بازدید 9864
مرور روزنامه‌های چهارشنبه ۱۷ خرداد

مشت نمونه خروار / توطئه برای حذف موقعیت ترانزیتی استراتژیک ایران/ «فتاح»؛ آرزویی که به واقعیت پیوست

بازگشت به ریاض، گزارشی از تخلفات پی در پی کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران، تقلای آبی‌ها برای انتخاب جانشین ساپینتو، بحران کنترل‌ناپذیری موجودی مسکن چگونه ایجاد شد؟ ساز مخالف فرانسه و چین علیه گسترش ناتو به سوی شرق، رونمایی از موشک هایپرسونیک «فتاح»، واکنش‌ها به پست اینستاگرامی ظریف و شکست بایکوت اقتصادی ایران با بریکس از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۷۸۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۱ 07 June 2023

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۱۷ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که بازتاب رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح، بازگشایی سفارت ایران در عربستان، ۲۴ میلیارد دلار ارز‌های بلوکه شده در راه ایران و شکست انحصار کانال سوئز با خط ترانزیتی شمال – جنوب در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 

مشت نمونه خروار

عباس عبدی طی یادداشتی در شماره امروز اعتماد با عنوان مشت نمونه خروار نوشت: ماجرای تغییر ساعت گرچه مهم است و زندگی و عادات روزمره مردم را دچار مشکل کرده است، ولی مهم‌تر از آن ذهنیت نادرستی است که در پس تصویب این گونه طرح‌های مخالف علم وجود دارد و این ذهنیت همچنان در حال فعالیت است و تقریبا بیشتر مصوبات این مجلس را می‌توان در قالب این ذهنیت تجزیه و تحلیل و نقد کرد. البته برخی از مصوبات مثل تغییر ساعت فقط دو ماه لازم بود که عوارض آن برملا شود و برخی دیگر از مصوبات این مجلس سال‌های زیادی طول خواهد کشید تا این اندازه آشکار معلوم شود که منافعی برای مردم نداشته یا اگر هم داشته در برابر هزینه‌های غیر عقلانی آن بسیار اندک بوده است.

ماجرای تغییر ساعت از گذشته چنین بود که برای استفاده بیشتر از خنکی صبحگاهان، نیمه اول سال، ساعت رسمی یک ساعت به جلو کشیده می‌شد و مطالعات هم نشان می‌داد که این مساله در کاهش مصرف انرژی اثرگذار است. ولی از زمان احمدی‌نژاد یک مخالفت عجیب و ایدئولوژیک از سوی نواصولگرایان ضد علم با این ایده وجود داشت که گویی طراحان این ایده می‌خواسته‌اند ساعت نماز را جابه‌جا کنند؟! پس از یکدست شدن مجلس اخیر باز هم این ایده را دنبال کردند تا در سال ۱۴۰۰ و در آخرین لحظات لغو جلو کشیدن ساعت را تصویب کردند که خوشبختانه اجرای آن به سال ۱۴۰۱ دست نداد و افتاد به ۱۴۰۲ و جالب اینکه دولت هم مخالفتی با این طرح نکرد. ولی دولت برای صرفه‌جویی در برق حتی به آن یک ساعت جلو رفتن ساعت رسمی نیز کفایت نکرد و ساعات کار را بعضا جلوتر هم برد. 

امسال که این قانون اجرا شد، برای جبران ساعت کار را دو ساعت جلو بردند؟! و کل نظام زندگی و کار را به هم زدند. در واقع ریشه این مشکل، در آن قانون نادرست و غیر علمی است. آنان گمان می‌کنند که تغییر ساعت و زندگی مردم در دست و اراده آنان است و هر کاری بخواهند می‌توانند انجام دهند. در حالی که نمی‌دانند زندگی امروز، تابع نظام‌های اجتماعی است که در طول دهه‌ها شکل گرفته است و هر گونه دخالتی در آن باید سیستماتیک یا نظام‌مند باشد. این‌طور نیست که بتوان هر کاری را انجام داد. اگر شما بخواهید بر یک ساختمان ۵ طبقه دو طبقه جدید اضافه کنید، باید همه محاسبات ساختمان را دوباره انجام دهید، چون بار‌های وارده به ساختمان تغییر می‌کند. ساعت روزانه نیز همین گونه است. ساعت رسمی در سراسر کشور برقرار است، ادارات، مراکز آموزشی، حمل‌ونقل، مغازه‌ها و بازار، امور بانکی، خواب و استراحت مردم، همه آن‌ها تحت‌تاثیر این ساعت قراردادی هستند و اگر بخواهید ادارات را چند ساعت زودتر آغاز کنید، همه این متغیر‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. در همین مورد آغاز به کار زودتر مترو کل برنامه‌ریزی فنی و موازنه اقتصادی مترو را دگرگون می‌کند.

نگاه سیستماتیک داشتن به برنامه‌ریزی و قانون‌گذاری توجه به این نکات را ضروری می‌کند. هنگامی که یک قانون تصویب می‌شود مردم در برابر آن واکنش نشان می‌دهند، باید این را متوجه باشید و بدانید که واکنش‌های رفتاری مردم چیست؟ سال‌هاست که مردم می‌دانند اول سال یک ساعت جلو می‌رود، در ۱۵ روز تعطیلات خود را با این تغییر تطبیق می‌دهند. در مهر ماه نیز تطبیق‌پذیری با عقب، جلو بردن ساعت راحت‌تر است. حالا مجلس بدون توجه به نیاز کشور و بدون توجه به تبعات لغو این قانون کاری را انجام داده که جز با لغو این قانون قابل جبران نیست. هزینه‌های ملی ناشی از افزایش مصرف برق، ایجاد مشکلات در زندگی روزمره، کاهش کارآمدی ادارات و بانک‌ها، ایجاد مشکلات در حمل‌و‌نقل و... همه و همه ناشی از تبعات این تصمیم و مصوبه کاملا غلط است که نتایج آن خیلی زود روشن شده است. ولی واقعیت این است که بخش دیگری از مصوبات این مجلس عوارض بسیار بدتری دارد که به سهولت و در کوتاه‌مدت قابل مشاهده برای عموم مردم نیست فقط کارشناسان مطلع هستند. نمونه‌اش قانون فرزندآوری است که صدایش در حال در آمدن است. این طرح مجلس مشت نمونه خروار از سایر طرح‌ها و مصوبات آن است.

 

توطئه برای حذف موقعیت ترانزیتی استراتژیک ایران

دکتر بهمن آرمان اقتصاددان و استاد دانشگاه طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: کشور همسایه ما یعنی عراق در حال راه‌اندازی پروژه‌ای است که با عملیاتی شدن آن مزیت ژئوپلیتیکی و موقعیت استراتژیک ایران در زمینه ترانزیت عملا از بین رفته و بی‌اثر می‌شود؛ امری که در سایه ضعف دستگاه دیپلماسی، کوتاهی مسئولان و حتی سوء‌نیت‌های عامدانه در حال رقم خوردن است، چراکه علاوه بر وزارت خارجه، وزارت راه‌وشهرسازی و همچنین شرکت ساخت و توسعه بنادر کشور به راحتی از طریق google earth می‌توانستند مشاهده کنند که عراقی‌ها در حال ساخت یک بندر بسیار بزرگ در دهانه فاو بوده و در واقع قید بندر بصره را زده‌اند.


پیش از انتشار این خبر همواره برای من سوال بود که چرا بعد از گذشت ۲۵ سال از جنگ همچنان کشتی‌های غرق‌شده در رودخانه اروند وجود دارند و حالا که ایران و عراق روابط نزدیکی با یکدیگر دارند و ایران نیز نفوذ قابل ملاحظه‌ای در این کشور دارد، چرا با لایروبی اروندرود زمینه برای رونق گرفتن دوباره بندر خرمشهر و بصره فراهم نمی‌شود؟

حالا پاسخ به این سوال مشخص شده، چراکه عراقی‌ها علاوه بر ساختن بندر بزرگ فاو، با همکاری شرکت هیوندای کره‌جنوبی در حال احداث یک آزادراه ۱۷ میلیارد دلاری از فاو به سمت بندر لاذقیه سوریه هستند؛ امری که با مشغول بودن ایران در زمینه‌های دیگر تحولات در عراق و سایر کشور‌های منطقه، موقعیت ترانزیتی استثنایی و ارزان ما را با عراق جایگزین می‌کند.


البته هر چند تعدادی از کشور‌ها به دلایل گوناگون و حتی مغرضانه در تلاش برای دور زدن موقعیت استثنایی ترانزیتی ایران هستند، اما در این میان نقش بی‌توجهی مسوولان و حتی کوتاهی عامدانه برخی از آن‌ها کاملا قابل توجه است. به عنوان مثال شاهد هستیم که راه‌آهن رشت- قزوین به صورت یک‌خطه ساخته شده و زیرساخت آن به گونه‌ای است که در برخی مواقع قطار قادر به پیمودن سرعتی بیش از ۳۰ کیلومتر در ساعت نیست. یا همین اشتباه دقیقا در مورد راه‌آهن زاهدان به چابهار تکرار شده؛ جایی که علاوه بر یک‌خطه بودن آن که بسیار باعث تعجب است، ظرفیت آن نیز بیش از ۸ میلیون تن نیست. این در حالی است که برای ترانزیت محصولات کشور‌های آسیای میانه و افغانستان که عمدتا مواد معدنی، زغال‌سنگ و ... است، حداقل ظرفیت این راه‌آهن باید ۱۰۰ میلیون تن بود و حتما به صورت دوخطه احداث می‌شد. در این رابطه مساله مهم این است که در کمال تعجب حداقل زیر‌سازی برای دوخطه کردن این مسیر نیز انجام نشده است. از سوی دیگر سرعت ریل ملی در ایران ۱۶۵ کیلومتر در ساعت است که میانگین آن به ۱۰۵ کیلومتر رسیده و در دنیا دیگر چنین راه‌آهنی را نمی‌سازند.


مساله مهم بعدی این است که ایران بندری برای پهلوگیری کشتی‌های فله‌بر با ظرفیتی بالای ۴۰۰ هزار تن را ندارد؛ این در حالی است که عمده صادرات کشور‌های آسیای مرکزی و افغانستان کالا‌های فله مانند مواد معدنی و اقلام کشاورزی است که قاعدتا برای کاهش هزینه حمل آن‌ها باید از کشتی‌های بزرگ استفاده شود.


چنین کاستی‌هایی در شرایطی وجود دارد که متاسفانه علاوه بر بی‌توجهی مسوولان به مسائلی که موقعیت استراتژیک ایران را تهدید می‌کند، پروژه‌ها و طرح‌های اساسی هم به دست فراموشی سپرده شده است؛ نمونه بارز چنین پروژه‌ای، توافق با شرکت راه‌سازی اروپایی به نام italstrade بود که در زمان دولت اول آقای روحانی توسط دکتر آخوندی وزیر اسبق راه قرار بود اجرایی شود. در این طرح قرار بود یک آزادراه از بندر امام که ۴۳ درصد واردات و صادرات ایران از آن صورت می‌گیرد به مرز بازرگان در آذربایجان غربی ساخته شود که فاصله ۲۵۰۰ کیلومتر و ناهموار کنونی را به ۱۲۰۰ کیلومتر کاهش داده و تامین مالی آن نیز ۴ میلیارد یورو برآورد شده بود، اما متاسفانه شاهد بودیم که با تغییر وزیر این طرح نیز مانند بسیاری از پروژه‌های استراتژیک دیگر به بایگانی سپرده شد.

 

«فتاح»؛ آرزویی که به واقعیت پیوست

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز ایران نوشت: ساخت موشک هایپرسونیک فتاح که دیروز از آن رونمایی شده است، ایران را جزو ۴ قدرت اول جهان قرار داده که توانسته‌اند به این تکنولوژی دست پیدا کنند.


اما مهم‌تر از مشخصات و ویژگی‌های این موشک، پیامی است که ساخت آن در معادلات قدرت از خود بر جای خواهد گذاشت. غربی‌ها که چیزی جز زبان قدرت برایشان قابل فهم نیست، به سطح بالایی از قدرت بازدارندگی ایران برخورد کرده‌اند. قدرتی که حتی کشور‌هایی مانند امریکا که دارای این نوع از تکنولوژی هستند، هنوز هم در حوزه دفاعی به هیچ سامانه‌ای برای مقابله با آن دست نیافته‌اند؛ بنابراین ساخت چنین موشکی ما را زیر لوای یک بازدارندگی قطعی قرار می‌دهد. چنین دستاورد مهمی سبب خواهد شد که دشمنان و در رأس آن امریکا و رژیم صهیونیستی، حساب ویژه‌ای بر روی ایران باز کنند و آن‌هایی که همواره تهدیدات ابلهانه‌ای علیه ایران داشته‌اند مجبورند همه آن تهدیدات را به بایگانی بفرستند.


این موشک کمتر از ۷ دقیقه می‌تواند به هدف خود در داخل خاک سرزمین‌های اشغالی برسد. این یعنی بازدارندگی و خنثی کردن تمامی اهداف و برنامه‌های شومی که صهیونیست‌ها علیه امنیت ملی ایران در سر می‌پروراندند.


امریکایی‌ها به عنوان دیگر دشمن ایران در مناسبات منطقه‌ای هم، پذیرفته بودند که موضوع ایران را باید در تراز یک قدرت اثرگذار در معادلات بین‌المللی در نظر گرفت. آن‌ها دیگر تشکیکی در موجودیت این موشک ندارند و می‌دانند که باید مسائل خود را در قالب همان معادله قدرت، با ایران حل و فصل کنند و از زیاده‌خواهی و آن ادبیاتی که در گذشته در قبال ایران بکار می‌گرفتند، کوتاه بیایند. حالا امریکایی‌ها به خوبی دریافته‌اند که نه تنها سیاست تحریمی تأثیری روی ایران ندارد بلکه با اجرای همین سیاست، ایران توانسته به رشد خود ادامه دهد و در سطح بالایی از بازدارندگی قرار بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳۸
کیهان : کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن در بررسی میدانی !!!
القای روانی یه زمانی جواب میداد ولی الان دیگه کارساز نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
از دیشب خبر درمانی جدید این است:
بیست و چهار ۲۴ میلیارد دلار ازاد میشود!!!ازادی ۷ میلیارد دلاری کره جنوبی تبدیل شد به ۲۴ میلیارد دلار

ده(10) میلیارد دلار از عراق و ۷ میلیارد بانک جهانی و ۷ میلیارد کره جنوبی
پول عراق را که آقایون گفتند داریم به جایش غذا وغلات و گوشت وارد میکنیم
بانک جهانی و کره جنوبی بدون اجازه امریکا اجازه ازاد کردن پولی
ندارند
خبر بانک جهانی را متاسفانه اقای فرزین ناقص فرمودند و بانک جهانی گفته داده های اقتصادی تان را نیاز داریم که ایران رد کرده و امریکا در بانک جهانی نفوذ بالایی دارد

بیست و چهااااااااااااااااار میلیاااااااااااااااارد دلار انشااااااالله در آینده ازاد خواهد شد
تاسف از این بازی با اخبار فیک و بدبخت بازی خورهای این خبرهای دروغ
ناشناس
| Poland |
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
تازه مگر همتی نگفته بود معادل طلبهای عراق و کره جنوبی اسکناس چاپ شد و به معنای دیگر پیش خور شده؟؟؟
اگر بخواهند این گونه ادعا کنند که خوب میشه گفت ۱۰۰ میلیارد دلار هم از برجام بلوکه شده و ان را هم جمع جبری کنند و بگویند ۱۲۴ میلیارد دلار به زودی وارد اقتصاد میشود

تاسف تاسف
یک مشت آدم بیسواد برای ساعت زندگی مردم تصمیم میگیرند
ساعت 12 شب میشه زودتر خوابید؟
ساعت 4:30 باید بیدار شد تا ساعت 6 سر کار باشیم
عقلانیت موج میزنه
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
الان تو با این قانون مشکل داری یا با حرف های عبدی؟؟
به نظر من برای کسانی که کارمند هستن این قانون خوبه ولی کسی که تا لنگ ظهر خوابه براش بهتره ساعت ها جلو کشیده بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
ساعت 10 شب بخواب.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
کارمندان بسیار بسیار زیادی بخاطر گرانی مسکن در کرج و هشتگرد و ملارد و فردیس و مهرشهر و نطر اباد ووو

در فواصل بیش از ۴۰ کیلومتری تهران زندگی میکنند

و اینها چگونه و چطور باید ساعت ۶ صبح محل کار باشند؟

چرا با لجبازی و خودخواهی های کودکانه، باعلم و روش های منطقی رایج در جهان ، زندگی را برای ۸۵ میلیون نفر از جمعیت کشور تلخ تر از زهر کرده و میکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
مرد حسابی معلومه چی مگی ساعت 2.45 نماز می خونیم هنوز ول میخریم هوا روشن شده ظهر هم میریم سر کار کلافه شدم
کاش بجای فتاح با تمام کشورها روابط حسنه داشتیم ، کاش بجای فتاح مغزهای کشورمون همین جا می موندن به ایران عزیز خدمت میکردند ، کاش بجای فتاح مردم مون همدلتر و شادتر و قوی تر میشدند ، کاش بجای فتاح برکت سفره مردم بیشتر میشد و ایمان آنها متجلی تر، کاش بجای فتاح مردم کشورم آنقدر از نعمات کشور بهره مند میشدند که زباله گردی نمیکردندو............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
کاش به جای ان خطوط راه اهن دو خطه شمال جنوب کشور و ازاد راه شمال جنوب داشتیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
هر چي سرحاي خدش . هم موشك هم روابط خوب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
چرا حتی یکی از سلاحهای پیشرفته ساخته شده بدست

