰۰ تومان سقوط کند !!!!
بیچاره انهایی که باورکردند و ارز وسکه شان رامفت فروختند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
الان دلار ۲۵۲۰۰ وسکه ۱۱۷۵۰ هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
یک روز بعداز فرمایشات هفته پیش جناب همتی مبنی بر کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزارتومان درصرافی بودم که پیرمردی سراسیمه مراجعه کرد و چند سکه بهار ازادی را زیر ۱۱ میلیون فروخت وجالب بود که به فرد دیگری که برای خرید دلار امده بود توصیه میکرد دلار نخرد چون اقای همتی گفته میاد زیر ۲۰ تومان !!!!
میدانیم چرا انقلاب شد .
اصلاح طلبان دلیل ترس مفرط شما از قالیباف چی هست که حرف های خاله زنکی می زنید؟
(شرق سلطه طلب بود)

روزنامه جوان

یعنی الان اگر برای روسیه زمینه مساعد نباشد
دیگر بدنبال
سلطه طلبی نیست

شما که خودتان را تحلیل گر می دانید

یا خیر
چون اب ش را نیست
نمی تواند شنا کند؟

کدامیک اقای تحلیل گر
چقدرخانم بی حجاب درتصویرهست!چقدرمردم مازودباور ساده بودند!
تا اونجا که یادمه گفته میشد ، نه شرررررررررررررررررررررررقی....نه غربی.....جمهوری اسلامی.....
آخه این روزنامه جوان هم شد رسانه ..... رسانه میلی با کسره و میلی را فتحه

خدائیش کی این روزنامه را از دکه می خرد.
بروید آمار تیراژ و برگشتی ها را ببینید.
فقط از یک جاها حمایت و یارانه می گیرند تا هرچه خواستند سفارش بگیرند و منتشر کنند .
جهرمی تو که هیچی سرت نمیشه سکوت کنه ما باید طبق منافع با هرکسی که میتونیم کار کنیم
البته یه چیز رو هم خوب یادتون باشه که کسی که در کرسی مجلس یه کشور میشینه و توافق بین المللی انجام شده ای رو که دولت کشورش انجام داده رو به سخره میگیره و غیر مستقیم دولت کشورش رو محکوم و بی اعتبار میکنه !!!! داره میره پیش کسی که این توافق رو قبول داره ( حالا به ظاهر یا دروغین مهم نیست).
هرچند دل خوشی از دولت ندارم اما این قسمت از یادداشت روزنامه جوان را بدور از انصاف می دانم:
«...سیاست‌های اجرایی این دولت کمترین نسبتی با کوخ نشینان ندارد...»

برای مثال پروژه گازرسانی به نقاط محروم که امسال بهره برداری شد برای کوخ نشینان بوده دیگه.... البته این کارها وظیفه دولته و باید هم انجام بده
حرف من اینه که متاسفانه گرفتار مسائل جناحی شده ایم و بیان حقیقت را بعضی وقتها فدای منافع گروهی می کنیم.
ب
شرق سلطه گر نیست؟!!
میگن مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه آخر روسیه چقدر بلا سر ایران بیاره که بفهمیم دشمن ماست از اون بلاهایی که روسیه تزاری سر ایران آورد اون از بلاهای شوروی که از هیچ کمکی برای نابودی ایران خودداری نمی کرد همه هم می دانند اون از روسیه یاسین این هم از روسیه پوتین!خواهش میکنم بیدار شوید!!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل