بازدید 12149
مرور روزنامه‌های سه شنبه دوازدهم بهمن
پیگیری وضعیت بازگشت ایرانیان خارج از کشور، جشنواره فجر «کرونا» ندارد، فوتبال چرا! دو فرزند بیاورید از سـربـازی معاف شوید، سیگنال مثبت آژانس در فضای تنفسی وین، افزایش تصاعدی اومیکرون در خلأ تصمیم‌گیری بموقع، سقوط درآمد سرانه ایرانیان در دهه ۹۰، تمرین نظامی شهروندان اوکراین برای مقابله با حمله احتمالی روسیه و وام ۱۰۰ میلیونی تورم زاست؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۱۰۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۲ 01 February 2022

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه دوازدهم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شد که چند گام تا رسیدن به توافق هسته ای، حمله پهپادی انصارالله به مراکز اقتصادی دبی و ابوظبی و سیر صعودی اومیکرون در ایران و حضور رهبر انقلاب در مرقد امام خمینی و گلزار شهدای انقلاب در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛


اولویت تهران در مراقبت از روابط خارجی

جلال خوش‌چهره طی یادداشتی در شماره امروز ابتکار با عنوان اولویت تهران در مراقبت از روابط خارجی نوشت: اکنون بیش از هر زمان، تهران باید مدیریت اوضاع را در روابط خارجی خود داشته باشد. براساس اعلام همه طرف‌های مذاکره کننده در وین، زمان انتخاب‌های سخت فرا رسیده و طرف‌ها خود را برای توافقی که سرانجام به خروج از بلاتکلیفی برجام است، آماده می‌کنند.
مراقبت تهران از روابط خارجی خود از آن روی دارای اهمیت است که تصمیم نهایی‌اش برای بازگشت به برجام و توافقی که درنهایت باید با واشنگتن به انجام رسد، با مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌های ریز و درشت روبه‌رو است. این مخالفت‌ها طیفی گسترده از منافع دولت‌ها و گروه‌ها را در بر می‌گیرد که ممکن است درپی اهداف خود، هرلحظه حادثه‌ای غیر منتظره را سبب شوند. درواقع مخالفان برجام و یا به عبارت روشن‌تر، مخالفان بازگشت ایران به جامعه جهانی، می‌کوشند با حرکت بر مدار عصبی تهران و به تبع آن واشنگتن، بر عمق بی‌اعتمادی‌های متقابل بیفزایند. از این رو هوشیاری در تفسیر و تحلیل واقعی رخداد‌هایی که در بزنگاه حساس کنونی رخ می‌دهد، امری لازم برای شناخت اهداف پیدا و پنهانی است که سر سازگاری با ترمیم روابط خارجی ایران ندارد.


مذاکرات موازی تهران در وین و با برخی دولت‌های منطقه، اقدامی هوشمندانه است که با مراقبت کافی به موفقیت دست خواهد یافت. این مراقبت لازم است؛ زیرا به نظر می‌رسد تلاش گسترده‌ای برای بی‌اعتبار کردن تهران نزد جامعه جهانی به راه افتاده است. هدف در این کار منجمد نگه داشتن وضع کنونی در برجام و در این حال گسترده کردن دامنه مطالبات از تهران در قبول تعهدات برجامی‌اش است. این در حالی است که تهران به درستی بر احیای برجام و چارچوب تعریف شده آن تاکید دارد؛ بنابراین آنچه بیش از هرچیز در اولویت قرار دارد، منافع ملی و امنیتی ایران است که نمی‌تواند دستمایه ترجیحات دیگران باشد.


تهران و واشنگتن، تصمیم‌سازان اصلی مذاکراتی هستند که نتیجه آن در وین رقم خواهد خورد. از این رو درک واقعی و متقابل از یکدیگر و اراده جاری در این امر، می‌تواند عبور از مسیر پر سنگلاخ و پر توطئه کنونی را ممکن کند. بدگمانی‌های ابراز شده درباره نتیجه مذاکرات وین با توجه به واقعیات جاری در - به ویژه - دور هشتم گفت‌گوها، نشان مخالفت‌ها با توافق احتمالی و نگرانی از پیامد‌های آن در ترمیم جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران در آینده نزدیک است.


سختی کار برای تهران نیز در همین مهم برجسته است؛ اینکه از یک سو باید در برابر خواست‌های حداکثری طرف‌های مذاکره کننده در وین مقاومت کند. از سوی دیگر در بزنگاه نزدیکی به توافق، به مدیریت اوضاعی همت کند که می‌کوشد با بحران آفرینی‌های تصنعی، در را بر همان پاشنه قبلی نگه داشته و بلکه اوضاع را به مراتب برای ایران سخت‌تر کند.
مراقبت از روابط خارجی و بهره‌گیری از ابزار دیپلماسی بیش از هر زمان برای تهران اولویت دارد.

 

سرنوشت ایرانیان در نقطه عطف صلح هسته‌ای

محمد بهشتی‌وند طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان سرنوشت ایرانیان در نقطه عطف صلح هسته‌ای نوشت: کارنامه دولت‌های محمود احمدی‌نژاد و نیز حسن روحانی در حوزه اقتصاد کلان به ویژه در بخش واقعی اقتصاد شامل تولید و نیز سرمایه‌گذاری و همچنین تجارت خارجی ناامید‌کننده بوده است. اعداد و ارقام در دسترس نشان می‌دهد در این دهه رشد اقتصادی به طور میانگین صفر بوده است و با توجه به رشد جمعیت در اندازه میانگین ۳/۱ درصد در سال ایرانیان روی کاغذ هر سال ۳/۱ در صد فقیرتر شده‌اند و همچنین به دلیل سرمایه‌گذاری ناکافی در زیرساخت‌ها اکنون ایران با کمبود گاز و برق و آب روبه‌رو است. چرا چنین شد؟ بخشی از این رخداد غم‌انگیز ده‌ساله به دلیل سیاست‌های ناکارآمد در حوزه اقتصاد کلان بوده و بخشی از آن نیز به دلیل وقوع تحریم‌ها اتفاق افتاده است. دولت‌های یادشده به شهروندان یادآوری می‌کردند دلیل اتخاذ سیاست‌های ناکارآمد یورش سهمگین تحریم‌ها و همچنین ناهماهنگی قوای اداره‌کننده کشور بوده است.


به هر حال اکنون در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که ادامه وضعیت پیشین در اقتصاد راه را برای پیامد‌های ناشناس در سیاست داخلی و بدتر شدن مناسبات شهروندان و دولت به ویژه در بحث کارایی دولت‌ها و نیز نظام اقتصادی هموار می‌کند؛ بنابراین دولت سیزدهم شاید بیشترین وظیفه را در برگرداندن ریل اقتصاد به رشد تولید و رشد سرمایه‌گذاری و نیز برگرداندن اعتماد اجتماعی به کارآمدی نظام دارد. واقعیت این است که در چند ماه تازه‌سپری‌شده دولت سیزدهم نشان نداده است برنامه‌ای بزرگ و از پیش اندیشیده برای دگردیسی در سیاست‌های کلان اقتصادی دارد و هرچه می‌بینیم کار‌های کوچک و پراکنده با هدف دلخوش‌سازی شهروندان است. تخریب خانه‌های سازمانی دولتی در ساحل خزر که برنامه احمدی‌نژاد بود و نیز توزیع پول مردم در بانک‌ها به شکلی تازه مثل وام‌های بدون تضمین و نیز قیمت‌گذاری روی کالا‌ها در مبداء تولید برای کنترل قیمت‌ها و افزایش منابع درآمدی دولت از هر راه ممکن کار‌هایی نیستند که بشود با آن‌ها درد‌ها و زخم‌های کهنه اقتصاد ایران مثل رشد صفر درصدی و سرمایه‌گذاری منفی را مداوا کرد. به نظر می‌رسد واقعیت این است که برای رشد اقتصادی و نیز رشد سرمایه‌گذاری نیاز به ثبات سیاسی و ثبات در سیاست خارجی داریم و یکی از راه‌های رسیدن به ثبات سیاسی در داخل و نیز آرامش در سیاست خارجی نتیجه گفتگو‌ها برای صلح هسته‌ای در وین است. اگر مذاکرات وین به نتیجه‌ای جز سازگاری ایران و نظام بین‌الملل حاکم بر جهان منجر شود راه ورود سرمایه‌گذاری به ایران باز نخواهد شد و در داخل کشور نیز نیروی کافی برای تامین سرمایه ارزی و جذب تکنولوژی روزآمد برای تولید صنعتی و حتی تولید کشاورزی وجود ندارد یا استحصال آن زمان‌بر است. به همین دلیل است که کارشناسان باور دارند سرنوشت ایران و ایرانیان در میان‌مدت به نتیجه فرآیند و برآیند صلح هسته‌ای در وین گره خورده است.


خودروسازان ککشان هم نمی‌گزد!

یحیی آل اسحاق تحلیلگر مسائل اقتصادی طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با تیتر خودروسازان ککشان هم نمی‌گزد! نوشت: وضعیت کنونی خودروسازی کشور فاجعــه است، با نرخ ارز ۳۰هزار تومان قیمت تمام شده پراید باید ۵۰ میلیون تومان باشد، پراید مصرف ضعیف‌ترین قشر جامعه است، اما این قشر مستضعف باید ۱۵۰ میلیون تومان بابت آن بدهد. خودروسازان ایران حدود ۸۰هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار هستند و در عین حال نظام و ملت هر حمایت و تعرفه ۹۰درصد را تحمل کرده‌اند تا این‌ها رشد کنند، اکنون کارشان به اینجا کشیده که در یک تصادف یک ایربگ عملکرده ندارند. خودروسازی در ایران حدود یک میلیون بازار دارد و هر خودرو سازی که یک میلیون مشتری داشته باشد، با یک فرصت بزرگ مواجه است؛ در حالی که خودروسازی‌های همانند خودروسازی‌های ما در دنیا حدود چندهزار تولید دارند نه یک میلیون بازار مصرف؛ و اینگونه نیست که مردم در صف بایستند، نوبت بگیرند، قرعه‌کشی کنند و پیش‌پرداخت بدهند و با هزاران درد سر یک خودرو خریداری کنند. فاصله بین قیمت تمام شده و قیمتی که به مردم فروخته می‌شود دست یک عده‌ای رانت‌خوار می‌رود که همه از آن‌ها می‌نالیم.

خودروسازی‌ها به حیاط خلوتی برای برخی جریان‌های‌سیاسی بدل شده‌اند که از هر طرف که نگاه می‌کنیم مرکز فساد و مرکز تامین مالی برخی جریان‌های سیاسی و ذینفعان بازدارنده رانت‌خوار هستند. آیا با انحصار خودکفایی ایجاد می‌شود و آیا هر محصولی به هر قیمتی و به هر شرایطی تولید شود باید از آن حمایت کرد و نباید بگوییم بالای چشمت ابروست؟ چرا قیمت تمام شده و کیفیت این گونه است؟ اگر یک مدیر اقتصادی در خودروسازی باشد، نخستین کاری که می‌کند این است که کیفیت و قیمت تمام شده و مسائل فنی را مورد بررسی قرار می‌دهد و یکی دیگر از گرفتاری‌های ما برخورد سیاسی با این صنعت است و تا زمانی که این برخورد سیاسی به برخورد اقتصادی و فنی مهندسی تبدیل نشود همین آش و همین کاسه است. یکی از شخصیت‌های سیاسی می‌گفت که ابتدای جاده تهران کرج دو صنعت هوافضا و دیگری خودروسازی هست که سرنوشتی جدا از هم دارند، چون این دو صنعت دو رویکردی متفاوت با هم داشته‌اند و مشکل بر سر رویکرد‌ها و نگاه‌ها هست. بدتر از همه این‌ها این است که یک پررویی مزمن در خودروسازی‌ها هست و در حالی که ۸۰ هزار میلیارد تومان به نظام بانکی بدهکار هستند و خودرو ۵۰ میلیونی را ۱۵۰ میلیون می‌فروشند و به ریش مردم می‌خندند و ککشان هم نمی‌گزد. تا زمانی که خودروسازی‌ها احساس کنند انحصار در اختیارشان هست هیچ‌کسی نمی‌تواند برای خودروسازی کاری کند، قدرت و مافیایی که در خودروسازی‌هاست، هر دولتی بیاید همین کار را می‌کند و اساساً به دولت‌ها ربط ندارد و خودشان دولت در دولت هستند. تا زمانی که نظام انحصار و حمایت‌های بی‌منطق هست و معنای خودکفایی و حمایت، درست ترجمه نشده و با ذی‌نفعان با التماس و خواهش برخورد شود و قاطعانه برخورد نشود، مشکل حل نمی‌شود. نگاه به صنعت خودروسازی اگر به‌صورت مبنایی عوض نشود، ذی‌نفعان بازدارنده همه را به صلابه می‌کشند.

اشتراک گذاری
برچسب ها
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
مواردی مانند خودروسازان که فقط مردم عادی از آن متضرر می شوند همیشه ماندگار هستند و البته هر سال بدتر از سال قبل
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
هوراااااا بورس دستوری دوباره کانال ۱۳۰۰ برگشت
هورراااااااا
بر طبل شادانه بکوب
تاسف باره عملکرد بورس و دستورات خاندوزی و صالح ابادی
ناشناس
| Canada |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
حالابیینید اخرسال برای مدیران خودشان چه پاداش های هنگفتی تقسیم میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
بعد از ۳۰ سال فهمیدیم راهمان در خودرو سازی اشتباه بود و مردم ضرر کردند سال ها بعد هم میفهمیم در مقابله با کرونا هم اشتباه کردیم و بیخود از کسانی که مدعی واکسن سازی بودند حمایت کردیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
مافیای خودرو‌سازان چه کسانی هستند که حاشیه امن دارند؟ چرا با وجود فروش خودرو به چندین برابر قیمت تمام شده باز هم‌ ادعای زیان دهی دارند؟ درامد حاصل از فروش خودرو‌ کجا و چگونه مصرف می شود.
پاسخ ها
رضا
| Netherlands |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
معلوم هست خودروسازان توسط دست هایی از جنس از ما بهتران حمایت می شود و آن باعث مصونیت خودروسازان از پاسخگویی به مردم و همچنن زیان ده شدن خودروسازان با وجود فروش به قیمت چند برابری قیمت واقعی شده است.
ناشناس
| France |
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
خیلی واضح و آشکاره. کافیه کمی بیشتر به اطراف نگاه کنیدچه کسانی پورسانت های آنچنانی میگیرند.
دل شکسته
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
از مرداد 99 در سایپا پیش فروش ساینا اس ثبت نام کردم شهریور 1400 تکمیل وجه کردم تا الان به ماشین من تحویل ندادن هیچ احد الناسی هم جوابگو نیست . زنگ میزنیم اپراتور سایپا میگه ماشین نیست میگیم تا کی با پرروی تمام میگه جریمشو میگیری . حساب کرده برام این 6 ماه از تکمیل وجه جریمه تاخیر برام شده هشتصد هزار تومان . آخه این کجای انصافه چرا یه شرکت دولتی اینقد باید بی در پیکر باشه . بدبختی صدامونو هم هیچی نمیشنوه هر جا بگید رفتیم شکایت کردیم همه هم میگن به ما ربطی نداره . این شرکت واقعا حال مردم بد کرده مردم ناراحت و ضد دولت و این انقلاب کرده چرا کسی جلو دارش نیست . پول مردم پیش پیش گرفته ماشین نمیده جواب گو نیست .نه
. تعهد داره نه مسیولیت . خدا شاهده این مدت همه مدل دروغ از اپراتورهای سایپا شنیدیم با تمسخر تمام یه روز میگن ایربگ نداره یه بار میگن فرمان نداره یه بار میگن چراغش نیومده یه چیزی هم بشون میگی میکن هر جا دوست داری برو شکایت کن - فقط خلاصه بشما بگم خدا سر شاهده یعنی تیر خلاص اعتماد من و امثالم به این مملکت زدن خلاص - تابناک خواهشا انتشار بده خواهش
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
نگران نباشید جنگ بین مافیاها است. از این مافیا میگیرن به مافیا دیگه میدن و سر ملت همچنان بی کلاه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
دیگر بر کسی پوشیده نیست که دولت و مجلس و قوه قضاییه حامی و پشتیبان خودروسازان هستند

بیچاره مردم !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
اینهمه انتخابات آخرش هیچ !!!!!!
رای مردم هیچ تغییری ایجاد نکرده .
همه چیز بدتر از قبل .

خودروسازان نمونه بارز بی خاصیت بودن انتخابات و رای مردم هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
میشه نمونه های بارز با خاصیت را هم بگی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
اگر قبلی ها بودن که الان داشتی از بی برقی و بی گازی فحش می دادی!
ناشناس
| France |
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
انتخابات یعنی کشک! اگر منتظر تغییر هستی پس به همین خیال هم باش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
اینا خودرو نیستن

اینا ظروف یکبار مصرف در شکل خودرو هستن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
مردم حوصله ندارند
دهه فجر دیگه ذوق و شوق نداره .
گرانی ها همه چیز را از یادها برده
شکم های گرسنه این چیزا حالیش نیست .
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
خودروسازان بخشی از هزینه‌های حکومت را از جیب مردم تامین میکنند پس تا همیشه همینطور ادامه خواهند داد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
با پيشرفت فن آوري و جايگزيني سوخت فسيلي در خودروها با انرژي هاي نوين و شرايط آلودگي آب و هوا و با احتساب بي صاحب بودن خودروسازي در ايران و عدم تطبيق آن با فن آوري روز دنيا اين كارخانجات دق دل مردم به خودي خود از دور خارج خواهند شد. همانطور كه درشكه در برابر خودرو از دور خارج شد.
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
به همین خیال واهی باش
اینا وقتی اجازه ندن خودروی برقی وارد بشه، دیگه رقابت و از دور کنار رفتن معنی نداره، کما اینکه اگر الانش هم اجازه واردات آزاد خودرو داده بودنند، این خودروسازها اوت میشودنند.
البته شاید یه روز منتی سرمون بزارند، یه پراید برقی، ساینای برقی، چیزی بسازنن بدن بهمون، ما هم ماشین برقی سوار شیم مثلا
ناشناس
|
Luxembourg
|
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
اصولگراهای مخالف دو آتشه برجام ، دلشون برای مذاکره با آمریکا غنج میره ، اما زبونشون عادت کرده به خلاف گویی
وقتی بین دل و زبان اتفاق نظر نباشد ، نتیجه رسوایی است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه
مرگ بر روسیه

پاینده باد ایران
( یک ایرانی الاصل میهن پرست )
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
معلوم است چقدر اصیل هستی!
ناشناس
| France |
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
روسیه هیچوقت نیامد ما را مجبور کنه که باهاش تو یه کاسه ترید بخوریم. این ما هستیم که تمام تخم مرغهامون را تو سبد چین و روسیه قرار میدیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
دو شرکت گاری سازی و فرغون سازی داخلی باید خسارت و تاوان کم کیفیتی محصولاتشان را به مشتری ها بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
زیاد ذوق زده نشوید

مطمین باش که یک خواب بدتری برایمان دیده اند
سلطان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
وقتی دولت حمایت میکنه نباید هم ککشون بگزه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
دولت و بیوت مختلف دارند از جیب این شرکتهای فرغون سازی ارتزاق میکنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
پارازیت های ماهواره ای دوباره شدت گرفته .
چرا مثل قرون وسطایی فکر میکنید ؟
دیگه کسی به ماهواره اهمیت نمیده

پارازیت ها را قطع کنید به اندازه کافی مردم را بیمار کرده اید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
آن وقت ازکجا فهمیدی بیماری رو؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
بزرگان پس از سالها تجربه تلخ و شیرین اکنون به خوبی میدانند راه حل مشکلات چیست اما تندروها که معلوم نیست از کجاها خط میگیرند همیشه به ضرر مردم و به نفع دشمنان در تلاش برای به بن بست کشاندن همه راهها هستند
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
آیا دولت ها مقصر مشکلات اقتصادی هستند؟... حاکمیت نباید پاسخگو باشد؟....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
صنف تولیدکنندگان لوازم خانگی هم دقیقا همین مسیر خودروسازان را در پیش گرفته اند و مقصر کسانی هستند که واردادت را ممنوع و بی جهت از اینها حمایت کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
فقط یک جستجو در مورد مالکان چند کارخانه بزرگ لوازم خانگی کنید

دقیقا خواهید فهمید که چقدر همه سر کار
ناشناس
| United Kingdom |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
خخخخه حالا چرا نگفتی کره جنوبی واردات همین چیزها را ممنوع کرد و الان قطب اصلی صادرات جهانی هست؟
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
1.ممنوعیت غیرقابل توجیه واردات که هم حق انتخاب را ازمردم سلب کرده وهم زمینه رقابت راازبین برده 2.عدم نظارت برکیفیت تولیدات داخلی باعث افت شدید کیفیت خودروهای داخلی شده.بایدضمن نظارت برخودروسازان که اینگونه فکرنکنند که هرچه ساختند وبه هرشرایطی خواستندبه مردم بفروشند باید واردات نیز بدون محدودیتهای من دراوردی مثل زیر2500 بودن بصورت نامحدود آزادشودوالبته برای حمایت ازتولیدداخلی مالیاتی مناسب روی واردات وضع شود.بهانه کمبود ارز راهم نیاورند چون قرارنیست دولت ارز بدهد همان ارزی که الان به مقداربسیارزیاد دردست بخش خصوصی است واکثراهم صرف واردات غیرقانونی که طبیعتا درامدی هم برای دولت ندارد میشود صرف واردات قانونی خودرو خواهدشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
ازسال 91 که واردات بالای 2500 قدغن شد هیچکس یا هیچ مقامی درمورد فلسفه این تصمیم توضیحی نداد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
خودروسازان ککشان هم نمی‌گزد! از بسکه مردم واعتراضشونا یا خفه کردید یا نادیده گرفتید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
مافیای خودرو مدیران وطن فروش هستند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
مدیریت خودرو سازی را به سپاه بسپارید
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
تعریف نقطه عطف را برای مردم بیان کنید . در ریاضیات یعنی نقطه ای که جهت شیب نمودار تغییر میکند . ظاهرا مذاکره با آمریکا در حال علنی شدن است
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
خودرو سازان از سالها قبل و اخیرا تولید کنندگان لوازم خانگی چنان حمایت می شوند که مصرف کننده چاره ای ندارد یا بخرد یا خفه شود
o.o
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
عدم اتحاد بین مردم که حاکمان برحق این مرز و بوم هستند تنها دلیل اینهمه بی احترامی و حق کشی و تحقیر شدن از طرف مسولان کشور است، یادمان باشد که حق گرفتنی است ، هر کس هم جای مسولان ما باشد و ناظرانشان که مردم باشند را در خواب ببیند همین مسیر را خواهد رفت، مردم باید با اتحاد و همبستگی وظیفه ذاتی حکومتها و دولتها که ایجاد رفاه و آسایش برای ایشان است را به آنها یادآوری کنند و پاسخ بخواهند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
باید بررسی کنند که چه کسانی از مسولین در ایرانخودرو و سایپا سهام دارند که اجازه نمی دهند قیمتها پائین بیاد. عدم واردات خودرو هم شده یکی از راههای سواستفاده ایران خودر.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
کاش آقای بهشتی وند و روزنامه جهان صنعت طی دو دهه پیش از این تذکرات مهم و سنجیده به دولت‌های احمدی نژاد و روحانی میداد و آنها را دراین مورد از خامی عمدی و خواب زدگی در می آورد تا وضعیت اقتصادی و معیشت مردم اینقدر وخیم نمیشد ، تا درست کردن بحران اینقدر سخت و ...... نشود ،.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
محمد هادی زاهدی وفا حسین طائب ناصر کنعانی چافی مذاکرات دوحه
وب گردی