ایرانیان و با پول ایرانیان نباید نام ایرانی داشته باشند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
آقای ابوالفضل ظهره وند
مقاله قبلی رو لطفا مطالعه کنید تا معنی اقتدار و قدرت رو متوجه بشید اینکه در 7 دقیقه اسرائیل مورد هدف قرار بگیره چه دردی از مشکلات بی پایان مملکت دوا می کنه
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
پیشنهاد داده شد ولی شرکت سازنده روسی قبول نکرد
می دونین ۱۵ ماخ چقدره!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
از اقای حاجی زاده بپرس
همه چیز در جای خودش خوب است ولی فکر نان کن که خربزه آب است
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
کمبود اب هم که داریم
عه،رسانه اعتماد هم چه عجب مطلب علیه خودمون نزده.علیه بیگانه زده...همون پس بهتره ۴ یا ۵ تا رسانه و خبرگزاری معتبر ایران داشته باشه..بقیم یا منحل بشن..یا همشون جمع بشن یک جا مثل یک اتاق مشترک کاری و یک راهبرد داشته باشن تا خروجی ها معلوم بشه..دیگه هم این بلبشو و بمباران اطلاعات و شایعه جمع بشه.یکی میگه طلا رفت پایین یکی میگه رفت بالا یکی میگه وسطه...این دستاورد موشکی هم تبریک به تمام ایرانیان .امیدوارم هیچ جنگی نشه ولی ما طبق دستور قرآن باید آماده باشیم تا بر ما نتازن.و تبریک به همسایگان و برادران و دوستان و متحدان که در خدمت صلح هم هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
یعنی شما تندروهای جبهه پایداری ها و انحصار گرایان

حتی یک روزنامه بسیار محتاط و محافظه کار چون اعتماد را هم نمیتوانید تحمل کنید !!!!!؟؟؟؟

این نشان دهنده اینیت که خودتان هم بخودتان اعتماد
ندارید و خبر دارید که چقدر افکار عمومی اکثریت قاطع مردم بر علیه شما است و کاملا در داخل کشور و خارج از کشور و در دنیا هم تنهای تنها هستید
ما تجربه تجاوزات غرب و آدم های دیوانه مثل صدام رو داشتیم..ما حاضریم نون خالی بخوریم ولی اقتدار و امنیت دفاعی هر روز بیشتر و قوی‌تر بشه..چون این اتحادیه دزدان اروپا و غارتگران و آمریکا انگلیس هیچ اعتمادی بشون نیست از بس دنبال جنایت قتل غارت دزدی ،ترور،شایعه. گروهک ها ،شیمایی بمباران، اسیر جانباز،نامردی کردن تو این ۵۰۰ سال اخیر.تو ۴۴ سال که یک وجب خاک ندادیم و پای ارزش ها و اسلام ایستادیم.چون تیکه به غرب و شرق مخصوصا غرب تیکه به دیوار شکسته هست.از شاه آمریکایی تر داشتیم یا صدام ،یا سوچی،یا قذافی،و دوستان خود عربستان ترکیه یا امین اکراین دیدید چطور نصرفه براشون میشی دشمن.اینا تعارف ندارن چون احساس و دین و انسانیت ندارن غربی ها دنبال منافع هستن فقط.نصرفه فردا صبح تحریم دسیسه فتنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
مشکل اینجاست که نان خالی را به اکثریت قاطع مردم میدهید
و خودتان با حقوقهای نجومی و کهکشانی و درامدهای نجومی و کهکشانی تر و کسب و کارهای نجومی و کهکشانی تر تر
بیشتر به اسکان خانواده و آغازاده هاتون در کانادا و امریکا و اروپا تمایل دارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
معلومه از روی شکم سیری حرف میزنی
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
شلوغ بیخود نکن اگر خاک ندادیم درعوض جانهای زیادی دادیم ، ثروتهای زیادی به باد دادیم ، دین و ایمان بسیاری از مردم را دادیم ، عزت و احترام را دادیم و هیچ به جایش نگرفتیم .جنگ با صدام هم تاجایی مورد قبول بوده که خرمشهر را آزاد کردیم بعد از آن غیر منطقی و اشتباه بوده
یک دانشجوی مهندسی مکانیک هم با یک نگاه می داند آئرودینامیک موشک ۱۵ ماخ نمی تواند چنین باشد. دمای سطح موشک در ۱۵ ماخ فولاد را ذوب می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
در حد محاسبات یک دانشجو نیست دوست گرامی! معارف و ریاضی عمومیت را پاس کن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
قدرت پیشران موتور یک موشک هایپرسونیک ۱۶ ماخ، باید دستکم ۲۵۶ برابر یک موشک ۱ ماخ باشد!
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
اصلا بگویند 20 ماخ مردم که نمی توانند آن را اندازه گیری کنند مجبورند باور کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
برادر من در سطح کلاس ششم حرف بزن ببینم چی میگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
شما نمیخواد به ایشون عیب بگیر یک مهندس واقعی اینقدرمی دونه که تست موشک مافوق صوت احتیاج به ازمایشکاه ایرو دینامیک داره و تونل باد ما فوق صوت داره که محال محال در ایران باشه وقتی یک شرکت در یک کشور تونل باد داره کارهای شرکتهایدوست را هم انجام می دهند ولی من ماشین ایرانی را در تونل باد در فرانسه دیدم ...
مردم نیازبه اب ونون دارن نه فاتح ،اب ونان را میشه خورد ولی فاتح وشهاب و.... را نه .
ارزوی من نبود
جوان بودم که انقلاب به پیروزی رسید،امروز که به سن پیری رسیده ام میبینم در حالی این دنیا را ترک میکنم که عده ای تندرو نگذاشتند مردم طعم واقعی زندگی را بچشند و باید در حسرت امکانات اولیه یک زندگی بمانند و چشم از این دنیا فرو بندند،من به شخصه از رونمایی موشک های فتاح و حتی کلاهک هسته‌ای خوشحال نخواهم شد زیر با عزت و سربلندی زندگی کردن ربطی به موشک ندارد
در ابتدا می خواهم دو گزاره پرتکرار این روزها را کنار هم قرار دهم
1. آنچه درباره موشک فتاح گفته می شود. حاجی زاده: موشک فتاح به دلیل نوع حرکت آن که در جهات و ارتفاع مختلف است، توسط هیچ موشکی قابل‌انهدام نیست. فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری‌ای پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند.
2. آنچه درباره پیشرفت و حتی خطرات هوش مصنوعی گفته می شود. اینکه اولین مصرف کننده عمده دانش های نو، صنایع نظامی کشورهایی مثل آمریکا بوده هم قطعیست.

آیا اینها با هم قابل جمعند و هوش مصنوعی از پس موشک هایپرسونیک و حرکت غیرخطی آن بر نمی آید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
هوش مصنوعی رو بزار کنار

سامانه پاتریوت آمریکایی که محصول چند دهه قبل هست تونسته چندین فروند موشک هایپرسونیک کینژال روسیه رو منهدم کنه !
یعنی مسیر حرکت رو محاسبه کرده و جلوی راهش سد شده !
موقعیت ژئوپلیتیک و استراتژیک و این جور چبزا مهم نیست. مهم اون دو تا تار موی خانم‌ هاست که احساسات اقایون رو جریحه دار می کنه و به گناه می افتند.
هایپر هر گز آرزوی ما نبوده و نیست مشکل ما چیزهای دیگری است با این امکانات هم امنیت حاصل نمی شود
بازی با موضوعات حاشیه ای و جا افتاده ای چون تغییر ساعت که کاملا بر اساس مطالعات کارشناسی انجام شده دهن کجی به عقل و علم و شعور ایرانی استکه گرفتار افراد ناتوان ولی بیمار و نفرت پراکن شده اند و خروجی کارشان نه در جهت رفاه و سعادت ملت بل در جهت آزاد و اذیت و ناراحت کردن آنهاست. این موضوع را در حجاب و ... می بینیم که پلیس را بجان مردم انداختند دوربینها را برای کشف حجاب داخل خودرو تنطیم کردند که فردی سهوا روسری اش لیز خورد عکس بگیرد هشدار بفرستد و اینها تمام مردم آزاری است فقط زمینه را برای حضور میلیونی مردم در اعتراض به بی کفایتی ها فراهم نمی کند که در تمام زمینه اظهر من الشمس است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر